quote:
Op woensdag 18 november 2009 13:01 schreef Miss_vraagteken het volgende:Hallo
Wie kan mij helpen???
Ik ben zwanger nu in totaal 14 weken bijna 15 ik heb al 2 echo's gehad en bij die laatste was het niet goed het heeft een verdrikte nekplooi ik ben door gestuurd naar het ziekenhuis voor een bloed onderzoek nu heb ik uitslag gehad want de nekplooi meting was 4,8 mm en met me bloed uitslag was het ook niet goed ik ben 1 op de 23 vrouwen die kans maakt op een downsyndroom kindje ze hebben een echo bij ons gedaan en kwamen ze uit op een nekplooi meting van 3,7 normaal mag het zijn 3,5mm ze konden aan het kindje zelf helemaal niks zien de botten bloed hartje nieren darmen ect alles wat je aan je lichaam heb en in je lichaam alles was goed en gezond maar door me bloed uitslag hebben ze liever dat we een vruchwaterpunctie doen.
Ik ben heel erg bang daarvor vanwege de risico die eraan vast zit maar aan de andere kant wil ik wel zekerheid hebben of het kindje gezond is jah of nee ik weet echt niet meer wat ik moet doen.
Wie kan mij helpen?
Groetjes Miss_vraagteken
Wat een lastige situatie Miss. Wat Moonah al zei, zekerheid dat je kind gezond is, krijg je gewoon
niet. Met een vruchtwaterpunctie kan worden uitgesloten of de baby bepaalde chromosoomafwijkingen heeft (zoals het Downsyndroom), maar een hartafwijking wordt hier bijvoorbeeld niet mee gevonden. Ook na de geboorte krijg je geen papiertje mee naar huis dat je baby gezond is, dat is nu eenmaal een risico wat je neemt op het moment dat je zwanger raakt.
Vraag jezelf af wat je met een 'slechte' uitslag van de vruchtwaterpunctie zou doen. Zou je overgaan tot zwangerschapsafbreking? Of zal ook een kind met het syndroom van Down welkom zijn in je gezin? In het eerste geval heb je een goede reden om een punctie te laten doen.
Het risico van een miskraam door een vruchtwaterpunctie is 0,5%. Dat staat gelijk aan 1 op de 200 zwangerschappen. Je kunt dat nog tegenover de kans zetten dat je nu zwanger bent van een baby met Down: er is een kans van 1:23 dat deze baby het Downsyndroom heeft en het risico van een miskraam door de punctie is 1:200.
Het is supermoeilijk om een goede keuze te maken. Het gaat allemaal om kansberekening en de meeste van ons zijn nou eenmaal geen statisticus. Vraag je vooral af wat je met een uitslag doet, dus of een vruchtwaterpunctie 'nut' heeft.
Heel erg veel succes!