Bron: nu.nlquote:AMSTERDAM - Inwoners van onder meer Den Haag, Utrecht en Eindhoven kunnen hun huis vanaf dinsdag bekijken op Google Streetview. Het internetbedrijf breidt de dekking van de dienst fors uit.
Met Street View kunnen gebruikers op een plattegrond van Google rondkijken vanaf straatniveau. Het bedrijf heeft de afgelopen maanden vrijwel alle straten in en rond dertig steden meter voor meter gefotografeerd.
De foto's zijn te bekijken door een geel poppetje op de plattegrond te slepen. Door de kijkrichting van het poppetje aan te passen, kunnen gebruikers om zich heen kijken.
In maart lanceerde Google Street View al in Amsterdam, Rotterdam en Groningen. Daar komen nu onder meer Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Leeuwarden bij. De Randstad is vrijwel volledig opgenomen.
De nieuwe foto's worden in de loop van de nacht online gezet, en zijn dan dinsdagochtend te zien.
Attracties
Van de 21 Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners zijn alleen Enschede en Maastricht nog niet beschikbaar.
Ook ontbreken nog de meeste foto's die Google heeft gemaakt met zijn zogenoemde Trike. Met die met een camera uitgerust driewielfiets legde het bedrijf na een publieksverkiezing eerder dit jaar een aantal grote toeristische attracties vast, zoals de Efteling en Slagharen.
Die foto's zijn echter nog niet verwerkt. Alleen de molens bij Kinderdijk en het Binnenhof staan nu op Street View.
Privacy
Street View ligt regelmatig onder vuur van critici die vrezen dat de privacy van bewoners en voorbijgangers in het geding komt. Google zegt daar echter zorgvuldig mee om te gaan. Zo zijn de beelden niet live, en worden gezichten en kentekens van auto's automatisch onherkenbaar gemaakt.
Ook kent het bedrijf een procedure om beelden te laten verwijderen. Die is volgens Google recent vereenvoudigd. Aanvankelijk moesten klagers daarvoor contact met het bedrijf opnemen via een hulpfunctie op de site, maar nu is op iedere foto een link zichtbaar waarmee internetters hun ongenoegen over een foto kunnen uiten. Een woordvoerder zegt dat er echter relatief weinig over de dienst wordt geklaagd.
de mijne nu ook.quote:
Vanuit een groot gebouw op pad sturen?quote:Op dinsdag 10 november 2009 09:38 schreef detulp050 het volgende:
Opvallend dat ze ook bijna heel Groningen en Friesland hebben gedaan. Waarschijnlijk omdat ze in Groningen een groot gebouw hebben staan en vanuit daar ook die auto's op pad sturen oid
En die auto's en apparatuur stuur je dan per mail?quote:Op dinsdag 10 november 2009 09:42 schreef Godtje het volgende:
[..]
Vanuit een groot gebouw op pad sturen?Het is gewoon uitzendwerk. Je hebt een navi welke aangeeft welke straten je nog moet doen.
Huurauto met een sticker. Niet bepaald rocketscience.quote:Op dinsdag 10 november 2009 09:44 schreef detulp050 het volgende:
[..]
En die auto's en apparatuur stuur je dan per mail?
Ik zag vorig jaar(!) zomer zo''n auto in Almelo en 'we' staan nog niet in de streetview.quote:Op dinsdag 10 november 2009 09:43 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Hey dat is grappig. Ik zag van de winter zo'n auto met zo'n lens rijden. Ik dacht: ze zullen hier in dit gat toch geen foto's voor google earth maken? Maar dat was dus blijkbaar wel zo.
Ik mis de helft van de stad inderdaad.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:58 schreef Iblis het volgende:
Ze moeten inderdaad al wel meer hebben qua ruw materiaal. De grenzen van de beschikbare data lijken afgekapt op ‘tegeltjes’ als het ware, die lopen tamelijk recht oost-west en noord-zuid.
Dus allicht dat er bij de volgende update nog weer een heel stuk Nederland bijkomt. Want het is een beetje vreemd hoe b.v. en Zwolle Deventer precies op de grens liggen.
Ik denk dat ze gewoon in blokken het land afwerken. Bij de volgende update zullen wel weer hele blokken worden toegevoegd.quote:Op dinsdag 10 november 2009 10:58 schreef Iblis het volgende:
Ze moeten inderdaad al wel meer hebben qua ruw materiaal. De grenzen van de beschikbare data lijken afgekapt op ‘tegeltjes’ als het ware, die lopen tamelijk recht oost-west en noord-zuid.
Dus allicht dat er bij de volgende update nog weer een heel stuk Nederland bijkomt. Want het is een beetje vreemd hoe b.v. en Zwolle Deventer precies op de grens liggen.
Volgens mij werk(t)en ze in de VS wel iets meer stadsgewijs, dus een stad met buitenwijken en natuurlijk de uitvalswegen en interstates. Hier lijkt het alsof het meer op een grid gaat. Maar goed, ik ben benieuwd. Ik zou het eigenlijk nog mooier vinden als mensen helemaal weggehaald werden.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:10 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Ik denk dat ze gewoon in blokken het land afwerken. Bij de volgende update zullen wel weer hele blokken worden toegevoegd.
Den Haag is toch al langer beschikbaar?quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:22 schreef Syytön het volgende:
Mijn huis staat er nu ook op
Aan de foto's te zien, zijn ze tussen 1 september en 1 december 2008 gemaakt. Vermoedelijk ergens in september. Ik zie het aan de gordijnen van mij (want ik ben er op 1 september komen wonen) en het huis van de buren dat toen te koop stond. Gaat om Den Haag trouwens.
Mwah, ik vind 't prima zoals ze het nu doen. Anders krijg je wel erg grote geblurde delen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij werk(t)en ze in de VS wel iets meer stadsgewijs, dus een stad met buitenwijken en natuurlijk de uitvalswegen en interstates. Hier lijkt het alsof het meer op een grid gaat. Maar goed, ik ben benieuwd. Ik zou het eigenlijk nog mooier vinden als mensen helemaal weggehaald werden.
DH heeft idd oude foto's van +/- jaar geledenquote:Op dinsdag 10 november 2009 11:22 schreef Syytön het volgende:
Mijn huis staat er nu ook op
Aan de foto's te zien, zijn ze tussen 1 september en 1 december 2008 gemaakt. Vermoedelijk ergens in september. Ik zie het aan de gordijnen van mij (want ik ben er op 1 september komen wonen) en het huis van de buren dat toen te koop stond. Gaat om Den Haag trouwens.
Nope, zie ook nieuwsbericht.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:27 schreef JJH het volgende:
[..]
Den Haag is toch al langer beschikbaar?
Nee, meer dat ze m.b.v. slimme beeldbewerkingstechnieken aan de hand van meerdere foto’s uitrekenen waar er mensen lopen en dat interpoleren. Zodat je in feite een ‘lege’ stad krijgt waar je ongestoord doorheen kunt lopen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:28 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Mwah, ik vind 't prima zoals ze het nu doen. Anders krijg je wel erg grote geblurde delen.
Dat gebeurd vaker. Op de taxistandplaats hier in Zwolle staan op de eerste foto een stuk of 8 auto's, de tweede drie, en op de laatste nog maar één. Komt gewoon omdat die auto meerdere malen door de straat gereden is en ze de beste ofzo gebruiken.quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:29 schreef ursel het volgende:
[..]
DH heeft idd oude foto's van +/- jaar geleden
Bij mij in de straat staat op 1 foto een steiger, en opeens is die weg..
Ah, op die manier zou 't idd niet verkeerd zijnquote:Op dinsdag 10 november 2009 11:32 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, meer dat ze m.b.v. slimme beeldbewerkingstechnieken aan de hand van meerdere foto’s uitrekenen waar er mensen lopen en dat interpoleren. Zodat je in feite een ‘lege’ stad krijgt waar je ongestoord doorheen kunt lopen.
Er zijn al wel van die technieken die het mogelijk maken aan de hand van foto’s zo’n 3D-beeld te scheppen, vooral Microsoft is daar druk mee bezig. Op YouTube staan niet zulke heldere filmpjes, maar zoiets:
Dus dat de ene foto aan de hand van andere gecorrigeerd wordt.
Da's wel grappig.quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:49 schreef maok het volgende:
Politie die de streetviewauto aanhoudt.
[ afbeelding ]
quote:Op dinsdag 10 november 2009 12:49 schreef maok het volgende:
Politie die de streetviewauto aanhoudt.
[ afbeelding ]
Ook wel grappig. De volgende foto waarop ie verder rijdt is op een heel ander tijdstip. Je ziet dat er totaal andere auto's staan op de parkeerplaats en het is bewolkt.quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:08 schreef maok het volgende:
[..]
Hij werd trouwens hier al achtervolgd:
[ afbeelding ]
nee, ik heb die auto ergens van het voorjaar over de Marslanden zien rijden...quote:Op dinsdag 10 november 2009 11:27 schreef JJH het volgende:
[..]
Den Haag is toch al langer beschikbaar?
Foto's van hier in Zwolle zijn van afgelopen augustus, gok ik.
Bij mij in de buurt niet. De steigers om de oude ambachtschool staan er al. En die zijn pas vlak voor de bouwvak gezet.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:22 schreef cptmarco het volgende:
[..]
nee, ik heb die auto ergens van het voorjaar over de Marslanden zien rijden...
Dat zou wel fijn zijn, maar ik denk wel dat ze alles al hebben, ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat ze alleen de tweede helft van de Assendorperstraat op de foto gezet hebben.quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:26 schreef cptmarco het volgende:
oke... ze hebben natuurlijk aardig wat tijd nodig om alle straten op de foto te zetten...
hopelijk gooien ze snel de rest van Zwolle online...
lijken mij foto's die op een totaal ander tijdstip genomen zijn. Kijk maar naar de fietsen die daar staan geparkeerd. Ene foto staat het fietsenrek vol en de andere is hij zowat leeg.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:39 schreef Adolecens het volgende:
[..]
[..]
Ook wel grappig. De volgende foto waarop ie verder rijdt is op een heel ander tijdstip. Je ziet dat er totaal andere auto's staan op de parkeerplaats en het is bewolkt.![]()
Link volgende foto
Uuh, wat is daar anders aan, als wat ik zeg?!quote:Op dinsdag 10 november 2009 16:31 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
lijken mij foto's die op een totaal ander tijdstip genomen zijn. Kijk maar naar de fietsen die daar staan geparkeerd. Ene foto staat het fietsenrek vol en de andere is hij zowat leeg.
Agent loopt de muur te checken.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:00 schreef maok het volgende:
Agent moet voor straf met zijn gezicht tengen paleis Noordeinde staan? Wat doet die kerel daar?
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 11 november 2009 10:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ja, da's schrikken hč, oma:
Check eerst: http://is.gd/4SoiB
En dan: http://is.gd/4Sojp
Jawel, stukje verder staat omaatje op de hoek van de straat met een meneertje... maar ze ligt iig niet meer op de grond.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:48 schreef maok het volgende:
[..]
, volgens mij is de google auto wel gestopt, er zijn verder geen foto;s meer van oma.
Even in het algemeen. Het is handiger om er een screenshot van te maken. Van sommige situaties/mensen kan ik me voor stellen dat de foto's van internet gehaald gaan worden, dan heb je staks alleen nog maar zwarte pagina's waar je naar toe linkt.
lol..quote:Op woensdag 11 november 2009 10:29 schreef Roel_Jewel het volgende:
Ja, da's schrikken hč, oma:
Check eerst: http://is.gd/4SoiB
En dan: http://is.gd/4Sojp
Volgens mij hebben ze der begraven hoor..quote:Op woensdag 11 november 2009 11:35 schreef jack4ya het volgende:
Aaah, da's zielig.
Ow wacht, hier staat ze alweer geloof ik.
quote:Op woensdag 11 november 2009 10:56 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
lol..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hehequote:Op woensdag 11 november 2009 12:31 schreef ursel het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze der begraven hoor..
De mijne ookquote:
Van wat had ik begrepen staat alleen Zuid er nog op (daar woon ik dus), ik gok dat de rest later wordt toegevoegd oidquote:Op woensdag 11 november 2009 13:37 schreef frame-saw het volgende:
Ik wacht nog op mijn huisje in Zwolle. Heb net wel station en hogeschool gecheckt maar het was in de vakantie
Sommige mensen doen ook álles om op te vallenquote:Op woensdag 11 november 2009 10:56 schreef Ericjuh het volgende:
[..]
lol..
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Of om om te vallenquote:Op woensdag 11 november 2009 14:13 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Sommige mensen doen ook álles om op te vallen![]()
+1 scherp gezienquote:Op woensdag 11 november 2009 14:49 schreef MikeyMo het volgende:
en het mooie is, zowel de streetview auto als de brandweerwagen kwamen uit een eenrichtingsverkeer straat... de verkeerde kant
Wat denk jij, dat het een auto van 1 bij 1 is?quote:Op dinsdag 10 november 2009 13:02 schreef maok het volgende:
In deventer wordt niet zo goed geblurd:
[ afbeelding ]
Het ging me om het hoofd van die man.quote:Op woensdag 11 november 2009 16:56 schreef DoorgestokenKaart het volgende:
[..]
Wat denk jij, dat het een auto van 1 bij 1 is?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |