abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74506145
Vandaag al diverse keren gebeld door een n00b In dagelijks leven best een leuk persoon, maar weet gewoonweg weinig van computers.
Doet hij even een upgrade naar Windows 7 en komt bij mij klagen dat vanalles weg is. Groot deel mail kwijt, veel software doet het niet meer (trials en illegale downloads).

WTF moet ik daarmee?!?!?!? Ga klagen bij de computerwinkel. Dat heb ik hem dus even diplomatiek verteld. Wil ook mijn rust op zondag. Voor dit soort mensen in Mac ideaal, elke aap kan er mee omgaan.
pi_74506287
ik vraag je nog eens wat
pi_74506335
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:26 schreef LaStrange het volgende:
ik vraag je nog eens wat
Typ mee! FOK!Whatpulse
PSN OnlineID: LightLuke92
pi_74506348
Als mensen zulke basiskennis van computers niet hebben kunnen ze nergens mee overweg. Computerverbod voor hen.
pi_74506723
En jij hebt uiteraard wel 50 eutjes gevraagd voor je deskundig advies?
De klaagbaak is een machine.
  zondag 8 november 2009 @ 14:44:46 #6
251588 JuiceJuice
What the fuck is this shit?
pi_74506810
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:42 schreef Multivitamine het volgende:
En jij hebt uiteraard wel 50 eutjes gevraagd voor je deskundig advies?
300 eu denk ik
  zondag 8 november 2009 @ 14:48:02 #7
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_74506904
Zeg hem dat je dezelfde software komt installeren als de software die ze bij NASA gebruiken.
En vraag er 300 euro voor.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  zondag 8 november 2009 @ 14:53:02 #8
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_74507037
Zulke lui moeten met hun fikken van OS cd's afblijven.
Je gaat ook geen nieuwe meterkast aanleggen als je er de ballen van begrijpt.
It's fun to lose.
And to pretend.
pi_74507181
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:53 schreef Brainfish het volgende:
Zulke lui moeten met hun fikken van OS cd's afblijven.
Je gaat ook geen nieuwe meterkast aanleggen als je er de ballen van begrijpt.
niet???

* Posergoth6667 kijkt in de meterkast.

wat kan er gebeuren dan?
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_74507213
Alleen op FOK! tref je zo'n intolerante massa ICT'ers die niet kunnen berekenen hoe het mogelijk is dat niet iedereen zo goed is met computers als hen.
Derevaun Seraun.
pi_74507251
Ah digibeten

Mooi inkomstenbron
pi_74507344
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:58 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
Alleen op FOK! tref je zo'n intolerante massa ICT'ers die niet kunnen berekenen hoe het mogelijk is dat niet iedereen zo goed is met computers als hen.
Wat verwacht je als je een upgrade doet dat je mailbestanden automatisch worden overgezet naar de mappen in je nieuwe Windows? Dat die direct werken en hetzelfde programma al meegeïnstalleerd is?

Als je niet begrijpt waar je mail überhaupt opgeslagen wordt (waarom geen hotmail/gmail/etc trouwens?) hoe kun je dan verwachten dat die in je nieuwe Windows direct goed staat?
  zondag 8 november 2009 @ 15:03:52 #13
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_74507358
quote:
Niks mis met mensen die weinig verstand van computers hebben, zelf heb ik over andere dingen weer niet veel verstand. Maar daar blijf ik dan ook met mijn fikken vanaf in plaats van ermee gaan zitten prutsen en dan van anderen verwachten dat ze het gratis komen oplossen.
Ook geen sig dus
  zondag 8 november 2009 @ 15:05:49 #14
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_74507425
quote:
Een digibeet zou ook de eer aan zichzelf moeten houden en niet een OS gaan installeren zonder te begrijpen dat er bestanden verloren kunnen gaan. En dat risico zou weer beperkt kunnen worden door een back-up te maken.
Wat dat betreft is een computer precies hetzelfde als elk ander technisch apparaat: ga er pas aan sleutelen als je de risico's begrijpt.
It's fun to lose.
And to pretend.
pi_74507458
quote:
oh dan ben je nog nooit op tweakers geweest zeker
  zondag 8 november 2009 @ 15:08:26 #16
271538 Brainfish
Vis met borsthaar
pi_74507511
quote:
Op zondag 8 november 2009 15:06 schreef Misan het volgende:

[..]

Brrr, ik was net even van die lui genezen.
It's fun to lose.
And to pretend.
pi_74507536
quote:

[..]

Haha
Typ mee! FOK!Whatpulse
PSN OnlineID: LightLuke92
pi_74507600
quote:
Op zondag 8 november 2009 15:03 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Wat verwacht je als je een upgrade doet dat je mailbestanden automatisch worden overgezet naar de mappen in je nieuwe Windows? Dat die direct werken en hetzelfde programma al meegeïnstalleerd is?

Als je niet begrijpt waar je mail überhaupt opgeslagen wordt (waarom geen hotmail/gmail/etc trouwens?) hoe kun je dan verwachten dat die in je nieuwe Windows direct goed staat?
Niet iedereen vindt dat alles zo vanzelfsprekend. Veel mensen hebben er geen idee van, maar dat betekent niet dat het idioten zijn.
quote:
Op zondag 8 november 2009 15:03 schreef Dennis_enzo het volgende:

[..]

Niks mis met mensen die weinig verstand van computers hebben, zelf heb ik over andere dingen weer niet veel verstand. Maar daar blijf ik dan ook met mijn fikken vanaf in plaats van ermee gaan zitten prutsen en dan van anderen verwachten dat ze het gratis komen oplossen.
Ik haal nergens uit de OP dat de vriend van TS verwachtte dat TS het gratis op zou lossen, hoor. Ik haal er eerder uit dat TS mensen die hij aardig vindt niet wilt helpen op zondag.

En als je iets niet kan, is het wel fijn als iemand je daarbij kan helpen. Dit gaat altijd gepaard met fouten maken en prutsen. Dat is echter wel de beste manier om iets nieuws te leren. Zou jij ook eens moeten doen ipv dingen die je niet kan uit de weg te gaan omdat je bang bent om te falen.
Derevaun Seraun.
pi_74507849
quote:
Op zondag 8 november 2009 15:05 schreef Brainfish het volgende:

[..]

Een digibeet zou ook de eer aan zichzelf moeten houden en niet een OS gaan installeren zonder te begrijpen dat er bestanden verloren kunnen gaan. En dat risico zou weer beperkt kunnen worden door een back-up te maken.
Wat dat betreft is een computer precies hetzelfde als elk ander technisch apparaat: ga er pas aan sleutelen als je de risico's begrijpt.
Maar als je het niet begrijpt dan houd je er geen rekening mee en weet je dus niet dat er bestanden verloren gaan en dus ga je gewoon verder.
quote:

[..]

Ok, baas boven baas.
Derevaun Seraun.
  zondag 8 november 2009 @ 15:18:50 #20
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_74507890
quote:
Op zondag 8 november 2009 15:11 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

En als je iets niet kan, is het wel fijn als iemand je daarbij kan helpen. Dit gaat altijd gepaard met fouten maken en prutsen. Dat is echter wel de beste manier om iets nieuws te leren. Zou jij ook eens moeten doen ipv dingen die je niet kan uit de weg te gaan omdat je bang bent om te falen.
Misschien, maar dat vraag ik dan van tevoren op een tijdstip die mijn vrienden uitkomt. Ik ga niet eerst zelf zitten kutten en dan huilen als dingen fout gaan.
Ook geen sig dus
pi_74507898
quote:
Op zondag 8 november 2009 15:11 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Niet iedereen vindt dat alles zo vanzelfsprekend. Veel mensen hebben er geen idee van, maar dat betekent niet dat het idioten zijn.
Als ze er geen idee van hebben hoe het werkt, wat er gebeurd na upgrade, wat de gevolgen zijn, hoe het überhaupt in hoofdlijnen werkt... moet je het ook niet zelf doen. Daarnaast zeg ik ook zeker niet dat het idioten zijn, ik zeg alleen dat als ze niet ongeveer weten wat er gaat gebeuren, ze er beter iemand bij kunnen halen die hen erbij helpt.
pi_74507916
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:21 schreef Osramp het volgende:
Vandaag al diverse keren gebeld door een n00b In dagelijks leven best een leuk persoon, maar weet gewoonweg weinig van computers.
Doet hij even een upgrade naar Windows 7 en komt bij mij klagen dat vanalles weg is. Groot deel mail kwijt, veel software doet het niet meer (trials en illegale downloads).

WTF moet ik daarmee?!?!?!? Ga klagen bij de computerwinkel. Dat heb ik hem dus even diplomatiek verteld. Wil ook mijn rust op zondag. Voor dit soort mensen in Mac ideaal, elke aap kan er mee omgaan.
wat kan er meer misgaan bij een windows-installatie in vergelijking met een macOS-installatie?
pi_74508052
quote:
Op zondag 8 november 2009 15:19 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Als ze er geen idee van hebben hoe het werkt, wat er gebeurd na upgrade, wat de gevolgen zijn, hoe het überhaupt in hoofdlijnen werkt... moet je het ook niet zelf doen. Daarnaast zeg ik ook zeker niet dat het idioten zijn, ik zeg alleen dat als ze niet ongeveer weten wat er gaat gebeuren, ze er beter iemand bij kunnen halen die hen erbij helpt.
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:28 schreef Aestivate het volgende:
Als mensen zulke basiskennis van computers niet hebben kunnen ze nergens mee overweg. Computerverbod voor hen.

Misschien ging hij er wel van uit dat hij het kon. En dacht hij daarna dat TS wel zo vriendelijk was om dingen die mislukt zijn te herstellen. Ze vinden elkaar namelijk wel aardig.
Derevaun Seraun.
pi_74509755
Er werd ook niet van mij verwacht dat ik het "even" kwam oplossen, werd alleen gevraagd wat er nog aan de verloren mail en software te doen was. Mijn vraag over de backup van het .pst bestand werd beantwoord met: "Oei, nee, daar heb ik geen verstand van. Ik ben niet zo handig met computers". Alsof je aan je auto wel eventjes zelf de koppelingsplaten gaat vervangen omdat je een wiki hebt gezien waar het werd uitgelegd, en waar gezegd werd dat het simpel was.

Heb hem het nummer van de Acer helpdesk opgezocht. Gaat het daar meer vragen en klagen. Geen zin en tijd voor dergelijke onzin.
pi_74514365
quote:
Op zondag 8 november 2009 16:16 schreef Osramp het volgende:
Er werd ook niet van mij verwacht dat ik het "even" kwam oplossen, werd alleen gevraagd wat er nog aan de verloren mail en software te doen was. Mijn vraag over de backup van het .pst bestand werd beantwoord met: "Oei, nee, daar heb ik geen verstand van. Ik ben niet zo handig met computers". Alsof je aan je auto wel eventjes zelf de koppelingsplaten gaat vervangen omdat je een wiki hebt gezien waar het werd uitgelegd, en waar gezegd werd dat het simpel was.

Heb hem het nummer van de Acer helpdesk opgezocht. Gaat het daar meer vragen en klagen. Geen zin en tijd voor dergelijke onzin.
Goed opgelost
  zondag 8 november 2009 @ 18:49:41 #26
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_74514596
quote:

[..]

(...)
Is het al zo erg gesteld in de Windows wereld dat mensen het normaal vinden dat een OS update je halve systeem om zeep helpt ?
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_74515460
quote:
Op zondag 8 november 2009 18:49 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Is het al zo erg gesteld in de Windows wereld dat mensen het normaal vinden dat een OS update je halve systeem om zeep helpt ?
Sowieso moet je bij een nieuwe Windows upgrade of installatie vrijwel al je programma's en shit opnieuw installeren. Ik weet niet of dat tegenwoordig (windows vista - windows 7) nog zo is. Al is het alleen maar omdat je register anders niet klopt, de bestanden uit je persoonlijke mappen niet goed overgezet kunnen worden, etc. Vaak zitten er ook zoveel essentiële verschillen tussen de Windows versies (ook niet vreemd, Windows Vista is ook alweer 3 jaar oud, XP 8) dat het 1 op 1 overzetten van bepaalde programma's, bestanden en instellingen helemaal niet mogelijk is.

Ik weet niet hoe dat bij Apple zit, maar ik kan me voorstellen dat vanwege de standaardisatie van applicaties en het op bepaalde gebieden slimmere OS deze upgrade ook echt een upgrade zal zijn waarbij je vrij weinig in de nieuwe install hoeft te doen om precies je oude situatie terug te krijgen.
pi_74516245
hier upgraden Vista Ultimate -> Windows 7 ultimate vlekkeloos verlopen, alles doet het prima en zelfs sneller
dus het kan wel
pi_74522578
Zijn pc doet het ook prima, maar de klacht was dat de mail weg was en verschillende externe programma`s er niet op stonden, oa Nero die mss niet eens compatibel is met W7 (die versie dan), en Ofice (trial versie die net erop stond). Kleinere problemen dus, maar wel bij een ander komen janken omdat die toevallig iets er vanaf weet. Pech gehad dan, ik heb W7 nog niet gezien.
pi_74522707
dat is toch niet jouw probleem?
pi_74526203
quote:
Op zondag 8 november 2009 19:15 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe dat bij Apple zit, maar ik kan me voorstellen dat vanwege de standaardisatie van applicaties en het op bepaalde gebieden slimmere OS deze upgrade ook echt een upgrade zal zijn waarbij je vrij weinig in de nieuwe install hoeft te doen om precies je oude situatie terug te krijgen.
Bij Snow Leopard hebben ze de installer intelligent genoeg gemaakt om gewoon echt een cleane upgrade te kunnen doen... wat er volgens mij gebeurt is dat er een schone install wordt gedaan en naderhand allerlei persoonlijk shit wordt teruggezet, dat meende ik i.i.g. af te lezen aan de installer logs. Wat je in principe zelf ook zou doen als je zelf een schone install zou doen... maar nu dus automatisch.

Het probleem met oude applicaties die nog niet werken onder het nieuwe OS hou je daar natuurlijk ook, maar bestaande compatible applicaties opnieuw installeren is niet nodig geweest hier (heeft ook wel te maken met het feit dat een applicatie gewoon op 1 locatie staat en niet versplinterd is over de hele schijf)
quote:

[..]

Eh... ja? Ik verwacht van een nieuwe versie dat deze weet hoe deze een oude situatie kan converteren naar de nieuwe.

Bij het eerste keer opstarten van Apple Mail in OS X 10.6 gaf ie keurig aan dat er een oude mailstructuur gevonden was en dat deze even naar een nieuwer formaat moest worden omgezet. Met de vraag of ik dat wilde laten doen voor me. Dat is handig namelijk.

Bij een grote FreeBSD upgrade waarbij het e.e.a aan metadata van de software RAID o.i.d. gewijzigd is, wordt deze metadata automatisch bijgewerkt naar de nieuwste versie na de upgrade. Dat is handig namelijk.

Etc.

[ Bericht 4% gewijzigd door Fleischmeister op 08-11-2009 22:52:04 ]
pi_74527795
quote:

[..]

Eh?
Is dat niet zo dan?

.
pi_74531655
quote:
Op zondag 8 november 2009 21:24 schreef Misan het volgende:
dat is toch niet jouw probleem?
Inderdaad! En bij het tweede belletje heb ik hem naar Acer gestuurd. Daar ga ik mijn tijd niet aan verklooien.
  maandag 9 november 2009 @ 09:43:49 #34
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_74532645
quote:
Ik ben niet zo goed met auto's, ik kan best een paar dingen zelf zoals remmen vervangen en een lekke band wisselen of een uitlaat vervangen. Maar ik ga ook niet lopen piepen als ik het motorblok ga vervangen en het lukt niet. Ik weet dat het me niet gaat lukken dus laat ik dat over aan mensen die wél weten wat ze doen. Dat is precies wat de mensen doen die hun OS upgraden of vervangen. Maar als het om computers gaat moet iedereen het ineens maar kunnen zonder ooit maar een boek oid opengeslagen te hebben over het onderwerp.??

Als je niet goed met computers bent: soit, maar probeer het dan ook niet en laat de 'garage' er naar kijken (pc winkel / ICT bedrijf)
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_74532871
quote:
Op maandag 9 november 2009 09:43 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Ik ben niet zo goed met auto's, ik kan best een paar dingen zelf zoals remmen vervangen en een lekke band wisselen of een uitlaat vervangen. Maar ik ga ook niet lopen piepen als ik het motorblok ga vervangen en het lukt niet. Ik weet dat het me niet gaat lukken dus laat ik dat over aan mensen die wél weten wat ze doen. Dat is precies wat de mensen doen die hun OS upgraden of vervangen. Maar als het om computers gaat moet iedereen het ineens maar kunnen zonder ooit maar een boek oid opengeslagen te hebben over het onderwerp.??

Als je niet goed met computers bent: soit, maar probeer het dan ook niet en laat de 'garage' er naar kijken (pc winkel / ICT bedrijf)
Eens.
pi_74533246
quote:

Ik zeg altijd dat ik al jaren een Mac heb en dat ik niks meer afweet van Windows. Problem solved
Get it and Bet it
pi_74533258
quote:

[..]

Een OS vervangen vergelijken met een motorblok vervangen
Derevaun Seraun.
pi_74533382
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:16 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Tis wel vergeljkbaar...

Mijn vent is automonteur en vrienden en familie verwachten ook dat hij alles gratis nakijkt enzo
zelfde met een IT-er, daar wordt ook altijd van verwacht dat ze "even" (gratis uiteraard) kijken
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
pi_74533449
quote:

[..]

wat een gelul zeg zelfs mijn ouders kunnen zelfs Windows opnieuw installeren. Zo gebruikersvriendelijk als maar kan. Het enige waar ik ze bij geholpen heb is backuppen en alles terug plaatsen. Ze zouden bijvoorbeeld straal vergeten hun e-mail en bijvoorbeeld internetfavorieten op te slaan. De rest is echt kinderspel

oh en je metafoor slaat kant noch wal
pi_74533517
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:24 schreef Misan het volgende:

[..]

wat een gelul zeg zelfs mijn ouders kunnen zelfs Windows opnieuw installeren. Zo gebruikersvriendelijk als maar kan. Het enige waar ik ze bij geholpen heb is backuppen en alles terug plaatsen. Ze zouden bijvoorbeeld straal vergeten hun e-mail en bijvoorbeeld internetfavorieten op te slaan.
Maar.
Misschien een domme vraag hoor...
Waarom doet windows dat in godsnaam niet zelf? Dat zijn toch JUIST de dingen die je wil bewaren.
Waarom je email niet en je mp3's wel?? Vaag.
pi_74533576
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:28 schreef zovty het volgende:

[..]

Maar.
Waarom doet windows dat in godsnaam niet zelf? Dat zijn toch JUIST de dingen die je wil bewaren.
Ehm, als je Windows opnieuw installeert formatteer je de schijf, dan is dus alles weg. Windows backt zelf niks up. Zijn ouders waren waarschijnlijk gewoon die favorieten en email vergeten en hadden wel aan hun documenten gedacht.
pi_74533586
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:28 schreef zovty het volgende:

[..]

Maar.
waar zou windows dat moeten opslaan als er geen externe schijf aan de pc hangt? weet windows wat een gebruiker wel en niet wil backuppen?

windows heeft overigens wel een prima backup-tool ingebakken
pi_74533614
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:30 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Ehm, als je Windows opnieuw installeert formatteer je de schijf, dan is dus alles weg. Windows backt zelf niks up. Zijn ouders waren waarschijnlijk gewoon die favorieten en email vergeten en hadden wel aan hun documenten gedacht.
klopt, ben even alles met ze nagelopen. ook bijvoorbeeld gekeken naar folders in de root van de c-schijf en verstuurde gegevens naar de belastingdienst die met dat programma in de installatiefolders opgeslagen worden.
pi_74533646
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:31 schreef Misan het volgende:

[..]

waar zou windows dat moeten opslaan als er geen externe schijf aan de pc hangt? weet windows wat een gebruiker wel en niet wil backuppen?
Kendie toch gewoon vragen?
quote:
windows heeft overigens wel een prima backup-tool ingebakken
Ja, prima tooltje ja .

Kijk eens naar OSX. Voor de gein.
pi_74533677
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:30 schreef CaptainCookie het volgende:
Windows backt zelf niks up.
!
En als er nou iets mis gaat met de schijf?
Lijkt me niet zo handig.
Ik kan me voorstellen dat je in een server omgeving de backups over laat aan de systeembeheerders, die zijn er tenslote voor. Maar de consumenten versie moet toch gewoon backups maken?
pi_74534166
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:35 schreef zovty het volgende:

[..]

!
En als er nou iets mis gaat met de schijf?
Lijkt me niet zo handig.
Ik kan me voorstellen dat je in een server omgeving de backups over laat aan de systeembeheerders, die zijn er tenslote voor. Maar de consumenten versie moet toch gewoon backups maken?
Hoe moet Windows in godsnaam iets backuppen als je het opnieuw installeert ?
pi_74534202
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:56 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Hoe moet Windows in godsnaam iets backuppen als je het opnieuw installeert ?
Nee, Windows moet natuurlijk van te voren backuppen .
En vervolgens netjes mail, favorieten, en muziek terug zetten.
pi_74534291
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:57 schreef zovty het volgende:

[..]

Nog een keer, als je Windows opnieuw installeert formatteer je de gehele schijf. De evt. backup gooi je dan toch ook weg
pi_74534680
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:01 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

Nog een keer, als je Windows opnieuw installeert formatteer je de gehele schijf. De evt. backup gooi je dan toch ook weg
Wie zet er nou een backup van een schijf op dezelfde schijf?
pi_74534701
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:13 schreef zovty het volgende:

[..]

Wie zet er nou een backup van een schijf op dezelfde schijf?
En hoe moet Windows dat dan automatisch doen als je geen externe schijf hebt ?
pi_74534840
Je ziet het maar weer het blijft WINDOOS ze doen hun best ook niet om het werkend te maken.
Cry me a River!
pi_74534939
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:19 schreef Ordienair het volgende:
Je ziet het maar weer het blijft WINDOOS ze doen hun best ook niet om het werkend te maken.
het werkt toch?
pi_74535601
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:21 schreef Misan het volgende:

[..]

het werkt toch?
Windows werkt niet het irriteerd en loopt altijd vast gammel gestolen stuk software (WINDHOOS). OSX rules
Cry me a River!
pi_74536091
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:57 schreef zovty het volgende:

[..]

Als je dat wil, is dat best in te stellen. Ik ben blij dat die het automatisch -niet- doet. Dat je bij een Mac maar één programma voor je mail kunt gebruiken... Microsoft kan zoveel, outlook express, windows live mail, outlook, thunderbird, en nog wel 30 anderen. Allemaal slaan ze hun instellingen en mail ergens anders op. Windows moet maar ruiken waar en hoe, en dan ongevraagd backuppen zo gauw je een 2e of externe HD aansluit?

Daarnaast heb ik zoveel muziek en video dat ik niet nog ff een HD met diezelfde capaciteit heb liggen. Dus nee, liever niet. Ook wil ik bij een nieuwe install (upgrade zou ik sowieso niet doen) met schone lei beginnen. Immers, als je alle ouwe troep en programma's terug installeert wat is dan het nut van een nieuwe install.
pi_74536247
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:58 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Als je dat wil, is dat best in te stellen. Ik ben blij dat die het automatisch -niet- doet. Dat je bij een Mac maar één programma voor je mail kunt gebruiken...
.
Zelfs MS heeft haar outlook geport naar OSX. Dan heet het ineens entourage.
En dan zijn er nog ongeveer een duzend andere.:').
  maandag 9 november 2009 @ 12:10:09 #56
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_74536413
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:24 schreef Misan het volgende:

[..]

wat een gelul zeg zelfs mijn ouders kunnen zelfs Windows opnieuw installeren. Zo gebruikersvriendelijk als maar kan. Het enige waar ik ze bij geholpen heb is backuppen en alles terug plaatsen. Ze zouden bijvoorbeeld straal vergeten hun e-mail en bijvoorbeeld internetfavorieten op te slaan. De rest is echt kinderspel

oh en je metafoor slaat kant noch wal
Een motorblok erin hangen is ook het probleem niet. Het aansluiten van alles is het grootste punt , kabelboom, leidingen etc. Net als wat je zelf al zegt: het backuppen en terugplaatsen van de data, het installeren van de drivers, het updaten van het systeem etc etc.

Dus ja mijn metafoor slaat wel degelijk ergens op.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_74536635
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:03 schreef zovty het volgende:

[..]

.
Zelfs MS heeft haar outlook geport naar OSX. Dan heet het ineens entourage.
En dan zijn er nog ongeveer een duzend andere.:').
En Apple heeft voor al die duizend alternatieven het mogelijk gemaakt dat zowel de mappen, contactpersonen, instellingen en e-mails ongevraagd direct en goed meegenomen worden na een nieuwe install? Respect, dat wel. Nuttige optie waar zoveel mensen profijt van hebben dat het de maanden aan programmeerwerk waard was? Dat betwijfel ik.
pi_74537543
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:57 schreef Posergoth6667 het volgende:

[..]

niet???

* Posergoth6667 kijkt in de meterkast.

wat kan er gebeuren dan?
ik moest hard lachen
pi_74537565
Toch jammer dat windows nog steeds het beste blijkt te draaien op een macbook pro vreemd niet weer
Cry me a River!
pi_74537669
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:51 schreef Ordienair het volgende:
Toch jammer dat windows nog steeds het beste blijkt te draaien op een macbook pro vreemd niet weer
Definieer "het beste draaien"? Qua snelheid draait Windows op een nieuwe Intel ongetwijfeld sneller dan op mijn AMD, maar die paar seconden bij sommige toepassingen lig ik niet wakker van. Daarnaast zou ik als ik een macbook pro had ook zeker geen Windows erop zetten.
pi_74537694
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:51 schreef Ordienair het volgende:
Voor wie is dat jammer?
pi_74538421
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:10 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Een motorblok erin hangen is ook het probleem niet. Het aansluiten van alles is het grootste punt , kabelboom, leidingen etc. Net als wat je zelf al zegt: het backuppen en terugplaatsen van de data, het installeren van de drivers, het updaten van het systeem etc etc.

Dus ja mijn metafoor slaat wel degelijk ergens op.
verschil is dat alleen backup een probleem kan zijn, maar dat is slechts een kleine lastigheid voor de gebruiker, de rest van installeren van drivers en updaten van het systeem gaat geheel geautomatiseerd en merkt de gebruiker niet veel van
pi_74538458
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:41 schreef Ordienair het volgende:

[..]

Windows werkt niet het irriteerd en loopt altijd vast gammel gestolen stuk software (WINDHOOS). OSX rules
dan moet je misschien niet van die gekraakte meuk gebruiken, maar gewoon software aangeschaft in de winkel
pi_74539034
kut mac fanboys....
en noobs moeten met hun poten overal vanaf blijven....
Vooral dat wat hier boven staat.
  maandag 9 november 2009 @ 15:05:09 #65
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74542007
quote:
Op maandag 9 november 2009 13:40 schreef amvrosios het volgende:
kut mac fanboys....
en noobs moeten met hun poten overal vanaf blijven....
heitieh
  maandag 9 november 2009 @ 15:26:18 #66
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74542716
quote:
Op zondag 8 november 2009 14:28 schreef Aestivate het volgende:
Jawel hoor. Een ubuntu live cd.
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
  maandag 9 november 2009 @ 16:05:00 #67
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_74544051
quote:
Op maandag 9 november 2009 15:26 schreef EINZ het volgende:

[..]

Jawel hoor. Een ubuntu live cd.
Gun die mensen ook wat snelheid: gewoon ubuntu installeren en ze het root wachtwoord niet geven
heitieh
  maandag 9 november 2009 @ 18:41:13 #68
40432 SpookY22
I Stack #FAIL
pi_74548610
quote:

[..]

Sowieso moet je bij een nieuwe Windows upgrade of installatie vrijwel al je programma's en shit opnieuw installeren. Ik weet niet of dat tegenwoordig (windows vista - windows 7) nog zo is. Al is het alleen maar omdat je register anders niet klopt, de bestanden uit je persoonlijke mappen niet goed overgezet kunnen worden, etc. Vaak zitten er ook zoveel essentiële verschillen tussen de Windows versies (ook niet vreemd, Windows Vista is ook alweer 3 jaar oud, XP 8) dat het 1 op 1 overzetten van bepaalde programma's, bestanden en instellingen helemaal niet mogelijk is.

Ah dus JIJ weet ook niet waar je over praat..... heb al meerdere upgrades gedaan van Vista naa 7 en de mail blijft gewoon werken en staan waar hij hoort hoor.....
ICT'er, Gamer, Social, Loveable, Huggable, Computer-Fixer, Limited Edition Geek, Good Laugh and a good friend if you need it.
X360 Gamertag: SpoekGTi ; Twitter: @ SpoekGTi #WoWPlayer
pi_74550151
quote:
Op maandag 9 november 2009 18:41 schreef SpookY22 het volgende:

[..]

Ah dus JIJ weet ook niet waar je over praat..... heb al meerdere upgrades gedaan van Vista naa 7 en de mail blijft gewoon werken en staan waar hij hoort hoor.....
Kun je lezen? Ik zei:
quote:
[...] vrijwel [...]. Ik weet niet of dat tegenwoordig (windows vista - windows 7) nog zo is.
Daarnaast best kans dat het met Windows Live Mail of Outlook Express inderdaad gewoon goed gaat. Maar niet iedereen heeft dat mailprogramma en ligt er ook aan wat voor mail het betreft. Ik heb mijn hotmail en gmail in een dergelijk programma, maar die neem ik niet mee naar een volgende installatie, dan download ik gewoon berichten vanaf dan ipv gigabytes aan mail te downloaden of te backuppen.
pi_74550336
Windows is er ook niet op gebouwd om gebruiksvriendelijk te zijn
pi_74551069
quote:
Op maandag 9 november 2009 19:25 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Kun je lezen? Ik zei:
[..]

Daarnaast best kans dat het met Windows Live Mail of Outlook Express inderdaad gewoon goed gaat. Maar niet iedereen heeft dat mailprogramma en ligt er ook aan wat voor mail het betreft. Ik heb mijn hotmail en gmail in een dergelijk programma, maar die neem ik niet mee naar een volgende installatie, dan download ik gewoon berichten vanaf dan ipv gigabytes aan mail te downloaden of te backuppen.
Je kan als je gmail icm. imap gebruikt er ook voor kiezen alleen de berichtheaders te downloaden. De inhoud wordt dan gedownload op het moment dat je het bericht opent.
pi_74552949
als IT-er heb ik gisteren de motor van mijn auto uitgeboord en grotere cilinders ingezet, een nieuwe uitlaat eronder gehangen en de remmen waren ook op zijn eindje.

morgen ga ik een open-hart-transplantatie doen.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
pi_74553068
quote:

Ik ken die kerel die verantwoordelijk is voor dat upgrade programma... DDOS?
Zeuren is het mooiste wat er is!
  maandag 9 november 2009 @ 22:39:35 #74
40432 SpookY22
I Stack #FAIL
pi_74557565
quote:
Op maandag 9 november 2009 19:25 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Kun je lezen? Ik zei:
[..]

Klopt dat was ook de reden van mijn reply ALS JE HET NIET WEET MOET JE JE ER NIET MEE BEMOEIEN
ICT'er, Gamer, Social, Loveable, Huggable, Computer-Fixer, Limited Edition Geek, Good Laugh and a good friend if you need it.
pi_74615155
Wéér die n00b aan de lijn. Videoprestatie onder de maat. Blijkt de standaard vga driver geïnstalleerd te zijn, ipv de bijbehorende driver. OOO, gek he, dat de prestaties dan zwaar k*t zijn.
pi_74615304
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:09 schreef Osramp het volgende:
Wéér die n00b aan de lijn. Videoprestatie onder de maat. Blijkt de standaard vga driver geïnstalleerd te zijn, ipv de bijbehorende driver. OOO, gek he, dat de prestaties dan zwaar k*t zijn.
Wauw. Had ik jouw leven maar.
  woensdag 11 november 2009 @ 20:26:10 #77
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_74615777
quote:
Het zou handig zijn als er een manier was waarop het OS kon detecteren welke videokaart er in zit zodat ie zelf de juiste driver kan opzoeken
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  donderdag 12 november 2009 @ 12:31:46 #78
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74630912
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:26 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Het zou handig zijn als er een manier was waarop het OS kon detecteren welke videokaart er in zit zodat ie zelf de juiste driver kan opzoeken
Deze reply is uitsluitend bestemd voor geadresseerde(n). Dit bericht kan informatie bevatten die vertrouwelijk is. Indien u niet de geadresseerde bent, wordt u er hierbij op gewezen dat u geen recht hebt kennis te nemen van deze reply.
pi_74630934
quote:
Op woensdag 11 november 2009 20:26 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Toen ik Windows 7 installeerde deed hij dat ook gewoon hoor
pi_74630951
En na een week ( ) kreeg ik de melding 'U heeft nog geen driver geïnstalleerd voor uw cardreader. Wilt u dit nu doen?'
pi_74631127
Ik help heel graag mensen met hun computerproblemen Maar wat ik nog veel liever doe is achteraf gewoon een factuurtje à E 15,- per uur sturen Zo leren ze het best snel af hoor!
pi_74632318
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:34 schreef zovty het volgende:

[..]

Kendie toch gewoon vragen?
[..]

Ja, prima tooltje ja .

Kijk eens naar OSX. Voor de gein.
De windows-backup tool is in potentie net zo goed als Time Machine. MS hoeft er enkel de Time Machine automatisering aan toe te voegen en klaar zijn ze. NTBackup werkt goed en intelligent, die keren dat ik het gebruikt heb.
pi_74632375
quote:
Op maandag 9 november 2009 10:16 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:

[..]

Zeker, een motorblok zorgt er voor dat je kan tijden. Een OS zorgt er voor dat je programma's kunt draaien op je PC.

Beide zijn een zeer ingewikkeld geheel, waar je als leek niet aan moet gaan sleutelen.

Mensen die niets van PC's afweten, moeten hulp vragen. Niet dom en arrogant doen wat ze denken dat ze kunnen om vervolgens te komen janken bij de IT'ers die ze toevallig kennen.
pi_74632471
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:01 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

OK, ff een OSX praktijkvoorbeeltje:
OSX heeft Time Machine. Dit programma herkent een externe schijf en vraagt of je deze wil gebruiken als back-up schijf. Als je dat doet, wordt er elk uur automatisch een differentiële back-up gemaakt.

Mijn upgrade van Leopard naar Snow Leopard ging als volgt: DVD erin, booten vanaf DVD, OS-schijf formatteren, SL installeren, in het scherm "data en instellingen overzetten" kiezen voor de Time Machine optie, tijdje wachten en al mijn programma's, bestanden en instellingen zijn overgezet. Inclusief mail, MP3'tjes, plaatjes, documenten, alles.

MS zou dit ook kunnen. Vrij makkelijk zelfs, aangezien NTBackup een goed programma is. Enkel incompleet.
pi_74632655
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:58 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Als je dat wil, is dat best in te stellen. Ik ben blij dat die het automatisch -niet- doet. Dat je bij een Mac maar één programma voor je mail kunt gebruiken... Microsoft kan zoveel, outlook express, windows live mail, outlook, thunderbird, en nog wel 30 anderen. Allemaal slaan ze hun instellingen en mail ergens anders op. Windows moet maar ruiken waar en hoe, en dan ongevraagd backuppen zo gauw je een 2e of externe HD aansluit?

Daarnaast heb ik zoveel muziek en video dat ik niet nog ff een HD met diezelfde capaciteit heb liggen. Dus nee, liever niet. Ook wil ik bij een nieuwe install (upgrade zou ik sowieso niet doen) met schone lei beginnen. Immers, als je alle ouwe troep en programma's terug installeert wat is dan het nut van een nieuwe install.
1) Ik gebruik Thunderbird voor mn mail op mn mac, mn vriendin Entourage (zeg maar, outlook) en beide worden met Time Machine meegenomen in de backups
2) Wie zijn data op fysiek dezelfde schijf opslaat als daar waar zijn/haar OS op staat, verdient het om data kwijt te raken.
3) Bij het installeren van SL kon ik kiezen of ik enkel mijn account, mijn bestanden, mijn programma's, of een willekeurige combinatie van deze terug wilde zetten. Daarbij heeft OSX geen register en dus ook geen last van de complete wanorde die dat ding meet zich mee brengt.
4) Je hebt het over "oude troep", maar voor heel veel programma's zijn geen nieuwe versies verschenen na Win7 (of SL). Voorbeeld: Office, Firefox, Thunderbird, Safari, Chrome, Photoshop, alle spellen, etc, etc, etc. Met andere woorden; je installeert toch dezelfde "oude troep" opnieuw bij een nieuwe Windows installatie. Waarschijnlijk doel jij op fragmentatie (google het maar). Daar heeft OSX last van en Vista & 7 schijnen daar veel minder last van te hebben.
pi_74632737
quote:
Op maandag 9 november 2009 12:18 schreef Aestivate het volgende:

[..]

En Apple heeft voor al die duizend alternatieven het mogelijk gemaakt dat zowel de mappen, contactpersonen, instellingen en e-mails ongevraagd direct en goed meegenomen worden na een nieuwe install? Respect, dat wel. Nuttige optie waar zoveel mensen profijt van hebben dat het de maanden aan programmeerwerk waard was? Dat betwijfel ik.
, idd. Heet Time Machine.
pi_74633061
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:29 schreef RvLaak het volgende:

[..]

1) Ik gebruik Thunderbird voor mn mail op mn mac, mn vriendin Entourage (zeg maar, outlook) en beide worden met Time Machine meegenomen in de backups
Dat is wel handig.
quote:
2) Wie zijn data op fysiek dezelfde schijf opslaat als daar waar zijn/haar OS op staat, verdient het om data kwijt te raken.
Partitie zou nog kunnen, maar daar kloot ik ook liever niet mee.
quote:
3) Bij het installeren van SL kon ik kiezen of ik enkel mijn account, mijn bestanden, mijn programma's, of een willekeurige combinatie van deze terug wilde zetten. Daarbij heeft OSX geen register en dus ook geen last van de complete wanorde die dat ding meet zich mee brengt.
Handig, zoiets zou Windows ook moeten hebben (als ze dat al niet hebben bij Vista - 7 upgrade).
quote:
4) Je hebt het over "oude troep", maar voor heel veel programma's zijn geen nieuwe versies verschenen na Win7 (of SL). Voorbeeld: Office, Firefox, Thunderbird, Safari, Chrome, Photoshop, alle spellen, etc, etc, etc. Met andere woorden; je installeert toch dezelfde "oude troep" opnieuw bij een nieuwe Windows installatie. Waarschijnlijk doel jij op fragmentatie (google het maar). Daar heeft OSX last van en Vista & 7 schijnen daar veel minder last van te hebben.
Mja dat is persoonlijk. Ik heb van al mijn mappen een backup gemaakt, toen geformatteerd en een schone Windows 7 erop gezet. In plaats van dat ik mijn oude programma's ging opzoeken voor mail, branden, ISO's mounten, anti-virus, etc heb ik gezocht op programma's die goed werkten onder Win7 (omdat het toen nog de RC was). Alleen mijn schoolmap heb ik teruggezet, en voor de rest ben ik opnieuw begonnen en heb ook niet dezelfde snelkoppelingen en instellingen enzo teruggezet. Immers wilde ik profiteren van eventuele nieuwe en handigere functies van het nieuwe OS, en niet precies met dezelfde programma's en look en feel doorgaan. Wat is dan immers het nut van een upgrade, behalve dat het onderliggende OS anders in elkaar zit?
pi_74633553
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:43 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Dat is wel handig.
quote:
[..]

Partitie zou nog kunnen, maar daar kloot ik ook liever niet mee.
Dude, hang er gewoon een tweede schijf in voor je data.
quote:
[..]

Handig, zoiets zou Windows ook moeten hebben (als ze dat al niet hebben bij Vista - 7 upgrade).
Nope, hebben ze nog niet. Zoals ik hierboven al aangaf, zou MS dat zo moeten kunnen maken.
quote:
[..]

Mja dat is persoonlijk. Ik heb van al mijn mappen een backup gemaakt, toen geformatteerd en een schone Windows 7 erop gezet. In plaats van dat ik mijn oude programma's ging opzoeken voor mail, branden, ISO's mounten, anti-virus, etc heb ik gezocht op programma's die goed werkten onder Win7 (omdat het toen nog de RC was). Alleen mijn schoolmap heb ik teruggezet, en voor de rest ben ik opnieuw begonnen en heb ook niet dezelfde snelkoppelingen en instellingen enzo teruggezet. Immers wilde ik profiteren van eventuele nieuwe en handigere functies van het nieuwe OS, en niet precies met dezelfde programma's en look en feel doorgaan. Wat is dan immers het nut van een upgrade, behalve dat het onderliggende OS anders in elkaar zit?
Jij doet dat misschien, maar lang niet iedereen doet dat. Daarbij, bij mijn upgrade van Leopard naar SL, waren er domweg geen nieuwe versies van de software die ik gebruik aanwezig.

Of wil jij zeggen dat je ook een nieuw office pakket hebt gekocht/gedownload, enkel omdat je Win7 hebt?
pi_74633765
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:59 schreef RvLaak het volgende:
Jij doet dat misschien, maar lang niet iedereen doet dat. Daarbij, bij mijn upgrade van Leopard naar SL, waren er domweg geen nieuwe versies van de software die ik gebruik aanwezig.

Of wil jij zeggen dat je ook een nieuw office pakket hebt gekocht/gedownload, enkel omdat je Win7 hebt?
Nee, volgens mij had ik al office 2007. Maar ik heb Vista nooit echt gebruikt en direct overgestapt van XP naar 7. Dan is het verschil wel groot.
  vrijdag 13 november 2009 @ 09:31:16 #90
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74657533
quote:
Op donderdag 12 november 2009 13:23 schreef RvLaak het volgende:

[..]

OK, ff een OSX praktijkvoorbeeltje:
OSX heeft Time Machine. Dit programma herkent een externe schijf en vraagt of je deze wil gebruiken als back-up schijf. Als je dat doet, wordt er elk uur automatisch een differentiële back-up gemaakt.
DIFFERENTIEEL???
  vrijdag 13 november 2009 @ 09:33:01 #91
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74657571
Overigens gebruik ik Ghost voor mijn backups Werkt perfect
pi_74657776
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 09:31 schreef EINZ het volgende:

[..]

DIFFERENTIEEL???
Nooit van gehoord? Lijkt me totaal onnodig en verspilling van HD-ruimte om elk uur een volledige back-up te maken.
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 09:33 schreef EINZ het volgende:
Overigens gebruik ik Ghost voor mijn backups Werkt perfect
Ghost werkt idd erg goed, maar ik betaal liever helemaal niets voor mijn back-up software die onmerkbaar zijn werk doet terwijl ik een spel aan het spelen ben.

Liever geen reboot voor een systeem back-up. 1 van de redenen waarom ik volledig van Windows afgestapt ben.
  vrijdag 13 november 2009 @ 09:43:13 #93
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_74657823
Je hoeft van een n00b niet te verwachten hoe een backup gemaakt moet worden.
't is gewoon drama.
How can I make this topic about me?
pi_74657922
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 09:43 schreef gebrokenglas het volgende:
't is gewoon drama.
Als MS het zo simpel maakt als Apple gedaan heeft, kun je ook een n00b een back-up laten maken. Simpelweg een externe HD aansluiten en gaan met die banaan.
  vrijdag 13 november 2009 @ 09:48:27 #95
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_74657958
quote:
't is misschien het meest praktische als je er even langs gaat.
  vrijdag 13 november 2009 @ 10:04:58 #96
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_74658374
quote:
Ja dat kun je iemand die er geen verstand van heeft toch niet kwalijk nemen. Die moet dan meteen maar bedenken dat aan de videokaartdriver ligt?
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  vrijdag 13 november 2009 @ 10:18:24 #97
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74658699
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 09:41 schreef RvLaak het volgende:
Nooit van gehoord? Lijkt me totaal onnodig en verspilling van HD-ruimte om elk uur een volledige back-up te maken.
Tuurlijk heb ik daarvan gehoord, het is mijn vak om daarvan gehoord te hebben. Maar waarom zou je elke dag een backup maken die niet alleen de wijzigingen, maar ook de full backup inhoudt? Of is het vanuit beleid noodzakelijk om zeer snel alles terug te kunnen zetten met 1 tape?

Normaal gesproken is het zo dat je een wekelijkse full backup maakt en dan voor elke dag van de week 1 incrementele backup, zodat je nooit meer dan 6 tapes terug hoeft te zetten. En dan een tweewekelijkse tapeset hanteren zodat ook een full backup een keer kan mislukken
quote:
Ghost werkt idd erg goed, maar ik betaal liever helemaal niets voor mijn back-up software die onmerkbaar zijn werk doet terwijl ik een spel aan het spelen ben.
Dat zijn dan ook geen zaken die ik tijdens het spelen van een spel doe 's Avonds backuppen jeweetsz
quote:
Liever geen reboot voor een systeem back-up. 1 van de redenen waarom ik volledig van Windows afgestapt ben.
Niet nodig met Ghost, dat werkt ook op de achtergrond en er is geen reboot nodig. Mits je hem wel clean geinstalled hebt
  vrijdag 13 november 2009 @ 10:21:21 #98
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74658765
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 09:43 schreef gebrokenglas het volgende:
't is gewoon drama.
Het punt is dat je toch wel een beetje verstand moet hebben van wat je wilt backuppen. Je kunt wel instellen dat je alles moet backuppen, maar dan neemt hij ook je totaal overbodige temp files en temporary internet files mee

Terwijl aan de andere kant gebruikers soms ook hun data op totaal onlogische plaatsen hebben staan, waarvan een programma nooit weet dat ze daar staan En ze dus niet mee gebackupt worden.
pi_74658882
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 10:18 schreef EINZ het volgende:

[..]

Tuurlijk heb ik daarvan gehoord, het is mijn vak om daarvan gehoord te hebben. Maar waarom zou je elke dag een backup maken die niet alleen de wijzigingen, maar ook de full backup inhoudt? Of is het vanuit beleid noodzakelijk om zeer snel alles terug te kunnen zetten met 1 tape?

Normaal gesproken is het zo dat je een wekelijkse full backup maakt en dan voor elke dag van de week 1 incrementele backup, zodat je nooit meer dan 6 tapes terug hoeft te zetten. En dan een tweewekelijkse tapeset hanteren zodat ook een full backup een keer kan mislukken
Bij Time Machine: elke dag 1 full, elk uur 1 dif. Verder worden er back-ups bewaard van elke dag van de afgelopen week, 1 per week in de 3 weken daar voor en 1 per maand in de maanden daar voor.
quote:
[..]

Dat zijn dan ook geen zaken die ik tijdens het spelen van een spel doe 's Avonds backuppen jeweetsz
Lullig als er geen backup is van de documenten waar je aan het werken was toen je schijf crashte. Het kan met OSX ook gebeuren, maar de kans is vele malen kleiner.
quote:
[..]

Niet nodig met Ghost, dat werkt ook op de achtergrond en er is geen reboot nodig. Mits je hem wel clean geinstalled hebt
O? Er wordt dus live een back-up gemaakt van een online Windows? If so, welke versie van Ghost? & cool
  vrijdag 13 november 2009 @ 10:37:25 #100
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74659157
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 10:26 schreef RvLaak het volgende:
Bij Time Machine: elke dag 1 full, elk uur 1 dif. Verder worden er back-ups bewaard van elke dag van de afgelopen week, 1 per week in de 3 weken daar voor en 1 per maand in de maanden daar voor.
Dan wil je inderdaad niet met tapes gaan kloten, maar 1 backup terugzetten.
quote:
Lullig als er geen backup is van de documenten waar je aan het werken was toen je schijf crashte. Het kan met OSX ook gebeuren, maar de kans is vele malen kleiner.
Klopt, maar:
- in een productie-omgeving mis je sowieso altijd wel nieuwe versies van gebruikers
- je kunt niet alles hebben
quote:
O? Er wordt dus live een back-up gemaakt van een online Windows? If so, welke versie van Ghost? & cool
Ghost 14. MAAR: installeer hem clean, anders krijg je een foutmelding dat er bestanden in gebruik zijn tijdens het backuppen van het OS.

Werkwijze:
- start > run > msconfig
- tabblad services: verberg microsoft services en vink alles van de rest uit
- start opnieuw op en log in met administrator (niet met een ander account, ook niet als dat admin rechten heeft, maar echt met administrator
- installeer Ghost
- vink alle services weer aan en start opnieuw op

Als het goed is is het nu gaan met die live banaan.

Het leuke van Ghost is ook dat je met de Ghost Explorer losse bestanden kunt terugzetten uit de backup files.
pi_74659288
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 10:37 schreef EINZ het volgende:

[..]

Dan wil je inderdaad niet met tapes gaan kloten, maar 1 backup terugzetten.
[..]

Klopt, maar:
- in een productie-omgeving mis je sowieso altijd wel nieuwe versies van gebruikers
- je kunt niet alles hebben
[..]

Ghost 14.

[..]

Als het goed is is het nu gaan met die live banaan.

Het leuke van Ghost is ook dat je met de Ghost Explorer losse bestanden kunt terugzetten uit de backup files.
Allereerst; vet... Maar MS had dit al lang zelf moeten implementeren in hun NTBackup... Maar goed

Daarbij kun je uit je Time Machine ook alle bestanden stuk voor stuk terugzetten. Sterker nog, je kan dat gewoon in Finder doen. Zonder een apart programma op te moeten starten

Maar, wederom, hulde voor Ghost.
  vrijdag 13 november 2009 @ 10:57:06 #102
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74659670
Vroeger kon je nog booten met een Ghost floppy waarmee je van een complete partitie of disk een complete backup maakte (nee, niet naar de floppy ).

Nu kan dat niet meer, Ghost levert alleen nog maar een bootdisk om te kunnen recoveren Alle OS backups moet je tegenwoordig live doen (met de toch wat ingewikkelde installatieprocedure tot gevolg)
pi_74675547
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 10:04 schreef Zero2Nine het volgende:

[..]

Ja dat kun je iemand die er geen verstand van heeft toch niet kwalijk nemen. Die moet dan meteen maar bedenken dat aan de videokaartdriver ligt?
Ik neem hem ook niet kwalijk dat hij niet weet dat de afwezige driver het probleem is. Ik neem hem wel kwalijk dat hij zomaar ergens aan begint en dan elders gaat janken als het misloopt. Volgende keer kunnen ze me in de schijt zakken. Nu ben ik weer 2 uur bezig geweest om het ding weer in de "uit de doos" staat te krijgen zoals het geval met vista werd aangeschaft, maar dan onder win7.
Blijf er gewoon van af als je er geen sjoege van hebt.
  vrijdag 13 november 2009 @ 19:45:49 #104
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_74675741
Wel gek dat het jou maar liefst 2 uur kost om de zaak te fixen. Zo veel werk kan dat toch niet zijn?
  vrijdag 13 november 2009 @ 20:35:24 #105
40432 SpookY22
I Stack #FAIL
pi_74677618
Neuh niet echt nee, recovery draaien, tijdens die tijd lekker koffie zuipen en daarna weer upgraden en in die tijd zelfs koffie zuipen, kost je denk ik wel 20 minuten van je leven om de recovery aan te zetten en de upgrade te starten.

Echte bazen hebben natuurlijk gewoon een unattended vista of win7 waar alles al in zit kost het je nog geen 5 minuten om iets te installeren

Volgens mij is TS zelf dus ook nog maar een newbie
pi_74677643
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 19:45 schreef gebrokenglas het volgende:
Wel gek dat het jou maar liefst 2 uur kost om de zaak te fixen. Zo veel werk kan dat toch niet zijn?
Nee, zoveel tijd zou het niet hoeven kosten. Als die hannes nou maar eens alle bijbehorende drivercd's eens had meegenomen. Die eerst kunnen downloaden. Daarna wilde meneer ook alle sneltoetsjes weer werkend hebben en het esettings balkje. Dat ik daar ook nog aan begin
pi_74677649
alleen het maken van zo'n unattended installatieprocedure kost wel de nodige tijd
pi_74677867
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:36 schreef Misan het volgende:
alleen het maken van zo'n unattended installatieprocedure kost wel de nodige tijd
Downloaden, branden, in te installeren pc doen, weglopen
  zaterdag 14 november 2009 @ 09:16:37 #109
40432 SpookY22
I Stack #FAIL
pi_74688414
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:42 schreef maess het volgende:

[..]

NIet als je hem zelf maakt knuppel iedereen kan een unattended install downloaden maar hem maken is wel ff wat tijd zeker als je drivers gaat integreren
pi_74689497
Leuk hé, 'goed met computers' zijn waardoor iedereen je met domme vragen gaat lastig vallen.

* Tuvai.net is ook vaak de klos, terwijl hij een programmeur is en geen systeembeheerder / iemand die 'goed is met computers'
pi_74692650
quote:
Op vrijdag 13 november 2009 20:42 schreef maess het volgende:

[..]

Juist de n00bs downloaden hun unattended's... Mensen met echte kennis maken hun eigen unattended en slopen alle onnodig shit eruit.

Downloaden en dan jezelf "slim" vinden is net zo idioot als jezelf een ICT'er noemen omdat je wel eens in een config bestandje iets hebt verandert of Windows hebt geïnstalleerd.
pi_74693462
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:03 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Juist de n00bs downloaden hun unattended's... Mensen met echte kennis maken hun eigen unattended en slopen alle onnodig shit eruit.

Downloaden en dan jezelf "slim" vinden is net zo idioot als jezelf een ICT'er noemen omdat je wel eens in een config bestandje iets hebt verandert of Windows hebt geïnstalleerd.
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Waarom uren zoniet dagen tijd in allerlei dingen stoppen waar je veel nog vanaf stap 1 moet leren als je het ook in 1 minuut kan (aanzetten om te) downloaden? Als je jouw redenering volgt mag je je pas ICT er noemen als je je eigen OS hebt ontworpen en gebruikt.
pi_74693978
quote:
Op maandag 9 november 2009 11:14 schreef CaptainCookie het volgende:

[..]

En hoe moet Windows dat dan automatisch doen als je geen externe schijf hebt ?
Waarom heb je daar een externe schijf voor nodig?
Er bestaat ook iets als een 2de partitie. Vaak noemen ze die de D:\

Digibeet
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_74694002
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 10:56 schreef Tuvai.net het volgende:
Leuk hé, 'goed met computers' zijn waardoor iedereen je met domme vragen gaat lastig vallen.

* Tuvai.net is ook vaak de klos, terwijl hij een programmeur is en geen systeembeheerder / iemand die 'goed is met computers'
Een beetje programmeur zou de basis van een computer moeten begrijpen.
Maar jij kan natuurlijk hele sites bouwen, of programma's schrijven in Visual Basic.
Eenmaal je computer stuk, laat je em wegbrengen Als dat geen faal is..
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_74694211
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:56 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Een beetje programmeur zou de basis van een computer moeten begrijpen.
Maar jij kan natuurlijk hele sites bouwen, of programma's schrijven in Visual Basic.
Eenmaal je computer stuk, laat je em wegbrengen Als dat geen faal is..
Zo zeg, jij moet toch wel ongelofelijk gepest zijn vroeger op school. Zeker heb ik 'verstand van computers', en dient elke IT`er (dus ook programmeurs) wat mij betreft basiskennis te hebben. Maar ik ben niet voor niks programmeur geworden, dat vind ik immers leuk en daar liggen mijn ambities ook. Als ik de rest van mijn leven computertjes had willen maken, en de spy/malware van anderen had willen opruimen, dan was ik wel systeembeheerder geworden.

Ik heb er derhalve een hekel aan wanneer iemand mij weer aanspreekt met "Hee, jij bent goed met computers hé? Kun je eens naar die van mij kijken?". Vaak ook nog eens van die lui waar je normaal gesproken echt nooit wat van hoort, maar dan weten ze je opeens wel te vinden. En uiteraard moet het ook nog eens allemaal zo snel mogelijk, en voor niks.
  zaterdag 14 november 2009 @ 14:12:03 #116
40432 SpookY22
I Stack #FAIL
pi_74694335
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:55 schreef Sjibble het volgende:

[..]

Waarom heb je daar een externe schijf voor nodig?
Er bestaat ook iets als een 2de partitie. Vaak noemen ze die de D:\

Digibeet
Jah, Digibeet, een backup mag pas een backup genoemd worden als de data FYSIEK op 2 verschillende lokaties staat. Op een andere partitie backuppen heeft net zo veel nut als je verzekeringspapieren en familiefoto's NAAST je haardvuur leggen.....

Als je hdd gaat gaat je data op de 2de partitie ook mee.
pi_74738803
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 14:12 schreef SpookY22 het volgende:

[..]

Jah, Digibeet, een backup mag pas een backup genoemd worden als de data FYSIEK op 2 verschillende lokaties staat. Op een andere partitie backuppen heeft net zo veel nut als je verzekeringspapieren en familiefoto's NAAST je haardvuur leggen.....

Als je hdd gaat gaat je data op de 2de partitie ook mee.
, idd.
quote:
Op zaterdag 14 november 2009 13:31 schreef Aestivate het volgende:

[..]

Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Waarom uren zoniet dagen tijd in allerlei dingen stoppen waar je veel nog vanaf stap 1 moet leren als je het ook in 1 minuut kan (aanzetten om te) downloaden? Als je jouw redenering volgt mag je je pas ICT er noemen als je je eigen OS hebt ontworpen en gebruikt.
Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar simpelweg een veel efficiëntere versie maken. De versies van, oa, Pliek installeren een hoop shit die ik niet gebruik en niet wil. Heb bijzonder weinig zin om dat allemaal achteraf weg te moeten helen.

Kwestie van 1 programma van MS downloaden (ben ff de naam kwijt), de drivers en software in 1 mapje pleuren, een paar tekstbestanden er bij en fikken die hap.
  maandag 16 november 2009 @ 15:17:52 #118
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74749208
Ik ga het straks anders doen: een strakke windows Xp installatie met een minimum aan meuk, die lekker dichthaxoren en vervolgens ga ik wel in virtual werken. Spellen doe ik op een meukpartitie
pi_74759125
verkeerd topic
  dinsdag 17 november 2009 @ 09:14:20 #120
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74773520
quote:
Op maandag 16 november 2009 20:05 schreef AlwaysConnected het volgende:
verkeerd topic
Zeikerd.

Mijn pc deed gisteravond moeilijk. Hij wilde niet meer opstarten, pas nadat ik er even de stroom van af had gehaald deed ie het weer. Net of mijn pc te lui is om op te starten. Maar ja, het is dan ook een zwarte.
pi_74821394
Prachtig hoe het altijd weer een MS bash topic word waarin mensen hun gelijk proberen te halen dat linux/osx/watdanook beter is. Zelf heb ik bijna nooit last van crashes en als het dan al gebeurt dan komt het omdat ik een of ander gammel stuk meuksoftware gebruik waar windows zelf geen schuld aan heeft.

Ik wil wel een zien hoeveel gebruikers er gaan lopen janken als er een gaming/filesharing revolutie komt op de Mac/linux. Ik denk niet dat Apple zijn best gaat doen om te zorgen dat vage wares programs en gecrackte games goed stabiel draaien.

De meeste gebreken liggen toch echt bij de gebruiker en niet het besturingsysteem.

Draai hier al jarenlang met tevredenheid Windows
  woensdag 18 november 2009 @ 22:54:46 #122
40432 SpookY22
I Stack #FAIL
pi_74835461
quote:
Op woensdag 18 november 2009 16:45 schreef deckardcaine het volgende:
Prachtig hoe het altijd weer een MS bash topic word waarin mensen hun gelijk proberen te halen dat linux/osx/watdanook beter is. Zelf heb ik bijna nooit last van crashes en als het dan al gebeurt dan komt het omdat ik een of ander gammel stuk meuksoftware gebruik waar windows zelf geen schuld aan heeft.

Ik wil wel een zien hoeveel gebruikers er gaan lopen janken als er een gaming/filesharing revolutie komt op de Mac/linux. Ik denk niet dat Apple zijn best gaat doen om te zorgen dat vage wares programs en gecrackte games goed stabiel draaien.

De meeste gebreken liggen toch echt bij de gebruiker en niet het besturingsysteem.

Draai hier al jarenlang met tevredenheid Windows
Nogmaals het is geen bash topic geworden het is een topic geworden over de manier van backuppen, welke nu toevallig ff net wat beter geregeld is op een Mac dan op een Windows Machine.

Ik draai hier in huis ook met 3 machines nog steeds Windows maar heb wel Vista overgeslagen, draai nu naar tevredenheid op WIn 7 en ik heb een Mac mini, deze kunnen verrassend genoeg WEL met elkaar communiceren op een normale manier. (iets wat sommige users hier niet kunnen )

Ben het zeker met je eens dat een hoop problemen onder windows te wijten zijn aan brakke of illegale software. Mooi voorbeeld Linksys heeft nog NERGENS een Win 7 sectie qua drivers voor netwerkkaarten staan online......euhm HALLO CISCO leest u even mee....ik moest potdorie een atheros driver van een Tsjechische website af halen om mijn WMP300N aan de gang te krijgen want de Vista driver klapte steeds met een BSOD.
pi_74840421
quote:
Op woensdag 18 november 2009 22:54 schreef SpookY22 het volgende:

[..]

Nogmaals het is geen bash topic geworden het is een topic geworden over de manier van backuppen, welke nu toevallig ff net wat beter geregeld is op een Mac dan op een Windows Machine.
, en er is (oa door mij, een OSX gebruiker) ook al meerdere malen gezegd dat NTBackUp (het back-up programma van MS) heel goed zijn werk doet. Enkel dat het (pre Win7) vele malen moeilijker is voor de gebruiker om dit te gebruiken dan op OSX.

FF in het kort:
OSX -> externe schijf aansluiten en "Ja" klikken op de TimeMachine vraag of deze schijf als back-up schijf mag dienen
Windows -> Naar config scherm gaan, geplande taken, nieuwe taak, ntbackup opzoeken en selecteren, de juiste opties meegeven, het schema instellen en regelmatig de back-up locatie opschonen indien deze vol raakt.
  donderdag 19 november 2009 @ 12:54:31 #124
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74847552
quote:
Op donderdag 19 november 2009 06:03 schreef RvLaak het volgende:

[..]

, en er is (oa door mij, een OSX gebruiker) ook al meerdere malen gezegd dat NTBackUp (het back-up programma van MS) heel goed zijn werk doet. Enkel dat het (pre Win7) vele malen moeilijker is voor de gebruiker om dit te gebruiken dan op OSX.

FF in het kort:
OSX -> externe schijf aansluiten en "Ja" klikken op de TimeMachine vraag of deze schijf als back-up schijf mag dienen
Windows -> Naar config scherm gaan, geplande taken, nieuwe taak, ntbackup opzoeken en selecteren, de juiste opties meegeven, het schema instellen en regelmatig de back-up locatie opschonen indien deze vol raakt.
Ik ben met je eens dat het makkelijker is voor de niet veeleisende of kennisontbrekende gebruiker, maar voor iemand met verstand van zaken (zoals wij) is er vaak meer nodig dan alleen maar "een backup". Is die full? Incrementeel of differentieel? En wat wil je backuppen? Alleen je data of ook je windows? Er zitten best veel haken en ogen aan een goede backup, hoor. Dat is meer dan het dataverslindende "elke week een full backup" die eigenlijk uitsluitend voor noob gebruikers goed is (als die al een backup maken).
pi_74847803
quote:
Op donderdag 19 november 2009 12:54 schreef EINZ het volgende:

[..]

Ik ben met je eens dat het makkelijker is voor de niet veeleisende of kennisontbrekende gebruiker, maar voor iemand met verstand van zaken (zoals wij) is er vaak meer nodig dan alleen maar "een backup". Is die full? Incrementeel of differentieel? En wat wil je backuppen? Alleen je data of ook je windows? Er zitten best veel haken en ogen aan een goede backup, hoor. Dat is meer dan het dataverslindende "elke week een full backup" die eigenlijk uitsluitend voor noob gebruikers goed is (als die al een backup maken).
Wil je het echt weten?
  donderdag 19 november 2009 @ 15:09:45 #126
278786 EINZ
WHEEEH! HEHEH!
pi_74852069
quote:
Op donderdag 19 november 2009 13:02 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Wil je het echt weten?
Ik wil alles weten, maar de strekking van wat ik zou willen weten ontgaat me na mijn betoog volledig
pi_74852351
quote:
Op donderdag 19 november 2009 15:09 schreef EINZ het volgende:

[..]

Ik wil alles weten, maar de strekking van wat ik zou willen weten ontgaat me na mijn betoog volledig
, zoek het dan zelf maar uit

In principe is het bij Time machine heel simpel:
1 volledige back-up per maand vanaf 1 maand terug
1 volledige back-up per week (vanaf 1 maand terug)
1 volledige back-up per dag van de huidige week
1 differentiële back-up per uur voor de huidige dag.

En alles automagisch . Raakt de schijf vol, wordt (indien aangevinkt) automatisch de oudste back-up verwijdert.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')