En terecht. Of wil je onschuldigen gaan opsluiten?quote:Op maandag 23 november 2009 01:03 schreef Personan het volgende:
en zelfs als er maar een kleine twijfel bestaat dat de verdachte niet schuldig is wordt deze al vrijgesproken
Dus een moordenaar waarvan duidelijk is dat hij schuldig is maar er mist net dat ene stukje bewijs moet volgens jou vrijgesproken worden?quote:Op maandag 23 november 2009 01:09 schreef Gijsdezeikerd het volgende:
Omdat we in een democratie leven moeten we ons ook maar mengen in het rechtsysteem? Alstublaft niet zeg. Een jury is makkelijk te beïnvloeden en handelt niet op ratio maar op emotie (Makkelijk om te zetten met huilende moeders of getuigen bijvoorbeeld). Nee laat die taak maar door de rechter ingevuld worden die vaak competent genoeg zijn en een uitspraak pas vellen als er genoeg bewijs is om de zaak rond te formuleren.
Gast
Dat is toch nog net dat stukje privilege wat de moordenaar heeft als grondrecht van de mens?quote:Op maandag 23 november 2009 01:12 schreef Personan het volgende:
[..]
Dus een moordenaar waarvan duidelijk is dat hij schuldig is maar er mist net dat ene stukje bewijs moet volgens jou vrijgesproken worden?
Er zijn in Nederland genoeg zaken waarvan duidelijk is dat die persoon schuldig is maar er mist net dat ene bewijsstuk. (Kijk maar naar de moord op Peter smit)
De leden van een burgerjury zullen nog incompetenter zijn.quote:Op maandag 23 november 2009 01:03 schreef Personan het volgende:
Zoals de meeste al weten zijn veel Nederlandse rechters incompetent
Omdat dat kleine stukje heel belangrijk kan zijn. Er zijn gevallen geweest waarin iemand duidelijk de dader leek, maar het toch niet bleek te zijn. Je moet hier heel voorzichtig mee omspringen. Liever een dader laten gaan dan een onschuldig iemand straffen.quote:Op maandag 23 november 2009 01:12 schreef Personan het volgende:
[..]
Dus een moordenaar waarvan duidelijk is dat hij schuldig is maar er mist net dat ene stukje bewijs moet volgens jou vrijgesproken worden?
Er zijn in Nederland genoeg zaken waarvan duidelijk is dat die persoon schuldig is maar er mist net dat ene bewijsstuk. (Kijk maar naar de moord op Peter smit)
Inderdaad, ik studeer op dit moment HBO rechten en als ik rechter wil worden ben ik nog minstens 15 jaar bezigquote:Op maandag 23 november 2009 01:15 schreef trabant het volgende:
[..]
De leden van een burgerjury zullen nog incompetenter zijn.
Bovendien is volgens mij zelfs onderzocht dat een hogere gevangenisstraf niet leidt tot minder criminaliteit.quote:Op maandag 23 november 2009 01:16 schreef Gijsdezeikerd het volgende:
[..]
Inderdaad, ik studeer op dit moment HBO rechten en als ik rechter wil worden ben ik nog minstens 15 jaar bezig![]()
incompetent zegt hij. Dat zou moeten betekenen dat de grootste idioten daar aan de top zitten en een onschendbare functie hebben. Lachtertje
Laten we maar niet beginnen met mensen veroordelen zonder bewijs. Dan is het einde namelijk zoek.quote:Op maandag 23 november 2009 01:12 schreef Personan het volgende:
[..]
Een mens heeft rechten EN plichten. Daarom raakt jouw uitspraak kant noch walquote:Op maandag 23 november 2009 01:17 schreef isogram het volgende:
Ik laat de rechtspraak liefst over aan vakkundige mensen, met kennis van zaken. Burgers zijn niet opgeleid om recht te spreken.
Wat ik veel belangrijker vind, is dat we ons strafrecht eens grondig op de schop nemen en aanpassen aan de eisen van de moderne tijd. Bovendien moeten rechters weer eens RECHT gaan spreken in plaats van WET gaan spreken.
Wat bedoel je hiermee?quote:Op maandag 23 november 2009 01:17 schreef isogram het volgende:
Ik laat de rechtspraak liefst over aan vakkundige mensen, met kennis van zaken. Burgers zijn niet opgeleid om recht te spreken.
Wat ik veel belangrijker vind, is dat we ons strafrecht eens grondig op de schop nemen en aanpassen aan de eisen van de moderne tijd. Bovendien moeten rechters weer eens RECHT gaan spreken in plaats van WET gaan spreken.
Dat heeft denk ik als oorzaak dat veel criminaliteit uit nood komt (mensen met armoede enz). Of dat de beloning van een misdaad groter is dan de straf. Als jij een miljoen zou kunnen verdienen door Klaas te vermoorden, zou jij best 10 jaar cel willen riskeren (Bijvoorbeeld)quote:Op maandag 23 november 2009 01:18 schreef Fascination het volgende:
[..]
Bovendien is volgens mij zelfs onderzocht dat een hogere gevangenisstraf niet leidt tot minder criminaliteit.
Vage bron.quote:Op maandag 23 november 2009 01:03 schreef Personan het volgende:
Deze cijfers spreken voor zich http://www.nationmaster.com/country/nl-netherlands/cri-crime Deze zijn zeer hoog als je kijkt hoe hoog onze welvaart is
Verdomd, je hebt gelijk. Waardeloze OP, slotje!quote:Op maandag 23 november 2009 01:33 schreef tommyuitsesamstraat het volgende:
TS wat is dat trouwens voor vage bron, we hebben helemaal geen doodstraf hier maar toch staan we op de lijst van landen die de doodstraf uitvoeren terwijl een land als amerika of china er niet op staan.
Daarmee bedoel ik dat rechters te veel handelen volgens de letter van de wet en daarbij het RECHT uit het oog verliezen.quote:Op maandag 23 november 2009 01:21 schreef Fascination het volgende:
Wat bedoel je hiermee?
Ik denk dat jij recht met rechtvaardigheid verwart.quote:Op maandag 23 november 2009 01:39 schreef isogram het volgende:
[..]
Daarmee bedoel ik dat rechters te veel handelen volgens de letter van de wet en daarbij het RECHT uit het oog verliezen.
Waarom staat er dan amount boven? En jaartallen schrijven met een komma ertussen 1,952 , lekker duidelijk iig.quote:Op maandag 23 november 2009 01:38 schreef padlarf het volgende:
[..]
Verdomd, je hebt gelijk. Waardeloze OP, slotje!
Edit: Neen er staat bij : last executed, en in Nederland dus blijkbaar in 1952
Dat eht slecht genoteerd is ben ik direct met je eens.quote:Op maandag 23 november 2009 01:43 schreef tommyuitsesamstraat het volgende:
[..]
Waarom staat er dan amount boven? En jaartallen schrijven met een komma ertussen 1,952 , lekker duidelijk iig.
Als ik de cijfers nu bekijk lijkt het wel logisch dat het jaartallen zijn, maar gewoon kut genoteerd.
Soft ? Nederland is binnen West Europa het land met de meeste gedetineerder per 1000 inwoners . Dat strenge straffen zoals in de US werkt voor geen meter. Een baan zit er niet meer in en ze lopen crimineler de deur uit dan toen ze binnekwamenquote:Op maandag 23 november 2009 05:21 schreef Jeroenz het volgende:
De rechtspraak is hier veel te soft inderdaad.
Straffen van een paar maanden of enkele jaren voor moord en verkrachting bijvoorbeeld. Zij hebben ook teveel recht in dit land, meer als het slachtoffer lijkt het wel.
Ja soft ja, kijk bv naar criminele jongeren die op reis worden gestuurd naar de Costa Brava en New York, ipv ze in een streng strafkamp te stoppen. Moordenaars die na 4 jaar weer vrij zijn, verkrachters binnen 1 jaar. En als je een inbreker zijn poten breekt ben je zwaar de klos, dan kan je aangeklaagd worden en berechtquote:Op maandag 23 november 2009 05:25 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Soft ? Nederland is binnen West Europa het land met de meeste gedetineerder per 1000 inwoners . Dat strenge straffen zoals in de US werkt voor geen meter. Een baan zit er niet meer in en ze lopen crimineler de deur uit dan toen ze binnekwamen
Wat je gaat krijgen als je veel zwaarder straft is niet dat er minder criminaliteit komt maar dat er verharding op gaat treden. Dat wil zeggen als 2 gasten een tankstation overvallen ( wat absoluut niet goed te praten is) ze eerder over zullen gaan tot zwaarder geweld omdat ze weten dat ze zomaar 20 jaar krijgen.quote:
De VS hiep hoi!quote:Op maandag 23 november 2009 01:03 schreef Personan het volgende:
Ik snap niet dat een sociaal-democratisch land als Nederland waar de burgers vaak meer inspraak hebben dan de VS geen Juryrechtspraak heeft zoals de VS. Zoals de meeste al weten zijn veel Nederlandse rechters incompetent en zelfs als er maar een kleine twijfel bestaat dat de verdachte niet schuldig is wordt deze al vrijgesproken (Als dit om de doodstraf ging kon ik het begrijpen maar de Nederlandse gevangenis) Het volk heeft geen enkele inspraak als het gaat om rechtspraak.
En dan heb je ook nog dingen als vormfouten,de lichte gevangenisstraffen,onterecht met verlof mogen en de manier waarop minderjarige veroordeeld worden (Die jongen die de moord in Urk heeft gepleegd zal na zijn 18e al weer vrij zijn schat ik)
Gevangenis is iets wat je moet vrezen en Nederland is dit duidelijk niet het geval als je kijkt naar het hoge criminaliteitscijfer
Deze cijfers spreken voor zich http://www.nationmaster.com/country/nl-netherlands/cri-crime Deze zijn zeer hoog als je kijkt hoe hoog onze welvaart is
Eens met deze post.quote:Op maandag 23 november 2009 05:25 schreef Winner_Taco het volgende:
[..]
Soft ? Nederland is binnen West Europa het land met de meeste gedetineerder per 1000 inwoners . Dat strenge straffen zoals in de US werkt voor geen meter. Een baan zit er niet meer in en ze lopen crimineler de deur uit dan toen ze binnekwamen
Oh, wie zijn "de meeste" dan? Zeker de "gewone burger" of "jan met de pet"quote:Zoals de meeste al weten zijn veel Nederlandse rechters incompetent en zelfs als er maar een kleine twijfel bestaat dat de verdachte niet schuldig is wordt deze al vrijgesproken
Dat juryrechtspraak inzicht verschaft aan de "Buitenwereld" die anders dan die binnen wettelijke kringen kan ik alleen maar beamen. Dit is ook een goed argument waarom juryrechtspraak zou kunnen.Maar ook een goed argument om op de middelbare scholen een stukje recht te behandelen.quote:Op maandag 23 november 2009 08:53 schreef Hartigan het volgende:
Ik denk dat wanneer een zaak volledig gepresenteerd wordt aan dat "SBS-volk", zij heus wel tot een rechtvaardig oordeel kunnen komen. Het hele idee dat het Nederlandse rechtssysteem zo soft is, komt voort uit onwetendheid en de geringe inzichtelijkheid in het systeem. Het zijn vrijwel enkel juristen die enigzins begrijpen wat er allemaal gaande is. En de media helpen ook niet bepaald dat beeld te ontkrachten. De enige reden die ik kan bedenken voor juryrechtspraak, is dat er meer begrip en inzicht zal ontstaan vanuit de gewone burger.
En in Amerika is het voor veel onschuldige mensen weer niet primaquote:Op maandag 23 november 2009 10:20 schreef onderscheid het volgende:
[..]
Voor criminelen is het prima hier inderdaad.
Zeer terecht, dat we geen juryrechtspraak hebben.quote:Op maandag 23 november 2009 01:03 schreef Personan het volgende:
Ik snap niet dat een sociaal-democratisch land als Nederland waar de burgers vaak meer inspraak hebben dan de VS geen Juryrechtspraak heeft zoals de VS. Zoals de meeste al weten zijn veel Nederlandse rechters incompetent en zelfs als er maar een kleine twijfel bestaat dat de verdachte niet schuldig is wordt deze al vrijgesproken (Als dit om de doodstraf ging kon ik het begrijpen maar de Nederlandse gevangenis) Het volk heeft geen enkele inspraak als het gaat om rechtspraak.
Ook in de VS beslist de rechter over vormfouten, niet de jury.quote:Op maandag 23 november 2009 01:03 schreef Personan het volgende:
En dan heb je ook nog dingen als vormfouten
Ook in de VS is het de rechter die de strafmaat bepaalt. De jury bepaalt slechts de schuldvraag.quote:,de lichte gevangenisstraffen
Ook in de VS is het de rechter die bepaalt of een gevangene met verlof gaat, niet de jury.quote:,onterecht met verlof mogen
Ook in de VS is het de rechter die bepaalt of een verdachte als minderjarige berecht zal worden.quote:en de manier waarop minderjarige veroordeeld worden (Die jongen die de moord in Urk heeft gepleegd zal na zijn 18e al weer vrij zijn schat ik)
Hoe moet het volgens jou dan?quote:Op maandag 23 november 2009 12:05 schreef slashdotter3 het volgende:
De rechtspraak is gewoon blijven steken in de tijd. Het zou allemaal zoveel beter en efficienter kunnen maar we houden als maatschappij gewoon nog vast aan ideeen en methodieken van 50 jaar geleden.
Alsof je rechten moet hebben gestudeerd om een mening te kunnen hebben over sommige belachelijke straffen. En de rechten die een dader allemaal kan hebben itt een slachtoffer. Als je verhalen hoort en je gezond kan nadenken kan je daar ook conclusies uit trekken.quote:Op maandag 23 november 2009 11:28 schreef Florian_ het volgende:
Mensen die niets van rechtsgeleerdheid weten en vervolgens mekkeren over het rechtssysteem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |