abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 2 juni 2007 @ 00:00:38 #1
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50020915
Ik pendel geregeld tussen Tsjechie en Milaan vanwege m'n werk. Mijn hart ligt meer in Italie maar dankzij de liefde in Tsjechie ben geregeld. Waarom Italie ? Werk of vriend(in) of wellicht studie ?

Wat bevalt je in het zuiden? De sfeer, het weer ? Of ben je zoals mij zo verslaafd aan pizza en espresso dat je gewoonweg niet zonder La dolce Vita kan. De kleuren of de zee ?

Wat zijn de verschillen die mensen ervaren van streek tot streek ? Het zuiden of het noorden ? Welk deel bevalt jullie en waarom ?

Ik houd meer van het zuiden. ben benieuwd naar jullie reacties.
pi_50020935
Je bent niet echt gecharmeerd van de " ë " hè?
  zaterdag 2 juni 2007 @ 00:04:15 #3
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50021012
Ik ben erg lui Ik heb aanvraag ingediend om het aan te passen dus wie weet staat er morgen.

Italië en Tsjechië.

Tnx
Zullen wel meer mensen zich aan storen waarschijnlijk.
  Lieve Belg zaterdag 2 juni 2007 @ 00:37:10 #4
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_50022093
Als ik die ë zet in de TT verdwijnt ze, straks even op ander pc testen;
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  zaterdag 2 juni 2007 @ 01:03:00 #5
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50022977
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 00:37 schreef Jump het volgende:
Als ik die ë zet in de TT verdwijnt ze, straks even op ander pc testen;
Was ik al bang voor. Zit je met je HTML code. misschien iemand van developtment dit inlaten voegen

"&euml" moet het ë probleem oplossen denk ik.

[ Bericht 7% gewijzigd door Buschetta op 02-06-2007 01:12:33 ]
pi_50023168
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 01:03 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Was ik al bang voor. Zit je met je HTML code. misschien iemand van developtment dit inlaten voegen

"& euml" moet het probleem oplossen denk ik. Zonder de spatie na de &
Volgens mij wordt ë niet gefilterd door htmlspecialchars hoor..
  zaterdag 2 juni 2007 @ 01:10:17 #7
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50023174
Hmm dubbel.

@danny ook niet als je die HTML code probeert ?
  Admin zaterdag 2 juni 2007 @ 01:11:39 #8
1 crew  Danny
always and nevermore
pi_50023214
ë in een TT werkt niet. is een bugje.
Zie wat ik kijk: trakt.tv
  Lieve Belg zaterdag 2 juni 2007 @ 01:13:07 #9
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_50023263
Bij ons alleszins niet, bij Australië wel.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
  zaterdag 2 juni 2007 @ 01:14:42 #10
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50023317
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 01:13 schreef Jump het volgende:
Bij ons alleszins niet, bij Australië wel.
Maak ons maar jaloers hoor met je bling bling E
  zaterdag 2 juni 2007 @ 04:05:27 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_50026119
Heb vier jaar in Milaan gewoond en ga misschien wel weer een keer terug daarheen, tvp dus.
  zaterdag 2 juni 2007 @ 10:22:13 #12
165720 Aanvoerder
Fascist Jew!
pi_50027738
Na mijn werk in Tsjechie wil ik in Italie gaan werken. Ben zelf kwart Italiaans, dus wil een keertje mijn roots op gaan zoeken.
AFC Ajax | SS Lazio | SK Slavia | Bobby Haarms †
"Het gaat nu even slecht, maar je moet Ajax altijd blijven steunen hè," zei hij. Hij herhaalde zijn boodschap nog eens: "Altijd blijven steunen, die club. Daar ben je Ajacied voor."
  zaterdag 2 juni 2007 @ 12:33:34 #13
43497 Afunados
Get Therapy
pi_50029938
Geboren en gedeeltelijk opgegroeid in het schitterende Firenze. Op mijn paspoort staat het voor de Italie kenners het prachtige Fiesole (ligt boven Firenze, prachtig zicht). Mooie is dat iedereen die daar nu geboren wordt, tegenwoordig gewoon Firenze op het paspoort krijgt

Verder wonen mijn ouders nog steeds in Firenze, ga er dus een keer of vijf per jaar naar toe. Helaas wordt de stad zomers overspoeld door veel te veel toeristen, die ik vakkundig opjaag als ik op m'n moeders motorino door de stad cross

Zou verder goed kunnen dat mijn toekomst daar ook ligt. Kortom, TVP
  zaterdag 2 juni 2007 @ 12:38:13 #14
4593 Marty
Digi-babe
pi_50030029
Ik woon al weer sinds 2001 in een dorpje vlak buiten Milaan met mijn Italiaanse vriend.
Alhoewel het ons hier goed bevalt hebben we nu toch de knoop doorgehakt en besloten om te verhuizen naar Nederland.
Wanneer we in Nederland zijn zullen we natuurlijk wel vaak op en neer reizen naar Italië aangezien zijn familie hier woont.

Saluti,
Martine
Forza Juve!
  zaterdag 2 juni 2007 @ 12:40:40 #15
151176 Alberto_Vermicelli
Ook wel: Meneer Spaghetti
pi_50030074
Heb een jaar in Milaan gewoond, derhalve tvp!
"Ik heb begrepen dat mijn DNA voor 99 procent overeenkomt met dat van Bokito. Maar voor die ene procent ben ik wel heel erg dankbaar" - Frans Timmermans, Staatssecretaris van Europese Zaken, 2007
pi_50031046
ik heb 6 jaar in italie gewoond, ben daar opgegroeid.. naar de nonnen school, de lagere school wat was dat mooi...
( Motagnana & marrego provinciale Padua )
Helaas ben ik er 19 jaar niet meer geweest en ben ik de taal ook ontgroeid.. toch raar het was het eerste taaltje wat ik leerde...

Ik wil dolgraag gewoon nog eens terug kijken hoe het nu is en of de herrineringen die ik heb, nog steeds kloppen.. zucht.. heb mn hart verloren in italie...
Op dinsdag 26 juni 2007 22:26 schreef Deoxyribonucleic het volgende:
dutchmage, ouwe kaenker taalpurist! O+
-webicon verwijderd, veel te groot, niet terugplaatsen-
  zaterdag 2 juni 2007 @ 13:38:09 #17
104963 ETA
European Travel Author
pi_50031288
Net uit Italie vertrokken..... heb een half jaar in Como gestudeerd aan het prachtige Comomeer En een maandje in het nog mooiere Perugia voor een talencursus. Wat een leven was dat........ nu ben ik via NL naar Taiwan gegaan, is een heel ander leven ineens....
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_50031832
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 12:38 schreef Marty het volgende:

Alhoewel het ons hier goed bevalt hebben we nu toch de knoop doorgehakt en besloten om te verhuizen naar Nederland.
Per waneer gaat dat gebeuren? En is je vriend (dan man geloof ik) de Nederlandse taal een beetje machtig?
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
  zaterdag 2 juni 2007 @ 20:40:40 #19
4593 Marty
Digi-babe
pi_50041487
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 14:01 schreef DIGGER het volgende:

[..]

Per waneer gaat dat gebeuren? En is je vriend (dan man geloof ik) de Nederlandse taal een beetje machtig?
We hebben al een huis gekocht en gaan zo rond augustus verhuizen.
Het is m'n man nog niet, maar waarschijnlijk gaan we volgend jaar toch eindelijk trouwen.
Hij spreekt een paar woordjes Nederlands, maar zal in Nederland hard moeten gaan leren.
We zijn hier op zoek geweest naar een thuiscursus Italiaans - Nederlands, maar dat is nergens te krijgen!
Forza Juve!
pi_50103784
quote:
Op zaterdag 2 juni 2007 12:38 schreef Marty het volgende:
Ik woon al weer sinds 2001 in een dorpje vlak buiten Milaan met mijn Italiaanse vriend.
Wanneer we in Nederland zijn zullen we natuurlijk wel vaak op en neer reizen naar Italië aangezien zijn familie hier woont.

Saluti,
Martine
knappe keuze!
  dinsdag 5 juni 2007 @ 09:00:00 #21
4593 Marty
Digi-babe
pi_50117745
quote:
Op maandag 4 juni 2007 20:26 schreef AlmightyArjen het volgende:

[..]

knappe keuze!
In Nederland is alles toch net iets beter geregeld...
Forza Juve!
pi_50123015
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 09:00 schreef Marty het volgende:

[..]

In Nederland is alles toch net iets beter geregeld...
tegen welke verschillen loop je nou regelmatig aan?

Ben nl. niet alleen benieuwd het verschil tussen Italie en Nederland, maar ook tussen Noord, en Zuid waar ik de ervaringen mee heb
(In Noord Italie rijden ze bv een stuk "netter" (lees minder roekeloos) dan in het Zuiden en ook met bv afval gaan ze er "net even wat anders" mee om....)
O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_50125681
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 12:11 schreef DIGGER het volgende:

[..]

tegen welke verschillen loop je nou regelmatig aan?

Ben nl. niet alleen benieuwd het verschil tussen Italie en Nederland, maar ook tussen Noord, en Zuid waar ik de ervaringen mee heb
(In Noord Italie rijden ze bv een stuk "netter" (lees minder roekeloos) dan in het Zuiden en ook met bv afval gaan ze er "net even wat anders" mee om....)
Ik woon nu 1,5 jaar in Noord Italie en zit er serieus over te denken om terug te gaan. 50% van mij wil blijven, 50% wil terug naar Nederland. Noord en Zuid italie... Da's een heel verschil. Ik snap sowieso niet waarom mensen naar zuid Italie willen: de economische omstandigheden zijn bar slecht daar, verder heb je daar de maffia die het zaakje allemaal in de gaten houdt enz. Er is een politieke partij die Noord en Zuid wil scheiden. Deze partij is niet groot dus het zat niet gebeuren maar als zoiets zou gebeuren dan wordt Zuid-Italie direct een tweede wereld land, waarschijnlijk nog minder waard dan Polen of Roemenie. Ik zit zelf in het noorden, het bevalt me goed, maar zoals er net al werd gezegd: het is net even iets beter geregeld in Nederland. Alles is net even wat beter voor elkaar. En dat mis ik hier.

Ik vind het moeilijk om voorbeelden te noemen, maar ik probeer het. Ziektekosten: je weet maar half waar je aan toe bent: wordt iets vergoed of niet? Het is altijd maar de vraag. Daarnaast Pensioenregelingen. Op dit moment gooit men alles over de kop en kan je je pensioengeld in een (particulier of publiek) fonds gooien. Het publieke fonds geeft weinig rendement en men raadt het af. De particuliere fondsen die wel rendement hebben (banken en verzekeringen) raadt men ook af: omdat de banken en verzekeringsmaatschappijen in Italie niet te vertrouwen zijn. Dus wat doe je? Zeker van je zaak ben je dus nooit. Lonen: ik verdien heer 1000 euro netto, terwijl ik met hetzelfde werk in Nederland 1500 netto zou verdienen. Arbeiders komen hier rond met 750 euro per maand. Ingenieurs die onderzoek doen verdienen 800 netto (al is dat langzaam aan aan het veranderen) En dan ga je twijfelen: je woont in een schitterend land, schitterende bergen en schitterend weer: maar economisch is het elke maand weer rekenen. Dan is er een keuze die je moet maken: of hier leven met minder geld of terug naar Nederland waar alles beter is geregeld en een (veel) hoger loon.

Dat soort dingen. ik heb er maar drie genoemd, maar er zijn er veel meer. Soms heel klein, maar bij elkaar opgeteld kan het aardig wat kopzorgen en ergenis veroozaken...

mIsschien komt dit tekstje een beetje negatief over: da's niet mijn doel: ik woon hier en heb het enorm naar mijn zin: maar pas als je hier woont dan zie je het verschil met Nederland. Er zijn mensen die voor geen goud terugwillen naar Nederland omdat ze het hier goed hebben: de kwaliteit van het leven is hier immers superhoog vergeleken met Nederland...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:49:31 #24
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50127917
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:40 schreef AlmightyArjen het volgende:

[..]

Ik woon nu 1,5 jaar in Noord Italie en zit er serieus over te denken om terug te gaan. 50% van mij wil blijven, 50% wil terug naar Nederland. Noord en Zuid italie... Da's een heel verschil.
Negatief, positief.... Dit zijn de verhalen die ik voor ogen had toen ik het topic opende
De natuur is prachtig. En de verschillen die je noemt tussen het zuiden en noorden is ook mijn ervaring. De noordelingen kijken ook in grote mate neer op de zuiderlingen. Milaan is dan ook een totaal andere wereld als Napoli. Dat maakt het land ook juist weer interesant. Over de problemen als ziekte kosten en pensioen voorzieningen hoef ik gelukkig nog niet na te denken omdat ik dat gelukkig nog vanuit Nederland kan regelen.
Toen ik na een paar jaar Nederland besloot weer weg te gaan speelden er diverse dingen mee. Ten eerste verwacht ik door de Europese eenwording grote veranderingen in Nederland in het sociale stelsel. Ik denk dan ook dat het bijvoorbeeld in Italie beter word en in Nederland slechter. Dus dat de lijn min of meer gelijk word getrokken qua voorzieningen en salarissen.
Als dit over 10 jaar nog niet zo is kan ik altijd nog terug komen en dan zie ik verder wel weer.

De architectuur in Italie trekt mij veel meer als het saaie Nederland. Als ik over Nederland vlieg dan heb ik enerzijds een grote verwondering over de perfectie waarop Nederland is aangelegd.
Anderzijds verafschuw ik die perfectie en komt het allemaal over op een saaie bedoening.
Alles is volgens een plan gebouwd.

Dat is in bijvoorbeeld z-Italie wel anders. Daar vind je de meest waanzinnige uitbouwsels en dat geeft voor mij juist wel karakter aan een stad. Ook de vriendelijkheid van de mensen en de hartelijkheid is voor mij een reden om van Italie te houden. De gemeenschap lijkt wat hechter en elkaar meer behulpzaam. Ook vind ik bijvoorbeeld het feit dat kinderen zowat heilig zijn te gek. Ik heb ze zelf nog niet maar ik denk dat de jeugd voor een kind in Italie iets magisch is door alle aandacht die ze krijgen. Ik kan dan ook uren kijken naar de dansende kinderen op een van de vele pleintjes waar men in groepsverband danst. Hummeltjes van 4 die alle stapjes kennen... prachtig.

De mafia in het zuiden is inderdaad een groot probleem. Voor mensen in Nederland is het een soort mythe en ze realiseren zich vaak niet dat in sommige delen van zuid-Italie letterlijk alles in de greep van de Mafia is. Zo vond ik het altijd typisch als kind dat er bijvoorbeeld langs de via appia en andere lange wegen. Honderden benzine pompen zijn. Typisch een mafia verschijnsel. Ook vind je soms illigale supermarkjes die gerund worden door de mafia bestaande uit gestolen goederen. Dan vind je soms flessen drank en sigaretten voor de helft van de prijs. Ook de politiek is natuurlijk vervuild door dit fenomeen en de besluiten die gemaakt worden komen daarom zelden ten goede aan de bevolking. Dit is dus ook een van de redenen dat z-Italie met een gigantisch afvalprobeem zit want al het afval gaat in heel Italie naar het zuiden door afspraken met de Mafia. Dan heb je natuurlijk incompetente mensen zitten op posten puur omdat ze zich ingekocht hebben of op goede termen staan met mafiosi. In zuid-Italie zal je niet snel een gesprek kunnen beginnen in het openbaar over de mafia. Zo heb ik meegemaakt dat mensen hun handen voor de ogen slaan of beginnen te sissen als je het woord noemt. Of hun vinger op de mond leggen. Ook kan je bijvoorbeeld het woord noemen in een straat en opeens zal je zien dat mensen gewoonweg weglopen. Erg vreemde ervaring. De problemen met de afgifte van bouwcontracten en vergunningen is ook een van de redenen dat sommige delen een erg trieste aanblik hebben door slecht afgebouwde kazernes. Slechts gebouwd door de steekpenningen.

Het voedsel is natuurlijk heerlijk. Uitgenodigd worden door de buren en aan een tafel schuiven met stapels voedsel. Veelal zelf bereidt met ingredienten die ze uit het bos halen of zelf vangen in de zee. Op een bijna mystieke manier de espresso bereiden en elke minuut vragen of alles naar wens is.

Ook de hele straat cultuur is natuurlijk compleet anders als in Nederland. Op de pleinen s'Avonds vind je grote groepen jongeren die tot laat op de avond met elkaar lopen te kletsen. In de steegjes lijkt het soms of al het dagelijkse leven zich op straat afspeelt. Met een scooter door de steegjes gieren of gewoon de Via Appia s'nachts afrijden is dan ook een van het mooiste wat er is. De landweggetjes zijn ook prachtig maar in de hitte en bergopwaarts begeeft mijn oldtimer Vespa het te snel dus die moet ik helaas mijden. De kleuren de geuren. De bloemen en de tuinen.

De komende tijd ga ik waarschijnlijk full-time aan de slag in Tsjechie maar ik weet zeker dat ik uiteindelijk weer zal belanden in de mediteranee. Al zal het moeilijk zijn om m'n vriendinnetje over te halen. Ze is mode ontwerpster en ik hoop als het even meezit een klein pandje te kunnen huren waar ze haar kleding kan verkopen in Italie. We zien het wel. Ik heb in ieder geval m'n scooter klaarstaan in Milaan om door het land te trekken en als ik me rot voel dan denk ik gewoon even aan die tochten..... dan verdwijnen alle problemen en realiseer ik me dat het leven aan elkaar hangt van dat soort momenten. En die momenten heb ik het vaakst in Italie. Dus ik weet ook waar ik het gelukkigst ben.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 14:58:58 #25
4593 Marty
Digi-babe
pi_50128193
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:40 schreef AlmightyArjen het volgende:

Ik vind het moeilijk om voorbeelden te noemen, maar ik probeer het. Ziektekosten: je weet maar half waar je aan toe bent: wordt iets vergoed of niet? Het is altijd maar de vraag. Daarnaast Pensioenregelingen. Op dit moment gooit men alles over de kop en kan je je pensioengeld in een (particulier of publiek) fonds gooien. Het publieke fonds geeft weinig rendement en men raadt het af. De particuliere fondsen die wel rendement hebben (banken en verzekeringen) raadt men ook af: omdat de banken en verzekeringsmaatschappijen in Italie niet te vertrouwen zijn. Dus wat doe je? Zeker van je zaak ben je dus nooit. Lonen: ik verdien heer 1000 euro netto, terwijl ik met hetzelfde werk in Nederland 1500 netto zou verdienen. Arbeiders komen hier rond met 750 euro per maand. Ingenieurs die onderzoek doen verdienen 800 netto (al is dat langzaam aan aan het veranderen) En dan ga je twijfelen: je woont in een schitterend land, schitterende bergen en schitterend weer: maar economisch is het elke maand weer rekenen. Dan is er een keuze die je moet maken: of hier leven met minder geld of terug naar Nederland waar alles beter is geregeld en een (veel) hoger loon.
Dit is inderdaad al een mooi voorbeeld van wat ik bedoel.
Ik werk bij een klein bedrijf en zou mijn pensioengeld in het bedrijf kunnen steken, maar werk je bij een bedrijf met meer dan 50 werknemers dan kan dat geloof ik al niet.

Mijn salaris ligt ook rond de 1000 euro netto in de maand. En die gaat in de maand al bijna helemaal op aan hypotheek (ong. 650 euro) en de rekeningen.
We hebben een koopwoning van 80/90 vierkante meter die op dit moment in de verkoop staat voor 270.000 euro!!
Dit zijn de prijzen hier. En ze zijn erg hoog!
Gelukkig hebben we ons huis gekocht toen de Lire nog bestond en kunnen we nu op ons huis verdienen.
In Nederland hebben we nu een huis gekocht dat drie keer zo groot is voor veel minder geld als waar ons huis hier nu te koop voor staat.

We beginnen ook aan kinderen te denken, maar hoe wil je dat doen met zo weinig geld in de maand?
We moeten alletwee werken, want anders kunnen we dit huis niet betalen. Waar laat je je kind dan?
Crèche of babyopvang kennen ze hier weinig tot niet. En ik laat ook geen baby achter bij m'n schoonouders want dat zijn ook al mensen op leeftijd.

Dit zijn inderdaad maar een paar voorbeelden, maar toch wel hele belangrijke.
Het land is schitterend, maar misschien toch niet zo geweldig om er te wonen itt wat veel mensen denken.
Forza Juve!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')