Nee man. Jodenvet is lekker.quote:Op donderdag 19 november 2009 16:29 schreef Copycat het volgende:
[..]
Daar had ik het vorige week toevallig nog over. Maar dat vond ik altijd vies. Net als poeliepek of zoiets; van dat dropwater dat je dan een week in de kelder moest zetten voor het goorste resultaat.
Don't fight it, Leandra! Klik!
Ja, echt een schok. Alsof je volt op je donder krijgt. Subtiel!quote:Op donderdag 19 november 2009 16:34 schreef Copycat het volgende:
Jodenvet lijkt ook zo op zo'n slijpsteen voor in de vogelkooi.
Echt schokken? Zo van SCHOK!?? Ik trek alleen gekke bekken, maar ook dat is niets nieuws onder de zon.
quote:Volgens Lotus Bakeries is het recept voor deze koeken afkomstig van een Joodse bakker uit Amsterdam die in de jaren '20 van de vorige eeuw de koeken verkocht, wat de naam van deze koeken verklaart. Deze bakker verkocht het recept aan een bakkerscollectief uit Enkhuizen. Dit is de meeste gehoorde verklaring.
Andere bronnen melden dat de naam niets met Joden te maken heeft, maar dat een bakker met de familienaam 'de Joode' deze koeken bakte.
Dan is er nog een derde verhaal: de koeken zijn groot maar dun. Voor weinig geld kon je daarom een grote koek presenteren. Veel producten die vroeger goedkoop waren, hebben een toevoeging "Joods" gekregen. Nu meent men dat dat verwijst naar gierigheid van de Joden, meer waarschijnlijk is echter dat Joden door hun armoede vaak goedkopere producten kochten. [bron?]
De naam werd in de jaren zeventig als discriminerend beschouwd. De fabrikant overwoog de naam te wijzigen, maar is daar niet toe overgegaan. Wel zijn de namen voor de geëxporteerde koeken aangepast.
Ja, ik probeer me hier in te houden, ga jij eens ff iets heel lekkers maar gezonds voor mij makenquote:Op donderdag 19 november 2009 16:48 schreef Ian_Nick het volgende:
Wtf is dit voor veelvraat topic aan het worden!?
Wat een leuk nieuws, Noek als fietsnerdquote:Op donderdag 19 november 2009 08:54 schreef Noek het volgende:
[..]
Outdoor want binnen stormt het toch niet gekkie maar ik ben ook nog wel naar de sportschool geweest. Daar heb ik Body Attack gedaan. Christ, ik ben beter op de fiets.
Ja, ik ben ook zo'n fietsnerd geworden. Ik wil nog een racefiets want dan kan ik een ploeg gaan rijden in de zomer. Wanneer is je band weer klaar want oeh, niet tof.![]()
quote:Op donderdag 19 november 2009 16:41 schreef Copycat het volgende:
En Jodenkoeken?
Ik heb weer een tussenklusje gedaan, dus nu ga ik op zoek naar Joden!
Ik ken het niet eens, maar ik was als kind al niet zo van t snoep. Ben meer van eens een stukje chocolade, of koekjes.quote:Op donderdag 19 november 2009 17:04 schreef Marrije het volgende:
[..]
wij noemden dat altijd massee, zó lekker, en maar schrapen met je voortanden
quote:Op donderdag 19 november 2009 17:23 schreef Juud79 het volgende:
[..]
Ik ken het niet eens, maar ik was als kind al niet zo van t snoep. Ben meer van eens een stukje chocolade, of koekjes.
Ik vind het er zo op het eerste gezicht helemaal niet lekker uitzien. Net brokjes kaas, maar dan wittigquote:Op donderdag 19 november 2009 17:43 schreef Marrije het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Waarbij handig is om te weten dat de witte lekkerder is dan de wat geel uitgeslagen.
Dus het is ook mietzoet?quote:Op donderdag 19 november 2009 17:51 schreef Marrije het volgende:
Het is zoiets als keiharde borstplaat zeg maar.
Je moet er geen kilo van wegeten.
Het is echt knoeterhard, je kan er iemand mee doodgooien![]()
ja alleen beter weg te happen dan borstplaat, vind ik dan he. Ik was er vroeger echt gék op! Heel wat zakjes gekocht bij de enige dorpsbakker.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |