Aangezien mijn vriend in Italie woont ben ik van plan daar binnenkort te gaan wonen. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die me zijn voorgegaan. Het liefst specifieke ervaringen over Milaan, waar ik naar toe ga.
Hoe makkelijk of moeilijk is het bijvoorbeeld om daar werk te vinden? Ik heb straks een MSc titel (wel in sociale wetenschappen). Sommige verhalen zeggen dat je daar als Nederlander wel een baan kan vinden, anderen hebben weer het verhaal dat daar van pas afgestudeerden verwacht wordt dat ze eerst een jaar gratis stage lopen. Iemand ervaring met het vinden van een baan en het werken in Milaan?
Zelfde vraag wat betreft woonruimte. We hebben nu een studio-appartement en willen graag een 2-kamer appartement, maar dat lijkt allemaal niet te betalen. Kan je via-via wel iets redelijk geprijsds (dus onder de 800 euro) vinden?
Praktische zaken kan ik allemaal wel uitzoeken (zoals hoe dat gaat met verzekeringen, inschrijven in gemeente, etc) maar mochten hier tips over zijn hoor ik ze ook graag. 1 ding wat ik me af vraag is: moet ik me verplicht uitschrijven in NL? Ik dacht dat dit pas moet als je meer dan 8 maanden in het buitenland woont. Of kan ik me in Italie niet inschrijven voor ik me hier uitschrijf? En kan ik, als ik me in NL uitschrijf, mijn ziektekostenverzekering behouden?
Nou ja, ik kan nog wel veel meer vragen stellen maar ben vooral benieuwd naar verhalen van anderen en eventuele tips

edit: was vergeten erbij te zetten dat ik redelijk tot goed Italiaans spreek, dat helpt natuurlijk wel bij het vinden van een baan daar