abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74666575
Hai allen,

Inleiding:
Paganisme is de verzamelnaam voor verschillende natuurreligies/stromingen als; Druïdisme, Asatru, Odinisme, Wicca, Hekserij, Sjamanisme etc. Er is een groei van het aantal aanhangers van deze religies omdat veel mensen opzoek zijn naar hun eigen waarheid, kennis en de kerk eigenlijk amper tot geen zeggenschap meer heeft over het doen en laten van het 'gewone' volk.

Mede door series als Charmed, Buffy, Bewitched, Sabrina is het imago van in ieder geval de heksen enigszins opgekrikt, maar helaas heerst het beeld van de enge oude vrouw met een pukkelige neus, giftige appels en een grote ketel vol viezigheid nog steeds.

De meeste religies die vallen onder het Paganisme zijn religies die stammen uit de Oudheid of in ieder geval van de tijd voordat het Christendom het grootste gedeelte overnam. Toch is niet alles vergaan: Kerstmis is in de plaats gekomen voor Midwinter, Pasen was het voorheen het lentefeest. Om over overige volks'feesten' maar te zwijgen.

Er zijn mensen verbrand, opgehangen, gemarteld omdat zij hun eigen overtuiging hadden, en toch is niet alles verloren gegaan en is er dus zelfs een 'wederopstanding'.
In winkels vind je zat boeken over zelfontwikkeling, magie, edelstenen, Tao, Zen, Wicca, alles wat eigenlijk gericht is op het vinden van je innerlijke bron. Putten uit je eigen kracht en energie.

Kenmerken
Het grootste deel aan mensen dat zich begeeft in de wereld van het Paganisme is niet bezig met bekeren en zoveel mogelijk zieltjes winnen voor zijn/haar stromingen. De natuur staat centraal en het goddelijke is niet hoger dan de mens maar zit in ons. Gebruik maken van dat wat de wereld biedt en werken met oude krachten/goden/wezens zijn veel voorkomende happenings.

Er is geen 'heilig' boek of een profeet die beschrijft hoe en wat te doen. Als Paganist werk je eigenlijk constant samen met de goden en energieën om je heen. Je roept hulp of bijvoorbeeld aanwezigheid in bij het praktiseren van magie, voorspellen, reizen in trance en noem maar op. Eigenlijk zijn de motieven zuiver en goed in overeenstemming met de wetten van de natuur en de wetenschap. Doordat je eigenlijk dicht bij de wereld om je heen staat kan wetenschap zeer goed aansluiten tot zelfs verrijken, verbreden en verbeteren van een bepaalde stroming.

De natuur is dus een belangrijk punt, alles om je heen heeft een ziel, een energie, van een simpele kiezel tot de wijk waarin je woont. Met die energie werken kun je dingen beïnvloeden, mensen helpen en adviseren.

Naast het ontwikkelen van je vermogens om symbolen te onderscheiden, dromen te begrijpen en bepaalde gebeurtenissen en patronen te herkennen, ontwikkel je ook een boel kennis van de wereld. Doordat je er in harmonie mee samenleeft en werkt met wat de Aarde je geeft ga je patronen in het weer herkennen, je doorziet mensen sneller als ze bijvoorbeeld hun 'ware' aard niet tonen etc. Eigenlijk positief, je gaat dingen begrijpen.

Aan de andere kant zijn er natuurlijk altijd dingen die 'eng' kunnen zijn of 'niet zo leuk'. Dit is meestal het categoriseren van goed vs. kwaad, donker vs. licht, man vs. vrouw. Het onderdrukken van bepaalde kenmerken en eigenschappen van jezelf kunnen ervoor zorgen, dat als je bezig bent met het vinden van waarheden en inzicht, dat je jezelf soms tegenkomt op manieren die je niet verwacht, laat staan prettig vindt. Paganisten erkennen die 'polariteit' in zichzelf, werken ermee en ontdekken op deze manier een kant van zichzelf die net zo goed bij hen hoort als de 'goede' kant. (als men het vanaf hier niet meer volgt.. logisch, mijn excuses).

Vragen:
- Hoe zien jullie stromingen binnen het Paganisme of gewoon het Paganisme zelf? Is het gewoon maar aanstellerij en onzin? Of schuilen hierin waarheden en inzichten die belangrijk zijn in onze ontwikkeling zijnde als mens?
- Zouden Paganisten met hun ideeen en overtuigingen (als in het helpen, adviseren van mensen, helen van kleine kwalen, het reizen tussen de werelden, waarom zij vroeger als wijzen van het dorp werden gezien, vroedvrouwen, kruidenvrouwen etc.) een rol kunnen spelen in problemen als: milieu, welzijn van dier en mens?
- Hebben bepaalde voorchristelijke stromingen (hekserij, druiderij, sjamanisme etc.) een invloed gehad op het bestaan van vandaag? Of merk jij het zelf in je directe omgeving dat je baadt heb gehad van de hulp van iemand die zich hiermee bezig houdt?

Als er iemand is die zelf ideeën of vragen heeft, stel ze gerust Ik zou graag willen weten op een forum als Fok! hoe men hier tegenaan kijkt. Geen gebash.. dat mag in KLB. Gewoon een gezonde discussie omtrent dit onderwerp .

Bedankt voor jullie reacties alvast!
pi_74666694
Is polytheïsme een essentieel onderdeel van paganisme, dan wel een vereiste?
pi_74666779
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 14:34 schreef Triggershot het volgende:
Is polytheïsme een essentieel onderdeel van paganisme, dan wel een vereiste?
Nee, m.i. niet, maar hierin verschillen meningen nog wel eens. Ik persoonlijk werk bijvoorbeeld met een God en een Godin, wanneer ik bij een bepaalde eigenschap hulp kan gebruiken, kan ik een Godheid noemen die naar zo'n eigenschap vernoemd is. Aphrodite/Venus voor liefde en passie bijvoorbeeld. Je roept in feite gewoon de eigenschap aan en verbind daar een naam aan. Afhankelijk van hoe en waar je graag mee werkt. Er zijn ook zat Paganisten die niet met Goden werken. Het is een heel breed begrip met daarin heel veel verschillende kanten en keuzes..
pi_74666887
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 14:36 schreef Pluis_Konijn het volgende:

[..]

Nee, m.i. niet, maar hierin verschillen meningen nog wel eens. Ik persoonlijk werk bijvoorbeeld met een God en een Godin, wanneer ik bij een bepaalde eigenschap hulp kan gebruiken, kan ik een Godheid noemen die naar zo'n eigenschap vernoemd is. Aphrodite/Venus voor liefde en passie bijvoorbeeld. Je roept in feite gewoon de eigenschap aan en verbind daar een naam aan. Afhankelijk van hoe en waar je graag mee werkt. Er zijn ook zat Paganisten die niet met Goden werken. Het is een heel breed begrip met daarin heel veel verschillende kanten en keuzes..
Maar dan ben jij in praktijk wel een polytheïst, of zie ik het verkeerd? Wanneer je het over een god en godin hebt, kan je daar wat meer over vertellen? Wat voor goden zijn het, Griekse, Egyptische, Abrahamitische? Hebben ze een relatie met jou, heeft de Godin een relatie met God etc etc
pi_74667160
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 14:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Maar dan ben jij in praktijk wel een polytheïst, of zie ik het verkeerd? Wanneer je het over een god en godin hebt, kan je daar wat meer over vertellen? Wat voor goden zijn het, Griekse, Egyptische, Abrahamitische? Hebben ze een relatie met jou, heeft de Godin een relatie met God etc etc
In de praktijk ben ik polytheïstisch ja ^^.
Er zijn echt heel veel soorten goden, waar ik persoonlijk mee werk zijn; Keltische en soms, afhankelijk van mensen waarmee ik samen bijvoorbeeld een jaarfeest vier Griekse.
Daarnaast heb je nog de: Scandinavische, Romeinse, Egyptische, Afrikaanse, Indiaanse, Japans, Chinees.
Zelfs in Nederland hebben we een pantheon al is daar helaas erg weinig over bekend. Vrouw Holde schijnt in sommige streken een Godin geweest te zijn bijvoorbeeld.

De relatie tussen de God en de Godin wordt het beste uitgebeeld tijdens de jaarfeesten. Ik quote hier een stukje.

We beginnen met Samhain (31-10), het heksennieuwjaar. Rond deze tijd is de God net gestorven en afgereist naar de onderwereld. Het zaad van de oogst ligt diep in de aarde verscholen en de Godin in haar vorm als crone trekt zich terug om te rouwen tot zijn wedergeboorte. De sluiers tussen de werelden zijn op hun dunst, grenzen en afbakeningen zijn verloren en alles is met elkaar verbonden. Net als voor de Godin is dit de tijd waarin we onze voorouders en geliefden eren en gedenken.

Met Yule(21-12) bereikt de duisternis zijn hoogtepunt tijdens de langste nacht en wordt verslagen door de terugkeer van de zon, de terugkeer van het licht, de terugkeer van hoop en beloftes. We vieren dit terwijl de Godin baart en onze nieuwe zonnegod tot leven wekt. De donkere koning Hulst wordt nu verslagen door de koning van licht, koning Eik. We vieren met Yule het feest van de wedergeboorte.

De winter is met Imbolc(1-2) op zijn hoogtepunt beland. Leven wordt wakker nu de lente in aantocht is en belofte doet van zon en warmte. Dit terwijl de zonnekracht terugkeert en het licht groeit. De aarde wordt wakker en fluistert over hernieuwing en een nieuw begin. Het licht van de jonge God, de jonge koning Eik, is aan het groeien. We vieren de terugkeer van Brigit, onze Godin, in de vorm van de jonge maagd (maiden).

Met Ostara(21-3) zijn het licht en de duisternis in perfect balans. Daarom heet dit feest ook wel de Lente Equinox. Het duister is nu definitief verslagen en de dagen worden langer, de planten beginnen te groeien, alles wordt groen en vol hoop en goede moed. De leven gevende kracht, de vruchtbaarheid, van onze jonge God en Godin groeit.

Nu Beltane(1-5) is aangebroken is de lente op haar hoogtepunt beland. De jonge God wint de hand van de maagdelijke Godin. Het heilige huwelijk is gesloten en de God verwekt een kind bij de Godin, zij is nu zwanger. We vieren nu het hoogtepunt van het leven en seksualiteit.

Litha(21-6) breekt aan, ook wel Midzomer genoemd, de Godin is nu zwanger van de God en de God bereikt het hoogtepunt van zijn kracht. De aarde is vervuld met energie en vervulling tijdens de langste dag van het jaar. Als de zon zijn hoogtepunt bereikt heeft begint de kracht van de God af te nemen. Hij wordt verslagen door koning Hulst en duisternis zal weer gaan toenemen.

Met Lughnasadh (Lamas)(1-8) is de tijd van de eerste oogst aangebroken. We vieren het feest van de Godin van het graan. Het gouden graan wordt geoogst en de God van het graan offert zichzelf op en verandert in leven gevend brood. De God is stervende maar leeft voort in de Godin als haar ongeboren kind.

De tweede oogst treedt aan met Mabon(21-9). De Godin in de vorm van graan koningin straalt voor het laatst overvloed uit. Licht en duisternis zijn vandaag, op deze Herfst Equinox, in balans en het licht is definitief verslagen wanneer de God zijn reis naar de onderwereld begint. De God sterft bij het oogsten van het laatste graan.

De cirkel is nu weer rond...... De God heeft ons verlaten en is afgereisd naar de Onderwereld, terwijl de Godin zich terugtrekt en haar God herdenkt. Het licht zal weer terugkeren bij de geboorte van de nieuwe God en het leven zal terugkeer wanneer de Godin terugkeert in de vorm van de maagd.....

Al het leven komt, in de Oude Religies, voort uit de vrouw. De vrouw heeft in deze religies dus vaak ook een gelijkwaardige tot een hogere positie dan de man, maar die maakt de man niet minder belangrijk. Er is een balans tussen deze twee. Wat vrouwen ook de positie geeft om bijvoorbeeld hogepriesteres te zijn . Daarin vertegenwoordigd ze de Godin en de man als hogepriester de God. Dit is in bepaalde stromingen zo.
pi_74670115
quote:
[).

Vragen:
- Hoe zien jullie stromingen binnen het Paganisme of gewoon het Paganisme zelf? Is het gewoon maar aanstellerij en onzin? Of schuilen hierin waarheden en inzichten die belangrijk zijn in onze ontwikkeling zijnde als mens?
Waarheden, ja uiteraard,,
Onzin, ja uiteraard.. dont mention words like trance.. maar houd het op een zenachtige manier op de bodem.
quote:
Zouden Paganisten met hun ideeen en overtuigingen (als in het helpen, adviseren van mensen, helen van kleine kwalen, het reizen tussen de werelden, waarom zij vroeger als wijzen van het dorp werden gezien, vroedvrouwen, kruidenvrouwen etc.) een rol kunnen spelen in problemen als: milieu, welzijn van dier en mens?
Mensen helen nu toch al, met een energie-praktijk aan huis oid??
Wetenschappelijk is het allemaal niet, en het is ook niet ''erkent''.. Een kennis van mij zegt wel dat wij planten/milieu etc kunnen genezen, nou daar lijkt mij niks mis mee..
Maar ik huiver voor Jomanda achtige toestanten
quote:
Hebben bepaalde voorchristelijke stromingen (hekserij, druiderij, sjamanisme etc.) een invloed gehad op het bestaan van vandaag? Of merk jij het zelf in je directe omgeving dat je baadt heb gehad van de hulp van iemand die zich hiermee bezig houdt?
Nee
quote:
Als er iemand is die zelf ideeën of vragen heeft, stel ze gerust Ik zou graag willen weten op een forum als Fok! hoe men hier tegenaan kijkt. Geen gebash.. dat mag in KLB. Gewoon een gezonde discussie omtrent dit onderwerp .
Genezen mensen werkelijk door energie-banen ( oid) te openen?? Of is het enkel dat mensen een praatpaal nodig hebben..?? ( Aandacht)
Kan je nog iets meer zeggen over beweze praktijken?? Die dit soort stromingen betrouwbaar kunnen maken?

Oftewel kan jij iets meer vertellen over geneeswijzen e.d.??

En oja die Charmed bitches witches

[ Bericht 4% gewijzigd door hardromacore op 13-11-2009 16:39:13 ]
  vrijdag 13 november 2009 @ 16:39:06 #7
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74670286
Ik zie het paganisme als een eigentijdse invulling van een aloude behoefte aan spiritualiteit en het "hogere" en magische die bij sommige mensen nu eenmaal bestaat, in dit geval beïnvloed door de ideeën van Rousseau (voorliefde voor het primitieve en de natuur) en Romantiek (zoeken naar het eigene, terugkeer naar een oer-identiteit), en gebruik makend van een mix van authentieke elementen van historische godsdiensten (godennamen, symbolen) en heel veel fantasie. Ik heb niet het idee dat het paganisme mij persoonlijk iets te bieden heeft.
pi_74670500
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 16:32 schreef hardromacore het volgende:

[..]

Waarheden, ja uiteraard,,
Onzin, ja uiteraard.. dont mention words like trance.. maar houd het op een zenachtige manier op de bodem.
[..]

Mensen helen nu toch al, met een energie-praktijk aan huis oid??
Wetenschappelijk is het allemaal niet, en het is ook niet ''erkent''.. Een kennis van mij zegt wel dat wij planten/milieu etc kunnen genezen, nou daar lijkt mij niks mis mee..
Maar ik huiver voor Jomanda achtige toestanten
[..]

Nee
[..]

Genezen mensen werkelijk door energie-banen ( oid) te openen?? Of is het enkel dat mensen een praatpaal nodig hebben..?? ( Aandacht)
Kan je nog iets meer zeggen over beweze praktijken?? Die dit soort stromingen betrouwbaar kunnen maken?

Oftewel kan jij iets meer vertellen over geneeswijzen e.d.??

En oja die Charmed bitches witches
Trance, alfabewustzijn, de status tussen waken en slapen. Komt op hetzelfde neer.

Wetenschappelijk. Magie is erkent in de natuurwetenschappen, dus bestaat weldegelijk. Jomanda is m.i. de hele titel paganist niet waardig. Ik vind haar ook een beetje eng

Niet? Dus opgravingen, onderzoek betekenen voor ons helemaal niets?

Ja. Mensen kunnen wel genezen, maar zullen medische of psychische hulp nooit afdoen als "niet nodig". Stel dat iemand dus mogelijk kanker heeft mag medische hulp NOOIT ontzegt worden. Kleine kwalen als hoofdpijn, menstruatie- spier- buikpijn kunnen weldegelijk door bijvoorbeeld reiki of energie sturen 'verminderd' worden. Ik ben niet heel erg thuis in die branche dus misschien dat iemand anders dat beter weet.

De paganisten met kruidenkennis hebben bijvoorbeeld de Homeopathie. Dánkzij kruidenkennis hebben we de Homeopathie van tegenwoordig .
pi_74670544
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 16:39 schreef Iblardi het volgende:
Ik zie het paganisme als een eigentijdse invulling van een aloude behoefte aan spiritualiteit en het "hogere" en magische die bij sommige mensen nu eenmaal bestaat, in dit geval beïnvloed door de ideeën van Rousseau (voorliefde voor het primitieve en de natuur) en Romantiek (zoeken naar het eigene, terugkeer naar een oer-identiteit), en gebruik makend van een mix van authentieke elementen van historische godsdiensten (godennamen, symbolen) en heel veel fantasie. Ik heb niet het idee dat het paganisme mij persoonlijk iets te bieden heeft.
Dankje voor je reactie!

Zouden de ideeën van Rousseau kunnen bijdragen aan het verbeteren van het milieu zoals deze nu is? Er is schade, er is vervuiling, er is opwarming. Als er meer aandacht voor zou komen, zou er dan nog iets gedaan kunnen worden?
pi_74671975
En opnieuw tvp.
pi_74672174
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 16:45 schreef Pluis_Konijn het volgende:

De paganisten met kruidenkennis hebben bijvoorbeeld de Homeopathie. Dánkzij kruidenkennis hebben we de Homeopathie van tegenwoordig .
ik zou de botanische geneeskunde niet gelijkstellen aan homeopathie, dat zet het in een verkeerde hoek
pi_74674339
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 17:47 schreef Yorrit het volgende:

[..]

ik zou de botanische geneeskunde niet gelijkstellen aan homeopathie, dat zet het in een verkeerde hoek
Hmm ik denk dat het nog best wel meevalt.
Heel veel homeopatische middelen (concept: genezen met natuurlijke middelen) komen van de kruidenkennis af. Ik denk dat het niet zo gek is om er vanuit te gaan dat genezen dmv kruiden de basis is van de geneeskunst en dat we naarmate wij meer onderzoek deden ook met andere middelen kwalen konden gaan genezen:)
pi_74674674
dat is het verschil. bepaalde planten en kruiden hebben een bewezen werking.. homeopathie heeft dat niet
pi_74674814
Als iemand dit soort dingen gebruikt om zich beter te voelen of een beter mens te zijn (in de zin van hoe men omgaat met mens, dier en milieu) dan juich ik het toe, terwijl ik persoonlijk er helemaal niks in zie (en dan druk ik me aardig uit)
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_74675588
Ik denk niet dat de ideeen van Rousseau zo erg kunnen helpen de wereld te verbeteren. De Romantiek was een tijd waarin ontsnapping het thema was. Niet alleen in de natuur en de 'nobele' wilde, maar ook bv in griezelen en het absurde.

Kruidengeneeskunde heeft een heel ander principe dan homeopathie. @ Pluiskonijn: uit de kruidengeneeskunde zijn medicijnen ontwikkeld die nu vaak gebruikt worden, dat klopt. Het gaat dan om 1 werkzaam stofje uit een plant wat nagemaakt wordt.
Homeopathische stoffen worden zovaak verdund, dat er geen werkzaam stofje meer in het flesje zit. Ik vind daarom dat je het niet kunt vergelijken. Ook worden er vaak mineralen, zoals ijzer, gebruikt.

Volgens mij heeft het paganisme aantrekkingskracht op mensen omdat ze mondiger worden. Ze willen geen voorganger die ze vertelt wat ze zouden moeten doen. Ze zoeken het zelf wel uit.

@Vaarsuvius: Volgens mij volgen veel mensen een religie omdat ze een beter mens en dus gelukkiger hopen te worden.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_74676142
Interessant topic. Ben zelf geinteresseerd in de Germaanse cultuur/mythologie, maar verder dan boeken lezen komt het eigenlijk niet. Maar ik heb niet veel met de spirituele kant ervan, mijn interesse ligt meer in de geschiedenis van onze voorchristelijke cultuur.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-11-2009 19:58:08 ]
pi_74676295
Maar onze spirituele geschiedenis heeft toch ook Germaanse trekjes? Bv Germaanse feesten die christelijk werden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_74676466
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:00 schreef krakkemieke het volgende:
Maar onze spirituele geschiedenis heeft toch ook Germaanse trekjes? Bv Germaanse feesten die christelijk werden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja natuurlijk. Ik bedoelde eigenlijk meer dat ik persoonlijk geen spirituele ervaringen heb.
pi_74676494
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 19:56 schreef Gewas het volgende:
Interessant topic. Ben zelf geinteresseerd in de Germaanse cultuur/mythologie, maar verder dan boeken lezen komt het eigenlijk niet. Maar ik heb niet veel met de spirituele kant ervan, mijn interesse ligt meer in de geschiedenis van onze voorchristelijke cultuur.
Is ook heel inetressant! En tsja, soms word je gegrepen door de religie van die personen, soms niet. Ik wel Zo is er hier vlak bij mijn huis een offersteen voor Hludana gevonden, de Godin van de Zee. Zowel geschiedenis als religie dus, maar hoe dan ook heel interessant en inspirerend!
pi_74676808
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 19:41 schreef krakkemieke het volgende:
Ik denk niet dat de ideeen van Rousseau zo erg kunnen helpen de wereld te verbeteren. De Romantiek was een tijd waarin ontsnapping het thema was. Niet alleen in de natuur en de 'nobele' wilde, maar ook bv in griezelen en het absurde.

Kruidengeneeskunde heeft een heel ander principe dan homeopathie. @ Pluiskonijn: uit de kruidengeneeskunde zijn medicijnen ontwikkeld die nu vaak gebruikt worden, dat klopt. Het gaat dan om 1 werkzaam stofje uit een plant wat nagemaakt wordt.
Homeopathische stoffen worden zovaak verdund, dat er geen werkzaam stofje meer in het flesje zit. Ik vind daarom dat je het niet kunt vergelijken. Ook worden er vaak mineralen, zoals ijzer, gebruikt.

Volgens mij heeft het paganisme aantrekkingskracht op mensen omdat ze mondiger worden. Ze willen geen voorganger die ze vertelt wat ze zouden moeten doen. Ze zoeken het zelf wel uit.

@Vaarsuvius: Volgens mij volgen veel mensen een religie omdat ze een beter mens en dus gelukkiger hopen te worden.
Dankje voor je verhelderende woorden!

Zijn homeopatische middelen dan eigenlijk niet gewoon meer als een placebo?
pi_74677038
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 16:45 schreef Pluis_Konijn het volgende:

Niet? Dus opgravingen, onderzoek betekenen voor ons helemaal niets?
Voor jou misschien,
wanneer het Christendom er nog dingen van bezit
, dan wel natuurlijk.. immers daar zijn we nog niet
van af, maar bezit het dat??
pi_74677411
Bepaalde voor-christelijke stromingen hebben wel invloed gehad. Maar wat nu paganisme heet, heeft geen directe afstamming van die stromingen.

Volgens sommige mensen is homeopathie idd niets meer dan een placebo.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_74677432
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:19 schreef hardromacore het volgende:

[..]

Voor jou misschien,
wanneer het Christendom er nog dingen van bezit
, dan wel natuurlijk.. immers daar zijn we nog niet
van af, maar bezit het dat??
Nja het Vaticaan bijvoorbeeld was vroeger een "heidense" tempel.
Heel veel dingen zijn niet eens vernietigd maar simpelweg overgenomen, omdat het niet uit te roeien was.
Ik zet wel vraagtekens bij bepaalde dingen die nu bepalen wat "waar" is, tenminste de waarheid die je gewoon voor lief meekrijgt.

pi_74677608
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:30 schreef Pluis_Konijn het volgende:

[..]

Nja het Vaticaan bijvoorbeeld was vroeger een "heidense" tempel.
Heel veel dingen zijn niet eens vernietigd maar simpelweg overgenomen, omdat het niet uit te roeien was.
Ik zet wel vraagtekens bij bepaalde dingen die nu bepalen wat "waar" is, tenminste de waarheid die je gewoon voor lief meekrijgt.

Leuk weetje over het Vaticaan: alle piemels zijn op een gegeven moment van de beelden daar afgehaald... Die zitten bij elkaar in een kistje, en alleen de paus schijnt te weten waar dat kistje nu precies is...
pi_74677998
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:35 schreef Alexxxxx het volgende:

[..]

Leuk weetje over het Vaticaan: alle piemels zijn op een gegeven moment van de beelden daar afgehaald... Die zitten bij elkaar in een kistje, en alleen de paus schijnt te weten waar dat kistje nu precies is...
Echt waar? Ik had in boeken gelezen dat vroeger soms Goden werden afgebeeld met een grote fallus, als symbool van de vruchtbaarheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')