Ik heb een HBO en universitaire studie gedaan en wil nu graag aan het werk. Naast mijn studie heb ik ook allerlei extra curriculaire activiteiten ondernomen, bijbaantjes gehad en buitenlandervaring opgedaan. (dus daar kan het ook niet aan liggen).
Ik ben al een aantal maanden druk aan het solliciteren. Ik onderneem van alles: career events, netwerken via LinkedIn, netwerken via vrienden, op allerlei vacatures reageren. Toch zit ik nog steeds werkloos op de bank :-(. De volgende twee reacties krijg ik elke keer te horen.
1. Als ik solliciteer onder mijn niveau. Je bent veel te hoog opgeleid. We gaan het niet eens met je proberen, want je gaat je vervelen en je bent dan binnen een paar maanden weer weg.
2. Als ik wel solllciteer op mijn niveau. Je hebt een interessant profiel, maar door de crisis willen we alleen mensen met ervaring aannemen. Of ik krijg te horen dat er een stormloop van kandidaten waren en dat er andere mensen zijn uitgenodigd die beter bij het profiel passen (ook al pas ik soms perfect in het profiel).
Ten einde raad ben ik ook nog bij de gemeente geweest. Die kunnen niet veel voor mij betekenen. Omdat ik namelijk al opleidingen heb behaald, kom ik niet in aanmerking voor hun leer/werk trajecten. En ik ben onder de 27, dus op bijstandhulp hoef ik ook niet te rekenen.
Er zijn vast mensen die hetzelfde meemaken als ik. Ik hoor graag hun mening. En daarnaast hoor ik ook graag tips over wat ik nog meer kan doen om aan een baan te komen.