Hoe dan?quote:Op woensdag 25 november 2009 19:42 schreef nachtdier3 het volgende:
Zo werkt het wel ja. Die commissies kunnen het huiseigenaren en verhuurders lastig maken. En andersom kan die huiseigenaar/verhuurder het jou weer lastig maken als ie je eruit wilt hebben.
Hij kan bijvoorbeeld nog langer over reparaties gaan doen, gaan mierenneuken over dingen in het contract, borg weigeren terug te betalen. Maar als je het doet wel gewoon met z'n allen doen.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:46 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Hoe dan?
Wij wonen met z'n 5en in een studentenhuis en betalen echt veel te veel. 1 huisgenootje is nu begonnen met een aanvraag tot huurverlaging. Een goede verstandhouding met de huisbaas is er al niet echt. We hebben last van lekkage en de schimmel zit door t hele huis maar hij doet er niets aan. Ondanks 1000 telefoontjes/mailtjes...
Ik hoop dat we met z'n 5en wel sterk staan..
Je moet naar de huurcommissie gaan. Die leggen uit welke procedure er gevolg moet worden. Als de huurcommissie jullie in het gelijk stelt dan gaat jullie huur, met terugwerkende kracht vanaf het moment van indienen tussen de 60% en de 90% omlaag. Totdat alle klachten verholpen zijn.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:46 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Hoe dan?
Wij wonen met z'n 5en in een studentenhuis en betalen echt veel te veel. 1 huisgenootje is nu begonnen met een aanvraag tot huurverlaging. Een goede verstandhouding met de huisbaas is er al niet echt. We hebben last van lekkage en de schimmel zit door t hele huis maar hij doet er niets aan. Ondanks 1000 telefoontjes/mailtjes...
Reparaties doet hij sowieso al nooit. Borg wordt geregeld door een makelaar dus daar maar ik me niet zoveel zorgen over gelukkigquote:Op woensdag 25 november 2009 19:48 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Hij kan bijvoorbeeld nog langer over reparaties gaan doen, gaan mierenneuken over dingen in het contract, borg weigeren terug te betalen. Maar als je het doet wel gewoon met z'n allen doen.
Dan zou ik het gewoon doen. Huisbazen zijn over het algemeen nare mannetjes.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:50 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Reparaties doet hij sowieso al nooit. Borg wordt geregeld door een makelaar dus daar maar ik me niet zoveel zorgen over gelukkig
Hm ja ik had het al gelezen idd! Maar ik ben benieuwd of dat dus ook echt werkt. Maar blijkbaar wel dus.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:49 schreef LXIV het volgende:
Welke procedures kunnen bij de Huurcommissie worden gestart?
Als een huurder of verhuurder een uitspraak of advies van de Huurcommissie wil, dan moet hij een verzoekschrift indienen. Voor het indienen van een verzoek zijn formulieren verkrijgbaar bij de Huurcommissie. Deze formulieren kunt u inzien en downloaden onder Downloads.
De volgende procedures kunnen bij de Huurcommissie worden gestart door de huurder:
* toetsing starthuurprijs;
* huurverlaging op grond van punten;
* huurverlaging op grond van onderhoudsgebreken;
* huurverhoging na rappel;
* all-inprijs;
* servicekosten;
* voorschot servicekosten;
* huurprijs na verbetering.
http://www.huurcommissie.nl/
Het is wel een heel gedoe met papierwerk en procedures hoor! Maar het loont zich uiteindelijk wel. En je krijgt dus je huur terug over de hele tijd van de procedure! Dus achteraf gezien was het wel fijn dat het een jaar duurde voordat er een uitspraak kwam (verhuurder rekte de boel telkens). Toen kreeg ik opeens 6700 euro netto teruggestort! Dat was een leuke aanvulling op mijn vakantiegeld. En ik betaal tegenwoordig nog steeds minder huur (voor een complete ééngezinswoning) dan sommige anderen servicekosten voor een appartement!quote:Op woensdag 25 november 2009 19:53 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Hm ja ik had het al gelezen idd! Maar ik ben benieuwd of dat dus ook echt werkt. Maar blijkbaar wel dus.
Ik betaal ruim het dubbele van wat ik zou moeten betalen dus ik ga zeker actie ondernemen
Hoe dan? Door ongure types langs te sturen, ruiten in te gooien, overlast te veroorzaken.. Het is natuurlijk theoretisch, maar er is genoeg online te vinden over intimidatie door huisbazen om de verhuurder maar weg te werken. Want als ie elke maand honderden euro's in moet leveren zal ie dat niet waarderen.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:46 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Hoe dan?
Je bent gewoon een kutkneus als je van de woningnood gebruikt maakt om 'die kutstudentjes' even lekker af te zetten.quote:Op zaterdag 28 november 2009 16:48 schreef chocoboy het volgende:
Als je de huur te hoog vindt, waarom ben je er dan ooit aan begonnen.
Ik pis een beetje heel erg veel op die huurcomissies (ja ik verhuur zelf ook het een en ander, en ja, meer dan mag volgens die lui)
Daarom werk ik alleen met jaar contracten, ben je zo'n zeur die het toch te veel vindt? dan kick ik ze eruit na een jaar.
Ja, de HRA doet de verhuurders de das om natuurlijk. Want iemand die 1160 euro p/m aan rente kan betalen, kan dus met de bruto-rente een huis kopen ter waarde van 4 ton! Daar valt niet tegenop te concurreren.quote:Op zaterdag 28 november 2009 16:58 schreef chocoboy het volgende:
ehh, ik verhuur niet aan studenten, want die hebben (over het algemeen) het fatsoen niet om een huis heel te laten.
Verder ben ik van mening dat het punten systeem gewoon niet deugd.
Voorbeeld: appartement in A'dam. kost 280.000 euro -> dus 1160 euro per maand enkel aan rente kosten.
Maar volgens het punten systeem mag ik er maar 600 voor vragen.
Wie is nu die kneus? Ik kan het ook niet verhuren, is er ook geen woning beschikbaar.....
Aan jou de eer om er voor te kiezen of niet, hetzelfde geldt voor mij.
Dus je mag het huren voor 1500 per maand ex. of opzouten.
Nee, dat bedoel ik ook niet daarmee. Wat ik bedoel is dat jij als verhuurder geen recht hebt op HRA, maar iemand die particulier koopt wel. Daarom is het voor jou zo moeilijk om marktconcurrerend te werken! Want de rentelasten voor een particulier die koopt zijn de helft van die van jou!quote:Op zaterdag 28 november 2009 17:09 schreef chocoboy het volgende:
Tanx, eindelijk een positieve reactie.
Gelukkig heb ik inmiddels een aantal pandjes, dus kan ik er leuk van rondkomen,
Vorig jaar ben ik ermee begonnen, en heb er inmiddels 2 bijgekocht.
Je spreekt over HRA, maar over verhuur woningen heb ik geen HRA hoor!
Heb er overigens geen hypotheek op, want anders loopt de bank weer te zeuren.
Zelfs nog bijtelling in box 3
Daarom ben ik van mening dat huurders niet moeten zeuren, sterker nog ze staan in de rij om zo'n pandje van me te 'mogen' huren.
1000 telefoontjes en mailtjes is ruim voldoende aanmaning. Bel een paar klusbedrijven, zorg ervoor dat je een redelijke prijs betaalt en trek het van de huur af.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:46 schreef La_Vita het volgende:
We hebben last van lekkage en de schimmel zit door t hele huis maar hij doet er niets aan. Ondanks 1000 telefoontjes/mailtjes...
Hoeft hij dus bij mij niet te gaan proberen, zie boven.quote:Op woensdag 25 november 2009 19:48 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Hij kan bijvoorbeeld nog langer over reparaties gaan doen
Die jaarcontracten die ongeldig zijn en gewoon vaste contracten zijn bedoel je?quote:Op zaterdag 28 november 2009 16:48 schreef chocoboy het volgende:
Daarom werk ik alleen met jaar contracten, ben je zo'n zeur die het toch te veel vindt? dan kick ik ze eruit na een jaar.
Dan heb je mazzel dat de meeste huurders niet weten wat hun rechten zijn. Dergelijke (bepalingen in) contracten houden geen stand voor de rechter en zijn in beginsel ongeldig.quote:Op zaterdag 28 november 2009 16:48 schreef chocoboy het volgende:
Als je de huur te hoog vindt, waarom ben je er dan ooit aan begonnen.
Ik pis een beetje heel erg veel op die huurcomissies (ja ik verhuur zelf ook het een en ander, en ja, meer dan mag volgens die lui)
Je kunt best een jaarcontract tekenen, maar het contract gaat toch automatisch door nadat het jaar voorbij is. In de praktijk heb je dus vaak weinig aan een dergelijk jaarcontract (hospita-huur uitgezonderd). De huurder kan er na dat jaar niet worden uitgezegd behalve op een aantal gronden:quote:Op zondag 29 november 2009 11:21 schreef chocoboy het volgende:
Gelukkig heb jij er blijkbaar ook niet zoveel verstand van.
Als je een jaarcontract hebt getekend, wat overigens gewoon mag, kan je daarbij vermelden dat als het contract na een jaar door de verhuurder niet is opgezegd, het automatisch een contract voor onbepaalde tijd wordt met ingang van een jaar terug.
Als de huur boven de liberalisatie grens ligt en er na een half jaar geen aanvraag voor huurverlaging is gedaan, heeft de huurder geen poot meer om op te staan.
Zelf al is het onterecht een geliberaliseerde woning!
Gaat de huurder dus binnen een half jaar zeuren, dan mag hij dus na een jaar zijn sleutel inleveren, en zal hij (bij mij in elk geval) kunnen fluiten naar zijn 2 maanden borg ter compensatie van de gederfde huurinkomsten
Een tijdelijk huurcontract is alleen mogelijk als je na de tijdelijke huurperiode zelf de woonruimte weer gaat betrekken. Ook met een tijdelijk contract moet je de huur nog opzeggen.quote:Op zondag 29 november 2009 11:21 schreef chocoboy het volgende:
Gelukkig heb jij er blijkbaar ook niet zoveel verstand van.
Als je een jaarcontract hebt getekend, wat overigens gewoon mag, kan je daarbij vermelden dat als het contract na een jaar door de verhuurder niet is opgezegd, het automatisch een contract voor onbepaalde tijd wordt met ingang van een jaar terug.
Als de huur boven de liberalisatie grens ligt en er na een half jaar geen aanvraag voor huurverlaging is gedaan, heeft de huurder geen poot meer om op te staan.
Zelf al is het onterecht een geliberaliseerde woning!
Gaat de huurder dus binnen een half jaar zeuren, dan mag hij dus na een jaar zijn sleutel inleveren, en zal hij (bij mij in elk geval) kunnen fluiten naar zijn 2 maanden borg ter compensatie van de gederfde huurinkomsten
De explicitie gronden voor het aangaan voor huurovereenkomsten voor bepaalde tijd zijn de gronden die ik al heb genoemdquote:De wet kent expliciete gronden voor het aangaan van een huurovereenkomst voor bepaalde tijd. Elke andere grond maakt de overeenkomst ten aanzien van de beperkte duur nietig.
De opzegging kan in dit geval derhalve alleen in het geval van dringend eigen gebruik. Zoals ik al meerdere keren heb gezegd wijst jurisprudentie, wetgeving en literatuur uit dat dringend eigen gebruik erg restrictief/streng moet worden uitgelegd. Het feit dat de huurder jou niet bevalt is niet dringend eigen gebruik.quote:De opzegging kan alleen indien bij het aangaan van de huurovereenkomst door de verhuurder duidelijk is aangegeven dat hij na afloop van de huurovereenkomst de woonruimte voor eigen gebruik wenst aan te wenden of dat er een andere dringende reden is die voor hem van aanzienlijk belang is
Ook je allerlaatste vetgedrukte zin geeft de essentie nogmaals weer. Je krijgt een huurder die er niet uit wil er niet uit op de door jou aangegeven gronden, of je nou een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd hebt, tenzij hij of zij het eens is met de opzegging. Wederzijds betekent dat beide partijen het eens moeten zijn met de opzegging. Er is dus niks eenzijdigs aan en is dus niet aan jouw grillen overgeleverd.quote:Deze regels zij niet van toepassing indien de beëindiging geschiedt met wederzijds goedvinden nadat de huur is ingegaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |