ne, bij jou gaat het gewoon om *niets*... je zit je helemaal om niks op te winden, waarschijnlijk gaat het je gewoon om het klagen an sich....quote:Op maandag 23 november 2009 13:41 schreef paddy het volgende:
[..]
*Zucht* Het gaat dus werkelijk helemaal niet om het kruis hèHet komt niet eens vanuit de multicul.
quote:Hij refereert aan een bekend mopje: „Waarom komt de sint nooit bij de moskee? Antwoord: er staan te veel schoenen buiten...”
Waarom zou de Turkse vlag er staan?quote:Op woensdag 18 november 2009 09:31 schreef shouta het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)imijter__.html?p=2,2
Echt belachelijk dit, misschien staat er over 10 jaar op de mijter van Sinterklaas een halve maan met een ster omdat anders bepaalde groepen zich beledigd voelen.
Omdat de Sint uit Myra komt!?quote:Op maandag 23 november 2009 13:44 schreef Triggershot het volgende:
Waarom zou de Turkse vlag er staan?
quote:
Dan moet ook Turkije terug naar haar rootsquote:Op maandag 23 november 2009 13:45 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Omdat de Sint uit Myra komt!?
Hij wil terug naar z'n roots en voelt zich steeds minder thuis in Nederland na 2001.
Ja, die dus even naast me neer gelegd, want stond er ook ja. Soms kan je beter iets latenquote:
los van de vele verbanden die je ook met andere verhalen en fantasiepersonen kunt leggen die erg op sinterklaas lijken... is het wel zo dat de viering van de naamdag van de Katholiekee heilige sint Nicolaas wel degelijk een heel sterke band heeft met de nederlandse traditie van de Sinterklaasviering...quote:
We gaan dobbelen?quote:Op maandag 23 november 2009 13:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
los van de vele verbanden die je ook met andere verhalen en fantasiepersonen kunt leggen die erg op sinterklaas lijken... is het wel zo dat de viering van de naamdag van de Katholiekee heilige sint Nicolaas wel degelijk een heel sterke band heeft met de nederlandse traditie van de Sinterklaasviering...
effectief kun je mogelijk ook zeggen dat een 19e eeuwse viering er de belangrijkste bron voor is (inclusief stoomboot en een aantal liedjes uit die tijd en de kostuums die vooral uit die tijd ontstaan zijn)..
Dat sommige mensen due een duidelijke link willen zien met de katholieke heilige Sint Nicolaas is heel begrijpelijk en aannemelijk en ik zou het ook onzin vinden als je dat geheel zou weglaten...
enkel vind ik het andersom net zozeer onzin als bepaalde groepen kennelijk het sinterklaasfeest als hun 'eigendom' gaan claimen en bv anderen vaste 'regels' willen opleggen hoe ze dat zouden moeten vieren..
juist dat is een vrijheid die ieder commitee dat een Sinterklaas-viering organiseert zélf zou moeten kunnen bepalen....
waarbij imho het gewoon zou moeten zijn dat degene die dat betaald ook de grootste stem zou moeten kunnen hebben.
All in good time natuurlijk!quote:Op maandag 23 november 2009 13:47 schreef Triggershot het volgende:
Dan moet ook Turkije terug naar haar roots
nee hoor 'we' gaan helemaal niks doen...quote:Op maandag 23 november 2009 13:51 schreef paddy het volgende:
[..]
We gaan dobbelen?
Ik moet weg mensen
Op te winden is een groot woord. Ik erger me er wel aan. Ik erger me eraan dat de multicul gebruikt wordt om er iets door te drukken. Ik zie werkelijk gewoon weer de blanke kaaskop dingen willen veranderen of buitensluiten om te denken dat ze daarmee andere culturen helpen, terwijl ze eigenlijk alleen zichzelf helpen. Ben benieuwd wat de volgende stap is. Dit is alles behalve multicul. Het gaat dus niet om het kruis, maar om de reden erachter.quote:Op maandag 23 november 2009 13:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ne, bij jou gaat het gewoon om *niets*... je zit je helemaal om niks op te winden, waarschijnlijk gaat het je gewoon om het klagen an sich....
In vroeger tijden, vóórdat de centrale verwarming was uitgevonden, en zelfs nog voor de tijd van den gaskachel, hadden mensen een haard.. Met bijbehorende schoorsteen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:16 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
'Ja kids, en dan komen de zwarte pieten zo door de schoorsteen cadeaus brengen!'
Maar we hebben geen schoorsteen!
De keuze van wie? Ik bepaal voor niemand iets.quote:Op maandag 23 november 2009 13:54 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nee hoor 'we' gaan helemaal niks doen...
jij kan jouw sinterklaas precies zo vieren zoals jij wil en andere mensen op hun manier ...
waarmee jij en die christelijke mekkeraars moeten ophouden is te denken dat jullie mogen bepalen hoe iemand anders wel of niet sinterklaas mag vieren..
dat is gewoon hun eigen vrije keuze...
quote:Op maandag 23 november 2009 13:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
In vroeger tijden, vóórdat de centrale verwarming was uitgevonden, en zelfs nog voor de tijd van den gaskachel, hadden mensen een haard.. Met bijbehorende schoorsteen.
Ach ja, ik heb een keer mijn familie de lachstuipen bezorgd door te vragen hoe zwarte piet cadeautjes kon bezorgen bij mensen die dakloos waren..
quote:Op maandag 23 november 2009 13:58 schreef paddy het volgende:
[..]
De keuze van wie? Ik bepaal voor niemand iets.
Dat doen zij juist
Grappig het dikgedrukte zeggen ze nu. Voor een tijd terug was dat toch echt iets heel anders.quote:Op maandag 23 november 2009 14:06 schreef voyeur het volgende:
De Kamervragen over de christelijke achtergrond van het hoofddeksel zijn dan ook achterhaald vindt Sandra Boer van Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam. “Koppejan zit al langere tijd (sinds 2006 red.) in de Tweede Kamer en nu heeft hij opeens kritiek. Het is jammer dat hij het kinderfeest wil koppelen aan de integratie. Tijdens de intocht zag je geschminkte jongens en meisjes van verschillende nationaliteiten langs de hekken staan. Zij maken zich er helemaal niet druk om. Wat mij betreft bestaat er dan ook geen discussie.”
De andreaskruisen zijn sinds drie jaar de nieuwe symbolen op de mijter van de Sint. Volgens Boer had die aanpassing geen religieuze achtergrond. “;De Amsterdamse Sint had een nieuw pak nodig en het leek ons een leuk idee om een eigen pak te ontwerpen. Hierin kreeg de ontwerper van ons alle artistieke vrijheid. Het werd een pak met de andreaskruisen als eerbetoon aan Amsterdam.”
De opmerkingen van de CDA’ers zullen niet veel uitrichten denkt Boer. “De twee Kamerleden willen over de rug van het Sinterklaasfeest het integratiedebat nieuw leven inblazen. Het is wat ons betreft helemaal geen issue. Het is een feest voor kinderen tussen de twee en acht jaar. Die zijn helemaal niet met die mijter bezig. Bovendien lopen er veel meer Sinterklazen zonder kruis rond.”
Right, dat gezeik ook altijd!quote:Op woensdag 18 november 2009 09:39 schreef ghb-tampon het volgende:
Ieder jaar erger ik mijzelf hier wezenloos over. Dan mogen het weer geen zwarte pietjes zijn, nu mekkeren ze weer over het kruis op de mijter. En wie mekkeren er? De LINKSE grote geitenwollen sokkenfiguren. Dit is een traditioneel NEDERLANDS feest en hier blijven ze vanaf!!!
Dat hebben ze altijd gezegd. Vind maar een citaat waaruit anders blijkt (en niet van de clown die indertijd Klaas speelde want dat is een acteur, geen opdrachtgever). Jij ziet nog steeds een complot waar het er niet is. Heb je al een bron gevonden voor de gemeentelijke sancties die je noemde?quote:Op maandag 23 november 2009 15:09 schreef paddy het volgende:
[..]
Grappig het dikgedrukte zeggen ze nu. Voor een tijd terug was dat toch echt iets heel anders.
Oh, Sint Nicolaas zal wel soort van Katholiek zijn (terwijl hij niet eens echte heilige was, blijkt) maar Sinterklaas zoals wij Sinterklaas kennen (cadeautjes die door iemand te vliegend paard door een schoorsteen gesmeten worden) stamt toch echt af van Odin.quote:
Nou, leuk om te weten!quote:Op maandag 23 november 2009 17:59 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Oh, Sint Nicolaas zal wel soort van Katholiek zijn (terwijl hij niet eens echte heilige was, blijkt) maar Sinterklaas zoals wij Sinterklaas kennen (cadeautjes die door iemand te vliegend paard door een schoorsteen gesmeten worden) stamt toch echt af van Odin.
Gemeentelijke sancties? Ja, was Antwerpen, dus niet Nederland.(hele quote aan geweid) Ook eerder aangegeven. En het was dus niet alleen de mening van een acteur zoals je had kunnen lezen. Een acteur geeft geen opdracht om een pak te laten maken en het kruis bewust te laten schrappen.quote:Op maandag 23 november 2009 17:03 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat hebben ze altijd gezegd. Vind maar een citaat waaruit anders blijkt (en niet van de clown die indertijd Klaas speelde want dat is een acteur, geen opdrachtgever). Jij ziet nog steeds een complot waar het er niet is. Heb je al een bron gevonden voor de gemeentelijke sancties die je noemde?
linkAlleen dacht ik altijd dat het ballen waren i.p.v. munten.quote:Sinterklaas is geboren aan het begin van de vierde eeuw. Hij is dus ongeveer 1700 jaar oud.
Hij komt uit Myra, dat is een plaats in wat tegenwoordig Turkije heet.
Sinterklaas was een bisschop. Rooms-katholieke bisschoppen dragen altijd een soort jurk en een 'muts', die we mijter noemen.
Sinterklaas is gestorven op 6 december. Volgens de katholieke kerk herdenk je iemand op de avond vóór zijn sterfdag, 5 december dus. Veel mensen denken dat we zijn verjaardag vieren op 5 december, maar dat kan helemaal niet. Vroeger vierden mensen hun verjaardag niet.
Het is zelfs niet bekend wanneer Sinterklaas jarig was.
In de middeleeuwen had iedereen een soort beschermheer. Sinterklaas was de beschermheer van bakkers, zeelieden, reizigers, kooplui en van scholieren, daarom was hij erg geliefd bij kinderen.
Ook zijn over Sinterklaas veel legendes waar kinderen in voorkomen.
Zo redde Sinterklaas een meisje uit een kokend bad. Haar moeder was naar de kerk gegaan en had vergeten dat ze haar baby in een teiltje op het vuur had gezet.
Sinterklaas redde het kind net op tijd.
De heiligen van vroeger waren als de popsterren van tegenwoordig. Net zoals beroemdheden in de roddelbladen staan, werden over heiligen vroeger allerlei verhalen verteld.
Sinterklaas staat op een aantal schilderijen van vroeger met een boek afgebeeld.
Dat is na verloop van tijd een eigen leven gaan leiden.
Heiligen zitten in de hemel en komen dus van boven.
Vandaar waarschijnlijk dat Sinterklaas op het dak loopt.
De rijke adel, kerkelijken en ook heiligen zoals Sinterklaas reden vroeger op paarden.
Ooit werd een schilderij gemaakt waarop de Sint op een wit paard zat. Iedereen vond dat erg mooi dus vanaf toen zeiden de mensen dat Sinterklaas altijd op een schimmel reed.
In de middeleeuwen werd Nederland overheerst door het rooms-katholieke Spanje.
Sinterklaas was ook katholiek. Nederlanders maakten er dus al snel van dat Sint uit Spanje kwam. Bovendien at men bij de Sinterklaasviering, net als nu, allerlei lekkernijen zoals zoete amandelen, vijgen en appeltjes van oranje (mandarijnen). Dit soort snoepgoed kwam uit Spanje. Vandaar dat mensen elkaar vertelden dat Sinterklaas dit voor hen uit Spanje meebracht.
Er bestaat een verhaal dat gaat over drie hele arme meisjes. Die hadden zo weinig geld dat niemand met ze wilde trouwen. Sint zou op 5 december stiekem 's nachts zijn langsgelopen en door een hoog raam allemaal gouden munten naar binnen hebben gegooid.
Mensen vertelden dat verhaal aan elkaar door en het hoge raam, werd steeds hoger en hoger.
In de loop der tijd werd het zelfs een schoorsteen. Dankzij dit verhaal is ook de traditie van het geven van chocolademuntjes ontstaan. Deze staan symbool voor de bruidsschat.
Op een tekening uit één van die eerste leuke Sinterklaasboekjes (halverwege 19e eeuw) stond naast de Sint een zwarte knecht afgebeeld. Dit boekje was heel populair, bijna alle kinderen hadden het boekje. Voor veel kinderen was het dus de normaalste zaak van de wereld dat Sinterklaas een zwarte knecht bij zich had. Voortaan stond er in alle kinderboeken een zwarte Piet naast de Sint.
Vroeger was het hebben van een zwarte knecht héél erg chique en alleen voor de rijke en belangrijke mensen. De meeste waren ongeveer 6 jaar oude jongentjes die van hun baas mooie kleren en juwelen kregen. De baas was heel trots op zijn knecht en paradeerde er graag mee over straat. Dat Sinterklaas zo'n knecht had, betekende dat de Sint een heel belangrijke man was.
Sinterklaas is in veel landen een heilige. Het Sinterklaasfeest is alleen overal, behalve in Nederland, afgeschaft. Dat komt omdat in veel landen in de 17e eeuw de protestanten de baas werden. Het Sinterklaasfeest was een katholiek feest en werd door veel regeringen verboden. Ook de van de Nederlandse overheid mochten kinderen hun schoentje niet zetten.
De politie stormde zelfs op 5 december huizen binnen om te controleren of er geen Sinterklaas gevierd werd! Toch vonden Nederlandse kinderen het zo'n leuk feest dat ze het jarenlang stiekem vierden. Na veel stiekeme jaren mocht het weer in het openbaar gevierd worden.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:41 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is eigenlijk irrelevant dat niemand dat Sinterklaaskruisje probeert te verbieden. Het is irrelevant dat hier geen politieke partijen met snode plannen achter zitten. Het is irrelevant dat er geen allochtoon te bekennen is die zich negatief heeft uitgelaten over Sinterklaas. Het is irrelevant dat het allemaal opgeklopte onzin is.
Daar draait de discussie immers niet om, toch? Waar het om gaat is dat mensen zich eindelijk inzetten voor het behoud van een stukje Nederlandse cultuur... Dat juist dit stukje geen enkel risico loopt verloren te gaan, tja... Zo kan je wel op alle slakken zout leggen.
Kan je dan een bron aanhalen voor je bewering dat de Amsterdamse mijter om multi culti redenen veranderd zou zijn behalve die gepensioneerde acteur die vroeger Klaas speelde.quote:Op woensdag 18 november 2009 20:48 schreef paddy het volgende:
[..]
Al herhaaldelijk uitgelegd.
[..]
Nog maar een keer. Het gaat niet om het kruis, maar om het bewust weren. Ik denk dat je gewoon nog maar een keer mijn posts moet lezen.
[..]
Had mijn ogen dus niet dicht, en je was niet de enige die plaatjes postte. Net als de stoomboot en pieten (zoals ik eerder al zei) niet in het geschiedenis verhaal voorkwam. Het gaat mij dus niet om het kruis, maar waarom het kruis weggehaald wordt. En de gevolgen die sommige gemeenten opleggen mocht je toch een kruis op je mijter willen.
En ik zeg voor de derde keer dat er niet voor niets bewust is gekozen het kruis buiten het sinterklaasfeest te houden. Voor de rest lees je maar terug.quote:Op maandag 23 november 2009 19:34 schreef voyeur het volgende:
[..]
Kan je dan een bron aanhalen voor je bewering dat de Amsterdamse mijter om multi culti redenen veranderd zou zijn behalve die gepensioneerde acteur die vroeger Klaas speelde.
Kan je tevens een bron geven voor het vet gedrukte gedeelte. Ik vraag het slechts voor de derde keer....
En daar zou ik dus een bewijs van willen zienquote:Op maandag 23 november 2009 19:35 schreef voyeur het volgende:
En Paddy het is en was geen katholiek feest ook al blijf je dat beweren. De kerk heeft er helemaal niets mee en heeft er zelfs tegen gestreden.
en wat dan nog ?quote:Op maandag 23 november 2009 19:39 schreef paddy het volgende:
[..]
En ik zeg voor de derde keer dat er niet voor niets bewust is gekozen het kruis buiten het sinterklaasfeest te houden.
quote:Vanaf de achttiende eeuw hekelde de katholieke Kerk de optochten van gemaskerde klazen, vooral vanwege de oneerbare zaken die daarbij gebeurden. Onder invloed van de Contrareformatie en de Verlichting, die ten aanzien van geloofszaken een grotere stiptheid en soberheid brachten, werd ook het kerkelijk vertoon ter ere van Sint Nicolaas minder uitbundig. Uiteindelijk, omstreeks 1960, zou de Kerk de verering van alle heiligen als niet wezenlijk voor de godsdienst beoordelen. In katholieke landen had deze ontwikkeling al vroeg grote gevolgen voor de heilige; zijn verering werd een plaatselijke aangelegenheid en versnipperde. Het protestantse Nederland bleef uiteraard bespaard van deze ontwikkeling. En zo kon Nederland het enige land worden met een nationale Sinterklaas.
Complot? Nah, denk eerder dat ze elk geloof buiten openbare gelegenheden willen hebben. Dat de sint daarvoor gebruikt gaat worden? Vind ik dus niet terecht. En wat gereformeerden vroeger wilden en nu nog? is voor mij totaal niet van Belang. Ik denk meer aan het niet willen gedenken wat mij stoort.quote:Op maandag 23 november 2009 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
en wat dan nog ?
je doet alsof het een soort sinister complot is
in amerika hebben ze de ontkerkelijking van de sint al lang uitgevoerd 125 jaar geleden..: Kerstman
dat was wel een bewuste daad van complotteurs.... christelijken nog wel..
De kerstman is uitgevonden door christenen? Of lees ik je stelling verkeerd? Die is namelijk wel nieuw voor mij. Wat ik er van weet was het een feest van geesten? Dat christelijken het omgedraaid hebben naar de geboorte van Christus?quote:maar de Sint heeft inmiddels laten weten dat hij speciaal voor Amsterdam een nieuw pak heeft laten maken met daarin de drie kruisen uit het Amsterdamse stadswapen, omdat hij dat uit artistiek oogpunt weer eens wat anders vond. Bovendien, zo zegt de Sint, verwijzen de andreaskruisen tevens naar de heilige apostel Andreas, die nota bene voor het christelijk geloof de kruisdood is gestorven.
quote:VERBODEN OP SINT-NICOLAASAVOND MET KOOPWAAR OP DE MARKT TE STAAN.
De Autoriteiten van de Stad Delft hebben gemerkt dat op 5 december, de zogenaamde sinterklaasavond, de markt bezet is met veel kramen. Daar worden verschillende goederen verkocht waarvan men de kleine kinderen wijs maakt dat Nicolaas die aan hen geeft. dat is een zaak die niet alleen in strijd is met de goede orde en het gezag, maar het leidt de mensen ook af van de ware godsdienst. Zo krijgen we hier ongeloof en afgoderij.
Daarom hebben Schout en Schepenen, samen met de Burgemeesters besloten dat voortaan niemand, inwoner van Delft of niet, op Nicolaas-avond met marktkramen, goederen of artikelen op de markt mag gaan staan of waar dan ook Bovendien wordt verboden om voortaan brood, koek, suiker of andere etenswaren te verkopen of uit te stallen, waarop iets staat afgebeeld. Koeken met afbeeldingen worden meteen in beslag genomen!
Bekendgemaakt bij het luiden van de grote klok van het Stadhuis, 25 november 1607.
quote:Op maandag 23 november 2009 20:02 schreef Bluesdude het volgende:
http://www.kuleuven.be/th(...)terklaas.php#ai_sint
[..]
Jij stelt dat er sancties zijn in diverse gemeenten, maar je geeft geen sjoege als ik je om bewijs vraag.quote:Op maandag 23 november 2009 19:39 schreef paddy het volgende:
[..]
En ik zeg voor de derde keer dat er niet voor niets bewust is gekozen het kruis buiten het sinterklaasfeest te houden. Voor de rest lees je maar terug.
[..]
En daar zou ik dus een bewijs van willen zienIk lees echt anders
De grefokerk heeft er tegen gestreden, maar de katholieke kerk beweert dat het geen sinterklaas van Myrna is?
De grefo kerk was vroeger trouwens überhaupt niet zo van kruizen en beelden. Ook tegen de kerstboom
Je zegt "ze" ... het gaat over de Amsterdamse sint, want ik zie geen andere voorbeelden van kruisloze sinten in Nederlandse steden ..quote:Op maandag 23 november 2009 20:00 schreef paddy het volgende:
[..]
Complot? Nah, denk eerder dat ze elk geloof buiten openbare gelegenheden willen hebben. Dat de sint daarvoor gebruikt gaat worden? Vind ik dus niet terecht. En wat gereformeerden vroeger wilden en nu nog? is voor mij totaal niet van Belang. Ik denk meer aan het niet willen gedenken wat mij stoort.
het woord zeveren heb ik niet gebruiktquote:Waarom is dit trouwens zeveren? Ik mag mijn mening hier toch wel gewoon over geven?
daar is niks mis mee...quote:het gaat mij om dat stukje geschiedenis wat ik gewoon niet weggevaagd wil zien worden,
Santaclaus was gewoon de Sint Nicolaas uit Europa.quote:Op maandag 23 november 2009 20:00 schreef paddy het volgende:
De kerstman is uitgevonden door christenen? Of lees ik je stelling verkeerd? Die is namelijk wel nieuw voor mij. Wat ik er van weet was het een feest van geesten? Dat christelijken het omgedraaid hebben naar de geboorte van Christus?
Zeker weten en dat al in 1903, maar Zwarte Piet gaat hem doodschieten!quote:Op dinsdag 24 november 2009 00:56 schreef Bluesdude het volgende:
de sint zonder kruis op de mijter in de speelgoedwinkel...?
linkse truc zeker weer
de vice-voorzitter van dat organisatie-comitee is zelf Dominee .... bovendien verspreid dat organisatiecommitee ook beeldmateriaal waarin de Sinterklaas wel ook met een kruis afgebeeld wordt, dus nergens is er daadwerkelijk aanleiding sterk te geloven dat er bepaalde 'complotgedachten' achter zitten, of dat het een bewuste keuze was dat kruizen weg zouden moeten ...quote:Op maandag 23 november 2009 20:10 schreef Bluesdude het volgende:
Je zegt "ze" ... het gaat over de Amsterdamse sint, want ik zie geen andere voorbeelden van kruisloze sinten in Nederlandse steden ..
ik denk niet dat het organisatiecomité bewust er naar streeft elk geloof uit de openbaarheid te verbannen..
wellicht zijn zij niet zo gelovig ...of zelfs atheistisch, maar hun te verdenken van elk geloof te willen verdrijven uit de openbaarheid lijkt me toch op een complottheorie
Die is in zijn vrije tijd bokser!quote:Op dinsdag 24 november 2009 11:00 schreef Bluesdude het volgende:
Surfend over google-afbeeldingen lijkt het dat best veel mijters zonder kruis zijn ... Mischien wel een meerderheid.
Dat een mijter zonder kruis geen christelijk voorwerp meer is... is dus onzin.
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |