tong80 | donderdag 19 november 2009 @ 13:35 |
![]() ![]() | |
BereNDD | donderdag 19 november 2009 @ 13:35 |
hoax.. je bent zelf een nicht | |
FunkyHomosapien | donderdag 19 november 2009 @ 13:36 |
wat moet dat kosten? | |
#ANONIEM | donderdag 19 november 2009 @ 13:39 |
quote:Goed punt, wat ze tegenwoordig allemaal al kunst noemen. | |
Yi-Long | donderdag 19 november 2009 @ 13:40 |
Ik denk dat ik zelf ook maar eens de abstracte kunst in ga. Al dat realistische gepriegel is zonde van de tijd en moeite ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 19 november 2009 @ 13:41 |
TVP, in afwachting op de tekenkunsten van het nichtje van tong80. | |
Tijn | donderdag 19 november 2009 @ 13:42 |
quote:Tegenwoordig? Karel Appel is al een tijdje dood he ![]() | |
De_Hertog | donderdag 19 november 2009 @ 13:42 |
Gemaakt door Appel in 1926. | |
Tamashii | donderdag 19 november 2009 @ 13:43 |
kandinsky en mondriaan ftw! | |
dWc_RuffRyder | donderdag 19 november 2009 @ 13:46 |
Ik heb volgens mij in m'n hele leven nog nooit iemand horen uitleggen wat er zo 'kunst' is aan dit soort dingen. | |
#ANONIEM | donderdag 19 november 2009 @ 13:48 |
quote:2006 al een tijdje noemen in context van een kunstenaar. ![]() | |
Barcaconia | donderdag 19 november 2009 @ 13:48 |
quote:Ja, kunst zit hem in de kleine dingen, het gevoel dat je er bij hebt. FLIKKER TOCH OP. Ik zat vanmorgen te schijten, dat had ik ook aan een museum kunnen schenken, ik had er immers een ontzettend goed gevoel bij ![]() | |
tong80 | donderdag 19 november 2009 @ 13:48 |
quote:Een kenner ![]() ![]() | |
Tijn | donderdag 19 november 2009 @ 13:50 |
quote:Het is niet alsof 'ie dit in 2005 nog even geschilderd heeft he ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 19 november 2009 @ 13:52 |
quote:Ik ben van de 2e helft van de jaren 80. Ik heb er geen problemen mee om alles wat tussen 1910 - 2010 gemaakt is, moderne tijdperk / tegenwoordig te noemen, jij wel? | |
tong80 | donderdag 19 november 2009 @ 13:52 |
![]() Hier betalen ze 20000000 euro voor. ![]() | |
Northside | donderdag 19 november 2009 @ 13:54 |
Simpel toch... niemand wil toegeven dat ze er geen verstand van hebben. "Wat een mooi stuk kunst he!" (snapt er geen fuck van) "Uh...ja he?" "Ik krijg er zo'n goed gevoel bij, dit spreek echt tot mijn verbeelding!" (snapt er geen fuck van) "Uh... ja, ook tot de mijne!" "Ik zou er zo 10,000 euro voor neerleggen" (snapt er geen fuck van) "Ja, ik ook, een koopje zou het zijn!" En omdat niemand durft te zeggen dat het een lelijk gedrocht is, bang om voor barbaar uitgemaakt te worden en buiten de boot te vallen, is het dan maar zwaar overprijsde kunst. | |
Tijn | donderdag 19 november 2009 @ 13:56 |
quote:Euh, ja als jij 1910 "tegenwoordig" wil noemen hanteren we een enigszins andere definitie ja ![]() | |
BasEnAad | donderdag 19 november 2009 @ 13:57 |
quote:Je betaalt dan natuurlijk voor de naam. Maar aan dit schilderij is een heel proces vooraf gegaan. In het begin schilderde Mondriaan heel realistisch en langzaamaan versimpelde hij het. Het schilderij is wel in balans, over die vlakken is nagedacht. | |
#ANONIEM | donderdag 19 november 2009 @ 13:57 |
quote:Ja, in context van kunst is het vrij tegenwoordig ja. Gezien 'tegenwoordig' wordt gebruikt in de zin van wat ze 'tegenwoordig kunst noemen'. [ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-11-2009 13:58:12 ] | |
Yi-Long | donderdag 19 november 2009 @ 13:59 |
quote:Als ze dat vakje in het midden groen hadden gekleurd, ipv wit gelaten, dan had ik er 20000005 voor betaald!!! | |
DrDarwin | donderdag 19 november 2009 @ 14:02 |
quote:Dat probeert men je wijs te maken.. Het is gewoon rommel. | |
LarryDavid | donderdag 19 november 2009 @ 14:04 |
dit is pas triest:![]() http://www.ruuddewild.com/ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mondriaan rommel noemen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Yi-Long | donderdag 19 november 2009 @ 14:04 |
quote:Mondriaan kwam er gewoon achter dat er genoeg idioten op de wereld zijn die je alles kunt wijsmaken, en dat het hem op deze manier veel minder moeite en veel meer geld opleverde, dan wanneer hij hard bezig was om iets moois en realistisch te maken. Deze stroming heet het 'opportunisme'. Niet te verwarren met het 'shockisme', wat daarvan wel een afgeleidde is... | |
54cm | donderdag 19 november 2009 @ 14:04 |
Het leven is niet eerlijk. Even een uurtje kliederen per dag en die gasten verdienen meer dan ik in een heel jaar. Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen dat mensen dit soort rommel willen aanschaffen? ![]() | |
Yi-Long | donderdag 19 november 2009 @ 14:06 |
quote:Zodra je door hebt dat er heel veel idioten zijn op deze wereld, kun je daar geld aan verdienen. | |
Barcaconia | donderdag 19 november 2009 @ 14:13 |
quote:Wat een bullcrap. Hoe is dit schilderij in balans en hoe heeft hij er over nagedacht? Als ik die schilde was lachte ik mijn ballen uit mijn broek als ik hier geld mee kon verdienen ![]() | |
BasEnAad | donderdag 19 november 2009 @ 14:14 |
quote:Als het allemaal zo simpel is, waarom doe jij het dan niet? | |
MASD | donderdag 19 november 2009 @ 14:15 |
Henri Matisse.![]() | |
Ereinion | donderdag 19 november 2009 @ 14:20 |
quote:Inderdaad, als je zonder enige moeite blijkbaar bakken met geld kan verdienen, waarom doe je dat dan niet? Die 'mijn nichtje van vijf kan dat ook' heb ik ook vaak gehoord, ik heb alleen nog nooit zo iemand ook daadwerkelijk zien bewijzen dat zijn nichtje van vijf dat ook kan. | |
DrDarwin | donderdag 19 november 2009 @ 14:22 |
quote:Omdat er ooit iemand begonnen is belachelijke bedragen voor zoiets neer te leggen wil niet zeggen dat het geen rommel is. Het is en blijft troep vriend. | |
DrDarwin | donderdag 19 november 2009 @ 14:25 |
quote:Je kan het wel doen, maar je hebt een naam nodig, en dat is het enige op die mondriaans dat echt waarde heeft, de handtekening van de 'meester'. Wat mij betreft is zelfs die geen donder waard, maar goed. | |
Barcaconia | donderdag 19 november 2009 @ 14:25 |
quote:Ik heb andere bezigheden. Je schijnt een lifestyle te moeten ontwikkelen als kunstenaar waar ik niet bij pas. Daarbij: De meeste kunstenaars verdienen pas geld als ze dood zijn, daar wilde ik niet op wachten. Maar, leg toch maar uit waarom dat schilderij zo speciaal is, ik ben benieuwd. | |
Ron.Burgundy | donderdag 19 november 2009 @ 14:31 |
quote:Ik denk omdat hij een van die pioniers in die stijl geweest is. Achteraf is het dan natuurlijk doodeenvoudig om te repliceren. Hetzelfde bij veel goede ideeën waarbij iedereen zegt "die had ik ook wel kunnen bedenken", maar zo toch niet bedenken. | |
MASD | donderdag 19 november 2009 @ 14:43 |
quote:Ik denk dan altijd aan pop-art. Iets naschilderen in 4 verschillende kleurenschema's, je moet er maar opkomen. Of plaatjes uit een stripboek vergroten en verkopen als schilderij, ca-shing. Was deze zomer ook in Parijs, musea checken. Ook even naar het moderne kunst museum geweest. Sommige dingen zijn echt zo briljant eenvoudig, zoals een schildersdoek die compleet bedekt is met een laag verf van één kleur. Hoe heet trouwens dat schilderij met maar 1 punt op een verder leeg doek? Geniaal ook. | |
LarryDavid | donderdag 19 november 2009 @ 14:59 |
quote: ![]() | |
DrDarwin | donderdag 19 november 2009 @ 15:55 |
quote:Troep die ik al kon verzinnen toen ik drie was. Het is en blijft rommel vriend, hoelang je er ook bij blijft roepen dat het fenomenale kunst is. Leonardo Da Vinci zou zich schamen en in zijn graf omdraaien als hij erachter zou komen dat zijn werk en dat van Mondriaan allebei kunst genoemd zou worden. Het is des kleuters, en het werk van Appel idem dito. | |
LarryDavid | donderdag 19 november 2009 @ 16:01 |
quote:ik ben je vriend niet, en jij hebt die 'rommel' nooit verzonnen, en zou het ook nooit verzonnen kunnen hebben. | |
54cm | donderdag 19 november 2009 @ 16:13 |
quote:Hoe weet je dat? Misschien schuilt er wel een groot 'kunstenaar' in Dr. Darwin. ![]() | |
08gnoT. | donderdag 19 november 2009 @ 16:16 |
Op de basisschool waar m'n moeder werkt, hebben alle kleuters dat ding van Mondriaan nageschilderd. En het leek precies ![]() | |
patatmetfriet | donderdag 19 november 2009 @ 16:19 |
Ja, natuurlijk kan iedereen drie strepen op een doek zetten (Mondriaan), of met verf gooien (Pollock). Daar gaat het niet om. Zij waren de eersten die het deden. Je moet het zien in een tijdsbeeld, waar kunst evolueerde van een soort foto voor de elite, via portretten van de eenvoudige mens (waar men destijds schande van sprak, wie wil nou tegen een simpele landarbeider aankijken?!), naar een wat meer geabstraheerd beeld. De eerste abstracte werken komen uit begin 20ste eeuw. Toen bestond er nog amper fotografie, laat staan een samenleving zoals wij die nu kennen, waarin je elke minuut met honderden logo's een afbeeldingen bekogeld wordt. (Om nog even terug te komen op voornoemde Pop-art: Deze kunstvorm reageerde op de allereerste massaproductie, reclame, en het propageren van de American Dream.) Je moet kunst ALTIJD in zijn tijdsbeeld zien, en het is zo veel waard omdat het een geschiedenis vertelt. Niet omdat niemand anders het had kunnen verzinnen. | |
Ereinion | donderdag 19 november 2009 @ 16:34 |
quote:Geef mijn nichtje van vijf een pc met Word en ze kan ook best wel foutloos Ulysses overtypen, dat betekent nog niet dat ze een even goede schrijver is als James Joyce. | |
LarryDavid | donderdag 19 november 2009 @ 17:10 |
quote:dan was het er inmiddels wel uitgekomen, dunkt me ![]() | |
Seven. | donderdag 19 november 2009 @ 17:13 |
![]() Jackson Pollack lijkt me een veel betere om over te discussiëren. Eén van de weinige kunstenaars die ik nooit gesnapt heb, maar ik heb er dan ook weinig over geleerd. | |
tong80 | donderdag 19 november 2009 @ 17:16 |
quote:Ik zeg altijd dat als je snel kunt typen het nog niet wil zeggen dat je een boek kunt schrijven ![]() ![]() | |
LarryDavid | donderdag 19 november 2009 @ 17:20 |
quote:Hij heette Jackson Pollock, en er is een film over hem gemaakt, mocht je geinteresseerd zijn. | |
Seven. | donderdag 19 november 2009 @ 17:25 |
quote:Thanks (ook voor de verbetering ![]() ![]() Dit was 'm. Ik weet alleen dat hij toen al voer was voor critici én aanbidders. | |
Louis22 | donderdag 19 november 2009 @ 17:30 |
Nom de dieu, wat is oi polloi toch een treurige, geborneerde bende. Mondriaan en Pollack niet kunnen waarderen ![]() Ik stem trouwens VVD. | |
Seven. | donderdag 19 november 2009 @ 17:31 |
quote:Nou ja, de enorme warboel en het levensverhaal van Pollock grijpen me wel. Maar zijn motivatie om te 'kliederen' om het even oneerbiedig uit te drukken, dat snap ik niet. Is daar een beknopte uitleg van? Wiki wil ik in dit soort zaken niet op terugvallen. Die film ga ik wel downloaden. | |
tong80 | donderdag 19 november 2009 @ 17:36 |
quote:Dan moet je de film van Jan Vrijman over Karel Appel zeker zien. ![]() | |
Louis22 | donderdag 19 november 2009 @ 17:38 |
Het verbaast me dat het nog nodig is zulke gemeenplaatsen als de volgende te herhalen: er is geen uitleg. Het is gewoon wat het is. Je mag er in zien wat je wil. Het mag oproepen wat je wil. Neem nu![]() Het doet mij denken aan regen en nog een heleboel andere dingen, die ik niet woordelijk kan uitdrukken, maar waar ik alleen naar kan verwijzen door naar het schilderij te wijzen. | |
GMAC06 | donderdag 19 november 2009 @ 18:02 |
'Dat kan mijn nichtje van 5 ook.' Dat zal ik dan wel eens willen zien ![]() | |
DrDarwin | donderdag 19 november 2009 @ 18:25 |
quote:It's still a load of rubbish. | |
LarryDavid | donderdag 19 november 2009 @ 18:30 |
quote:Gelukkig ben jij wel iemand die de kunst van het dichten beheerst: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
DrDarwin | donderdag 19 november 2009 @ 18:37 |
quote:Haha....nou, daar wordt ik echt stil van. Kijk nog maar een keer dan .. | |
LarryDavid | donderdag 19 november 2009 @ 18:40 |
quote:wordt ik ![]() | |
DrDarwin | donderdag 19 november 2009 @ 18:44 |
quote:Ach gut, ben je op je kunstzinnige hart getrapt, dat je op de persoon gaat spelen? | |
DrDarwin | donderdag 19 november 2009 @ 18:47 |
Like so much that is outrageously expensive, a Jackson Pollock painting (literally, an "-ing" with "paint") a Jackson Pollock painting is worth a lot of money because people with a lot of money decided it was worth a lot of money. That sentence makes sense. Trust me. The Pollock has no inherent value. David Geffen won his bet that he could sell the thing before people realized the thing has no inherent worth. He sold it to someone who was betting that he/she/it could sell the thing for even more before that eventual day of enlightenment arrives. Hey, but what the hell do I know about art? I'm such a philistine that I actually think art should be a celebration of beauty! What century am I from! | |
LarryDavid | donderdag 19 november 2009 @ 18:57 |
quote:Nee, ik vind alleen dat zwakzinnigen die dat soort 'gedichten' schrijven geen mening mogen hebben over kunst. | |
Louis22 | donderdag 19 november 2009 @ 19:07 |
Zo hé! Engels! Dan moet het wel waar zijn. Om er inhoudelijk op in te gaan; definieer 'inherent'. Is goud inherent waardevol? Jouw gedicht? Dat kunst mooi moet zijn is een eerbiedwaardige opvatting, maar niet een die door oi polloi gedeeld wordt. Waarom bestaan er anders horrorfilms? Ik wil nog benadrukken dat ik niet artsy-fartsy ben. Ik heb geen zgn. kunstzinnige opleiding gedaan, niet p de vrije school gezeten, mijn vader is een bekrompen zakenman die naar classic fm luistert, maar naar een andere zender overschakelt zodra hij gezang hoort, mijn moeder is zo burgerlijk als maar kan. Ik heb alleen mijn ogen. | |
DrDarwin | donderdag 19 november 2009 @ 19:14 |
quote:Dat mag jij vinden, het is en blijft rotzooi. | |
EP3 | donderdag 19 november 2009 @ 20:11 |
![]() | |
tong80 | donderdag 19 november 2009 @ 20:29 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Batsnek | vrijdag 20 november 2009 @ 11:57 |
Altijd leuk om dit soort onzin discussies te lezen ![]() Als je niks in kunst ziet, dan wil je er ook niks voor betalen. De waarde van een kunstwerk wordt bepaald door mensen die wel wat van kunst weten. Karel Appel verkocht z'n eerste schilderijtjes voor een paar honderd gulden. Later werd het steeds doorverkocht, en werd hij populairder waardoor de prijs steeg. Overigens praten we hier over werken die bijna 100 jaar oud zijn, dat is geen moderne kunst meer. ![]() Typisch trouwens ook dat mensen het verschil niet zien tussen een karel appel en een puur abstract schilderij van mondriaan of pollock. Appel schildert figuratieve werken met de intensiteit en spontaniteit van een kind. Mondriaan en Pollock zijn bezig met een motief om een stroming te doorbreken. Maar goed, sommige mensen vinden een whopper net zo lekker als een 5 gangen menu in een duur restaurant, en vinden Jan Smit en Nick & Simon beter dan al die "bejaardenmuziek zoals de beatles." Dat maakt verder niet uit, maar hou dan gewoon je mond over zaken waar je niks van snapt. | |
drWho | vrijdag 20 november 2009 @ 14:02 |
Waarom is dit een onzin discussie? Waarom mag je alleen maar een oordeel hebben als Batsnek denkt dat je het snapt? Het is logisch dat des te meer kunst je ziet en des te meer je er over leest je je mening beter kan formuleren. Maar dat hoeft je mening niet noodzakelijk te beinvloeden. Het is wel zo dat je veel kunst pas op waarde kan schatten als je het origineel ziet. Een Newman lijkt op de foto op internet helemaal niks, maar heeft in het echt veel meer uitstraling. Net als werk van Pollock en de Appel waarmee TS de discussie begon. | |
Pietverdriet | vrijdag 20 november 2009 @ 14:10 |
Mijn opa, een wijs man, sprak tot pietje toe ie nog klein was, jongen, zei die, jongen, onthoud één ding, het zijn niet de gekken die het maken..... | |
Batsnek | vrijdag 20 november 2009 @ 14:21 |
quote:Omdat een argument als; "dat kan m'n debiele mongoloide neefje van 3 ook!!", een onzin argument is. En aangezien elke discussie over kunst gek genoeg in dit argument vervalt, is het een onzindisussie. | |
Pietverdriet | vrijdag 20 november 2009 @ 14:23 |
Ik heb trouwens nog nooit iets gezien van kleine neefjes, nichtjes of broertjes wat ook maar in de buurt kwam van kunst. | |
Northside | vrijdag 20 november 2009 @ 14:29 |
quote:Inderdaad een wijze opa. ![]() | |
tong80 | vrijdag 20 november 2009 @ 14:41 |
quote:Picasso was al jong een briljante abstracte kunstenaar. ![]() | |
Pietverdriet | vrijdag 20 november 2009 @ 14:45 |
quote:Pas met zeven begon hij te schilderen, dat is 2 jaar ouder dan je nichtje. | |
tong80 | vrijdag 20 november 2009 @ 15:15 |
quote:Ik had dan ook geen waardeoordeel in de OP ![]() | |
De_Hertog | vrijdag 20 november 2009 @ 15:17 |
quote:Ej! Doet eens een nieuw AKQ deel openen jij. ![]() | |
DaMart | vrijdag 20 november 2009 @ 15:39 |
quote:Het is natuurlijk maar wat je er zelf in ziet, maar voor mij is dat een berg herfstbladeren! | |
DrDarwin | zaterdag 21 november 2009 @ 00:25 |
quote:En nog slecht geschilderde herfstbladeren ook. Het zijn gewoon investeringsprojecten van over het paard getilde multinationals die zich kapot lachen over de controverse die ze in de kunstwereld veroorzaken door zoveel geld te investeren in troep.. Het zijn de nieuwe kleren van de keizer, de museum directeur durft ook niet te zeggen dat de keizer naakt loopt want het 48 miljoen kostende nonsens ding hangt in zijn museum, en iedere kunstcriticus zegt tenslotte ook dat het fantabulasticoso is. | |
Gillingham | zondag 22 november 2009 @ 22:49 |
quote:Je hanteert een andere definitie van modern dan die (naar ik aanneem) hier bedoelt wordt. 'Modernisme' is nu juist een stroming die opkwam in het begin van de twintigste eeuw en inmiddels allang ingehaald is door andere stromingen. Het modernisme is indderdaad al bijna 100 jaar oud en rijkte verder dan de schilderkunst. Verder ben ik het wel redelijk met je eens overigens. Het is voor mij overigens nagenoeg onmogelijk om een Mondriaan of een Pollock (ze hebben overigens erg uiteenlopende soorten werk gemaakt) echt te waarderen zonder de historische context in ogenschouw te nemen. Het was revolutionair. De waardes van de stukken zijn sowieso belachelijk, maar dat is weer een gevolg van ontwikkelingen in de kunsthandel. | |
Perruche | maandag 23 november 2009 @ 16:15 |
Interessante discussie en even een TVP. ik heb lang rondgelopen met deelfde opvatting "dat kan iedereen met een kwast", maar doordat ik nu wat meer te weten kom over kunst e.d. zie ik ook dat het tijdsbeeld erg belangrijk is. Wat ik jammer vind aan hedendaagse kunst, is dat de kunstenaar soms helemaal geen echte kwaliteiten heeft. Vraag ze een portret te tekenen, een landschap, en basisvaardigheden ontbreken. Vervolgens staan ze wel met een 2 meter grote paarse purschuim nepdrol in een national gallery of modern art. Dan denk ik - tsjah. Niet dat ik het allemaal zoveel beter kan hoor (sterker nog, kan helemaal niets!), maar het is duidelijk dat een monet, saville, wat dan ook, dat is kunst, je kan het niet mooi vinden, maar het is origineel, heel knap gedaan, vernieuwend en het is vakmanschap. Moderne kunst is veel meer een interpretatie van degene die het ziet, zonder er een kwalitatief oordeel over te kunnen geven. [ Bericht 0% gewijzigd door Perruche op 24-11-2009 22:23:39 ] | |
tong80 | dinsdag 24 november 2009 @ 21:49 |
Perruche ik ben het met je eens. Picasso kon perfect een portret maken Maar dat kon Rien Poortvliet ook. Het is wat je er mee wil zeggen en welke grenzen je wil opzoeken. ![]() | |
Louis22 | dinsdag 24 november 2009 @ 22:01 |
quote:Vakmanschap is het tegenovergestelde van kunst. | |
tong80 | dinsdag 24 november 2009 @ 22:10 |
quote:Leg eens uit ![]() | |
Isegrim | dinsdag 24 november 2009 @ 22:14 |
Ik vind die schilderijen van Jackson Pollock wel erg mooi eigenlijk. ![]() | |
tong80 | dinsdag 24 november 2009 @ 22:17 |
quote:Plaatje ![]() ![]() | |
Perruche | dinsdag 24 november 2009 @ 22:21 |
quote:Waarom? Ik vind het toch wel belangrijk dat een kunstenaar basisvaardigheden heeft. Als een kunstenaar een mooi portret kan maken, echt mooi, en met kleuren kan werken, en bepaalde technieken beheerst, is het een vakman. Het verschil (voor mij) tussen een vakman en een kunstenaar is dat een kunstenaar ook creatief is. Hij kan, nadat hij de basisvaardigheden heeft, deze gebruiken om er iets anders, iets origineels, iets prachtigs, iets creatiefs of controversieels van te maken. Iemand hier op het forum zei over Mondriaan "het is wel goed schilderwerk", en dat is ook zo. je hebt vakmanschap nodig om op die balans van kleuren, die ideeen te komen. Als we het verder doortrekken, niet alleen schilders maar videokunstenaars, architecten, designers, beeldhouwers, dat zijn ook vakmensen. Ze wteen wat ze doen, ze kennen hum materiaal, hoe het reageerd. Een designer zou best confectiekleding kunnen maken. Maar het stuk waar de designer verder denkt is de kunstenaar in hem, wat hem onderscheid van de vakman. Zijn kunstenaars die in den beginne geen vakman zijn wel kunstenaars? En waarom is kunstenaar volgens jou geen vakmanschap? | |
Perruche | dinsdag 24 november 2009 @ 22:22 |
quote:Ik vind het ook mooi! | |
Isegrim | dinsdag 24 november 2009 @ 22:26 |
quote:Was al gepost. ![]() Belangrijke eigenschap van kunst is volgens mij een bepaalde mate van vernieuwing (nieuwe kijk op de werkelijkheid, je aanzetten om anders over de werkelijkheid na te denken). Overigens vind ik bijvoorbeeld Mondriaan vreselijk lelijk. Maar na het zien van een documentaire over zijn ontwikkeling als kunstenaar en de ideeën achter zijn kunst, kan ik wel grote waardering opbrengen voor zijn werk, ook al vind ik het puur intuïtief helemaal niet mooi. | |
tong80 | dinsdag 24 november 2009 @ 22:31 |
quote:Documentaires gezien van Karel Appel en Mondriaan. Dan is intuïtie schitterend. Zeg maar van Basten die een bal uit de lucht op zijn slof neemt. ![]() | |
Isegrim | dinsdag 24 november 2009 @ 22:37 |
quote:Ik heb niets met voetbal dus je vergelijking zegt me niet zoveel. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat je kunst op twee manieren kunt waarderen; op intellectueel niveau (in de context, stroming, geschiedenis etc.) en op intuïtief niveau ('ik vind dat mooi'). Iets dat mooi is, is niet per definitie kunst en iets dat kunst is, is niet per definitie mooi. | |
Prenzlauer | woensdag 25 november 2009 @ 14:51 |
quote:wat is op met al die Xenos canvas doeken? Ik mis er nog eentje met een kop koffie erop ![]() Mondriaan ![]() | |
Automatic_Rock | donderdag 3 december 2009 @ 08:45 |
quote:Volgens mij is een kunstenaar in den beginne een kunstenaar en kan gaandeweg technieken leren als hij/zij denkt dat nodig te hebben voor zijn/haar kunstenaarsschap. Maar vakmanschap lijkt me geen vereiste, vaak is 'de kunst' simpelweg 'het idee', puur conceptueel dus en kunnen andere mensen het uitvoeren. | |
tong80 | donderdag 3 december 2009 @ 22:22 |
quote:Goed verwoord. Ik zeg altijd dat je als je snel kunt typen nog niet een goede schrijver bent. Het gaat er om wat je wilt duidelijk maken. Rien Poortvliet was een groot tekentalent. Maar het enige dat ie wilde zeggen was dat ie goed kabouters kon tekenen. ![]() | |
DrDarwin | donderdag 3 december 2009 @ 23:54 |
quote:Rien Poortvliet kon wel iets meer dan alleen kabouters tekenen Tong. | |
tong80 | vrijdag 4 december 2009 @ 00:02 |
quote:Ja herten en kabouterhuisjes. ![]() | |
Dichtpiet. | donderdag 17 december 2009 @ 13:46 |
http://www.morenewmath.com/69/modern-art/ | |
Seven. | donderdag 17 december 2009 @ 13:52 |
Mag ik eerlijk zijn? Ik vind de werken van Ruud de Wild wél heel mooi. Iets te simplistisch misschien, je hoeft er niet al te lang bij stil te staan. Maar toch doen ze mij wel iets. In tegenstelling tot Mondriaan. ![]() | |
Roi | donderdag 17 december 2009 @ 16:26 |
quote:Definieer 'slecht geschilderd'. | |
Dichtpiet. | donderdag 17 december 2009 @ 18:39 |
quote:Het is en blijft in wezen niets, hoe lang je ook blijft roepen dat het fenomenale kunst of rommel is. Het is de mens zelf die er wat van maakt. | |
Dichtpiet. | donderdag 17 december 2009 @ 18:40 |
quote:Hoe denk je dat ze die naam hebben gekregen? | |
Weltschmerz | vrijdag 18 december 2009 @ 12:33 |
Mijn nichtje van vijf kan ook zeggen dat ze het niet snapt. | |
thabit | donderdag 27 mei 2010 @ 09:23 |
Kunst is marketing. Period. | |
Dastan | donderdag 27 mei 2010 @ 14:58 |
quote:Juist wel, knuppel. Kunst van omstreeks 1880- zeg WO2 is moderne kunst. |