abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 16 november 2009 @ 15:26:41 #1
3185 Adelante
To let it go now
pi_74749469
quote:
Komt een vrouw bij de dokter in simpele taal

AMSTERDAM – Kluuns bestseller Komt een vrouw bij de dokter is er nu ook in 'eenvoudige' taal. Voor de boekenserie Leeslicht is het boek herschreven voor de anderhalf miljoen volwassen Nederlanders die moeite hebben met lezen en schrijven.
© ANP

De bewerkte versie van Komt een vrouw bij de dokter komt tegelijk met de gelijknamige film. De verfilming van Kluuns werk door regisseur Reinout Oerlemans gaat maandag in Amsterdam in première.

“Ik ben gaan schrijven om mijn verhaal aan zoveel mogelijk mensen te vertellen. Ik schrijf niet voor de grachtengordel, maar juist voor een groot publiek”, aldus de schrijver. ''Het is een eer dat men mijn roman in andere vormen wil gieten."

Moeilijke woorden

In de hertaalde versie zijn moeilijke woorden zoals 'internist', 'kijkoperatie', en 'chemotherapie' onderstreept en worden ze achterin het boek uitgelegd. Ook zijn de zinnen ingekort en makkelijker leesbaar gemaakt.

In Komt een vrouw bij de dokter beschrijft Raymond van de Klundert (Kluun) de ziekte en het overlijden van zijn echtgenote. De roman is inmiddels in meer dan twintig talen vertaald.

Carice van Houten, Barry Atsma en Anna Drijver spelen de hoofdrollen in de film.

Op zich is dit boek an sich een klacht waard.

Maar ik richt me op het vertgedrukte uit het nieuwsbericht. Waarom wordt alles tegenwoordig aangepast voor een maatschappij van ongeletterden en ongeleerden Als je niet goed Nederlands kunt lezen begin je met Suske en Wiskes lezen en kijk je naar Lingo. Je koopt een Prisma woordenboek en gaat steeds een stapje verder.

Maar nee, tegenwoordig houden we mensen liever dom en passen we alles aan naar hun denkpatroon en destimuleren ontwikkeling hiervan. Woorden onderstrepen als chemotherapie Kom op, kanker komt ook (juist?) voor bij lager opgeleiden, dus die zullen die term wel kennen!?!

Dat de zinnen zijn ingekort komt het boek misschien ten goede, als het er al korter op is geworden.

klacht: Organisatie Leeslicht houdt mensen liever dom
klacht II: Kluun en zijn zelfbenoemde literatuur
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_74749558
Wat een titel
pi_74749596
Kortere zinnen !!!!!!! Ik zou als schrijver juist boos worden als mijn zinsconstructies werden afgeslacht voor een publiek dat mijn werk toch niet waardeert
Waar is de tijd gebleven van literaire helden als Couperus
Ga weg
  maandag 16 november 2009 @ 15:30:36 #4
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_74749619
Alsof het ooit wel literatuur voor de grachtengordel was
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_74749645
wat zit je nou te huilen man, koop lekker zelf je normale versie van het boek en laat "dommen" (wat een debiele woordkeuze) lekker het simpelere boek lezen ipv te oefenen met lingo en suske en wiske, dat is toch prima?
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_74749662
Wat is trouwens zo slecht aan dat boek dan? Ik heb het nog nooit gelezen maar die titel duikt constant overal op en ik ben eigenlijk wel benieuwd waar al die haat vandaan komt
Ga weg
  maandag 16 november 2009 @ 15:31:52 #7
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_74749669
Vooral de lat niet hoger dan 10 cm boven de grond leggen.

Daarbij: als er een boek toegankelijk is door zijn simpelheid is het KEVBDD wel.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_74749678
zeer terechte klacht. Nu ook zelfs al een film voor de analfabeten
  maandag 16 november 2009 @ 15:33:07 #9
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_74749720
Klachtwaardig.
  maandag 16 november 2009 @ 15:34:37 #10
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_74749772
Blijkbaar is er een markt voor.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  maandag 16 november 2009 @ 15:36:36 #11
271205 Dj_unkie
Industrialized
pi_74749829
Ik vind het eigenlijk wel een goede zet. Ze verkopen meer aangezien het boek een groter aanspreekpunt heeft.

Trouwens een prima boek...jammer dat ik het nooit uitgelezen heb
Stand for something or fall for anything
pi_74749833
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:31 schreef Nikmans het volgende:
Wat is trouwens zo slecht aan dat boek dan? Ik heb het nog nooit gelezen maar die titel duikt constant overal op en ik ben eigenlijk wel benieuwd waar al die haat vandaan komt
Nouja, de hoofdpersonage is gewoon een klootzak eigenlijk.
En veel mensen denken dat alles waargebeurd is, in het boek. Dus dat maakt Kluun een klootzak.

Maar het valt allemaal wel mee.

Zoiets .
pi_74749837
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:26 schreef Adelante het volgende:
Waarom wordt alles tegenwoordig aangepast voor een maatschappij van ongeletterden en ongeleerden
De mate van beschaving van een maatschappij kan men aflezen aan hoe men met de zwakkeren omgaat.

Daarbij: van lezen wordt je ontwikkelder. Veel van die anderhalf miljoen mensen zouden niet aan de normale versie van het boek beginnen, maar wel aan deze dumbeddown versie. Win!

Heeft TS zich al opgegeven als leesmaatje?
pi_74749856
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:31 schreef Nikmans het volgende:
Een n00b is succesvol -> haat.
  maandag 16 november 2009 @ 15:38:54 #15
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_74749894
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:36 schreef zovty het volgende:
Veel van die anderhalf miljoen mensen zouden niet aan de normale versie van het boek beginnen, maar wel aan deze dumbeddown versie.
Dat vraag ik me dus ten zeerste af. Ik denk dat het merendeel van deze mensen überhaupt niet aan een boek begint. Dat die drempel ook bij een dumbed down versie te hoog is. Simpelweg door het feit dat het een BOEK is.
pi_74749933
Maar boeken zijn zo saaaaaaaaaai en stoffig en ik heb er geen tijd voor en het is voor NERDS
Ben inmiddels Broken Angels nog maar eens aan het herlezen, Richard Morgan
Ga weg
  maandag 16 november 2009 @ 15:41:56 #17
94676 Garisson72
weten is weten dat je nix weet
pi_74749983
Als Kluun er zelf mee akkoord is gegaan, en ik neem aan dat dat zo is, dan spreekt dat in de allereerste plaats niet echt in het voordeel van voornoemde Kluun.

Deze post in simpele taal:
Als Kluun het goed vond, dan is Kluun stom.

De klacht is terecht.
Breasts! helping men to avoid eye contact since 1865.
pi_74750205
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:38 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat vraag ik me dus ten zeerste af. Ik denk dat het merendeel van deze mensen überhaupt niet aan een boek begint. Dat die drempel ook bij een dumbed down versie te hoog is. Simpelweg door het feit dat het een BOEK is.
Daar denkt de uitgever, die er marktonderzoek naar heeft gedaan, anders over.
pi_74750213
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:36 schreef Dj_unkie het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel een goede zet. Ze verkopen meer aangezien het boek een groter aanspreekpunt heeft.

Trouwens een prima boek...jammer dat ik het nooit uitgelezen heb
Misschien lukt dat wel met de simpele taal editie.
My name is Juan Ernesto; Don Juan Ernesto.
  maandag 16 november 2009 @ 15:51:27 #20
180739 Qebbel
Stewardesbisch!
pi_74750236
Alsof dit boek al zo'n literair hoogstandje was.
Achterlijk dat de maatschappij zo 'vergemakkelijkt'. Bovendien denk ik dat dit boek z'n doel sowieso niet haalt. Mensen die het normale boek al niet snappen, zullen echt niet nu opeens wel proberen te lezen. Als ze geinteresseerd waren in 'literatuur', zouden ze het oorspronkelijke boek ook wel snappen. Bovendien zijn er ook luisterboeken tegenwoordig, toch?
Dus de enigen die dit nu gaan lezen zijn luie scholieren, die op deze manier makkelijk een puntje scoren op hun lijst.
Maar goed, Kluun zal er z'n centen wel mee pakken en dat is z'n goed recht natuurlijk.
Als kunst volmaakt is, is de wereld overbodig.
Wees wie je bent, maar accepteer ook anderen!
  maandag 16 november 2009 @ 15:52:33 #21
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_74750269
quote:
Op maandag 16 november 2009 15:50 schreef zovty het volgende:

Daar denkt de uitgever, die er marktonderzoek naar heeft gedaan, anders over.
Blijkbaar.
Ik vraag me alleen af onder wie dat onderzoek gehouden is. En hoe geflatteerd de antwoorden zijn.
pi_74750307
dus er komt een boek uit voor autisten?
  maandag 16 november 2009 @ 15:54:10 #23
238762 Skylark.
Mijn witte lach en ik.
pi_74750320
Hee, dat is dat boek dat 'cool' is om bij boeken op Hyves te staan, met het gevolg dat elk meisje op Hyves die bij boeken heeft staan.
zwakken overleven moeilijk, sterken zitten in de wolken
pi_74750331
werkelijk.. te triest
Ja doei.
pi_74750435
Er komt vast ook nog een versie voor autisten, schizofrenen en demente bejaarden

Autisten-versie: de hoofdpersoon gaat niet meer vreemd als zijn vrouw kanker heeft, maar gaat WoW-spelen
Schizofrenen-versie: Het boek bestaat uit twee 'boeken', voor het andere deel moet je het boek omdraaien.
Demente bejaarden: elke bladzijde is hetzelfde
Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch krachten, noch hoogte noch diepte, noch iets anders mij zal kunnen scheiden van de liefde van God.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')