http://www.novatv.nl/page(...)nisklinieken+bepleitquote:Strengere controle besnijdenisklinieken bepleit
Ongeveer 15.000 Nederlandse moslimjongens worden jaarlijks besneden. Religieuze besnijdenissen worden dat genoemd.
Ziekenfondspakket
Tot 2005 gebeurde dat in het ziekenhuis.Toen verdween de besnijdenis uit het ziekenfondspakket en was behandeling in een ziekenhuis voor de meeste moslims te duur.
Particulier
Er ontstonden overal in het land particuliere klinieken, waar een besnijdenis veel goedkoper is. Op die klinieken bestaat geen enkele controle.
Complicaties
Bij ziekenhuizen melden zich regelmatig ouders omdat er complicaties zijn na de besnijdenis van hun zoon. Urologen vinden dat de Inspectie voor de Gezondheidszorg de kwaliteit van de klinieken moet controleren.
Een slimme kleuter kan ook niet op tegen zijn ouders, een rare uitspraak van je dus...quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:29 schreef 16meter het volgende:
Lekker laten gaan.
Als je dom genoeg bent om een beunhaas in je leuter te laten snijden vraag je om ellende.
Als je dom genoeg bent om een beunhaas in de leuter van je zoon te laten snijden vraag je om ellendequote:Op zaterdag 14 november 2009 22:33 schreef eleusis het volgende:
[..]
Een slimme kleuter kan ook niet op tegen zijn ouders, een rare uitspraak van je dus...
Het ergste is dat het meestal nog niet eens kleuters zijn, maar feitelijk nog babies.quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:33 schreef eleusis het volgende:
[..]
Een slimme kleuter kan ook niet op tegen zijn ouders, een rare uitspraak van je dus...
Dan kan je oorbellen bij jonge meisjes ook wel gaan verbieden, ook nergens voor nodig.quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Het ergste is dat het meestal nog niet eens kleuters zijn, maar feitelijk nog babies.
Van dat soort "ouders" zou gewoon massaal uit de ouderlijke macht moeten worden afgenomen.
Heel simpel: Je gaat niet zonder noodzaak in kinderen liggen snijden.
het is nergens voor nodig en dus controle idem dito.quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:40 schreef Jojogirl het volgende:
[..]
Aangezien het een medische handeling betreft, lijkt mij dat hier gewoon veel meer controle op de klinieken zou moeten zijn.
http://www.besnijdenisinfo.nl/info.htmlquote:Op zaterdag 14 november 2009 22:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Het ergste is dat het meestal nog niet eens kleuters zijn, maar feitelijk nog babies.
Van dat soort "ouders" zou gewoon massaal uit de ouderlijke macht moeten worden afgenomen.
Heel simpel: Je gaat niet zonder noodzaak in kinderen liggen snijden.
Nou prima, lekker zo door blijven aanmodderen en vooral niet klagen als er complicaties optredenquote:Op zaterdag 14 november 2009 22:42 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
http://www.besnijdenisinfo.nl/info.html
Genoeg redenen om het wel te doen. Daarom is het verbieden ervan debiel. Dat het ongebruikelijk is in Europa betekent niet dat je iets gelijk moet verbieden
Heb je de woorden "zonder noodzaak" even gemist?quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:42 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
http://www.besnijdenisinfo.nl/info.html
Genoeg redenen om het wel te doen. Daarom is het verbieden ervan debiel. Dat het ongebruikelijk is in Europa betekent niet dat je iets gelijk moet verbieden
Dan verbied je het besnijden door dubieuze mensen/klinieken. Laat je het alleen doen in ziekenhuizen. Dan heb je tenminste een bepaalde zekerheidquote:Op zaterdag 14 november 2009 22:47 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Nou prima, lekker zo door blijven aanmodderen en vooral niet klagen als er complicaties optreden
Voorkomen is beter dan genezenquote:Op zaterdag 14 november 2009 22:47 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Heb je de woorden "zonder noodzaak" even gemist?
Precies. maar die onzin hoort niet vergoed te worden door de basisverzekering.quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:49 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
Dan verbied je het besnijden door dubieuze mensen/klinieken. Laat je het alleen doen in ziekenhuizen. Dan heb je tenminste een bepaalde zekerheid
Dan ook maar meteen (ze zijn toch onder narcose) de appendix verwijderen ofzo? Gewoon uit voorzorg...quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:50 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
Voorkomen is beter dan genezen
Tot 2005 gebeurde dat in het ziekenhuis.Toen verdween de besnijdenis uit het ziekenfondspakket en was behandeling in een ziekenhuis voor de meeste moslims te duur.quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:51 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Precies. maar die onzin hoort niet vergoed te worden door de basisverzekering.
Het verwijderen van de appendix is veel ingrijpender dan een besnijdenis. Bij besnijdenis laseren ze tegenwoordig een stukje weg en kan je al na een paar dagen weer volledig gebruik maken van je leuter.quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:55 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Dan ook maar meteen (ze zijn toch onder narcose) de appendix verwijderen ofzo? Gewoon uit voorzorg...
Kijk: als het noodzakelijk is om in iemand te gaan snijden, dan heb ik daar geen problemen mee. Als ik morgen problemen aan m'n lul heb, sta ik maandag ook in het ziekenhuis. Maar preventief in kinderen gaan snijden - kinderen verminken eigenlijk - kan ik met m'n verstand niet bij.
Even je vorige post erbij halen: Het is cosmetisch. Op vraag van de "ouders". Niet uit noodzaak, want het jongetje in kwestie functioneert helemaal prima. Appendix verwijderen is ook een operatie van niets. Binnen een week zit je alweer gewoon een vette bek te halen bij de plaatselijke frituur.quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:57 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
Het verwijderen van de appendix is veel ingrijpender dan een besnijdenis. Bij besnijdenis laseren ze tegenwoordig een stukje weg en kan je al na een paar dagen weer volledig gebruik maken van je leuter.
Overigens: Waarom zou besnijdenis verminking zijn?
Besnijdenis is nergens voor nodig alleen als er medische noodzaak is (te nauwe voorhuid bijvoorbeeld).quote:Op zaterdag 14 november 2009 22:57 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
Het verwijderen van de appendix is veel ingrijpender dan een besnijdenis. Bij besnijdenis laseren ze tegenwoordig een stukje weg en kan je al na een paar dagen weer volledig gebruik maken van je leuter.
Overigens: Waarom zou besnijdenis verminking zijn?
Helemaal mee eensquote:Op zaterdag 14 november 2009 23:08 schreef De_Melkboer het volgende:
Als iemand zich wil laten besnijden, prima. Maar dan wel op een leeftijd dat ze daarover zelf mogen en kunnen beslissen.
Het is dus niet zo dat -als het op een juiste manier gebeurt- een man er nadelen aan overhoudt, eerder voordelen. Verminkt is een subjectief begrip in deze.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:06 schreef MoonCore het volgende:
[..]
Besnijdenis is nergens voor nodig alleen als er medische noodzaak is (te nauwe voorhuid bijvoorbeeld).
Een baby heeft er 0,0 over te zeggen wat er met zijn geslachtsdeel gebeurd en zal voor de rest van zijn leven met een verminkte penis rondlopen.
Ik kan je volgen, Hukkie.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:10 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Het is dus niet zo dat -als het op een juiste manier gebeurt- een man er nadelen aan overhoudt, eerder voordelen. Verminkt is een subjectief begrip in deze.
Wat een baby niet weet zal hij ook niet missen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:17 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Ja het is ook zo'n onderwerp, wat moet je er van vinden, niemand die er last van heeft behalve de 'gebruiker' zelf. Als iemand zich wil laten besnijden dan doen ze dat maar op eigen kosten.
Ik vind eigenlijk niet eens dat het een keuze zou moeten zijn van de baby als het bij geloofsopvattingen hoort, het is niet alsof er iemand last van heeft. Het enige probleem dat ik er mee zou hebben is als het niet goed gebeurd en er mee geknoeid wordt door kwakzalvers.
Voor de rest gaan ze maar hun gang, het is niet mijn penis waar in gesneden wordt.
Nee hoor, standpunten kunnen het begin zijn van een leuke discussie. Wat me intrigeert is wat de ouders die hun kinderen vanwege geloof laten besnijden beweegt om dat te laten gebeuren. Dat zou ik graag eens horen, en dan liefst genuanceerder dan dat het traditie is.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:14 schreef EchoAlpha het volgende:
Ok prima. Iedereen heeft z'n standpunt ingenomen. Nutteloos om nog verder te discussiëren
Die dondert er vanzelf na een paar dagen vanaf hoor...quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:20 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
Wat een baby niet weet zal hij ook niet missen.
Je gaat toch ook niet lopen klepperen dat je geen mooie lange navelstreng meer hebt
Er zitten ook voordelen aan het hebben van een voorhuid. Verminkt is geen subjectief begrip want de oorspronkelijke staat van de penis alsmede het functioneren wordt wel degelijk aangetast door een besnijdenis.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:10 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Het is dus niet zo dat -als het op een juiste manier gebeurt- een man er nadelen aan overhoudt, eerder voordelen. Verminkt is een subjectief begrip in deze.
Ik vind dat kinderen ook niet meer gedoopt mogen worden op jonge leeftijd. Pas als ze zelf de keuze kunnen maken mogen ze gedoopt worden, anders is het een inbreuk op hun persoonlijke integriteit.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:08 schreef De_Melkboer het volgende:
Als iemand zich wil laten besnijden, prima. Maar dan wel op een leeftijd dat ze daarover zelf mogen en kunnen beslissen.
Prima, dat kan. Ik weet ook niet of ik -als ik ooit een zoon krijg- hem zou laten besnijden, omdat de hygienische noodzaak ontbreekt. Mijn ouders hebben er ooit voor gekozen om mij wel te laten besnijden, met als gevolg dat ik een aantal weken in een rokje naar de kleuterschool moest (quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:17 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Ik kan je volgen, Hukkie.
In weze is het net hetzelfde als een tatoeage laten zetten. Of je tong laten splijten. Of een stuk ijzer in een lichaamsdeel laten schieten. In feite is dat ook verminking.
Maar een gezond iemand HOEFT dit niet te doen. Een gezond iemand kan dit wel willen, maar dan is dat cosmetisch.
Zoals ik al eerder probeerde uit te leggen: Als het noodzakelijk is, sta ik bij wijze van spreken vooraan in de rij om m'n voorhuid eraf te laten hakken. Maar zonder noodzaak - en zeker zonder de uitdrukkelijke wens van de besnedene-in-spe - valt dit soort zaken (voor mij) toch echt onder het kopje "verminking".
Het is wetenschappelijk aangetoond dat een penis zonder voorhuid minder kans heeft op HIV-overdracht. Dat er statistisch gezien misschien meer mensen HIV hebben in Amerika is een drogreden omdat het niets af doet aan het wetenschappelijke onderzoek.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:22 schreef MoonCore het volgende:
En die voordelen die vaker aangehaald worden door het besnijdeniskamp zijn vaak erg gemakkelijk onderuit te halen. Het beter voorkomen van SOA's bijvoorbeeld is één van de eerste zogenaamde voordelen waar men naar grijpt maar de cijfers liegen er niet om, in de VS ligt het aantal SOA's en HIV stukken hoger dan in Europa ondanks dat het merendeel van het mannelijk geslacht besneden is.
Ja inderdaad, en het is niet alsof mannen besnijdenis een misdaad tegen de menselijkheid is. Als de ouders dat willen doen uit geloofsovertuiging dan gaan ze hun gang maar. Zolang het maar veilig en schoon gebeurd kan het mij werkelijk niet schelen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:20 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
Wat een baby niet weet zal hij ook niet missen.
Je gaat toch ook niet lopen klepperen dat je geen mooie lange navelstreng meer hebt
Volgens het geloof moet men het doen vanwege die medische redenen denk ik (De profeet was zo geboren omdat het beter zou zijn?)quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:21 schreef De_Melkboer het volgende:
[..]
Nee hoor, standpunten kunnen het begin zijn van een leuke discussie. Wat me intrigeert is wat de ouders die hun kinderen vanwege geloof laten besnijden beweegt om dat te laten gebeuren. Dat zou ik graag eens horen, en dan liefst genuanceerder dan dat het traditie is.
De medische overwegingen daar kan ik me wel iets bij voorstellen, al vraag ik me ook af of een voorhuid niet een soort beschermhuls is voor de dunnere huid daaronder.
Het woord 'verminkt' heeft een dusdanig negatieve connotatie dat het wel degelijk een subjectief begrip is. Door het woord 'verminkt' te gebruiken wordt er meteen een oordeel over de handeling uitgesproken.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:22 schreef MoonCore het volgende:
[..]
Er zitten ook voordelen aan het hebben van een voorhuid. Verminkt is geen subjectief begrip want de oorspronkelijke staat van de penis alsmede het functioneren wordt wel degelijk aangetast door een besnijdenis.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:24 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik vind dat kinderen ook niet meer gedoopt mogen worden op jonge leeftijd. Pas als ze zelf de keuze kunnen maken mogen ze gedoopt worden, anders is het een inbreuk op hun persoonlijke integriteit.
We hoeven iig niet bang te zijn dat de PVV zich hierover zorgen maakt aangezien Joden ook besneden wordenquote:Op zaterdag 14 november 2009 23:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja inderdaad, en het is niet alsof mannen besnijdenis een misdaad tegen de menselijkheid is. Als de ouders dat willen doen uit geloofsovertuiging dan gaan ze hun gang maar. Zolang het maar veilig en schoon gebeurd kan het mij werkelijk niet schelen.
