abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 november 2009 @ 13:50:04 #26
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_74571603
Als eigenaar heb je recht op inzage van de kosten/boekhouding vve.
Dus je kan perfect achterhalen waar die 100 euro allemaal naartoe gaat.

Zelf ben ik beheerder van een gebouw met 4 appartementen met 1 gemeenschappelijke lift (en ook hal uiteraard), dus ik kan je een goed overzicht geven van welke kosten je allemaal hebt die gemeenschappelijk zijn:
- Beheer gebouw: 0 euro (gebeurt gratis door mezelf, want een firma kost veel te veel geld)
- Electriciteit: 15 euro per maand (dit is voor lift en verlichting gang en buitenverlichting garages)
- Telefoonlijn in de lift: 10 euro per maand (elke lift heeft verplicht een telefoon ivm noodoproepen)
- Poetsen gemeenschappelijke delen (gang + lift): 80 euro per maand
- Keuring lift: 10 eur per maand (eenmalig 110 euro per jaar voor 2 keuringen)
- Onderhoud lift: 45 euro per maand (eenmalig 450 euro per jaar voor 4 onderhoudsbeurten)
- Keuring brandblusapparaten: 2,50 euro per maand (eenmalig 30 euro per jaar voor 1 keuring van 3 blusapparaten)
- Verzekering: 60 euro per maand (eenmalig 725 euro per jaar)

Ik denk dat ik dan alles zowat gehad heb, totaal 222,50 euro per maand.
Dat is ongeveer 55 euro per maand per appartement (niet helemaal juist want sommige zaken worden volgens oppervlakte berekend). En dan heb je het nog maar over 4 appartementen. Bij een groot gebouw zullen bepaalde kosten veel hoger uitvallen, ik denk dan aan elektriciteit (een lift verbruikt ontzettend veel). Dus ik denk dat 100 euro per maand niet zo overdreven is, en het zou me niet verbazen dat ze straks nog aparte bijdrages vragen voor het reservekapitaal. Volgens mij zit dat er momenteel niet in bij jullie. De meeste nieuwbouw doen de eerste paar jaar niet aan reservekapitaal omdat alles de eerste 10 jaar garantie is.

Overigens in bovenstaande berekening komen in praktijk ook nog verschillende kleine kosten bij, zoals een kapotte lamp vervangen, postzegels om brieven te versturen, papier, inkt etc.
  † In Memoriam † dinsdag 10 november 2009 @ 14:02:51 #27
43556 miss_dynastie
pi_74571995
Jack. waarom krijg jij daar niet gewoon een fatsoenlijke vergoeding voor? Ik snap dat een firma teveel geld kost, maar je kan toch wel een redelijke urenvergoeding krijgen?
pi_74572243
Jack, kan het kloppen dat ik bij jullie een meerjarenonderhoudsplan + budget mis? En wat miss-dynastie zegt, zet er een klein/symbolisch bedrag op voor jezelf, de andere bewoners hebben er voordeel bij (ze hoeven het niet zelf te doen, of een derde partij er voor te betalen).
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  Moderator dinsdag 10 november 2009 @ 14:10:16 #29
155227 crew  Guppy
dus
pi_74572250
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:02 schreef miss_dynastie het volgende:
Jack. waarom krijg jij daar niet gewoon een fatsoenlijke vergoeding voor? Ik snap dat een firma teveel geld kost, maar je kan toch wel een redelijke urenvergoeding krijgen?
Ik neem aan dat Jack. er ook zelf woont? En dan ben je een beetje een dief van je eigen portemonnee, want je bijdrage gaat dan omhoog om jezelf te betalen. En nu bespaart hij juist geld, door het zelf te doen.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  † In Memoriam † dinsdag 10 november 2009 @ 14:16:05 #30
43556 miss_dynastie
pi_74572440
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:10 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik neem aan dat Jack. er ook zelf woont? En dan ben je een beetje een dief van je eigen portemonnee, want je bijdrage gaat dan omhoog om jezelf te betalen. En nu bespaart hij juist geld, door het zelf te doen.
Die snap ik ff niet Als iedereen 12,5 euro per maand betaalt voor Jack, hijzelf ook, dan komt dat geldt toch gewoon bij hem terecht?
  Moderator dinsdag 10 november 2009 @ 15:04:24 #31
155227 crew  Guppy
dus
pi_74574040
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 14:16 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Die snap ik ff niet Als iedereen 12,5 euro per maand betaalt voor Jack, hijzelf ook, dan komt dat geldt toch gewoon bij hem terecht?
Klopt, en uiteindelijk zou hij er ook wel aan verdienen.

De werkzaamheden binnen mijn VvE zijn op vrijwillige basis, ook mijn bijdrage daarin, waaraan ik nog wel aardig wat tijd kwijt ben. Maar dit is zo besloten omdat het op die manier voor iedereen een besparing oplevert. Onze VvE heeft als visie dat het niet de bedoeling is dat eraan verdient wordt, maar dat erdoor bespaard wordt.

Elke VvE kan dat natuurlijk anders inrichten, ieder voor zich.

Ik zou er zelf alleen niet zo'n goed gevoel bij hebben. Ik kan toevallig bijdragen, mijn bejaarde buufje zou alleen maar betalen omdat ze niks technisch/boekhoudkundigs/bestuurlijks kan bijdragen. Noem me een moraalridder, maar ik vind het prima zo
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  dinsdag 10 november 2009 @ 15:38:51 #32
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_74575283
Het klopt dat er momenteel geen meerjarenplan + budget is bij ons. En dat om de reden die ik reeds aanhaalde.
Ook ik zit in een nieuwbouw, en daarop staat 10 jaar garantie. Dus wij hebben in het begin besloten om momenteel nog geen budget aan te leggen hiervoor, aangezien het voorlopig onder garantie valt.

Verder woon ik er zelf inderdaad en staat een (minimale) vergoeding als te bespreken punt op de jaarlijkse vergadering over 2 weken Zoals GuppyFriend reeds zei, het is een kostenbesparende maatregel, en ik hoef er op zich niets aan te verdienen. Het is in de eerste plaats voor mezelf een manier om iig die kostenpost zo laag mogelijk te houden. Beter zo dan dat ik honderden euro's kwijt ben aan een firma, of tientallen euro's aan een andere eigenaar die het doet. Ik zie het niet als verplichting om het te doen, en vind het bij momenten zelfs interessant en leuk om bepaalde zaken uit te zoeken. Overigens denk ik dat het wel minder belastend is met 4 appartementen tov 12 (want dat zijn 8 eigenaars extra die kunnen komen zeuren).
pi_74576797
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 15:38 schreef Jack. het volgende:
Het klopt dat er momenteel geen meerjarenplan + budget is bij ons. En dat om de reden die ik reeds aanhaalde.
Ook ik zit in een nieuwbouw, en daarop staat 10 jaar garantie. Dus wij hebben in het begin besloten om momenteel nog geen budget aan te leggen hiervoor, aangezien het voorlopig onder garantie valt.

Verder woon ik er zelf inderdaad en staat een (minimale) vergoeding als te bespreken punt op de jaarlijkse vergadering over 2 weken Zoals GuppyFriend reeds zei, het is een kostenbesparende maatregel, en ik hoef er op zich niets aan te verdienen. Het is in de eerste plaats voor mezelf een manier om iig die kostenpost zo laag mogelijk te houden. Beter zo dan dat ik honderden euro's kwijt ben aan een firma, of tientallen euro's aan een andere eigenaar die het doet. Ik zie het niet als verplichting om het te doen, en vind het bij momenten zelfs interessant en leuk om bepaalde zaken uit te zoeken. Overigens denk ik dat het wel minder belastend is met 4 appartementen tov 12 (want dat zijn 8 eigenaars extra die kunnen komen zeuren).
Eeuh, je weet toch hopelijk dat het sinds mei 2008 wettelijk verplicht is voor een VvE om zo'n meerjarenonderhoudsplan+ corresponderende begroting te hebben? Ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst kopers af zal schrikken, en jullie zullen toch binnen die 10 jaar eens rondom moeten schilderen etc, en die 10 jaar garantie zal voor het gebouw zijn, niet ook voor alle aanwezige installaties gok ik. Maar goed, daar zullen dan ook wel papieren van zijn?
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  dinsdag 10 november 2009 @ 16:27:13 #34
175669 bug_me_not2
Pedicabo ego vos et irrumabo
pi_74577136
quote:
Eeuh, je weet toch hopelijk dat het sinds mei 2008 wettelijk verplicht is voor een VvE om zo'n meerjarenonderhoudsplan+ corresponderende begroting te hebben?
Eeuh, je weet toch hopelijk dat Nederlandse wetten alleen in Nederland gelden?
Door het plaatsen van dit bericht gaat Fok! ermee akkoord dat de algemene voorwaarden van 21-02-2013 niet van toepassing zijn.
  Moderator dinsdag 10 november 2009 @ 16:47:56 #35
155227 crew  Guppy
dus
pi_74577780
Als hij inderdaad in BE woont gelden er misschien andere regels. Maar het is desalniettemin verstandig om toch een meerjarenonderhoudsplan en begroting te maken. Als is het maar om potentiele kopers te laten zien dat jullie verantwoord bezig zijn.

Verder lijkt het me ook slim om toch nu al, waar mogelijk wat te sparen. Het zit nu natuurlijk allemaal nog in de garantie, maar het al genoemde schilderwerk moet natuurlijk ook gedaan worden. En je zult zien dat dat altijd duurder uitpakt dan gedacht.
pi_74578938
Wij betaalden met 34 appartementen 68 euro per maand, excl stookkosten, geen lift, incl beheersbedrijf.... wij wisten de kosten wel laag te houden, oh ja, dat was ook nog incl een uniplan voor het schilderwerk wat uitgevoerd was....

dus bij ons was het echt goedkoop, en alles zag er netjes uit...
  dinsdag 10 november 2009 @ 19:51:42 #37
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_74582870
We weten nog niet eens wat de maandelijkse kosten zijn, dus we kunnen moeilijk op de gok een budget plannen als er straks maar 5 euro van overblijft...
Schilderen is vorig jaar gebeurd, installaties zijn allemaal nieuw (en dan hebben we het enkel over de elektriciteitsmeter en bekabeling en lift) en daar zit allemaal garantie op net zoals op het gebouw zelf (lekkages etc).

En verkopers afschrikken ? Ik dacht het niet. Als ik nu 5 jaar lang elke maand 50 euro betaal voor een reservekapitaal dat niet gebruikt wordt, dan vraag ik gewoon 5*12*50 euro extra in mijn verkoopprijs hoor. Dus of verkopers dat nadien zelf storten of terugbetalen aan de verkoper, maakt geen verschil.
En voorlopig zijn er ook geen te voorziene kosten, dus ook geen meerjarenonderhoudsplan.

En idd BE

edit: Misschien ook handig om weten is dat onze VVE nu net 1 jaar bestaat... Maar goed, ik vond die informatie niet relevant om een overzicht van de kosten in een appartementsgebouw te geven :p
pi_74596664
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 19:51 schreef Jack. het volgende:
We weten nog niet eens wat de maandelijkse kosten zijn, dus we kunnen moeilijk op de gok een budget plannen als er straks maar 5 euro van overblijft...
Schilderen is vorig jaar gebeurd, installaties zijn allemaal nieuw (en dan hebben we het enkel over de elektriciteitsmeter en bekabeling en lift) en daar zit allemaal garantie op net zoals op het gebouw zelf (lekkages etc).

En verkopers afschrikken ? Ik dacht het niet. Als ik nu 5 jaar lang elke maand 50 euro betaal voor een reservekapitaal dat niet gebruikt wordt, dan vraag ik gewoon 5*12*50 euro extra in mijn verkoopprijs hoor. Dus of verkopers dat nadien zelf storten of terugbetalen aan de verkoper, maakt geen verschil.
En voorlopig zijn er ook geen te voorziene kosten, dus ook geen meerjarenonderhoudsplan.

En idd BE

edit: Misschien ook handig om weten is dat onze VVE nu net 1 jaar bestaat... Maar goed, ik vond die informatie niet relevant om een overzicht van de kosten in een appartementsgebouw te geven :p
Ik bedoelde meer dat een toekomstige koper graag een wat meer uitgewerkte langetermijn onderhoudplanning zal willen zien, als vlak na de koop blijkt dat de lift vervangen moet worden, en er 20k op tafel moet komen zit die met een forse extra post. Die regels hier in NL zijn niet voor niks ingevoerd door de overheid, veel VvE's kwamen op deze manier echt in de problemen. Denk er in ieder geval eens over na zou ik zeggen, en laat een lokale schilder eens een offerte maken voor het buitenom schilderen, dan weet je iig waar je rekening mee moet houden. (je kan die prijs met 5%/jaar verhogen, dan zit je wel aardig in de buurt qua kosten op de lange termijn)

Verder is het met garantie zo dat er nogal een verschil zit tussen recht hebben en het ook daadwerkelijk krijgen, stel dat die lift over een jaar of 4 kuren krijgt, dan is het toch handig als er enige reserves zijn als het op een kostbaar juridisch steekspel aan komt. Overigens kunnen veranderende wetten/regels er ook voor zorgen dat je als VvE ineens voor forse kosten komt te staan, zo moest onze lift ivm nieuwe arbowetgeving ineens voorzien worden van een besturingsmogelijkheid boven op de liftkooi voor de monteurs, koste ook 2000 euro, en dat is uiteraard geen garantie.
  woensdag 11 november 2009 @ 10:24:07 #39
62913 Blik
The one and Only!
pi_74596867
Hoeveel tijd zou het een schoonmaker kosten om de gezamenlijke ruimte schoon te maken, wekelijks 2 uur misschien? Kost 100 euro per maand extra. Stel het voor aan het bestuur om de schoonmaak erbij te doen, en dat iedereen een tientje per maand extra bijlegt.

En anders, in de huidige situatie zou je 4 a 5 keer (52weken / 12 appartementen = 4,33) per jaar de gezamenlijke hal moeten schoonmaken. Je zou bij wijze van spreken je eigen schoonmaakster voor het karretje kunnen spannen om dat te doen.
  woensdag 11 november 2009 @ 11:12:43 #40
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_74598411
quote:
Op woensdag 11 november 2009 10:24 schreef Blik het volgende:
Hoeveel tijd zou het een schoonmaker kosten om de gezamenlijke ruimte schoon te maken, wekelijks 2 uur misschien? Kost 100 euro per maand extra. Stel het voor aan het bestuur om de schoonmaak erbij te doen, en dat iedereen een tientje per maand extra bijlegt.

En anders, in de huidige situatie zou je 4 a 5 keer (52weken / 12 appartementen = 4,33) per jaar de gezamenlijke hal moeten schoonmaken. Je zou bij wijze van spreken je eigen schoonmaakster voor het karretje kunnen spannen om dat te doen.
Bij ons rekenen ze daar anderhalf uur voor, en dat gaat over een gelijkvloers (zonder appartementen), 1ste verdieping (2 appartementen), 2de verdieping (2 appartementen) en de lift.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')