de bron is gelijk alweer blij want de aarde kan nu volgens hen ook "slechts" 6.000 jaar oud zijn.quote:„Aarde van 6000 jaar toch mogelijk”
24-11-2009 11:37| gewijzigd 24-11-2009 17:43 | Wetenschapsredactie
„De aarde zou zelfs 6000 jaar oud kunnen zijn.”
DIEMEN – De snelheid van radioactief verval blijkt geen constante: radioactief verval kan door ultrasoon trillen tienduizend keer sneller verlopen. Daarmee staan de radioactieve dateringsmethoden ter discussie. „De aarde zou zelfs 6000 jaar oud kunnen zijn.”
Dat meldt het jongste nummer van Natuurwetenschap en Techniek na analyse van onder meer een Italiaans onderzoek.
De kernfysici losten thorium-228 op in een bak water en stuurden daar onhoorbaar hoge geluidstrillingen doorheen. Daarbij ontstonden luchtbelletjes, die, wanneer ze ineenklapten, een zeer hoge druk veroorzaken. Die druk zou de thoriumkernen stimuleren om sneller radioactief te vervallen. De halfwaardetijd liep terug van 1,9 jaar naar 90 minuten.
Tijdens radioactief verval stoot een atoomkern één of meer deeltjes uit om energie te verliezen. Daarbij ontstaat in veel gevallen een andere atoomsoort.
Een onderzoeksteam van de Amerikaanse Purdue University ontdekten vorig jaar dat de hoeveelheid radioactieve straling uit silicium afhankelijk is van de afstand van de aarde tot de zon. Een mogelijke verklaring is dat neutrino’s vanuit de zon het radioactief verval stimuleren.
Daarnaast ontdekte Otto Reifenschweiler van het NatLab van Philips in Eindhoven al in de jaren ’60 dat de stralingsintensiteit van tritium –een radioactieve vorm van waterstof– dat geabsorbeerd was in het element titanium, afhankelijk is van de temperatuur.
Wetenschappers zijn verrast door de uitkomst van de experimenten. Verder onderzoek van het verschijnsel ligt echter niet voor de hand, omdat ze vinden dat het buiten de hoofdstroom van de natuurkunde ligt, stelt fysicus Martien van Voigt van de TU Eindhoven. „Ik denk niet dat we ons schaarse geld aan zoiets moeten besteden.”
Vandaar ook al die vermeldingen in Tacitus en Livius over 'grote hagedissen' en zo.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:21 schreef trovey het volgende:
Van eencellig diertje naar de huidige mens in 6000 jaar, gaat er hier even niet in
Dat ging er bij mij al nooit in. Zelfs niet in miljoenen jaren.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:21 schreef trovey het volgende:
Van eencellig diertje naar de huidige mens in 6000 jaar, gaat er hier even niet in
Panspermie.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:21 schreef trovey het volgende:
Om de woorden van een collega te gebruiken.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Vandaar ook al die vermeldingen in Tacitus en Livius over 'grote hagedissen' en zo.
quote:Niemand heeft ze gezien. Hoe weet je dat ze ooit geleefd hebben
quote:Op woensdag 25 november 2009 13:21 schreef trovey het volgende:
Juistquote:Op woensdag 25 november 2009 13:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Beetje jammer dat de gelovigen dit meteen weer gebruiken om hun sprookjesboek te verkopen. Een veel betere toepassing zou zijn als dit ook bruikbaar is voor kernafval!
Volgens mij bedoelt hij niet zozeer dat het hem niet interesseert, maar dat het een slecht uitgevoerd (Italiaansquote:Verder onderzoek van het verschijnsel ligt echter niet voor de hand, omdat ze vinden dat het buiten de hoofdstroom van de natuurkunde ligt, stelt fysicus Martien van Voigt van de TU Eindhoven. „Ik denk niet dat we ons schaarse geld aan zoiets moeten besteden.”
Dat verklaart wel waarom ik zo veel moeite had met opstaan. Het was de eerste keer!quote:Op woensdag 25 november 2009 13:30 schreef Molurus het volgende:
Tenzij, uiteraard, je de hypothese hebt dat het universum en alle sterren en planeten daarin zich op normale manier ontwikkeld hebben en God ineens besloot daar de aarde tussen te gooien. Maar dan kun je net zo goed de hypothese hebben dat God het universum, de aarde, Fok! en deze discussie 5 seconden geleden creeerde. Je kunt dat ook niet weerleggen, maar om dat nou een redelijke hypothese te noemen... niet bepaald.
Dat is jouw idee niet de mijne.quote:Op woensdag 25 november 2009 13:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
God heeft het gedaan.
Dat diepvriesmes moet nog uitgevonden wordenquote:
Oh, maar daar bestaan wel degelijk plausibele ideeen over. Hier is er 1:quote:Op woensdag 25 november 2009 13:32 schreef trovey het volgende:
Ik hou het toch maar op de traditionele theorie....dus ontwikkeling van eencelligen tot huidige mensen in een hele hele hele lange tijd. Waar die eencellige dan vandaan komt...tja daar zullen we wel nooit achter komen met de huidige technieken, blijft gissen zonder bewijzen.
En dat de zon om de aarde draait en dat God toch echt wel bestaat!quote:Op woensdag 25 november 2009 14:16 schreef AlphaOmega het volgende:
Grappig, als de aarde al moeilijk te dateren is, hoe zit het dan met alle vondsten die we doen.
En hoe oud zijn wij dan?
Maar ach, het volgende grote nieuws zal wel zijn dat de aarde toch plat blijkt te zijn.
In dat geval pleeg ik acuut zelfmoord, want dan is de enige plek waar ik me thuis zou voelen de hel!quote:Op woensdag 25 november 2009 14:30 schreef 54cm het volgende:
[..]
En dat de zon om de aarde draait en dat God toch echt wel bestaat!
side note, carbon dating zoals jij het meld, gaat maar tot maximaal ~ 62.000 jaar. op oudere materialen ( voornamelijk fosielen, aangezien deze geen koolstof meer bevattenquote:Op woensdag 25 november 2009 16:17 schreef Luiheid het volgende:
Fossielen, hallo? Carbon-dating? 64 miljoen jaar oud?
Niks 6000 jaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |