300 eu denk ikquote:Op zondag 8 november 2009 14:42 schreef Multivitamine het volgende:
En jij hebt uiteraard wel 50 eutjes gevraagd voor je deskundig advies?
niet???quote:Op zondag 8 november 2009 14:53 schreef Brainfish het volgende:
Zulke lui moeten met hun fikken van OS cd's afblijven.
Je gaat ook geen nieuwe meterkast aanleggen als je er de ballen van begrijpt.
Wat verwacht je als je een upgrade doet dat je mailbestanden automatisch worden overgezet naar de mappen in je nieuwe Windows? Dat die direct werken en hetzelfde programma al meegeïnstalleerd is?quote:Op zondag 8 november 2009 14:58 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
Alleen op FOK! tref je zo'n intolerante massa ICT'ers die niet kunnen berekenen hoe het mogelijk is dat niet iedereen zo goed is met computers als hen.
Niks mis met mensen die weinig verstand van computers hebben, zelf heb ik over andere dingen weer niet veel verstand. Maar daar blijf ik dan ook met mijn fikken vanaf in plaats van ermee gaan zitten prutsen en dan van anderen verwachten dat ze het gratis komen oplossen.quote:Op zondag 8 november 2009 14:58 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
Alleen op FOK! tref je zo'n intolerante massa ICT'ers die niet kunnen berekenen hoe het mogelijk is dat niet iedereen zo goed is met computers als hen.
Een digibeet zou ook de eer aan zichzelf moeten houden en niet een OS gaan installeren zonder te begrijpen dat er bestanden verloren kunnen gaan. En dat risico zou weer beperkt kunnen worden door een back-up te maken.quote:Op zondag 8 november 2009 14:58 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
oh dan ben je nog nooit op tweakers geweest zekerquote:Op zondag 8 november 2009 14:58 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
Brrr, ik was net even van die lui genezen.quote:Op zondag 8 november 2009 15:06 schreef Misan het volgende:
[..]
oh dan ben je nog nooit op tweakers geweest zeker
Hahaquote:Op zondag 8 november 2009 15:06 schreef Misan het volgende:
[..]
Niet iedereen vindt dat alles zo vanzelfsprekend. Veel mensen hebben er geen idee van, maar dat betekent niet dat het idioten zijn.quote:Op zondag 8 november 2009 15:03 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Wat verwacht je als je een upgrade doet dat je mailbestanden automatisch worden overgezet naar de mappen in je nieuwe Windows? Dat die direct werken en hetzelfde programma al meegeïnstalleerd is?
Als je niet begrijpt waar je mail überhaupt opgeslagen wordt (waarom geen hotmail/gmail/etc trouwens?) hoe kun je dan verwachten dat die in je nieuwe Windows direct goed staat?
Ik haal nergens uit de OP dat de vriend van TS verwachtte dat TS het gratis op zou lossen, hoor. Ik haal er eerder uit dat TS mensen die hij aardig vindt niet wilt helpen op zondag.quote:Op zondag 8 november 2009 15:03 schreef Dennis_enzo het volgende:
[..]
Niks mis met mensen die weinig verstand van computers hebben, zelf heb ik over andere dingen weer niet veel verstand. Maar daar blijf ik dan ook met mijn fikken vanaf in plaats van ermee gaan zitten prutsen en dan van anderen verwachten dat ze het gratis komen oplossen.
Maar als je het niet begrijpt dan houd je er geen rekening mee en weet je dus niet dat er bestanden verloren gaan en dus ga je gewoon verder.quote:Op zondag 8 november 2009 15:05 schreef Brainfish het volgende:
[..]
Een digibeet zou ook de eer aan zichzelf moeten houden en niet een OS gaan installeren zonder te begrijpen dat er bestanden verloren kunnen gaan. En dat risico zou weer beperkt kunnen worden door een back-up te maken.
Wat dat betreft is een computer precies hetzelfde als elk ander technisch apparaat: ga er pas aan sleutelen als je de risico's begrijpt.
Ok, baas boven baas.quote:Op zondag 8 november 2009 15:06 schreef Misan het volgende:
[..]
Misschien, maar dat vraag ik dan van tevoren op een tijdstip die mijn vrienden uitkomt. Ik ga niet eerst zelf zitten kutten en dan huilen als dingen fout gaan.quote:Op zondag 8 november 2009 15:11 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
En als je iets niet kan, is het wel fijn als iemand je daarbij kan helpen. Dit gaat altijd gepaard met fouten maken en prutsen. Dat is echter wel de beste manier om iets nieuws te leren. Zou jij ook eens moeten doen ipv dingen die je niet kan uit de weg te gaan omdat je bang bent om te falen.
Als ze er geen idee van hebben hoe het werkt, wat er gebeurd na upgrade, wat de gevolgen zijn, hoe het überhaupt in hoofdlijnen werkt... moet je het ook niet zelf doen. Daarnaast zeg ik ook zeker niet dat het idioten zijn, ik zeg alleen dat als ze niet ongeveer weten wat er gaat gebeuren, ze er beter iemand bij kunnen halen die hen erbij helpt.quote:Op zondag 8 november 2009 15:11 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Niet iedereen vindt dat alles zo vanzelfsprekend. Veel mensen hebben er geen idee van, maar dat betekent niet dat het idioten zijn.
wat kan er meer misgaan bij een windows-installatie in vergelijking met een macOS-installatie?quote:Op zondag 8 november 2009 14:21 schreef Osramp het volgende:
Vandaag al diverse keren gebeld door een n00bIn dagelijks leven best een leuk persoon, maar weet gewoonweg weinig van computers.
Doet hij even een upgrade naar Windows 7 en komt bij mij klagen dat vanalles weg is. Groot deel mail kwijt, veel software doet het niet meer (trials en illegale downloads).
WTF moet ik daarmee?!?!?!? Ga klagen bij de computerwinkel. Dat heb ik hem dus even diplomatiek verteld. Wil ook mijn rust op zondag. Voor dit soort mensen in Mac ideaal, elke aap kan er mee omgaan.
quote:Op zondag 8 november 2009 15:19 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Als ze er geen idee van hebben hoe het werkt, wat er gebeurd na upgrade, wat de gevolgen zijn, hoe het überhaupt in hoofdlijnen werkt... moet je het ook niet zelf doen. Daarnaast zeg ik ook zeker niet dat het idioten zijn, ik zeg alleen dat als ze niet ongeveer weten wat er gaat gebeuren, ze er beter iemand bij kunnen halen die hen erbij helpt.
quote:Op zondag 8 november 2009 14:28 schreef Aestivate het volgende:
Als mensen zulke basiskennis van computers niet hebben kunnen ze nergens mee overweg. Computerverbod voor hen.
Goed opgelostquote:Op zondag 8 november 2009 16:16 schreef Osramp het volgende:
Er werd ook niet van mij verwacht dat ik het "even" kwam oplossen, werd alleen gevraagd wat er nog aan de verloren mail en software te doen was. Mijn vraag over de backup van het .pst bestand werd beantwoord met: "Oei, nee, daar heb ik geen verstand van. Ik ben niet zo handig met computers". Alsof je aan je auto wel eventjes zelf de koppelingsplaten gaat vervangen omdat je een wiki hebt gezien waar het werd uitgelegd, en waar gezegd werd dat het simpel was.
Heb hem het nummer van de Acer helpdesk opgezocht. Gaat het daar meer vragen en klagen. Geen zin en tijd voor dergelijke onzin.
Is het al zo erg gesteld in de Windows wereld dat mensen het normaal vinden dat een OS update je halve systeem om zeep helpt ?quote:Op zondag 8 november 2009 15:03 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Wat verwacht je als je een upgrade doet dat je mailbestanden automatisch worden overgezet naar de mappen in je nieuwe Windows? Dat die direct werken en hetzelfde programma al meegeïnstalleerd is?
(...)
Sowieso moet je bij een nieuwe Windows upgrade of installatie vrijwel al je programma's en shit opnieuw installeren. Ik weet niet of dat tegenwoordig (windows vista - windows 7) nog zo is. Al is het alleen maar omdat je register anders niet klopt, de bestanden uit je persoonlijke mappen niet goed overgezet kunnen worden, etc. Vaak zitten er ook zoveel essentiële verschillen tussen de Windows versies (ook niet vreemd, Windows Vista is ook alweer 3 jaar oud, XP 8) dat het 1 op 1 overzetten van bepaalde programma's, bestanden en instellingen helemaal niet mogelijk is.quote:Op zondag 8 november 2009 18:49 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Is het al zo erg gesteld in de Windows wereld dat mensen het normaal vinden dat een OS update je halve systeem om zeep helpt ?
Bij Snow Leopard hebben ze de installer intelligent genoeg gemaakt om gewoon echt een cleane upgrade te kunnen doen... wat er volgens mij gebeurt is dat er een schone install wordt gedaan en naderhand allerlei persoonlijk shit wordt teruggezet, dat meende ik i.i.g. af te lezen aan de installer logs. Wat je in principe zelf ook zou doen als je zelf een schone install zou doen... maar nu dus automatisch.quote:Op zondag 8 november 2009 19:15 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe dat bij Apple zit, maar ik kan me voorstellen dat vanwege de standaardisatie van applicaties en het op bepaalde gebieden slimmere OS deze upgrade ook echt een upgrade zal zijn waarbij je vrij weinig in de nieuwe install hoeft te doen om precies je oude situatie terug te krijgen.
Eh... ja?quote:Op zondag 8 november 2009 15:03 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Eh?quote:Op zondag 8 november 2009 15:03 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Inderdaad! En bij het tweede belletje heb ik hem naar Acer gestuurd. Daar ga ik mijn tijd niet aan verklooien.quote:Op zondag 8 november 2009 21:24 schreef Misan het volgende:
dat is toch niet jouw probleem?
Ik ben niet zo goed met auto's, ik kan best een paar dingen zelf zoals remmen vervangen en een lekke band wisselen of een uitlaat vervangen. Maar ik ga ook niet lopen piepen als ik het motorblok ga vervangen en het lukt niet. Ik weet dat het me niet gaat lukken dus laat ik dat over aan mensen die wél weten wat ze doen. Dat is precies wat de mensen doen die hun OS upgraden of vervangen. Maar als het om computers gaat moet iedereen het ineens maar kunnen zonder ooit maar een boek oid opengeslagen te hebben over het onderwerp.??quote:Op zondag 8 november 2009 14:58 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
Eens.quote:Op maandag 9 november 2009 09:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben niet zo goed met auto's, ik kan best een paar dingen zelf zoals remmen vervangen en een lekke band wisselen of een uitlaat vervangen. Maar ik ga ook niet lopen piepen als ik het motorblok ga vervangen en het lukt niet. Ik weet dat het me niet gaat lukken dus laat ik dat over aan mensen die wél weten wat ze doen. Dat is precies wat de mensen doen die hun OS upgraden of vervangen. Maar als het om computers gaat moet iedereen het ineens maar kunnen zonder ooit maar een boek oid opengeslagen te hebben over het onderwerp.??
Als je niet goed met computers bent: soit, maar probeer het dan ook niet en laat de 'garage' er naar kijken (pc winkel / ICT bedrijf)
Ik zeg altijd dat ik al jaren een Mac heb en dat ik niks meer afweet van Windows. Problem solvedquote:Op zondag 8 november 2009 14:21 schreef Osramp het volgende:
Vandaag al diverse keren gebeld door een n00bIn dagelijks leven best een leuk persoon, maar weet gewoonweg weinig van computers.
Doet hij even een upgrade naar Windows 7 en komt bij mij klagen dat vanalles weg is. Groot deel mail kwijt, veel software doet het niet meer (trials en illegale downloads).
WTF moet ik daarmee?!?!?!? Ga klagen bij de computerwinkel. Dat heb ik hem dus even diplomatiek verteld. Wil ook mijn rust op zondag. Voor dit soort mensen in Mac ideaal, elke aap kan er mee omgaan.
Een OS vervangen vergelijken met een motorblok vervangenquote:Op maandag 9 november 2009 09:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik ben niet zo goed met auto's, ik kan best een paar dingen zelf zoals remmen vervangen en een lekke band wisselen of een uitlaat vervangen. Maar ik ga ook niet lopen piepen als ik het motorblok ga vervangen en het lukt niet. Ik weet dat het me niet gaat lukken dus laat ik dat over aan mensen die wél weten wat ze doen. Dat is precies wat de mensen doen die hun OS upgraden of vervangen. Maar als het om computers gaat moet iedereen het ineens maar kunnen zonder ooit maar een boek oid opengeslagen te hebben over het onderwerp.??
Als je niet goed met computers bent: soit, maar probeer het dan ook niet en laat de 'garage' er naar kijken (pc winkel / ICT bedrijf)
Tis wel vergeljkbaar...quote:Op maandag 9 november 2009 10:16 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Een OS vervangen vergelijken met een motorblok vervangen
wat een gelul zegquote:Op maandag 9 november 2009 09:43 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Maar.quote:Op maandag 9 november 2009 10:24 schreef Misan het volgende:
[..]
wat een gelul zegzelfs mijn ouders kunnen zelfs Windows opnieuw installeren. Zo gebruikersvriendelijk als maar kan. Het enige waar ik ze bij geholpen heb is backuppen en alles terug plaatsen. Ze zouden bijvoorbeeld straal vergeten hun e-mail en bijvoorbeeld internetfavorieten op te slaan.
Ehm, als je Windows opnieuw installeert formatteer je de schijf, dan is dus alles weg. Windows backt zelf niks up. Zijn ouders waren waarschijnlijk gewoon die favorieten en email vergeten en hadden wel aan hun documenten gedacht.quote:Op maandag 9 november 2009 10:28 schreef zovty het volgende:
[..]
Maar.
Misschien een domme vraag hoor...
Waarom doet windows dat in godsnaam niet zelf? Dat zijn toch JUIST de dingen die je wil bewaren.
Waarom je email niet en je mp3's wel?? Vaag.
waar zou windows dat moeten opslaan als er geen externe schijf aan de pc hangt? weet windows wat een gebruiker wel en niet wil backuppen?quote:Op maandag 9 november 2009 10:28 schreef zovty het volgende:
[..]
Maar.
Misschien een domme vraag hoor...
Waarom doet windows dat in godsnaam niet zelf? Dat zijn toch JUIST de dingen die je wil bewaren.
Waarom je email niet en je mp3's wel?? Vaag.
klopt, ben even alles met ze nagelopen. ook bijvoorbeeld gekeken naar folders in de root van de c-schijf en verstuurde gegevens naar de belastingdienst die met dat programma in de installatiefolders opgeslagen worden.quote:Op maandag 9 november 2009 10:30 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ehm, als je Windows opnieuw installeert formatteer je de schijf, dan is dus alles weg. Windows backt zelf niks up. Zijn ouders waren waarschijnlijk gewoon die favorieten en email vergeten en hadden wel aan hun documenten gedacht.
Kendie toch gewoon vragen?quote:Op maandag 9 november 2009 10:31 schreef Misan het volgende:
[..]
waar zou windows dat moeten opslaan als er geen externe schijf aan de pc hangt? weet windows wat een gebruiker wel en niet wil backuppen?
Ja, prima tooltje jaquote:windows heeft overigens wel een prima backup-tool ingebakken
quote:Op maandag 9 november 2009 10:30 schreef CaptainCookie het volgende:
Windows backt zelf niks up.
Hoe moet Windows in godsnaam iets backuppen als je het opnieuw installeertquote:Op maandag 9 november 2009 10:35 schreef zovty het volgende:
[..]!
En als er nou iets mis gaat met de schijf?
Lijkt me niet zo handig.
Ik kan me voorstellen dat je in een server omgeving de backups over laat aan de systeembeheerders, die zijn er tenslote voor. Maar de consumenten versie moet toch gewoon backups maken?
Nee, Windows moet natuurlijk van te voren backuppenquote:Op maandag 9 november 2009 10:56 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Hoe moet Windows in godsnaam iets backuppen als je het opnieuw installeert?
Nog een keer, als je Windows opnieuw installeert formatteer je de gehele schijf. De evt. backup gooi je dan toch ook wegquote:Op maandag 9 november 2009 10:57 schreef zovty het volgende:
[..]
Nee, Windows moet natuurlijk van te voren backuppen.
En vervolgens netjes mail, favorieten, en muziek terug zetten.
quote:Op maandag 9 november 2009 11:01 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Nog een keer, als je Windows opnieuw installeert formatteer je de gehele schijf. De evt. backup gooi je dan toch ook weg
En hoe moet Windows dat dan automatisch doen als je geen externe schijf hebtquote:Op maandag 9 november 2009 11:13 schreef zovty het volgende:
[..]Wie zet er nou een backup van een schijf op dezelfde schijf?
het werkt toch?quote:Op maandag 9 november 2009 11:19 schreef Ordienair het volgende:
Je ziet het maar weer het blijft WINDOOSze doen hun best ook niet om het werkend te maken.
Windows werkt niet het irriteerd en loopt altijd vast gammel gestolen stuk software (WINDHOOS). OSX rulesquote:
Als je dat wil, is dat best in te stellen. Ik ben blij dat die het automatisch -niet- doet. Dat je bij een Mac maar één programma voor je mail kunt gebruiken... Microsoft kan zoveel, outlook express, windows live mail, outlook, thunderbird, en nog wel 30 anderen. Allemaal slaan ze hun instellingen en mail ergens anders op. Windows moet maar ruiken waar en hoe, en dan ongevraagd backuppen zo gauw je een 2e of externe HD aansluit?quote:Op maandag 9 november 2009 10:57 schreef zovty het volgende:
[..]
Nee, Windows moet natuurlijk van te voren backuppen.
En vervolgens netjes mail, favorieten, en muziek terug zetten.
quote:Op maandag 9 november 2009 11:58 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Als je dat wil, is dat best in te stellen. Ik ben blij dat die het automatisch -niet- doet. Dat je bij een Mac maar één programma voor je mail kunt gebruiken...
Een motorblok erin hangen is ook het probleem niet. Het aansluiten van alles is het grootste punt , kabelboom, leidingen etc. Net als wat je zelf al zegt: het backuppen en terugplaatsen van de data, het installeren van de drivers, het updaten van het systeem etc etc.quote:Op maandag 9 november 2009 10:24 schreef Misan het volgende:
[..]
wat een gelul zegzelfs mijn ouders kunnen zelfs Windows opnieuw installeren. Zo gebruikersvriendelijk als maar kan. Het enige waar ik ze bij geholpen heb is backuppen en alles terug plaatsen. Ze zouden bijvoorbeeld straal vergeten hun e-mail en bijvoorbeeld internetfavorieten op te slaan. De rest is echt kinderspel
oh en je metafoor slaat kant noch wal
En Apple heeft voor al die duizend alternatieven het mogelijk gemaakt dat zowel de mappen, contactpersonen, instellingen en e-mails ongevraagd direct en goed meegenomen worden na een nieuwe install? Respect, dat wel. Nuttige optie waar zoveel mensen profijt van hebben dat het de maanden aan programmeerwerk waard was? Dat betwijfel ik.quote:Op maandag 9 november 2009 12:03 schreef zovty het volgende:
[..].
Zelfs MS heeft haar outlook geport naar OSX. Dan heet het ineens entourage.
En dan zijn er nog ongeveer een duzend andere.:').
ik moest hard lachenquote:Op zondag 8 november 2009 14:57 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
niet???
* Posergoth6667 kijkt in de meterkast.
wat kan er gebeuren dan?
Definieer "het beste draaien"? Qua snelheid draait Windows op een nieuwe Intel ongetwijfeld sneller dan op mijn AMD, maar die paar seconden bij sommige toepassingen lig ik niet wakker van. Daarnaast zou ik als ik een macbook pro had ook zeker geen Windows erop zetten.quote:Op maandag 9 november 2009 12:51 schreef Ordienair het volgende:
Toch jammer dat windows nog steeds het beste blijkt te draaien op een macbook pro vreemd niet weer
Voor wie is dat jammer?quote:Op maandag 9 november 2009 12:51 schreef Ordienair het volgende:
Toch jammer dat windows nog steeds het beste blijkt te draaien op een macbook pro vreemd niet weer
verschil is dat alleen backup een probleem kan zijn, maar dat is slechts een kleine lastigheid voor de gebruiker, de rest van installeren van drivers en updaten van het systeem gaat geheel geautomatiseerd en merkt de gebruiker niet veel vanquote:Op maandag 9 november 2009 12:10 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Een motorblok erin hangen is ook het probleem niet. Het aansluiten van alles is het grootste punt , kabelboom, leidingen etc. Net als wat je zelf al zegt: het backuppen en terugplaatsen van de data, het installeren van de drivers, het updaten van het systeem etc etc.
Dus ja mijn metafoor slaat wel degelijk ergens op.
dan moet je misschien niet van die gekraakte meuk gebruiken, maar gewoon software aangeschaft in de winkelquote:Op maandag 9 november 2009 11:41 schreef Ordienair het volgende:
[..]
Windows werkt niet het irriteerd en loopt altijd vast gammel gestolen stuk software (WINDHOOS). OSX rules
quote:Op maandag 9 november 2009 13:40 schreef amvrosios het volgende:
kut mac fanboys....
en noobs moeten met hun poten overal vanaf blijven....
Jawel hoor. Een ubuntu live cd.quote:Op zondag 8 november 2009 14:28 schreef Aestivate het volgende:
Als mensen zulke basiskennis van computers niet hebben kunnen ze nergens mee overweg. Computerverbod voor hen.
Gun die mensen ook wat snelheid: gewoon ubuntu installeren en ze het root wachtwoord niet gevenquote:
Ah dus JIJ weet ook niet waar je over praat..... heb al meerdere upgrades gedaan van Vista naa 7 en de mail blijft gewoon werken en staan waar hij hoort hoor.....quote:Op zondag 8 november 2009 19:15 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Sowieso moet je bij een nieuwe Windows upgrade of installatie vrijwel al je programma's en shit opnieuw installeren. Ik weet niet of dat tegenwoordig (windows vista - windows 7) nog zo is. Al is het alleen maar omdat je register anders niet klopt, de bestanden uit je persoonlijke mappen niet goed overgezet kunnen worden, etc. Vaak zitten er ook zoveel essentiële verschillen tussen de Windows versies (ook niet vreemd, Windows Vista is ook alweer 3 jaar oud, XP 8) dat het 1 op 1 overzetten van bepaalde programma's, bestanden en instellingen helemaal niet mogelijk is.
Ik weet niet hoe dat bij Apple zit, maar ik kan me voorstellen dat vanwege de standaardisatie van applicaties en het op bepaalde gebieden slimmere OS deze upgrade ook echt een upgrade zal zijn waarbij je vrij weinig in de nieuwe install hoeft te doen om precies je oude situatie terug te krijgen.
Kun je lezen? Ik zei:quote:Op maandag 9 november 2009 18:41 schreef SpookY22 het volgende:
[..]
Ah dus JIJ weet ook niet waar je over praat..... heb al meerdere upgrades gedaan van Vista naa 7 en de mail blijft gewoon werken en staan waar hij hoort hoor.....
Daarnaast best kans dat het met Windows Live Mail of Outlook Express inderdaad gewoon goed gaat. Maar niet iedereen heeft dat mailprogramma en ligt er ook aan wat voor mail het betreft. Ik heb mijn hotmail en gmail in een dergelijk programma, maar die neem ik niet mee naar een volgende installatie, dan download ik gewoon berichten vanaf dan ipv gigabytes aan mail te downloaden of te backuppen.quote:Op zondag 8 november 2009 19:15 schreef Aestivate het volgende:
[...] vrijwel [...]. Ik weet niet of dat tegenwoordig (windows vista - windows 7) nog zo is.
Je kan als je gmail icm. imap gebruikt er ook voor kiezen alleen de berichtheaders te downloaden. De inhoud wordt dan gedownload op het moment dat je het bericht opent.quote:Op maandag 9 november 2009 19:25 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Kun je lezen? Ik zei:
[..]
Daarnaast best kans dat het met Windows Live Mail of Outlook Express inderdaad gewoon goed gaat. Maar niet iedereen heeft dat mailprogramma en ligt er ook aan wat voor mail het betreft. Ik heb mijn hotmail en gmail in een dergelijk programma, maar die neem ik niet mee naar een volgende installatie, dan download ik gewoon berichten vanaf dan ipv gigabytes aan mail te downloaden of te backuppen.
Ik ken die kerel die verantwoordelijk is voor dat upgrade programma... DDOS?quote:Op zondag 8 november 2009 14:21 schreef Osramp het volgende:
Klopt dat was ook de reden van mijn reply ALS JE HET NIET WEET MOET JE JE ER NIET MEE BEMOEIENquote:Op maandag 9 november 2009 19:25 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Kun je lezen? Ik zei:
[..]
Daarnaast best kans dat het met Windows Live Mail of Outlook Express inderdaad gewoon goed gaat. Maar niet iedereen heeft dat mailprogramma en ligt er ook aan wat voor mail het betreft. Ik heb mijn hotmail en gmail in een dergelijk programma, maar die neem ik niet mee naar een volgende installatie, dan download ik gewoon berichten vanaf dan ipv gigabytes aan mail te downloaden of te backuppen.
Wauw. Had ik jouw leven maar.quote:Op woensdag 11 november 2009 20:09 schreef Osramp het volgende:
Wéér die n00b aan de lijn. Videoprestatie onder de maat. Blijkt de standaard vga driver geïnstalleerd te zijn, ipv de bijbehorende driver. OOO, gek he, dat de prestaties dan zwaar k*t zijn.
Het zou handig zijn als er een manier was waarop het OS kon detecteren welke videokaart er in zit zodat ie zelf de juiste driver kan opzoekenquote:Op woensdag 11 november 2009 20:09 schreef Osramp het volgende:
Wéér die n00b aan de lijn. Videoprestatie onder de maat. Blijkt de standaard vga driver geïnstalleerd te zijn, ipv de bijbehorende driver. OOO, gek he, dat de prestaties dan zwaar k*t zijn.
quote:Op woensdag 11 november 2009 20:26 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Het zou handig zijn als er een manier was waarop het OS kon detecteren welke videokaart er in zit zodat ie zelf de juiste driver kan opzoeken
Toen ik Windows 7 installeerde deed hij dat ook gewoon hoorquote:Op woensdag 11 november 2009 20:26 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Het zou handig zijn als er een manier was waarop het OS kon detecteren welke videokaart er in zit zodat ie zelf de juiste driver kan opzoeken
De windows-backup tool is in potentie net zo goed als Time Machine. MS hoeft er enkel de Time Machine automatisering aan toe te voegen en klaar zijn ze. NTBackup werkt goed en intelligent, die keren dat ik het gebruikt heb.quote:Op maandag 9 november 2009 10:34 schreef zovty het volgende:
[..]
Kendie toch gewoon vragen?
[..]
Ja, prima tooltje ja.
Kijk eens naar OSX. Voor de gein.
Zeker, een motorblok zorgt er voor dat je kan tijden. Een OS zorgt er voor dat je programma's kunt draaien op je PC.quote:Op maandag 9 november 2009 10:16 schreef Sgt.Stiglitz het volgende:
[..]
Een OS vervangen vergelijken met een motorblok vervangen
OK, ff een OSX praktijkvoorbeeltje:quote:Op maandag 9 november 2009 11:01 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Nog een keer, als je Windows opnieuw installeert formatteer je de gehele schijf. De evt. backup gooi je dan toch ook weg
1) Ik gebruik Thunderbird voor mn mail op mn mac, mn vriendin Entourage (zeg maar, outlook) en beide worden met Time Machine meegenomen in de backupsquote:Op maandag 9 november 2009 11:58 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Als je dat wil, is dat best in te stellen. Ik ben blij dat die het automatisch -niet- doet. Dat je bij een Mac maar één programma voor je mail kunt gebruiken... Microsoft kan zoveel, outlook express, windows live mail, outlook, thunderbird, en nog wel 30 anderen. Allemaal slaan ze hun instellingen en mail ergens anders op. Windows moet maar ruiken waar en hoe, en dan ongevraagd backuppen zo gauw je een 2e of externe HD aansluit?
Daarnaast heb ik zoveel muziek en video dat ik niet nog ff een HD met diezelfde capaciteit heb liggen. Dus nee, liever niet. Ook wil ik bij een nieuwe install (upgrade zou ik sowieso niet doen) met schone lei beginnen. Immers, als je alle ouwe troep en programma's terug installeert wat is dan het nut van een nieuwe install.
quote:Op maandag 9 november 2009 12:18 schreef Aestivate het volgende:
[..]
En Apple heeft voor al die duizend alternatieven het mogelijk gemaakt dat zowel de mappen, contactpersonen, instellingen en e-mails ongevraagd direct en goed meegenomen worden na een nieuwe install? Respect, dat wel. Nuttige optie waar zoveel mensen profijt van hebben dat het de maanden aan programmeerwerk waard was? Dat betwijfel ik.
Dat is wel handig.quote:Op donderdag 12 november 2009 13:29 schreef RvLaak het volgende:
[..]
1) Ik gebruik Thunderbird voor mn mail op mn mac, mn vriendin Entourage (zeg maar, outlook) en beide worden met Time Machine meegenomen in de backups
Partitie zou nog kunnen, maar daar kloot ik ook liever niet mee.quote:2) Wie zijn data op fysiek dezelfde schijf opslaat als daar waar zijn/haar OS op staat, verdient het om data kwijt te raken.
Handig, zoiets zou Windows ook moeten hebben (als ze dat al niet hebben bij Vista - 7 upgrade).quote:3) Bij het installeren van SL kon ik kiezen of ik enkel mijn account, mijn bestanden, mijn programma's, of een willekeurige combinatie van deze terug wilde zetten. Daarbij heeft OSX geen register en dus ook geen last van de complete wanorde die dat ding meet zich mee brengt.
Mja dat is persoonlijk. Ik heb van al mijn mappen een backup gemaakt, toen geformatteerd en een schone Windows 7 erop gezet. In plaats van dat ik mijn oude programma's ging opzoeken voor mail, branden, ISO's mounten, anti-virus, etc heb ik gezocht op programma's die goed werkten onder Win7 (omdat het toen nog de RC was). Alleen mijn schoolmap heb ik teruggezet, en voor de rest ben ik opnieuw begonnen en heb ook niet dezelfde snelkoppelingen en instellingen enzo teruggezet. Immers wilde ik profiteren van eventuele nieuwe en handigere functies van het nieuwe OS, en niet precies met dezelfde programma's en look en feel doorgaan. Wat is dan immers het nut van een upgrade, behalve dat het onderliggende OS anders in elkaar zit?quote:4) Je hebt het over "oude troep", maar voor heel veel programma's zijn geen nieuwe versies verschenen na Win7 (of SL). Voorbeeld: Office, Firefox, Thunderbird, Safari, Chrome, Photoshop, alle spellen, etc, etc, etc. Met andere woorden; je installeert toch dezelfde "oude troep" opnieuw bij een nieuwe Windows installatie. Waarschijnlijk doel jij op fragmentatie (google het maar). Daar heeft OSX last van en Vista & 7 schijnen daar veel minder last van te hebben.
quote:
Dude, hang er gewoon een tweede schijf in voor je data.quote:[..]
Partitie zou nog kunnen, maar daar kloot ik ook liever niet mee.
Nope, hebben ze nog niet. Zoals ik hierboven al aangaf, zou MS dat zo moeten kunnen maken.quote:[..]
Handig, zoiets zou Windows ook moeten hebben (als ze dat al niet hebben bij Vista - 7 upgrade).
Jij doet dat misschien, maar lang niet iedereen doet dat. Daarbij, bij mijn upgrade van Leopard naar SL, waren er domweg geen nieuwe versies van de software die ik gebruik aanwezig.quote:[..]
Mja dat is persoonlijk. Ik heb van al mijn mappen een backup gemaakt, toen geformatteerd en een schone Windows 7 erop gezet. In plaats van dat ik mijn oude programma's ging opzoeken voor mail, branden, ISO's mounten, anti-virus, etc heb ik gezocht op programma's die goed werkten onder Win7 (omdat het toen nog de RC was). Alleen mijn schoolmap heb ik teruggezet, en voor de rest ben ik opnieuw begonnen en heb ook niet dezelfde snelkoppelingen en instellingen enzo teruggezet. Immers wilde ik profiteren van eventuele nieuwe en handigere functies van het nieuwe OS, en niet precies met dezelfde programma's en look en feel doorgaan. Wat is dan immers het nut van een upgrade, behalve dat het onderliggende OS anders in elkaar zit?
Nee, volgens mij had ik al office 2007. Maar ik heb Vista nooit echt gebruikt en direct overgestapt van XP naar 7. Dan is het verschil wel groot.quote:Op donderdag 12 november 2009 13:59 schreef RvLaak het volgende:
Jij doet dat misschien, maar lang niet iedereen doet dat. Daarbij, bij mijn upgrade van Leopard naar SL, waren er domweg geen nieuwe versies van de software die ik gebruik aanwezig.
Of wil jij zeggen dat je ook een nieuw office pakket hebt gekocht/gedownload, enkel omdat je Win7 hebt?
DIFFERENTIEEL???quote:Op donderdag 12 november 2009 13:23 schreef RvLaak het volgende:
[..]
OK, ff een OSX praktijkvoorbeeltje:
OSX heeft Time Machine. Dit programma herkent een externe schijf en vraagt of je deze wil gebruiken als back-up schijf. Als je dat doet, wordt er elk uur automatisch een differentiële back-up gemaakt.
Nooit van gehoord? Lijkt me totaal onnodig en verspilling van HD-ruimte om elk uur een volledige back-up te maken.quote:
Ghost werkt idd erg goed, maar ik betaal liever helemaal niets voor mijn back-up software die onmerkbaar zijn werk doet terwijl ik een spel aan het spelen ben.quote:Op vrijdag 13 november 2009 09:33 schreef EINZ het volgende:
Overigens gebruik ik Ghost voor mijn backupsWerkt perfect
Als MS het zo simpel maakt als Apple gedaan heeft, kun je ook een n00b een back-up laten maken. Simpelweg een externe HD aansluiten en gaan met die banaan.quote:Op vrijdag 13 november 2009 09:43 schreef gebrokenglas het volgende:
Je hoeft van een n00b niet te verwachten hoe een backup gemaakt moet worden.
't is gewoon drama.
't is misschien het meest praktische als je er even langs gaat.quote:Op woensdag 11 november 2009 20:09 schreef Osramp het volgende:
Ja dat kun je iemand die er geen verstand van heeft toch niet kwalijk nemen. Die moet dan meteen maar bedenken dat aan de videokaartdriver ligt?quote:Op woensdag 11 november 2009 20:09 schreef Osramp het volgende:
Tuurlijk heb ik daarvan gehoord, het is mijn vak om daarvan gehoord te hebben. Maar waarom zou je elke dag een backup maken die niet alleen de wijzigingen, maar ook de full backup inhoudt? Of is het vanuit beleid noodzakelijk om zeer snel alles terug te kunnen zetten met 1 tape?quote:Op vrijdag 13 november 2009 09:41 schreef RvLaak het volgende:
Nooit van gehoord? Lijkt me totaal onnodig en verspilling van HD-ruimte om elk uur een volledige back-up te maken.
Dat zijn dan ook geen zaken die ik tijdens het spelen van een spel doequote:Ghost werkt idd erg goed, maar ik betaal liever helemaal niets voor mijn back-up software die onmerkbaar zijn werk doet terwijl ik een spel aan het spelen ben.
Niet nodig met Ghost, dat werkt ook op de achtergrond en er is geen reboot nodig. Mits je hem wel clean geinstalled hebtquote:Liever geen reboot voor een systeem back-up. 1 van de redenen waarom ik volledig van Windows afgestapt ben.
Het punt is dat je toch wel een beetje verstand moet hebben van wat je wilt backuppen. Je kunt wel instellen dat je alles moet backuppen, maar dan neemt hij ook je totaal overbodige temp files en temporary internet files meequote:Op vrijdag 13 november 2009 09:43 schreef gebrokenglas het volgende:
Je hoeft van een n00b niet te verwachten hoe een backup gemaakt moet worden.
't is gewoon drama.
Bij Time Machine: elke dag 1 full, elk uur 1 dif. Verder worden er back-ups bewaard van elke dag van de afgelopen week, 1 per week in de 3 weken daar voor en 1 per maand in de maanden daar voor.quote:Op vrijdag 13 november 2009 10:18 schreef EINZ het volgende:
[..]
Tuurlijk heb ik daarvan gehoord, het is mijn vak om daarvan gehoord te hebben. Maar waarom zou je elke dag een backup maken die niet alleen de wijzigingen, maar ook de full backup inhoudt? Of is het vanuit beleid noodzakelijk om zeer snel alles terug te kunnen zetten met 1 tape?
Normaal gesproken is het zo dat je een wekelijkse full backup maakt en dan voor elke dag van de week 1 incrementele backup, zodat je nooit meer dan 6 tapes terug hoeft te zetten. En dan een tweewekelijkse tapeset hanteren zodat ook een full backup een keer kan mislukken![]()
Lullig als er geen backup is van de documenten waar je aan het werken was toen je schijf crashte. Het kan met OSX ook gebeuren, maar de kans is vele malen kleiner.quote:[..]
Dat zijn dan ook geen zaken die ik tijdens het spelen van een spel doe's Avonds backuppen jeweetsz
O? Er wordt dus live een back-up gemaakt van een online Windows? If so, welke versie van Ghost? & coolquote:[..]
Niet nodig met Ghost, dat werkt ook op de achtergrond en er is geen reboot nodig. Mits je hem wel clean geinstalled hebt
Dan wil je inderdaad niet met tapes gaan kloten, maar 1 backup terugzetten.quote:Op vrijdag 13 november 2009 10:26 schreef RvLaak het volgende:
Bij Time Machine: elke dag 1 full, elk uur 1 dif. Verder worden er back-ups bewaard van elke dag van de afgelopen week, 1 per week in de 3 weken daar voor en 1 per maand in de maanden daar voor.
Klopt, maar:quote:Lullig als er geen backup is van de documenten waar je aan het werken was toen je schijf crashte. Het kan met OSX ook gebeuren, maar de kans is vele malen kleiner.
Ghost 14. MAAR: installeer hem clean, anders krijg je een foutmelding dat er bestanden in gebruik zijn tijdens het backuppen van het OS.quote:O? Er wordt dus live een back-up gemaakt van een online Windows? If so, welke versie van Ghost? & cool
Allereerst; vet... Maar MS had dit al lang zelf moeten implementeren in hun NTBackup... Maar goedquote:Op vrijdag 13 november 2009 10:37 schreef EINZ het volgende:
[..]
Dan wil je inderdaad niet met tapes gaan kloten, maar 1 backup terugzetten.
[..]
Klopt, maar:
- in een productie-omgeving mis je sowieso altijd wel nieuwe versies van gebruikers
- je kunt niet alles hebben
[..]
Ghost 14.
[..]
Als het goed is is het nu gaan met die live banaan.
Het leuke van Ghost is ook dat je met de Ghost Explorer losse bestanden kunt terugzetten uit de backup files.
Ik neem hem ook niet kwalijk dat hij niet weet dat de afwezige driver het probleem is. Ik neem hem wel kwalijk dat hij zomaar ergens aan begint en dan elders gaat janken als het misloopt. Volgende keer kunnen ze me in de schijt zakken. Nu ben ik weer 2 uur bezig geweest om het ding weer in de "uit de doos" staat te krijgen zoals het geval met vista werd aangeschaft, maar dan onder win7.quote:Op vrijdag 13 november 2009 10:04 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Ja dat kun je iemand die er geen verstand van heeft toch niet kwalijk nemen. Die moet dan meteen maar bedenken dat aan de videokaartdriver ligt?
Nee, zoveel tijd zou het niet hoeven kosten. Als die hannes nou maar eens alle bijbehorende drivercd's eens had meegenomen. Die eerst kunnen downloaden. Daarna wilde meneer ook alle sneltoetsjes weer werkend hebben en het esettings balkje. Dat ik daar ook nog aan beginquote:Op vrijdag 13 november 2009 19:45 schreef gebrokenglas het volgende:
Wel gek dat het jou maar liefst 2 uur kost om de zaak te fixen. Zo veel werk kan dat toch niet zijn?
Downloaden, branden, in te installeren pc doen, weglopenquote:Op vrijdag 13 november 2009 20:36 schreef Misan het volgende:
alleen het maken van zo'n unattended installatieprocedure kost wel de nodige tijd
NIet als je hem zelf maakt knuppelquote:Op vrijdag 13 november 2009 20:42 schreef maess het volgende:
[..]
Downloaden, branden, in te installeren pc doen, weglopen
Juist de n00bs downloaden hun unattended's... Mensen met echte kennis maken hun eigen unattended en slopen alle onnodig shit eruit.quote:Op vrijdag 13 november 2009 20:42 schreef maess het volgende:
[..]
Downloaden, branden, in te installeren pc doen, weglopen
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Waarom uren zoniet dagen tijd in allerlei dingen stoppen waar je veel nog vanaf stap 1 moet leren als je het ook in 1 minuut kan (aanzetten om te) downloaden? Als je jouw redenering volgt mag je je pas ICT er noemen als je je eigen OS hebt ontworpen en gebruikt.quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:03 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Juist de n00bs downloaden hun unattended's... Mensen met echte kennis maken hun eigen unattended en slopen alle onnodig shit eruit.
Downloaden en dan jezelf "slim" vinden is net zo idioot als jezelf een ICT'er noemen omdat je wel eens in een config bestandje iets hebt verandert of Windows hebt geïnstalleerd.
Waarom heb je daar een externe schijf voor nodig?quote:Op maandag 9 november 2009 11:14 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
En hoe moet Windows dat dan automatisch doen als je geen externe schijf hebt?
Een beetje programmeur zou de basis van een computer moeten begrijpen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 10:56 schreef Tuvai.net het volgende:
Leuk hé, 'goed met computers' zijn waardoor iedereen je met domme vragen gaat lastig vallen.
* Tuvai.net is ook vaak de klos, terwijl hij een programmeur is en geen systeembeheerder / iemand die 'goed is met computers'
Zo zeg, jij moet toch wel ongelofelijk gepest zijn vroeger op school.quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:56 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Een beetje programmeur zou de basis van een computer moeten begrijpen.
Maar jij kan natuurlijk hele sites bouwen, of programma's schrijven in Visual Basic.
Eenmaal je computer stuk, laat je em wegbrengenAls dat geen faal is..
Jah, Digibeet, een backup mag pas een backup genoemd worden als de data FYSIEK op 2 verschillende lokaties staat. Op een andere partitie backuppen heeft net zo veel nut als je verzekeringspapieren en familiefoto's NAAST je haardvuur leggen.....quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:55 schreef Sjibble het volgende:
[..]
Waarom heb je daar een externe schijf voor nodig?
Er bestaat ook iets als een 2de partitie. Vaak noemen ze die de D:\
Digibeet
quote:Op zaterdag 14 november 2009 14:12 schreef SpookY22 het volgende:
[..]
Jah, Digibeet, een backup mag pas een backup genoemd worden als de data FYSIEK op 2 verschillende lokaties staat. Op een andere partitie backuppen heeft net zo veel nut als je verzekeringspapieren en familiefoto's NAAST je haardvuur leggen.....
Als je hdd gaat gaat je data op de 2de partitie ook mee.
Niet het wiel opnieuw uitvinden, maar simpelweg een veel efficiëntere versie maken. De versies van, oa, Pliek installeren een hoop shit die ik niet gebruik en niet wil. Heb bijzonder weinig zin om dat allemaal achteraf weg te moeten helen.quote:Op zaterdag 14 november 2009 13:31 schreef Aestivate het volgende:
[..]
Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Waarom uren zoniet dagen tijd in allerlei dingen stoppen waar je veel nog vanaf stap 1 moet leren als je het ook in 1 minuut kan (aanzetten om te) downloaden? Als je jouw redenering volgt mag je je pas ICT er noemen als je je eigen OS hebt ontworpen en gebruikt.
Zeikerd.quote:
Nogmaals het is geen bash topic geworden het is een topic geworden over de manier van backuppen, welke nu toevallig ff net wat beter geregeld is op een Mac dan op een Windows Machine.quote:Op woensdag 18 november 2009 16:45 schreef deckardcaine het volgende:
Prachtig hoe het altijd weer een MS bash topic word waarin mensen hun gelijk proberen te halen dat linux/osx/watdanook beter is. Zelf heb ik bijna nooit last van crashes en als het dan al gebeurt dan komt het omdat ik een of ander gammel stuk meuksoftware gebruik waar windows zelf geen schuld aan heeft.
Ik wil wel een zien hoeveel gebruikers er gaan lopen janken als er een gaming/filesharing revolutie komt op de Mac/linux. Ik denk niet dat Apple zijn best gaat doen om te zorgen dat vage wares programs en gecrackte games goed stabiel draaien.
De meeste gebreken liggen toch echt bij de gebruiker en niet het besturingsysteem.
Draai hier al jarenlang met tevredenheid Windows
quote:Op woensdag 18 november 2009 22:54 schreef SpookY22 het volgende:
[..]
Nogmaals het is geen bash topic geworden het is een topic geworden over de manier van backuppen, welke nu toevallig ff net wat beter geregeld is op een Mac dan op een Windows Machine.
Ik ben met je eens dat het makkelijker is voor de niet veeleisende of kennisontbrekende gebruiker, maar voor iemand met verstand van zaken (zoals wij) is er vaak meer nodig dan alleen maar "een backup". Is die full? Incrementeel of differentieel? En wat wil je backuppen? Alleen je data of ook je windows? Er zitten best veel haken en ogen aan een goede backup, hoor. Dat is meer dan het dataverslindende "elke week een full backup" die eigenlijk uitsluitend voor noob gebruikers goed is (als die al een backup maken).quote:Op donderdag 19 november 2009 06:03 schreef RvLaak het volgende:
[..], en er is (oa door mij, een OSX gebruiker) ook al meerdere malen gezegd dat NTBackUp (het back-up programma van MS) heel goed zijn werk doet. Enkel dat het (pre Win7) vele malen moeilijker is voor de gebruiker om dit te gebruiken dan op OSX.
FF in het kort:
OSX -> externe schijf aansluiten en "Ja" klikken op de TimeMachine vraag of deze schijf als back-up schijf mag dienen
Windows -> Naar config scherm gaan, geplande taken, nieuwe taak, ntbackup opzoeken en selecteren, de juiste opties meegeven, het schema instellen en regelmatig de back-up locatie opschonen indien deze vol raakt.
Wil je het echt weten?quote:Op donderdag 19 november 2009 12:54 schreef EINZ het volgende:
[..]
Ik ben met je eens dat het makkelijker is voor de niet veeleisende of kennisontbrekende gebruiker, maar voor iemand met verstand van zaken (zoals wij) is er vaak meer nodig dan alleen maar "een backup". Is die full? Incrementeel of differentieel? En wat wil je backuppen? Alleen je data of ook je windows? Er zitten best veel haken en ogen aan een goede backup, hoor. Dat is meer dan het dataverslindende "elke week een full backup" die eigenlijk uitsluitend voor noob gebruikers goed is (als die al een backup maken).
Ik wil alles weten, maar de strekking van wat ik zou willen weten ontgaat me na mijn betoog volledigquote:
quote:Op donderdag 19 november 2009 15:09 schreef EINZ het volgende:
[..]
Ik wil alles weten, maar de strekking van wat ik zou willen weten ontgaat me na mijn betoog volledig
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |