Is onze economische wetenschap wel zo wetenschappelijk, is het niet iets waarin we dienen te geloven zodat het functioneert?
Hieronder een brief verstuur in november 2006 naar de belastingdienst en
hier een kranteartikel waarbij een topman van Goldman Sachs denkt/gelooft dat banken het werk van God doen.
____________________________________________________________________________________
Belastingdienst
Postbus 9100
7100 HA WINTERSWIJK
Nederland
Roquetaillade, 6 november 2006
Kopie aan : Minister - President J.P. Balkenende, de Hoge Raad en
http://www.solution-simple.com/- Onder angstige gelovigen -
Kenmerk : 64.57.502.V.XXXXXXX Betreft : Dwangbevel
Geachte heer/mevrouw,
Zijn we onbetekende radertjes in een grote machine? Een machine die als belangrijkste doel heeft geld te produceren, te groeien en winst te maken. Kunnen we met dit geld de maatschappelijke problemen zowel nationaal als internationaal oplossen? Of is geld misschien juist een belangrijk onderdeel van het probleem geworden? Is met geld bijvoorbeeld, hongersnood, ziektes, opvoeding, milieu-uitdagingen op te lossen? Vandaag is geld een doel op zich geworden, waardoor het een leven op zich zelf leidt. In de middeleeuwen was God het antwoord op ‘alle kwalen', maar het hield ook de samenleving gevangen door een religieuze elite die de exclusieve rechten op God had geconfisceerd. Op zich is er niets mis met God of geld, maar wanneer het zich de belangrijkste rol toeëigend, creëert het een wereld op zich en worden wij ondergeschikt aan de door onszelf bedachte wetmatigheden of deze nu God, geld of iets anders zeggen te vertegenwoordigen.
Stel, ik probeer u wijs te maken dat de maan bijzondere krachten heeft en dat elke keer dat u naar de maan kijkt, u mij twinting eurocent dient te betalen. Of u neemt een abonnement en u betaald tien euro per jaar, waarbij u zo vaak als u wilt naar de maan mag kijken. Misschien een belachelijk voorbeeld waar u niet intrapt, maar met God en geld is het ons wel gelukt om onszelf en elkaar dit wijs te maken. Dus waarom zou dit niet lukken met de maan of zon, zeker wanneer ik een leger en justitieapparaat aan mijn zijde heb, uiteraard volledig onafhankelijk. (Maar wel volledig afhankelijk van het systeem, geloof of wetenschap.)
Is geld op zichzelf geld waard?Wanneer dit werkelijk zo is zou niemand meer hoeven te werken en dat werkt dus niet, het is dus vooral belangrijk dat er genoeg mensen zijn en natuurlijk overheden die geloven dat geld op zich zelf geld waard is.
Is het kijken naar de maan geld waard? Het is uiteindelijk een kwestie van wat we willen geloven en hoe overtuigend het wordt gebracht en de eventuele sancties naar de ongelovigen. Macht en angst kan een samenleving eeuwenlang gevangen houden, ook als niemand dit eigenlijk wenselijk vindt. Ik kan de belastingsdienst niets kwalijk nemen, dat ze doet wat ze doet, ze is er tenslotte voor aangesteld. En aanvankelijk was het zelfs logisch te noemen. Maar het is denk ik belangrijk dat we gaan beseffen dat we allemaal in hetzelfde bootje zitten. En zolang we elkaar zien als concurrenten en/of handlangers om onze eigen belangen te verdedigen zal een doorbraak naar een duurzamere en rechtvaardiger wereld onmogelijk zijn.
Een overheid die zich ondergeschikt maakt aan een systeem dat rijken rijker maakt en de samenleving steeds afhankelijker maakt verliest zijn geloofwaardigheid en zaait chaos en menselijk onvermogen om de zaak ten goede te keren. Dit laatste is onmogelijk omdat we gehoorzaam dienen te blijven aan de wet dat geld op zich zelf geld waard is. Andere prioriteiten komen daardoor in de schaduw te staan en blijven in de schaduw staan omdat het maken van geld de belangrijkste ‘economische' prioriteit is. Hiermee hebben we onszelf een catch 22 gecreëerd: eerst geld maken, dan kunnen we met dat geld de problemen oplossen. Ik weet niet hoe lang we onszelf en elkaar dit sprookje nog kunnen blijven wijsmaken, maar het werkt niet in de praktijk.
Back to realityIk heb in mijn eerste brief aan de Minister-President aangegeven dat ik per 10 mei 2006 weiger om nog belasting te betalen over de renteinkomsten van de Hutte Holding BV. Een kopie van deze brief en bijlagen heb ik ook aan u verstuurd, maar deze heeft u weer naar mij teruggestuurd. Een uitdraai van deze brief zal ik als bijlage bij deze nogmaals naar u versturen. U zult mij misschien voor k(n)etter(gek) verslijten en u zult misschien ‘het systeem' met hand en tand willen verdedigen. Maar misschien heeft de belastingdienst ook de moed om inhoudelijk op dit onderwerp in te gaan, in het besef dat we, of we willen of niet, als mensheid vooruit dienen te komen. In dat geval zal het erop aankomen of we kunnen en durven te leven zonder beloning? Want daar is de psychologie van het huidige politiek-economische systeem op gebasseerd. Zolang bewustwording geen onderdeel van het economische denken en handelen uitmaakt zal inefficiëntie onze oogst zijn en blijven. Hebben we de moed om de samenleving individueel invulling te geven?
Hoogachtend en met vriendelijke groeten,
De Hutte Holding BV
EURL Petit Château Roquetaillade - Aveyron
Peter Hoopman
12490 MONTJAUX
Bijlagen : eerste en tweede brief aan Minister-President J.P. Balkenende
Abstract bezien: "Volkomen concurrentie" <=> "Volkomen samenwerking".
Waarom weigeren we hier voor de voorwaarden te creëren?