abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 november 2009 @ 12:30:12 #1
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74479023
Val van de Muur

Maandag 9 november herdenkt Duitsland de val van de Berlijnse Muur. Precies twintig jaar geleden kwam er een einde aan de scheiding tussen Oost-, en West Berlijn. Maar niet alleen dat. Het vallen van de Berlijnse Muur staat ook symbool voor de val van het communisme. De vorming van de Europese Unie raakt na de val van de Muur in een stroomversnelling.

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Onbekend. Licentie: CC-BY-SA.

Na het verliezen van Tweede Wereldoorlog ligt Duitsland zowel fysiek, als politiek en economisch in puin. Duitsland heeft in de twintigste eeuw twee keer aan de basis gestaan van een wereldoorlog. De regeringsleiders van de geallieerden organiseren een aantal conferenties om te praten over het herstel en de toekomst van Duitsland. Zij willen maatregelen treffen om er voor te zorgen dat het niet nogmaals tot een dergelijke oorlog kan komen. Democratisering, denazificatie, en demilitarisering zijn belangrijke doelstellingen.

Conferentie van Potsdam
Op 17 juli 1945 vindt de conferentie van Potsdam plaats. De drie grootmachten van de geallieerden sturen elk een afgezant naar de conferentie. De Verenigde Staten worden gerepresenteerd door president Truman, Groot-Brittannië door premier Churchill, en de Sovjet-Unie door de secretaris-generaal van de communistische partij, Stalin.

De westerse geallieerden –vooral Groot-Brittannië – kijken enigszins wantrouwend naar Stalin. Zij twijfelen aan zijn motieven. De angst heerst dat de Sovjet-Unie zijn communistische invloed verder naar het Westen uit wil breiden. Stalin vreest op zijn beurt dat het Westen hem zal aantasten in zijn invloedssfeer.

Qua cultuur, ideologie en economische opvattingen is er een gapende kloof tussen het kapitalistische Westen, en het communistische Oosten. Deze tegenstellingen tussen de twee supermachten gaan een steeds grotere rol spelen, op de conferentie van Potsdam, maar ook in de jaren die volgen.

Verdeeld Duitsland
Door het wantrouwen naar elkaar toe vinden de regeringsleiders weinig – echt bevredigende – oplossingen voor de belangrijkste vragen die centraal staan op de conferentie. De geallieerden besluiten onder andere tot het aanstellen van een controleraad om Duitsland te besturen. Duitsland wordt opgesplitst in vier sectoren: een Russische, Franse, Engelse en een Amerikaanse bezettingszone.

Dit leidt tot de definitieve opsplitsing van het land in de Bundesrepublik Deutschland (BRD) in het Westen en de Deutsche Democratische Republik (DDR) in het Oosten. Ook de hoofdstad Berlijn verdelen de vier grootmachten onder elkaar. Het gebied waar Berlijn in ligt hoort bij de Sovjet-Russische zone. De Berlijnse sectoren van de overige geallieerden vormen dus een enclave in door de Sovjet-Unie bezet gebied. Rusland wil erg graag Berlijn als geheel besturen, maar dat accepteren de overige geallieerden niet. Berlijn is als stad te belangrijk voor hen om volledig in communistische handen over te geven. Hierdoor nemen de spanningen tussen het communistische Oost- en het democratische West-Europa nog verder toe. Langzaamaan wordt de Koude Oorlog een feit.

Koude Oorlog

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Christoph Lingg. Licentie: CC-BY-SA.
De verdeling van Europa door het IJzeren Gordijn.

De Koude Oorlog was een periode van gewapende vrede tussen het communistische Oosten en het kapitalistische Westen. De onderlinge spanning tussen de grootmachten komt tot uiting in de wapenwedloop, waarbij beide fronten elkaar proberen te intimideren met de bouw van atoombommen. Het IJzeren Gordijn is een term die veel gebruikt wordt om de grens aan te duiden tussen de tegenover elkaar staande ideologische, economische en culturele machtsblokken. Het scheidt de twee kemphanen zowel fictief als letterlijk met mijnenvelden, een tankgracht, prikkeldraad, en wachtposten. De Berlijnse Muur is ook onderdeel van het IJzeren Gordijn.

Vluchten
De inwoners van het Oostelijke deel van Duitsland zien na een tijd dat het in het Westelijke deel veel beter gaat. Er is meer welvaart en rijkdom. De Sovjet-Unie investeert nauwelijks in Oost-Duitsland. Hierdoor verslechtert de economische situatie. Vooral in Berlijn is het verschil duidelijk te merken. Er is in Oost-Berlijn niet genoeg geld voor wegen, scholen, en de bouw van huizen. Vooral hoogopgeleide jongeren in Oost-Berlijn hebben genoeg van de situatie. Ze vluchten naar West-Berlijn in de hoop op een beter leven. Voor de economie in de DDR vormt deze uittocht een serieuze bedreiging. Door het verliezen van kennis stagneert de vooruitgang. Kennis is macht, tenslotte.

Stenen muur
In 1961 hoopt de Sovjetleider Nikita Chroesjtsjov door het sluiten van de grens een einde te maken aan de leegloop. In de nacht van 12 op 13 augustus begint men met de bouw van de Berlijnse Muur. De muur heeft een hoogte van 4 meter en een totale lengte van 166 km. Gebouwen die in de weg van de muur staan, worden dichtgemetseld. De enige openingen in de muur zijn doorgangen die zwaar bewaakt zijn door de Oost-Duitse grenspolitie.

Aan de Oost-Berlijnse kant is de muur door de aanleg van mijnenvelden nauwelijks te benaderen. Bovendien hebben Oost-Duitse grenswachters de opdracht gekregen om mensen die proberen de grens over te steken dood te schieten. Tussen 1961 en 1989 doen ongeveer 6000 mensen een dappere maar levensgevaarlijke poging om de grens te passeren. In Berlijn zelf vinden daarbij ruim 260 mensen de dood, langs de grens tussen Oost- en West-Duitsland nog eens 800. Mede door de slachtoffers die vallen, en de scheiding van families en vrienden gaan de inwoners van Berlijn de Muur zien als een symbool van onvrijheid en verdeeldheid.

Vallen van de Muur
Door de jaren heen verliezen de regeringen van de communistische landen hun grip op de bevolking. Vele inwoners van het Oostblok zijn ontevreden over de economie en de levensomstandigheden. Zij willen de vrijheid om te kiezen, en vrijheid van meningsuiting. Hongarije is één van de eerste landen in het Oostblok waar het communisme verdwijnt. Het land opent het IJzeren Gordijn op de grens van Oostenrijk. Deze opening zorgt in korte tijd voor vele duizenden vluchtelingen naar het Westen. Na Hongarije openen ook andere landen hun grenzen.

Uiteindelijk ziet ook de regering van de DDR zich genoodzaakt om het IJzeren Gordijn open te stellen. De uitzinnige bevolking van Oost-Berlijn gaat massaal de Muur te lijf met hamers, beitels en pikhouwelen. De Berlijnse Muur valt op 9 november 1989. Het is voor de bevolking een emotioneel weerzien van familie en vrienden die zij 28 jaar moesten missen.

In de loop van 1990 hebben de inwoners van Berlijn het grootste gedeelte van de Muur gesloopt. Er zijn gedeeltes van de Muur die nu nog steeds overeind staan als monument, zoals op Potsdamer Platz. Met het vallen van de Muur is tevens een einde gekomen aan de DDR. De DDR houdt op 3 oktober 1990 op te bestaan en wordt onderdeel van de BRD. Op 3 oktober vieren de Duitsers sindsdien elk jaar de dag van de nationale eenheid.

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Jorge Lascar. Licentie: CC-BY-SA.

Het vallen van de Muur brengt veel veranderingen in Europa met zich mee. In de jaren die volgen op de val van de Muur ontstaat er een dialoog over de samenwerking tussen de landen in Europa. De grenzen vervagen door verdragen op militair (oprichting van de NAVO), economisch (invoering van een gemeenschappelijke munt) en politiek vlak (vorming van de Europese Unie). Nu meerdere lidstaten van Europa het ‘verdrag van Lissabon’ hebben ondertekend lijkt de weg gebaand te zijn voor de verkiezing van een Europese president.

Zie verder
  • Dossier van de VPRO over de val van de Berlijnse Muur
  • Bekijk de Muur via Google Earth

© Kennislink, Auteur: Elise van der Horst.
  • Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_74479214
    Schaamteloze TVP. En nu ff de OP lezen
    Snel ¤450,- verdienen? Dat is echt fantastisch!
      zaterdag 7 november 2009 @ 12:46:40 #3
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_74479281
    Er is heel veel materiaal natuurlijk m.b.t. de val van de muur, dus ik kan niet alles eruit pikken, doch daarom een korte selectie.

De NCRV ook drie documentaires van Annette Bakker uit:
    quote:
    Op 9 november 1989 gebeurt wat maar weinigen voor mogelijk hadden gehouden: De Berlijnse muur, het symbool voor de Koude Oorlog, valt. De beelden: juichende mensen op de muur, blije Oost-Duitsers met volle boodschappentassen, de Kurfurstendamm één grote file van Trabanten. Maar gold die euforie ook voor de doorsnee DDR-burger?

In het drieluik 20-geboren op de dag dat de muur viel zien we het momentum door de ogen van vier voormalig Oost-Duitse gezinnen: vier jongeren die twintig jaar geleden werden geboren en nu op het punt staan aan hun toekomst te beginnen. We zien de toekomstdromen van hun ouders, 20 jaar geleden. Zij kregen een kind en zagen de wereld die zij kenden van het ene moment op het andere drastisch veranderen. Samen met hun pasgeboren kinderen moesten zij leren lopen in een nieuwe wereld.

Lees meer
    Aflevering 1:
    quote:
    Afl.: Eindelijk vrij. Op 9 november 1989 gebeurt wat niemand voor mogelijk had gehouden: De Berlijnse muur, het symbool voor de Koude Oorlog, valt. Op hetzelfde moment worden vlakbij de muur vier kinderen geboren. Voor de ouders wordt het een dag om nooit te vergeten. Terwijl ze hun pasgeborene in de armen sluiten, verliezen ze hun land en alle daarbij behorende zekerheden.
    Afleverng 2:
    quote:
    Afl.: De zon komt op in het oosten. In de voormalige Oost-Duitse republiek ronselt de geheime veiligheidsdienst Stasi honderdduizenden burgers om hun vrienden en familie in de gaten te houden. Jacqueline wordt op een nacht van haar bed gelicht. Men dreigt haar pasgeboren baby af te nemen als ze niet meewerkt.
    De derde aflevering wordt aanstaande maandag uitgezonden:
    quote:
    Afl.: Muurresten. Twintig jaar na de val is de Berlijnse muur een toeristische attractie geworden. De ouders van Nadine kijken met weemoed terug naar het leven in het voormalige Oost-Duitsland, 'toen alles beter was'. Nadine is niet zo pessimistisch als haar ouders, ze studeert hard, en hunkert naar een huis, een auto en een baan.
    Rosenmöller achter het IJzeren Gordijn
    Ook Paul Rosenmöller heeft een nieuwe documentaire: ‘Rosenmöller achter het IJzeren Gordijn’.

Duitsland: Mauer im Kopf
    quote:
    'Jetzt wächst zusammen was zusammen gehört', zegt voormalig bondskanselier Willy Brandt bij de hereniging van Duitsland. We leggen de treinroute af die honderden Oost-Duitsers twintig jaar geleden maakten in de nacht van 30 september op 1 oktober. Van Praag, waar zo'n tweeduizend Oost-Duitsers hun toevlucht hadden gezocht bij de West-Duitse ambassade, via de DDR, naar het West-Duitse Hof. Hans-Dietrich Genscher, toenmalig minister van Buitenlandse Zaken van de Bondsrepubliek, speelde een grote rol bij hun bevrijding. Paul Rosenmöller praat met hem over die roerige tijd. Ook bezoekt hij een Oost-Duits echtpaar dat destijds van Praag naar Hof vluchtte. Dagenlang hadden ze zich niet kunnen wassen, toch vielen wildvreemde West-Duitsers hen huilend van vreugde in de armen. Het gaat vooral over de verschillen die er nog zijn tussen oost en west, het heimwee ('In de DDR was heus niet alles slecht') en de keiharde gevolgen van de overschakeling van een communistische planeconomie naar het vrije marktprincipe.
    Polen: In gebed verenigd
    quote:
    Al een half jaar voordat in Berlijn de muur omver gaat en de rest van het Warschaupact afbrokkelt, heeft Polen zijn eerste vrije verkiezingen die resulteren in een niet-communistische leider. Hoe komt het dan toch dat iedereen het alleen over de val van de muur heeft en Polen vaak niet eens genoemd wordt als het om de omwenteling gaat? Paul Rosenmöller bezoekt de scheepswerf in Gdansk, die de bakermat was van Solidarnosc, de vakbond van Lech Walesa. Paul Rosenmöller gaat bij hem op bezoek om te vragen hoe Walesa de afgelopen twintig jaar heeft ervaren. Dankzij deze bezielende voorman, wisten de arbeiders zij aan zij het communistisch bewind op de knieën te krijgen. Maar de scheepswerven zijn nu bijna allemaal gesloten, mede door inmenging van de EU. Bijzonder is ook de ontmoeting met de timmerman die de ronde tafel bouwde waaraan de democratie gesmeed werd, maar die al gauw na de omwenteling zijn baan verloor. De timmerfabriek bleek niet bestand tegen de vrije markt. Solidariteit staat nog steeds hoog aangeschreven bij de Polen. Maar wat hen het meest verenigd, is hun diepgewortelde katholieke geloof.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zaterdag 7 november 2009 @ 12:57:45 #4
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_74479511
    Er is voor de geïnteresseerden natuurlijk ook een schat van informatie bij Duitstalige media te vinden, zoals de televisiezenders, ndr, zdf of wdr. En verder is er een eigen website: mauerfall09.de en biedt b.v. ook de Duitse Wikipedia een zeer uitgebreid artikel.

Ook bevat Commons nog een paar mooie foto’s:

De grensovergang:

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Wolf, Helmut J. Licentie: CC-BY-SA.

De bouw van de muur (hier de ‘babymuur’):

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Tamas Szabo. Licentie: CC-BY-SA.

De val:

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Oberst, Klaus. Licentie: CC-BY-SA.

De sloop:

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Roeske, Robert. Licentie: CC-BY-SA.

Maar ook niet te vergeten zijn de doden die vielen:

Bron: Wikimedia Commons. Maker: DoD. Publiek Domein.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iblis op 07-11-2009 13:13:31 ]
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
      zaterdag 7 november 2009 @ 13:02:43 #5
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_74479625
    Nu nog m’n eigen mening: ik vind het eigenlijk onvoorstelbaar als ik dan terugkijk. De val staat mij niet zo heel vers meer in het geheugen, ik was nog jong, maar ik herinner me nog wel de vakantie daarna naar Oost-Duitsland, waar het ijzeren gordijn nog stond, de nieuwe weg die er lag, het toch vervallen Oost-Duitsland. En dan ergens ver weg was ‘het vakantiehuis van Honecker’, een gebied waar mensen tijdenlang niet mochten komen.

Van de politieke situatie had ik toen nog geen weet – voor mijn gevoel was Oost-Duitsland toen echt ver weg. Het was ook eigenlijk een ander werelddeel. ‘De normale wereld’ hield daar gewoon op. (Vanuit het perspectief van een basisschoolleerling dus).

Later ben ik me gaan beseffen hoe vreemd die situatie eigenlijk was. Toen ik voor het eerst Tsjechië geduid hoorde woorden als ‘centraal Europa’ dacht ik: ‘Nee! Dat is Oost-Europa’. Maar dat is het natuurlijk cultuurhistorisch gezien echt niet. Dat ís centraal Europa. Hoe Europa toch weer (langzaam) samengroeit vind ik wel een van de meest bijzondere zaken. Natuurlijk is er verdeeldheid, maar als je het met 1988 vergelijkt is Europa zo onstellend veranderd!

Dat ijzeren gordijn was een bizarre scheiding, de DDR was een bizarre staat, de Stasi, alles. Eigenlijk is het enorm fascinerend hoe zoiets toch zo snel kan omklappen, en wat de situatie daar was.

Kortom, enorm fascinerende (recente) geschiedenis. Maar natuurlijk ook treurig voor een groot deel.

[ Bericht 8% gewijzigd door Iblis op 07-11-2009 13:15:17 ]
      zaterdag 7 november 2009 @ 13:25:58 #6
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_74480668
    Mooie OP.

Van de week zijn er meerdere docu's hierover op tv geweest en ik heb er een paar gezien. Ik vind het telkens weer ontroerend om op beelden te zien hoe blij de mensen waren toen de muur viel.

Toen de muur viel was ik nog niet zo lang geboren dus ik kan me er niks direct van herinneren.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2009 13:46:44 ]
      zaterdag 7 november 2009 @ 13:58:09 #8
    274062 Sjaakz
    Teflonbuikspreekpop
    pi_74480964
    Een stukje uit een interview met Gorbatjov uit de Volkskrant...
    quote:
    Gorbatsjov: Thatcher wilde val Muur tegenhouden
    Van onze verslaggevers Arie Elshout, Bert Lanting Gepubliceerd op 07 november 2009 12:27, bijgewerkt op 7 november 2009 12:47

AMSTERDAM - De dagen na de val van de Muur, maandag twintig jaar geleden, zijn achter de schermen spannender geweest dan de feestvierende massa destijds besefte. Terwijl er overal euforie heerste, verkeerde de Britse premier Margaret Thatcher in alle staten.

Zij benaderde Michail Gorbatsjov rechtstreeks om hem te vragen de Duitse hereniging tegen te houden. ‘Laat ze (de Oost-Duitsers, red.) maar rustig achter die Muur blijven’, zei ze tegen de Sovjetleider. Maar die negeerde haar smeekbede. De tijd was gekomen. ‘Het was zover.’

Ontspannen en openhartig vertelt de voormalige president van de Sovjet-Unie in een interview met de Volkskrant over die historische dag, 9 november 1989.

Mitterand
    Niet alleen Thatcher, maar ook de Franse president François Mitterrand was tegen de hereniging. Zij vreesden de herrijzenis van een machtig Duitsland in het hart van Europa. Maar Gorbatsjov wilde niets weten van ingrijpen.

Al eerder, toen door toedoen van zijn hervormingspolitiek (de perestrojka) de eerste scheuren in het Oostblok ontstonden, vroegen de DDR en Roemenië hem zijn troepen in te zetten. Maar hij wilde dat niet.

Derde Wereldoorlog
    Wat had er niet kunnen gebeuren als hij die tot de tanden bewapende militairen, die zelfs over kernwapens beschikten, had ingezet? ‘Dat had wel eens het begin van een Derde Wereldoorlog kunnen worden!’, aldus Gorbatsjov.

Hij had zijn principes en die hielden in dat Moskou zich niet meer zou bemoeien met de Warschaupactlanden. Dat had ook de Hongaarse premier Miklós Németh gemerkt in het voorjaar van 1989.

Knipoog
    Tijdens een vergadering van het Warschaupact kreeg hij de wind van voren van de Roemeense leider Nicolae Ceausescu, omdat Polen en Hongarije het communisme zouden ondermijnen met hun democratiseringsplannen. Németh keek naar Gorbatsjov en begreep meteen dat hij zich niet ongerust hoefde te maken over een ingrijpen.

Gorbatsjov knipoogde naar hem.
    Ik was in die tijd ook nog een hele kleine jongen en ik weet nog dat ik mijn oma met een wijze blik probeerde aan te kijken en zei: Nou moeten we Duitsland wel in de gaten houden hè oma, en opletten dat ze niet weer zo sterk worden.
      zaterdag 7 november 2009 @ 20:35:32 #9
    210227 rechtsedirecte
    Southern most Fok!ker
    pi_74491100
    De muur mocht dan wel gevallen zijn in '89, de koude oorlog was nog niet over.
    tijdens mijn militaire dienstplicht welke ik vervulde in 1991 hielden we de Russen nog nauwlettend in de gaten, o.a via het uitpeilen van russische troepentransporten en de trein waarin de legertop zich verplaatste binnen Polen en het voormalige Tjechoslowakije
    Deze peilingen vonden onder meer plaats vanuit kamp holterhoek net buiten Eibergen
    'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
    'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
    'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
    pi_74491668
    Ik ben zelf 9 jaar na de val van de muur in Berlijn geweest en toen stond er nog een heel groot stuk muur. Dat was best apart om daar langs te rijden, wetende wat daar gebeurd is.

Ik was brugpieper toen de muur viel en de schoolleiding draaide "Over de muur" van Klein Orkest over de intercom. Wij hadden biologie , maar daar is weinig meer van terecht gekomen, voornamelijk omdat onze biologielerares meerdere malen de oversteek had gemaakt van West naar Oost en terug tijdens haar reizen naar Berlijn.

Jaren later nog een sprek gehad met de barkeepster van een Gasthof in het Oost-Duitse Auerbach. Het uit de eerste hand horen is natuurlijk het mooist.
      zaterdag 7 november 2009 @ 22:14:59 #11
    202348 Susi
    Temple of Love
    pi_74493783
    Het is nog maar 20 jaar terug. Gek idee.
    pi_74498903
    Docu's op TV

Zondag 8 november
    Ned 2 (18:25): Close Up: Berlijn: mode achter de muur

Maandag 9 november
    Ned 2 (22:50): Dokument: 20, geboren op de dag dat de Muur viel (3, slot)

Dinsdag 10 november
    Canvas (20:40): Busting the Berlin Wall
    Canvas (22:25): Terug naar Berlijn
    Ned 2 (22:50): Paul Rosenmöller en de val van de Muur (3/4)
    Canvas (00:50): De bouw van de Muur

Woensdag 11 november
    Ned 2 (23:55): Konijn op z'n Berlijns

donderdag 12 november
    Ned 2 (21:50): Andere Tijden: afscheid van de DDR
    Ned 2 (22:50): Holland Doc: 24 hr Berlin

Vrijdag 13 november
    Canvas (00:25): Terug naar Berlijn (docu)
    Death Makes Angels of us all
    And gives us wings where we had shoulders
    Smooth as raven' s claws...
      zondag 8 november 2009 @ 02:26:09 #13
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_74498942
    Een paar uur geleden was "Twee kanten van de Berlijnse muur" op tv. Behoorlijk indrukwekkend overzicht over de periode tot aan de val, met portretten van Oost Duitsers, politici, Stasi en vluchtelingen.

Eind van de maand vertek ik weer eens naar Berlijn, eens zien of ik nog wat van 20 jaar na de muur mee pik. Ik blijf het een eng idee vinden dat de Stasi nog maar een jaar of 20 weg is.
      zondag 8 november 2009 @ 02:26:47 #14
    53283 Captain_Chaos
    Aláááááááárm.....
    pi_74498946
    Ik was daar, onder die Brandenburger Tor, Op 09/11/1989 en maak dus deel uit van een bijzonder stukje geschiedenis. Enke dagen daarvoor ging ik als westerling nog door de mangel op de checkpoints Alpha, Bravo en Charlie en heb dus ook bijzondere stempels in dat paspoort. Als militair, maar bovenal als mens, vond ik het een heel bijzondere ervaring. Ik volg de docu's dan ook op de voet.
    Jawohl Herr Kaloin!
    pi_74498952
    Vandaag (of beter gezegd gisteravond) was Twee kanten van de Berlijnse muur te zien. Hopelijk wordt het nog herhaald of is het op uitzendinggemist terug te vinden.
    pi_74498966
    quote:
    [quote]Op zondag 8 november 2009 02:26 schreef HenkBenzinetank het volgende:
    Een paar uur geleden was "Twee kanten van de Berlijnse muur" op tv. Behoorlijk indrukwekkend overzicht over de periode tot aan de val, met portretten van Oost Duitsers, politici, Stasi en vluchtelingen.
    Dat dus.
    quote:
    Eind van de maand vertek ik weer eens naar Berlijn, eens zien of ik nog wat van 20 jaar na de muur mee pik. Ik blijf het een eng idee vinden dat de Stasi nog maar een jaar of 20 weg is.
    Ik was afgelopen zomer in Berlijn. Er waren toen al diverse festiviteiten omtrent de val van de Muur georganiseerd, dus je zal er niet omheen kunnen dit jaar.
      zondag 8 november 2009 @ 02:33:52 #17
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_74498985
    I know, ik hoop alleen dat het in m'n eigen programma past .

@Captain_Chaos
    vertel er eens wat meer over!
    pi_74505310
    Wat was de wereld nog eenvoudig voor die tijd. West = goed, Oost = slecht. Het werd na het rumoerige 1989 (Hongarije, val van de Muur, Ceausescu) een stuk ... diffuser, ingewikkelder.

Begon rond de val wel voor het eerst dat donkere toekomstbeeld van kernoorlogen kwijt te raken.
      zondag 8 november 2009 @ 14:13:14 #19
    100297 teamlead
    Nu met Napoleon complex
    pi_74505853
    quote:
    Op zaterdag 7 november 2009 20:35 schreef rechtsedirecte het volgende:
    De muur mocht dan wel gevallen zijn in '89, de koude oorlog was nog niet over.
    tijdens mijn militaire dienstplicht welke ik vervulde in 1991 hielden we de Russen nog nauwlettend in de gaten, o.a via het uitpeilen van russische troepentransporten en de trein waarin de legertop zich verplaatste binnen Polen en het voormalige Tjechoslowakije
    Deze peilingen vonden onder meer plaats vanuit kamp holterhoek net buiten Eibergen
    De koude oorlog begon met op te houden in '89 . Maar natuurlijk ging dat niet van de ene op de andere dag. je hebt gelijk als je zegt dat "we" nog niet helemaal van ze af waren: juist door het instabiele karakter van de USSR werd de dreiging er niet minder op. Ik ben er van overtuigd dat we in 1991 nog aan een potentiële ramp ontsnapt zijn dankzij Jeltsin. Als de augustuscoup was geslaagd, had de geschiedenis een ander verloop gekregen
    If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
    Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
    Victory belongs to the most persevering
    pi_74506727
    do 12-11-2009 22:45

Holland Doc op Ned 2: 24h Berlin
    VPRO, 2009

*

Klimmer met op de achtergrond de 'Fernsehturm'

Voor deze Holland Doc is een selectie van 90 minuten gemaakt uit vierentwintig uur materiaal van zeventig Duitse makers. Het laat een dag in het leven van de stad Berlijn zien, twintig jaar na de val van de Muur. Diverse camerateams filmden op 5 september 2008, van 6 uur ’s ochtends tot 6 uur de volgende dag, op verschillende plekken de Berlijners in hun stad. Op deze website vindt u alle vierentwintig uren die opgenomen zijn.

Naast professionele crews kon iedereen die dat wilde op die dag materiaal opnemen voor deze film.

De inwoners van Berlijn vormen het middelpunt van dit bijzondere project. We krijgen een inkijkje in hun dagelijkse leven en zien waar ze van dromen en wat hun mislukkingen en successen zijn. 24hr Berlin dompelt je onder in verschillende leefwerelden: zo zie je niet alleen het mondaine centrum, maar ook de buitenwijken. Oost en West, carrières en alternatieve leefstijlen, migranten en lokale bevolking - 24h Berlin toont een versplinterde, maar levendige stad.

http://www.hollanddoc.nl/(...)leveringen/42621295/

Ook leuk.
    pi_74509346
    top topic.
    Wilde net zoiets soortgelijks maken. Toen eerst maar eens op fok gekeken wat er was..gelukkig.

Nova over de val van de muur:
    http://www.novatv.nl/page(...)intig+jaar+na+de+Val
    ook http://www.novatv.nl/page/detail/nieuws/11207/

en:
    quote:
    Kinderen in de DDR groeiden op in een wereld vol propaganda en leugens. School was er niet voor de ontwikkeling van het individu maar om je te kneden in het collectief. Kritische vragen mochten niet worden gesteld. En wie een carrière wilde, liep al jong achter de vlag van de Partij. Andere Tijden over de hersenspoeling van de Jeugd achter de Muur.
    http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=224&md5=ff9d54194bd489407f8b81ac39dad70f

edit:
    Hier nog een overzicht met programma's: http://www.berlijnforum.nl/berlijnforum/viewtopic.php?f=33&t=1263

+ vanavond Avro Close Up over mode achter de muur.
    woensdag Het uur van de wolf over de beatles en het communisme
    woensdag VPRo's import over konijnen in het niemandsland

Zelf was ik nog geen 3 toen de muur viel. Toch vind ik de herdenking belangrijk en van de beelden van de mensen die de grens mogen oversteken en zo blij zijn, daar kan ik nog kippenvel van krijgen. Ik erger me dan ook rot aan de commentaren dat 'de jongeren en het niet zoveel doet'.

[ Bericht 24% gewijzigd door One_of_the_few op 08-11-2009 16:27:30 ]
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_74512151
    quote:
    Op zondag 8 november 2009 16:05 schreef One_of_the_few het volgende:
    top topic.
    Wilde net zoiets soortgelijks maken. Toen eerst maar eens op fok gekeken wat er was..gelukkig.

Nova over de val van de muur:
    http://www.novatv.nl/page(...)intig+jaar+na+de+Val
    ook http://www.novatv.nl/page/detail/nieuws/11207/

en:
    [..]

http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/serie?serID=224&md5=ff9d54194bd489407f8b81ac39dad70f

edit:
    Hier nog een overzicht met programma's: http://www.berlijnforum.nl/berlijnforum/viewtopic.php?f=33&t=1263

+ vanavond Avro Close Up over mode achter de muur.
    woensdag Het uur van de wolf over de beatles en het communisme
    woensdag VPRo's import over konijnen in het niemandsland

Zelf was ik nog geen 3 toen de muur viel. Toch vind ik de herdenking belangrijk en van de beelden van de mensen die de grens mogen oversteken en zo blij zijn, daar kan ik nog kippenvel van krijgen. Ik erger me dan ook rot aan de commentaren dat 'de jongeren en het niet zoveel doet'.
    Ja hallo, kijk eens 10 posts hierboven....
    dank u
    pi_74512525
    quote:
    Op zondag 8 november 2009 17:23 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Ja hallo, kijk eens 10 posts hierboven....
    dank u
    oeps.
    ik had na de OP vrij snel doorgescrolld.

en jouw post is ook completer en overzichtelijker.
    Kein gewalt! Wir sind das volk!
    Steps taken forwards but sleepwalking back again.
    ''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
    And that is the news.''
    pi_74512943
    geeft niet hoor
    Bij jou is ook meer info te vinden
      zondag 8 november 2009 @ 18:19:50 #25
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_74513823
    Het is ook wel leuk om i.v.m. de Franse en Engelse standpunten destijds even Franse en Engelse (en natuurlijk de Duitse bladen te lezen, bij dezen):

quote:
    French secret files show how 'bitter' Thatcher opposed German reunification

France today revealed secret archives dating from the time of the fall of the Berlin Wall that describe Baroness Thatcher as an "obsessed" and "bitter" leader, deeply opposed the reunification of Germany.

The then British prime minister warned France’s ambassador months before West and East Germany did reunify of a domineering Chancellor Helmut Kohl who “sees himself as the master”, diplomatic notes revealed.

The Elysee Palace unsealed the secret archives to commemorate the 20th anniversary of the Wall coming down on November 9 1989. Confidential briefing notes written by French diplomats in London describe Lady Thatcher’s fear of a united Germany - and her proposal to join forces with Russia to contain the threat.

“Kohl is capable of anything,” Luc de La Barre de Nanteuil, France’s ambassador to Britain, quoted Thatcher as telling him during a dinner with French businessmen at his London residence on March 13, 1990.

“He has become a different man, he does not know himself any more, he sees himself as the master and begins to act like that. You have to see for example how he behaves with (then Soviet leader Mikhail) Gorbachev,” Lady Thatcher reportedly went on.

Nanteuil was struck by the British premier’s bitterness, noting that while she was pleased with the end of communism, she did not express any joy over eastern Europe’s new-found freedom.

“The 1990s begin with euphoria, they risk ending in catastrophe,” said Lady Thatcher, whose anti-European Union stance was later to be instrumental in her forced resignation in December 1990.

France and Britain, western Europe’s two nuclear powers, needed to link up in the face of the “German danger”, but this alone would not be enough, she told Mr Nanteuil. Once Russia was transformed into a free-market democracy, it could act as a necessary counterweight, she said.

While Lady Thatcher’s opposition to German reunification is known, the diplomatic notes cast French President Francois Mitterrand in a more ambivalent light than has previously been thought.

Mr Mitterrand was widely known to have shared Lady Thatcher’s concerns - he has previously been cited as warning her in January 1990 that the Germans were turning “bad” again.

But the diplomatic records also describe his delicate balancing act, as he tried to show Germany he was not fundamentally hostile to its reunification.

At a meeting on November 14 1989, five days after the Berlin Wall came down, French diplomat Francois Scheer told the East German ambassador that the thought of German reunification “did not frighten (Mitterrand) but this did not signify that he would say yes to reunification tomorrow and in any fashion”, according to a report of the encounter.

Archivists presented the notes and letters to reporters with a word of caution, pointing out that diplomats may have been biased while leaders could have tried to manipulate their counterparts.

The full archives from the period will be officially opened on Monday, the 20th anniversary of the fall of the wall.

But even as a partial account, Nanteuil’s report confirmed Lady Thatcher’s increasing isolation as the Iron Lady lost the power to convince others.

“Mrs Thatcher was, as usual, attentive, reflective and combative, but she was basically much more negative than imaginative. She spoke of Germany with a striking anxiety and passion,” Nanteuil wrote.

“She wanted to be right and be right on all points, even when her worry did not suggest any solution. She was, as always, convinced that her instinct was right.”

Bron: Times Online.
    quote:
    La France ouvre ses archives diplomatiques de 1989

Des proches de François Mitterrand redoutent une mise en cause de l'ancien président au regard de l'histoire.

C'est une première : à quelques jours de l'anniversaire de la chute du mur de Berlin, la France va anticiper l'ouverture de ses archives diplomatiques concernant cet événement clé de l'histoire contemporaine. Dès lundi prochain, une quinzaine de kilomètres linéaires de documents conservés à La Courneuve et à Nantes seront accessibles aux chercheurs, grâce à une dérogation ministérielle rendue possible par la loi du 15 juillet 2008. Les archives de la chute du Mur n'auraient normalement pu être consultables qu'en 2014.

L'initiative en revient à Pierre Lellouche, qui, le 22 septembre dernier à Verdun, avait plaidé pour un «nouvel agenda franco-allemand». Parlant de la chute du Mur, celui qui était alors conseiller diplomatique de Jacques Chirac à la Mairie de Paris, avait déploré un «rendez-vous manqué» entre la France et l'Allemagne. Allant plus loin et évoquant le rôle de François Mitterrand, il avait également regretté que l'ex-chef de l'État n'ait alors pas «su accueillir l'Allemagne au moment où elle se libérait du joug soviétique».

Pour certains observateurs, il ne fait guère de doute que le secrétaire d'État aux Affaires européennes a cherché à appuyer là où cela fait mal - mettre en lumière l'attitude notoirement réticente vis-à-vis de la réunification allemande de François Mitterrand - en rendant possible de façon anticipée l'exploitation des archives de la période. D'autant plus qu'en septembre dernier, la publication par les Britanniques d'une sélection de leurs archives avait mis au jour des propos pour le moins salés de l'ex-président socialiste. L'Allemagne risque «de gagner davantage de terrain que Hitler», avait déclaré François Mitterrand à Margaret Thatcher.

Parmi les proches de François Mitterrand, notamment Hubert Védrine et Jacques Attali, on soupçonne fortement une man½uvre pour inculper François Mitterrand au regard de l'histoire. «Oui à l'ouverture des archives, mais une ouverture complète, incluant les archives présidentielles conservées à la Bibliothèque nationale, afin d'avoir une vision d'ensemble qui montrera que, dans l'ensemble, toute cette affaire a été bien gérée», réagit Hubert Védrine.

Selon Pierre Lellouche, «en 1989, 70 % des Français étaient en faveur de la réunification allemande; ils étaient en avance sur leurs dirigeants». «C'était une période dominée par les peurs, ces peurs appartiennent au passé», a-t-il déclaré jeudi, en se félicitant de l'ouverture des archives. Des milliers de télégrammes diplomatiques et de documents vont être mis à la disposition des historiens et permettront de préciser la ligne diplomatique de la France durant ces mois où basculèrent les certitudes.

Le 14 novembre 1989, moins d'une semaine après la chute du Mur, le secrétaire général du Quai d'Orsay François Scheer recevait l'ambassadeur de RDA pour lui exprimer la position française. «Le président a déclaré que la réunification ne lui faisait pas peur», disait-il alors. «Cela ne signifie pas que nous voulons que la réunification se fasse maintenant et n'importe comment. Mais la France ne sera pas un obstacle», ajoutait le diplomate, sur la ligne prônée par de Gaulle depuis 1959 : «La réunification est le destin du peuple allemand.»

Ceci n'excluait pas les préjugés hérités du passé et les craintes d'une remise en cause des frontières orientales de l'Allemagne. «Kohl est capable de tout, il se voit le maître», soulignait Margaret Thatcher, évoquant même le spectre d'un «nouvel Anschluss», lors d'un dîner à l'ambassade de France, au printemps 1990, dont le compte rendu figure dans les archives du Quai d'Orsay.

Bron: Le Figaro.
    quote:
    Das dachten Thatcher & Co. wirklich

Die Mauer fiel, die Deutschen jubelten. Offiziell jubelten auch Briten und Franzosen. Hinter den Kulissen jedoch sträubten sich Margaret Thatcher oder Francois Mitterand mit aller Macht gegen die deutsche Einheit - und ätzten unerbittlich gegen Helmut Kohl.

Es ist der 23. September 1989, noch mehr als einen Monat wird es dauern bis zum Fall der Mauer, doch die Dame ist tief besorgt. Die Ereignisse in der DDR überschlagen sich. Droht da etwa eine Wiedervereinigung? Ein starkes, mächtiges Deutschland in der Mitte Europas? Das muss verhindert werden. Dafür ist die eiserne Lady nach Moskau gereist.

Denn Großbritanniens konservative Premierministerin Margaret Thatcher fürchtet eine Wiedervereinigung Deutschlands wie der Teufel das Weihwasser. Nach außen, für die Presse, muss sie gute Miene machen, aber in Wahrheit findet sie die Vorstellung schrecklich. So schrecklich, dass sie Unterstützung bei einem Kommunisten sucht: Michail Gorbatschow. Der soll helfen, den Prozess zu stoppen.

Sie sitzen in Moskau, sicher wird Tee gereicht, auch Gorbatschows Vertrauter und außenpolitischer Berater Anatolij Tschernjaew ist dabei, macht, wie immer, Notizen. Er horcht auf, als Thatcher auf einmal darum bittet, ihre folgenden Worte nicht aufzuzeichnen. Denn sie sagt, klipp und klar: "Die Wiedervereinigung Deutschlands liegt nicht im Interesse Großbritanniens und Westeuropas. Es mag sich in unseren offiziellen Stellungnahmen anders anhören, aber das muss man nicht weiter ernst nehmen. Wir wollen kein wiedervereintes Deutschland. Es könnte unsere Sicherheit bedrohen."

Gorbatschow hört interessiert zu. Da soll die Sowjetunion dem Westen also helfen, die Deutschen in Schach zu halten. Ausgerechnet die Sowjetunion - die der Westen im Kalten Krieg doch immer als Unterdrücker der DDR gegeißelt hatte.

Bron: Stern, Lees meer….
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')