Als je auto er recht voor staat, dan draai je je auto eerst naar links en daarna naar rechts. (zoals gezegd: even logisch nadenken; eerst duw je de dissel naar links en daarna volg je met je auto gewoon de bocht met je caravan)quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef CyclingGirl het volgende:
Een vriendin van mij die gaat voor het eerst met een caravan op pad. Die heeft ooit eens zo een cursus gevolgt van hoe te rijden met een caravan maar die is bang dat ze het een en ander is vergeten.
Nu heb ik dus een vraag. Stel je heb je caravan achter je auto en je moet achteruit rijden om vervolgens rechts de straat uit te kunnen. Moet je dan naar links of rechts draaien met je stuur want ik heb even op google gekregen en volgens mij zag ik ergens staan dat je met een caravan erachter net dan de andere kant op moet sturen bij het achteruit rijden. Zij heeft weer gelezen dat het niet uit maakt. Wat o wat is het of moeten we haar gewoon weer op cursus sturen?
Uh, nee?quote:Op woensdag 25 november 2009 14:48 schreef Chinless het volgende:
En de kant dat je opstuurd, dus naar links draaiend, gaat jou caravan ook naar links.
aldus mijn toenmalige instructeur.quote:Je moet sturen naar de kant waar je de aanhanger/caravan teveel ziet in je zijspiegel.
Zo ga je met de aanhanger een bocht achteruit naar links. Je moet wel op tijd tegensturen om je aanhanger niet te verliezen. Dan moet je de wielen andersom zetten om de aanhanger netjes om de bocht te leiden.quote:/---/
|---|
Dus / bij deze stuur je de auto achteruit naar links en gaat de aanhanger ook die kant op? Dus eigenlijk hetzelfde.quote:Op woensdag 25 november 2009 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uh, nee?
/ = auto achteruit naar links
\ = aanhanger naar rechts
Ik zal even een paint voor je maken om het duidelijk te makenquote:Op woensdag 25 november 2009 15:03 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Dus / bij deze stuur je de auto achteruit naar links en gaat de aanhanger ook die kant op? Dus eigenlijk hetzelfde.
Neuh. Ik heb alleen B en ik heb een caravan met een maximaal toelaatbaar gewicht van 1300 kg. Doordat de auto zelf 1500 kg weegt, kan dat.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:01 schreef CyclingGirl het volgende:
Je hoeft toch voor een caravan niet verplicht BE te hebben, hangt er toch vanaf hoe groot de caravan is? Ik ben wel aan het denken om mijn E ook te halen, niet omdat ik met de caravan op vakantie wil maar gewoon omdat het mij wel handig lijkt
Nee,quote:Op woensdag 25 november 2009 15:03 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Dus / bij deze stuur je de auto achteruit naar links en gaat de aanhanger ook die kant op? Dus eigenlijk hetzelfde.
Ja, precies. Dat was in mijn verhaal niet duidelijk: je moet in de bocht wel tegensturen, anders schaar je je combinatie.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:01 schreef Barcaconia het volgende:
Zoals Five_Horizons al zegt:
[..]
Zo ga je met de aanhanger een bocht achteruit naar links. Je moet wel op tijd tegensturen om je aanhanger niet te verliezen. Dan moet je de wielen andersom zetten om de aanhanger netjes om de bocht te leiden.
ow lol nou snap ik m, als je auto achter links stuur gaat de caravan naar rechts. Dus tegen de stroom in.quote:
Ik weet in iedergeval dat je het tegenovergestelde moet sturen, maar ja ik rij ook niet dagelijks met een caravanquote:Op woensdag 25 november 2009 14:54 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Uh, nee?
/ = auto achteruit naar links
\ = aanhanger naar rechts
Yup.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:09 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
ow lol nou snap ik m, als je auto achter links stuur gaat de caravan naar rechts. Dus tegen de stroom in.
Ik heb geen aanhanger hier staanquote:Op woensdag 25 november 2009 15:14 schreef Five_Horizons het volgende:
Ik vind een fimpje toch duidelijker, hoor... kun je niet even naar buiten gaan en in de auto stappen?
Dat vind ik nu ook. Ik wil wel eens zien hoe dat er uit gaat zienquote:Op woensdag 25 november 2009 15:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Ah, twee vrouwen, een auto én een caravan. Gezien onze moeite, moet dat natuurlijk wel een filmpje opleveren
Kleine aanhanger is lastiger dan een grotere caravan. Vanwege de korte afstand van het draaipunt (kogel) tot de assen draaien die dingen heel snel en verlies je hem direct als je te ver tegenstuurt. Een caravan heeft de assen verder van de kogel af zitten en daardoor stuurt het veel rustiger.quote:Op woensdag 25 november 2009 15:25 schreef swarmahoer het volgende:
kijk of je een kleine aanhanger ergens vandaan kan toveren om te oefenen
daarom is die juist goed om mee te oefenenquote:Op woensdag 25 november 2009 15:28 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Kleine aanhanger is lastiger dan een grotere caravan. Vanwege de korte afstand van het draaipunt (kogel) tot de assen draaien die dingen heel snel en verlies je hem direct als je te ver tegenstuurt. Een caravan heeft de assen verder van de kogel af zitten en daardoor stuurt het veel rustiger.
Daarom is een trekker-oplegger achteruit zetten zo makkelijk omdat je een enorme lengte tussen kingpin en hart van de assen hebt. Die draaien heel rustig in.
Tenzij je weer stuurassen monteert. Die sturen uiteraard veel nauwkeuriger achteruit maar die ben je dan weer sneller kwijt.
Kijk mijn tekening dan en stel je voor wat de auto doet bij het insturen. Je caravan volgt gewoon precies wat je auto doet. Neem er een schaar bij en maak die een paar keer open en dicht, kijk dan wat de voor en achterkant doenquote:Op woensdag 25 november 2009 15:40 schreef CyclingGirl het volgende:
Het door bochten sturen heeft ze wel al geoefend enzo maar dat gaan we alsnog op de parking doen. Alleen het achteruit rijden vanuit bijv. een parkeerplaats en naar naar links of rechts rijden. Dat was het meer. Als je met de personenauto alleen met je neus naar rechts wil moet je toch naar links draaien als je achteruit rijdt.
links... rechts...links...rechts we gaan het gewoon doen want volgens mij raak ik het nu helemaal kwijt lol.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |