abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74645765
quote:
Op donderdag 12 november 2009 20:18 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Nou, de vorige keer liet een zekere jongen mij er niet tussen, ook niet toen ik herhaaldelijk iets probeerde te zeggen. Hij leek ook ongeïnteresseerd. Hij was er (ook) voor de eerste keer, dus wat dat betreft stonden we quitte.

Luisteren lukt redelijk, maar als ik merk dat ik er redelijkerwijs niet tussenkom, ga ik meestal een boek lezen

Ik houd wel in mijn achterhoofd dat tistjes lang over zichzelf zouden kunnen praten.
Ach dat kan gebeuren. Ik heb vrij weinig gezegd de vorige keer omdat ik weinig te zeggen had.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_74645929
quote:
Op donderdag 12 november 2009 20:21 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ach dat kan gebeuren. Ik heb vrij weinig gezegd de vorige keer omdat ik weinig te zeggen had.
Zo’n soos heeft iets weg van een kerkgemeente. In zo’n gemeente geloven de mensen in grote lijnen hetzelfde en hebben een gemeenschappelijke voorkeur voor een bepaalde stijl (liederen, prediking). Dat creëert een gevoel van eenheid. Komt er iemand in de gemeente bij, dan heb je al een binding met elkaar.

In een autismesoos: iedereen zit in het spectrum. Autisme is er de manier van leven. Iedereen heeft op diverse vlakken moeite met communiceren. Moet dat niet een soort van eenheidsgevoel geven? Het autisme dat mensen bindt... of ben ik nu aan het romantiseren.

Ik zie meer raakvlakken tussen autisme en geloof.
- Datum van diagnose (moment van bekering)
- Verschillende stromingen
- Verschillende gradaties (van ‘vrijzinnig’ pdd-nos tot ‘zwaar’ autistisch).
- Ontmoeten van gelijkgestemden
pi_74646674
quote:
Op donderdag 12 november 2009 20:27 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Zo’n soos heeft iets weg van een kerkgemeente. In zo’n gemeente geloven de mensen in grote lijnen hetzelfde en hebben een gemeenschappelijke voorkeur voor een bepaalde stijl (liederen, prediking). Dat creëert een gevoel van eenheid. Komt er iemand in de gemeente bij, dan heb je al een binding met elkaar.

In een autismesoos: iedereen zit in het spectrum. Autisme is er de manier van leven. Iedereen heeft op diverse vlakken moeite met communiceren. Moet dat niet een soort van eenheidsgevoel geven? Het autisme dat mensen bindt... of ben ik nu aan het romantiseren.

Ik zie meer raakvlakken tussen autisme en geloof.
- Datum van diagnose (moment van bekering)
- Verschillende stromingen
- Verschillende gradaties (van ‘vrijzinnig’ pdd-nos tot ‘zwaar’ autistisch).
- Ontmoeten van gelijkgestemden
Oh vandaar dat ik mij er niet echt thuis voelde
Die soos is op zich best een goed idee. Maar ik denk dat er niet thuis hoor. Ik praat liever met mensen die wat dichter bij de maatschappij staan dan het gross van de mensen daar. Mijn belevingswereld sluit totaal niet aan op die van hun en vice versa. Het verschil in niveau en levensomstandigheden is zo groot. Een voorbeeld sommige wonen in te huis andere met begeleiding. Terwijl ik zonder begeleiding volledig zelfstandig woon. Ik zou niet eens begeleiding willen. Ik moet er niet aandenken.
(mijn ex kreeg begeleiding en de dingen die zij vertelde kreeg ik de kriebels van)

Ik voel mij ook dus helemaal niet thuis in de wereld van autisten. Daarom zal ik niet op Autsider gaan posten gewoon weg omdat ik mij daar niet thuis voel.

Mijn geeft die soos dus geen eenheidsgevoel. Meer een gevoel van dit ben ik niet en hier hoor ik niet bij.

De overeenkomsten zijn eng.
Autisme als religie
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_74647310
De gelijkenis viel me gewoon op. De mensen in mijn kerk zitten wel midden in de maatschappij, al kiezen gelovige jongeren meestal een ander soort kerk.

Ik denk dat je gelijk hebt dat de mensen die in de soos komen, op een ander niveau functioneren. Maar ze hebben wel (structureel) contact. Daar valt niets op af te dingen. Sommige mensen met autisme slagen er in om met niemand een klik te vinden. ‘Ik stel hoge eisen aan mensen’, hoorde ik eens zeggen. Omdat de spoeling dun is, kunnen ze het zich natuurlijk niet veroorloven om hoge verwachtingen te hebben van nieuwe mensen.

Zeker, ik kan me voorstellen dat je je niet thuisvoelt in de auti-wereld, omdat je behoorlijk goed functioneert. Je hebt een mbo-opleiding afgerond en je woont zelfstandig: dat is allemaal heel regulier.
Toch wil ik naar de soos, vanwege het interessante onderwerp en omdat ik het leuk vind om onderzoek naar autisme te doen. En een beetje spanning heb ik blijkbaar nodig.
pi_74647695
quote:
Op donderdag 12 november 2009 21:06 schreef sempron2400 het volgende:
De gelijkenis viel me gewoon op. De mensen in mijn kerk zitten wel midden in de maatschappij, al kiezen gelovige jongeren meestal een ander soort kerk.

Ik denk dat je gelijk hebt dat de mensen die in de soos komen, op een ander niveau functioneren. Maar ze hebben wel (structureel) contact. Daar valt niets op af te dingen. Sommige mensen met autisme slagen er in om met niemand een klik te vinden. ‘Ik stel hoge eisen aan mensen’, hoorde ik eens zeggen. Omdat de spoeling dun is, kunnen ze het zich natuurlijk niet veroorloven om hoge verwachtingen te hebben van nieuwe mensen.

Zeker, ik kan me voorstellen dat je je niet thuisvoelt in de auti-wereld, omdat je behoorlijk goed functioneert. Je hebt een mbo-opleiding afgerond en je woont zelfstandig: dat is allemaal heel regulier.
Toch wil ik naar de soos, vanwege het interessante onderwerp en omdat ik het leuk vind om onderzoek naar autisme te doen. En een beetje spanning heb ik blijkbaar nodig.
Het gaat mij ook niet om of ik wel geen aansluiting vind in die soos. Ik ga er heen om wat meer te weten te komen over autisme en daardoor meer over mijzelf.
14 SHADES OF GREY
  donderdag 12 november 2009 @ 22:30:58 #56
150363 Wii-Style
Ba-Lue Bolivar Ba-Lues-Are
pi_74651033
Linkse theedrinkende criminelenknuffelaar.
pi_74652765
jullie lullen me allemaal teveel, godnondenju!

pi_74655170
Heb hier verdorie 3 kwartier staan bellen naar mn zusje, op ramen kloppen, deurbellen.. een of andere idioot deed de deur op de haak. Ben nét binnen terwijl ik rond half 1 al in almere was.

Heel plat gezegd, ik krijg een beetje t idee dat jullie een 'nt-beeld' van autisten hebben.
Aan de ene kant snap ik t heel goed.. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat een nt-er die niets af weet van autisme (help paniek al t onbekende is eng) ook zoiets heeft van, de afstand is te groot, het verschil in niveau en leefomstandigheden is te groot. Terwijl de wens om begrepen en geaccepteerd te worden bij íedereen het zelfde is.
Maar misschien romantiseer ik dan weer te veel hoor.

Verder vind ik het moeite hebben met communiceren als gedeeld raakvlak absoluut niet voldoende. Het is niet dat je simpel tegen de een kunt zeggen, he jij hebt ook moeite met contact leggen, laten we samen contact houden. De drempel zal voor de ander nog te hoog zijn en blijven.
Wellicht dat het acceptatieniveau tussen 2 tistjes hoger is. Je beseft maar al te goed van elkaar wat t is om een beperking te hebben.
Maar zelfs al werp je jezelf spreekwoordelijk voor de voeten van een ander, zorg je ervoor dat de drempel van contact maken in wezen niet meer bestaat, zelfs dán kan er nog een interne blokkade zijn.

Ik vind de uitspraak dat sommige autisten het niet kunnen veroorloven hoge verwachtingen te hebben alleen een beetje gewaagd. Misschien kunnen ze het in de létterlijke zin van t woord ook niet veroorloven. Maar anderszijds is t t zelfde als, je hebt een beperking, wees blij met wat je te pakken krijgt. Terwijl je ook met beperking nog een smaak en een mening kan en mag hebben.

Sorry hoor.. Ik ben een beetje tegendraads vanavond
pi_74659328
Wii-style made my day

beetje een baaldag gister, vandaag ebt het weg
jij: tisser dan?
nou, laat ik het er op houden dat ik niet zo'n player ben

achja..
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_74659512
@ Cassandra
Leuk he worden buitengesloten uit je eigen huis. Zo heb ik een keer mijn ouders buiten gesloten. Ik heb ze toch maar weer binnen gelaten. Omdat het toch wel zielig was voor ze.

Ik denk dat je daar wel een goed punt hebt. Vriendschappen aangaan is voor NT-ers al moeilijk laat staan voor autisten. Autisten die een beperkte belevingswereld hebben en bijna geen inlevingsvermogen hebben. Dus het aangaan van vriendschappen is lastig omdat je, jezelf in andere moet verplaatsen en openstaan voor andere. Dit schept verwachtingen en leverd spanningen op. Als diegene niet aan je verwachtingen voldoet loopt het vaak spaak.
14 SHADES OF GREY
pi_74659535
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 10:45 schreef robuust89 het volgende:
Wii-style made my day

beetje een baaldag gister, vandaag ebt het weg
jij: tisser dan?
nou, laat ik het er op houden dat ik niet zo'n player ben

achja..
Vertel
14 SHADES OF GREY
pi_74660938
Nieuw topic alweer
Children of the night. What music they make.
pi_74660995
Laten we positief beginnen, ik stap vaak op mensen af, gewoon, want meestal zijn ze "de moeite waard"(ja, klinkt n beetje stom ) en het is soms nog leuk ook!

Ik leerde iemand kennen, die zag ik heel kort in het echt, en nu had ze me opgezocht op hyves en een leuke, enthousiaste krabbel achtergelaten.
Tot zover wel tof, he?

Thing is, als ik een meid leuk vind, wordt het voor mij moeilijker om spontaan te doen, want dan ga ik nogal nadenken over wat nou leuk is om te zeggen, ik neem mezelf een NT houding aan. Ik wil graag hierbij wel dan zo dicht mogelijk bij mezelf blijven, dus robuust stuurt (waarschijnlijk) een iets te enthousiaste krabbel terug. krijg ik 1 regeltje terug, zo van, "oke is goed, ik hoor t wel. groetjes!" (ze ging wat regelen om met zijn allen te bowlen, van NLP)
soms heb je van die vrouwen, dat zijn draakjes "heb ik wel aandacht? ow, mooi! die is in de pocket!"

of zo'n ander grietje, ook op hyves, maar ken ik van een of andere ballentent. je probeert je dan aan te passen aan die griet "wat wil ze horen? " en dat lukt niet echt

Jaaa, er zijn LOTS of vissen in de zee, t lijkt erop dat ik nogal veel ouwe schoenen eruit haal

ik den dat mensen van mij een bepaalde houding verwachten, en dat het door die "druk" juist niet gaat. hmm.

</ramble>

wou nog meer typen, maar je snapt de strekking
Hoi, ik ben robuust89 en ik ben nieuw!
pi_74661152
T.V.P. en leest weer mee
pi_74661238
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:38 schreef DeHovenier het volgende:
Nieuw topic alweer
Alweer
Dit is pas deel 25
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:40 schreef robuust89 het volgende:
Laten we positief beginnen, ik stap vaak op mensen af, gewoon, want meestal zijn ze "de moeite waard"(ja, klinkt n beetje stom ) en het is soms nog leuk ook!

Ik leerde iemand kennen, die zag ik heel kort in het echt, en nu had ze me opgezocht op hyves en een leuke, enthousiaste krabbel achtergelaten.
Tot zover wel tof, he?

Thing is, als ik een meid leuk vind, wordt het voor mij moeilijker om spontaan te doen, want dan ga ik nogal nadenken over wat nou leuk is om te zeggen, ik neem mezelf een NT houding aan. Ik wil graag hierbij wel dan zo dicht mogelijk bij mezelf blijven, dus robuust stuurt (waarschijnlijk) een iets te enthousiaste krabbel terug. krijg ik 1 regeltje terug, zo van, "oke is goed, ik hoor t wel. groetjes!" (ze ging wat regelen om met zijn allen te bowlen, van NLP)
soms heb je van die vrouwen, dat zijn draakjes "heb ik wel aandacht? ow, mooi! die is in de pocket!"

of zo'n ander grietje, ook op hyves, maar ken ik van een of andere ballentent. je probeert je dan aan te passen aan die griet "wat wil ze horen? " en dat lukt niet echt

Jaaa, er zijn LOTS of vissen in de zee, t lijkt erop dat ik nogal veel ouwe schoenen eruit haal

ik den dat mensen van mij een bepaalde houding verwachten, en dat het door die "druk" juist niet gaat. hmm.

</ramble>

wou nog meer typen, maar je snapt de strekking
Jij bent al een paar stappen verder dan mij. Ik durf niet eens op een leuke meid af te stappen

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld
14 SHADES OF GREY
pi_74661693
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:44 schreef DeepChord het volgende:
T.V.P. en leest weer mee
en nu nog eens wat posten he want je staat een beetje bekend als gluurder

Robuust: Gewoon relaxed zijn! Hoe moeilijk t ook is, niet te veel nadenken. Ik weet t, t is lastig, maar verder moet je t geluk hebben dat je iemand treft die zich goed kan inleven en de moeite snapt, en deze accepteerd. Want ik denk echt als je zo iemand treft, t veel makkelijker wordt om initiatief te tonen of iets dergelijks, simpelweg vanwege t feit dat je bent toegestaan om af en toe stomme dingen te doen.
Verder is er in dit geval natuurlijk t punt dat de vraag om iets leuks te doen niet per definitie onder date valt, maar dit soms/meestal wel zo wordt ervaren. Valse verwachtingen and such..
Maar dat geldt voor tistjes en nt-ers
  vrijdag 13 november 2009 @ 12:01:27 #67
150363 Wii-Style
pi_74661722
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 11:47 schreef tijnbrein het volgende:
Ik durf niet eens op een leuke meid af te stappen
Ik ook niet, en dat zal ik waarschijnlijk nooit kunnen (alhoewel ik wel de afgelopen jaren veel beter nieuwe mensen kan ontmoeten). Een praatje maken blijft moeilijk tenzij het over iets specifiek gaat. Iets stimulerend (kunst, muziek, wetenschap, etc). Ik denk dat als ik het toch probeer om een praatje te maken, zal diegene het toch opvallen dat ik er moeite mee heb, dus waarom nog proberen? Ik wil mezelf blijven.

Een relatie zal ik alleen aangaan, denk ik, met iemand die ik via via ken. Gewoon veel vrienden hebben (zowel mannen als vrouwen) en wie weet kennen ze iemand die singel is (is heel vaak zo). Nou ja, het kan wel zo zijn dat ik uiteindelijk iemand vind in een kroeg of zo, maar ik denk dat dat niet waarschijnlijk is.
pi_74661867
quote:
Ik denk dat als ik het toch probeer om een praatje te maken, zal diegene het toch opvallen dat ik er moeite mee heb, dus waarom nog proberen? Ik wil mezelf blijven.
waarom is t erg als t opvalt?
  vrijdag 13 november 2009 @ 12:10:28 #69
150363 Wii-Style
pi_74661995
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:06 schreef Cassandra87 het volgende:

[..]

waarom is t erg als t opvalt?
Nou omdat je nooit 'normaal' over kan komen. Van mij hoeft het niet.

Ik denk dat veel autisten dat hebben, dat je voordat je weet dat je autistisch, je jouw moeilijkheden wilt verbergen. Maar je kan het proberen, het lukt je vrijwel nooit, tenzij je een meisje bent, die maken een veel groter kans (heb ik over gelezen ).
pi_74662172
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:01 schreef Wii-Style het volgende:

[..]

Ik ook niet, en dat zal ik waarschijnlijk nooit kunnen (alhoewel ik wel de afgelopen jaren veel beter nieuwe mensen kan ontmoeten). Een praatje maken blijft moeilijk tenzij het over iets specifiek gaat. Iets stimulerend (kunst, muziek, wetenschap, etc). Ik denk dat als ik het toch probeer om een praatje te maken, zal diegene het toch opvallen dat ik er moeite mee heb, dus waarom nog proberen? Ik wil mezelf blijven.

Een relatie zal ik alleen aangaan, denk ik, met iemand die ik via via ken. Gewoon veel vrienden hebben (zowel mannen als vrouwen) en wie weet kennen ze iemand die singel is (is heel vaak zo). Nou ja, het kan wel zo zijn dat ik uiteindelijk iemand vind in een kroeg of zo, maar ik denk dat dat niet waarschijnlijk is.
Herkenbaar, alhoewel ik met mensen spreek in de kroeg ofzo. Misschien als ik wat meer zelfvertrouwen dat het aanspreken van mensen makkelijker gaat.

Als iemand merkt dat het gesprek stroef verloopt is het aan die persoon om daar iets mee te doen. Als die persoon daar niet voor open staat is dat jammer.
14 SHADES OF GREY
pi_74662761
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:15 schreef tijnbrein het volgende:

[..]
Als iemand merkt dat het gesprek stroef verloopt is het aan die persoon om daar iets mee te doen. Als die persoon daar niet voor open staat is dat jammer.
Das de goede instelling

Persoonlijk vind ik t echt jammer dat het zou moeten, een beperking oid verbergen. Jammer dat er tot in zekere mate nog steeds een taboe op rust.
Het is niet alleen een wens om op maatschappelijk niveau op gelijke voet te staan, het wordt haast verwacht om er niet buiten te vallen. Als die drempel weg zou vallen zou eea een stuk makkelijker zijn.
pi_74663079
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:35 schreef Cassandra87 het volgende:

[..]

Das de goede instelling

Persoonlijk vind ik t echt jammer dat het zou moeten, een beperking oid verbergen. Jammer dat er tot in zekere mate nog steeds een taboe op rust.
Het is niet alleen een wens om op maatschappelijk niveau op gelijke voet te staan, het wordt haast verwacht om er niet buiten te vallen. Als die drempel weg zou vallen zou eea een stuk makkelijker zijn.
Inderdaad, en soms kan dit ook nog tot spanningen lijden. Ik heb het al een aantal keer gehad dat een allochtonen collega dacht dat ik racist was omdat ik niet communiceerde zoals het volgens de norm zou moeten. Gelukkig is dat meestal wel op te lossen door het een en ander uit te leggen.

Als een autist en allochtoon tegen over elkaar staan en de communicatie verloopt stroef denkt de allochtoon gelijk dat die ander een racist is. Terwijl de autist er niets aan kan doen.

Gelukkig staan de meeste mensen er wel voor open. En als je nog enige sinds kan mee komen in de maatschappij valt het eigenlijk wel mee.
14 SHADES OF GREY
pi_74663163
haha tijn geloof mij in héél veel gevallen wordt dat gewoon gebruikt als argument, zeker op plekken als bij mijn werk. Wát, mijn uitkering wordt geblokkeerd?? Hoe bedoel je, omdat ik mij niet aan mijn sollicitatieverplichting houd omdat ik zwart werk. Nee het is omdat ik zwart bén, geef maar toe!
pi_74663266
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 12:46 schreef Cassandra87 het volgende:
haha tijn geloof mij in héél veel gevallen wordt dat gewoon gebruikt als argument, zeker op plekken als bij mijn werk. Wát, mijn uitkering wordt geblokkeerd?? Hoe bedoel je, omdat ik mij niet aan mijn sollicitatieverplichting houd omdat ik zwart werk. Nee het is omdat ik zwart bén, geef maar toe!
Misschien moeten wij autisten dat ook gaan doen. Als er iets gebeurd tegen ons zin in. Roepen dat het discriminatie is
14 SHADES OF GREY
pi_74663311
En ook dat gebeurd. Niet als in discriminatie, maar toch wel gebruik maken van je stempel.
Dat is t nadeel van die stempel, aan de ene kant is t een handvat, aan de andere kant erg makkelijk
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')