Misschien is mijn woordkeuze niet goed geweest. Ik bedoelde dus wanneer een psycholoog 'vaststelt' dat iemand in een ontkenningsfase zit.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:34 schreef nozem het volgende:
Sinds wanneer is 'ontkenningsfase' een diagnose?
Dat stelt een psycholoog niet vast. Een psycholoog zal nooit zeggen: "Je bent schizofreen maar je zit in de ontkenningsfase"quote:Op donderdag 24 november 2005 00:42 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Misschien is mijn woordkeuze niet goed geweest. Ik bedoelde dus wanneer een psycholoog 'vaststelt' dat iemand in een ontkenningsfase zit.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Zodra een psycholoog of psychotherapeut zegt dat iemand in een ontkenningsfase zit, kán die "diagnose" (wat is een beter woord?quote:Op donderdag 24 november 2005 00:42 schreef Ringo het volgende:
Zoiets beweren is altijd link, omdat je als therapeut de bal bij de ander legt, die hem vervolgens alleen in eigen doel kan schieten. Je stelt iemand een bepaalde diagnose en isoleert vervolgens elk verweer door het in te kapselen in de diagnose zelf.
Alleen als je weet dat iemand pienter of helder genoeg is om de waarheid van jouw bewering te erkennen, dwz uit zijn eigen ontkenningsfase te kruipen, dan kan je hem daarmee confronteren. Anders is het een verkeerde manier van communiceren, want je brengt de ander alleen maar in het defensief.
Nogmaals. Een psycholoog, psychiater, of psychotherapeut stelt diagnoses en daarbij hoort niet het zinnetje: "U zit in de ontkenningsfase meneer"quote:Op donderdag 24 november 2005 00:46 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Zodra een psycholoog of psychotherapeut zegt dat iemand in een ontkenningsfase zit, kán die "diagnose" (wat is een beter woord?) fout zijn. Ik vroeg me dus af wat zo iemand ertegen zou kunnen doen als die diagnose onterecht bij hem gesteld is.
Ontkennen.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:46 schreef in-limboy het volgende:
Ik vroeg me dus af wat zo iemand ertegen zou kunnen doen als die diagnose onterecht bij hem gesteld is.
Ok, maar waar komt dan de hele term ontkenningsfase vandaan? Hij bestaat niet voor niets...quote:Op donderdag 24 november 2005 00:44 schreef nozem het volgende:
[..]
Dat stelt een psycholoog niet vast. Een psycholoog zal nooit zeggen: "Je bent schizofreen maar je zit in de ontkenningsfase"
En omdat die term bestaat link jij dat direct aan psychotherapeuten en hun diagnoses? Tiepies.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:48 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Ok, maar waar komt dan de hele term ontkenningsfase vandaan? Hij bestaat niet voor niets...
Dat is ook zo tricky aan zo'n bewering. Het is als de uitspraak: "Deze zin is niet waar."quote:Op donderdag 24 november 2005 00:46 schreef in-limboy het volgende:
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Zodra een psycholoog of psychotherapeut zegt dat iemand in een ontkenningsfase zit, kán die "diagnose" (wat is een beter woord?) fout zijn. Ik vroeg me dus af wat zo iemand ertegen zou kunnen doen als die diagnose onterecht bij hem gesteld is.
Ok, dat is dan positief, sorry is als ik de psychologen met deze uitspraak beledigd hebquote:Op donderdag 24 november 2005 00:55 schreef nozem het volgende:
Een psycholoog zal, als het een goede is, direct door jouw zogenaamde ontkenningsfase heenprikken en gewoon een diagnose stellen. Er is geen hond die 'ontkenningsfase' als diagnose krijgt.
Mensen die van het gezeur af willen zijn.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:57 schreef in-limboy het volgende:
Maar wie zeggen dan wél dat er iemand in een ontkenningsfase is?![]()
Uhm. Aangezien je zo'n beetje alle aspecten van het leven kunt ontkennen is het woord 'ontkenningsfase' niet specifiek op iets van toepassing.quote:Op donderdag 24 november 2005 00:57 schreef in-limboy het volgende:
[..]
Ok, dat is dan positief, sorry is als ik de psychologen met deze uitspraak beledigd heb![]()
Maar wie zeggen dan wél dat iemand in een ontkenningsfase is?![]()
En ook dat kan je ontkennenquote:Op donderdag 24 november 2005 01:06 schreef nozem het volgende:
[..]
Je kunt zo'n beetje alles ontkennen.
Ben ik niet met je eens.quote:
Huh, ik snap het niet meer hoor... Wat kan je dan nog meer ontkennen?quote:Op donderdag 24 november 2005 01:06 schreef nozem het volgende:
[..]
Uhm. Aangezien je zo'n beetje alle aspecten van het leven kunt ontkennen is het woord 'ontkenningsfase' niet specifiek op iets van toepassing.
Je kunt ontkennen dat je spruitjes lekker vindt. Je kunt ontkennen dat je over de wc-bril hebt gepist. Je kunt ontkennen dat je bloemetjesbehang op de badkamer hebt. Je kunt ontkennen dat je homo bent. Je kunt ontkennen dat je hetero bent. Je kunt ontkennen dat je zo dom bent als het achtereind van een zieke kameel. Je kunt ontkennen dat je in je neus peutert tijdens Goede Tijden Slechte Tijden. Je kunt ontkennen dat God bestaat. Je kunt ontkennen dat Allah bestaat. Je kunt ontkennen dat je elke nacht met je teddybeer in slaap valt. Je kunt ontkennen dat je je friet liever on the rocks eet en last but not least, je kunt ontkennen dat je ooit dit topic hebt geopend.
Je kunt zo'n beetje alles ontkennen.
quote:
quote:Op donderdag 24 november 2005 01:54 schreef r_one het volgende:
De ontkenningsfase is toch niets meer dan een fase, een bepaalde periode in je leven (peuterleeftijd)?
Nee, ik denk dat jij een theorie van Freud nu enorm aan het verkrachten bent.quote:Op donderdag 24 november 2005 01:54 schreef r_one het volgende:
De ontkenningsfase is toch niets meer dan een fase, een bepaalde periode in je leven (peuterleeftijd)?
Wordt bij jou serieus "ontkenningsfase" gediagnostiseerd, dan zou ik ernstige twijfels hebben aan de vakbekwaamheid van de psycholoog.
Het wordt anders als de psycholoog bepaalde symptomen vergelijkt met die uit de ontkenningsfase.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |