Ik denk niet dat die strategie een edge heeft. De RSI is mathematisch gezien gewoon de afgeleide (de helling) van de koers (althans een imperfecte berekening daarvan). Een lage stand vertelt je alleen maar dat je een tijdje met een bepaalde helling aan het dalen bent, niets meer. Dat heeft verder geen voorspellende waarde, net zoals de tegenhanger (een moving average startegie, die precies het tegensgestelde veronderstelt: als je een tijdje gedaald bent daal je nog even verder) geen voorspellende waarde heeft.quote:Op maandag 16 november 2009 19:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik leer mijn kansen beter te definieren along the way. Uiteraard zit ik er vaak nog een aantal procenten naast, maar als mijn kans rond de 65% of hoger schommelt probeer ik er wel op in te gaan. Voorbeeldje is af te gaan op de intraday low van RSI, waarvan je weet dat het gedurende die dag wel weer ergens hoger opkomt. Voor vergelijking gebruik je dan bijv. de intraday grafiek van de vorige week om te kijken of dat ook zo is in combinatie met de gedane volumes. Gezien RSI een waardeloze indicator is wat betreft timing, en je maar 1 zekerheid hebt dat het omhoog gaat, probeer je op de intraday chart van vandaag te kijken, hoe laag we staan tov. de vorige dagen. Staan we laag, ga ik een korte positie long aan om direct bij die 'scheet omhoog' te verkopen.
Geen verrassing. Ikzelf heb nooit een voorspellende waarde in de RSI gevonden. Niet op lange termijn en niet intraday.quote:Ik probeer dit ook te backtesten, maar je krijgt per week natuurlijk enorme verschillende resultaten.
Mee eens, een beetje traden leer je ontzettend veel van. Verschillende strategieen, verschillende instrumenten, verschillende hoeveelheiden leverage, etc. Dat kan het beste lesgeld zijn dat je ooit betaalt. En als je over een paar jaar met veel grotere bedragen handelt/ belegt dan lach je om de verliesjes die je vroeger hebt gemaakt.quote:Dat is ook de reden waarom ik niet teveel CFD's wil doen en ook nog een beetje turbo's en sprinters om dat dat wat minder leverage is.
[..]
Ik kan natuurlijk ook een 1 jaar wachten tot het beter er voor staat op de financiele markten en dan 7500 in de aandelen stoppen. Dat zal me gegarandeerd goed geld op leveren, maar juist op dagelijks niveau te traden leer je (mijn inziens) sneller door dat je merkt dat bijna elke strategie die je wil toepassen zo vol met gaten zit en je daardoor je best wil doen om op intraday wel een tas vol geld te verdienen om over een jaar of 5 / 10 over te gaan op de lange termijn aandelen.
Toch is dat niet zo. Want als je écht eigen geld gebruikt ben je veel emotioneler en reageer je anders dan enkel in een spelletje.quote:Op maandag 16 november 2009 19:52 schreef Mendeljev het volgende:
Ik van dat principe van lesgeld zo stom tbh. Waarom zou je moedwillig geld willen verliezen door riskant te traden. Dat kan je tegenwoordig ook perfect via een fake portefeuille in de gaten houden. Ook al zijn het kleine bedragen. De enige winst bij het nemen van verlies is het overwinnen van je emoties denk ik. Beter traden zul je er denk ik niet door doen.
Ik moet weer denken aan die beleggingsdocumentaire waar een kereltje een paar duizend euro er doorheen jast puur omdat hij het beschouwt als lesgeld..![]()
met echte en eigen centen is het toch anders. Wat niet direct wil zeggen dat je de meest riskante dingen in het echt uit moet uitproberenquote:Op maandag 16 november 2009 19:52 schreef Mendeljev het volgende:
Ik van dat principe van lesgeld zo stom tbh. Waarom zou je moedwillig geld willen verliezen door riskant te traden. Dat kan je tegenwoordig ook perfect via een fake portefeuille in de gaten houden. Ook al zijn het kleine bedragen. De enige winst bij het nemen van verlies is het overwinnen van je emoties denk ik. Beter traden zul je er denk ik niet door doen.
Ik moet weer denken aan die beleggingsdocumentaire waar een kereltje een paar duizend euro er doorheen jast puur omdat hij het beschouwt als lesgeld..![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik wil niet als een ouwe lul overkomen, ook al doe ik dat wel, maar dat van die kortlopende overgeleveragde out-of-the-money derivaten waarbij het heel normaal is dat je nog eens door een profesionele tegenpartij een oor aangenaaid wordt, is wel heel erg iets van de afgelopen jaren.quote:Op maandag 16 november 2009 19:58 schreef LXIV het volgende:
Je kunt mensen wel vertellen dat ze als amateur met een klein kapitaal niet moeten handelen in kortlopende, out-of-the-money derivaten met een extreem hoge leverage, ze geloven je pas als ze een euro of 5000 verloren hebben. Zo is dat nu eenmaal.
Iedereen denkt stiekem slimmer te zijn dan de markt. Ik ook. Het wordt alleen niet mijn (financiele) ondergang. Ik houd ook rekening met een beurs die 180 graden de andere kant opgaat als ik denk dat hij doet.
Story of my lifequote:Op maandag 16 november 2009 19:58 schreef LXIV het volgende:
Je kunt mensen wel vertellen dat ze als amateur met een klein kapitaal niet moeten handelen in kortlopende, out-of-the-money derivaten met een extreem hoge leverage, ze geloven je pas als ze een euro of 5000 verloren hebben.
dan moet het ene bedrijf wat nog waarde heeft Ossur zijn, want dat is namelijk een verrrekte goed bedrijfquote:Op maandag 16 november 2009 20:10 schreef LXIV het volgende:
Nu kwam ik net pas het eerste grafiekje tegen van de OMX, de IJslandse AEX
[ afbeelding ]
Nota Bene, dit is dus een index, geen individueel aandeel dat failliet is gegaan.
(Maar een individueel land dat failliet is gegaan, goed)
98% daling. Nice!quote:Op maandag 16 november 2009 20:10 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
Nota Bene, dit is dus een index, geen individueel aandeel dat failliet is gegaan.
Heel toevallig had ik de samenstelling van de index bekeken en uitgerekend Ossur uitgekozen om eens nader te bekijken. Het minst-sexy bedrijf denkbaar: protheses, dus een goede belegging.quote:Op maandag 16 november 2009 20:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan moet het ene bedrijf wat nog waarde heeft Ossur zijn, want dat is namelijk een verrrekte goed bedrijf
ze zitten op Ekkersrijt, je kunt even langsgaanquote:Op maandag 16 november 2009 20:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Heel toevallig had ik de samenstelling van de index bekeken en uitgerekend Ossur uitgekozen om eens nader te bekijken. Het minst-sexy bedrijf denkbaar: protheses, dus een goede belegging.
Alleen vind ik de notering niet op de beurs ICE:OSSR , maar geen grafiek!
Vergrijzingquote:Op maandag 16 november 2009 20:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Heel toevallig had ik de samenstelling van de index bekeken en uitgerekend Ossur uitgekozen om eens nader te bekijken. Het minst-sexy bedrijf denkbaar: protheses, dus een goede belegging.
Yeah baby.quote:
Dit is alweer een jaar geledenquote:Op maandag 16 november 2009 20:27 schreef Mendeljev het volgende:
Lesgeld is onnodig. Je moet gewoon af en toe dit topic doorlezen en die tweedelige beleggingsdocumentaire bekijken en dan heb je niks te vrezen!
Dat topic is inderdaad een klassieker.quote:Op maandag 16 november 2009 20:27 schreef Mendeljev het volgende:
Lesgeld is onnodig. Je moet gewoon af en toe dit topic doorlezen en die tweedelige beleggingsdocumentaire bekijken en dan heb je niks te vrezen!
Het ene zeggen...quote:De dollar kwam verder onder druk te staan nadat gesprekken over valuta tussen de VS en China in Singapore op niets waren uitgelopen. Bernanke zei in zijn toespraak in New York dat de Fed 'attent' is op veranderingen in de koers van de dollar en dat de Fed ervoor zal zorgen dat de dollar een sterke munt blijft.
Geithner: 'Sterke dollar belangrijk'quote:Op maandag 16 november 2009 20:39 schreef SeLang het volgende:
De dollar is trouwens niet de verantwoordelijkheid van Bernanke maar van Geithner.
Inderdaad, waarom hier bij elke stijging gelijk "short gaan!" geschreeuwd wordt snap ik ook niet.quote:Op maandag 16 november 2009 18:46 schreef LXIV het volgende:
Volgens mij kan de beurs nog gemakkelijk doorstijgen tot 340-360 tot het einde van dit jaar. Waarom wacht je niet daarop met short gaan? Je kansen op positief rendement zijn dan veel groter!
Ja dat magquote:Op maandag 16 november 2009 19:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
mag ik weer uit m'n hoekje komen, S_E?
Cool, 500% gestegen in 4 jaar tijd, dat is een rendement van 56.5% per jaar.quote:Op maandag 16 november 2009 20:10 schreef LXIV het volgende:
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 16 november 2009 20:47 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ja dat mag![]()
En wel met de volgende reden, ik kom net van de 'investment society' van onze Universiteit vandaan. Ik dacht, ik trade toch al wel een poosje, kijken of het iets voor mij is. Een fonds opgericht door studenten waar iedereen geld inlegt en dan daarmee gaat beleggen in een mandje aandelen. De winst wordt uiteraard verdeeld door de groep members.
Nu hield 'il presidente' een uur lang een betoog over waarom de board members moesten kiezen om ICAP te kopen. En de redenen waren als volgt..
- ICAP is afhankelijk van de financiële transacties die er gedaan worden. Sinds de financiele sector spoedig weer zal aantrekken, zal dit straks omhoog gaan, en door het feit dat ze al veel geld verdienen op basis van de 2.3 biljoen transacties die ze per dag doen.. (!) Ze verdienen dus goed per product (ze hebben gigantisch lage profit margin
)
- ICAP heeft een laag P/E (16 is de P/E ong. op dit moment)
- ICAP is marktleider, dus weinig risico ()
- ICAP geeft veel dividend uit (enige positieve punt wat ik kon vinden in het lijstje wat we kregen)
Oh men, ik moet me er wel bij aanmelden omdat het uiteraard weer een pluspunt op mn CV is, maar men oh men wat heb ik moeten grijnzen en mezelf moeten inhouden om er wat van te zeggen![]()
![]()
![]()
![]()
Misschien moet ik zelf maar een Investment society opzettten
en op de weg omlaag short, als ze iedereen in IJsland (ik geef toe, dat zijn er niet veel) een short tubro OMX hadden gegeven, was nu iedereen rijkquote:Op maandag 16 november 2009 20:51 schreef Arcee het volgende:
[..]
Cool, 500% gestegen in 4 jaar tijd, dat is een rendement van 56.5% per jaar.
Ja, 97.8% gedaald van de top tot bodem.quote:Op maandag 16 november 2009 20:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
en op de weg omlaag short, als ze iedereen in IJsland (ik geef toe, dat zijn er niet veel) een short tubro OMX hadden gegeven, was nu iedereen rijk
Really?:')quote:Op maandag 16 november 2009 20:58 schreef Mendeljev het volgende:
Op de één of andere manier ben ik ontzettend achterdochtig als iemand bij voorbaat een hoog rendement belooft...
Van de bedrijven die de shorts hebben verkochtquote:Op maandag 16 november 2009 21:00 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, 97.8% gedaald van de top tot bodem.
Maar waar moet dat verdiende geld met short gaan vandaan komen als alles bijna failliet is?
Ja, maar ik kan me zo voorstellen als een land op de financiële rand van de afgrond bungelt dat er dan andere regels gelden en je naar je geld kunt fluiten.quote:Op maandag 16 november 2009 21:02 schreef Zith het volgende:
Van de bedrijven die de shorts hebben verkocht
Ik heb het meerdere malen van dichtbij gezien hoe mensen ENORM op hun bek gingen met obscure fondsjes. Uiteindelijk bleken het allemaal ponzi-schemes te zijn. Want ja ze keren 20% rendement per jaar uit!!!quote:
als je speculeert dat een index naar de bodem zinkt zou ik ook geen shorts kopen die op die beurs genoteerd zijnquote:Op maandag 16 november 2009 21:05 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ja, maar ik kan me zo voorstellen als een land op de financiële rand van de afgrond bungelt dat er dan andere regels gelden en je naar je geld kunt fluiten.
Ik ben het wel met je eens, ik moet me moeder helpen met de belastingaangiftes enz.. Het zou daarom handig zijn als ze dit in het 1e of 2e jaar van de middelbare school krijgen iig voordat ze een richting moeten kiezen.quote:Op maandag 16 november 2009 21:15 schreef tony_clifton- het volgende:
Nu, over dat topic. Ik zou vinden dat een vak financiële opvoeding of hoe stom je 't ook wil noemen wel gepast zou zijn in elke schoolopleiding. Als er iets is dat véél te weinig mensen weten is het dat geld geld maakt.
En dan niet betuttelend bedoeld ofzo, maar gewoon, hoeveel geld verliezen gewone mensen niet door gebrekkige kennis van leningen/hypotheken/belastingsformulieren enz....
Ik ben 22 maar sta precies wel veel verder dan mijn kennissen op dat gebied, voor zover ik het kan inschatten. En niet allemaal dankzij pa & ma, alhoewel ik wel veel meer dan gemiddeld aan hun te danken heb.
Eh...als je aandelen short en de financiële markt stort compleet in, hoef je de shorts nooit meer terug te kopen...100% winstquote:Op maandag 16 november 2009 21:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
als je speculeert dat een index naar de bodem zinkt zou ik ook geen shorts kopen die op die beurs genoteerd zijn
eigenlijk is het wel een grappig idee. Het moet toch mogelijk zijn om stinkend rijk te worden van je eigen failissement
Tot voor de nationalisering kon je bij de ABN Amro een masterlening tot 50k afsluiten met MAAR 1.5% rente per maand. Dat komt gewoon neer op 18% per jaar, hoogste tarief. Als zelfs studenten in zulke onzin trappen denk ik dat bijscholing op school je echt niet behoedzamer gaat maken met het maken van financiele beslissingen. Daarnaast krijgt iedereen basislessen economie op de middelbare school. Dat is echt meer dan zat om te weten hoe het systeem in elkaar zit.quote:Op maandag 16 november 2009 21:15 schreef tony_clifton- het volgende:
Nu, over dat topic. Ik zou vinden dat een vak financiële opvoeding of hoe stom je 't ook wil noemen wel gepast zou zijn in elke schoolopleiding. Als er iets is dat véél te weinig mensen weten is het dat geld geld maakt.
En dan niet betuttelend bedoeld ofzo, maar gewoon, hoeveel geld verliezen gewone mensen niet door gebrekkige kennis van leningen/hypotheken/belastingsformulieren enz....
Ik ben 22 maar sta precies wel veel verder dan mijn kennissen op dat gebied, voor zover ik het kan inschatten. En niet allemaal dankzij pa & ma, alhoewel ik wel veel meer dan gemiddeld aan hun te danken heb.
Die strategie heeft ook geen edge, ik hield me domweg vast aan de zekerheid dat als RSI laag is, de kans dat de priceline weer omhoog gaat groter is, dan het downwards potentieel. Besides, de leverage die ik gebruikte was zo groot, dat het ok. puur toeval was dat hij na aangeschafte prijs direct omhoog ging.quote:Op maandag 16 november 2009 19:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik denk niet dat die strategie een edge heeft. De RSI is mathematisch gezien gewoon de afgeleide (de helling) van de koers (althans een imperfecte berekening daarvan). Een lage stand vertelt je alleen maar dat je een tijdje met een bepaalde helling aan het dalen bent, niets meer. Dat heeft verder geen voorspellende waarde, net zoals de tegenhanger (een moving average startegie, die precies het tegensgestelde veronderstelt: als je een tijdje gedaald bent daal je nog even verder) geen voorspellende waarde heeft.
Lange termijn heb ik zelf ook gestest en kwam ook uit op geen voorspellende waarde. Op intraday basis, en dan testen op de verscheidene indices, kom ik toch uit op resultaten die enigsinds wijzen op een succesvolle kans dat je trade succesvol is (althans niet sustainable). Gooi daar een verschrikkelijk hoge leverage tegen aan + een rigide exit strategie en per trade verdien ik gemiddeld een leuk bedrag. (het kloterige is natuurlijk dat die 'average' profit per trades .. week na week beginnen te fluctueren .. en dat je het dan maar in de vuilnisbak gooitquote:Geen verrassing. Ikzelf heb nooit een voorspellende waarde in de RSI gevonden. Niet op lange termijn en niet intraday.
Daarom wil ik ook gewoon elke dag beleggenquote:Mee eens, een beetje traden leer je ontzettend veel van. Verschillende strategieen, verschillende instrumenten, verschillende hoeveelheiden leverage, etc. Dat kan het beste lesgeld zijn dat je ooit betaalt. En als je over een paar jaar met veel grotere bedragen handelt/ belegt dan lach je om de verliesjes die je vroeger hebt gemaakt.
Hij is al aan het aanmelden voor belangrijke posities bij banken, omdat hij dus zo'n goed CV heeft. Oh boyquote:Op maandag 16 november 2009 20:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
klinkt al een toekomstig analist, cq. goeroe
Zijn daar eisen aan verbonden dan? Het lijkt me dat ieder toepasbaar algoritme al een technical indicator is.quote:Op maandag 16 november 2009 21:29 schreef sitting_elfling het volgende:
En ik wil voor volgend jaar als mijn dissertatie een eigen technical indicator schrijven en publiceren. Ben daar nu al wel wat mee bezig... maar is vrij pittig.
Ja die moet aan bepaalde eisen voldoen welke weet ik niet zo precies. Je hebt denk ik wel gelijk dat elke toepasbare algoritme opzich al een indicator is, maar je moet het natuurlijk 'presenteren' Ik moet dus eerst een geschikt programma vinden die mij relatief makkelijk ondersteunt hierin. Ik zat eerst zelf na te denken aan Metastock, maar die biedt relatief weinig speelruimte. Ik ben niet erg gedreven met Excel, dus zat ik te denken aan Ninjatrader, maar daar heb ik heel weinig ervaring mee.quote:Op maandag 16 november 2009 21:33 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Zijn daar eisen aan verbonden dan? Het lijkt me dat ieder toepasbaar algoritme al een technical indicator is.
Macd (divergentie) en ik kijk naar de candlesticks op 15m en uur grafiek. Als er een omkeerpatroon dreigt te ontstaan pak ik de Slow Stoch als extra tool erbij om de risico's te beperken.quote:Op maandag 16 november 2009 22:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
@Melandri, welke intraday TA gebruik jij zo al naast RSI?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |