Nog wat films van vorige week:
Män som hatar kvinnorIk ben niet bekend met de boeken, dus geen idee of het goed verfilmd is, al is dat uiteindelijk minder relevant, want een film moet het ook op eigen kracht kunnen. In dit geval is dat dan goed geslaagd. Het gaat over een journalist die samen met een alternatieve emo/gothic/whatever-babe een verdwijning van 40 jaar geleden gaat oplossen. De film duurt weliswaar vrij lang, maar die tijd wordt dan ook gebruikt om de personages uit te werken. Het draait even veel om de 2 "helden" dan om het oplossen van het eigenlijke mysterie. Hij heeft er iig. voor gezorgd dat ik ook benieuwd ben naar de 2 vervolgen.
De helaasheid der dingenOpnieuw het boek niet gelezen. Het is een beeld van een vorm van marginaliteit die nogal typisch Vlaams is met bijhorende humor en tragiek. Er lopen nogal wat figuren rond die herkenbaar zijn, ik ken de types. Geboren underachievers (om het geen losers te noemen) die het allemaal niet slecht bedoelen, maar uiteindelijk zullen ze hun eigen cliché's nooit ontgroeien. Leuke tragi-komische film met hilarische en schrijnende momenten en erg degelijk acteerwerk. De regisseur, Felix Van Groeningen, blijft met de film beter worden, afwachten hoe hij verder evolueert.
TriangleHet scheen een kruising te zijn tussen Ghost Ship en Groundhog Day, dus ik was erg benieuwd. Die omschrijving klopt wel, maar ik had er toch meer van verwacht. Een groepje mensen komt op een spookschip terecht, er gebeuren vreemde dingen en ze lijken steeds opnieuw te gebeuren. Hoewel het uiteraard de bedoeling is, is de film af en toe te repetitief, ze kunnen het niet fris houden, het loopt allemaal net niet vlot genoeg. Het plot zit uiteraard vol twists en er wordt geprobeerd om het allemaal te laten kloppen, maar ook dat loopt maar stroefjes. Dat maakt het geen slechte film, maar ik bleef met het gevoel achter dat er meer in zat.
HushKoppel wordt lastig gevallen door een wazige figuur in een truck. Klinkt als een kopie van films als Duel en Joyride en dat is het ook gewoon. Weinig origineel, ook in de uitwerking, maar het keek lekker weg en bleef spannend, dus één van de betere rip-offs.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.