Weer een puik plan van de enige partij in Nederland die zich daadwerkelijk inzet voor het terugdringen van onze bemoeizuchtige en geldverspillende overheid! De provincie is echt de meest nutteloze bestuurslaag van Nederland.quote:AMSTERDAM – De provincies zijn als overheidslaag overbodig en kunnen daarom worden opgeheven.
© ANP
Daarvoor pleit D66-fractievoorzitter Alexander Pechtold tegenover NU.nl.
'Gedacht kan worden aan vier landsdelen', aldus Pechtold. Ook de waterschappen kunnen naar inzicht van D66 worden opgeheven.
Volgens Pechtold is door partijbelangen de bestuurlijke indeling sinds 1848 niet meer wezenlijk veranderd. “Partijen als CDA en PvdA bieden vanwege eigenbelang weerstand tegen vernieuwing. Daarom kiest dit kabinet voor stilstand.”
Bureaucratie
Volgens de D66-leider is het nut van de provinciale bestuurslaag beperkt, zorgt deze voor onnodig veel bureaucratie en kost deze bovendien enorm veel geld.
“Kijk naar de jeugdzorg. De minister maakt afspraken met de provincies, terwijl dat prima ook op gemeentelijk niveau zou kunnen”, stelt Pechtold.
Bestuurlijke organisatie
Hij wil dat de bestuurlijke organisatie van Nederland wordt bekeken bij de brede heroverwegingen. Het opheffen van de provincies scheelt volgens de parlementariër honderden miljoenen per jaar.
Hoeveel landsdelen er moeten komen en hoe deze er uit moeten zien kan Pechtold nog niet zeggen.
Hij zal zijn voorstel tot opheffen van de provincies dinsdagavond indienen bij de begrotingsbehandeling Binnenlandse Zaken.
enquote:'Gedacht kan worden aan vier landsdelen', aldus Pechtold.
quote:Hoeveel landsdelen er moeten komen kan Pechtold nog niet zeggen.
Dat is helemaal niet gezegd. Er moeten vooral goede afspraken worden gemaakt over wat die landsdelen wel en niet gaan doen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:16 schreef teknomist het volgende:
Wie gaan dan die landsdelen besturen? Dat worden grotere organisaties dan de huidige provincies. Grotere organisaties hebben de neiging bureaucratischer te zijn. Dit is in strijd met het subsidiariteitsbeginsel, waar ik in principe wel voorstander van ben.
Je vergeet de counties.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:12 schreef cherrycoke het volgende:
Amerika heeft ''states''
Duitsland heeft ''Bundesländer''
see what i did there
pechtold voor president
Helemaal niet alles voor de stemmen. D66 pleit al ontzettend lang voor het terugdringen van de overheid en dit past daar prima in.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:18 schreef kawotski het volgende:
alles voor de stemmen.. nu alleen nog Turkije buiten de EU houden en het wordt nog eens wat met D66
Amerika heeft ' States' omdat dit (van oorsprong) onafhankelijke staten waren, met eigen regeringen en wetten etc. die de ' Verenigde' Staten werden. IS wat anders dan onze provicies. Alhoewel, het Koninkrijk der Nederlanden, kwam natuurlijk voort uit de Bataafse Rebubliek en die kwam natuurlijk weer na de Rebubliek der Verenigde Nederlanden....quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:12 schreef cherrycoke het volgende:
Amerika heeft ''states''
Duitsland heeft ''Bundesländer''
see what i did there
pechtold voor president
Ik kan niet zo snel iets vinden op de site van de PVV over bestuurlijke vernieuwing. Maar ja, wat wil je ook met een one-issue partij die af en toe doet alsof het ergens anders ook kaas van heeft gegeten en daar dan altijd keihard in faalt.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:22 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
Is de PVV ook niet voor het opheffen van de provincies en de waterschappen?
ik wou net zeggen Nederland was vroegaaaaah ook verdeeld in provincies maar goedquote:Op dinsdag 24 november 2009 22:23 schreef SevenWonders het volgende:
[..]
Amerika heeft ' States' omdat dit (van oorsprong) onafhankelijke staten waren, met eigen regeringen en wetten etc. die de ' Verenigde' Staten werden. IS wat anders dan onze provicies. Alhoewel, het Koninkrijk der Nederlanden, kwam natuurlijk voort uit de Bataafse Rebubliek en die kwam natuurlijk weer na de Rebubliek der Verenigde Nederlanden....
Enfin, bladiebla, ik vind het een top idee. Weg met die extra bestuurlijke laag in ons kleine kikkerlandje. Waar hebben we het helemaal over. Er zijn elders in de wereld 'gemeenten' die even groot zijn als heel Nederland bij elkaar.
Beter is het allemaal in Europees verband te zien. Je ebt m.i. veel meer aan (grensoverschrijdende) regios die met elkaar verbonden zijn (economisch) en verregaand samenwerken. Hoeft geen extra bestuurlijke laag bij enzo.
Faalhaas. Kritiek hebben is prima, maar kom niet met die kletskoek aanzetten.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:25 schreef thingamajig het volgende:
[..]
Ik kan niet zo snel iets vinden op de site van de PVV over bestuurlijke vernieuwing. Maar ja, wat wil je ook met een one-issue partij die af en toe doet alsof het ergens anders ook kaas van heeft gegeten en daar dan altijd keihard in faalt.
kostenbesparing, voornamelijkquote:Op dinsdag 24 november 2009 22:26 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
ik wou net zeggen Nederland was vroegaaaaah ook verdeeld in provincies maar goed
wat wil pechtold eigenlijk bereiken met het schrappen van provincies ?
denk je dat het reëel is om dan maar de provincies te schrappen? wie gaat alle provinciale besturingen overnemen dan en hoe of wat?quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:27 schreef thingamajig het volgende:
[..]
kostenbesparing, voornamelijk
quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:27 schreef GSP het volgende:
[..]
Faalhaas. Kritiek hebben is prima, maar kom niet met die kletskoek aanzetten.
Ambtenaren bij de provincie kunnen best wel wat harder werken. Bovendien voorkom je ongenodig veel gelul en overleg. Gemeentes zijn nu toch altijd ook betrokken bij wat de provincie doet, dus dat kunnen ze ook best zelf.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:28 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
denk je dat het reëel is om dan maar de provincies te schrappen? wie gaat alle provinciale besturingen overnemen dan en hoe of wat?
quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:29 schreef thingamajig het volgende:
[..]
Maar laten we niet verder afdwalen van het topic
Typisch PVV, alles klakkeloos aannemen...quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:32 schreef GSP het volgende:
[..]
Wist ik niet, maar het verbaast me niks.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |