abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74823099
Hallo lezers,

Ook ik wil mijn wajong met terugwerkende kracht aanvragen. Ik heb namelijk jaren in de socialedienst gezeten. Ik werd door de sosciale dienst wel elk jaar afgekeurd maar ik ben pas sinds Januari dit jaar door de socialedienst doorvewezen naar het UWV voor een Wajong. Ik ben nu dus sinds Januari eindelijk uit de socialedienst en heb een Wajong uitkering. Nu is mijn vraag: weet iemand of het mogelijk is om de Wajong met terugwerkende kracht aan te vragen en zoja, hoelang gaat dat duren?

Groetjes Carmen.
pi_74823132
Ja, dat is mogelijk. Hoe oud ben je?

edit http://www.uwv.nl/wajong/wat-is-wajong/aanvragen/hoe/index.aspx
ijs_beer fan!
pi_74823226
Ik ben 30 en heb al sinds 2004 sociale dienst zonder enige sollicitatie plicht omdat zij mij daar voor afkeurde. En sinds dit jaar pas Wajong.
pi_74823257
Zie mijn edit even.
ijs_beer fan!
  † In Memoriam † woensdag 18 november 2009 @ 17:39:55 #5
264940 8108139dpths
pi_74823312
Interessant, kan ook op mij van toepassing zijn. Even een tvp-tje dus.
pi_74823477
ja, thanx!

Ik ga het gewoon proberen.... wilde alleen even weten of iemand weet hoelang dat gaat duren.
pi_74823503
Ik zou er niet op gokken dat je het binnen een maandje hebt. Ik denk dat je er zo wel een half jaartje voor uit kunt trekken eik
ijs_beer fan!
pi_74823560
quote:
Op woensdag 18 november 2009 17:44 schreef NanKing het volgende:
Ik zou er niet op gokken dat je het binnen een maandje hebt. Ik denk dat je er zo wel een half jaartje voor uit kunt trekken eik
Ongeveer 10 weken heb ik van meerdere kanten begrepen.
pi_74823632
quote:
Op woensdag 18 november 2009 17:46 schreef De_Logica het volgende:

[..]

Ongeveer 10 weken heb ik van meerdere kanten begrepen.
O dat valt dan eik nog mee wel mee.
ijs_beer fan!
pi_74824535
Pcies.... het gaat erom dat er een mogelijkheid is dat ik het krijg. En dat er wat tijd overheen gaat, maakt niets uit. bedankt voor de reactie's!
pi_74824676
Ik lees alleen wel wat mindere berichten over het terugbetalen van je socialedienst uitkering en de belastingdienst of eventuele studiefinancering op het viva forum. Heeft iemand hier ervaring mee?
  † In Memoriam † woensdag 18 november 2009 @ 18:44:13 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_74825497
Ik heb ook met de Wajong te maken en mij is verteld dat ze tot maximaal 2 jaar terug betalen. In mijn geval heb ik dat recht ook, maar het uit te betalen bedrag is vastgesteld op ¤0,- Reden: ik heb in die tijd min eigen poen verdiend. Maar zo te lezen is jouw geval anders ...
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 18 november 2009 @ 19:45:02 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74827790
quote:
Op woensdag 18 november 2009 18:44 schreef 2cv het volgende:
Ik heb ook met de Wajong te maken en mij is verteld dat ze tot maximaal 2 jaar terug betalen. In mijn geval heb ik dat recht ook, maar het uit te betalen bedrag is vastgesteld op ¤0,- Reden: ik heb in die tijd min eigen poen verdiend. Maar zo te lezen is jouw geval anders ...
Waarom zou je achteraf een uitkering aanvragen als je gedurende die tijd gewoon in staat was om je eigen "poen" te verdienen. Waarom vond je dat je moreel recht had op die uitkering dan? De grondgedachte achter een uitkering is toch dat je geld krijgt omdat je niet in staat bent in je eigen levensonderhoud te voorzien?
The End Times are wild
  † In Memoriam † woensdag 18 november 2009 @ 19:55:02 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_74828219
quote:
Op woensdag 18 november 2009 19:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Waarom zou je achteraf een uitkering aanvragen als je gedurende die tijd gewoon in staat was om je eigen "poen" te verdienen. Waarom vond je dat je moreel recht had op die uitkering dan? De grondgedachte achter een uitkering is toch dat je geld krijgt omdat je niet in staat bent in je eigen levensonderhoud te voorzien?
Jij trekt de verkeerde conclusies.

Toen ik een Wajong uitkering aan vroeg is mij dat uitgelegd door de meneer van het UWV. Die zei dat ik recht had op nog 2 jaar uitkering (hij zei dat, ik vroeg er niet om) maar omdat ik netjes mijn eigen boontjes gedopt heb is die uitkering vast gesteld op ¤0,- per week/maand/jaar/2 jaar. Ik heb er dus niet zelf om gevraagd en hoewel ik als echte Nederlander niet vies zou zijn van wat extra poen is het ook helemaal niet mijn bedoeling om daar achteraan te gaan om dat te krijgen. Ook niet op een verkapte manier, dus ik zal nooit een cent krijgen over de afgelopen 2 jaar.

Ben je nu gerust gesteld schatje ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  woensdag 18 november 2009 @ 19:56:19 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_74828274
quote:
Op woensdag 18 november 2009 19:55 schreef 2cv het volgende:

[..]

Jij trekt de verkeerde conclusies.

Toen ik een Wajong uitkering aan vroeg is mij dat uitgelegd door de meneer van het UWV. Die zei dat ik recht had op nog 2 jaar uitkering (hij zei dat, ik vroeg er niet om) maar omdat ik netjes mijn eigen boontjes gedopt heb is die uitkering vast gesteld op ¤0,- per week/maand/jaar/2 jaar. Ik heb er dus niet zelf om gevraagd en hoewel ik als echte Nederlander niet vies zou zijn van wat extra poen is het ook helemaal niet mijn bedoeling om daar achteraan te gaan om dat te krijgen. Ook niet op een verkapte manier, dus ik zal nooit een cent krijgen over de afgelopen 2 jaar.

Ben je nu gerust gesteld schatje ?
Helemaal. Zoals jij het in je initiele post verwoordde vond ik het zo'n vreemd verhaal.
The End Times are wild
pi_74836296
Je hebt al Wajong toegekend gekregen. Het is niet mogelijk om het voor een periode in een verder verleden aan te vragen. De uitkering geldt vrijwel altijd met 12 maanden terugwerkende kracht, gerekend vanaf het moment van aanvraag.

Een Wajong is bedoeld als vervangingsinkomen voor het feit dat je arbeidsongeschikt bent. Als je in het jaar terugwerkende kracht voldoende gewerkt hebt of een andere uitkering had, dan is er geen noodzaak meer tot een vervangingsinkomen in die periode.
pi_74843446
Ik denk dat je er niet zo veel aan hebt, want als je nu Wajong krijgt over de jaren waarin je een bijstandsuitkering hebt ontvangen, dan moet je dat ontvangen geld van de WWB dus volledig terugbetalen.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_74852764
Sinds ik Wajong heb, ben ik financieel wel op vooruit gegaan, dus als ik dat geld met terug werkende kracht kan terug krijgen is dat toch mooi meegenomen.
pi_74853046
Let op, want als je in één keer met terugwerkende kracht dat geld krijgt, dan ziet de belastingdienst dat wel als inkomen voor één jaar, dus je krijgt een hoge aanslag.
Ik denk dat je er dan niet echt op vooruit gaat uiteindelijk. Het kost je zelfs misschien alleen maar.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_74853312
Nou ja, we zullen zien of ik er uberhaupt voor in aanmerking kom. Ik geloof ook best dat het me extra belasting gaat kosten want als omdat de Wajong nu eenmaal meer is dan de bijzonderbijstand dus zal ik daarover ook meer loonbeslasting moeten betalen. Maar ik geloof nooit dat het mij uiteindelijk geld gaat kosten, voor iets waar misschien uit zal blijken dat ik er eerder recht op had.
pi_74853832
quote:
Op donderdag 19 november 2009 10:31 schreef Biancavia het volgende:
Ik denk dat je er niet zo veel aan hebt, want als je nu Wajong krijgt over de jaren waarin je een bijstandsuitkering hebt ontvangen, dan moet je dat ontvangen geld van de WWB dus volledig terugbetalen.
ja dat klopt, maar dat verrekent het UWV met de sociale dienst en vervolgens krijg jet het verschil uitbetaald.
pi_74855338
En dan moet ik het nog opgeven aan de balasting..... als ik daar rekening mee hou. Dan zou ik er uiteindelijk beter van moeten worden. Maar laat ik mezelf nog maar niet rijk gaan rekenenen, haha!
pi_74859257
quote:
Op donderdag 19 november 2009 16:48 schreef carmenza het volgende:
En dan moet ik het nog opgeven aan de balasting..... als ik daar rekening mee hou. Dan zou ik er uiteindelijk beter van moeten worden. Maar laat ik mezelf nog maar niet rijk gaan rekenenen, haha!
Volgens mij ga je aan de gang met iets wat je veel frustratie en weinig geld gaat opleveren. Het meeste wordt verrekend met de sociale dienst, de rest (wat nauwelijks veel kan zijn want de uitkeringen zijn allebei op het niveau van het sociaal minimum) wordt belast als bijzondere betaling. En daarvoor wil je dat hele circus door? Masochistisch ingesteld of zo?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')