Hallo allemaal,
Ik ben op dit moment bezig met solliciteren voor recherchekundige en tot nu toe deel ik de negatieve ervaringen die ik hier lees absoluut niet. Dus ze hebben of orde op zaken gesteld, of het is nu niet zo druk, of ik heb mazzel.
Ik heb de laatste week van februari, voor ik een week op vakantie ging, mijn formulieren opgestuurd. Toen ik terug kwam van vakantie lag er al een uitnodiging voor Deel A voor over een week. Wel schrikken want er was mij gezegd dat dit een aantal weken kon duren, en ik wilde nog wat aan mijn conditie werken. Daarnaast was ik op vakantie ook ziek geweest en nog niet helemaal hersteld. Gelukkig heb ik een vrije goede basis conditie en wist ik, ondanks het feit dat ik al een tijd niet meer structureel echt sport, de snelste tijd van de groep neer te zetten. Ik was wel echt helemaal kapot en dacht ik tijdens ronde drie dat ik het niet zou gaan redden. Deel A verder ook goed gedaan en meteen voor de week daarop een afspraak voor Deel B kunnen maken, dit was op een maandag. Ik kreeg vervolgens die zaterdag (5 dagen later) het rapport al binnen. Ik had zelf een dubbel gevoel over mijn rapport. De competentielijst liet een aantal mindere puntjes zien, maar ook een aantal zeer goede punten en het textuele deel was erg positief. Gisteren (3 weken en 2 dagen na het door laten sturen van het rapport) kreeg ik dan het verlossende telefoontje dat ik op gesprek mag komen bij de landelijke selectie commissie. Dit staat al voor over twee weken op het programma. Wel onder voorbehoud dat er voldoende kandidaten zijn. Er moeten er minimaal 4 zijn.
Dus dat gaat allemaal erg snel, binnen 2 maanden al een gesprek met de LSC.
Wel heb ik te horen gekregen, dat als ik er helemaal doorheen kom, dat er minstens 80 wachtende voor mij zijn om aan de opleiding te mogen beginnen. En ze hadden geen idee wanneer ik dan eventueel zou kunnen beginnen. Dit ligt aan de korpsen waar ik voor wil solliciteren, aan de budgetten en aan de verkiezingen (dus ook de budgetten). Ik weet niet of het pessimistisch of optimistisch is, maar ik hoop, dat als ik overal doorheen kom, ik toch uiterlijk september 2011 mag beginnen. Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in.
Ik heb vandaag trouwens ook al de schriftelijke bevestiging binnen gekregen voor het gesprek. In deze brief staat dat er oa naar belangstelling/ motivatie, integriteit, conceptueel vermogen en omgaan met weerstand wordt gekeken. Daarnaast kan ik me verdiepen in bijvoorbeeld het rapport Posthumus.
Heeft iemand tips voor mij ter voorbereiding? (ik wil nog proberen in contact te komen met een recherchekundige IO van mijn voorkeurskorps (Zeeland)).
Weet iemand hoe ze bekijken hoe je met weerstand om kan gaan?
Wordt er verwacht dat je dat rapport Posthumus volledig leest (ruim 200 pagina's), of dat je weet dat dit rapport de basis was voor het starten van deze opleiding en functie en wat de belangrijkste conclusies zijn (bv voorkomen van tunnelvisie)?
Kan iemand iets zinnigs zegen over de mogelijke start datum als je binnen nu en 3 a 4 maanden door het hele traject heen bent?
Weet iemand hoeveel procent er nog af valt als je op gesprek mag komen bij de LSC? En hoeveel procent er niet door het klik gesprek heen komt?
Zijn er toevallig mensen hier op het forum die bij de politie regio Zeeland werken die het goed vinden als ik contact met ze opneem om nog wat informatie over het korps in te winnen?
Met vriendelijke groet en bij voorbaat dank voor antwoorden.
Iedereen die bezig is met het solliciteren trouwens heel veel succes!