Tegenwoordig? Karel Appel is al een tijdje dood hequote:Op donderdag 19 november 2009 13:39 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Goed punt, wat ze tegenwoordig allemaal al kunst noemen.
2006 al een tijdje noemen in context van een kunstenaar.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:42 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tegenwoordig? Karel Appel is al een tijdje dood he
Ja, kunst zit hem in de kleine dingen, het gevoel dat je er bij hebt.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:46 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Ik heb volgens mij in m'n hele leven nog nooit iemand horen uitleggen wat er zo 'kunst' is aan dit soort dingen.
Een kennerquote:
Het is niet alsof 'ie dit in 2005 nog even geschilderd heeft hequote:Op donderdag 19 november 2009 13:48 schreef Triggershot het volgende:
[..]
2006 al een tijdje noemen in context van een kunstenaar.
Ik ben van de 2e helft van de jaren 80. Ik heb er geen problemen mee om alles wat tussen 1910 - 2010 gemaakt is, moderne tijdperk / tegenwoordig te noemen, jij wel?quote:Op donderdag 19 november 2009 13:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het is niet alsof 'ie dit in 2005 nog even geschilderd heeft he
Euh, ja als jij 1910 "tegenwoordig" wil noemen hanteren we een enigszins andere definitie jaquote:Op donderdag 19 november 2009 13:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik ben van de 2e helft van de jaren 80. Ik heb er geen problemen mee om alles wat tussen 1910 - 2010 gemaakt is, moderne tijdperk / tegenwoordig te noemen, jij wel?
Je betaalt dan natuurlijk voor de naam.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:52 schreef tong80 het volgende:
[ afbeelding ]
Hier betalen ze 20000000 euro voor.
Ja, in context van kunst is het vrij tegenwoordig ja.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Euh, ja als jij 1910 "tegenwoordig" wil noemen hanteren we een enigszins andere definitie ja
Als ze dat vakje in het midden groen hadden gekleurd, ipv wit gelaten, dan had ik er 20000005 voor betaald!!!quote:Op donderdag 19 november 2009 13:52 schreef tong80 het volgende:
[ afbeelding ]
Hier betalen ze 20000000 euro voor.
Dat probeert men je wijs te maken..quote:Op donderdag 19 november 2009 13:57 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Je betaalt dan natuurlijk voor de naam.
Maar aan dit schilderij is een heel proces vooraf gegaan. In het begin schilderde Mondriaan heel realistisch en langzaamaan versimpelde hij het. Het schilderij is wel in balans, over die vlakken is nagedacht.
Mondriaan kwam er gewoon achter dat er genoeg idioten op de wereld zijn die je alles kunt wijsmaken, en dat het hem op deze manier veel minder moeite en veel meer geld opleverde, dan wanneer hij hard bezig was om iets moois en realistisch te maken.quote:Op donderdag 19 november 2009 13:57 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Maar aan dit schilderij is een heel proces vooraf gegaan. In het begin schilderde Mondriaan heel realistisch en langzaamaan versimpelde hij het. Het schilderij is wel in balans, over die vlakken is nagedacht.
Zodra je door hebt dat er heel veel idioten zijn op deze wereld, kun je daar geld aan verdienen.quote:Op donderdag 19 november 2009 14:04 schreef 54cm het volgende:
Het leven is niet eerlijk. Even een uurtje kliederen per dag en die gasten verdienen meer dan ik in een heel jaar. Hoe hebben ze het voor elkaar gekregen dat mensen dit soort rommel willen aanschaffen?
Wat een bullcrap. Hoe is dit schilderij in balans en hoe heeft hij er over nagedacht? Als ik die schilde was lachte ik mijn ballen uit mijn broek als ik hier geld mee kon verdienenquote:Op donderdag 19 november 2009 13:57 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Als het allemaal zo simpel is, waarom doe jij het dan niet?quote:Op donderdag 19 november 2009 14:13 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Wat een bullcrap. Hoe is dit schilderij in balans en hoe heeft hij er over nagedacht? Als ik die schilde was lachte ik mijn ballen uit mijn broek als ik hier geld mee kon verdienen
Inderdaad, als je zonder enige moeite blijkbaar bakken met geld kan verdienen, waarom doe je dat dan niet?quote:Op donderdag 19 november 2009 14:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Als het allemaal zo simpel is, waarom doe jij het dan niet?
Omdat er ooit iemand begonnen is belachelijke bedragen voor zoiets neer te leggen wil niet zeggen dat het geen rommel is.quote:Op donderdag 19 november 2009 14:04 schreef LarryDavid het volgende:
dit is pas triest:
[ afbeelding ]
http://www.ruuddewild.com/![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mondriaan rommel noemen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Je kan het wel doen, maar je hebt een naam nodig, en dat is het enige op die mondriaans dat echt waarde heeft, de handtekening van de 'meester'.quote:Op donderdag 19 november 2009 14:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik heb andere bezigheden. Je schijnt een lifestyle te moeten ontwikkelen als kunstenaar waar ik niet bij pas.quote:Op donderdag 19 november 2009 14:14 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Ik denk omdat hij een van die pioniers in die stijl geweest is. Achteraf is het dan natuurlijk doodeenvoudig om te repliceren.quote:Op donderdag 19 november 2009 14:25 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Ik heb andere bezigheden. Je schijnt een lifestyle te moeten ontwikkelen als kunstenaar waar ik niet bij pas.
Daarbij: De meeste kunstenaars verdienen pas geld als ze dood zijn, daar wilde ik niet op wachten.
Maar, leg toch maar uit waarom dat schilderij zo speciaal is, ik ben benieuwd.
Ik denk dan altijd aan pop-art. Iets naschilderen in 4 verschillende kleurenschema's, je moet er maar opkomen. Of plaatjes uit een stripboek vergroten en verkopen als schilderij, ca-shing.quote:Op donderdag 19 november 2009 14:31 schreef Ron.Burgundy het volgende:
[..]
Ik denk omdat hij een van die pioniers in die stijl geweest is. Achteraf is het dan natuurlijk doodeenvoudig om te repliceren.
Hetzelfde bij veel goede ideeën waarbij iedereen zegt "die had ik ook wel kunnen bedenken", maar zo toch niet bedenken.
quote:Op donderdag 19 november 2009 14:22 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Omdat er ooit iemand begonnen is belachelijke bedragen voor zoiets neer te leggen wil niet zeggen dat het geen rommel is.
Het is en blijft troep vriend.
Troep die ik al kon verzinnen toen ik drie was.quote:Op donderdag 19 november 2009 14:59 schreef LarryDavid het volgende:
[..]'troep' die jij nooit had kunnen verzinnen.
ik ben je vriend niet, en jij hebt die 'rommel' nooit verzonnen, en zou het ook nooit verzonnen kunnen hebben.quote:Op donderdag 19 november 2009 15:55 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Troep die ik al kon verzinnen toen ik drie was.
Het is en blijft rommel vriend, hoelang je er ook bij blijft roepen dat het fenomenale kunst is.
Leonardo Da Vinci zou zich schamen en in zijn graf omdraaien als hij erachter zou komen dat zijn werk en dat van Mondriaan allebei kunst genoemd zou worden.
Het is des kleuters, en het werk van Appel idem dito.
Hoe weet je dat? Misschien schuilt er wel een groot 'kunstenaar' in Dr. Darwin.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:01 schreef LarryDavid het volgende:
[..]
ik ben je vriend niet, en jij hebt die 'rommel' nooit verzonnen, en zou het ook nooit verzonnen kunnen hebben.
Geef mijn nichtje van vijf een pc met Word en ze kan ook best wel foutloos Ulysses overtypen, dat betekent nog niet dat ze een even goede schrijver is als James Joyce.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:16 schreef 08gnoT. het volgende:
Op de basisschool waar m'n moeder werkt, hebben alle kleuters dat ding van Mondriaan nageschilderd. En het leek precies
dan was het er inmiddels wel uitgekomen, dunkt mequote:Op donderdag 19 november 2009 16:13 schreef 54cm het volgende:
[..]
Hoe weet je dat? Misschien schuilt er wel een groot 'kunstenaar' in Dr. Darwin.
Ik zeg altijd dat als je snel kunt typen het nog niet wil zeggen dat je een boek kunt schrijvenquote:Op donderdag 19 november 2009 16:34 schreef Ereinion het volgende:
[..]
Geef mijn nichtje van vijf een pc met Word en ze kan ook best wel foutloos Ulysses overtypen, dat betekent nog niet dat ze een even goede schrijver is als James Joyce.
Hij heette Jackson Pollock, en er is een film over hem gemaakt, mocht je geinteresseerd zijn.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:13 schreef Seven. het volgende:
[ afbeelding ]
Jackson Pollack lijkt me een veel betere om over te discussiëren. Eén van de weinige kunstenaars die ik nooit gesnapt heb, maar ik heb er dan ook weinig over geleerd.
Thanks (ook voor de verbeteringquote:Op donderdag 19 november 2009 17:20 schreef LarryDavid het volgende:
[..]
Hij heette Jackson Pollock, en er is een film over hem gemaakt, mocht je geinteresseerd zijn.
Nou ja, de enorme warboel en het levensverhaal van Pollock grijpen me wel. Maar zijn motivatie om te 'kliederen' om het even oneerbiedig uit te drukken, dat snap ik niet. Is daar een beknopte uitleg van? Wiki wil ik in dit soort zaken niet op terugvallen. Die film ga ik wel downloaden.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:30 schreef Louis22 het volgende:
Nom de dieu, wat is oi polloi toch een treurige, geborneerde bende. Mondriaan en Pollack niet kunnen waarderenHet heeft niets met snappen te maken, het hoort je meteen te grijpen, en als het dat niet doet, moet je wel afgestompt zijn.
Ik stem trouwens VVD.
Dan moet je de film van Jan Vrijman over Karel Appel zeker zien.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:31 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nou ja, de enorme warboel en het levensverhaal van Pollock grijpen me wel. Maar zijn motivatie om te 'kliederen' om het even oneerbiedig uit te drukken, dat snap ik niet. Is daar een beknopte uitleg van? Wiki wil ik in dit soort zaken niet op terugvallen. Die film ga ik wel downloaden.
It's still a load of rubbish.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:38 schreef Louis22 het volgende:
Het verbaast me dat het nog nodig is zulke gemeenplaatsen als de volgende te herhalen: er is geen uitleg. Het is gewoon wat het is. Je mag er in zien wat je wil. Het mag oproepen wat je wil. Neem nu
[ afbeelding ]
Het doet mij denken aan regen en nog een heleboel andere dingen, die ik niet woordelijk kan uitdrukken, maar waar ik alleen naar kan verwijzen door naar het schilderij te wijzen.
Haha....nou, daar wordt ik echt stil van.quote:Op donderdag 19 november 2009 18:30 schreef LarryDavid het volgende:
[..]
Gelukkig ben jij wel iemand die de kunst van het dichten beheerst:
[ afbeelding ]![]()
![]()
![]()
wordt ikquote:Op donderdag 19 november 2009 18:37 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Haha....nou, daar wordt ik echt stil van.
Kijk nog maar een keer dan ..
Nee, ik vind alleen dat zwakzinnigen die dat soort 'gedichten' schrijven geen mening mogen hebben over kunst.quote:Op donderdag 19 november 2009 18:44 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ach gut, ben je op je kunstzinnige hart getrapt, dat je op de persoon gaat spelen?
Dat mag jij vinden, het is en blijft rotzooi.quote:Op donderdag 19 november 2009 18:57 schreef LarryDavid het volgende:
[..]
Nee, ik vind alleen dat zwakzinnigen die dat soort 'gedichten' schrijven geen mening mogen hebben over kunst.
quote:Op donderdag 19 november 2009 19:07 schreef Louis22 het volgende:
Zo hé! Engels! Dan moet het wel waar zijn. Om er inhoudelijk op in te gaan; definieer 'inherent'. Is goud inherent waardevol? Jouw gedicht?
Dat kunst mooi moet zijn is een eerbiedwaardige opvatting, maar niet een die door oi polloi gedeeld wordt. Waarom bestaan er anders horrorfilms?
Ik wil nog benadrukken dat ik niet artsy-fartsy ben. Ik heb geen zgn. kunstzinnige opleiding gedaan, niet p de vrije school gezeten, mijn vader is een bekrompen zakenman die naar classic fm luistert, maar naar een andere zender overschakelt zodra hij gezang hoort, mijn moeder is zo burgerlijk als maar kan. Ik heb alleen mijn ogen.
Omdat een argument als; "dat kan m'n debiele mongoloide neefje van 3 ook!!", een onzin argument is. En aangezien elke discussie over kunst gek genoeg in dit argument vervalt, is het een onzindisussie.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:02 schreef drWho het volgende:
Waarom is dit een onzin discussie? Waarom mag je alleen maar een oordeel hebben als Batsnek denkt dat je het snapt?
Het is logisch dat des te meer kunst je ziet en des te meer je er over leest je je mening beter kan formuleren. Maar dat hoeft je mening niet noodzakelijk te beinvloeden.
Het is wel zo dat je veel kunst pas op waarde kan schatten als je het origineel ziet. Een Newman lijkt op de foto op internet helemaal niks, maar heeft in het echt veel meer uitstraling. Net als werk van Pollock en de Appel waarmee TS de discussie begon.
Inderdaad een wijze opa.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Mijn opa, een wijs man, sprak tot pietje toe ie nog klein was, jongen, zei die, jongen, onthoud één ding, het zijn niet de gekken die het maken.....
Picasso was al jong een briljante abstracte kunstenaar.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:23 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb trouwens nog nooit iets gezien van kleine neefjes, nichtjes of broertjes wat ook maar in de buurt kwam van kunst.
Pas met zeven begon hij te schilderen, dat is 2 jaar ouder dan je nichtje.quote:Op vrijdag 20 november 2009 14:41 schreef tong80 het volgende:
[..]
Picasso was al jong een briljante abstracte kunstenaar.
Ik had dan ook geen waardeoordeel in de OPquote:Op vrijdag 20 november 2009 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Pas met zeven begon hij te schilderen, dat is 2 jaar ouder dan je nichtje.
Ej! Doet eens een nieuw AKQ deel openen jij.quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:15 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik had dan ook geen waardeoordeel in de OP
Het is natuurlijk maar wat je er zelf in ziet, maar voor mij is dat een berg herfstbladeren!quote:Op donderdag 19 november 2009 17:13 schreef Seven. het volgende:
[ afbeelding ]
Jackson Pollack lijkt me een veel betere om over te discussiëren. Eén van de weinige kunstenaars die ik nooit gesnapt heb, maar ik heb er dan ook weinig over geleerd.
En nog slecht geschilderde herfstbladeren ook.quote:Op vrijdag 20 november 2009 15:39 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het is natuurlijk maar wat je er zelf in ziet, maar voor mij is dat een berg herfstbladeren!
Je hanteert een andere definitie van modern dan die (naar ik aanneem) hier bedoelt wordt. 'Modernisme' is nu juist een stroming die opkwam in het begin van de twintigste eeuw en inmiddels allang ingehaald is door andere stromingen. Het modernisme is indderdaad al bijna 100 jaar oud en rijkte verder dan de schilderkunst.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:57 schreef Batsnek het volgende:
Overigens praten we hier over werken die bijna 100 jaar oud zijn, dat is geen moderne kunst meer.Als je geinteresseerd bent in moderne kunst moet je eens een museum bezoeken, en je zult zien dat de pure abstractie allang weer verleden tijd is. Ik vind dat behangpapier van mondriaan ook niks aan, desalnietemin is hij wel degelijk een hele goeie schilder. Alleen na verloop van tijd hebben zijn schilderskwaliteiten plaats gemaakt voor beelden die vernieuwend en shockerend waren, maar niet bijzonder geschilderd.
Vakmanschap is het tegenovergestelde van kunst.quote:Op maandag 23 november 2009 16:15 schreef Perruche het volgende:
Niet dat ik het allemaal zoveel beter kan hoor (sterker nog, kan helemaal niets!), maar het is duidelijk dat een monet, saville, wat dan ook, dat is kunst, je kan het niet mooi vinden, maar het is origineel, heel knap gedaan, vernieuwend en het is vakmanschap.
Leg eens uitquote:Op dinsdag 24 november 2009 22:01 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Vakmanschap is het tegenovergestelde van kunst.
Plaatjequote:Op dinsdag 24 november 2009 22:14 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind die schilderijen van Jackson Pollock wel erg mooi eigenlijk.
Waarom? Ik vind het toch wel belangrijk dat een kunstenaar basisvaardigheden heeft. Als een kunstenaar een mooi portret kan maken, echt mooi, en met kleuren kan werken, en bepaalde technieken beheerst, is het een vakman.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:01 schreef Louis22 het volgende:
[..]
Vakmanschap is het tegenovergestelde van kunst.
Ik vind het ook mooi!quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:14 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind die schilderijen van Jackson Pollock wel erg mooi eigenlijk.
Was al gepost.quote:
Documentaires gezien van Karel Appel en Mondriaan.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:26 schreef Isegrim het volgende:
ook al vind ik het puur intuïtief helemaal niet mooi.
Ik heb niets met voetbal dus je vergelijking zegt me niet zoveel. Maar wat ik bedoelde te zeggen is dat je kunst op twee manieren kunt waarderen; op intellectueel niveau (in de context, stroming, geschiedenis etc.) en op intuïtief niveau ('ik vind dat mooi'). Iets dat mooi is, is niet per definitie kunst en iets dat kunst is, is niet per definitie mooi.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
Documentaires gezien van Karel Appel en Mondriaan.
Dan is intuïtie schitterend.
Zeg maar van Basten die een bal uit de lucht op zijn slof neemt.
wat is op met al die Xenos canvas doeken? Ik mis er nog eentje met een kop koffie eropquote:Op donderdag 19 november 2009 14:04 schreef LarryDavid het volgende:
dit is pas triest:
[ afbeelding ]
http://www.ruuddewild.com/![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mondriaan rommel noemen![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Volgens mij is een kunstenaar in den beginne een kunstenaar en kan gaandeweg technieken leren als hij/zij denkt dat nodig te hebben voor zijn/haar kunstenaarsschap.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:21 schreef Perruche het volgende:
Zijn kunstenaars die in den beginne geen vakman zijn wel kunstenaars?
Goed verwoord.quote:Op donderdag 3 december 2009 08:45 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Volgens mij is een kunstenaar in den beginne een kunstenaar en kan gaandeweg technieken leren als hij/zij denkt dat nodig te hebben voor zijn/haar kunstenaarsschap.
Maar vakmanschap lijkt me geen vereiste, vaak is 'de kunst' simpelweg 'het idee', puur conceptueel dus en kunnen andere mensen het uitvoeren.
Rien Poortvliet kon wel iets meer dan alleen kabouters tekenen Tong.quote:Op donderdag 3 december 2009 22:22 schreef tong80 het volgende:
[..]
Goed verwoord.
Ik zeg altijd dat je als je snel kunt typen nog niet een goede schrijver bent.
Het gaat er om wat je wilt duidelijk maken.
Rien Poortvliet was een groot tekentalent. Maar het enige dat ie wilde zeggen was dat ie goed kabouters kon tekenen.
Ja herten en kabouterhuisjes.quote:Op donderdag 3 december 2009 23:54 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Rien Poortvliet kon wel iets meer dan alleen kabouters tekenen Tong.
Definieer 'slecht geschilderd'.quote:Op zaterdag 21 november 2009 00:25 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
En nog slecht geschilderde herfstbladeren ook.
Het zijn gewoon investeringsprojecten van over het paard getilde multinationals die zich kapot lachen over de controverse die ze in de kunstwereld veroorzaken door zoveel geld te investeren in troep..
Het zijn de nieuwe kleren van de keizer, de museum directeur durft ook niet te zeggen dat de keizer naakt loopt want het 48 miljoen kostende nonsens ding hangt in zijn museum, en iedere kunstcriticus zegt tenslotte ook dat het fantabulasticoso is.
Het is en blijft in wezen niets, hoe lang je ook blijft roepen dat het fenomenale kunst of rommel is.quote:Op donderdag 19 november 2009 15:55 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Troep die ik al kon verzinnen toen ik drie was.
Het is en blijft rommel vriend, hoelang je er ook bij blijft roepen dat het fenomenale kunst is.
Leonardo Da Vinci zou zich schamen en in zijn graf omdraaien als hij erachter zou komen dat zijn werk en dat van Mondriaan allebei kunst genoemd zou worden.
Het is des kleuters, en het werk van Appel idem dito.
Hoe denk je dat ze die naam hebben gekregen?quote:Op donderdag 19 november 2009 14:25 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Je kan het wel doen, maar je hebt een naam nodig, en dat is het enige op die mondriaans dat echt waarde heeft, de handtekening van de 'meester'.
Wat mij betreft is zelfs die geen donder waard, maar goed.
Juist wel, knuppel. Kunst van omstreeks 1880- zeg WO2 is moderne kunst.quote:Op vrijdag 20 november 2009 11:57 schreef Batsnek het volgende:
Overigens praten we hier over werken die bijna 100 jaar oud zijn, dat is geen moderne kunst meer.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |