quote:Op zaterdag 21 november 2009 22:45 schreef TheFrankey het volgende:
De tent is al failliet ikweethetookniet je kunt stoppen met je DSB hetze
Je probeert altijd op te ruien en plaatst gewoon kopieer van een bericht en gaat daar over praten alsof je erbij geweest bent.
Het wordt nu wel duidelijk dat Bos en Wellink er ook een potje van hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 21 november 2009 22:51 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
DSB hetze
daar is het nu een beetje te laat voor
![]()
Zalm eens aanspreken op zijn functioneren in het bankwezen is het niet te laat voor![]()
Verantwoording afleggen door Zalm is hij wellicht niet gewend als politicus maar daar wordt het nu wel eens tijd voor
quote:Op zaterdag 21 november 2009 22:55 schreef Q.E.D. het volgende:
[..]
Het wordt nu wel duidelijk dat Bos en Wellink er ook een potje van hebben gemaakt.
Ik vind de kritiek wel terecht. En een hetze voeren is toch echt heel iets anders.quote:Op zaterdag 21 november 2009 22:45 schreef TheFrankey het volgende:
De tent is al failliet ikweethetookniet je kunt stoppen met je DSB hetze
Je probeert altijd op te ruien en plaatst gewoon kopieer van een bericht en gaat daar over praten alsof je erbij geweest bent.
quote:Op zondag 22 november 2009 17:41 schreef dramatiek het volgende:
Mja en blijkbaar had hij het niet echt moeilijk met het negeren van de misstanden. 750.000 euro voor een vierdaagse werkweek. Daar zou ik ook goedlachs van worden.
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 22 november 2009 17:41 schreef dramatiek het volgende:
Mja en blijkbaar had hij het niet echt moeilijk met het negeren van de misstanden. 750.000 euro voor een vierdaagse werkweek. Daar zou ik ook goedlachs van worden.
[ afbeelding ]
quote:Opnieuw belastend bewijs tegen Gerrit Zalm
AMSTERDAM - ABN Amro-topman Gerrit Zalm komt steeds meer onder vuur te liggen vanwege zijn verleden als financieel directeur bij DSB Bank. De actualiteitenrubriek EenVandaag toonde dinsdagavond een brief waarin Zalm de dubieuze leenpraktijken van DSB tegenover toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB) verdedigt.
Afgelopen zaterdag maakte de Volkskrant al melding van een soortgelijke brief aan de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de andere toezichthouder op kredietverstrekkers. Deze brief was geschreven op 20 augustus 2008.
De brief waar EenVandaag gisteren mee kwam, dateert van 17 april 2008 en is ondertekend door Zalm en zijn medebestuursleden Scheringa en Van Goor. Net als uit de brief aan de AFM blijkt uit dit tweede schrijven dat DSB Bank structureel de algemeen aanvaarde kredietnormen oprekte. Zalm verdedigt dat feit ook in deze brief.
Mensen met een laag inkomen of een BKR-registratie konden bij DSB gewoon een lening krijgen, die soms hoger was dan de waarde van hun huis. In bepaalde gevallen, zoals bij klanten met een BKR-registratie, moest daarvoor wel op ‘directieniveau’ getekend worden. Hieruit volgt dat Zalm mogelijk persoonlijk zijn fiat gaf aan onverantwoorde kredieten.
Eigen incassobureau
In de brief aan DNB schrijft Zalm ook dat DSB Bank een eigen incassobureau heeft opgericht (Inspectrum, red.) om wanbetalers aan te pakken. Klanten die volgens de bank wel kunnen, maar niet willen betalen, werd een looncessie ‘voorgesteld’. De klant staat dan in theorie vrijwillig, maar in de praktijk vaak onder druk, een deel van zijn loon af aan DSB Bank. Deze looncessies van Inspectrum zijn zeer omstreden.
Zalm en zijn medebestuursleden vertellen DNB in de brief dat Inspectrum looncessie gebruikt ‘om een juridisch traject te vermijden’. ‘Deze procedure, die sinds een jaar in werking is, is zeer succesvol’, meldt het DSB-bestuur.
Minister Wouter Bos van Financiën, die Zalm als topman bij ABN Amro heeft benoemd, reageerde in de uitzending. Hij zei: ‘Als uit zorgvuldig onderzoek blijkt dat Zalm toch fout heeft gezeten, dan zullen we toch moeten nadenken over zijn toekomst bij ABN Amro.’
quote:Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het verdedigen van het kredietbeleid van DSB is op zich niet vreemd voor een CFO die voor de onderneming waar hij voor werkt op komt, veel interessanter zijn de gronden waarop er verdedigd is.
Dat is zeker zo, maar er zijn imo nog geen aanwijzingen voor grote fouten van Zalm. Ook maakt het nogal uit of een links blaadje als de Volkskrant iets als fout betiteld of dat er daadwerkelijk foutief is gehandeld in de zin van dat hij bijvoorbeeld regelgeving aan zijn laars lapte. Het is goed mogelijk dat hij het zakelijk model van DSB aan wilde pakken, maar zoiets heeft tijd nodig en kan ook niet in één keer in verband met de continuïteit van het bedrijf. Ook moet niet gedaan worden alsof DSB slachtoffers maakte, mensen gingen bij volle verstand een overeenkomst aan, dat kan je niet zomaar terzijde schuiven onder het mom van zorgplicht.quote:Op woensdag 25 november 2009 17:24 schreef antonwachter het volgende:
Zalm is gewoon eindverantwoordelijk, wat is daar nu zo moeilijk aan.
Dan zou ik als ik jou was vananvond geen Nova kijken op ned 2 22.15-22.45quote:Op woensdag 25 november 2009 17:29 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is zeker zo, maar er zijn imo nog geen aanwijzingen voor grote fouten van Zalm..............
Dit is typisch voor fase 1quote:Op woensdag 25 november 2009 18:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
De rubriekjes willen allemaal hun puntje scoren. Ik ben er niet echt van onder de indruk.
Net Nova gezien en ik ben wel onder de indruk mede als commissie lid zegt dat het opmerkelijk is hoe Zalm door de integriteitstoets van de DNB en de AFM heeft kunnen komenquote:Op woensdag 25 november 2009 18:16 schreef Bolkesteijn het volgende:
De rubriekjes willen allemaal hun puntje scoren. Ik ben er niet echt van onder de indruk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |