abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74988573
Een vriendin van mij die gaat voor het eerst met een caravan op pad. Die heeft ooit eens zo een cursus gevolgt van hoe te rijden met een caravan maar die is bang dat ze het een en ander is vergeten.

Nu heb ik dus een vraag. Stel je heb je caravan achter je auto en je moet achteruit rijden om vervolgens rechts de straat uit te kunnen. Moet je dan naar links of rechts draaien met je stuur want ik heb even op google gekregen en volgens mij zag ik ergens staan dat je met een caravan erachter net dan de andere kant op moet sturen bij het achteruit rijden. Zij heeft weer gelezen dat het niet uit maakt. Wat o wat is het of moeten we haar gewoon weer op cursus sturen?
Haters gonna hate.
pi_74988673
Even logisch nadenken en dan weet je het Ga gewoon wat oefenen op een parkeerterrein, dat is de beste oefening.
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  woensdag 25 november 2009 @ 14:34:29 #3
182073 invine
blablabla etc.
pi_74988738
Hangt van de stand van de caravan af, gewoon zoals rene90 zegt; lekker oefenen op een (leeg) parkeerterrein!
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_74988942
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef CyclingGirl het volgende:
Een vriendin van mij die gaat voor het eerst met een caravan op pad. Die heeft ooit eens zo een cursus gevolgt van hoe te rijden met een caravan maar die is bang dat ze het een en ander is vergeten.

Nu heb ik dus een vraag. Stel je heb je caravan achter je auto en je moet achteruit rijden om vervolgens rechts de straat uit te kunnen. Moet je dan naar links of rechts draaien met je stuur want ik heb even op google gekregen en volgens mij zag ik ergens staan dat je met een caravan erachter net dan de andere kant op moet sturen bij het achteruit rijden. Zij heeft weer gelezen dat het niet uit maakt. Wat o wat is het of moeten we haar gewoon weer op cursus sturen?
Als je auto er recht voor staat, dan draai je je auto eerst naar links en daarna naar rechts. (zoals gezegd: even logisch nadenken; eerst duw je de dissel naar links en daarna volg je met je auto gewoon de bocht met je caravan)

Corrigeren werkt ook zo: als je rechtachteruit rijdt en je ziet in je (bijv.) rechtspiegel je caravan 'uitwijken naar rechts, dan stuur je ook naar rechts.

Maar goed: als zij denkt dat het niet uitmaakt welke kant je opstuurt, moet ze maar niet gaan rijden
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74989218
En de kant dat je opstuurd, dus naar links draaiend, gaat jou caravan ook naar links.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_74989291
Ik ga er niet meer rijden hoor Zij gaat dat doen ik kijk wel uit lol. Ik ben allang blij dat het parkeren goed gaat Maar het is denk ik idd verstandig om maar eens op een lege parking te gaan proberen. Zij heeft al 5 jaar haar rijbewijs.
Haters gonna hate.
pi_74989439
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:48 schreef Chinless het volgende:
En de kant dat je opstuurd, dus naar links draaiend, gaat jou caravan ook naar links.
Uh, nee?

/ = auto achteruit naar links
\ = aanhanger naar rechts

[ Bericht 1% gewijzigd door Five_Horizons op 25-11-2009 15:02:08 ]
pi_74989476
Ik ben vrouw en heb mijn aanhangerrijbewijs moeten halen.

Hierbij de vrouwenezelsbruggetje (of mannen die het ook niet snappen) om te onthouden waarheen je moet sturen.
quote:
Je moet sturen naar de kant waar je de aanhanger/caravan teveel ziet in je zijspiegel.
aldus mijn toenmalige instructeur.

Verder niet gaan nadenken want dan stuur je absoluut de verkeerde kant op (mijn ervaring, en met dit trucje stuur ik heel professioneel naar achteren altijd).

(*Disclaimer, werkt niet bij schamelwagens....)
  woensdag 25 november 2009 @ 14:57:33 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_74989534
alle baggeraars en grappige figuren opzouten, jullie berichtjes zijn niet voor niets weggehaald
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 25 november 2009 @ 15:01:06 #10
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74989656
Zoals Five_Horizons al zegt:
quote:
/---/

|---|
Zo ga je met de aanhanger een bocht achteruit naar links. Je moet wel op tijd tegensturen om je aanhanger niet te verliezen. Dan moet je de wielen andersom zetten om de aanhanger netjes om de bocht te leiden.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_74989666
Je hoeft toch voor een caravan niet verplicht BE te hebben, hangt er toch vanaf hoe groot de caravan is? Ik ben wel aan het denken om mijn E ook te halen, niet omdat ik met de caravan op vakantie wil maar gewoon omdat het mij wel handig lijkt
Haters gonna hate.
pi_74989714
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Uh, nee?

Dus / bij deze stuur je de auto achteruit naar links en gaat de aanhanger ook die kant op? Dus eigenlijk hetzelfde.
Haters gonna hate.
  woensdag 25 november 2009 @ 15:03:44 #13
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74989734
Regels:

Totale span mag niet meer dan 3500 kilo wegen.
Aanhanger mag niet zwaarder zijn dan auto

Ongeremd mag je maximaal 750kilo trekken.

Dan mag je met alleen B rijden. Er zitten misschien nog wat haken en ogen aan maar dit zijn de regels zo'n beetje.
  woensdag 25 november 2009 @ 15:04:10 #14
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74989745
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:03 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Dus / bij deze stuur je de auto achteruit naar links en gaat de aanhanger ook die kant op? Dus eigenlijk hetzelfde.
Ik zal even een paint voor je maken om het duidelijk te maken
pi_74989778
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:01 schreef CyclingGirl het volgende:
Je hoeft toch voor een caravan niet verplicht BE te hebben, hangt er toch vanaf hoe groot de caravan is? Ik ben wel aan het denken om mijn E ook te halen, niet omdat ik met de caravan op vakantie wil maar gewoon omdat het mij wel handig lijkt
Neuh. Ik heb alleen B en ik heb een caravan met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1300 kg. Doordat de auto zelf 1500 kg weegt, kan dat.

De regel is:

Maximaal 750 kg toelaatbaar gewicht, maar zwaarder mag, zolang het getrokken voertuig maar niet zwaarder is dan het trekkende voertuig en de gezamelijke trein qua maximaal toelaatbaar gewicht niet zwaarder is dan 3500 kg.
pi_74989784
hihihi super cool.
Haters gonna hate.
pi_74989822
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:03 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

Nee,

/ = auto
\ = caravan

pi_74989850
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:01 schreef Barcaconia het volgende:
Zoals Five_Horizons al zegt:
[..]

Zo ga je met de aanhanger een bocht achteruit naar links. Je moet wel op tijd tegensturen om je aanhanger niet te verliezen. Dan moet je de wielen andersom zetten om de aanhanger netjes om de bocht te leiden.
Ja, precies. Dat was in mijn verhaal niet duidelijk: je moet in de bocht wel tegensturen, anders schaar je je combinatie.
pi_74989942
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee,

/ = auto
\ = caravan

ow lol nou snap ik m, als je auto achter links stuur gaat de caravan naar rechts. Dus tegen de stroom in.
Haters gonna hate.
pi_74989950
quote:
Op woensdag 25 november 2009 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Uh, nee?

Ik weet in iedergeval dat je het tegenovergestelde moet sturen, maar ja ik rij ook niet dagelijks met een caravan
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_74989978
Nou ze gaat maar eerst lekker oefenen op een parkeerterrein. Ze heeft ooit eens een caravan gereden (zegt ze). Ik begin er voorlopig niet aan. Ik vind het al lastig zat zo de eerste week met mijn eigen auto. En daarbij hoef ik gelukkig niet na te denken of ik nou naar links of rechts moet sturen.
Haters gonna hate.
pi_74989989
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:09 schreef CyclingGirl het volgende:

[..]

ow lol nou snap ik m, als je auto achter links stuur gaat de caravan naar rechts. Dus tegen de stroom in.
Yup.

Zo stuur je de caravan dus de bocht in. Ín die bocht stuur je weer naar rechts om überhaupt de bocht te kunnen maken en stuur je daarna langzaam weer terug naar het midden om de hele combinatie recht te krijgen.
  woensdag 25 november 2009 @ 15:13:14 #23
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74990034

Ik heb het maar even getekend en ingescand
pi_74990082
Ik vind een fimpje toch duidelijker, hoor... kun je niet even naar buiten gaan en in de auto stappen?
pi_74990126
lol ik snap nu iig dat je moet tegen sturen. Ik ga wel met haar mee oefenen
Haters gonna hate.
  woensdag 25 november 2009 @ 15:17:05 #26
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74990170
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vind een fimpje toch duidelijker, hoor... kun je niet even naar buiten gaan en in de auto stappen?
Ik heb geen aanhanger hier staan Jammer.
pi_74990196
Ah, twee vrouwen, een auto én een caravan. Gezien onze moeite, moet dat natuurlijk wel een filmpje opleveren
  woensdag 25 november 2009 @ 15:19:08 #28
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74990239
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Ah, twee vrouwen, een auto én een caravan. Gezien onze moeite, moet dat natuurlijk wel een filmpje opleveren
Dat vind ik nu ook. Ik wil wel eens zien hoe dat er uit gaat zien
pi_74990370
lol nou misschien heeft ze wel een camera.
Haters gonna hate.
pi_74990491
kijk of je een kleine aanhanger ergens vandaan kan toveren om te oefenen
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  woensdag 25 november 2009 @ 15:28:50 #31
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74990599
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:25 schreef swarmahoer het volgende:
kijk of je een kleine aanhanger ergens vandaan kan toveren om te oefenen
Kleine aanhanger is lastiger dan een grotere caravan. Vanwege de korte afstand van het draaipunt (kogel) tot de assen draaien die dingen heel snel en verlies je hem direct als je te ver tegenstuurt. Een caravan heeft de assen verder van de kogel af zitten en daardoor stuurt het veel rustiger.

Daarom is een trekker-oplegger achteruit zetten zo makkelijk omdat je een enorme lengte tussen kingpin en hart van de assen hebt. Die draaien heel rustig in.
Tenzij je weer stuurassen monteert. Die sturen uiteraard veel nauwkeuriger achteruit maar die ben je dan weer sneller kwijt.
pi_74990827
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:28 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Kleine aanhanger is lastiger dan een grotere caravan. Vanwege de korte afstand van het draaipunt (kogel) tot de assen draaien die dingen heel snel en verlies je hem direct als je te ver tegenstuurt. Een caravan heeft de assen verder van de kogel af zitten en daardoor stuurt het veel rustiger.

Daarom is een trekker-oplegger achteruit zetten zo makkelijk omdat je een enorme lengte tussen kingpin en hart van de assen hebt. Die draaien heel rustig in.
Tenzij je weer stuurassen monteert. Die sturen uiteraard veel nauwkeuriger achteruit maar die ben je dan weer sneller kwijt.
daarom is die juist goed om mee te oefenen
Op donderdag 22 mei 2008 10:28 schreef Spittie het volgende:
swarma spam hoer
Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Broekpaling het volgende:
Swarmahoer, deleting your posts while users are still writing them.
  woensdag 25 november 2009 @ 15:36:37 #33
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74990875
Ik vind het alleen maar frustratie, die dingen ben je direct kwijt dus dat krijg je nooit fatsoenlijk onder de knie
pi_74990994
Het door bochten sturen heeft ze wel al geoefend enzo maar dat gaan we alsnog op de parking doen. Alleen het achteruit rijden vanuit bijv. een parkeerplaats en naar naar links of rechts rijden. Dat was het meer. Als je met de personenauto alleen met je neus naar rechts wil moet je toch naar links draaien als je achteruit rijdt.

links... rechts...links...rechts we gaan het gewoon doen want volgens mij raak ik het nu helemaal kwijt lol.
Haters gonna hate.
  woensdag 25 november 2009 @ 15:49:29 #35
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_74991309
quote:
Op woensdag 25 november 2009 15:40 schreef CyclingGirl het volgende:
Het door bochten sturen heeft ze wel al geoefend enzo maar dat gaan we alsnog op de parking doen. Alleen het achteruit rijden vanuit bijv. een parkeerplaats en naar naar links of rechts rijden. Dat was het meer. Als je met de personenauto alleen met je neus naar rechts wil moet je toch naar links draaien als je achteruit rijdt.

links... rechts...links...rechts we gaan het gewoon doen want volgens mij raak ik het nu helemaal kwijt lol.
Kijk mijn tekening dan en stel je voor wat de auto doet bij het insturen. Je caravan volgt gewoon precies wat je auto doet. Neem er een schaar bij en maak die een paar keer open en dicht, kijk dan wat de voor en achterkant doen
Ze noemen een omgeknikte aanhanger niet voor niks scharen
pi_74991519
lol dat is een goeie
Haters gonna hate.
pi_74992850
Eest de aanhanger de bocht om en dan de auto. Als je dat onthoud, dan gaat het altijd goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')