abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 17 november 2009 @ 16:15:22 #151
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_74785083
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 13:35 schreef Cassandra87 het volgende:
wat is t stil hier..
Allemaal druk aan t werk?
Ja.

En slowchat is niet mijn ding/sterkste punt...
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_74785298
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:15 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Ja.

En slowchat is niet mijn ding/sterkste punt...
Ik heb zo'n topic geprobeerd waar iedereen om de seconden iets post. Dat werkt toch niet, jóh?
Chatten is voor in een chatroom of op MSN, niet een forum.

Of ben ik nu te ouderwets?
Time is the school in which we learn,
Time is the fire in which we burn.
pi_74785372
Ik heb een vraag over autisme, ben erg benieuwd naar jullie antwoorden als jullie die willen geven. Wat ik me altijd afgevraagd heb is waarom autisten je niet in de ogen aankijken (doen trouwens niet alle autisten). Wat is hier de reden achter? Omdat ogen ze niks zeggen? Of juist omdat ogen veel informatie over iemand geven? Of vanwege verlegenheid? Misschien zijn er nog wel andere redenen te bedenken.
  dinsdag 17 november 2009 @ 16:31:11 #154
188877 Stupendous76
pi_74785609
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:23 schreef AardappelAnders. het volgende:
Ik heb een vraag over autisme, ben erg benieuwd naar jullie antwoorden als jullie die willen geven. Wat ik me altijd afgevraagd heb is waarom autisten je niet in de ogen aankijken (doen trouwens niet alle autisten). Wat is hier de reden achter? Omdat ogen ze niks zeggen? Of juist omdat ogen veel informatie over iemand geven? Of vanwege verlegenheid? Misschien zijn er nog wel andere redenen te bedenken.
Tegenwoordig (al een jaar of 10 ofzo) doe ik dat wel, maar wel echt aan moeten leren.
Waarom daarvoor niet?
Weet ik eigenlijk niet, verschillende mogelijkheden:
- eerlijkheid: als je iemand in de ogen kijkt zijn veel mensen eerlijk (vooral kinderen, die weten nog niet hoe te liegen) Autisten zijn per definitie eerlijk, en als je met iemand praat kan je dat vaak niet volhouden;
- verlegenheid, spreekt denk ik voor zich;
- ?
Mijn eigen 'excuus': ik had het idee dat als ik iemand niet in de ogen keek, die persoon mij niet kon kennen, niet kon zien wat ik dacht en voelde. En andersom: als ik iemand in de ogen keek, kende ik die persoon, zag wat hij/zij dacht en voelde. Inmiddels kijk ik mensen dus wel aan, en weet dat nagenoeg niemand mijn gedachten en gevoelens kan zien. Andersom kan ik dat meestal wel
(de reden daarvoor ligt volgens mij voor een groot deel ook in het autisme-spectrum: als autist ben je je vaak keihard bewust van allerlei zaken en daar kan je heel veel mee. NT'ers zien vaak hetzelfde, maar zijn zich daar niet bewust van)
Repent, Pray, Forgive
pi_74786378
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 13:35 schreef Cassandra87 het volgende:
wat is t stil hier..
Allemaal druk aan t werk?
Ja ik wel
Jij niet dan?
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_74786423
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:21 schreef NJN het volgende:

[..]

Ik heb zo'n topic geprobeerd waar iedereen om de seconden iets post. Dat werkt toch niet, jóh?
Chatten is voor in een chatroom of op MSN, niet een forum.

Of ben ik nu te ouderwets?
Slowchatten is leuk

Kom op mensen sneller posten. Een topic per uur dat is makkelijk te halen.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_74786556
quote:
Te veel prikkels. De ogen, het gezicht zorgt voor veel prikkel bij met autisme. Ik kan daarom ook niemand echt aankijken. Ik kijk meestal een beetje naast die persoon of soms zelf een totaal andere kant op. Ik kan namelijk goed luisteren terwijl ik die persoon niet aankijk. Soms moet ik er op gewezen worden dat ik iemand niet aankijk. Dat is best vervelend. Maar daana kijk ik die persoon wel aan. Alleen als het een moeilijk gepsrek is kijk ik liever diegene niet aan. Te veel prikkels. Ik concentreer mij liever op de inhoud van het gesprek dan het gezicht.
14 SHADES OF GREY
pi_74787755
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 09:00 schreef Thrackan het volgende:

[..]

Denk aan vragenlijsten, testjes met figuren en getallen en één of meerdere gesprekken. Is prima vol te houden.
dit doen ze nu dus bij mij. Ik heb al ongeveer 3/4 gesprekken met mijn psycholoog achter de rug.
En daarbij zo'n 3 bijeenkomsten voor een intelligentietest namelijk wais-iii.
Verder vind ik het allemaal vaag, maar idd ik moet bepaalde figuren namaken met blokken die gekleurd zijn, wat rekensommen, ook woorden omschrijven en link vinden tussen 2 woorden enzo.
En morgen mag ik weer gaan voor die test, volgens de mw zijn er nog zo'n max. 3 keer te gaan..maar het kunnen met dit tempo makkelijk 2 worden.

Dus ik moet nog maar ff afwachten... en kijken wat het word. En het ene moment heb ik zoiets van ik heb het wel en dan niet..maar dat kunnen alleen de profs bepalen.

Maar verder is het leven met asperger lastig? Want je bent eigenlijk in bepaalde dingen anders dan de rest? En bijvoorbeeld studie volgen hoe is dat..is dat lastig??
pi_74789294
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 17:48 schreef francis998 het volgende:

[..]

dit doen ze nu dus bij mij. Ik heb al ongeveer 3/4 gesprekken met mijn psycholoog achter de rug.
Verder vind ik het allemaal vaag, maar idd ik moet bepaalde figuren namaken met blokken die gekleurd zijn, wat rekensommen, ook woorden omschrijven en link vinden tussen 2 woorden enzo.
En morgen mag ik weer gaan voor die test, volgens de mw zijn er nog zo'n max. 3 keer te gaan..maar het kunnen met dit tempo makkelijk 2 worden.

Dus ik moet nog maar ff afwachten... en kijken wat het word. En het ene moment heb ik zoiets van ik heb het wel en dan niet..maar dat kunnen alleen de profs bepalen.

Maar verder is het leven met asperger lastig? Want je bent eigenlijk in bepaalde dingen anders dan de rest? En bijvoorbeeld studie volgen hoe is dat..is dat lastig??
Ik heb zelf geen Asperger maar PDD-NOS. Overigens zou bij jou de diagnose ook nog PDD-NOS kunnen zijn. Maar dit even terzijde.
Lastig. Wat is lastig? Wat ik lastig vind is sociale contacten aangaan en onderhouden. Dus vriendschappen en relaties zijn lastig. Dit is enorm frustrerend ik wil maar het lukt gewoon weg niet.
Iedereen is anders. Het andere aan autisten is dat ze informatie op een andere manier verwerken en daardoor soms iets missen of anders zien.
Ja, afhankelijk van je problemen met of zonder extra begeleiding.
14 SHADES OF GREY
pi_74789582
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 18:46 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ik heb zelf geen Asperger maar PDD-NOS. Overigens zou bij jou de diagnose ook nog PDD-NOS kunnen zijn. Maar dit even terzijde.
Lastig. Wat is lastig? Wat ik lastig vind is sociale contacten aangaan en onderhouden. Dus vriendschappen en relaties zijn lastig. Dit is enorm frustrerend ik wil maar het lukt gewoon weg niet.
Iedereen is anders. Het andere aan autisten is dat ze informatie op een andere manier verwerken en daardoor soms iets missen of anders zien.
Ja, afhankelijk van je problemen met of zonder extra begeleiding.
hm....dit klopt, ik weet dat sociale aspecten(vriendschappen enzo) zij voor mij ook lastig, en vooral het onderhouden door allerlei kleine dingen(zoals o.a. telefoongesprekken ik blokkeer me snel). Terwijl in de buurt van iemand kan ik honderuit praten/vertellen. Maar toch is een gesprek voor mij lastig, vertellen is makkelijk.

En met een studie..wat maakt het lastig?
pi_74789725
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 18:55 schreef francis998 het volgende:

[..]

hm....dit klopt, ik weet dat sociale aspecten(vriendschappen enzo) zij voor mij ook lastig, en vooral het onderhouden door allerlei kleine dingen(zoals o.a. telefoongesprekken ik blokkeer me snel). Terwijl in de buurt van iemand kan ik honderuit praten/vertellen. Maar toch is een gesprek voor mij lastig, vertellen is makkelijk.

Tegenwoordig wordt er steeds meer PGO(probleem gericht onderwijs) gegeven op de middelbare school en het hoger onderwijs. Veel samen werken dus en dat is voor autisten nu juist zo lastig. Veel zelfstandig werken. Niet goed weten wat de bedoeling van een bepaalde opdracht. etc.

Ik weet wat voor opleiding je hebt gedaan of wil gaan of nog bezig bent.
14 SHADES OF GREY
pi_74790922
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:58 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Slowchatten is leuk

Kom op mensen sneller posten. Een topic per uur dat is makkelijk te halen.
In tijden van werkloosheid misschien

Maar dan toch liever werk...
pi_74791029
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 19:31 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

In tijden van werkloosheid misschien

Maar dan toch liever werk...
Ook als ik werk heb slowchat ik
14 SHADES OF GREY
  dinsdag 17 november 2009 @ 19:45:01 #164
104367 Thrackan
new and improved
pi_74791426
quote:

[..]

Gewoon je best doen op de tests en eerlijk zijn in de gesprekken, dat geeft een zo volledig mogelijk beeld

Over leven met asperger of PDD-NOS kan ik je weinig vertellen alleen, heb geen van beide
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
pi_74792220
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 18:55 schreef francis998 het volgende:

[..]

Het sociale gedoe, het groepswerk. Maar ook dingen als kerncompetenties, daar zijn tistjes over het algemeen minder goed in. Dan hebben we het nog niet gehad over het vinden van werk. Wat dat betreft kun je beter twee benen missen dan autistisch zijn.
pi_74800282
@tijnbrein
welke studie ik wil gaan doen is nog niet duidelijk het is niet eens duidelijk of ik verder wil gaan studeren. En als ik verder ga is het iig HBO, informatica, Bedrijgkundige informatica, IBM, IBL een van die. Maar verder heb ik geen idee wat te doen in mn toekomst

@ Sempron
het lijkt me wel lastig, vooral met die competentie structuur(heb ik zelf op t mbo meegemaakt) lijkt het me lastig, omdat dat heel vrij is en ook wel vaag.
Maar een vraagje wat houdt ppd-nos in eigenlijk? Want voor asperger/autist zijn duidelijkere omschrijvingen te vinden? Maar PPD-NOS waar het voor staat weet ik wel...maar wat het inhoudt???
pi_74801117
Stupendous76 en tijnbrein, bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben, voor zover ik weet, geen autist en herken me wel in wat jullie zeggen. Ik kijk nu in de ogen van mensen omdat ik weet dat het "hoort". Ik kijk heel even, max. 2 seconden of zo, kijk dan weer weg om me te focussen op m'n verhaal (ook ik ben erg gevoelig voor prikkels, geluiden e.d.) en kijk dan weer een seconde. Zo gaat dat dus. Ik hou het ook een beetje bij, hoe vaak ik iemand in de ogen aankijk. Iemand lang aankijken doe ik nooit, vind het ook vervelend als iemand dat bij mij doet.
  dinsdag 17 november 2009 @ 23:35:51 #168
188877 Stupendous76
pi_74801134
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 18:58 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Tegenwoordig wordt er steeds meer PGO(probleem gericht onderwijs) gegeven op de middelbare school en het hoger onderwijs. Veel samen werken dus en dat is voor autisten nu juist zo lastig. Veel zelfstandig werken. Niet goed weten wat de bedoeling van een bepaalde opdracht. etc.

Het werken in een groepje ging mij redelijk af, vooral omdat ik het mijn verantwoordelijkheid tegenover de rest vond om mijn werk goed te doen ('eerlijkheid') Grootste probleem voor mij was het 'zoek-het-zelf-maar-uit-wat-je-moet-doen-systeem' waar ik niet mee overweg kon.
Repent, Pray, Forgive
  dinsdag 17 november 2009 @ 23:38:17 #169
188877 Stupendous76
pi_74801246
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 23:17 schreef francis998 het volgende:
[..]
Maar een vraagje wat houdt ppd-nos in eigenlijk? Want voor asperger/autist zijn duidelijkere omschrijvingen te vinden? Maar PPD-NOS waar het voor staat weet ik wel...maar wat het inhoudt???
Dat weet eigenlijk niemand, het is het labeltje 'restant'...
Wat ik van anderen hier heb begrepen vallen veel volwassenen bij wie autisme wordt geconstateerd hier onder, evenals hoogfunctionerende autisten. En de gevallen waarbij wel blijkt dat er iets is, maar het niet onder wat anders valt of gewoon 'overblijft'.
Repent, Pray, Forgive
pi_74802575
Zo, heelhuids door de spits heen gekomen. Was dus inderdaad niet thuis, ben eigenlijk alleen thuis als ik savonds iets moet doen of ga doen zoals sporten, verder ben ik geloof ik elk vrij moment of vrije avond in Amsterdam te vinden
Chili was lekker, maar ik had als lunch een halve turkse pizza (ja half want ik ging haast over mijn nek smiddags smerig ding) en ik was m helemaal vergeten tot ik savonds verging van de maagkrampen. Op zich nog wel te doen want ik lag rustig op de bank half te slapen maar autorijden was niet fijn.
Zal een lange nacht worden. Rotte is dat ik namelijk niet kan spugen en als ik last van mn maag heb houdt dat gerust nog wel een of 2 weken aan.

Over het algemeen is hier geen SC maar toch wel interessante discussies.

Over oogcontact, er is mij vanaf vroeg al ingestampt wél oogcontact te maken omdat ik anders onbeleefd ben. Vorige week trouwens klantgerichtheidscursus gehad en daar kwam dit ook naar voren, Ik vroeg toen hoe dat ging als een klant geen oogcontact kan of wil maken en dat wisten de trainers niet.
Overigens heb ik vorig weekend gemerkt dat ik automatisch spiegel als iemand geen oogcontact met mij maakt, was continu ook naar t plafond aan t staren. Een onbewust iets.
quote:
Mijn eigen 'excuus': ik had het idee dat als ik iemand niet in de ogen keek, die persoon mij niet kon kennen, niet kon zien wat ik dacht en voelde. En andersom: als ik iemand in de ogen keek, kende ik die persoon, zag wat hij/zij dacht en voelde.
Gek genoeg vind ik dit nog wel een logische gedachtegang ook al is hij niet rationeel.

Ik heb onlangs een heel mooi boek gelezen over een klassieke autist, maar hij was auditief ingesteld en kon mensen niet aankijken omdat hij niet kon luisteren en zien tegelijk.

Ik was overigens ook aan t werk Maar had t ff gehad.

Hier ook niets te vertellen over aspergers of pdd-nos, ik ben -naar het schijnt- zo (ab)normaal als maar kan
pi_74803798
Lekker gedoucht en gemediteerd.
Maar de slaap wil nog niet echt in zetten. Het is ook altijd iets.
quote:
Autisten zijn over het algemeen verlegen mensen. Oogcontact kan als confronterend worden ervaren.
Al herken ik hier mezelf niet. Sterker nog, ik ben fan van oogcontact - vooral als het intiem is.
quote:

[..]

'Mede'-Asperger hier. Al weet ik wederom niet of ik de perfecte persoon ben om hier dingen over te zeggen.
Ik ben namelijk wel gediagnoseerd hiermee op een jonge leeftijd, maar ik ben opgevoed met een notie dat ik deze 'beperking' maar moest 'onderdrukken'. Ik ben dus maar een keer in contact gekomen met 'professionele hulp', en dit trof toen allerlei sociale activiteiten. Denk rollenspellen, interactie - geen tests en zeker geen wiskunde.

Maar Asperger is vrij breed. Ik herken mezelf bijvoorbeeld niet in veel van de 'trekjes' die autisten zeggen te hebben. Zoals het voelen van fysieke prikkels, het altijd en overal ongemakkelijk zijn in sociale contacten. Ik ben vrij open en direct. Ook ervaar ik niet dat ik in patronen wil leven, dat alles rigide vastgelegd moet zijn.

Waar ik dat laatste wél ervaar, en heel hevig, is dat ik 'op slot' kan raken omdat ik sociale contacten altijd loop te 'berekenen'. En dan voornamelijk de sociale contacten waar ik een hechte band mee voel/dreig te voelen. Denk vriendschap. Denk de liefde.

Ik maak bij vrijwel alle sociale handeling tegenover dergelijke personen op voorhand de zetten in mijn hoofd, maar als er iets onverwachts niet klopt met het plaatje, dan kan ik 'blijven hangen' bij deze 'fout'. Dat - bij vooral sociale contacten - de dingen niet rigide lopen maar juist kunnen vertakken klinkt vrij logisch, maar vertel dat maar aan mijn brein.

Qua studie heb ik vrij weinig gemerkt. Sterker nog, ik doe een HBO studie - zelfs een die niet exact is, maar heel vrij.. namelijk journalistiek. Ik denk ook persoonlijk dat hoe je studie verloopt de minste van 'je zorgen' zal zijn.

Je zal echt voor jezelf na moeten lopen waar je sterke punten liggen en weer je jezelf in je beperking tegen komt. Het is echt niet zo dat het in steen vast is gezet.
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 18:58 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Dit is dus waar vooral mijn opvoeding 'als NT'er' om de hoek komt kijken. Ik ben dus in mijn onderwijs traject nooit 'beinvloed' door de leeromgeving wegens een autisme of een vorm hiervan. Ik heb deze altijd doorlopen als iemand die 'normaal' is.

Ik ervaar er niet zoveel moeite mee, maar ik kan je wel garanderen en het beamen dat in het BO onderwijs (M of HBO) er echt uit gegaan wordt van het flexibel zijn, en eigen initiatief. Als dus voor jezelf zal blijken dat je ook qua handelen in patronen wilt leven, dan ga je jezelf hier gegarandeerd tegen komen.
pi_74805536
morgen!

NJN jij wijkt zoveel af van het standaardbeeld, grappig dat daar toch dezelfde diagnose uit voort komt.
Zo later meer
Ik moet nu werken, nog steeds niet helemaal lekker maar dat overleven we ook wel weer
pi_74805625
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 23:17 schreef francis998 het volgende:
@tijnbrein
welke studie ik wil gaan doen is nog niet duidelijk het is niet eens duidelijk of ik verder wil gaan studeren. En als ik verder ga is het iig HBO, informatica, Bedrijgkundige informatica, IBM, IBL een van die. Maar verder heb ik geen idee wat te doen in mn toekomst

@ Sempron
het lijkt me wel lastig, vooral met die competentie structuur(heb ik zelf op t mbo meegemaakt) lijkt het me lastig, omdat dat heel vrij is en ook wel vaag.
PDD-NOS is ongeveer hetzelfde als Asperger, alleen heb je bij Asperger vrijwel altijd preoccupaties (obsessies). Bij PDD-NOS hoeft dat niet het geval te zijn.
pi_74807463
quote:
Op woensdag 18 november 2009 08:34 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

PDD-NOS is ongeveer hetzelfde als Asperger, alleen heb je bij Asperger vrijwel altijd preoccupaties (obsessies). Bij PDD-NOS hoeft dat niet het geval te zijn.
Telt obsessief zijn met hoe je beeld is bij andere mensen ook mee?
pi_74808196

[ Bericht 100% gewijzigd door Cassandra87 op 18-11-2009 11:11:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')