quote:Op maandag 16 november 2009 12:46 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik verdedig de joods-christelijke beschaving tegen de koloniserende neigingen van de aanhangers van Mohammed.
De eerste christenen zaten in een grot.quote:Op maandag 16 november 2009 12:44 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Man, de eerste islamieten hadden helemaal geen kundige bouwmeesters. Die haalden ze uit Byzantium, waar ze wel waren. Het is dus ook niet zo gek dat er nogal wat Byzantijnse invloeden zijn.
Mag je doen, maar het is wel een beetje een bizar onderscheid.quote:Op maandag 16 november 2009 11:35 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Ik dus wel en dat is denk ik waar onze meningen botsen.
Met deze wartaal kan ik niets...quote:Nou nee, dat is gewoon realistisch en ook gebasseerd op historische feiten en argumenten, of het onderwijs moet ook grove fouten hebben? De kerk was in die tijd onschendbaar en je kunt ze nou niet bepaald belonen om het goede werk.
Kerk = macht, macht = leugens.
Dat ontken ik helemaal niet. Ik weet best dat bv het Kerstfeest veel dingen van de oude heidense godsdiensten heeft afgekeken. De cultuur die daaruit ontstaan is is echter de christelijke cultuur.quote:Naast het feit dat je dus zegt dat Europa heel erg christelijk is, ontken je daarmee het feit dat de onderlinge religies tijdens onderdrukking, vervolging geen enkele invloed hebben gehad op ons leven nu. Het is evengoed een FEIT dat mensen ondergronds gingen en dat daarmee een hoop rijke historie NIET verloren is gegaan. We mogen een aantal voorouders eigenlijk wel heel dankbaar zijn niet als makke schaapjes achter het domme volk aan te lopen .
Christelijk cultuur is dus: Stelen, machtspolitiek, onderdrukking of uitroeiing van andersdenkenden, claimen van andermans prestaties. Mooie Europese cultuurquote:Op maandag 16 november 2009 12:49 schreef Sachertorte het volgende:
Dat ontken ik helemaal niet. Ik weet best dat bv het Kerstfeest veel dingen van de oude heidense godsdiensten heeft afgekeken. De cultuur die daaruit ontstaan is is echter de christelijke cultuur.
Nee, in een voerbak.quote:Op maandag 16 november 2009 12:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De eerste christenen zaten in een grot.
Opleggen of promoten lees ik niet als dwingen.quote:Op maandag 16 november 2009 12:45 schreef isogram het volgende:
[..]
Hallo! Jij bent degene die beweert dat niet-gelovigen zich nog vaker dan gelovigen schuldig maken aan het opleggen (dus dwingen) van hun mening aan anderen. Zie deze post, waar je het zelf aangeeft: Het Christelijke vuurtje: aanwakkeren of uitblazen?
En dat zie jij dus vooral bij gelovigen? Je ziet bijvoorbeeld niet dat mensen die erg begaan zijn met het milieu je vanuit die hoek hun wil proberen op te leggen door eisen te stellen aan de auto die je mag rijden, hoe je je huis moet isoleren? Je denkt niet dat er veganisten zijn die proberen het houden en fokken van dieren voor de slacht te verbieden, of mensen die erg begaan zijn met dierenrechten die allerlei eisen stellen aan de manier waarop dieren gehouden moeten worden, waardoor jouw biefstuk duurder wordt?quote:Het punt is niet dat gelovigen anders over dingen denken. Het probleem is dat ze hun opvattingen via wet- en regelgeving proberen op te leggen. En waar je analyse pijnlijk tekortschiet, is op de vraag wie je waarvan uitsluit.
Als gelovigen vinden dat zondag een rustdag is en dat niemand op zondag naar de winkel mag, heb ik daar direct last van. Ik beschouw de zondag namelijk niet als rustdag en kan niet winkelen omdat gelovigen mij dat verbieden.
Ja, dat snap ik. Ik zie alleen niet in hoe dit anders of zoveel erger is dan hetgeen andersdenkenden ons vanuit hun kijk op het leven en de wereld proberen op te leggen.quote:Als ik pleit voor het legaliseren van abortus, terwijl gelovigen daar op tegen zijn, hebben zij er GEEN last van als het legaal wordt. Ze hoeven geen abortus te laten plegen. Net zo min als dat ze op zondag naar de winkel moeten. Dat is dus wat ik met DWINGEN bedoelde.
Nogmaals: Ik zie het wezenlijke verschil niet.quote:Het staat gelovigen vrij om hun leven in te richten zoals zij denken dat het hoort. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan maar andere mensen het recht moeten ontnemen om hun leven anders in te richten. DAT is de kern en dat is precies waarom religieus geïnspireerde politiek zo verwerpelijk is.
en de rest is gejat.quote:
Dat is jouw meningquote:Op maandag 16 november 2009 12:49 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Mag je doen, maar het is wel een beetje een bizar onderscheid.
[..]
Met deze wartaal kan ik niets...
[..]
Dat ontken ik helemaal niet. Ik weet best dat bv het Kerstfeest veel dingen van de oude heidense godsdiensten heeft afgekeken. De cultuur die daaruit ontstaan is is echter de christelijke cultuur.
Ok. dan schaffen we alle religieuze wetten af. We gaan christenen dwingen om zich aan seculiere wetten te houden. Ze zullen minstens 2 keer in hun leven een abortus moeten ondergaan (tenzij ze onvruchtbaar zijn, dan mogen ze mee doen aan een KI/embryoselectie-programma), Ze zullen aantoonbaar blasfemische uitspraken moeten doen en gelovigen uitlachen, ze zullen aan het einde van hun leven natuurlijk geëuthanaseerd worden en ze zullen minstens 1 x in de maand op zondag boodschappen moeten doen.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Sjaakz het volgende:
Nogmaals: Ik zie het wezenlijke verschil niet.
De uitkomst van opleggen kan wel degelijk leiden tot dwang. Als gelovigen bijvoorbeeld via wetgeving weten op te leggen dat niemand euthanasie mag ondergaan, wordt een terminaal zieke patiënt gedwongen om uitzichtloos te lijden. En zo zijn er meer voorbeelden denkbaar.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Sjaakz het volgende:
Opleggen of promoten lees ik niet als dwingen.
Ik heb nergens gesteld dat gelovigen de enige groep mensen zijn die bepaalde zaken proberen op te leggen. Het punt is alleen dat veel belangengroeperingen handelen op basis van bepaalde argumenten, terwijl gelovigen handelen op basis van een 2000 jaar oud sprookjesboek. Bepaalde eisen stellen aan auto's is trouwens nog wel heel wat anders dan autorijden verbieden.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Sjaakz het volgende:
En dat zie jij dus vooral bij gelovigen? Je ziet bijvoorbeeld niet dat mensen die erg begaan zijn met het milieu je vanuit die hoek hun wil proberen op te leggen door eisen te stellen aan de auto die je mag rijden, hoe je je huis moet isoleren? Je denkt niet dat er veganisten zijn die proberen het houden en fokken van dieren voor de slacht te verbieden, of mensen die erg begaan zijn met dierenrechten die allerlei eisen stellen aan de manier waarop dieren gehouden moeten worden, waardoor jouw biefstuk duurder wordt?
Ik wel. Want gelovigen - en dit is wereldwijd nogal wijd verspreid - menen dat zij als enigen weten wat goed is voor mensen, dat zij als enigen over moraal en fatsoen beschikken, dat de wereld ellendiger zou zijn zonder religie. En bovenal menen ze dat we ons leven in dienst moeten stellen van één of andere sprookjesfiguur die ze God of Allah noemen. In menig land is religie tevens wet.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Sjaakz het volgende:
Nogmaals: Ik zie het wezenlijke verschil niet.
Opleggen is dwang.quote:Op maandag 16 november 2009 13:23 schreef isogram het volgende:
De uitkomst van opleggen kan wel degelijk leiden tot dwang.
Waarom is het heidendom dan onze cultuur? Dat is een conclusie die daaruit niet getrokken kan worden.quote:Op maandag 16 november 2009 13:03 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Dat is jouw mening.
Okay.
Dat zal best, maar dan pleegt het Christendom plagiaat en is uiteindelijk het heidendom toch weer onze cultuur, of men het nu wil of niet.
Je kunt je wel doodstaren op dat "Opleggen", maar er stond duidelijk "of promoten" bij.quote:Op maandag 16 november 2009 13:23 schreef isogram het volgende:
De uitkomst van opleggen kan wel degelijk leiden tot dwang. Als gelovigen bijvoorbeeld via wetgeving weten op te leggen dat niemand euthanasie mag ondergaan, wordt een terminaal zieke patiënt gedwongen om uitzichtloos te lijden. En zo zijn er meer voorbeelden denkbaar.
Gelovigen handelen natuurlijk net zo goed op basis van argumenten. Dat deze voort kunnen komen uit hun geloof doet daar niets aan af. Dat jij hun argumenten hierdoor minder waard vindt dan van iemand die vind dat je geen vlees mag eten of auto mag rijden doet er niet toe. Het gaat er in een democratie niet om hoe goed je argumenten zijn, maar hoeveel mensen je ervan weet te overtuigen nietwaar? Kijk maar eens naar de peilingen.quote:Ik heb nergens gesteld dat gelovigen de enige groep mensen zijn die bepaalde zaken proberen op te leggen. Het punt is alleen dat veel belangengroeperingen handelen op basis van bepaalde argumenten, terwijl gelovigen handelen op basis van een 2000 jaar oud sprookjesboek. Bepaalde eisen stellen aan auto's is trouwens nog wel heel wat anders dan autorijden verbieden.
Ja, heel leuk dat je even uitlegt waarom je niets van gelovigen moet hebben, maar doet dat er echt iets toe in deze discussie?quote:Ik wel. Want gelovigen - en dit is wereldwijd nogal wijd verspreid - menen dat zij als enigen weten wat goed is voor mensen, dat zij als enigen over moraal en fatsoen beschikken, dat de wereld ellendiger zou zijn zonder religie. En bovenal menen ze dat we ons leven in dienst moeten stellen van één of andere sprookjesfiguur die ze God of Allah noemen. In menig land is religie tevens wet.
Omdat het Christendom die cultuur gewoon heeft overgenomen. Oude feesten, oude gebruiken, tradities en kennis, ze zijn overgenomen toen ze niet vernietigd konden worden. Dat lees je overigens niet alleen maar in bepaalde boekjes.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Waarom is het heidendom dan onze cultuur? Dat is een conclusie die daaruit niet getrokken kan worden.
Dat doet het wel. Er zijn geen aanwijzingen laat staan bewijs voor een God. Een religie is daarmee een leuke mening en hobby, maar geen argument om anderen zaken te verplichten of te verbieden.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Je kunt je wel doodstaren op dat "Opleggen", maar er stond duidelijk "of promoten" bij.
[..]
Gelovigen handelen natuurlijk net zo goed op basis van argumenten. Dat deze voort kunnen komen uit hun geloof doet daar niets aan af.
Er staat "opleggen". Met of zonder promoten is opleggen gelijk aan dwang.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
Je kunt je wel doodstaren op dat "Opleggen", maar er stond duidelijk "of promoten" bij.
Als het alleen bij "promoten" bleef, hadden we veel minder last van het fenomeen religie. De SGP promoot niet dat vrouwen uit de politiek geweerd worden, ze DOEN het goed. De CU promoot niet dat scholen een leerkracht weigeren vanwege zijn homoseksuele relatie, ze DOEN dat gewoon. Religieuze politiek uit zich, zelfs in een gematigd land als Nederland, gewoon in het opleggen van bepaalde zaken.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
En deze redenering maakt dus precies duidelijk wat er zo gevaarlijk is aan religie. Gelovigen handelen namelijk NIET op basis van argumenten, maar op basis van hun geloof. Ze handelen op basis van veronderstellingen die ze niet hard kunnen maken en ze handelen op basis van hetgeen iemand ooit in een boek heeft opgeschreven, pakweg 2000 jaar geleden.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
Gelovigen handelen natuurlijk net zo goed op basis van argumenten. Dat deze voort kunnen komen uit hun geloof doet daar niets aan af. Dat jij hun argumenten hierdoor minder waard vindt dan van iemand die vind dat je geen vlees mag eten of auto mag rijden doet er niet toe. Het gaat er in een democratie niet om hoe goed je argumenten zijn, maar hoeveel mensen je ervan weet te overtuigen nietwaar? Kijk maar eens naar de peilingen.
Ja, dat doet er heel veel toe, omdat gelovigen nu eenmaal steevast de neiging hebben om hun opvattingen aan anderen op te leggen. En juist dat is niet zuiver, omdat de Bijbel een verouderd wetboek is, dat bol staat van futiliteiten over hoe 2000 jaar geleden werd gedacht over zaken. De Bijbel wordt veel misbruikt, op veel plaatsen wordt opgeroepen tot haat en op tal van fronten is het tegenstrijdig met universele mensenrechten.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
Ja, heel leuk dat je even uitlegt waarom je niets van gelovigen moet hebben, maar doet dat er echt iets toe in deze discussie?
Onzin. Een argument hoeft helemaal geen bewezen waarheid te zijn.quote:Op maandag 16 november 2009 13:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doet het wel. Er zijn geen aanwijzingen laat staan bewijs voor een God. Een religie is daarmee een leuke mening en hobby, maar geen argument om anderen zaken te verplichten of te verbieden.
Maar jij brengt het alsof het christendom er zelf geen invloed op heeft gehad. Dat is natuurlijk onzin. Kijk bv maar eens naar het Kerstfeest: wat is daarin het meest wezenlijke? Jawel, het kerstverhaal, de geboorte van Jezus. Het christendom heeft er een eigen draai aan gegeven. Het amalgaam van al die dingen is onze cultuur, en die (westerse) cultuur noemen we ook wel christelijke cultuur.quote:Op maandag 16 november 2009 13:37 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Omdat het Christendom die cultuur gewoon heeft overgenomen. Oude feesten, oude gebruiken, tradities en kennis, ze zijn overgenomen toen ze niet vernietigd konden worden. Dat lees je overigens niet alleen maar in bepaalde boekjes.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |