abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74656197
Hallo allemaal,

Kan een werkgever iemand verplichten de loonheffingskorting wel toe te laten passen?
Sinds een paar maanden ben ik werkzaam in een restaurant, ik heb er voor gekozen (en dit ook ingevuld) de loonheffingskorting niet toe te laten passen. Nu wil mijn werkgever dit graag anders zien, kan hij mij hier toe verplichten? Het lijkt mij namelijk van niet.
Als de werkgever dit niet mag, waar kan ik dat dan terug vinden (artikel)?

Alvast bedankt!
pi_74656227
Zijn jullie toevallig een netto beloning overeengekomen?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_74656257
@ r_one
Dit is inderdaad het geval.
  vrijdag 13 november 2009 @ 07:53:21 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74656268
Dus je wordt zwart uitbetaald? Dan snap ik die loonheffingskorting helemaal niet.
The love you take is equal to the love you make.
pi_74656290
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 07:53 schreef Lienekien het volgende:
Dus je wordt zwart uitbetaald?
Dat zegt ze nergens.

Er is een netto vergoeding afgesproken. Dat is wat anders dan zwart uitbetaald worden.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_74656297
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 07:53 schreef Lienekien het volgende:
Dus je wordt zwart uitbetaald? Dan snap ik die loonheffingskorting helemaal niet.
Huh

@lucy_b
Tja, dan kan ik je werkgever wel voorstellen.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_74656304
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 07:51 schreef lucy_b het volgende:
@ r_one
Dit is inderdaad het geval.
dat zou betekenen als jij geen loonheffingskorting laat toepassen dat hij jou veel meer moet betalen per uur omdat je netto dat afgesproken bedrag moet krijgen. vind het wel vreemd dat er een nette bedrag met je wordt afgesproken

denk alleen niet dat hij het jou kan verplichten om toe te laten passen, heb je nog een andere baan ernaast?
pi_74656308
Ja vind je het heel gek dat hij dan wil dat je heffingskorting toepast?

wil je dat niet dan verlengt ie je contract niet.
  vrijdag 13 november 2009 @ 07:57:54 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74656314
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 07:55 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat zegt ze nergens.

Er is een netto vergoeding afgesproken. Dat is wat anders dan zwart uitbetaald worden.
Dan ben ik abuis. Ik dacht dat het een eufemisme was.
pi_74656362
Er is geen sprake van zwart uitbetaald krijgen, er is een netto bedrag afgesproken.
Mijn vraag is alleen of een werkgever je hiertoe kan verplichten.

Uiteraard snap ik dat mijn werkgever het er niet helemaal mee eens is
  vrijdag 13 november 2009 @ 08:08:21 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74656409
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:04 schreef lucy_b het volgende:
Er is geen sprake van zwart uitbetaald krijgen, er is een netto bedrag afgesproken.

Een werkgever kan alleen een netto bedrag berekenen als er sprake is van loonheffingskorting. Als je andere baantjes hebt waardoor je in het 52% tarief komt, moet je werkgever opeens 2 keer zoveel betalen. Oftewel spreek een bruto-bedrag af
censuur :O
pi_74656419
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:04 schreef lucy_b het volgende:

Nee volgens mij kan hij je dat niet verplichten, maar je helpt zo wel in één klap je relatie met je werkgever om zeep.

Waarom zou je geen heffingskorting willen gebruiken trouwens
pi_74656479
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:08 schreef RemcoDelft het volgende:
Een werkgever kan alleen een netto bedrag berekenen als er sprake is van loonheffingskorting.
Onzin. Een werkgever kan prima een netto-bruto-berekening maken als er geen loonheffingskorting wordt toegepast.
quote:
Als je andere baantjes hebt waardoor je in het 52% tarief komt, moet je werkgever opeens 2 keer zoveel betalen.
Onzin. Een werkgever gaat de loongegevens van je andere baantjes echt niet in zijn loonadministratie invoeren.
quote:
Oftewel spreek een bruto-bedrag af
Niet noodzakelijk.
.
pi_74656485
Ik heb hier even rondgekeken:
http://www.mkbservicedesk(...)ettoloonafspraak.htm
http://www.mkbservicedesk.nl/668/loonheffingskorting.htm

En ook nog even bij de belastingdienst:
http://www.belastingdiens(...)ngskortingen-01.html

En ik zie helemaal niets dat suggereert dat de werkgever jou dit zou kunnen verplichten. Als jij al elders loonheffingskorting laat toepassen is het je in elk geval verboden om het hier ook toe te passen, misschien is dat je eenvoudigste oplossing: zeg tegen je werkgever dat je niet mag (omdat je het al elders gebruikt). Bot weigeren staat je zo te zien ook vrij, maar is zo slecht voor de arbeidsverhoudingen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 13 november 2009 @ 08:16:59 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74656499
Maar dan de vraag van Repeat: waarom zou je geen loonheffingskorting willen laten toepassen?
pi_74656514
Ik heb ook bij 2 baantjes heffingskorting. Kan bij bijbaantjes prima.
pi_74656533
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:16 schreef Lienekien het volgende:
Maar dan de vraag van Repeat: waarom zou je geen loonheffingskorting willen laten toepassen?
Het maakt toch uit voor het bruto-bedrag? Anders zou het de werkgever ook niet kunnen schelen (hij betaalt jouw belasting niet).
Dan verdien je (bruto) méér.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_74656598
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Het maakt toch uit voor het bruto-bedrag? Anders zou het de werkgever ook niet kunnen schelen (hij betaalt jouw belasting niet).
Anders verwoord:

Een werkgever die ervan uitgaat dat je 42% belasting betaalt is minder kwijt dat een werkgever die ervan uitgaat dat je 52% belasting betaalt, bij een afgesproken netto-bedrag.

Als jij aangeeft dat hij er niet op mag rekenen dat jij 42% belasting gaat betalen moet hij naar die 52% rekenen. En dat jij uiteindelijk van de fiscus maar 42% krijgt opgelegd is heeft hij niks mee te maken.
pi_74656685
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:19 schreef Repeat het volgende:
Ik heb ook bij 2 baantjes heffingskorting. Kan bij bijbaantjes prima.
Maar het mag niet
  vrijdag 13 november 2009 @ 08:42:55 #20
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_74656744
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:22 schreef sigme het volgende:

[..]

Maar die belasting moet je toch een keer betalen.
  vrijdag 13 november 2009 @ 08:57:31 #21
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74656924
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:15 schreef r_one het volgende:

[..]

Onzin. Een werkgever kan prima een netto-bruto-berekening maken als er geen loonheffingskorting wordt toegepast.
[..]

Onzin. Een werkgever gaat de loongegevens van je andere baantjes echt niet in zijn loonadministratie invoeren.
Om (ook achteraf) op het afgesproken netto-salaris uit te komen, zal de werkgever dat wel moeten doen. Vandaar dat een afspraak voor een netto salaris een beetje vreemd is.
censuur :O
pi_74656948
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:37 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar het mag niet
Of het wel of niet mag, bij je jaarlijkse aangifte zal het naar voren komen dat je meer belasting had moeten betalen.
  vrijdag 13 november 2009 @ 09:04:12 #23
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_74657021
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:16 schreef Lienekien het volgende:
Lucy wil het aan het eind van het jaar terugkrijgen van de fiscus denk ik

Ik denk niet dat je werkgever je kan verplichten. Maar je bent op deze manier een dure voor hem / haar.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_74657034
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:59 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Of het wel of niet mag, bij je jaarlijkse aangifte zal het naar voren komen dat je meer belasting had moeten betalen.
Dat kan, maar hoeft niet natuurlijk
pi_74657487
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 08:59 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Nee hoor, zolang ik onder de grens blijf betaal ik niks. Dus of je dan 2 keer heffingskorting toepast of je het één keer doet en het voor het andere baantje aan het einde van het jaar terugvraagt maakt natuurlijk ook niet uit...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')