Ja, maar niet perse die termijn van twee jaar.quote:
Dat is dus ook één van mijn grote bezwaren tegen fractioneel reserve bankieren, het zorgt er voor dat banken niet zonder elkaar en zonder centrale bank ten allen tijden verder kunnen draaien. Dat zorgt voor gigantische economische risico's zoals je ook beschrijft.quote:Op donderdag 12 november 2009 04:48 schreef dvr het volgende:Net als in het begin van de kredietcrisis komt dan het financiële verkeer plat te liggen, en kunnen banken niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Die banken moeten dan op zijn minst even sluiten, of ze gaan gewoon failliet (een soort DSB-achtige taferelen).
Kortom, het geldverkeer komt dan plat te liggen, en daarmee de gehele economie; je kunt dan immers niet meer pinnen, flappen tappen of geld overmaken.
Dat dus. De gevolgen van het opeens instorten van de geldmarkt zijn totaal niet te overzien; door niemand.quote:Op donderdag 12 november 2009 04:48 schreef dvr het volgende:
Het is te hopen dat Wouter Bos voorzorgsmaatregelen genomen heeft voor het geval dat het wereld-financieel stelsel plat gaat en de euro, al dan niet tijdelijk, niks meer waard is. In dat geval moet direct noodgeld aan de burgers verstrekt kunnen worden waarmee de binnenlandse economie kan blijven draaien. Om nog essentiele importgoederen (graan, olie, medicijnen e.d.) uit het buitenland te kunnen kopen zullen we mogelijk veel goud nodig hebben, dus het Nederlandse goud dat nu nog 'veilig' in de VS, UK en Canada ligt opgeslagen zou uit voorzorg nu al gerepatrieerd moeten worden, zodat we als de nood aan de man komt, handel kunnen blijven drijven met andere landen.
1 2 3 4 5 | 2008 2008 2009 2009 2009 2009 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4 Credit to goverment 0.6 1.7 5.6 8.4 10.8 11.5 Credit to private sector 10.9 8.6 6.0 5.5 1.8 1.1 |
Dat betekend dat je nu dus een grote lening aan moet gaan en direct moet consumeren. Over 10 jaar is geld toch niks meer waardquote:Op donderdag 12 november 2009 17:37 schreef HarryP het volgende:
Ik denk dat je de aankomende 10 jaar vanuit moet gaan dat geld alleen maar een ruilmiddel is de aankomende periode minder geschikt om "waarde" vast te houden. (sparen)
Hier heb ik ook een groot vraagteken bij.quote:Op zaterdag 14 november 2009 15:57 schreef ijsblokjes het volgende:
Er is natuurlijk ook wel een reden dat hij bij RTLZ weg is. Die man heeft belang bij een slechter wordende economie en onrust bij het volk met zijn goud business. Onrust saaien bij het publiek is voor hem kassa.....
Gelijk heb je om er vraagtekens bij te zetten, het is alleen de vraag of hij bepaalde dingen zegt om zakelijke winsten te creeren of hij zijn zakelijke activiteiten afstelt op zijn visie. Ik neig meer naar het laatste, aangezien hij voor de huidige en toekomstige problemen al waarschuwde voor hij dergelijke zakelijke activiteiten had. Wat veel mensen verder vergeten is dat Middelkoop vroeger heeft gespeculeerd op stijgende huizenprijzen. Hij is dus niet altijd pessimistisch, of zoals andere zeggen waaronder mij kritisch realistisch, geweest.quote:Op zondag 22 november 2009 22:25 schreef Bankfurt het volgende:
Dat stelt bij mij grote vraagtekens inzake zijn integriteit en zijn deskundigheid/onafhankelijkheid als journalist.
Schitterende post !quote:Op vrijdag 20 november 2009 10:21 schreef luckyb1rd het volgende:
Wij kunnen alleen uit de crisis komen wanneer er een nieuwe technologische revolutie ontstaat zoals de pc en internet opkomst in de jaren 90, of de massa productie van de auto en de opkomst van de olie industrie in de vorige eeuw. iets van dat kaliber. Je kunt denken aan bijvoorbeeld energie. Niet 10x betere zonnepanelen of een superwindmolen maar, echt technologie die alleen ziet in SF films. Nulpunt energie, anti-zwaartekracht dat soort zaken. Maar ja dream on gaat voorlopig niet gebeuren ben ik bang.![]()
Simpel weg meer geld creëren uit het niets en schuld met schuld betalen is alleen een uitstel van executie. In tussen vliegen steeds meer mensen op straat, bedrijven maken zo genaamd winst maar alleen met mensen de deur uit te trappen en kostenbesparingen. Maar als elk bedrijf dat doet wie koopt de producten of diensten van die bedrijven? Het is en blijft een nep herstel de klap komt nog wel en er is helemaal niks wat de overheid en centrale bankiers hier aan kan doen. Dit is niet negatief bedoeld maar gewoon de waarheid, mensen willen dat niet zien helaas.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Al deze dingen gaan de problemen niet oplossen, daar zijn de problemen te groot en te zichzelf versterkend voor, kijk alleen maar naar de tekorten in de USA en de UK, die landen gaan over niet al te lange termijn ten onder aan de rente en vallende valutakoersen.quote:Op vrijdag 13 november 2009 11:16 schreef Lyrebird het volgende:
Ben het met de analyses eens, maar feit is dat niemand gebaat is met zo'n endgame scenario.
De oplossing:
a) Overheden die eindelijk eens de hand op de knip houden en stoppen met het verbrassen van belastinggeld. Het is MI een fabeltje dat lagere overheidsuitgaven leiden tot een mindere economie. Wat we nu, maar ook begin jaren 80 en midden jaren 70 hebben gezien, is dat verhoogde overheidsuitgaven niet automatisch tot meer groei leiden. Het is me dan ook een raadsel waarom het dan weer geprobeerd wordt.
b) Verhoging van de rente. We zullen echt zelf door de zure appel heen moeten bijten. Leuk kunnen we het niet maken, maar wat we nu doen, is slechts uitstel van een heel erg pijnlijke executie, die iedere dag steeds pijnlijker wordt.
c) Verlaging van lonen en uitkeringen. Mensen zullen moeten accepteren dat de bomen niet tot in de hemel groeien, en dat als producten goedkoper worden, dat eenzelfde levensstijl in zo'n geval met een lager loon kan worden bereikt. De afgelopen jaren hebben we onszelf gigantisch voor de gek gehouden, met stijgende lonen, dubbele inkomens, maar met huizenprijzen die nog veel harder stegen. Het wordt tijd dat we realiseren wat de echte waarde van onroerend goed is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |