abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 november 2009 @ 13:52:13 #1
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_74987697


Transport Tycoon Het beste spel ooit gemaakt
Nu met eigen FOK! multiplayer-server op lingen.nu:3984 (wachtwoord: fokyou)

Wat is het?
Transport Tycoon is een Tycoon-spel waarin jij de baas van een vervoersbedrijf bent. Je begint in 1950. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk geld te verdienen en de concurrentie voor te blijven. In het begin kun je wat ouderwetse vrachtwagens, boten, treinen en een vliegtuig kopen, maar in de loop van de tijd komen daar steeds nieuwere vervoersmiddelen bij. Eerst kun je bijvoorbeeld alleen een klein vliegveld bouwen maar later ook een grote. De treinen zijn eerst stoomtreinen, vervolgens diesels en daarna elektrische treinen. In 2000 krijg je de beschikking over Monorail. Dan kan je al je spoor gaan vervangen en met Monorail treinen gaan rijden. Bij de boten krijg je later de beschikking over hovercrafts en bij de vliegtuigen nog een vliegtuig dat veel lijkt op de Concorde. Nog later krijg je er weer een railsoort bij: MagLev. Deze treinen gaan nog veel harder dan monorail.

Transport Tycoon is er in diverse varianten. In den beginne was er Transport Tycoon (original). Later kwam er een tweede versie, Transport Tycoon DeLuxe. Beide versies draaien niet onder Windows XP. Om dit probleem op te lossen zijn diverse programmeurs aan de slag gegaan, met als resultaat twee stromingen. De eerste stroming is TTDPatch, de tweede heet OpenTTD.

Maar wil ik nu OpenTTD of TTDPatch?
Tegenwoordig zijn er niet veel verschillen meer over tussen OpenTTD en TTDPatch. Hieronder een lijstje van de belangrijkste verbeteringen van OpenTTD, waarvan de meeste ook in TTDPatch beschikbaar zijn.

Belangrijkste verbeteringen OpenTTD t.o.v. TTD for Windows:
  • grotere maps
  • meer en grotere vliegvelden
  • newgrf ondersteuning (nieuwe graphics)
  • newindustries (nieuwe industriën)
  • kanalen
  • elektrisch spoor
  • realistische acceleratie
  • open source (zelf patches programmeren en compilen)
  • mammoet-treinen
  • vrij gevormde stations
  • vensters vergroten en verkleinen
  • spelen in een window
  • resolutie aanpassen
  • nieuwe route-vind-algoritmes
  • nieuwe AI
  • multiplayer via lan/internet
  • nieuwe map-generator met realistische heuvels e.d.
  • mogelijkheid om heightmaps in te laden om zo echte landen zelf na te maken in OpenTTD
  • PBS (path-based signalling)
  • volledig nieuw gerenderde hi-res 32bpp sprites in ontwikkeling
  • bruggen over schuine sporen en bruggen over sporen met seinen
  • trams
  • extra zoomlevels
  • 32 bits kleuren versie
  • realistische vliegtuigsnelheid
  • drive-through bushaltes
  • timetables om treinen op vaste afstanden te laten rijden
  • gedeelde voertuigorders
  • gratis opensource audio- en grafische bestanden

    Als je exact wil weten wat de verschillen tussen OpenTTD en TTDPatch zijn, kun je hier kijken. Nagenoeg iedereen op FOK! speelt OpenTTD, vanwege de goede multiplayer-ondersteuning en de grotere mapsize, twee belangrijke functies TTDPatch niet ondersteunt.

    Waar kan ik het downloaden en hoe installeer ik het?
    Installeren van OpenTTD:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Dit is nodig omdat OpenTTD bronbestanden van de originele Transport Tycoon nodig heeft. Download hierna het installatie-programma van OpenTTD. De installatie vraagt waar je TTD for Windows hebt geinstalleerd, dit wijst zichzelf. Ook het wijzigen van patches zit in de grafische interface van OpenTTD verwerkt, in het spel zelf. Voor de officiële installatiehandleiding, klik hier.

    Installeren van TTDPatch:
    Installeer eerst Transport Tycoon DeLuxe for Windows (hier te downloaden). Unzip de bestanden van TTDPatch in je TTD-map. Klik hier voor een FAQ over de installatie. Om het spel te spelen moet je ttdpacthW.exe starten. Om patches te wijzigen moet je ttdpatch.cfg openen in kladblok, je kunt dan wijzigen wat je wil.

    Ik snap er helemaal niets van!
    Oke, dan volgt hier een korte tutorial.

    Het doel is geld te verdienen door goederen en passagiers te vervoeren. Passagiers en post willen van de ene naar de andere stad vervoerd worden, goederen van de ene industrie naar de andere. Om uit te vinden wat nou wat produceert en/of accepteert, klik je gewoon op een industrie. Een paar voorbeelden: kolenmijn =>energiecentrale, boerderij =>fabriek, ijzerertsmijn =>hoogoven, oliebron =>raffinaderij. Klik hier voor een cargo-flow tabel. Voor het transport van goederen kunnen bussen/vrachtwagens, treinen, boten en vliegtuigen gebruikt worden. Over het algemeen worden treinen gebruikt, in de eerste plaats omdat daar de meeste keus in is, in de tweede plaats omdat dat de meeste winst oplevert, en in de derde plaats omdat een uitdaging is doordat er een complex netwerk van rails en seinen neergelegd moet worden. Treinen kunnen namelijk botsen!

    De basis is voor alle voertuigen hetzelfde. Je hebt minimaal 2 stations/docks/vliegvelden/bushaltes (vanaf nu allemaal stations) nodig. Verder heb je natuurlijk een voertuig nodig, die bouw je in een depot. Je geeft een voertuig een order om naar het ene station te gaan, en een order om naar het andere station te gaan. Als de stations verbonden zijn met elkaar (door respectievelijk rails/water/lucht/weg) kan het voertuig zijn orders gaan uitvoeren. Dit houdt natuurlijk niet gelijk winst in! Hiervoor moeten goederen vervoerd worden. Je zet dus 1 station bij een kolenmijn, een andere bij een energiecentrale, je verbindt ze met elkaar en je laat er vervolgens een trein tussen rijden met orders om van het ene station naar het andere te rijden. Et voila, du profit!

    Een kort stappenplan voor wie snel aan de slag wil:

    1. Bouw een depot in de juiste richting.
    2. Klik op nieuwe voertuigen.
    3. Klik op de gewenste locomotief in het nieuw geopende venster, klik vervolgens op bouw voertuig. Maak op dezelfde manier de gewenste wagons eraan vast.
    4. Klik in het treinvenster dat opent zodra je een locomotief bouwt, op de orders knop (2e van onder).
    5. Klik op de Ga naar-knop.
    6. Klik op een station.
    7. Herhaal stap 5 en 6 voor het andere station.
    8. Klik op de Gestopt-knop om de trein te starten.

    Ik wil meer winst!
    Dat kan! Laat meer treinen rijden tussen je stations. Hieronder volgen enkele plaatjes om te laten zien hoe dat kan zonder botsingen te krijgen. Om botsingen te voorkomen maak je seinen (signals).


    Dit is de makkelijkste manier om een lijn te bouwen. Gewoon 1 spoortje, met 1 treintje en 2 stations. Alleen niet erg efficiënt bij hoge aantallen goederen of passagiers.


    Je kunt ook 2 lijntjes naast elkaar leggen. Dit geeft al een dubbele capaciteit, maar je hebt ook de dubbele ruimte nodig. Als je veel ruimte hebt, en veel geld en tijd en zin om veel spoor aan te leggen, dan blijft dit een goede manier om opstoppingen te voorkomen bij gebruik van veel treinen. Als iedere trein zijn eigen spoor heeft, ontstaan er natuurlijk nooit opstoppingen. Door fanatieke spelers wordt dit wel als een lelijke oplossing beschouwd. Ook is dit niet realistisch, de NS heeft ook geen 30 rails tussen Amsterdam en Utrecht liggen.


    Oke, wat zien we hier? Weer een dubbele lijn, maar nu met seinen en wissels. Er zijn verschillende soorten seinen in TTD. De belangrijkste zijn: one-way signals, two-way signals, pre-signals en exit-signals. Op de afbeelding kun je zien wat ze doen. One-way signals zorgen ervoor dat treinen op een bepaald stuk spoor maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor kunnen er meerdere treinen achter elkaar rijden op 1 spoor tussen 2 stations. Op het ene spoor laat je ze de ene kant op rijden, op het andere spoor de andere kant op. De onderlinge afstand tussen de one-way signals bepaalt hoeveel treinen er tussen 2 stations kunnen rijden. Een mooie afstand is bijvoorbeeld om de 4 vakjes een sein. Maar wat is de spaghetti voor een station? Dit is zo gemaakt omdat aankomende treinen dan naar allebei de sporen kunnen rijden op het station, tevens kan van ieder stationsspoor de trein naar het "afvoer"-spoor rijden.

    Hoe werkt het dan met die pre- en exit-signals? Die gebruik je bij een station met meerdere sporen. Het laatste sein op het "aanvoer"-spoor maak je een one-way pre-signal. Dit sein heeft een horizontaal geel balkje. Vervolgens bouw je op ieder stationsspoor een two-way exit-signal. Deze hebben een verticaal wit balkje. Het werkt als volgt: als een trein een stationsspoor bezet, wordt het bijbehorende exit-signal rood. Als alle exit-signals rood zijn, wordt het bijbehorende pre-signal ook rood. Duidelijker uitgelegd: een trein rijdt niet verder de wissel op als alle stationssporen bezet zijn. Het nut hiervan is dat het wissel vrij blijft, zodat treinen nog uit het station kunnen rijden. Als je geen pre- en exit-signals zou gebruiken, zou de wachtende trein de wissels oprijden, waarna de treinen op het station niet weg zouden kunnen rijden. Gevolg: algehele opstopping a la NS. Dat kunnen wij natuurlijk beter


    Hoe bouw je de verschillende seinen? Door 1 keer te klikken maak je een two-way. Nog 1 keer klikken op hetzelfde sein een one-way, en nog een keer klikken een one-way de andere kant op. Door ctrl-klikken op een bestaand sein (dus niet ctrl-klikken als er nog geen sein staat!) bouw je een pre-signal. Nog een keer ctrl-klikken: exit signal, en een derde keer ctrl-klikken: een combo-signal (pre- en exit-signal in 1, voor de gevorderden. Dit ga ik hier niet uitleggen).


    Wat is het verschil tussen een one-way en een two-way op een splitsing? Bij een splitsing met one-way signals (onderste situatie) zal een trein de korste route kiezen. De route is in dit geval bezet, voor de trein maakt dit echter niet uit, hij zal net zo lang wachten tot de route vrij is. Bij een two-way signal splitsing zal de trein niet de kortste route pakken, maar de vrije. Zie de bovenste situatie. Hieronder zie je een plaatje waarin het verschil tussen pre-signals en gewone signals wordt weergegeven:


    Voor een nog veel uitgebreidere sein-uitleg verwijs ik naar deze site.

    Een station met veel treinen kan natuurlijk veel efficiënter dan bovenstaande voorbeeld met seinen. Dat kan met zogenaamde RoRo-stations. Dit staat voor Roll-on Roll-off.

    Zoals je ziet komen treinen aan de ene kant het station binnen, en gaan er aan de andere kant weer uit. Dit heeft tot gevolg dat binnenkomende treinen de weggaande treinen niet in de weg zitten. Klik hier voor een groter plaatje.


    Zo maak je een kruising van een lijn naar een andere lijn.

    Hieruit kun je ook een soort van klaverblad afleiden:


    Dit is wel ongeveer de basis van het spel, hier kun je een heel eind mee komen. Experimenteer vooral lekker zelf en lekker veel met verschillende stations, sporen en seinen, dit is juist de fun-factor! De kunst is volgens velen om zoveel mogelijk treinen te laten rijden in 1 netwerk zonder dat de boel vastloopt.

    Zijn er nog leuke of interessante downloads beschikbaar?
    Jazeker!
  • Voor OpenTTD is een savegame beschikbaar waarin heel veel kruisingen (junctions) opgenomen zijn als voorbeeld.
  • Hier is een groot scenario van Nederland te downloaden voor OpenTTD. Achter dit linkje zit een kleiner scenario, gemaakt door FOK!ker --Snow--.
  • Er zijn ook nightlies (soort van Beta-versie) te downloaden voor OpenTTD. Deze hebben vaak net iets meer "neat features" dan de officiële versie. Downloaden kan hier.
  • Tot slot zijn er ook nieuwe graphics en voertuigen te downloaden voor zowel TTDPatch als OpenTTD. Deze dingen heten newgrf's. Op deze site zijn er een hoop te vinden.

    Handige links
    OpenTTD
  • Officiële website: http://www.openttd.org
  • Laatste versie: http://www.openttd.org/en/download-stable
  • SourceForge pagina: http://sourceforge.net/projects/openttd/
  • Nightlies: http://www.openttd.org/en/download-trunk
  • Server browser: http://www.openttd.org/en/servers
  • OpenTTD Wiki (met manual): http://wiki.openttd.org/index.php/Main_Page
  • Lijst met nieuwe features in de nightlies: http://wiki.openttd.org/index.php/Recent_and_Current_Developments

    TTDPatch
  • Officiële website: http://www.ttdpatch.net
  • Development versie (alpha's): http://www.ttdpatch.net/src/

    Informatie
  • Forums voor OpenTTD, TTDPatch, Locomotion en andere: http://www.tt-forums.net
  • Stations, voertuiglijsten, tips en kruispunten: http://www.transporttycoon.net
  • Signal Guide: http://uwe.s2000.ws/ttdx/signal/index.php?lang=en

    Vorige delen:
    Transport Tycoon / OpenTTD #31
    Transport Tycoon / OpenTTD #30
    Transport Tycoon / OpenTTD #29
    Transport Tycoon / OTTD #28
    OpenTTD topic #27; waar blijft die PBS-faq?
    Transport Tycoon en OpenTTD - Deel 26
    Transport Tycoon en OpenTTD - Deel 25
    Transport Tycoon - Deel 24
    Transport Tycoon - Deel 23
    Transport Tycoon - Deel 22
    Transport Tycoon - Deel 21
    Transport Tycoon - Deel 20
    Transport Tycoon - Deel 19
    Transport Tycoon - Deel 18
    Transport Tycoon - Deel 17
    Transport Tycoon - Deel 16
    Transport Tycoon - Deel 15
    Transport Tycoon - Deel 14
    Transport Tycoon - Deel 13
    Transport Tycoon - Deel 12
    Transport Tycoon deeltje 11
    Transport Tycoon deel 10
    Transport Tycoon Deel 9
    Transport Tycoon Deel 8
    Transport Tycoon Deel 7
    Transport Tycoon Deel 6
    Transport Tycoon Deel 5
    Transport Tycoon Deel 4
    Transport Tycoon Deel 3
    Transport Tycoon Deel 2
    Transport Tycoon

    Servers van Fok!Users

  • FOK! Server (lingen.nu:3984) gehost door Bart. Speciaal voor FOK!kers! Wachtwoord: fokyou
  • Maarten 1t/m5 (nl.mine.nu:3977 t/m nl.mine.nu:3981) gehost door Maartena

    De grote OpenTTD-FAQ
    In spoiler op de OP niet zo lang te maken
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    De OP
    Deze OP is gemaakt door Bart, voor vragen, opmerkingen of tips voor wijzigingen/toevoegingen kunnen jullie bij hem terecht.

    [ Bericht 6% gewijzigd door boem-dikkie op 09-01-2010 18:31:42 ]
  • I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      woensdag 25 november 2009 @ 13:54:04 #3
    79665 Gewoonik
    Streng maar rechtvaardig
    pi_74987768
    Hulde voor de OP.
    Met vriendelijke groet,
    Gewoonik
      † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 13:55:05 #4
    264940 8108139dpths
    pi_74987798
    OP
      woensdag 25 november 2009 @ 13:58:52 #5
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_74987937
    Maar nog steeds geen FAQ
    Sorry
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_74988054
    Present
    Ohh, you touch my tralalala
    Mhh, my ding ding dong...
    Naamtopic.
      woensdag 25 november 2009 @ 15:05:34 #7
    56179 caspervc
    Hamster, a dentist
    pi_74989811
    Ook present. Spel zonder planes lijkt me ook wel wat
    *Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
      woensdag 25 november 2009 @ 15:27:41 #8
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_74990565
    Ik zal vanavond wel eens een reset doen, en dan zonder boten en vliegtuigen
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
    pi_74994130
    nooooooooooooooooes

    heb vliegtuigen nodig om start kapitaal te maken

    remove boats, en zet vliegtuigcap op 10/20/25 oid
      woensdag 25 november 2009 @ 17:53:11 #10
    131755 joekeloekes
    Mijn hond is de liefste
    pi_74995055
    grappig dat er steeds weer mensen zijn die denken snel startkapitaal te kunnen maken met vliegtuigen

    Je kan er wel startkapitaal mee maken, maar dat kan veel sneller als je begint met treinen.
    Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
    pi_74995721
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 17:53 schreef joekeloekes het volgende:
    grappig dat er steeds weer mensen zijn die denken snel startkapitaal te kunnen maken met vliegtuigen

    Je kan er wel startkapitaal mee maken, maar dat kan veel sneller als je begint met treinen.
    mijn ervaring is dat ik sneller met vliegtuigen dan met treinen cash in het laadje krijg.

    endgame aan de andere hand wanneer industriëen meer gaan produceren dat treinen dit beter kunnen oppakken
      donderdag 26 november 2009 @ 16:09:32 #13
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_75023511
    Server ligt er eventjes uit ivm onderhoud, vanavond komt ie weer online
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      donderdag 26 november 2009 @ 19:35:25 #14
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_75030267
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 15:27 schreef Bart het volgende:
    Ik zal vanavond wel eens een reset doen, en dan zonder boten en vliegtuigen
    Klinkt goed

    Hopelijk kunnen we dan langer spellen met een game
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_75042623
    Ik begon zelf toch liever met bussen, en dan langzaam opbouwen. Vliegtuigen negeer ik liever, op een gegeven moment komt de cash toch wel binnen. Dat is het enige wat ik jammer vind, op een gegeven moment heb je meer geld dan je uit kan geven.
      vrijdag 27 november 2009 @ 14:39:28 #16
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_75056045
    Lekker de Fok! Server zit al weer helemaal vol......
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_75058132
    quote:
    Op vrijdag 27 november 2009 14:39 schreef Martijn_77 het volgende:
    Lekker de Fok! Server zit al weer helemaal vol......
    Was gisteravond begonnen op de fok! server maar werd er bijna altijd binnen 5 minuten weer afgegooid. Dat heb ik met andere server of andere games nog niet meegemaakt. Vanavond weer ff verder spelen.
      vrijdag 27 november 2009 @ 15:50:48 #18
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_75058750
    quote:
    Op vrijdag 27 november 2009 15:34 schreef SimonBalk het volgende:

    [..]

    Was gisteravond begonnen op de fok! server maar werd er bijna altijd binnen 5 minuten weer afgegooid. Dat heb ik met andere server of andere games nog niet meegemaakt. Vanavond weer ff verder spelen.
    Gisteravond was ff een probleem met het netwerk hier. Straks ook weer eventjes trouwens.
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      vrijdag 27 november 2009 @ 16:04:24 #19
    56179 caspervc
    Hamster, a dentist
    pi_75059317
    Is het leuk om als wanneer je de server voortaan reset Bart, je een overzicht geeft van de bedrijven die het meest winst maken? Of het meeste waard zijn? Zo'n eindstand per potje lijkt me wel leuk
    *Soms denk ik dat ik over dingen nadenk
      vrijdag 27 november 2009 @ 17:10:57 #20
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_75061635
    quote:
    Op vrijdag 27 november 2009 16:04 schreef caspervc het volgende:
    Is het leuk om als wanneer je de server voortaan reset Bart, je een overzicht geeft van de bedrijven die het meest winst maken? Of het meeste waard zijn? Zo'n eindstand per potje lijkt me wel leuk
    Je vraagt wel veel van me Leuk is het op zich wel, ik wil het best wel doen, maar geef geen garantie dat ik het altijd doe

    Wat ik overigens wel altijd kan doen is de savegame online zetten, ik sla namelijk elk potje op voordat ik een nieuwe start...
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      zondag 29 november 2009 @ 14:19:57 #21
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_75109183
    Zijn er trouwens nog andere leuke servers om te spelen?

    Aangezien de Fokserver helemaal vol zit
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
      zondag 29 november 2009 @ 15:41:53 #22
    65252 Bart
    Slecht voor de gezondheid
    pi_75111195
    quote:
    Op zondag 29 november 2009 14:19 schreef Martijn_77 het volgende:
    Zijn er trouwens nog andere leuke servers om te spelen?

    Aangezien de Fokserver helemaal vol zit
    Er zijn nu weer plekjes vrij
    I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
    Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
    Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
      Moderator zondag 29 november 2009 @ 16:25:26 #23
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_75112620
    Enne voor mac OS? !
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    pi_75112787
    quote:
    Op zondag 29 november 2009 16:25 schreef Renesite het volgende:
    Enne voor mac OS? !
    Ja.
      Moderator zondag 29 november 2009 @ 16:30:50 #25
    72712 crew  Rene
    Dabadee dabadaa
    pi_75112819
    quote:
    Op zondag 29 november 2009 16:29 schreef vanOekelen het volgende:

    [..]

    Ja.
    Dan moet je toch ook transport tycoon hebben?
     | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')