Van de website van Peter R. de Vries:
quote:
OM past tenlastelegging aan in Purmerendse kindermoord
Daniel en Romy werden in 2006 vermoord
Bij het Gerechtshof in Amsterdam diende dinsdag de eerste procesdag van het hoger beroep in de Purmerendse kindermoord. Het Openbaar Ministerie verraste door te melden dat de aanklacht tegen Kim V. was uitgebreid met het “subsidiair medeplegen” van de moord op haar kinderen.
'Bennie'
Paniekvoetbal
De reden daarvoor ligt voor de hand; Kim V. houdt nog altijd vol dat niet zij, maar ene tot nog toe onvindbare “Bennie” de moorden heeft gepleegd. Justitie geeft geen cent voor die theorie, maar probeert dus Kim eventueel als mededader veroordeeld te krijgen. Advocate Esther Vroegh kon weinig waardering opbrengen voor het handigheidje van advocaat-generaal mr. G. Oldekamp. “Dit lijkt een beetje op paniekvoetbal”, zei ze. “Kennelijk stapt het OM nu opeens af van het she-did-it-alone-fundamentalisme. Uiterst curieus allemaal.”
Advocaat Esther Vroegh
Voor deze eerste procesdag stonden de verhoren van twee sporendeskundigen en twee rechercheurs centraal. Voor wat betreft het forensisch onderzoek in de woning van Kim V. wilde het Hof meer uitleg over het onderscheid tussen bloedsporen, bloedspetters en bloedvlekken. Is het mes onderhands of bovenhands gehanteerd, is het zeil met bloedvlekken wel op de juiste wijze verpakt en vervoerd, kan bloed onder de nagels van Kim zijn weggespoeld bij het handenwassen, hoe lang druppelt een bebloed mes nog na; het waren vragen waarop forensisch expert Richard Eikelenboom veel, maar lang niet alle antwoorden kon geven. En op de vraag van aanklager Oldekamp of er naar Eikelenbooms idee “iemand anders dan Kim V. de moorden kan hebben gepleegd” zei de expert: “Dat kan ik niet zeggen. Maar dat is ook niet aan mij.”
Kim V. tijdens een van de politieverhoren
Ontspannen
’s Middags was het de beurt aan de brigadier-rechercheurs N. Lakeman en P. Daamen, die zich intensief met de verhoren van Kim V. hadden beziggehouden. De mannen verklaarden afzonderlijk van elkaar dat het contact met de verdachte in hun beleving “goed en ontspannen” was geweest. Rechercheur Daamen was het verhoor “heel open ingegaan” doordat hij bewust niet naar de beelden van de plaats delict had gekeken. “Ik had zelf kinderen in dezelfde leeftijd”, zo verduidelijkte hij, “het leek me niet juist om me door emoties te laten leiden.”
Spontane bekentenis
Advocate Vroegh wilde weten hoe het zat met de “spontane bekentenis” die Kim zou hebben gedaan, toen ze door de rechercheurs naar het crematorium werd gereden. “Zijn daar geluidsopnamen van? Zijn daar beelden van? Hadden jullie niet toevallig een memorecorder in de auto?” Op alle vragen luidde het antwoord nee. En dat was volgens Vroegh wel heel toevallig. “Dat juist die bekentenis op geen enkele manier is vastgelegd, heel frappant.”
Kim V. was bij de zitting aanwezig; bleek, timide en vooral zeer zwijgzaam. Ze hoorde alle vragen en verklaringen ogenschijnlijk emotieloos aan, maar wendde bij de presentatie van enkele foto’s van de plaats delict – met onder andere opnamen van het bebloede matras in een ledikant – schielijk het hoofd af. En een enkele keer, bijvoorbeeld wanneer de rechercheurs verklaarden dat de verklaringen toch echt in vrijheid waren afgelegd, schudde ze zachtjes het hoofd.
Hoofdinspecteur
Vandaag gaat het Hof verder met onder andere het verhoor van hoofdinspecteur J.H.M. Bond, de recherchechef die Kim V. bij de verhoren wel heel erg onder druk zou hebben gezet. Vrijdag volgen het requisitoir en het pleidooi.