abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75188008
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 13:38 schreef FJD het volgende:
Ik heb het vermoeden dat het zorgstelsel het volgende stokpaardje gaat worden van EG. Ongeveer op het moment dat bloeddrukverlagers minder vergoed gaan worden.
Hoeft niet eens. Het stelsel bevoordeeld de betergestelden sinds de invoering ervan.

Wmb terug naar het oude stelsel. Veel eerlijker.
  † In Memoriam † dinsdag 1 december 2009 @ 17:19:10 #152
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_75188185
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:14 schreef EchtGaaf het volgende:
Wmb terug naar het oude stelsel. Veel eerlijker.
Vroeger, toen mensen nog massaal Polio kregen. Dat waren nog eens tijden.
Carpe Libertatem
pi_75188232
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 11:30 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Waar kom je vandaan? Disneyworld?

Wat is voor jou geen prestatiemaatschappij?

Vroeger moesten kinderen met hun 15 werken en boeide het niemand dat dubbeltje dubbeltjes bleven. Wanneer was het ooit geen prestatiemaatschappij?

Natuurlijk was er vroeger ook druk. Maar geef mij de jaren 70 maar, toen het allemaal veel gemoedelijker is dan nu.
pi_75188330
quote:
Op maandag 30 november 2009 20:41 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Dat die academicus niet verder komt. of... dat het niet raar gevonden wordt?
Guess : de eerste.

Het is natuurlijk bespottelijk dat zoveel talent door het riool wordt gespuugd.
pi_75188441
quote:
Op maandag 30 november 2009 14:56 schreef DS4 het volgende:

[..]

[..]

Dat jouw vriend sinds afstuderen werkloos is, is ook vreemd. Met HBO moet je toch iets kunnen vinden. En zo niet, bied dan eens aan om drie maanden op proef te draaien zonder salaris. Ik ken iemand die dat gedaan heeft en die kreeg na drie weken een contract onder zijn neus.

Inventief zijn... kan zo maar helpen.
Prachtig he? ArbeidsMARKT.

Prachtig voor eieren.
pi_75190157
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:14 schreef EchtGaaf het volgende:

Wmb terug naar het oude stelsel.
Potdimme, we zijn het ook nog wel eens een keer met elkaar eens. Waarschijnlijk op andere gronden, maar toch...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_75190182
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:23 schreef EchtGaaf het volgende:

Guess : de eerste.

Dom om te gaan raden als het antwoord er al lang en breed staat...
pi_75190206
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 17:25 schreef EchtGaaf het volgende:

Prachtig he? ArbeidsMARKT.
Ja, want het heeft ons enorm veel verder gebracht.
quote:
Prachtig voor eieren.
Ik ben je even kwijt... HUH?
pi_75194754
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 18:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja, want het heeft ons enorm veel verder gebracht.
[..]
Sommigen.
quote:
Ik ben je even kwijt... HUH?

Wat denk je?
pi_75194786
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 18:18 schreef DS4 het volgende:

[..]

Potdimme, we zijn het ook nog wel eens een keer met elkaar eens.
Verbaast u niet, maar vewondert u slechts....
quote:
Waarschijnlijk op andere gronden, maar toch...
Die kans is erg groot, ja. Maar ik ben benieuwd.
pi_75194992
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 00:17 schreef Kees22 het volgende:
Het is een lastig probleem en ik vraag me af, of het te institutionaliseren is.
Ikzelf nanteer al een tijdje de stelling, dat mensen altijd handelen uit eigen belang.
De laatste tijd is daar bijgekomen, dat je je plaats moet kennen.

Daar zijn wel problemen bij.
Het eigen belang moet welbegrepen worden, anders gaat het fout. En juist daar schort het vaak aan. Dat wil zeggen, dat je je bewust moet zijn van de prijs die je belang eist, en dat je ook bereid moet zijn om die prijs te betalen. Dus als ik op mijn fiets langs de benzinepomp rijd, wil ik jou met je SUF niet horen kankeren over de benzineprijs. Mijn belang is kennelijk, dat ik vrijwel gratis op korte afstand me kan verplaatsen en niet naar de sportschool hoef. Jouw belang is kennelijk, dat je veilig en indrukwekkend veel geld verspilt en je gebrek aan beweging gaat compenseren in de sportschool. Zelf weten!

En wat je plaats betreft: die moet je kennen en je moet je er naar gedragen. Als je slecht ter been bent, moet je niet gaan hardlopen; als je dom bent, moet je niet naar de universiteit willen; als je onhandig bent, moet je geen loodgieter worden. En als je arm bent, moet je geen grote uitgaven doen.

Onderlinge medemenselijkheid gebiedt om een beetje voor elkaar te zorgen en elkaar kansen te geven. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn of veel geld te kosten: gewoon elkaar in de waarde laten en af en toe eens de eigen pas inhouden. Niet de eigen normen opleggen aan een ander.

Maar ja, dat klinkt wel mooi. Maar hoe giet je het in een maatschappelijke en instutionele vorm?
Valt dit wel te regelen? En hoe dan?

Want wie is er eigenlijk onrendabel? De dure dokter die voor veel geld een hooggeplaatste persoon van een kwaal verlost of de licht gehandicapte, lelijke vrouw die voor een bakje koffie de openbare ruimte verfraait met een kunstwerk?
instutionele moet zijn institutionele.
pi_75195012
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:11 schreef EchtGaaf het volgende:

Sommigen.
Nee, iedereen. De een wat meer dan de ander, maar wel iedereen. En iedereen heel veel verder.
quote:
Wat denk je?
Geef nou gewoon antwoord op de vraag, want als ik het wist had ik het niet gevraagd.
pi_75195150
quote:
Op maandag 30 november 2009 17:26 schreef justanick het volgende:

[..]

Wat wel zo is, is dat de arbeidsmarkt voor een flink deel op slot zit. Maar hoe komt dat, EchtGaaf?
[..]
Die markt is door en door en doorverzadigd. Er is gewoon geen plek om iedereen aan het werk te houden.
pi_75195151
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:11 schreef EchtGaaf het volgende:
Maar ik ben benieuwd.
Kort: omdat het huidige systeem er voor zorgt dat de zorg wordt uitgekleed, de zorgverlener wordt uitgeknepen en de verzekering die niets anders doet dan met geld schuiven er rijk van wordt.

Op zich zal je het er niet mee oneens zijn, maar je zal toch wel andere redenen hebben vermoed ik.
pi_75195236
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:16 schreef DS4 het volgende:

[..]

Nee, iedereen. De een wat meer dan de ander, maar wel iedereen. En iedereen heel veel verder.
[..]
Een markt heeft altijd winnaars en verliezers. En doorgaans zijn de zwakkeren kind van de rekening.
quote:
Geef nou gewoon antwoord op de vraag, want als ik het wist had ik het niet gevraagd.
Markt is voor handel in eieren en andere dingen. Mensen hoor je niet te verhandelen op een markt. Een mens is immers geen product.
pi_75195384
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:16 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

instutionele moet zijn institutionele.
Inderdaad. Nou ja, met een hele fles achter de kiezen valt het nog mee, of niet dan?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75195409
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Kort: omdat het huidige systeem er voor zorgt dat de zorg wordt uitgekleed, de zorgverlener wordt uitgeknepen en de verzekering die niets anders doet dan met geld schuiven er rijk van wordt.
Jezegt niet dat de onderkant veel duurder uit is?
quote:
Op zich zal je het er niet mee oneens zijn, maar je zal toch wel andere redenen hebben vermoed ik.
Ik vind dat zoiets basaal als een zorgverzekering een premie moet hebben dat 100% inkomensafhankelijk is. De betergestelden lachen zich dood, de onderkant betaald zich blauw.

De prijzen exploderen, sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel is de premie met zo'n 25% gestegen.
pi_75195451
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:24 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Inderdaad. Nou ja, met een hele fles achter de kiezen valt het nog mee, of niet dan?
Zeker. Ik was verrast dat ik je een keer kon betrappen op een fout
pi_75195591
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Een markt heeft altijd winnaars en verliezers. En doorgaans zijn de zwakkeren kind van de rekening.
[..]

Markt is voor handel in eieren en andere dingen. Mensen hoor je niet te verhandelen op een markt. Een mens is immers geen product.
Maar er worden ook geen mensen verhandeld, maar hun arbeid en intellect en creativiteit.

En om aan te haken bij die klacht over het zorgstelsel: de pogingen om voor de zorg een markt te maken, zijn desastreus. Een lopende band voor auto's kun je wat sneller zetten, maar het afvegen van een ondergescheten kont kost toch echt de tijd die het kost.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_75195636
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:25 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zeker. Ik was verrast dat ik je een keer kon betrappen op een fout
Gegund!
pi_75195778
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:21 schreef EchtGaaf het volgende:

Vroeger was je als gewone burger een halve slaaf, had je honger, nauwelijks een woning, geen gezondheidszorg, laat staan dat je kinderen mochten studeren (die mochten als ze 12 waren mee naar de fabriek als ze jongens waren en als meisje mocht je dan zo ongeveer trouwen).

Ja, echt... ze hebben enorm verloren...
quote:
Je biedt jezelf niet aan, maar arbeid.
pi_75195852
quote:

Jezegt niet dat de onderkant veel duurder uit is?
Ik weet niet of dat zo is, maar ik vind dat ook niet zo belangrijk.
quote:
Ik vind dat zoiets basaal als een zorgverzekering een premie moet hebben dat 100% inkomensafhankelijk is.
Uiteraard niet. Inkomensafhankelijkheid naar beneden toe, prima, maar dat hebben we al.
quote:
De prijzen exploderen, sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel is de premie met zo'n 25% gestegen.
En de zorgverleners krijgen steeds minder geld.

Rara.
pi_75195909
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:19 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Die markt is door en door en doorverzadigd. Er is gewoon geen plek om iedereen aan het werk te houden.
En daardoor zit de markt op slot?

Je claimt zelf dat 90% van de mensen op een plek zit waar hun talenten niet volledig tot hun recht komen. Tegelijkertijd claim je dat de markt verzadigd is (want: te veel aanbod aan arbeid, blijkbaar).

Je spreekt jezelf tegen. Maar volgens mij zie je dat zelf niet eens in...
pi_75196135
quote:

Ik vind dat zoiets basaal als een zorgverzekering een premie moet hebben dat 100% inkomensafhankelijk is. De betergestelden lachen zich dood, de onderkant betaald zich blauw.
Ja, lekker, nog meer bureaucratie. Waarom moeten mensen nu toch altijd opteren voor de meest ingewikkelde vormen van inkomenspolitiek?
pi_75204521
quote:
Op dinsdag 1 december 2009 20:40 schreef justanick het volgende:

[..]

Ja, lekker, nog meer bureaucratie. Waarom moeten mensen nu toch altijd opteren voor de meest ingewikkelde vormen van inkomenspolitiek?
Als dat het argument is om iets niet te doen, dan vind ik het zwak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')