Ik neem aan dat Jack. er ook zelf woont? En dan ben je een beetje een dief van je eigen portemonnee, want je bijdrage gaat dan omhoog om jezelf te betalen. En nu bespaart hij juist geld, door het zelf te doen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:02 schreef miss_dynastie het volgende:
Jack. waarom krijg jij daar niet gewoon een fatsoenlijke vergoeding voor? Ik snap dat een firma teveel geld kost, maar je kan toch wel een redelijke urenvergoeding krijgen?
Die snap ik ff nietquote:Op dinsdag 10 november 2009 14:10 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Jack. er ook zelf woont? En dan ben je een beetje een dief van je eigen portemonnee, want je bijdrage gaat dan omhoog om jezelf te betalen. En nu bespaart hij juist geld, door het zelf te doen.
Klopt, en uiteindelijk zou hij er ook wel aan verdienen.quote:Op dinsdag 10 november 2009 14:16 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Die snap ik ff nietAls iedereen 12,5 euro per maand betaalt voor Jack, hijzelf ook, dan komt dat geldt toch gewoon bij hem terecht?
Eeuh, je weet toch hopelijk dat het sinds mei 2008 wettelijk verplicht is voor een VvE om zo'n meerjarenonderhoudsplan+ corresponderende begroting te hebben? Ik kan me voorstellen dat dit in de toekomst kopers af zal schrikken, en jullie zullen toch binnen die 10 jaar eens rondom moeten schilderen etc, en die 10 jaar garantie zal voor het gebouw zijn, niet ook voor alle aanwezige installaties gok ik. Maar goed, daar zullen dan ook wel papieren van zijn?quote:Op dinsdag 10 november 2009 15:38 schreef Jack. het volgende:
Het klopt dat er momenteel geen meerjarenplan + budget is bij ons. En dat om de reden die ik reeds aanhaalde.
Ook ik zit in een nieuwbouw, en daarop staat 10 jaar garantie. Dus wij hebben in het begin besloten om momenteel nog geen budget aan te leggen hiervoor, aangezien het voorlopig onder garantie valt.
Verder woon ik er zelf inderdaad en staat een (minimale) vergoeding als te bespreken punt op de jaarlijkse vergadering over 2 wekenZoals GuppyFriend reeds zei, het is een kostenbesparende maatregel, en ik hoef er op zich niets aan te verdienen. Het is in de eerste plaats voor mezelf een manier om iig die kostenpost zo laag mogelijk te houden. Beter zo dan dat ik honderden euro's kwijt ben aan een firma, of tientallen euro's aan een andere eigenaar die het doet. Ik zie het niet als verplichting om het te doen, en vind het bij momenten zelfs interessant en leuk om bepaalde zaken uit te zoeken. Overigens denk ik dat het wel minder belastend is met 4 appartementen tov 12 (want dat zijn 8 eigenaars extra die kunnen komen zeuren).
Eeuh, je weet toch hopelijk dat Nederlandse wetten alleen in Nederland gelden?quote:Eeuh, je weet toch hopelijk dat het sinds mei 2008 wettelijk verplicht is voor een VvE om zo'n meerjarenonderhoudsplan+ corresponderende begroting te hebben?
Ik bedoelde meer dat een toekomstige koper graag een wat meer uitgewerkte langetermijn onderhoudplanning zal willen zien, als vlak na de koop blijkt dat de lift vervangen moet worden, en er 20k op tafel moet komen zit die met een forse extra post. Die regels hier in NL zijn niet voor niks ingevoerd door de overheid, veel VvE's kwamen op deze manier echt in de problemen. Denk er in ieder geval eens over na zou ik zeggen, en laat een lokale schilder eens een offerte maken voor het buitenom schilderen, dan weet je iig waar je rekening mee moet houden. (je kan die prijs met 5%/jaar verhogen, dan zit je wel aardig in de buurt qua kosten op de lange termijn)quote:Op dinsdag 10 november 2009 19:51 schreef Jack. het volgende:
We weten nog niet eens wat de maandelijkse kosten zijn, dus we kunnen moeilijk op de gok een budget plannen als er straks maar 5 euro van overblijft...
Schilderen is vorig jaar gebeurd, installaties zijn allemaal nieuw (en dan hebben we het enkel over de elektriciteitsmeter en bekabeling en lift) en daar zit allemaal garantie op net zoals op het gebouw zelf (lekkages etc).
En verkopers afschrikken ? Ik dacht het niet. Als ik nu 5 jaar lang elke maand 50 euro betaal voor een reservekapitaal dat niet gebruikt wordt, dan vraag ik gewoon 5*12*50 euro extra in mijn verkoopprijs hoor. Dus of verkopers dat nadien zelf storten of terugbetalen aan de verkoper, maakt geen verschil.
En voorlopig zijn er ook geen te voorziene kosten, dus ook geen meerjarenonderhoudsplan.
En idd BE
edit: Misschien ook handig om weten is dat onze VVE nu net 1 jaar bestaat... Maar goed, ik vond die informatie niet relevant om een overzicht van de kosten in een appartementsgebouw te geven :p
Bij ons rekenen ze daar anderhalf uur voor, en dat gaat over een gelijkvloers (zonder appartementen), 1ste verdieping (2 appartementen), 2de verdieping (2 appartementen) en de lift.quote:Op woensdag 11 november 2009 10:24 schreef Blik het volgende:
Hoeveel tijd zou het een schoonmaker kosten om de gezamenlijke ruimte schoon te maken, wekelijks 2 uur misschien? Kost 100 euro per maand extra. Stel het voor aan het bestuur om de schoonmaak erbij te doen, en dat iedereen een tientje per maand extra bijlegt.
En anders, in de huidige situatie zou je 4 a 5 keer (52weken / 12 appartementen = 4,33) per jaar de gezamenlijke hal moeten schoonmaken. Je zou bij wijze van spreken je eigen schoonmaakster voor het karretje kunnen spannen om dat te doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |