De uitkomst van opleggen kan wel degelijk leiden tot dwang. Als gelovigen bijvoorbeeld via wetgeving weten op te leggen dat niemand euthanasie mag ondergaan, wordt een terminaal zieke patiënt gedwongen om uitzichtloos te lijden. En zo zijn er meer voorbeelden denkbaar.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Sjaakz het volgende:
Opleggen of promoten lees ik niet als dwingen.
Ik heb nergens gesteld dat gelovigen de enige groep mensen zijn die bepaalde zaken proberen op te leggen. Het punt is alleen dat veel belangengroeperingen handelen op basis van bepaalde argumenten, terwijl gelovigen handelen op basis van een 2000 jaar oud sprookjesboek. Bepaalde eisen stellen aan auto's is trouwens nog wel heel wat anders dan autorijden verbieden.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Sjaakz het volgende:
En dat zie jij dus vooral bij gelovigen? Je ziet bijvoorbeeld niet dat mensen die erg begaan zijn met het milieu je vanuit die hoek hun wil proberen op te leggen door eisen te stellen aan de auto die je mag rijden, hoe je je huis moet isoleren? Je denkt niet dat er veganisten zijn die proberen het houden en fokken van dieren voor de slacht te verbieden, of mensen die erg begaan zijn met dierenrechten die allerlei eisen stellen aan de manier waarop dieren gehouden moeten worden, waardoor jouw biefstuk duurder wordt?
Ik wel. Want gelovigen - en dit is wereldwijd nogal wijd verspreid - menen dat zij als enigen weten wat goed is voor mensen, dat zij als enigen over moraal en fatsoen beschikken, dat de wereld ellendiger zou zijn zonder religie. En bovenal menen ze dat we ons leven in dienst moeten stellen van één of andere sprookjesfiguur die ze God of Allah noemen. In menig land is religie tevens wet.quote:Op maandag 16 november 2009 12:58 schreef Sjaakz het volgende:
Nogmaals: Ik zie het wezenlijke verschil niet.
Opleggen is dwang.quote:Op maandag 16 november 2009 13:23 schreef isogram het volgende:
De uitkomst van opleggen kan wel degelijk leiden tot dwang.
Waarom is het heidendom dan onze cultuur? Dat is een conclusie die daaruit niet getrokken kan worden.quote:Op maandag 16 november 2009 13:03 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Dat is jouw mening.
Okay.
Dat zal best, maar dan pleegt het Christendom plagiaat en is uiteindelijk het heidendom toch weer onze cultuur, of men het nu wil of niet.
Je kunt je wel doodstaren op dat "Opleggen", maar er stond duidelijk "of promoten" bij.quote:Op maandag 16 november 2009 13:23 schreef isogram het volgende:
De uitkomst van opleggen kan wel degelijk leiden tot dwang. Als gelovigen bijvoorbeeld via wetgeving weten op te leggen dat niemand euthanasie mag ondergaan, wordt een terminaal zieke patiënt gedwongen om uitzichtloos te lijden. En zo zijn er meer voorbeelden denkbaar.
Gelovigen handelen natuurlijk net zo goed op basis van argumenten. Dat deze voort kunnen komen uit hun geloof doet daar niets aan af. Dat jij hun argumenten hierdoor minder waard vindt dan van iemand die vind dat je geen vlees mag eten of auto mag rijden doet er niet toe. Het gaat er in een democratie niet om hoe goed je argumenten zijn, maar hoeveel mensen je ervan weet te overtuigen nietwaar? Kijk maar eens naar de peilingen.quote:Ik heb nergens gesteld dat gelovigen de enige groep mensen zijn die bepaalde zaken proberen op te leggen. Het punt is alleen dat veel belangengroeperingen handelen op basis van bepaalde argumenten, terwijl gelovigen handelen op basis van een 2000 jaar oud sprookjesboek. Bepaalde eisen stellen aan auto's is trouwens nog wel heel wat anders dan autorijden verbieden.
Ja, heel leuk dat je even uitlegt waarom je niets van gelovigen moet hebben, maar doet dat er echt iets toe in deze discussie?quote:Ik wel. Want gelovigen - en dit is wereldwijd nogal wijd verspreid - menen dat zij als enigen weten wat goed is voor mensen, dat zij als enigen over moraal en fatsoen beschikken, dat de wereld ellendiger zou zijn zonder religie. En bovenal menen ze dat we ons leven in dienst moeten stellen van één of andere sprookjesfiguur die ze God of Allah noemen. In menig land is religie tevens wet.
Omdat het Christendom die cultuur gewoon heeft overgenomen. Oude feesten, oude gebruiken, tradities en kennis, ze zijn overgenomen toen ze niet vernietigd konden worden. Dat lees je overigens niet alleen maar in bepaalde boekjes.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Waarom is het heidendom dan onze cultuur? Dat is een conclusie die daaruit niet getrokken kan worden.
Dat doet het wel. Er zijn geen aanwijzingen laat staan bewijs voor een God. Een religie is daarmee een leuke mening en hobby, maar geen argument om anderen zaken te verplichten of te verbieden.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Je kunt je wel doodstaren op dat "Opleggen", maar er stond duidelijk "of promoten" bij.
[..]
Gelovigen handelen natuurlijk net zo goed op basis van argumenten. Dat deze voort kunnen komen uit hun geloof doet daar niets aan af.
Er staat "opleggen". Met of zonder promoten is opleggen gelijk aan dwang.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
Je kunt je wel doodstaren op dat "Opleggen", maar er stond duidelijk "of promoten" bij.
Als het alleen bij "promoten" bleef, hadden we veel minder last van het fenomeen religie. De SGP promoot niet dat vrouwen uit de politiek geweerd worden, ze DOEN het goed. De CU promoot niet dat scholen een leerkracht weigeren vanwege zijn homoseksuele relatie, ze DOEN dat gewoon. Religieuze politiek uit zich, zelfs in een gematigd land als Nederland, gewoon in het opleggen van bepaalde zaken.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
En deze redenering maakt dus precies duidelijk wat er zo gevaarlijk is aan religie. Gelovigen handelen namelijk NIET op basis van argumenten, maar op basis van hun geloof. Ze handelen op basis van veronderstellingen die ze niet hard kunnen maken en ze handelen op basis van hetgeen iemand ooit in een boek heeft opgeschreven, pakweg 2000 jaar geleden.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
Gelovigen handelen natuurlijk net zo goed op basis van argumenten. Dat deze voort kunnen komen uit hun geloof doet daar niets aan af. Dat jij hun argumenten hierdoor minder waard vindt dan van iemand die vind dat je geen vlees mag eten of auto mag rijden doet er niet toe. Het gaat er in een democratie niet om hoe goed je argumenten zijn, maar hoeveel mensen je ervan weet te overtuigen nietwaar? Kijk maar eens naar de peilingen.
Ja, dat doet er heel veel toe, omdat gelovigen nu eenmaal steevast de neiging hebben om hun opvattingen aan anderen op te leggen. En juist dat is niet zuiver, omdat de Bijbel een verouderd wetboek is, dat bol staat van futiliteiten over hoe 2000 jaar geleden werd gedacht over zaken. De Bijbel wordt veel misbruikt, op veel plaatsen wordt opgeroepen tot haat en op tal van fronten is het tegenstrijdig met universele mensenrechten.quote:Op maandag 16 november 2009 13:33 schreef Sjaakz het volgende:
Ja, heel leuk dat je even uitlegt waarom je niets van gelovigen moet hebben, maar doet dat er echt iets toe in deze discussie?
Onzin. Een argument hoeft helemaal geen bewezen waarheid te zijn.quote:Op maandag 16 november 2009 13:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dat doet het wel. Er zijn geen aanwijzingen laat staan bewijs voor een God. Een religie is daarmee een leuke mening en hobby, maar geen argument om anderen zaken te verplichten of te verbieden.
Maar jij brengt het alsof het christendom er zelf geen invloed op heeft gehad. Dat is natuurlijk onzin. Kijk bv maar eens naar het Kerstfeest: wat is daarin het meest wezenlijke? Jawel, het kerstverhaal, de geboorte van Jezus. Het christendom heeft er een eigen draai aan gegeven. Het amalgaam van al die dingen is onze cultuur, en die (westerse) cultuur noemen we ook wel christelijke cultuur.quote:Op maandag 16 november 2009 13:37 schreef Pluis_Konijn het volgende:
[..]
Omdat het Christendom die cultuur gewoon heeft overgenomen. Oude feesten, oude gebruiken, tradities en kennis, ze zijn overgenomen toen ze niet vernietigd konden worden. Dat lees je overigens niet alleen maar in bepaalde boekjes.
Daar ben ik het absoluut mee eens, maar het moet op bepaalde vlakken wel gescheiden worden. Religie hoort zich niet te bemoeien met politiek en andersom geld hetzelfde.quote:Op maandag 16 november 2009 13:51 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Onzin. Een argument hoeft helemaal geen bewezen waarheid te zijn.
Ik zal dat opleggen of promoten maar laten voor wat het is. het was uiteindelijk jouw woordkeuze en verder van geen belang.quote:Op maandag 16 november 2009 13:44 schreef isogram het volgende:
Dat is wel een heel beperkte omschrijving van de gelovige. Het is een wonder dat ze zich in de moderne maatschappij weten te handhaven.quote:En deze redenering maakt dus precies duidelijk wat er zo gevaarlijk is aan religie. Gelovigen handelen namelijk NIET op basis van argumenten, maar op basis van hun geloof. Ze handelen op basis van veronderstellingen die ze niet hard kunnen maken en ze handelen op basis van hetgeen iemand ooit in een boek heeft opgeschreven, pakweg 2000 jaar geleden.
Je lijkt niet op mijn punten in te gaan, maar slechts je eigen punten te herhalen. Ik heb overigens nergens iets gezegd over de validiteit van de door gelovigen op basis van hun geloof aangedragen argumenten. De validiteit doet voor mij ook niet zo ter zake. Ik probeer slechts te belichten dat wat jij gelovigen kwalijk neemt veel breder toegepast wordt vanuit een heel scala aan opvattingen of overtuigingen. Die van mij net zo goed hun best mogen doen absurde voorstellen er door te krijgen.quote:Als ik in een boek opschrijf dat de aarde plat is, wil dat nog niet zeggen dat het daarmee een geldig argument is geworden. Het gevaarlijke van dit soort redeneringen is dat religieuze opvattingen, aannames en ander eeuwenoud geneuzel gelijk worden gesteld aan werkelijke, inhoudelijke argumenten.
Waarom mag een winkel niet op zondag open?
- Omdat we geen 24-uurseconomie moeten willen. <- Geldig, inhoudelijk argument
- Omdat een winkeleigenaar ook voldoende vrije tijd moet hebben <- Geldig, inhoudelijk argument
- Omdat het volgens de Bijbel een rustdag is. <- Subjectieve opvatting, geen argument.
Ik snap niet hoe je mijn post zo uit kan leggen dat dit er een logische reactie op lijkt, dus ik weet hier ook niet zo goed op te reageren.quote:Op maandag 16 november 2009 13:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ok. dan schaffen we alle religieuze wetten af. We gaan christenen dwingen om zich aan seculiere wetten te houden. Ze zullen minstens 2 keer in hun leven een abortus moeten ondergaan (tenzij ze onvruchtbaar zijn, dan mogen ze mee doen aan een KI/embryoselectie-programma), Ze zullen aantoonbaar blasfemische uitspraken moeten doen en gelovigen uitlachen, ze zullen aan het einde van hun leven natuurlijk geëuthanaseerd worden en ze zullen minstens 1 x in de maand op zondag boodschappen moeten doen.
Als het voor jou toch geen verschil uitmaakt....
Kan dat niet een stukje geschiedenis zijn. Het is nog niet zo lang geleden dat heel veel mensen, kinderen, leden onder het geloof van hun ouders, leraren en scholen, dominees en priesters. Dat is iets wat veel mensen hebben meegekregen en nooit meer willen.quote:Op maandag 16 november 2009 14:02 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik vind het alleen zo vreemd dat men - en jij hier ook heel duidelijk - zich blind lijkt te staren op gelovigen. Alsof zij hier het alleenrecht op hebben en zich op de één of andere manier aan iets vreselijks schuldig maken door hun overtuiging uit te dragen, terwijl je aan de andere kant hele groepen mensen hebt die op basis van gevoelsargumenten of pseudowetenschap precies hetzelfde doen. Daarbij is het echter helemaal niet erg, want ze geloven niet
En als je ouders wil (laten) verbieden hun zonen te laten besnijden... Hoe past dat precies binnen bovenstaand verhaald?quote:Op maandag 16 november 2009 12:45 schreef isogram het volgende:
[..]
Hallo! Jij bent degene die beweert dat niet-gelovigen zich nog vaker dan gelovigen schuldig maken aan het opleggen (dus dwingen) van hun mening aan anderen. Zie deze post, waar je het zelf aangeeft: Het Christelijke vuurtje: aanwakkeren of uitblazen?
Het punt is niet dat gelovigen anders over dingen denken. Het probleem is dat ze hun opvattingen via wet- en regelgeving proberen op te leggen. En waar je analyse pijnlijk tekortschiet, is op de vraag wie je waarvan uitsluit.
Als gelovigen vinden dat zondag een rustdag is en dat niemand op zondag naar de winkel mag, heb ik daar direct last van. Ik beschouw de zondag namelijk niet als rustdag en kan niet winkelen omdat gelovigen mij dat verbieden.
Als ik pleit voor het legaliseren van abortus, terwijl gelovigen daar op tegen zijn, hebben zij er GEEN last van als het legaal wordt. Ze hoeven geen abortus te laten plegen. Net zo min als dat ze op zondag naar de winkel moeten. Dat is dus wat ik met DWINGEN bedoelde.
Het staat gelovigen vrij om hun leven in te richten zoals zij denken dat het hoort. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze dan maar andere mensen het recht moeten ontnemen om hun leven anders in te richten. DAT is de kern en dat is precies waarom religieus geïnspireerde politiek zo verwerpelijk is.
Dat kan heel goed. Het lijkt me zelfs waarschijnlijk, en daarom goed om even bij stil te staan, zodat je in je automatische respons - die aangeleerde of ontwikkelde weerzin tegen alles wat met geloof te maken heeft - niet te ver doorslaat.quote:Op maandag 16 november 2009 14:12 schreef Disana het volgende:
[..]
Kan dat niet een stukje geschiedenis zijn. Het is nog niet zo lang geleden dat heel veel mensen, kinderen, leden onder het geloof van hun ouders, leraren en scholen, dominees en priesters. Dat is iets wat veel mensen hebben meegekregen en nooit meer willen.
Gemiddeld is dat wel waar de 'zuivere' religie op neerkomt. Wie iets ruimdenkender is, wordt al gauw als 'te los' gezien. Ga maar eens kijken naar katholieken wereldwijd. Nederland staat redelijk ver weg van de bizarre, orthodoxe opvattingen die uit het Vaticaan worden uitgestort, maar in tal van andere landen gaat dat erin als zoete koek.quote:Op maandag 16 november 2009 14:02 schreef Sjaakz het volgende:
Dat is wel een heel beperkte omschrijving van de gelovige. Het is een wonder dat ze zich in de moderne maatschappij weten te handhaven.
Besluiten moet je nemen op basis van goede argumenten. Daarbij kijk je onder meer naar bepaalde omstandigheden, naar feiten en zeker ook naar wetenschappelijk bewijs, als dat voorhanden is. Religie is geen feit en bevat geen wetenschappelijk bewijs.quote:Op maandag 16 november 2009 14:02 schreef Sjaakz het volgende:
Ik probeer slechts te belichten dat wat jij gelovigen kwalijk neemt veel breder toegepast wordt vanuit een heel scala aan opvattingen of overtuigingen. Die van mij net zo goed hun best mogen doen absurde voorstellen er door te krijgen.
Ik vind het alleen zo vreemd dat men - en jij hier ook heel duidelijk - zich blind lijkt te staren op gelovigen. Alsof zij hier het alleenrecht op hebben en zich op de één of andere manier aan iets vreselijks schuldig maken door hun overtuiging uit te dragen, terwijl je aan de andere kant hele groepen mensen hebt die op basis van gevoelsargumenten of pseudowetenschap precies hetzelfde doen. Daarbij is het echter helemaal niet erg, want ze geloven niet![]()
Wel als ik jouw belachelijke wetten wil aannemen.quote:Op maandag 16 november 2009 13:51 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Onzin. Een argument hoeft helemaal geen bewezen waarheid te zijn.
Omdat je werkelijk niet inziet dat gelovigen hun religie per wet aan anderen trachten op te dringen, terwijl ongelovigen die neiging niet hebben. Dat er dus weldegelijk een verschil is.quote:Op maandag 16 november 2009 14:09 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je mijn post zo uit kan leggen dat dit er een logische reactie op lijkt, dus ik weet hier ook niet zo goed op te reageren.
Kan je bewijzen dat ongelovigen last hebben van zo'n automatisme? Of is het alleen maar een sprookje om hun argumenten te negeren?quote:Op maandag 16 november 2009 14:18 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Dat kan heel goed. Het lijkt me zelfs waarschijnlijk, en daarom goed om even bij stil te staan, zodat je in je automatische respons - die aangeleerde of ontwikkelde weerzin tegen alles wat met geloof te maken heeft - niet te ver doorslaat.
Ik krijg altijd een beetje de kriebels van ongelovigen die een mening hebben over wat de zuivere religie van een ander precies inhoudt of hoe een ware gelovige zich volgens diens geloof zou moeten gedragen.quote:Op maandag 16 november 2009 14:19 schreef isogram het volgende:
[..]
Gemiddeld is dat wel waar de 'zuivere' religie op neerkomt. Wie iets ruimdenkender is, wordt al gauw als 'te los' gezien. Ga maar eens kijken naar katholieken wereldwijd. Nederland staat redelijk ver weg van de bizarre, orthodoxe opvattingen die uit het Vaticaan worden uitgestort, maar in tal van andere landen gaat dat erin als zoete koek.
Zie hieronder...quote:Besluiten moet je nemen op basis van goede argumenten. Daarbij kijk je onder meer naar bepaalde omstandigheden, naar feiten en zeker ook naar wetenschappelijk bewijs, als dat voorhanden is. Religie is geen feit en bevat geen wetenschappelijk bewijs.
En weer doe je net alsof alleen gelovigen gebruik maken van gevoelsargumenten. Dat is dus niet zo. Daarbij heb je in het recht nogal eens te maken met ethiek en moraliteit. Dan kom je niet zo ver met een scheikundesetje. Je hebt het dan niet over wetenschappelijk vast te stellen feiten.quote:Als mensen bepaalde niet-religieuze opvattingen of overtuigingen hebben, blijkt hun gelijk vanzelf wel uit de feiten of uit wat de wetenschap aandraagt. Kijk bijvoorbeeld naar de discussies die nu gaande zijn over bepaalde vaccins, waarbij een minister afgaat op wat de wetenschap aangeeft.
Daar ga ik niet aan voorbij, ik stel slechts dat wat jij hier gelovigen verwijt in feite gewoon de mens eigen is. Verder vind ik het fijn voor je dat je in Nederland woont en niet in één van die talloze andere landen waar men niet alles regelt zoals jij vindt dat het geregeld zou moeten worden.quote:Dit topic gaat over gelovigen, dus het is niet zo verwonderlijk dat we op die groep inzoomen. Het punt waaraan je voorbij blijft gaan, is dat gelovigen hun overtuiging niet alleen uitdragen, maar bij voorkeur ook via wet- en regelgeving aan anderen opleggen. In Nederland zijn kerk en staat redelijk gescheiden, maar in tal van andere landen, zelfs binnen de EU, ligt dat heel anders. Religie is daar op allerlei manieren in de wet verweven en dat is NIET wenselijk.
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat waakzaamheid nog steeds geboden is. Weliswaar is religie meer teruggedrongen tot het privédomein, toch denk ik zelf dat ervoor gewaakt moet worden dat zij niet opnieuw de kans grijpt het publieke terrein te domineren.quote:Op maandag 16 november 2009 14:18 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Dat kan heel goed. Het lijkt me zelfs waarschijnlijk, en daarom goed om even bij stil te staan, zodat je in je automatische respons - die aangeleerde of ontwikkelde weerzin tegen alles wat met geloof te maken heeft - niet te ver doorslaat.
Ik zeg nergens dat dat niet zo is. Lees mijn posts nog maar eens.quote:Op maandag 16 november 2009 14:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Omdat je werkelijk niet inziet dat gelovigen hun religie per wet aan anderen trachten op te dringen, terwijl ongelovigen die neiging niet hebben. Dat er dus weldegelijk een verschil is.
Ik zou zeggen lees mijn posts nog eens goed na en kijk dan nog eens kritisch naar je eigen reacties. Verder zeg ik duidelijk "volgens mij" wat normaal een mening inluidt.quote:Op maandag 16 november 2009 14:27 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Kan je bewijzen dat ongelovigen last hebben van zo'n automatisme? Of is het alleen maar een sprookje om hun argumenten te negeren?
Er is een uitstekend, niet-religieus argument om het te verbieden: de lichamelijke integriteit van een wilsonbekwaam persoon wordt aangetast. Er wordt een verminking gepleegd zonder dat het slachtoffer daarin als partij gekend wordt.quote:Op maandag 16 november 2009 14:14 schreef Sjaakz het volgende:
En als je ouders wil (laten) verbieden hun zonen te laten besnijden... Hoe past dat precies binnen bovenstaand verhaal?
Daar heb ik helemaal geen mening over. Je moet gewoon de Bijbel of Koran nalezen; daar staat het allemaal precies in... Het grote probleem is alleen dat gelovigen alleen lezen wat ze willen lezen. Hypocrisie heet zoiets ook wel. Of als je het politiek-correct wilt zeggen: selectieve perceptie.quote:Op maandag 16 november 2009 14:29 schreef Sjaakz het volgende:
Ik krijg altijd een beetje de kriebels van ongelovigen die een mening hebben over wat de zuivere religie van een ander precies inhoudt of hoe een ware gelovige zich volgens diens geloof zou moeten gedragen.
Nee, maar wel met universele mensenrechten, zoals het recht om over je eigen lichaam te beschikken. Stel dat iemand terminaal ziek is en ernstig lijdt. Wie ben jij dan als gelovige om zo'n iemand het recht op euthanasie te ontzeggen?quote:Op maandag 16 november 2009 14:29 schreef Sjaakz het volgende:
En weer doe je net alsof alleen gelovigen gebruik maken van gevoelsargumenten. Dat is dus niet zo. Daarbij heb je in het recht nogal eens te maken met ethiek en moraliteit. Dan kom je niet zo ver met een scheikundesetje. Je hebt het dan niet over wetenschappelijk vast te stellen feiten.
Gelovigen zijn mensen, dat zul je me niet zien ontkennen. Wat ik gelovigen verwijt is NIET dat ze hun denkbeelden en opvattingen hebben of voor hun eigen rechten opkomen, maar dat ze andere mensen bepaalde rechten willen ontzeggen.quote:Op maandag 16 november 2009 14:29 schreef Sjaakz het volgende:
Daar ga ik niet aan voorbij, ik stel slechts dat wat jij hier gelovigen verwijt in feite gewoon de mens eigen is. Verder vind ik het fijn voor je dat je in Nederland woont en niet in één van die talloze andere landen waar men niet alles regelt zoals jij vindt dat het geregeld zou moeten worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |