abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32525572
Een onderdeel aan psychologie is het in vakjes stoppen van geestzieken. Iemand heeft bepaalde symptomen, en er wordt hem verteld wat hem mankeert. Soms wordt van zoiemand gezegd dat hij in een ontkenningsfase zit, omdat hij dit zelf niet inziet of in kan zien.

Nu is mijn vraag: kan zo'n diagnose "ontkenningsfase" niet averechts werken? Bijvoorbeeld iemand die wordt verteld dat hij een aandoening heeft, die hij helemaal niet heeft. Daarom wordt er bovenop nog eens verteld dat hij in een ontkenningsfase zit. Dan zou het kunnen gebeuren dat hij het nog gaat geloven ook

Volgende vraag: als iemand de diagnose "ontkenningsfase" toegewezen heeft gekregen, hoe zou die persoon dan kunnen bewijzen / hoe kan bewezen worden dat hij daar niet in zit? (en dan hoef ik geen blinde gokken te horen, ik zou graag weten hoe dit in de praktijk gebeurt, bij welke omstandigheden en voorwaarden zo'n psycholoog zou inzien / aannemen dat het geen ontkenningsfase is.)

Ik vroeg het me gewoon af. Bedankt alvast
You're living in a fantasy... world...
  donderdag 24 november 2005 @ 00:32:04 #2
106355 Topmaat
Ja toch? Niet dan?
pi_32525662
Jantje: Je hebt verloren met voetballen he?
Pietje: Niet !
Jantje: Je zit zeker in de ontkenningsfase?
Pietje: Nee, helemaal niet !
Jantje: Zie je wel !
Zo niet, dan toch...
pi_32525706
Sinds wanneer is 'ontkenningsfase' een diagnose?
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
pi_32525772
En als ik toegeef dat ik in een ontkenningsfase zit ben ik er dus uit
Unspoken words were understood
pi_32525790
You're in denial! No I'm not! See!
  donderdag 24 november 2005 @ 00:42:15 #6
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32525869
Zoiets beweren is altijd link, omdat je als therapeut de bal bij de ander legt, die hem vervolgens alleen in eigen doel kan schieten. Je stelt iemand een bepaalde diagnose en isoleert vervolgens elk verweer door het in te kapselen in de diagnose zelf.

Alleen als je weet dat iemand pienter of helder genoeg is om de waarheid van jouw bewering te erkennen, dwz uit zijn eigen ontkenningsfase te kruipen, dan kan je hem daarmee confronteren. Anders is het een verkeerde manier van communiceren, want je brengt de ander alleen maar in het defensief.

Zo zie ik het, maar ik ben geen psycholoog/therapeut.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_32525874
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:34 schreef nozem het volgende:
Sinds wanneer is 'ontkenningsfase' een diagnose?
Misschien is mijn woordkeuze niet goed geweest. Ik bedoelde dus wanneer een psycholoog 'vaststelt' dat iemand in een ontkenningsfase zit.
pi_32525913
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:42 schreef in-limboy het volgende:

[..]

Misschien is mijn woordkeuze niet goed geweest. Ik bedoelde dus wanneer een psycholoog 'vaststelt' dat iemand in een ontkenningsfase zit.
Dat stelt een psycholoog niet vast. Een psycholoog zal nooit zeggen: "Je bent schizofreen maar je zit in de ontkenningsfase"
pi_32525961
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:42 schreef Ringo het volgende:
Zoiets beweren is altijd link, omdat je als therapeut de bal bij de ander legt, die hem vervolgens alleen in eigen doel kan schieten. Je stelt iemand een bepaalde diagnose en isoleert vervolgens elk verweer door het in te kapselen in de diagnose zelf.

Alleen als je weet dat iemand pienter of helder genoeg is om de waarheid van jouw bewering te erkennen, dwz uit zijn eigen ontkenningsfase te kruipen, dan kan je hem daarmee confronteren. Anders is het een verkeerde manier van communiceren, want je brengt de ander alleen maar in het defensief.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Zodra een psycholoog of psychotherapeut zegt dat iemand in een ontkenningsfase zit, kán die "diagnose" (wat is een beter woord? ) fout zijn. Ik vroeg me dus af wat zo iemand ertegen zou kunnen doen als die diagnose onterecht bij hem gesteld is.
pi_32525993
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:46 schreef in-limboy het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wat ik bedoelde. Zodra een psycholoog of psychotherapeut zegt dat iemand in een ontkenningsfase zit, kán die "diagnose" (wat is een beter woord? ) fout zijn. Ik vroeg me dus af wat zo iemand ertegen zou kunnen doen als die diagnose onterecht bij hem gesteld is.
Nogmaals. Een psycholoog, psychiater, of psychotherapeut stelt diagnoses en daarbij hoort niet het zinnetje: "U zit in de ontkenningsfase meneer"
pi_32526004
quote:
Ik vroeg me dus af wat zo iemand ertegen zou kunnen doen als die diagnose onterecht bij hem gesteld is.
Ontkennen.
pi_32526008
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:44 schreef nozem het volgende:

[..]

Dat stelt een psycholoog niet vast. Een psycholoog zal nooit zeggen: "Je bent schizofreen maar je zit in de ontkenningsfase"
Ok, maar waar komt dan de hele term ontkenningsfase vandaan? Hij bestaat niet voor niets...
pi_32526055
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:48 schreef in-limboy het volgende:

[..]

Ok, maar waar komt dan de hele term ontkenningsfase vandaan? Hij bestaat niet voor niets...
En omdat die term bestaat link jij dat direct aan psychotherapeuten en hun diagnoses? Tiepies.
  donderdag 24 november 2005 @ 00:53:52 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32526112
quote:
Dat is ook zo tricky aan zo'n bewering. Het is als de uitspraak: "Deze zin is niet waar."

Stel, iemand zegt: jij zit in de ontkenningsfase. Jij (behandelde) ontkent dat.
Wat ontken je dan? Je eigen probleem? Of de bewering dat jij je eigen probleem ontkent? En als jij ontkent dat je je eigen probleem ontkent, dan bevestig jij toch juist dat je een probleem hebt? Dus wat zeurt die therapeut dan?

Kortom: een zeer onprofessionele manier van communiceren. Zoek onmiddelijk een andere hulpverlener.
pi_32526147
Een psycholoog zal, als het een goede is, direct door jouw zogenaamde ontkenningsfase heenprikken en gewoon een diagnose stellen. Er is geen hond die 'ontkenningsfase' als diagnose krijgt.
pi_32526182
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:55 schreef nozem het volgende:
Een psycholoog zal, als het een goede is, direct door jouw zogenaamde ontkenningsfase heenprikken en gewoon een diagnose stellen. Er is geen hond die 'ontkenningsfase' als diagnose krijgt.
Ok, dat is dan positief, sorry is als ik de psychologen met deze uitspraak beledigd heb

Maar wie zeggen dan wél dat iemand in een ontkenningsfase is?
  donderdag 24 november 2005 @ 00:58:00 #17
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_32526194
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:57 schreef in-limboy het volgende:
Maar wie zeggen dan wél dat er iemand in een ontkenningsfase is?
Mensen die van het gezeur af willen zijn.
pi_32526372
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:57 schreef in-limboy het volgende:

[..]

Ok, dat is dan positief, sorry is als ik de psychologen met deze uitspraak beledigd heb

Maar wie zeggen dan wél dat iemand in een ontkenningsfase is?
Uhm. Aangezien je zo'n beetje alle aspecten van het leven kunt ontkennen is het woord 'ontkenningsfase' niet specifiek op iets van toepassing.

Je kunt ontkennen dat je spruitjes lekker vindt. Je kunt ontkennen dat je over de wc-bril hebt gepist. Je kunt ontkennen dat je bloemetjesbehang op de badkamer hebt. Je kunt ontkennen dat je homo bent. Je kunt ontkennen dat je hetero bent. Je kunt ontkennen dat je zo dom bent als het achtereind van een zieke kameel. Je kunt ontkennen dat je in je neus peutert tijdens Goede Tijden Slechte Tijden. Je kunt ontkennen dat God bestaat. Je kunt ontkennen dat Allah bestaat. Je kunt ontkennen dat je elke nacht met je teddybeer in slaap valt. Je kunt ontkennen dat je je friet liever on the rocks eet en last but not least, je kunt ontkennen dat je ooit dit topic hebt geopend.

Je kunt zo'n beetje alles ontkennen.

[ Bericht 0% gewijzigd door nozem op 24-11-2005 01:17:27 ]
  donderdag 24 november 2005 @ 01:07:30 #19
82888 bofneger
Jeux de Boules
pi_32526389
quote:
Op donderdag 24 november 2005 01:06 schreef nozem het volgende:

[..]

En ook dat kan je ontkennen
Ull de llebre.
Fynproewers waardeer die ouer Tempranillo-wyne wat in eikevate bewaar word.
pi_32526435
quote:
Op donderdag 24 november 2005 01:07 schreef bofneger het volgende:

[..]

En ook dat kan je ontkennen
Ben ik niet met je eens.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_32526586
quote:
Op donderdag 24 november 2005 01:06 schreef nozem het volgende:

[..]

Uhm. Aangezien je zo'n beetje alle aspecten van het leven kunt ontkennen is het woord 'ontkenningsfase' niet specifiek op iets van toepassing.

Je kunt ontkennen dat je spruitjes lekker vindt. Je kunt ontkennen dat je over de wc-bril hebt gepist. Je kunt ontkennen dat je bloemetjesbehang op de badkamer hebt. Je kunt ontkennen dat je homo bent. Je kunt ontkennen dat je hetero bent. Je kunt ontkennen dat je zo dom bent als het achtereind van een zieke kameel. Je kunt ontkennen dat je in je neus peutert tijdens Goede Tijden Slechte Tijden. Je kunt ontkennen dat God bestaat. Je kunt ontkennen dat Allah bestaat. Je kunt ontkennen dat je elke nacht met je teddybeer in slaap valt. Je kunt ontkennen dat je je friet liever on the rocks eet en last but not least, je kunt ontkennen dat je ooit dit topic hebt geopend.

Huh, ik snap het niet meer hoor... Wat kan je dan nog meer ontkennen?
pi_32526779
quote:
Op donderdag 24 november 2005 00:48 schreef GF het volgende:

[..]

Ontkennen.

Een ontkenningsfase is geen diagnose. Iemand voldoet aan de kenmerken van een aandoening, of niet
pi_32526989
De ontkenningsfase is toch niets meer dan een fase, een bepaalde periode in je leven (peuterleeftijd)?
Wordt bij jou serieus "ontkenningsfase" gediagnostiseerd, dan zou ik ernstige twijfels hebben aan de vakbekwaamheid van de psycholoog.
Het wordt anders als de psycholoog bepaalde symptomen vergelijkt met die uit de ontkenningsfase.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_32526995
quote:
Op donderdag 24 november 2005 01:54 schreef r_one het volgende:
De ontkenningsfase is toch niets meer dan een fase, een bepaalde periode in je leven (peuterleeftijd)?
  donderdag 24 november 2005 @ 01:58:46 #25
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_32527024
quote:
Op donderdag 24 november 2005 01:54 schreef r_one het volgende:
Wordt bij jou serieus "ontkenningsfase" gediagnostiseerd, dan zou ik ernstige twijfels hebben aan de vakbekwaamheid van de psycholoog.
Het wordt anders als de psycholoog bepaalde symptomen vergelijkt met die uit de ontkenningsfase.
Nee, ik denk dat jij een theorie van Freud nu enorm aan het verkrachten bent.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')