abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 25 november 2009 @ 19:40:44 #1
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_74998040
Hoi!
Zijn er hier mensen die bij een onzelfstandige woning/studentenkamer de huurcommissie hebben ingeschakeld om huurverlaging af te dwingen?
Ik ben namelijk benieuwd wat de ervaringen zijn. Als je volgens de puntentelling echt veel te veel betaalt, kun je er dan zeker van zijn dat de huur ook omlaag gaat? Wat ik lees in de brochure's van het VROM is dat wel zo... Maar het lijkt haast te mooi om waar te zijn
My mama didn't raise no fool
pi_74998102
Zo werkt het wel ja. Die commissies kunnen het huiseigenaren en verhuurders lastig maken. En andersom kan die huiseigenaar/verhuurder het jou weer lastig maken als ie je eruit wilt hebben.
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_74998156
Ik heb het zelf indertijd ook overwegen, ik bedaalde 80-100 euro te veel. Uiteindelijk ben ik maar gewoon naar een goedkopere en betere kamer verhuisd. Zo'n proces kan volgens mij soms zelfs maanden duren, als de huisbaas niet mee wil werken. O, en veel huisbazen zullen je wel op andere manieren wel terug proberen te pakken.
Cool story, Hansel.
  woensdag 25 november 2009 @ 19:46:15 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74998258
Hier hebben we collectief een huurverlaging afgedwongen wegens algemeen achterstallig onderhoud (niet eens in mijn woning van toepassing). Toen kregen we een korting van 70%!! Die situatie duurt nu al meer dan een jaar (oude huur wordt pas hervat als alle werkzaamheden zijn afgerond)
The End Times are wild
  woensdag 25 november 2009 @ 19:46:22 #5
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_74998262
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:42 schreef nachtdier3 het volgende:
Zo werkt het wel ja. Die commissies kunnen het huiseigenaren en verhuurders lastig maken. En andersom kan die huiseigenaar/verhuurder het jou weer lastig maken als ie je eruit wilt hebben.
Hoe dan?
Wij wonen met z'n 5en in een studentenhuis en betalen echt veel te veel. 1 huisgenootje is nu begonnen met een aanvraag tot huurverlaging. Een goede verstandhouding met de huisbaas is er al niet echt. We hebben last van lekkage en de schimmel zit door t hele huis maar hij doet er niets aan. Ondanks 1000 telefoontjes/mailtjes...
Ik hoop dat we met z'n 5en wel sterk staan..
pi_74998336
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:46 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Hoe dan?
Wij wonen met z'n 5en in een studentenhuis en betalen echt veel te veel. 1 huisgenootje is nu begonnen met een aanvraag tot huurverlaging. Een goede verstandhouding met de huisbaas is er al niet echt. We hebben last van lekkage en de schimmel zit door t hele huis maar hij doet er niets aan. Ondanks 1000 telefoontjes/mailtjes...
Hij kan bijvoorbeeld nog langer over reparaties gaan doen, gaan mierenneuken over dingen in het contract, borg weigeren terug te betalen. Maar als je het doet wel gewoon met z'n allen doen.
Cool story, Hansel.
  woensdag 25 november 2009 @ 19:48:47 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74998352
quote:

[..]

Hoe dan?
Je moet naar de huurcommissie gaan. Die leggen uit welke procedure er gevolg moet worden. Als de huurcommissie jullie in het gelijk stelt dan gaat jullie huur, met terugwerkende kracht vanaf het moment van indienen tussen de 60% en de 90% omlaag. Totdat alle klachten verholpen zijn.
The End Times are wild
  woensdag 25 november 2009 @ 19:49:13 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74998371
Welke procedures kunnen bij de Huurcommissie worden gestart?

Als een huurder of verhuurder een uitspraak of advies van de Huurcommissie wil, dan moet hij een verzoekschrift indienen. Voor het indienen van een verzoek zijn formulieren verkrijgbaar bij de Huurcommissie. Deze formulieren kunt u inzien en downloaden onder Downloads.

De volgende procedures kunnen bij de Huurcommissie worden gestart door de huurder:

* toetsing starthuurprijs;
* huurverlaging op grond van punten;
* huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken;
* huurverhoging na rappel;
* all-inprijs;
* servicekosten;
* voorschot servicekosten;
* huurprijs na verbetering.

http://www.huurcommissie.nl/
The End Times are wild
  woensdag 25 november 2009 @ 19:50:18 #9
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_74998412
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:48 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Hij kan bijvoorbeeld nog langer over reparaties gaan doen, gaan mierenneuken over dingen in het contract, borg weigeren terug te betalen. Maar als je het doet wel gewoon met z'n allen doen.
Reparaties doet hij sowieso al nooit. Borg wordt geregeld door een makelaar dus daar maar ik me niet zoveel zorgen over gelukkig
pi_74998443
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:50 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Reparaties doet hij sowieso al nooit. Borg wordt geregeld door een makelaar dus daar maar ik me niet zoveel zorgen over gelukkig
Dan zou ik het gewoon doen. Huisbazen zijn over het algemeen nare mannetjes.
Cool story, Hansel.
  woensdag 25 november 2009 @ 19:52:44 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74998495
In Nederland hebben huurders zoveel rechten en zijn de netto-huuropbrengsten zo laag dat ik me afvraag waarom iemand überhaubt nog wil verhuren. Maar goed. Het gebeurt.
The End Times are wild
  woensdag 25 november 2009 @ 19:53:44 #12
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_74998533
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:49 schreef LXIV het volgende:
Welke procedures kunnen bij de Huurcommissie worden gestart?

Als een huurder of verhuurder een uitspraak of advies van de Huurcommissie wil, dan moet hij een verzoekschrift indienen. Voor het indienen van een verzoek zijn formulieren verkrijgbaar bij de Huurcommissie. Deze formulieren kunt u inzien en downloaden onder Downloads.

De volgende procedures kunnen bij de Huurcommissie worden gestart door de huurder:

* toetsing starthuurprijs;
* huurverlaging op grond van punten;
* huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken;
* huurverhoging na rappel;
* all-inprijs;
* servicekosten;
* voorschot servicekosten;
* huurprijs na verbetering.

http://www.huurcommissie.nl/
Hm ja ik had het al gelezen idd! Maar ik ben benieuwd of dat dus ook echt werkt. Maar blijkbaar wel dus.
Ik betaal ruim het dubbele van wat ik zou moeten betalen dus ik ga zeker actie ondernemen
  woensdag 25 november 2009 @ 19:55:59 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74998611
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:53 schreef La_Vita het volgende:

[..]

Hm ja ik had het al gelezen idd! Maar ik ben benieuwd of dat dus ook echt werkt. Maar blijkbaar wel dus.
Ik betaal ruim het dubbele van wat ik zou moeten betalen dus ik ga zeker actie ondernemen
Het is wel een heel gedoe met papierwerk en procedures hoor! Maar het loont zich uiteindelijk wel. En je krijgt dus je huur terug over de hele tijd van de procedure! Dus achteraf gezien was het wel fijn dat het een jaar duurde voordat er een uitspraak kwam (verhuurder rekte de boel telkens). Toen kreeg ik opeens 6700 euro netto teruggestort! Dat was een leuke aanvulling op mijn vakantiegeld. En ik betaal tegenwoordig nog steeds minder huur (voor een complete ééngezinswoning) dan sommige anderen servicekosten voor een appartement!
The End Times are wild
pi_75068644
Nog meer mensen met ervaringen die dit traject meegemaakt hebben?
pi_75069370
quote:

[..]

Hoe dan?
Hoe dan? Door ongure types langs te sturen, ruiten in te gooien, overlast te veroorzaken.. Het is natuurlijk theoretisch, maar er is genoeg online te vinden over intimidatie door huisbazen om de verhuurder maar weg te werken. Want als ie elke maand honderden euro's in moet leveren zal ie dat niet waarderen.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de huisbaas. Een woningbouwvereniging zal minder moeilijk doen dan een malafide huisbaas die enkel op de centen gericht is.
Hebben jullie me een beetje gemist?
pi_75087307
Als je de huur te hoog vindt, waarom ben je er dan ooit aan begonnen.
Ik pis een beetje heel erg veel op die huurcomissies (ja ik verhuur zelf ook het een en ander, en ja, meer dan mag volgens die lui)
Daarom werk ik alleen met jaar contracten, ben je zo'n zeur die het toch te veel vindt? dan kick ik ze eruit na een jaar.
pi_75087371
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 16:48 schreef chocoboy het volgende:
Ik pis een beetje heel erg veel op die huurcomissies (ja ik verhuur zelf ook het een en ander, en ja, meer dan mag volgens die lui)
Daarom werk ik alleen met jaar contracten, ben je zo'n zeur die het toch te veel vindt? dan kick ik ze eruit na een jaar.
Je bent gewoon een kutkneus als je van de woningnood gebruikt maakt om 'die kutstudentjes' even lekker af te zetten.
Cool story, Hansel.
pi_75087576
ehh, ik verhuur niet aan studenten, want die hebben (over het algemeen) het fatsoen niet om een huis heel te laten.
Verder ben ik van mening dat het punten systeem gewoon niet deugd.

Voorbeeld: appartement in A'dam. kost 280.000 euro -> dus 1160 euro per maand enkel aan rente kosten.
Maar volgens het punten systeem mag ik er maar 600 voor vragen.

Wie is nu die kneus? Ik kan het ook niet verhuren, is er ook geen woning beschikbaar.....
Aan jou de eer om er voor te kiezen of niet, hetzelfde geldt voor mij.
Dus je mag het huren voor 1500 per maand ex. of opzouten.
  zaterdag 28 november 2009 @ 17:04:03 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75087710
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 16:58 schreef chocoboy het volgende:
ehh, ik verhuur niet aan studenten, want die hebben (over het algemeen) het fatsoen niet om een huis heel te laten.
Verder ben ik van mening dat het punten systeem gewoon niet deugd.

Voorbeeld: appartement in A'dam. kost 280.000 euro -> dus 1160 euro per maand enkel aan rente kosten.
Maar volgens het punten systeem mag ik er maar 600 voor vragen.

Wie is nu die kneus? Ik kan het ook niet verhuren, is er ook geen woning beschikbaar.....
Aan jou de eer om er voor te kiezen of niet, hetzelfde geldt voor mij.
Dus je mag het huren voor 1500 per maand ex. of opzouten.
Ja, de HRA doet de verhuurders de das om natuurlijk. Want iemand die 1160 euro p/m aan rente kan betalen, kan dus met de bruto-rente een huis kopen ter waarde van 4 ton! Daar valt niet tegenop te concurreren.
En als je dan ook nog de belastingen, verzekeringen, onderhoudskosten, administratiekosten, ondernemersrisico e.d. meerekent, dan moet je inderdaad al snel 1500 euro vragen. Sterker nog, voor 1500 euro verdien je per uur maar héél weinig aan je geld denk ik!

Zolang de OR-markt stijgt is dat ook niet zo'n probleem. Want bij een stijging van 3% op de lange termijn "verdien" je aan kapitaal ook nog zo'n 8000 euro per jaar. Maar als er geen stijging is, of zelfs een daling, dan moet je handenvol geld bijleggen. Een huurprijs van 2000 euro is dan niet onrechtvaardig. Maar zoals al gezegd, daar kan een particulier ook heel, heel aardig voor kopen natuurlijk.

Eigenlijk zijn verhuurders hele sociale mensen! Want om met zoveel gedoe zo'n ontzettend laag rendement op je geld te accepteren kun je moeilijk anders noemen. Alleen zien veel mensen dat niet, omdat ze niet rekenen kunnen.
The End Times are wild
pi_75087828
Tanx, eindelijk een positieve reactie.

Gelukkig heb ik inmiddels een aantal pandjes, dus kan ik er leuk van rondkomen,
Vorig jaar ben ik ermee begonnen, en heb er inmiddels 2 bijgekocht.

Je spreekt over HRA, maar over verhuur woningen heb ik geen HRA hoor!
Heb er overigens geen hypotheek op, want anders loopt de bank weer te zeuren.

Zelfs nog bijtelling in box 3

Daarom ben ik van mening dat huurders niet moeten zeuren, sterker nog ze staan in de rij om zo'n pandje van me te 'mogen' huren.
  zaterdag 28 november 2009 @ 17:14:10 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75087928
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 17:09 schreef chocoboy het volgende:
Tanx, eindelijk een positieve reactie.

Gelukkig heb ik inmiddels een aantal pandjes, dus kan ik er leuk van rondkomen,
Vorig jaar ben ik ermee begonnen, en heb er inmiddels 2 bijgekocht.

Je spreekt over HRA, maar over verhuur woningen heb ik geen HRA hoor!
Heb er overigens geen hypotheek op, want anders loopt de bank weer te zeuren.

Zelfs nog bijtelling in box 3

Daarom ben ik van mening dat huurders niet moeten zeuren, sterker nog ze staan in de rij om zo'n pandje van me te 'mogen' huren.
Nee, dat bedoel ik ook niet daarmee. Wat ik bedoel is dat jij als verhuurder geen recht hebt op HRA, maar iemand die particulier koopt wel. Daarom is het voor jou zo moeilijk om marktconcurrerend te werken! Want de rentelasten voor een particulier die koopt zijn de helft van die van jou!
En dan heb je die woningbouwstichtingen nog die onder de marktprijs en soms zelfs onder de kostprijs verhuren! Het enige waarop jij kunt concurreren is flexibiliteit en geen wachttijd.

Ik vraag me altijd af waarom verhuurders zoveel moeite nemen en niet gewoon hun geld vrij zeker beleggen met een rendement van 6% of 7%. Met een mix van obligaties, scheep-cv's, spaargeld, hoog-dividend aandelen is dat ook nu nog wel haalbaar. Heb je geen last van huurders of onderhoud en houd je bijna net zoveel over. Of is het een deel van je portefeuille en jouw hedge tegen inflatie?
The End Times are wild
pi_75088063
Ten eerste omdat ik het leuk vind op panden op te knappen
Ten tweede omdat ik er een heel stabiel rendement van 10-15 procent op haal
ten derde omdat ik mijn kinderen in de toekomst ook een huis gun.
Die heb ik dus nu al gekocht, dus tegen de tijd dat ze het huis uit willen, is er woonruimte voor ze.
  zaterdag 28 november 2009 @ 17:57:04 #23
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_75089087
quote:
We hebben last van lekkage en de schimmel zit door t hele huis maar hij doet er niets aan. Ondanks 1000 telefoontjes/mailtjes...
1000 telefoontjes en mailtjes is ruim voldoende aanmaning. Bel een paar klusbedrijven, zorg ervoor dat je een redelijke prijs betaalt en trek het van de huur af.
  zaterdag 28 november 2009 @ 17:58:19 #24
39333 Zelva
pi_75089118
quote:
Op woensdag 25 november 2009 19:48 schreef wikwakka2 het volgende:

[..]

Hij kan bijvoorbeeld nog langer over reparaties gaan doen
Hoeft hij dus bij mij niet te gaan proberen, zie boven.
  zaterdag 28 november 2009 @ 17:59:34 #25
39333 Zelva
pi_75089145
quote:
Die jaarcontracten die ongeldig zijn en gewoon vaste contracten zijn bedoel je?
pi_75092404
quote:
Dan heb je mazzel dat de meeste huurders niet weten wat hun rechten zijn. Dergelijke (bepalingen in) contracten houden geen stand voor de rechter en zijn in beginsel ongeldig.

Het blijft ongelooflijk hoeveel huurders (en verhuuders) niet op de hoogte zijn van de rechten en plichten m.b.t. (ver)huren van woningen.

@TS: Als je overigens de verhuurder al heel vaak hebt aangemaand om de dingen te repareren, mag je in beginsel de reparaties uitbesteden en de rekening opsturen naar de verhuurder (tenzij het kleine herstellingen betreft die voor rekening van de huurders komen) of verrekenen met de huur.
pi_75104843
Gelukkig heb jij er blijkbaar ook niet zoveel verstand van.

Als je een jaarcontract hebt getekend, wat overigens gewoon mag, kan je daarbij vermelden dat als het contract na een jaar door de verhuurder niet is opgezegd, het automatisch een contract voor onbepaalde tijd wordt met ingang van een jaar terug.
Als de huur boven de liberalisatie grens ligt en er na een half jaar geen aanvraag voor huurverlaging is gedaan, heeft de huurder geen poot meer om op te staan.
Zelf al is het onterecht een geliberaliseerde woning!
Gaat de huurder dus binnen een half jaar zeuren, dan mag hij dus na een jaar zijn sleutel inleveren, en zal hij (bij mij in elk geval) kunnen fluiten naar zijn 2 maanden borg ter compensatie van de gederfde huurinkomsten
pi_75105372
quote:
Op zondag 29 november 2009 11:21 schreef chocoboy het volgende:

Als je een jaarcontract hebt getekend, wat overigens gewoon mag, kan je daarbij vermelden dat als het contract na een jaar door de verhuurder niet is opgezegd, het automatisch een contract voor onbepaalde tijd wordt met ingang van een jaar terug.
Als de huur boven de liberalisatie grens ligt en er na een half jaar geen aanvraag voor huurverlaging is gedaan, heeft de huurder geen poot meer om op te staan.
Gaat de huurder dus binnen een half jaar zeuren, dan mag hij dus na een jaar zijn sleutel inleveren, en zal hij (bij mij in elk geval) kunnen fluiten naar zijn 2 maanden borg ter compensatie van de gederfde huurinkomsten
Je kunt best een jaarcontract tekenen, maar het contract gaat toch automatisch door nadat het jaar voorbij is. In de praktijk heb je dus vaak weinig aan een dergelijk jaarcontract (hospita-huur uitgezonderd). De huurder kan er na dat jaar niet worden uitgezegd behalve op een aantal gronden:
1) Huurder gedraagt zich niet als goed huurder: niet betalen van huur...overlast etc.
2) Eigen gebruik -> Heel streng en zal je dus in de meeste gevallen niet lukken
3) Haar dat naar zijn aard van korte duur is -> niet van toepassing op gewone huur
4) Terugkeren van studiereizen, wereldreizen etc. -> niet van toepassing op gewone huur.

Je kunt die bepaling die jij noemt ook prima bedingen, en dan wordt het na een jaar automatisch voor onbepaalde tijd (wat het overigens meestal toch wel wordt). Doet niks af aan het feit dat de verhuurder de huurder er na dat jaar (meestal) toch niet uit kan krijgen, ook al zegt de verhuurder zelf op.

Huurverlagingsaanvragen hebben niks te maken met het hierboven genoemde m.b.t. opzeggingsbescherming.

Samenvatting: Je komt toch niet door de regels van huurbescherming heen en de borg die je eventueel zou inhouden kan gewoon gevorderd worden bij de rechter.
En nee, je mag de huurder niet tegelijkertijd met het huurcontract laten tekenen voor een opzegging van zijn huur bij voorbaat na dat jaar. Dit mag slechts APART van het huurcontract, en is dus niet verplicht. Ook dit weten de meeste mensen niet.

Mijn eerste opmerking blijft dus staan: het is ongelooflijk hoeveel mensen geen weet hebben van de huurbeschermingsregels. Het zijn ook vaak de verhuuders die gewoon lukraak maar wat roepen.

En als je het nog allemaal haarfijn zelf eens wilt lezen zou ik beginnen vanaf art. 7:232 BW, en voornamelijk art. 7:271 BW en art. 7:274 BW

[ Bericht 1% gewijzigd door Maharbal op 29-11-2009 11:55:33 ]
pi_75105471
quote:
Op zondag 29 november 2009 11:21 schreef chocoboy het volgende:

Een tijdelijk huurcontract is alleen mogelijk als je na de tijdelijke huurperiode zelf de woonruimte weer gaat betrekken. Ook met een tijdelijk contract moet je de huur nog opzeggen.

jij verhuurt boven de liberalisatie grens. Dan geld idd die 6 maanden grens voor de toetsing aanvangshuur. Maar als die eenmaal aangevraagd is dan heb jij geen poot meer om op te staan. Het punten systeem zal gebruikt worden en het teveel betaalde geld zal je met terugwerkende kracht terug moeten betalen. En de huurder zal zolang jij de woonruimte niet aantoonbaar voor eigen gebruik nodig hebt blijven zitten waar die zit.

Waarschijnlijk is het dan niet zo rendabel meer om te verhuren.
eten!!!
pi_75107544
Als we dan toch naar het burgelijk wetboek aan het refereren zijn:

De beeindiging van een huurovereenkomst van woonruimte wordt ondermeer geregeld in artikel 271 t/m 282 van Boek 7 van het Burgerlijkwetboek.

De wet kent expliciete gronden voor het aangaan van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd. Elke andere grond maakt de overeenkomst ten aanzien van de beperkte duur nietig.

Conform artikel 271 lid 1 loopt het huurcontract voor bepaalde tijd niet enkel af door het verstrijken van de overeengekomen huurperiode. De opzegging dient steeds te geschieden bij exploot door een deurwaarder of bij aangetekende brief. Indien de echtgenoot of geregistreerde partner van de huurder medehuurder is, dan moet de opzegging aan beide echtgenoten of geregistreerde partners afzonderlijk worden gedaan.

De opzegging kan alleen indien bij het aangaan van de huurovereenkomst door de verhuurder duidelijk is aangegeven dat hij na afloop van de huurovereenkomst de woonruimte voor eigen gebruik wenst aan te wenden of dat er een andere dringende reden is die voor hem van aanzienlijk belang is. Het feit dat hij de woning nodig heeft voor de verhuur aan zujn familie is geen reden tot opzegging.

Er zijn zes wettelijke opzeggingsgronden (Art. 274 lid 1 Boek 7 BW).

De huurder gedraagt zich niet als een goed huurder.
De afgesproken tijd is verstreken. Dat is het geval als een huur voor bepaalde tijd overeen was gekomen .

De verhuurder heeft de woning nodig voor dringend eigen gebruik.
De huurder weigert een redelijk aanbod tot het aangaan van een nieuwe huurovereenkomst (dat aanbod mag geen verandering van de huurprijs of servicekosten betreffen, tenzij het om woningen gaat waarvan de huurprijs geliberaliseerd is.
De verhuurder verwezenlijkt een bestemming volgens een geldend bestemmingsplan.
De verhuurder beëindigt de huur op grond van een belangen-afweging tussen huurder en verhuurder. Deze zesde opzeggingsgrond geldt alleen voor (inwonende) hospita-kamerbewoners die langer dan 9 maanden huren.

De huurder moet bij de opzegging worden gevraagd binnen zes weken aan de verhuurder mede te delen of hij al dan niet toestemt in beëindiging van de overeenkomst. Het feit dat de huurder niet reageerd binnen de genoemde termijn betekend niet dat hij of zij akkoord gaat met de beeindiging. Zij geeft de verhuurder slechts de mogelijkheid het verzoek tot beeindiging aan de Kantonrechter voor te leggen. Deze beslist dan of wel of niet tot beeindiging kan worden overgegaan.

Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen:

Bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;
bij opzegging door de verhuurder: een termijn niet korter dan drie maanden, voor elk jaar dat de huurder krachtens overeenkomst ononderbroken het gehuurde in gebruik heeft gehad verlengd met één maand tot ten hoogste zes maanden.
Indien de gedane opzegging is gedaan in strijd met de hierboven vermelde termijnen wordt zij geacht gedaan te zijn conform de geldende wettelijke regels.
Indien de verhuurder het gehuurde niet binnen redelijke termijn na beeindiging van de overeenkomst zelf in gebruik neemt is de verhuurder jegens de huurder tot schadevergoeding verplicht.

Deze regels zij niet van toepassing indien de beëindiging geschiedt met wederzijds goedvinden nadat de huur is ingegaan.
pi_75107846
Ik heb dermate slechte verhalen erover gehoofd van mede-studenten, dat ik er nooit aan zou beginnen. Deze slechte verhalen zijn:
-bedreidingen
-'s nachts aanbellen
-telefoon 100x laten overgaan, elke nacht
-reparaties nooit meer laten uitvoeren
-etc.

Gewoon andere woning zoeken. Recht hebben op iets is iets HEEL anders dan het ook echt krijgen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_75109273
quote:
De wet kent expliciete gronden voor het aangaan van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd. Elke andere grond maakt de overeenkomst ten aanzien van de beperkte duur nietig.
De explicitie gronden voor het aangaan voor huurovereenkomsten voor bepaalde tijd zijn de gronden die ik al heb genoemd
1) Huur die naar zijn aard van korte duur is (vakantiehuizen)
2) Huur waarbij de eigenaar weer na een bepaalde periode/gebeurtenis zelf in zijn huis wil gaan zitten.

De rest van de bepaalde tijd huur "bestaat" niet in de zin dat deze huur slechts opzegbaar is door middel van een beperkt aantal gronden. Dus nogmaals, je krijgt de huurder er niet uit.
quote:
De opzegging kan alleen indien bij het aangaan van de huurovereenkomst door de verhuurder duidelijk is aangegeven dat hij na afloop van de huurovereenkomst de woonruimte voor eigen gebruik wenst aan te wenden of dat er een andere dringende reden is die voor hem van aanzienlijk belang is
De opzegging kan in dit geval derhalve alleen in het geval van dringend eigen gebruik. Zoals ik al meerdere keren heb gezegd wijst jurisprudentie, wetgeving en literatuur uit dat dringend eigen gebruik erg restrictief/streng moet worden uitgelegd. Het feit dat de huurder jou niet bevalt is niet dringend eigen gebruik.
quote:
Deze regels zij niet van toepassing indien de beëindiging geschiedt met wederzijds goedvinden nadat de huur is ingegaan.
Ook je allerlaatste vetgedrukte zin geeft de essentie nogmaals weer. Je krijgt een huurder die er niet uit wil er niet uit op de door jou aangegeven gronden, of je nou een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd hebt, tenzij hij of zij het eens is met de opzegging. Wederzijds betekent dat beide partijen het eens moeten zijn met de opzegging. Er is dus niks eenzijdigs aan en is dus niet aan jouw grillen overgeleverd.

Alles dat ik hierboven heb gezegd herhaal je, doch met wat meer tekst.

Een copy paste van een willekeurig site over de algemene beginselen van het Nederlandse huurrecht is mooi, maar je moet uiteraard wel snappen wat er staat. Klaarblijkelijk heb je geen kaas gegeten van het Nederlandse huurrecht, want je begrijpt niet goed wat zelfs in het door jou aangevoerde stuk staat.

Ik probeer je uit te leggen dat de door jou gehanteerde handelswijze met huurders er zomaar uit schoppen tegen de Nederlandse wet is. Komt er ook maar één huurder die weet wat zijn rechten zijn, dan krijg je hem er niet uit, tenzij nogmaals - riedeltje over eigen gebruik, tijdelijke huur etc. - en/of afkoopsommen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Maharbal op 29-11-2009 14:30:07 ]
pi_75109347
Wij hebben dit jaren geleden gedaan. Met z'n drieen huurden we anderhalve etage van de slechtste huisbaar van Nederland. Door een buurtvereniging en de huurcommissie ging er 100 gulden per maand vanaf. Toch de moeite, zeker als student. Het traject vond ik wel meevallen, ben mee geweest naar de zitting. De onderbuurvrouw kreeg er nog meer vanaf omdat die officieel geen douche had.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_75110560
Ook wel enigzins ervaring hier.

Huurverlaging ivm gebreken aangevraagd. Duurde ongeveer een jaar voordat de uitspraak er was, ik kreeg gelijk.

Helaas ging verhuurder in beroep tegen de uitspraak bij de kantonrechter. Duurde weer ongeveer 9 maanden voordat daar een uitspraak was, ik kreeg weer gelijk.

Ik ga even voorbij aan de moeite die ik gedaan heb, die woog uiteindelijk niet echt op tegen het geld wat ik kreeg, maar het was meer een principe kwestie geworden.

Een tip, als je die gebreken mee wil nemen in je vordering tot huurverlaging MOET je deze gebreken schriftelijk aanzeggen, het liefst aangetekend. Andere methoden gelden niet als aanzegging gebreken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')