Of gaan we hier in Nederland ook al bepalen voor anderen of je je kind mag laten besnijden of niet? Het moet niet gekker worden hier, betutteling van jewelste.
In een woestijnachtig gebied waar weinig water te vinden is, is het ook erg handig geen voorhuid te hebben. Je kunt je lul namelijk niet vaak en niet goed wassen, dus is het een stuk hygiënischer de voorhuid te verwijderen. Zo'n traditie wordt geïncorporeerd in het geloof en met de islam verspreid over grote delen van de wereld.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:26 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
Volgens het geloof moet men het doen vanwege die medische redenen denk ik (De profeet was zo geboren omdat het beter zou zijn?)
Maar dit weet ik niet zeker (zou je aan Triggershot moeten vragen, misschien dat hij er meer over weet)
Eens.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:27 schreef De_Melkboer het volgende:
[..]
Ik vind eigenlijk dat mijn ouders me pas hadden mogen verwekken toen ik volwassen was, en daarmee instemde
Als ze het maar laten, ik heb geen zin om ook nog eens ondraaglijke betutteling van rechts te moeten doorstaan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:28 schreef EchoAlpha het volgende:
[..]
We hoeven iig niet bang te zijn dat de PVV zich hierover zorgen maakt aangezien Joden ook besneden worden
Zand schuurt die prut wel lekker wegquote:Op zaterdag 14 november 2009 23:28 schreef Sloggi het volgende:
[..]
In een woestijnachtig gebied waar weinig water te vinden is, is het ook erg handig geen voorhuid te hebben. Je kunt je lul namelijk niet vaak en niet goed wassen, dus is het een stuk hygiënischer de voorhuid te verwijderen. Zo'n traditie wordt geïncorporeerd in het geloof en met de islam verspreid over grote delen van de wereld.
Noodzaak -> incorporatie in geloof -> geloofstraditie.
Mwa, vrouwenbesnijdenis komt ook voor en dat is weer van een andere orde, waar het voor een man voordelen heeft, degradeer je de vrouw echt tot broedmachine.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:25 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja inderdaad, en het is niet alsof mannen besnijdenis een misdaad tegen de menselijkheid is. Als de ouders dat willen doen uit geloofsovertuiging dan gaan ze hun gang maar. Zolang het maar veilig en schoon gebeurd kan het mij werkelijk niet schelen.
Of gaan we hier in Nederland ook al bepalen voor anderen of je je kind mag laten besnijden of niet? Het moet niet gekker worden hier, betutteling van jewelste.
Het gaat toch over jongens neem ik aan? Ik kan wel meteen de link leggen tussen vrouwenbesnijdenis maar ik wou het liever even geloofsneutraal houden en op het onderwerp zelf ingaan.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:31 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mwa, vrouwenbesnijdenis komt ook voor en dat is weer van een andere orde, waar het voor een man voordelen heeft, degradeer je de vrouw echt tot broedmachine.
Zonder clitoris is de vrouw wel minder snel geneigd om overspel te plegen. Ik kan wel indenken waarom vrouwenbesnijdenissen plaatsvinden. Helemaal als je weet wat de bruidschat kost.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:31 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Mwa, vrouwenbesnijdenis komt ook voor en dat is weer van een andere orde, waar het voor een man voordelen heeft, degradeer je de vrouw echt tot broedmachine.
Besnijdenis in Nederland is sowiezo niet geloofsneutraal natuurlijk, maar verder prima hoor.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:33 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Het gaat toch over jongens neem ik aan? Ik kan wel meteen de link leggen tussen vrouwenbesnijdenis maar ik wou het liever even geloofsneutraal houden en op het onderwerp zelf ingaan.
quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:34 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Zonder clitoris is de vrouw wel minder snel geneigd om overspel te plegen. Ik kan wel indenken waarom vrouwenbesnijdenissen plaatsvinden. Helemaal als je weet wat de bruidschat kost.
Eigenlijk wel, het wordt door Islamieten gedaan, atheïsten uit hygiëne vooroordelen, Joden doen het. Eigenlijk is het best neutraal te noemen. Toegegeven, het wordt meestal geassocieerd met de Islam maar dat is nogal kortzichtig lijkt me.quote:Op zaterdag 14 november 2009 23:35 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Besnijdenis in Nederland is sowiezo niet geloofsneutraal natuurlijk, maar verder prima hoor.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |