[Verzuurde modus]
Zoals bekend moeten ISPs een hele tros aan gegevens bewaren, voor minimaal 6 en maximaal 24 maanden.
Ik quote even:
Van een telefoongesprek moeten gedurende twaalf maanden o.a. worden bewaard de begin- en eindtijd, de telefoonnummers, de namen en adressen van de betrokken abonnees of geregistreerde gebruikers (niet van toepassing bij anonieme prepaid-gebruikers), en de locaties waar betrokken mobiele telefoons zich bevinden, maar niet de inhoud van het gesprek. Bij SMS en MMS analoog.
Kijk. Wat heeft het bewaren voor zin om boeven te vangen als het bewaren van de NAW niet van toepassing is (kan zijn) op prepaid kaartjes? Als boef bel je dan toch alleen prepaid?
Quote:
Van e-mails moeten soortgelijke gegevens twaalf maanden (na de reparatiewet: zes maanden) bewaard worden, zoals datum en tijdstip en e-mailadressen, maar niet de inhoud.
Niet de inhoud.... Nou, als je dan TOCH bezig bent, doe dan in 1 moeite door ook de inhoud bewaren?!?! Dan is het onderscheppen van communicatie pas een eitje geworden. Immers een mailtje waarin staat "Om 23:15uur is altijd de wisseling van de wacht bij justitie, kunnen we dan toeslaan" is een keihard bewijs dat de afzender betrokken is bij een misdrijf. Simpel.
Maar goed. Zijn er bij het doorploegen van de honderden miljoenen emails al strafbare feiten boven tafel gekomen, aanslagen verijdeld en de betrokken boeven achter slot en grendel gezet?
Ik persoonlijk denk dat bij de evaluatie over 3 jaar geconcludeerd wordt dat de score best tegenvalt.
Maar dat het inmiddels toch al geimplementeerd is en men wel andere toepassingen weet met de opgeslagen gegevens.
Immers, ter vergelijk: de info uit het GPS kastje tbv het rekening rijden, kan in 1 moeite door naar justitie voor misdrijven, Rijkswaterstaat voor tolheffing met spitsrijden, Amber alert voor vermiste kinderen, Het CIJB voor de te hard rijders (kan gelijk de aangelegde trajectcontrole weer ontmanteld worden), en naar de Gemeente Amsterdam en Rotterdam voor volautomatische parkeerheffing voor het met de auto betreden van de binnenstad.
[/verzuurde modus]
How can I make this topic about me?