abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74813204
Hallo

Wie kan mij helpen???
Ik ben zwanger nu in totaal 14 weken bijna 15 ik heb al 2 echo's gehad en bij die laatste was het niet goed het heeft een verdrikte nekplooi ik ben door gestuurd naar het ziekenhuis voor een bloed onderzoek nu heb ik uitslag gehad want de nekplooi meting was 4,8 mm en met me bloed uitslag was het ook niet goed ik ben 1 op de 23 vrouwen die kans maakt op een downsyndroom kindje ze hebben een echo bij ons gedaan en kwamen ze uit op een nekplooi meting van 3,7 normaal mag het zijn 3,5mm ze konden aan het kindje zelf helemaal niks zien de botten bloed hartje nieren darmen ect alles wat je aan je lichaam heb en in je lichaam alles was goed en gezond maar door me bloed uitslag hebben ze liever dat we een vruchwaterpunctie doen.
Ik ben heel erg bang daarvor vanwege de risico die eraan vast zit maar aan de andere kant wil ik wel zekerheid hebben of het kindje gezond is jah of nee ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Wie kan mij helpen?

Groetjes Miss_vraagteken
pi_74813335
Je moet je eerst afvragen wat je doet als hij syndroom van down heeft. Houd je het? Dan zou ik het gewoon laten komen. Laat je het dan weghalen dan maar eerst punctie
  Forum Admin woensdag 18 november 2009 @ 13:05:42 #3
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_74813336
*reactie op edit weg*

Ontopic; Het lijkt me een moeilijke keuze.
Ik zou eens nadenken of je überhaupt wel door wil gaan met de zwangerschap als het een mongooltje blijkt te zijn.

[ Bericht 36% gewijzigd door BE op 18-11-2009 13:53:20 ]
pi_74813394
Schopjeouders inderdaad!

Wat zei de verloskundige/gynaecoloog?
Volgens mij kan je met een vruchtwaterpunctie zekerheid krijgen of het wel of geen down is

En wat wilde je dan doen met de uitslag?
pi_74813707
Schopje OUD idd
En opgeruimd
pi_74813983
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:17 schreef AlligatorNL het volgende:
Zekere voor het onzekere; stofzuigen

offtopic: waarom heet het eigenlijk downsyndroom terwijl ze altijd happy zijn? Happysyndroom zou beter klinken imo.

In 1866 publiceerde dr. John Langdon Haydon Down een uitgebreid klinisch beeld van deze mensen

Daarom. En dat had je ook zelf wel kunnen vinden

En stofzuigen? Waarom?
pi_74814114
Ze zijn inderdaad wel bijna altijd vrolijk en nooit down. Maar stofzuigen
Hier zou alles welkom zijn ook een downkindje dus ik zou geen punctie doen.
Eventuele lichamelijke afwijkingen kunnen ze ook spotten met de verdere echo's.
pi_74814232
Oh wat een schrik en wat een spanning.
Ik vind het een beetje vreemd dat je wordt 'geadviseerd' een vruchtwaterpunctie te laten uitvoeren. Bij mijn weten mogen artsen dat officieel niet adviseren, ze mogen je alleen de mogelijkheid bieden. En wat me ook opvalt aan je post is dat je zegt 'graag een gezond kindje' te krijgen. Logisch natuurlijk. Maar een vruchtwaterpunctie biedt alleen uitsluitsel over genetische afwijkingen. Het zegt niets over de verdere gezondheid van je kindje. En realiseer je goed dat áls je naar aanleiding van een evt negatieve uitslag het kindje zou willen laten weghalen, dat je dan al in week 20 zit en je het waarschijnlijk al hebt voelen bewegen.
Sterkte met alle lastige afwegingen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_74815199
quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:01 schreef Miss_vraagteken het volgende:
Hallo

Wie kan mij helpen???
Ik ben zwanger nu in totaal 14 weken bijna 15 ik heb al 2 echo's gehad en bij die laatste was het niet goed het heeft een verdrikte nekplooi ik ben door gestuurd naar het ziekenhuis voor een bloed onderzoek nu heb ik uitslag gehad want de nekplooi meting was 4,8 mm en met me bloed uitslag was het ook niet goed ik ben 1 op de 23 vrouwen die kans maakt op een downsyndroom kindje ze hebben een echo bij ons gedaan en kwamen ze uit op een nekplooi meting van 3,7 normaal mag het zijn 3,5mm ze konden aan het kindje zelf helemaal niks zien de botten bloed hartje nieren darmen ect alles wat je aan je lichaam heb en in je lichaam alles was goed en gezond maar door me bloed uitslag hebben ze liever dat we een vruchwaterpunctie doen.
Ik ben heel erg bang daarvor vanwege de risico die eraan vast zit maar aan de andere kant wil ik wel zekerheid hebben of het kindje gezond is jah of nee ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Wie kan mij helpen?

Groetjes Miss_vraagteken
Wat een lastige situatie Miss. Wat Moonah al zei, zekerheid dat je kind gezond is, krijg je gewoon niet. Met een vruchtwaterpunctie kan worden uitgesloten of de baby bepaalde chromosoomafwijkingen heeft (zoals het Downsyndroom), maar een hartafwijking wordt hier bijvoorbeeld niet mee gevonden. Ook na de geboorte krijg je geen papiertje mee naar huis dat je baby gezond is, dat is nu eenmaal een risico wat je neemt op het moment dat je zwanger raakt.
Vraag jezelf af wat je met een 'slechte' uitslag van de vruchtwaterpunctie zou doen. Zou je overgaan tot zwangerschapsafbreking? Of zal ook een kind met het syndroom van Down welkom zijn in je gezin? In het eerste geval heb je een goede reden om een punctie te laten doen.
Het risico van een miskraam door een vruchtwaterpunctie is 0,5%. Dat staat gelijk aan 1 op de 200 zwangerschappen. Je kunt dat nog tegenover de kans zetten dat je nu zwanger bent van een baby met Down: er is een kans van 1:23 dat deze baby het Downsyndroom heeft en het risico van een miskraam door de punctie is 1:200.

Het is supermoeilijk om een goede keuze te maken. Het gaat allemaal om kansberekening en de meeste van ons zijn nou eenmaal geen statisticus. Vraag je vooral af wat je met een uitslag doet, dus of een vruchtwaterpunctie 'nut' heeft.
Heel erg veel succes!
  woensdag 18 november 2009 @ 13:58:56 #10
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_74815226
Alle rotzooi is weer weg. Graag zo houden!

En voor de TS, voor mij zou ook de overweging zijn of je een kindje met down zou accepteren of niet.
Als het laatste, dan zou ik wel onderzoek doen.

Ik persoonlijk zou het niet doen.

Sterkte!
  woensdag 18 november 2009 @ 14:05:42 #11
217708 Luiheid
Luiheid kent geen tijd.
pi_74815429
*weg*

Niet grappig.

[ Bericht 79% gewijzigd door BE op 18-11-2009 14:07:08 ]
Was je erbij?
pi_74817152
Ik zou het niet doen, vanwege de risico's en omdat weg laten halen geen optie is.
pi_74817417
Heel moeilijk inderdaad maar wij kunnen je niet helpen met deze beslissing.
Wat hierboven al meer gezegd is, bedenk van te voren wat je wilt als het wel down heeft.

Ik persoonlijk zou het niet weg laten halen dus ik heb dan ook nooit een punctie laten doen want daarvoor vond ik het risico weer net te groot.

Sterkte me je besluit en wat er verder komen gaat
pi_74818656
Abortus is zeker het overwegen waard.
En dan is wat extra zekerheid wel goed om te hebben. Dus ik zou de vruchtwaterpunctie doen.

Het is zeker een emotionele beslissing maar denk ook aan je eigen leven en hoe het eruit kan zien met een gezond kind in tegenstelling tot een leven met een ziek kind.
pi_74818781
Waarom is abortus het overwegen zeker waard?/

Bovendien als blijkt dat het geen down heeft kan het alsnog zwaar en zwaar autistisch zijn bijvoorbeeld dat zien ze namelijk niet in de punctie. En als je die zorg niet wilt moet je imho nooit aan kinderen beginnen
pi_74818909
Zo denk ik er ook over, Pvoesss

maar goed; iedereen is anders en ze zal deze beslissing toch zelf moeten nemen nu wat wij ook vinden
pi_74819202
quote:
Op woensdag 18 november 2009 15:34 schreef Pvoesss het volgende:
Waarom is abortus het overwegen zeker waard?/

Bovendien als blijkt dat het geen down heeft kan het alsnog zwaar en zwaar autistisch zijn bijvoorbeeld dat zien ze namelijk niet in de punctie. En als je die zorg niet wilt moet je imho nooit aan kinderen beginnen
Mwah, als je kindje na onderzoeken echt zware afwijkingen heeft.... Je hebt nooit de garantie op een gezond kind, maar wilt die kans wel zo groot mogelijk hebben. Dat heeft in mijn ogen niks te maken met of je wel of niet geschikt bent als ouder.

TS, niemand kan je zeggen wat je beste kunt doen. Die beslissing moet je zelf maken, denk erover na. Nu je het waarschijnlijk net weet heeft het ook tijd nodig om te 'bezinken'.
En kan je gynacoloog je niet adviseren of bepaalde zaken duidelijker maken voor je?

En kindjes en mensen met het syndroom van Down zijn echt niet altijd vrolijk hoor. Die mensen hebben ook nog verschillende gradaties in hoe hoog hun IQ is.
pi_74819699
quote:
Op woensdag 18 november 2009 15:30 schreef HarryP het volgende:

Het is zeker een emotionele beslissing maar denk ook aan je eigen leven en hoe het eruit kan zien met een gezond kind in tegenstelling tot een leven met een ziek kind.
de tegenstelling is dat niet gezond - ziek
De tegenstelling is dood - ziek
pi_74831294
quote:
Op woensdag 18 november 2009 16:00 schreef freecell het volgende:

[..]

de tegenstelling is dat niet gezond - ziek
De tegenstelling is dood - ziek
Ik ken aardig wat mensen die iets dergelijks gehad hebben en er is niets misgegaan. Ik zou het dus wel doen. Sterkte met de afweging, kiezen voor een syndroom van down kindje is nogal wat. (of in de onzekerheid ervan zitten)
pi_74831742
Ik heb de punctie deze zwangerschap wél laten doen. Een van de afwegingen was dat een Downkindje het leven van Thomas (onze eerste) heel erg zou beïnvloeden.
Ik heb erg tegen de punctie opgezien en het wachten op de uitslag was vreselijk maar: geen Down.
Hardloper.
IG @webkim
pi_74833028
Ik zou het niet doen, omdat het voor mij niet zou uitmaken.

Maar als het voor jou wel uitmaakt, dan moet je die test gewoon laten doen. Maak gewoon zo snel mogelijk die afspraak, aangezien de uitslag ook even duurt. Tegen de tijd van de uitslag ben je al 17 weken zwanger en dat is een flink eind.

Ik weet niet hoe een zwangerschap wordt afgebroken als je al zo ver bent, maar ik denk ook dat je daar ook eens naar moet vragen en dan kun je zelf die keus maken wat je wilt.
Daar gaan we weer
pi_74833113
quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:07 schreef Gits het volgende:
... kiezen voor een syndroom van down kindje is nogal wat. (of in de onzekerheid ervan zitten)
daar kiest dan ook niemand voor; dat krijg je of dat krijg je niet..
en in onzekerheid zit uiteindelijk iedereen

maar dit terzijde
pi_74833290
Dat is een beslissing die je alleen zelf kunt nemen. Heel veel mensen hebben hun mening hierover, en eigenlijk heb je daar niet heel veel aan. Het gaat namelijk om hoe jij en je partner erover denken en wat jullie willen met een eventuele slechte uitslag. Praat hier samen over, net zo lang tot je er samen uit bent wat je wil doen.

Er zullen altijd mensen zijn die vinden dat je de andere beslissing had moeten nemen dan die je zult nemen, maar dat doet er niet toe. Als het is waar jullie achter staan, dan is het goed. Zorg da tje goed voorgelicht bent over de punctie, maar inderdaad ook over hoe de zwangerschap eventueel afgebroken wordt als je daarvoor kiest. En informeer je over hoe het leven van een kind met Down eruitziet, zowel voor het kind als voor de ouders.

Sterkte, lijkt me een heel lastige situatie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_74834044
quote:
Op woensdag 18 november 2009 21:07 schreef Gits het volgende:

[..]

Ik ken aardig wat mensen die iets dergelijks gehad hebben en er is niets misgegaan. Ik zou het dus wel doen. Sterkte met de afweging, kiezen voor een syndroom van down kindje is nogal wat. (of in de onzekerheid ervan zitten)
ik had het niet over de gevaren van de punctie

HarryP deed het voorkomen of kiezen voor abortus kiezen voor een gezond kindje is. En dat is gewoon niet zo. Kiezen voor een abortus is kiezen tégen een kindje.
pi_74834234
quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:21 schreef freecell het volgende:

[..]

ik had het niet over de gevaren van de punctie

HarryP deed het voorkomen of kiezen voor abortus kiezen voor een gezond kindje is. En dat is gewoon niet zo. Kiezen voor een abortus is kiezen tégen een kindje.
Nee, in het geval de vruchtwaterpunctie een slechte uitkomst heeft (en dat hoeft niet alleen Down te zijn, er zijn nog twee trisomie-afijwkingen waarop wordt getest), en je kiest voor een abortus, kies je niet voor een ziek kindje.

Jullie geven dus beide uiting aan je gekleurde mening.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')