Hier wat uitgebreider van de verguisde krant.
En hetzelfde zeg ik al veel langer. D66 heeft zijn bestaanrecht aan de PVV te danken anders was het nog steeds 2 keer niks.
quote:
Wilders: D66 heeft alles volstrekt aan ons te danken Jaap Folkerts en Paul Jansen
DEN HAAG - Soms speelt Geert Wilders toneel. Dan doet hij of hij kwaad is, over dingen die door zijn politieke tegenstanders over hem worden gezegd en geschreven. Dan veert hij op, verheft zijn stem en dient zijn opponenten met hapklare brokken van repliek. En schuilt er achter de frons dikwijls een tevreden lachje. Maar vandaag niet.
Vandaag is de PVV-leider echt in alle staten. Eigenlijk de hele week al. Hij voelt zich gepakt: door PvdA-minister Eberhard van der Laan (Integratie), die hem en zijn partij een gevaar voor de rechtsstaat noemt. Door nog een andere PvdA-minister, Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken), die de PVV onder de loep laat nemen door vermeend vooringenomen onderzoekers. En door D66-leider Alexander Pechtold, die het etiket extreemrechts en racist op hem en zijn achterban plakt.
Het zijn oude tactieken, weet Wilders. Links doet pogingen om de PVV te diskwalificeren nu de jonge partij op inhoud onverslaanbaar lijkt. Hij noemt de PvdA "een partij die verschrompelt tot een garnaal", een partij die nog geen begin van een antwoord heeft op de multiculturele samenleving, op integratie. "Ze zijn in paniek. De reflex is nog steeds: ontkennen en verketteren. Van der Laan is daar een exponent van."
Voor D66 ligt dat anders. De club van Pechtold - die vandaag in Breda congresseert - is de tegenpool van de PVV en even succesvol in de peilingen. Volgens de democraten komt dat door hun verstandige politiek en de kwaliteiten van Pechtold. Maar Wilders meent dat die partij alleen door de PVV uit het rijk der politieke doden is opgestaan. "D66 heeft alles volstrekt aan ons te danken."
Pechtold is toch gewoon een goede politicus?
"Ik vind Pechtold een hele gladde politicus."
Hoezo glad?
"Nou, hij is zo'n Teflon-buikspreekpop. Je ziet hem bewegen, hij praat, alsof iemand een hand achter hem heeft die hem beweegt. Ondertussen zegt hij eigenlijk zo weinig. Glad en glibberig. Ik vind D66 echt het ergste wat er is, nog erger dan GroenLinks. En dat zegt heel wat."
Maar waarom is D66 dan zo erg?
"Het is van alles wat. D66 heeft nooit heldere standpunten. Ik heb er helemaal niets mee. Maar Pechtold is succesvol, dat geef ik toe. Dus in die zin is hij geen slechte politicus."
Toch zegt u: ze hebben hun succes aan ons te danken.
"Zonder de PVV had D66 nog op drie zetels gestaan. Ze zijn groot geworden door het verzet tegen ons. Daarom is Pechtold ook altijd haantje de voorste als er kritiek op ons kan worden geleverd. De PVV voedt hem, wij zijn z'n voedsel."
U heeft zich deze week anders ook behoorlijk kunnen profileren door u tegen D66 af te zetten. U noemde Pechtold samen met Van der Laan politieke handlangers van Mohammed Bouyeri, de moordenaar van Theo van Gogh.
"Ik ben niet als eerste naar buiten gegaan om ze een draai om de oren te geven. Zij hebben een keiharde aanval onder de gordel uitgevoerd. Dan is het mijn plicht op te komen voor al die PVV-kiezers."
Heeft u niet onbedoeld meegewerkt aan de grote Pechtold-show, in de aanloop naar zijn partijcongres?
"Luister, er zijn gewoon grenzen. Hij spreekt niet alleen mij aan, maar ook al die mensen die op de PVV stemmen. Als je het gemiddelde van de peilingen neemt, gaat dat om 1,5 tot 2 miljoen mensen. Die krijgen allemaal een snauw voor de kop omdat ze door de ene malloot racist worden genoemd en door de andere malloot een gevaar voor de rechtsstaat. Dan zijn ze wat mij betreft politieke handlangers van Mohammed Bouyeri.
Waarom?
"Omdat ze opnieuw zo'n sfeer creëren. Moet je je voorstellen dat een labiel persoon eerst hoort dat wetenschappers ons in de extreemrechtse hoek drukken, dan een Kamerlid en dan een minister. Dat is nogal wat. Het is ongekend dat een minister zegt dat een politieke tegenstander een gevaar voor de rechtsstaat is. Daardoor ben je medeverantwoordelijk voor een sfeer die kan leiden tot haat en geweld. Wat ze mij verwijten, doen ze zelf."
Het hele interview is te lezen in De Telegraaf van zaterdag.