quote:FRONTALE AANVAL OP WHEREABOUTS
Na het Bosman-arrest dreigt België weer trendsetter te worden in de internationale sportrechtspraak. De geschorste tennissers Yanina Wickmayer en Xavier Malisse brengen een batterij juristen in stelling tegen de whereabouts. De dopingbestrijding trilt op haar grondvesten.
Na het Bosman-arrest, een Wickmayer-Malisse-arrest? Als het van Vlaanderens bekendste sportpleiter —meester Johnny Maeschalck— afhangt, eerder vandaag dan morgen. ‘Het doel heiligt niet alle middelen en de dopingbestrijding van vandaag is een aantasting van enkele fundamentele basisregels van onze rechtstaat en van onze mensenrechten. Daar gaan wij met alle mogelijke middelen tegen in. We gaan door tot het einde.'
Ter herinnering: Yanina Wickmayer en Xavier Malisse werden op donderdag 5 november voor een jaar geschorst door het Vlaams Dopingtribunaal. Bij Wickmayer gebeurde dat op basis van drie fout ingevulde whereabouts (de verplichte melding van de verblijfplaats voor topsporters), bij Malisse op basis van twee van die missers én een gemiste dopingcontrole.
De tegenaanval belooft vuurwerk. Naast Maeschalcks eigen collega Kirstof De Saedeleer van het bureau Van Landuyt en Vennoten zijn nog vier andere advocaten bereid om mee te helpen: Dirk Lindemans en Frank Judo voor de Raad van State en voor administratieve procedures, en de Franstalige advocaten Jean-Louis Dupont (bekend van het Bosman-arrest) en Martin Hissel voor alles wat de Europese Unie betreft. Ten slotte is er ook een adviseur van formaat op de kar gesprongen met oud-minister en voormalig raadsheer bij het Europees Hof Melchior Wathelet.
De juristen en advocaten die aan de zaak werken, hebben afspraken gemaakt over hun vergoeding, naar analogie met de zaak-Bosman waar de sporter ook nooit de factuur van vijf jaar kreeg gepresenteerd. ‘De intellectuele oefening primeert', aldus Maeschalck.
De eerste klacht is al ingediend: bij de Europese Commissie voor het niet-respecteren van de Europese regelgeving. Verder: een klacht bij de Europese Commissie tegen het Wada op grond van de schending van de concurrentieregels. Drie: een prejudiciële vraag bij het Europees Hof, zoals in de zaak-Bosman. Of de regelgeving van Vlaanderen niet strijdig is met het vrije verkeer van personen binnen de Unie. De vierde en vijfde procedure worden een kort geding en een administratieve cassatie bij de Raad van State. En uiteraard twee procedures bij het Sportarbitragetribunaal TAS in Lausanne. Eén om de opschorting te krijgen tot de beslissing ten gronde en dan de beslissing ten gronde zelf.
Zoals het Bosman-arrest destijds een einde maakte aan de slavenhandel met voetballers, maar ook negatieve gevolgen had voor de voetbaleconomie, zo dreigt een uitspraak in het voordeel van de tennissers de dopingbestrijding op basis van de verplichte melding van verblijfsgegevens onderuit te halen. Mr. Maeschalck: ‘De whereabouts in Europa op de schop? Het spijt mij, voorlopig zit ik niet met de gevolgen, maar wel met twee gekwetste sporters die ik zo snel mogelijk weer op de baan wil krijgen.'
Bron: De Standaard.
Ik zou Maeschalk toch niet onderschatten, die man heeft een ijzersterke reputatie in sportprocessen. Hij boekte toch succes in zaken als die van Beke, Leukemans, Capelle, Keise. Hij is zelfs aan een winning streak bezig, want hij won achtereenvolgens de zaken Boonen, Lefèvre, Woestenborghs en Keise.quote:Het is trouwens niet omdat ze een "frontale aanval" inzetten dat ze die ook gaan winnen ... Meester Maeschalck duikt dan wel in veel sportprocessen op , maar zoveel wint hij er toch ook niet ... hij slaagt er vooral in ze door procedurefouten te verlengen ... (zie proces VDB en Museeuw enzo)
Bron: nu.nlquote:HEERENVEEN - De Nederlandse schaatsbond KNSB heeft de 13-jarige Dominique Lommers voorlopig verboden deel te nemen aan wedstrijden.
Die schorsing is haar opgelegd, omdat haar ouders nog geen schriftelijke toestemming hebben geven voor het meewerken aan de eventuele dopingcontroles.
Lommers werd eind vorige maand door de Dopingautoriteit verplicht om haar whereabouts op te geven. Ze moet voor elke dag een tijdstip en locatie doorgeven waarop ze beschikbaar is voor een dopingcontrole.
Uitzonderlijke maatregel
Het is een uitzonderlijke maatregel voor zo'n jonge schaatsster. De instantie voelde zich echter daartoe verplicht, mede omdat haar broer Wesley een schorsing van twee jaar boven het hoofd hangt nadat bij hem begin dit jaar een extreem hoge nandrolonwaarde werd gevonden.
''Ze doet dezelfde sport als haar broer, is ook heel goed en verkeert in dezelfde omgeving'', beargumenteerde Herman Ram van de Dopingautoriteit de maatregel eerder.
De KNSB benadrukt dat indien de ouders van Lommers hun medewerking verlenen de schorsing onmiddellijk wordt opgeheven.
Die heb ik ook gezien en daarvan uitgaande met z'n vieze snorretje zie ik hem er idd voor in staat z'n kinderen rotzooi te geven..quote:Op zaterdag 14 november 2009 20:22 schreef TargaFlorio het volgende:
Een aantal dagen geleden bij 1Vandaag een korte reportage over deze zaak gezien. Ik vind haar vader maar een enge vent. Het is natuurlijk maar een indruk die je via de TV krijgt maar het lijkt me wel iemand die alles doet voor succes, ook al is dat doping.
quote:Op zondag 15 november 2009 12:34 schreef ElYefe het volgende:
[..]
Die heb ik ook gezien en daarvan uitgaande met z'n vieze snorretje zie ik hem er idd voor in staat z'n kinderen rotzooi te geven..
Zo zie je maar hoe snel je een dopingcontrole kan missen.quote:Sørensen episode exposes whereabouts difficulties
Saxo Bank Team says warning has nothing to do with doping
Chris Anker Sørensen's warning for missing a doping control “just shows how difficult the system is,” according to Saxo Bank Sport Director Kim Andersen.
Right after the Tour de France, Sørensen rode a race in Kjellerup. Family and friends surprised him with a party after the race, and after having a few beers, the rider decided to spend the night there, rather than at his parents' house, as planned. However, he had given his parents' address in his “whereabouts” filing, and Anti Doping Danmark showed up the following morning. Since Sørensen was not where he said he would be, he was given a warning.
Andersen said the team was not worried about it. “It was just unfortunate,” he told spn.dk. "It just shows how difficult the system is. You have to really be careful with it. I think that Chris tells it to show that it can be almost hopeless.
"Such a warning has nothing whatsoever to use drugs to do, and Chris is very aware of his whereabouts," he added.
The team accepts and respects the whereabouts rules, but find them difficult for the cyclists. "It is very confusing. You have no privacy as a cyclist. I think it is good that Chris stands up with the story to show how difficult it can be. It is almost impossible not to get a warning one time or another,“ according to Andersen.
bron: www.cyclingnews.com
Aan de andere kant denk ik dat hij de volgende keer toch wel even midden in de nacht met 20 bier achter zijn kiezen doorgeeft dat hij elders slaapt.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:07 schreef TheArt het volgende:
Zo zie je maar hoe snel je een dopingcontrole kan missen.
NA een paar biertjes wist hij het al, dus toen kon het al. Het blijft natuurlijk raar dat je er ten alle tijden aan moet denken maar dat is nu eenmaal hoe het is tegenwoordigquote:Op dinsdag 17 november 2009 13:38 schreef APK het volgende:
[..]
Aan de andere kant denk ik dat hij de volgende keer toch wel even midden in de nacht met 20 bier achter zijn kiezen doorgeeft dat hij elders slaapt.
Zoals verwacht dusquote:Davide Rebellin moet zijn olympische zilveren medaille van Peking inleveren. Dat heeft het IOC dinsdag laten weten.
Rebellin eindigde tijdens de Spelen in de wegwedstrijd als tweede achter de Spanjaard Samuel Sanchez, maar in april werd bekend dat de Italiaan in Peking het verboden stimulerende middel cera had gebruikt.
Fabian Cancellara schuift nu wellicht door naar de tweede plaats en de Rus Aleksander Kolobnev krijgt dan alsnog brons. Rebellin moet tevens een premie van 75.000 euro terugbetalen aan het Italiaans olympische comité.
Bron: NOS
Wellicht door? Welke ludieke maatregel heeft het IOC anders in petto? Geen zilveren medaille uitdelen?quote:Op dinsdag 17 november 2009 22:40 schreef Leatherface het volgende:
[Fabian Cancellara schuift nu wellicht door naar de tweede plaats en de Rus Aleksander Kolobnev krijgt dan alsnog brons. Rebellin moet tevens een premie van 75.000 euro terugbetalen aan het Italiaans olympische comité.]
Zoals verwacht dus
Ik kan me voorstellen dat ze de stalen van de wegkoers nog een hertesten en pas medailles uitdelen op het moment dat ze er zeker van zijn dat Cancellara en Kolobnev clean waren.quote:Op woensdag 18 november 2009 00:01 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Wellicht door? Welke ludieke maatregel heeft het IOC anders in petto? Geen zilveren medaille uitdelen?
Ook zoals verwacht dus. Benieuwd of ie nog in beroep gaat bij het TAS.quote:Atleet Ramzi moet olympisch goud inleveren
Uitgegeven: 18 november 2009 12:44
Laatst gewijzigd: 18 november 2009 13:11
LAUSANNE - De atleet Rashid Ramzi moet zijn gouden medaille, behaald tijdens de Olympische Spelen van 2008 in Peking, inleveren. Dat heeft een bron binnen het internationaal olympisch comité IOC woensdag gemeld.
Ramzi, winnaar van de 1500 meter en uitkomend voor Bahrein, werd in april betrapt op doping.
Bij Ramzi werden bij een hercontrole sporen van het verboden middel CERA gevonden.
Rebellin
Dinsdag werd al bekend dat het Italiaans olympisch comité CONI wielrenner Davide Rebellin heeft opgedragen zijn zilveren medaille van de wegwedstrijd in Peking in te leveren.
Ook Rebellin werd betrapt op het gebruik van epovariant CERA.
Kiprop
De Keniaan Asbel Kipruto Kiprop, in Peking tweede achter Ramzi, krijgt nu het goud. Zilver gaat naar de Nieuw-Zeelander Nicholas Wilis. De Fransman Mehdi Baala pakt alsnog een medaille, de bronzen.
Bron: ANP
quote:Rebellin promises a return to cycling
Italy's Davide Rebellin promises to return to racing despite being stripped of his Olympic silver medal Tuesday.
"Even if I am not believed and I will be blamed, I will return to race to show who Davide Rebellin is to everyone," Rebellin said in a statement given to La Gazzetta dello Sport.
He finished second in the men's road race August 9 at the 2008 Olympic Games in Beijing, but test results released April 28 this year revealed he doped with blood booster EPO-CERA. The Italian anti-doping tribunal (TNA) has yet to issue a related suspension, but the International Olympic Committee (IOC) ordered Tuesday that he return his medal.
"We are stunned because the IOC has taken a step that gives little respect to the parties," Rebellin's lawyer Fausto Pavone said. "It waited to see our defence, then after six months and with reasoning we don't agree with, it took action."
Rebellin will appeal the IOC's decision to the Court of Arbitration for Sport (CAS), said Pavone. They have 21 days to present their case to the IOC.
The Italian Olympic Committee (CONI) met in Rome yesterday to discuss Rebellin's case.CONI is in charge of retrieving the medal from Rebellin and the €75,000 it awarded him.
Rebellin and German Stefan Schumacher are two of six athletes who tested positive for EPO at the Beijing Olympics. The IOC disqualified Schumacher, Bahrain's Rashid Ramzi (gold medallist in the 1500m in athletics), Greece's Athanasia Tsoumeleka (ninth in the 20km walking event) and Croatia's Vanja Perisic (sixth in round 1, heat 3 of 800m in athletics) yesterday.
However, it did not disqualify Dominican Republic's Yudelquis Maridalin Contreras (fifth in the 53kg weightlifting event) after counter-analysis failed to confirm the initial result.
quote:Op dinsdag 24 november 2009 11:05 schreef Heero87 het volgende:
Blijkbaar hebben nu ook negen spelers van het Belgische AA Gent twee whereabouts-streepjes achter zijn naam. Nog eentje en ze worden een jaar geschorst..
quote:WHEREABOUTS-PANIEK BIJ AA GENT
De whereabouts blijven voor beroering
zorgen, nu ook in het voetbal. Zo zijn
liefst 9 spelers van AA Gent al 2 keer
niet in orde geweest met hun gegevens.
Clubs als Anderlecht, Genk en Club
Brugge hebben iemand in dienst om de
gegevens van alle spelers door te
sturen. Bij Gent moeten de spelers dat
zelf doen en vooral de buitenlanders
springen er minder nauwkeurig mee om.
Basisspelers Zlatan Ljubijankic en
Milos Maric zijn bij de spelers met
twee streepjes achter hun naam, weet
HLN. Als een sporter drie keer niet
in orde is, kan een schorsing volgen.
quote:"SPELERS MOETEN HET ZELF INVULLEN"
Gent-manager Michel Louwagie is niet
blij met de situatie. "Maar dit is de
verantwoordelijkheid van de spelers."
"Wij helpen bij het invullen als de
spelers daar om vragen", zegt Louwagie
aan HLN. "Sommigen maken daar gebruik
van, maar daar zijn ze dus vrij in. Het
invullen van de gegevens is hun eigen
verantwoordelijkheid. Individuele spor-
ters vullen dat toch ook allemaal in?"
"We zouden iemand een oogje in het zeil
kunnen laten houden. Maar is dat dan
een blijk van professionalisme of een
gebrek daaraan bij de spelers? Maar ik
denk wel dat iedereen nu wakker is."
quote:Spaans dopingnetwerk opgerold
In Spanje is dinsdagmiddag de Peruaanse arts Walter Viru Rodriguez gearresteerd. Viru is een ex-collega van de beruchte arts Eufemiano Fuentes en was in het verleden de teamarts van het wielerteam Kelme en wordt gezien als het belangrijkste persoon in het dopingnetwerk. Een speciale eenheid van de Spaanse politie (Guardia Civil) heeft tevens twaalf mensen gearresteerd
in de Spaanse provincies Barcelona, Valencia, Murcia en Granada. Onder de gearresteerden zouden twee apothekers zitten, waarbij de zoon van de arts Viru, diverse artsen en enkele sporters.
Het dopingnetwerk distribueerde onder andere EPO en groeihormonen. Er zijn ook gewapende invallen gedaan in woningen van atleten, apotheken en de praktijk van de Peruaanse arts Walter Viru. Er werden dopingproducten, documenten en computers in beslag genomen. Alle producten en documenten zullen later onderzocht worden om uit te vinden wie er betrokken zijn in dit grootse dopingnetwerk.
Volgens de diverse Spaanse media zijn er invallen gedaan bij de snelwandelaar Francisco Javier Fernández , paralympisch kampioen wielrennen Javier Otxoa (oud-Kelme renner) en wielrenner , Pedro Jose Vera Alcaraz (Contentpolis-AMPO) en wielrenster Christina Navarro. Todociclismo.com is de enige bron die ook de naam van Jose Vicente Garcia Acosta (Caisse d'Epargne) noemt.
De naam van Dr Viru Rodriguez werd voor het eerst genoemd in 2004 bij een dopinggeval bij de wielerploeg Kelme. De Spaanse wielrenner Jesus Manzano fungeerde als klokkenluider en beschuldigde de Peruaanse arts en dokter Eufemiano Fuentes van georganiseerde dopingpraktijken bij de wielerploeg Kelme. Zijn uitspraken waren destijds aanleiding voor de Guardia Civil om onderzoek te doen naar het handelen van sportarts Eufemiano Fuentes.
De operatie werd uitgevoerd in samenwerking met de Franse gendarmerie, omdat er ook Franse atleten bij betrokken zouden zijn. Het onderzoek zal nog enige tijd in beslag nemen en is in volle gang.
http://www.ad.nl/ad/nl/17(...)ijft-geschorst.dhtmlquote:LAUSANNE - Het internationaal sporttribunaal CAS heeft woensdag de schorsing van schaatsster Claudia Pechstein bevestigd. De vijfvoudig olympisch kampioene uit Duitsland werd eerder door de overkoepelende schaatsfederatie ISU voor twee jaar uitgesloten wegens verdachte bloedwaarden in haar biologisch paspoort.
Het is nu in principe uitgesloten dat Pechstein, nooit direct betrapt op doping, in februari deelneemt aan de Winterspelen van Vancouver.
Pechstein zei niet geheel verrast te zijn. ,,Ik had het wel een beetje zien aankomen. Daarom ben ik niet geschokt over de uitspraak. Wat me zeer teleurstelt is dat na de ISU ook het CAS fair play kennelijk niet hoog in het vaandel heeft staan. De manier waarop het oordeel tot stand is gekomen vind ik zeer omstreden.''
,,Men heeft mij zonder bewijs buitengesloten'', vervolgde Pechstein. ,,Ik ben gestraft op grond van indicaties, die zelfs in wetenschappelijke kring zeer omstreden zijn. Dat zal ik nooit kunnen begrijpen.'' De advocaat van Pechstein kondigde aan dat zijn cliënte nu zo snel mogelijk naar de Zwitserse burgerrechter stapt. (ANP)
En da's misschien ook wel een reden waarom het onredelijk bezwarend is om iemand zo'n regime op te leggen.quote:Op dinsdag 17 november 2009 12:07 schreef TheArt het volgende:
[..]
Zo zie je maar hoe snel je een dopingcontrole kan missen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |