abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 november 2009 @ 18:09:49 #1
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_74487357
http://www.nu.nl/binnenla(...)-met-sigaretten.html
quote:
OOSTERHOUT - Het is niet in strijd met de Tabakswet om jonge, creatieve mensen sloffen sigaretten te geven in ruil voor marketingideeën. Dat zegt een woordvoerster van de Britse tabaksfabrikant Imperial Tobacco zaterdag in een reactie op een artikel in NRC Handelsblad.
© Nu.nl

NRC schrijft dat zestig (38 mannen en 22 vrouwen) jongeren uit de vier grote steden elke maand worden voorzien van twee sloffen Gauloises. De jongeren van 21 jaar en ouder werken allemaal in de creatieve sector.

Zij hebben een baan als modeontwerper, reclamemaker of muzikant. Op feestjes roken zij Gauloises, al was dit niet hun merk. Hoogleraar Henny Sackers bestuurlijk sanctierecht noemt deze vorm van betaling in NRC strafbaar.

Brainstormsessies

De woordvoerster van het bedrijf met een vestiging in Oosterhout noemt het artikel suggestief. ''Het zijn gewoon volwassenen die wij vragen deel te nemen aan brainstormsessies. Daarin vragen wij hen na te denken over bijvoorbeeld het design van de verpakkingen.

Deze keer hebben wij hebben er voor gekozen om hen in Gauloises uit te betalen, maar een volgende keer kan het ook een ander merk zijn of gewoon geld. Volgens de Tabakswet is dat legaal.''

Geheimhoudingsplicht

De woordvoerster van de tabaksfirma ontkent dat de jongeren zogenoemde seeders zijn, trendsetters die bepaalde producten krijgen aangeboden in de hoop dat anderen het gedrag kopiëren. In NRC zeggen de jongeren dat zij juist denken dat zij hierom sigaretten krijgen. Zij vertellen verder dat ze eigenlijk een geheimhoudingsplicht hebben.

''Die geheimhoudingsplicht is een van de redenen dat zij juist niet praten over de sigaretten'', aldus de zegsvrouw. Ook gaat het volgens haar om een standaardclausule om te voorkomen dat creatieve ideeën uitlekken.''

Marketingtruc

Directeur Lies van Gennip van Stivoro noemt de ''marketingtruc stuitend''. ''Het is verboden gratis sigaretten te verstrekken, ook als daar een wederdienst tegenover staat.''

Ze vindt het vooral raar, omdat de tabaksindustrie eerder heeft afgesproken om niet uit te zijn op jonge mensen aan het roken te krijgen, zegt ze. ''Hiermee richt Imperial zich wel en heel bewust op jongeren en dan ook nog eens op de trendsetters waar andere jongeren tegenop kijken.''

Een woordvoerster van het ministerie van Volksgezondheid laat weten niet op de hoogte te zijn van deze kwestie. Vooralsnog doet het ministerie er niets mee. Of er sprake is van een wetsovertreding is een zaak van het Openbaar Ministerie, zegt ze.
Goeie zaak! Eindelijk een beetje tegenwicht tegen de gezondheidsmaffia en anti-rook propaganda!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 7 november 2009 @ 18:20:02 #2
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_74487553
Ja, want iedereen rookt.
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_74487575
Lies van Gennip
pi_74487588
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 18:09 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Goeie zaak! Eindelijk een beetje tegenwicht tegen de gezondheidsmaffia en anti-rook propaganda!
Ik ben het helemaal met PV eens.
omg
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
  zaterdag 7 november 2009 @ 18:23:17 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_74487609
Iets zegt me dat dit illegaal is...
censuur :O
pi_74487646
Belachelijk en ook nog eens ronduit slecht.
pi_74487649
De tabaksindustrie zal elk noodzakelijk middel aangrijpen om roken neer te zetten als iets dat 'hip', 'modern' en 'cool' is. Wie een klein beetje zijn verstand gebruikt, weet wel beter. Roken is bijzonder ongezond en daalt niet voor niets steeds verder in populariteit.
  zaterdag 7 november 2009 @ 18:36:10 #8
pi_74487924
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 18:25 schreef isogram het volgende:
De tabaksindustrie zal elk noodzakelijk middel aangrijpen om roken neer te zetten als iets dat 'hip', 'modern' en 'cool' is. .
Autofabrikanten ook, maar daar gaan wél mensen aan dood.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_74488036
Ach ja roken

wel origineel ongezond nieuws
pi_74488460
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 18:36 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Autofabrikanten ook, maar daar gaan wél mensen aan dood.
Tja, maar autorijden gaat dan wel weer gepaard met noodzaak. Mensen moeten van A naar B. Roken moet niet; roken is alleen een vorm van genot. Je vergelijking gaat dus mank.
  zaterdag 7 november 2009 @ 19:00:12 #11
pi_74488471
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 18:59 schreef isogram het volgende:

[..]

Tja, maar autorijden gaat dan wel weer gepaard met noodzaak. .
Nee, voorkeur. Je kan ook lopen of met de bus.
  zaterdag 7 november 2009 @ 19:00:42 #12
pi_74488490
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 18:40 schreef Stephan1237 het volgende:
Ach ja roken

wel origineel ongezond nieuws
Is nieuws ongezond? Nieuws verbieden!
  zaterdag 7 november 2009 @ 19:04:14 #13
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_74488607
Storm in een glas water.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_74488623
Ik zie het probleem niet zo.. Als ik een koekenbakker ben, en ik beloon iemand in natura, met een paar dozen koekjes dan is er toch geen probleem?
Maar als het sigaretten zijn is het ineens wel illegaal? Zolang sigaretten legaal zijn is het precies hetzelfde verhaal natuurlijk.
Dit is hetzelfde als het gedoogbeleid voor softdrugs maar dan andersom: Officieel is er niks onwettigs aan, maar eigenlijk mag het niet.
pi_74488747
quote:
Directeur Lies van Gennip van Stivoro noemt de ''marketingtruc stuitend''. ''Het is verboden gratis sigaretten te verstrekken, ook als daar een wederdienst tegenover staat.''
Als er een wederdienst tegenover staat zijn het natuurlijk geen 'gratis' sigaretten. Net zo min als dat mijn werkgever mij elke maand 'gratis' geld geeft. Het is een vergoeding voor geleverde arbeid, en nergens staat dat dat niet in (verder volstrekt legale) natura gedaan mag worden.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_74488920
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 19:08 schreef Metatron het volgende:

[..]

Als er een wederdienst tegenover staat zijn het natuurlijk geen 'gratis' sigaretten. Net zo min als dat mijn werkgever mij elke maand 'gratis' geld geeft. Het is een vergoeding voor geleverde arbeid, en nergens staat dat dat niet in (verder volstrekt legale) natura gedaan mag worden.
Inderdaad. Op deze manier kun je uitbetaling in natura überhaupt wel afschaffen.
We zijn niets anders dan strandvonders van ons eigen leven; brokstukken verzamelend langs de zee der vergetelheid.-
Willem Frederik Hermans
  zaterdag 7 november 2009 @ 19:20:31 #17
270727 Marouska
DON"T PANIC!!!!
pi_74489113
En als het nou een nieuw hip alcoholisch drankje was dat aan trendsetters uit zou worden gedeeld zou men niet zo belachelijk moralistisch doen. Ik bedoel, in goodiebags zitten ook vaak alcoholische fröbeltjes dat het hippe volk aan het volgzame volk moet slijten. Hoezo is dat anders...?

Begrijp me niet verkeerd, ik rook zelf niet, maar er zijn wel meer dingen die niet goed voor je zijn en ik vind het zo kinderachtig en een beetje knullig om het op deze manier te willen ontmoedigen: òf je verbiedt roken als het inderdaad zo vreselijk slecht is, of je behandelt het als elk ander commercieel product. Ik vind dit zo'n laffe maatregel/handelswijze. Het wordt gewoon aan volwassenen meegegeven die van zichzelf al roken, ze staan ze niet op het schoolplein uit te delen aan elfjarigen. Die trendsetters denken niet 'oh kijk, gratis sigaretten, als het gratis is moet ik nu wel beginnen met roken!'. Zonder die gratis Galouises zouden ze ook wel roken, dus deze trendsetters brengen het roken an sich al als 'trendy' aan de 'trendvolgers'. Dan boeit het ook geen ene donder welk merk dat nou is.
"Frei sein, high sein, ein bisschen Terror must dabei sein..."
  zaterdag 7 november 2009 @ 19:32:51 #18
pi_74489474
Ik kreeg laatst in een disco gratis poppers, mag dat ook niet?
pi_74489634
ook al roken alle geile mooie wijven dat merk.

ik vind het het een van de meest smerige peuken.

roken is dom, smerig en duur maar laat ons zelf beslissen ...
  woensdag 11 november 2009 @ 20:04:31 #20
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_74614987
oh stuiptrekkingen
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_74615070
quote:
NRC schrijft dat zestig (38 mannen en 22 vrouwen) jongeren uit de vier grote steden elke maand worden voorzien van twee sloffen Gauloises. De jongeren van 21 jaar en ouder werken allemaal in de creatieve sector.
60 Mensen om een verpakking te veranderen die nooit veranderd ... Ik zie het als een creatieve manier om te saneren.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')