De mensen die de Sint het kruis willen opdringen mogen ze van mij wegens fascisme standrechtelijk executeren.quote:Op vrijdag 20 november 2009 18:40 schreef Hageneezz het volgende:
De mensen die dat kruis willen verbieden mogen ze van mij wegens landverraad standrechterlijk executeren
Inderdaad. Het is eigenlijk irrelevant dat niemand dat Sinterklaaskruisje probeert te verbieden. Het is irrelevant dat hier geen politieke partijen met snode plannen achter zitten. Het is irrelevant dat er geen allochtoon te bekennen is die zich negatief heeft uitgelaten over Sinterklaas. Het is irrelevant dat het allemaal opgeklopte onzin is.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:34 schreef LXIV het volgende:
Je moet inzien dat de zeer heftige reacties met betrekking tot het verdedigen van de Sinterklaastraditie geheel voortkomen uit het algemene gevoel dat onze eigen identiteit en cultuur onder druk staan.
Wanneer Nederland in een andere situatie had gestaan, waarbij deze druk er niet was geweest, dan zouden de reacties ook veel minder heftig zijn.
Daarom is het ook van belang dat mensen opkomen voor de mijter van Sinterklaas. Hoewel die mijter an sich wellicht irrelevant lijkt, staat zij symbool voor de hele Nederlandse cultuur.
Als je dat inzicht niet hebt, dan snap je de hele discussie niet.
Alsof die kids er iets om geven als de pieten in alle kleuren van de regenboog zijn.quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:31 schreef Regal het volgende:
Mensen moeten met hun poten van Sinterklaas afblijven. Ik wordt niet goed van dat gejammer elke jaar weer. Waarom zijn er altijd weer van die figuren dat alles waar Nederland trots op is moet vernietigen? Ook die zwarte pieten, wat een heisa erover zeg. Elk jaar hoor je wel weer iemand roepen die het racisme noemt. Welkom in de wereld die multicultureel heet. Iedereen die niet (100%) Nederlands is kan gewoon fatsoenlijk zijn/haar feesten vieren, maar als er een feest voor ons - Sinterklaas- is, dan is het hek van de dam. Waarom wordt er altijd weer iets achter gezocht. Het is een fantastische dag voor kleine kinderen. Meer niet. Waar haalt men vervolgens het lef vandaan om zoiets te gaan vernietigen. Om van te kotsen!
Daarom zouden ze ook gewoon zwart (vanwege het schoorsteenverhaal) met een kleurige baret met veren kunnen blijven. Niks mis mee.quote:Op vrijdag 20 november 2009 21:59 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Alsof die kids er iets om geven als de pieten in alle kleuren van de regenboog zijn.
De enigen die zich daar druk over maken zijn frustis en enkele politici.
De meeste huizen hebben niet eens schoorstenen..quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:03 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Daarom zouden ze ook gewoon zwart (vanwege het schoorsteenverhaal) met een kleurige baret met veren kunnen blijven. Niks mis mee.
Klopt, maar dat is het traditionele verhaal.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:09 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
De meeste huizen hebben niet eens schoorstenen..
'Ja kids, en dan komen de zwarte pieten zo door de schoorsteen cadeaus brengen!'quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:10 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is het traditionele verhaal.
Dat zwartePiet door de schoorsteen komt. KInderen vinden dat prachtig.
Ik had het trouwens over die stichting, maar ook over andere partijen die hier over gaan. Geen politieke partij.quote:Op woensdag 18 november 2009 21:47 schreef QBZZ het volgende:
[..]
In Amsterdam hebben de gemeente en de politiek weinig te maken met de organisatie van de intocht. Er is een Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam, die volgens mij voornamelijk uit ondernemers bestaat. Het CDA concludeert in de schriftelijke vragen nogal PVV-erig dat de multicul achter de beslissing in Amsterdam moet zitten, maar waarop dat gebaseerd is, is niet duidelijk. De organisatie zelf ontkent dit in ieder geval...
[..]
De verschillende foto's in dit topic concluderen overigens dat de baan in plaats van het kruis ook niet echt ongebruikelijk is, zowel als sinterklaasmijter als bisschopsmijter.
HLNquote:Op de kledij van Sinterklaas mag wel een kruis staan wanneer hij opgevoerd wordt in het stedelijk onderwijs van de stad Antwerpen. Dat heeft algemeen directeur Frank Noten van het Antwerps stedelijk onderwijs gezegd tijdens een debat op de Antwerpse regionale tv-zender ATV.
Commotie
Deze week ontstond er commotie in de scholen omdat de stad Antwerpen een richtlijn had uitgevaardigd die verbiedt aan de Sint om religieuze symbolen te dragen. Het principe van die richtlijn blijft volgens directeur Noten behouden, maar binnen de eigen autonomie van de scholen kan het wel.
Algemene richtlijn
Noten nuanceerde tijdens het debat dat het om een algemene richtlijn tot verbod van religieuze symbolen zou gaan. Hij verklaarde wel dat het stedelijk onderwijs neutraliteit zal blijven nastreven, om ervoor te zorgen dat iedereen er les kan volgen, ongeacht de godsdienst.
Volgens de directeur is de hele kwestie een moeilijke evenwichtsoefening. De vraag werd immers gesteld of er dan ook geen kribbe met het kindje Jezus onder de kerstboom mag staan in de klassen.
"Ideologische dwaasheid"
Commentator Luc Van der Kelen noemde de heisa ideologische dwaasheid. Hij laakte ook het feit dat de Antwerpse schepen van Onderwijs niet deelnam aan het debat. Frank Noten besloot door te stellen dat kruisjes kunnen op de mijter van de Sint, maar dat de duiding van de symbolen thuishoort in de lessen levensbeschouwing
Even een OP uit een ander bericht maar hier naar toe.quote:Past het kruis op de mijter van Sinterklaas nog wel in de huidige multiculti tijd? Landelijk is daarover een discussie losgebarsten. In de Tweede Kamer zijn er zelfs al vragen over gesteld. Erkan Coskunsu (33) vindt het een onzin-discussie. De Hengeloër is zelf moslim, maar hij is heel stellig in zijn reactie: handen af van de sint en z’n mijter! „Dat kruis hoort er gewoon op.”
In steden als Antwerpen en Amsterdam draagt de Goedheiligman al geen kruis meer op zijn mijter. Het stadsbestuur van Antwerpen verbiedt kruisen op de kleding van Sinterklaas, omdat het een geloofsneutraal feest moet zijn. De stadssinterklaas van Amsterdam draagt sinds 2006 de drie andreaskruisen uit het stadswapen op zijn kleding in plaats van een recht kruis.
Volgens de tegenstanders zou het kruis beledigend kunnen zijn voor andere religies. Erkan Coskunsu is het daar volstrekt niet mee eens. „Als moslim ben ik hier heel erg op tegen en ik heb er last van. Sinterklaas is gewoon een oud Nederlands kinderfeest. Daar moet je vanaf blijven, het kruis moet er gewoon op. Ik vind het juist een meerwaarde dat een christelijk tintje heeft.”
Hij refereert aan een bekend mopje: „Waarom komt de sint nooit bij de moskee? Antwoord: er staan te veel schoenen buiten...”
Bron: TC Tubantia
Waar in Nederland wil iemand dat en wie is die geheimzinnige ´men´waar je het steeds over hebt?quote:Op maandag 23 november 2009 11:43 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik had het trouwens over die stichting, maar ook over andere partijen die hier over gaan. Geen politieke partij.
Dat PVDA had ik al recht gezet, alhoewel sommige mensen dat rechtzetten eigenlijk niet kunnen verkroppen en blijven de fout dramatiseren. Boeiend, is niet mijn probleem meer. Men leest maar terug.
Het feit is, dat men er iets door wil drukken JUIST omdat de achtergrond van Sinterklaas katholiek is. En denk dus dat het zogenaamd tegemoet komen aan weer door een kaaskop is bedacht. Een Katholiek feest de achtergrond bewust willen ontnemen.
In Antwerpen wilde men het zelfs verbieden, maar later toch maar weer niet; .
[..]
HLN
Frank Noten, de directeur van het stedelijke onderwijs, legt uit: "Feesten in onze scholen behandeld worden op een seculiere manier: als momenten waarop samen gezellig gevierd wordt, zonder enige verwijzing naar de religieuze betekenis."
Een moslim hier zei. Dit is al jaren aan de gang en heeft niets met moslims of andere geloven te maken. Dit is een regeling die vrijzinnigen juist wil plezieren.
Degenen die dit willen omdat het feest gerelateerd is aan een Katholiek feest.quote:Op maandag 23 november 2009 12:57 schreef voyeur het volgende:
[..]
Waar in Nederland wil iemand dat en wie is die geheimzinnige ´men´waar je het steeds over hebt?
Dit soort figuren dus.quote:In 2006 was het niet Stadelmaier maar het atelier van de Stopera dat het nieuwe kostuum ontwierp. Met een duidelijke opdracht: die kruizen moesten weg! Waarom deze ingreep na bijna zeventig blijde inkomsten in de hoofdstad? Dries Zee, die dit jaar afscheid neemt als Amsterdamse stadssint, windt er geen doekjes om: „We hebben het kruis weggelaten, omdat Amsterdam een multi-etnische samenleving is geworden. Sint is er voor iedereen, dus je moet er een beetje een universele figuur van maken.
quote:Een ‘multiculturele samenleving’ krijg je door een combinatie van verscheidenheid en toegankelijkheid – niet door je grimmig af te sluiten voor andermans tradities. Nog minder door te eisen dat die tradities worden bijgeschaafd en gecensureerd om het islamitisch volksgevoel, of welk volksgevoel dan ook, te ontzien. En al helemaal niet door die censuur zelf maar vast ter hand te nemen, zoals de organisatoren van de Amsterdamse sinterklaasintocht deden.
Grappig om altijd maar weer deze tak van vele jaren terug aan te halen. Ik heb dat stuk niet weerlegd, en het boeit me niet. Dat was toen, en weinig relevant met de geschiedenis van de bisschop van Myrna. Ja, dat is het feest onderhand ook, maar daarom hoef je nog geen geschiedenis uit te vlakken.quote:Op maandag 23 november 2009 13:22 schreef voyeur het volgende:
Nog maar een paar jaar geleden weigerden sommige SGP-burgemeesters de sint in hun gemeente te verwelkomen. Protestanten moesten traditioneel niks van de goedheiligman hebben. Pas in de tweede helft van de afgelopen eeuw werd hij in reformatorische kring schoorvoetend geaccepteerd. Het heerlijk avondje is immers pedagogisch verantwoord en draagt bij tot hechte gezinsrelaties. Sint mocht dus komen, maar dan wel zonder kruizen. Op zijn mijter mocht hoogstens een gouden streep zichtbaar zijn – een soort rechtopstaande banketstaaf.
Toch is in orthodox-gereformeerd Nederland de strijd nog niet gestreden. Een paar jaar geleden belandden in het Zeeuwse dorp Borssele een openbare en een reformatorische basisschool om administratieve redenen tijdelijk onder één dak. Om de gereformeerde kindertjes te behoeden voor de aanblik van de paapse kinderlokker, sloop sint voor dag en dauw in burgerklofje het openbare gedeelte binnen en verkleedde zich in het klaslokaal. „Sinterklaas heeft hier vannacht geslapen”, kregen de kinderen te horen toen ze de goedheiligman bij hun binnenkomst al in vol ornaat aantroffen. „Hij was een beetje vroeg.” Voor alle zekerheid waren de ramen van de reformatorische lokalen afgeschermd.
Het sinterklaasfeest is qua geschiedenis wel degelijk een Katholieke herdenking.quote:Is het echt nodig dat Sinterklaas, vriend van alle kinderen, pion wordt in een nieuwe godsdienststrijd? Natuurlijk niet. Sint Nicolaas is voor het Vaticaan niet eens een echte heilige – een heiligverklaring is nergens te vinden. In 1970 verordineerde paus Johannes Paulus II dat de viering van Nicolaas’ naamdag op 6 december niet langer verplicht was.
De Nederlandse sinterklaasviering heeft al helemaal niets met de katholieke kerk of met welke kerk dan ook van doen. Integendeel, kerken hebben altijd geprobeerd paal en perk te stellen aan dit volksfeest, dat gepaard ging met platvloers en onzedelijk gedrag van jongelui. Altijd tevergeefs. Door de eeuwen veranderde Nederland van katholiek naar protestant naar onkerkelijk met christelijke en islamitische garnituur – maar Sinterklaas bleef wat het was: een groot spel, een soort nationale komedie. Wie dat niet inziet, die moet zijn inburgeringsschoolgeld terughalen.
quote:Zijn legendarische geschenken en bruidschatten aan arme meisjes heeft geleid tot de traditie van het geven van kadootjes aan kinderen op de vooravond van zijn sterfdag, dwz op 5 december, nu zijn feestdag.
quote:. Sommige bronnen vermelden dat hij overleed op 6 december in het jaar 343. In het jaar 1087 werd zijn stoffelijk overschot naar Bari in Italie verhuisd.
Dries Zee speelde Sinterklaas, die mocht helemaal niets besluiten. Dus nog een keer wie is die ´men´en wie vaardigt er sancties uit.quote:Op maandag 23 november 2009 13:25 schreef paddy het volgende:
[..]
Degenen die dit willen omdat het feest gerelateerd is aan een Katholiek feest.
en even voor de duidelijkheid? Ik ben niet Katholiek, maar het ook mij op dat mensen wel erg bezig zijn het neutraal te houden. Allemaal prima, maar in dit geval gaat dat gewoon niet op. Dan zal men gewoon geen sinterklaas moeten houden.
Met MEN bedoel ik dus de mensen die deze besluiten nemen. Dacht dat mijn post daar wel duidelijk in was.
Waarom anders het kruis willen veranderen? Het wordt ook gewoon gezegd
[..]
Dit soort figuren dus.
In openbare gelegenheden geen tekenen meer van geloof (denk dat personeel hier dan ook bij gaat horen) Zal mij werkelijk niet boeien. Een van oorsprong Katholiek feest willen claimen op deze wijze vind ik zelf dus ook erg vreemd. En voor de zoveelste keer, gaat het mij niet eens om het kruis, maar om de bewustheid waarmee dat kruis weggehaald wordt.
[..]
Het is geen katholieke heilige.quote:Op maandag 23 november 2009 13:32 schreef RM-rf het volgende:
gaat deze nonsens nog steeds door
jezus, wat is er mis mee dat mensen gewoon voor zichzelf bepalen hoe ze sinterklaas vieren... of niet.
dus geen centrale regeltjes door de overheid of 'verplichtte kruizen'...
als iemand geen sint wil hebben met een kruis, heeft hij het volste recht zelf een sint zonder kruis op zn mijter uit te beelden, en niemand die dat kan verbieden... hooguit kunnen deze mensen zelf een sinterklaas organiseren mét kruis op zn mijter.
en laat bv de amsterdamse sint nog maar een maandje terug wel gevraagd hebben om een extra gemeentelijke bijdrage... wat door de gemeente amsterdam toen geweigerd is (maar twee bedrijven hebben toen gesponsord) ... wat nu als het CDA gewoon heel netjes en democratisch die bijdrage wél weer wil verlenen, als de sint maar een kruis draagt? odf desnoods draagt de Kerk bij aan dat feest... het s tenslotte hun katholieke heilige die gevierd wordt, dan kunnen ze toch die paar centjes er wel aan bijdragen?
lijkt me dé oplossing waar iedereen blij mee kan zijn... Volgend jaar én weer een kruis op de mijter van de sint en de financiele zorgen rondom de intocht en wie dat moet betalen ook opgelost, omdat het CDA en/of de katholieke kerk dat dan doet.
Sint-Nicolaas niet?quote:
*Zucht* Het gaat dus werkelijk helemaal niet om het kruis hèquote:Op maandag 23 november 2009 13:32 schreef RM-rf het volgende:
gaat deze nonsens nog steeds door
jezus, wat is er mis mee dat mensen gewoon voor zichzelf bepalen hoe ze sinterklaas vieren... of niet.
dus geen centrale regeltjes door de overheid of 'verplichtte kruizen'...
als iemand geen sint wil hebben met een kruis, heeft hij het volste recht zelf een sint zonder kruis op zn mijter uit te beelden, en niemand die dat kan verbieden... hooguit kunnen deze mensen zelf een sinterklaas organiseren mét kruis op zn mijter.
en laat bv de amsterdamse sint nog maar een maandje terug wel gevraagd hebben om een extra gemeentelijke bijdrage... wat door de gemeente amsterdam toen geweigerd is (maar twee bedrijven hebben toen gesponsord) ... wat nu als het CDA gewoon heel netjes en democratisch die bijdrage wél weer wil verlenen, als de sint maar een kruis draagt? odf desnoods draagt de Kerk bij aan dat feest... het s tenslotte hun katholieke heilige die gevierd wordt, dan kunnen ze toch die paar centjes er wel aan bijdragen?
lijkt me dé oplossing waar iedereen blij mee kan zijn... Volgend jaar én weer een kruis op de mijter van de sint en de financiele zorgen rondom de intocht en wie dat moet betalen ook opgelost, omdat het CDA en/of de katholieke kerk dat dan doet.
ne, bij jou gaat het gewoon om *niets*... je zit je helemaal om niks op te winden, waarschijnlijk gaat het je gewoon om het klagen an sich....quote:Op maandag 23 november 2009 13:41 schreef paddy het volgende:
[..]
*Zucht* Het gaat dus werkelijk helemaal niet om het kruis hèHet komt niet eens vanuit de multicul.
quote:Hij refereert aan een bekend mopje: „Waarom komt de sint nooit bij de moskee? Antwoord: er staan te veel schoenen buiten...”
Waarom zou de Turkse vlag er staan?quote:Op woensdag 18 november 2009 09:31 schreef shouta het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.telegraaf.nl/b(...)imijter__.html?p=2,2
Echt belachelijk dit, misschien staat er over 10 jaar op de mijter van Sinterklaas een halve maan met een ster omdat anders bepaalde groepen zich beledigd voelen.
Omdat de Sint uit Myra komt!?quote:Op maandag 23 november 2009 13:44 schreef Triggershot het volgende:
Waarom zou de Turkse vlag er staan?
quote:
Dan moet ook Turkije terug naar haar rootsquote:Op maandag 23 november 2009 13:45 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Omdat de Sint uit Myra komt!?
Hij wil terug naar z'n roots en voelt zich steeds minder thuis in Nederland na 2001.
Ja, die dus even naast me neer gelegd, want stond er ook ja. Soms kan je beter iets latenquote:
los van de vele verbanden die je ook met andere verhalen en fantasiepersonen kunt leggen die erg op sinterklaas lijken... is het wel zo dat de viering van de naamdag van de Katholiekee heilige sint Nicolaas wel degelijk een heel sterke band heeft met de nederlandse traditie van de Sinterklaasviering...quote:
We gaan dobbelen?quote:Op maandag 23 november 2009 13:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
los van de vele verbanden die je ook met andere verhalen en fantasiepersonen kunt leggen die erg op sinterklaas lijken... is het wel zo dat de viering van de naamdag van de Katholiekee heilige sint Nicolaas wel degelijk een heel sterke band heeft met de nederlandse traditie van de Sinterklaasviering...
effectief kun je mogelijk ook zeggen dat een 19e eeuwse viering er de belangrijkste bron voor is (inclusief stoomboot en een aantal liedjes uit die tijd en de kostuums die vooral uit die tijd ontstaan zijn)..
Dat sommige mensen due een duidelijke link willen zien met de katholieke heilige Sint Nicolaas is heel begrijpelijk en aannemelijk en ik zou het ook onzin vinden als je dat geheel zou weglaten...
enkel vind ik het andersom net zozeer onzin als bepaalde groepen kennelijk het sinterklaasfeest als hun 'eigendom' gaan claimen en bv anderen vaste 'regels' willen opleggen hoe ze dat zouden moeten vieren..
juist dat is een vrijheid die ieder commitee dat een Sinterklaas-viering organiseert zélf zou moeten kunnen bepalen....
waarbij imho het gewoon zou moeten zijn dat degene die dat betaald ook de grootste stem zou moeten kunnen hebben.
All in good time natuurlijk!quote:Op maandag 23 november 2009 13:47 schreef Triggershot het volgende:
Dan moet ook Turkije terug naar haar roots
nee hoor 'we' gaan helemaal niks doen...quote:Op maandag 23 november 2009 13:51 schreef paddy het volgende:
[..]
We gaan dobbelen?
Ik moet weg mensen
Op te winden is een groot woord. Ik erger me er wel aan. Ik erger me eraan dat de multicul gebruikt wordt om er iets door te drukken. Ik zie werkelijk gewoon weer de blanke kaaskop dingen willen veranderen of buitensluiten om te denken dat ze daarmee andere culturen helpen, terwijl ze eigenlijk alleen zichzelf helpen. Ben benieuwd wat de volgende stap is. Dit is alles behalve multicul. Het gaat dus niet om het kruis, maar om de reden erachter.quote:Op maandag 23 november 2009 13:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ne, bij jou gaat het gewoon om *niets*... je zit je helemaal om niks op te winden, waarschijnlijk gaat het je gewoon om het klagen an sich....
In vroeger tijden, vóórdat de centrale verwarming was uitgevonden, en zelfs nog voor de tijd van den gaskachel, hadden mensen een haard.. Met bijbehorende schoorsteen.quote:Op vrijdag 20 november 2009 22:16 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
'Ja kids, en dan komen de zwarte pieten zo door de schoorsteen cadeaus brengen!'
Maar we hebben geen schoorsteen!
De keuze van wie? Ik bepaal voor niemand iets.quote:Op maandag 23 november 2009 13:54 schreef RM-rf het volgende:
[..]
nee hoor 'we' gaan helemaal niks doen...
jij kan jouw sinterklaas precies zo vieren zoals jij wil en andere mensen op hun manier ...
waarmee jij en die christelijke mekkeraars moeten ophouden is te denken dat jullie mogen bepalen hoe iemand anders wel of niet sinterklaas mag vieren..
dat is gewoon hun eigen vrije keuze...
quote:Op maandag 23 november 2009 13:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
In vroeger tijden, vóórdat de centrale verwarming was uitgevonden, en zelfs nog voor de tijd van den gaskachel, hadden mensen een haard.. Met bijbehorende schoorsteen.
Ach ja, ik heb een keer mijn familie de lachstuipen bezorgd door te vragen hoe zwarte piet cadeautjes kon bezorgen bij mensen die dakloos waren..
quote:Op maandag 23 november 2009 13:58 schreef paddy het volgende:
[..]
De keuze van wie? Ik bepaal voor niemand iets.
Dat doen zij juist
Grappig het dikgedrukte zeggen ze nu. Voor een tijd terug was dat toch echt iets heel anders.quote:Op maandag 23 november 2009 14:06 schreef voyeur het volgende:
De Kamervragen over de christelijke achtergrond van het hoofddeksel zijn dan ook achterhaald vindt Sandra Boer van Stichting Sinterklaas Intocht Amsterdam. “Koppejan zit al langere tijd (sinds 2006 red.) in de Tweede Kamer en nu heeft hij opeens kritiek. Het is jammer dat hij het kinderfeest wil koppelen aan de integratie. Tijdens de intocht zag je geschminkte jongens en meisjes van verschillende nationaliteiten langs de hekken staan. Zij maken zich er helemaal niet druk om. Wat mij betreft bestaat er dan ook geen discussie.”
De andreaskruisen zijn sinds drie jaar de nieuwe symbolen op de mijter van de Sint. Volgens Boer had die aanpassing geen religieuze achtergrond. “;De Amsterdamse Sint had een nieuw pak nodig en het leek ons een leuk idee om een eigen pak te ontwerpen. Hierin kreeg de ontwerper van ons alle artistieke vrijheid. Het werd een pak met de andreaskruisen als eerbetoon aan Amsterdam.”
De opmerkingen van de CDA’ers zullen niet veel uitrichten denkt Boer. “De twee Kamerleden willen over de rug van het Sinterklaasfeest het integratiedebat nieuw leven inblazen. Het is wat ons betreft helemaal geen issue. Het is een feest voor kinderen tussen de twee en acht jaar. Die zijn helemaal niet met die mijter bezig. Bovendien lopen er veel meer Sinterklazen zonder kruis rond.”
Right, dat gezeik ook altijd!quote:Op woensdag 18 november 2009 09:39 schreef ghb-tampon het volgende:
Ieder jaar erger ik mijzelf hier wezenloos over. Dan mogen het weer geen zwarte pietjes zijn, nu mekkeren ze weer over het kruis op de mijter. En wie mekkeren er? De LINKSE grote geitenwollen sokkenfiguren. Dit is een traditioneel NEDERLANDS feest en hier blijven ze vanaf!!!
Dat hebben ze altijd gezegd. Vind maar een citaat waaruit anders blijkt (en niet van de clown die indertijd Klaas speelde want dat is een acteur, geen opdrachtgever). Jij ziet nog steeds een complot waar het er niet is. Heb je al een bron gevonden voor de gemeentelijke sancties die je noemde?quote:Op maandag 23 november 2009 15:09 schreef paddy het volgende:
[..]
Grappig het dikgedrukte zeggen ze nu. Voor een tijd terug was dat toch echt iets heel anders.
Oh, Sint Nicolaas zal wel soort van Katholiek zijn (terwijl hij niet eens echte heilige was, blijkt) maar Sinterklaas zoals wij Sinterklaas kennen (cadeautjes die door iemand te vliegend paard door een schoorsteen gesmeten worden) stamt toch echt af van Odin.quote:
Nou, leuk om te weten!quote:Op maandag 23 november 2009 17:59 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Oh, Sint Nicolaas zal wel soort van Katholiek zijn (terwijl hij niet eens echte heilige was, blijkt) maar Sinterklaas zoals wij Sinterklaas kennen (cadeautjes die door iemand te vliegend paard door een schoorsteen gesmeten worden) stamt toch echt af van Odin.
Gemeentelijke sancties? Ja, was Antwerpen, dus niet Nederland.(hele quote aan geweid) Ook eerder aangegeven. En het was dus niet alleen de mening van een acteur zoals je had kunnen lezen. Een acteur geeft geen opdracht om een pak te laten maken en het kruis bewust te laten schrappen.quote:Op maandag 23 november 2009 17:03 schreef voyeur het volgende:
[..]
Dat hebben ze altijd gezegd. Vind maar een citaat waaruit anders blijkt (en niet van de clown die indertijd Klaas speelde want dat is een acteur, geen opdrachtgever). Jij ziet nog steeds een complot waar het er niet is. Heb je al een bron gevonden voor de gemeentelijke sancties die je noemde?
linkAlleen dacht ik altijd dat het ballen waren i.p.v. munten.quote:Sinterklaas is geboren aan het begin van de vierde eeuw. Hij is dus ongeveer 1700 jaar oud.
Hij komt uit Myra, dat is een plaats in wat tegenwoordig Turkije heet.
Sinterklaas was een bisschop. Rooms-katholieke bisschoppen dragen altijd een soort jurk en een 'muts', die we mijter noemen.
Sinterklaas is gestorven op 6 december. Volgens de katholieke kerk herdenk je iemand op de avond vóór zijn sterfdag, 5 december dus. Veel mensen denken dat we zijn verjaardag vieren op 5 december, maar dat kan helemaal niet. Vroeger vierden mensen hun verjaardag niet.
Het is zelfs niet bekend wanneer Sinterklaas jarig was.
In de middeleeuwen had iedereen een soort beschermheer. Sinterklaas was de beschermheer van bakkers, zeelieden, reizigers, kooplui en van scholieren, daarom was hij erg geliefd bij kinderen.
Ook zijn over Sinterklaas veel legendes waar kinderen in voorkomen.
Zo redde Sinterklaas een meisje uit een kokend bad. Haar moeder was naar de kerk gegaan en had vergeten dat ze haar baby in een teiltje op het vuur had gezet.
Sinterklaas redde het kind net op tijd.
De heiligen van vroeger waren als de popsterren van tegenwoordig. Net zoals beroemdheden in de roddelbladen staan, werden over heiligen vroeger allerlei verhalen verteld.
Sinterklaas staat op een aantal schilderijen van vroeger met een boek afgebeeld.
Dat is na verloop van tijd een eigen leven gaan leiden.
Heiligen zitten in de hemel en komen dus van boven.
Vandaar waarschijnlijk dat Sinterklaas op het dak loopt.
De rijke adel, kerkelijken en ook heiligen zoals Sinterklaas reden vroeger op paarden.
Ooit werd een schilderij gemaakt waarop de Sint op een wit paard zat. Iedereen vond dat erg mooi dus vanaf toen zeiden de mensen dat Sinterklaas altijd op een schimmel reed.
In de middeleeuwen werd Nederland overheerst door het rooms-katholieke Spanje.
Sinterklaas was ook katholiek. Nederlanders maakten er dus al snel van dat Sint uit Spanje kwam. Bovendien at men bij de Sinterklaasviering, net als nu, allerlei lekkernijen zoals zoete amandelen, vijgen en appeltjes van oranje (mandarijnen). Dit soort snoepgoed kwam uit Spanje. Vandaar dat mensen elkaar vertelden dat Sinterklaas dit voor hen uit Spanje meebracht.
Er bestaat een verhaal dat gaat over drie hele arme meisjes. Die hadden zo weinig geld dat niemand met ze wilde trouwen. Sint zou op 5 december stiekem 's nachts zijn langsgelopen en door een hoog raam allemaal gouden munten naar binnen hebben gegooid.
Mensen vertelden dat verhaal aan elkaar door en het hoge raam, werd steeds hoger en hoger.
In de loop der tijd werd het zelfs een schoorsteen. Dankzij dit verhaal is ook de traditie van het geven van chocolademuntjes ontstaan. Deze staan symbool voor de bruidsschat.
Op een tekening uit één van die eerste leuke Sinterklaasboekjes (halverwege 19e eeuw) stond naast de Sint een zwarte knecht afgebeeld. Dit boekje was heel populair, bijna alle kinderen hadden het boekje. Voor veel kinderen was het dus de normaalste zaak van de wereld dat Sinterklaas een zwarte knecht bij zich had. Voortaan stond er in alle kinderboeken een zwarte Piet naast de Sint.
Vroeger was het hebben van een zwarte knecht héél erg chique en alleen voor de rijke en belangrijke mensen. De meeste waren ongeveer 6 jaar oude jongentjes die van hun baas mooie kleren en juwelen kregen. De baas was heel trots op zijn knecht en paradeerde er graag mee over straat. Dat Sinterklaas zo'n knecht had, betekende dat de Sint een heel belangrijke man was.
Sinterklaas is in veel landen een heilige. Het Sinterklaasfeest is alleen overal, behalve in Nederland, afgeschaft. Dat komt omdat in veel landen in de 17e eeuw de protestanten de baas werden. Het Sinterklaasfeest was een katholiek feest en werd door veel regeringen verboden. Ook de van de Nederlandse overheid mochten kinderen hun schoentje niet zetten.
De politie stormde zelfs op 5 december huizen binnen om te controleren of er geen Sinterklaas gevierd werd! Toch vonden Nederlandse kinderen het zo'n leuk feest dat ze het jarenlang stiekem vierden. Na veel stiekeme jaren mocht het weer in het openbaar gevierd worden.
quote:Op vrijdag 20 november 2009 20:41 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Inderdaad. Het is eigenlijk irrelevant dat niemand dat Sinterklaaskruisje probeert te verbieden. Het is irrelevant dat hier geen politieke partijen met snode plannen achter zitten. Het is irrelevant dat er geen allochtoon te bekennen is die zich negatief heeft uitgelaten over Sinterklaas. Het is irrelevant dat het allemaal opgeklopte onzin is.
Daar draait de discussie immers niet om, toch? Waar het om gaat is dat mensen zich eindelijk inzetten voor het behoud van een stukje Nederlandse cultuur... Dat juist dit stukje geen enkel risico loopt verloren te gaan, tja... Zo kan je wel op alle slakken zout leggen.
Kan je dan een bron aanhalen voor je bewering dat de Amsterdamse mijter om multi culti redenen veranderd zou zijn behalve die gepensioneerde acteur die vroeger Klaas speelde.quote:Op woensdag 18 november 2009 20:48 schreef paddy het volgende:
[..]
Al herhaaldelijk uitgelegd.
[..]
Nog maar een keer. Het gaat niet om het kruis, maar om het bewust weren. Ik denk dat je gewoon nog maar een keer mijn posts moet lezen.
[..]
Had mijn ogen dus niet dicht, en je was niet de enige die plaatjes postte. Net als de stoomboot en pieten (zoals ik eerder al zei) niet in het geschiedenis verhaal voorkwam. Het gaat mij dus niet om het kruis, maar waarom het kruis weggehaald wordt. En de gevolgen die sommige gemeenten opleggen mocht je toch een kruis op je mijter willen.
En ik zeg voor de derde keer dat er niet voor niets bewust is gekozen het kruis buiten het sinterklaasfeest te houden. Voor de rest lees je maar terug.quote:Op maandag 23 november 2009 19:34 schreef voyeur het volgende:
[..]
Kan je dan een bron aanhalen voor je bewering dat de Amsterdamse mijter om multi culti redenen veranderd zou zijn behalve die gepensioneerde acteur die vroeger Klaas speelde.
Kan je tevens een bron geven voor het vet gedrukte gedeelte. Ik vraag het slechts voor de derde keer....
En daar zou ik dus een bewijs van willen zienquote:Op maandag 23 november 2009 19:35 schreef voyeur het volgende:
En Paddy het is en was geen katholiek feest ook al blijf je dat beweren. De kerk heeft er helemaal niets mee en heeft er zelfs tegen gestreden.
en wat dan nog ?quote:Op maandag 23 november 2009 19:39 schreef paddy het volgende:
[..]
En ik zeg voor de derde keer dat er niet voor niets bewust is gekozen het kruis buiten het sinterklaasfeest te houden.
quote:Vanaf de achttiende eeuw hekelde de katholieke Kerk de optochten van gemaskerde klazen, vooral vanwege de oneerbare zaken die daarbij gebeurden. Onder invloed van de Contrareformatie en de Verlichting, die ten aanzien van geloofszaken een grotere stiptheid en soberheid brachten, werd ook het kerkelijk vertoon ter ere van Sint Nicolaas minder uitbundig. Uiteindelijk, omstreeks 1960, zou de Kerk de verering van alle heiligen als niet wezenlijk voor de godsdienst beoordelen. In katholieke landen had deze ontwikkeling al vroeg grote gevolgen voor de heilige; zijn verering werd een plaatselijke aangelegenheid en versnipperde. Het protestantse Nederland bleef uiteraard bespaard van deze ontwikkeling. En zo kon Nederland het enige land worden met een nationale Sinterklaas.
Complot? Nah, denk eerder dat ze elk geloof buiten openbare gelegenheden willen hebben. Dat de sint daarvoor gebruikt gaat worden? Vind ik dus niet terecht. En wat gereformeerden vroeger wilden en nu nog? is voor mij totaal niet van Belang. Ik denk meer aan het niet willen gedenken wat mij stoort.quote:Op maandag 23 november 2009 19:47 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
en wat dan nog ?
je doet alsof het een soort sinister complot is
in amerika hebben ze de ontkerkelijking van de sint al lang uitgevoerd 125 jaar geleden..: Kerstman
dat was wel een bewuste daad van complotteurs.... christelijken nog wel..
De kerstman is uitgevonden door christenen? Of lees ik je stelling verkeerd? Die is namelijk wel nieuw voor mij. Wat ik er van weet was het een feest van geesten? Dat christelijken het omgedraaid hebben naar de geboorte van Christus?quote:maar de Sint heeft inmiddels laten weten dat hij speciaal voor Amsterdam een nieuw pak heeft laten maken met daarin de drie kruisen uit het Amsterdamse stadswapen, omdat hij dat uit artistiek oogpunt weer eens wat anders vond. Bovendien, zo zegt de Sint, verwijzen de andreaskruisen tevens naar de heilige apostel Andreas, die nota bene voor het christelijk geloof de kruisdood is gestorven.
quote:VERBODEN OP SINT-NICOLAASAVOND MET KOOPWAAR OP DE MARKT TE STAAN.
De Autoriteiten van de Stad Delft hebben gemerkt dat op 5 december, de zogenaamde sinterklaasavond, de markt bezet is met veel kramen. Daar worden verschillende goederen verkocht waarvan men de kleine kinderen wijs maakt dat Nicolaas die aan hen geeft. dat is een zaak die niet alleen in strijd is met de goede orde en het gezag, maar het leidt de mensen ook af van de ware godsdienst. Zo krijgen we hier ongeloof en afgoderij.
Daarom hebben Schout en Schepenen, samen met de Burgemeesters besloten dat voortaan niemand, inwoner van Delft of niet, op Nicolaas-avond met marktkramen, goederen of artikelen op de markt mag gaan staan of waar dan ook Bovendien wordt verboden om voortaan brood, koek, suiker of andere etenswaren te verkopen of uit te stallen, waarop iets staat afgebeeld. Koeken met afbeeldingen worden meteen in beslag genomen!
Bekendgemaakt bij het luiden van de grote klok van het Stadhuis, 25 november 1607.
quote:Op maandag 23 november 2009 20:02 schreef Bluesdude het volgende:
http://www.kuleuven.be/th(...)terklaas.php#ai_sint
[..]
Jij stelt dat er sancties zijn in diverse gemeenten, maar je geeft geen sjoege als ik je om bewijs vraag.quote:Op maandag 23 november 2009 19:39 schreef paddy het volgende:
[..]
En ik zeg voor de derde keer dat er niet voor niets bewust is gekozen het kruis buiten het sinterklaasfeest te houden. Voor de rest lees je maar terug.
[..]
En daar zou ik dus een bewijs van willen zienIk lees echt anders
De grefokerk heeft er tegen gestreden, maar de katholieke kerk beweert dat het geen sinterklaas van Myrna is?
De grefo kerk was vroeger trouwens überhaupt niet zo van kruizen en beelden. Ook tegen de kerstboom
Je zegt "ze" ... het gaat over de Amsterdamse sint, want ik zie geen andere voorbeelden van kruisloze sinten in Nederlandse steden ..quote:Op maandag 23 november 2009 20:00 schreef paddy het volgende:
[..]
Complot? Nah, denk eerder dat ze elk geloof buiten openbare gelegenheden willen hebben. Dat de sint daarvoor gebruikt gaat worden? Vind ik dus niet terecht. En wat gereformeerden vroeger wilden en nu nog? is voor mij totaal niet van Belang. Ik denk meer aan het niet willen gedenken wat mij stoort.
het woord zeveren heb ik niet gebruiktquote:Waarom is dit trouwens zeveren? Ik mag mijn mening hier toch wel gewoon over geven?
daar is niks mis mee...quote:het gaat mij om dat stukje geschiedenis wat ik gewoon niet weggevaagd wil zien worden,
Santaclaus was gewoon de Sint Nicolaas uit Europa.quote:Op maandag 23 november 2009 20:00 schreef paddy het volgende:
De kerstman is uitgevonden door christenen? Of lees ik je stelling verkeerd? Die is namelijk wel nieuw voor mij. Wat ik er van weet was het een feest van geesten? Dat christelijken het omgedraaid hebben naar de geboorte van Christus?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |