En hoe denk je het aan te gaan pakken op de o-zo-eerlijke arbeidsmarkt? Je zegt dat je jong bent, maar je bent oud genoeg om hbo of wo te doen. Je wordt klaargestoomd voor de arbeidsmarkt en als je daar niet mee kan dealen kan je inderdaad jezelf uit de genenpoel verwijderen.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:43 schreef Uro het volgende:
Zoals sommigen van jullie wel weten heb ik gisteren een assessment gehad waarvoor ik gezakt ben. Nu ben ik daardoor helemaal in de put geraakt. Ten eerste omdat ik mogelijk mijn studie niet kan afmaken als ik bij de herkansing ook zak en ten tweede omdat mijn zelfbeeld heel erg geschaad is. Ik had gister zelfs last van lichte zelfmoordneigingen na het assessment en ben nu best wel boos en depressief. Eigenlijk werd mij heel hard bevestigd dat ik faal als mens.
Nu ben ik van plan om het hier niet bij te laten zitten en ik ben aan het uitzoeken of dit überhaupt wel mag. Ik vind het nogal onethisch om jonge mensen bloot te stellen aan zoiets heftigs als een assessment dat ook nog eens voorwaardelijk is. Echter weet ik niet waar ik moet beginnen. Een klacht indienen bij de examencommissie heeft wat mij betreft geen zin, want ik wil dat er iets veranderd en dat anderen niet aan deze ellende worden blootgesteld.
Ik zit er heel erg mee omdat ik me gewoon tekort gedaan voel en eigenlijk ook gediscrimineerd. Ik kan er niks aan doen dat ik niet de meest sociale mens ben op deze hele wereld en de school mag mij op die gronden niet beoordelen vind ik.
Ik wil helemaal geen nieuw gesprek. Ik wil dat deze vorm van examinering wordt verwijderd uit de opleiding. Het is was mij betreft veel te confronterend.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:46 schreef Dj_unkie het volgende:
dien een klacht in en eis een nieuw gesprek met een andere assesor (of hoe zoiemand ook mag heten)
Waardevolle bijdrage. En nee, ik ben niet zo onzeker. Niemand kan er tegen als hem (of haar) glashard wordt kenbaar gemaakt dat hij eigenlijk niet geschikt is voor de studie.quote:
Lekker zwart/wit zeg. Zeg je dat ook tegen dislecten en allochtonen?quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:47 schreef P8 het volgende:
[..]
En hoe denk je het aan te gaan pakken op de o-zo-eerlijke arbeidsmarkt? Je zegt dat je jong bent, maar je bent oud genoeg om hbo of wo te doen. Je wordt klaargestoomd voor de arbeidsmarkt en als je daar niet mee kan dealen kan je inderdaad jezelf uit de genenpoel verwijderen.
Je kan ook ballen kweken en een doel nastreven in dit leven. Tegenslagen op de weg naar dit doel kun je niet omheen.
edit: en ja, assessments zijn een legitieme vorm om de capaciteiten van een leerling te toetsen
Dus, jij wil eigenlijk niet horen dat je niet geschikt bent voor een studie, maar jij wil gewoon door tot aan jaar 4 en dat je dan een keer merkt dat de studie niets voor jou is?quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:48 schreef Uro het volgende:
[..]
Ik wil helemaal geen nieuw gesprek. Ik wil dat deze vorm van examinering wordt verwijderd uit de opleiding. Het is was mij betreft veel te confronterend.
[..]
Waardevolle bijdrage. En nee, ik ben niet zo onzeker. Niemand kan er tegen als hem (of haar) glashard wordt kenbaar gemaakt dat hij eigenlijk niet geschikt is voor de studie.
Nou als jij er niet tegen kan dat mensen je confronteren met je eigen gedrag zit je misschien in dat forum beter.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:50 schreef Uro het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om mij zelf. Dus nee geen relatie & psychologie.
Ik vind de studie hartstikke leuk, maar ben gewoon niet zo goed in de omgang met mensen. Moet zoiets je beperken om een studie te doen? Ik vind dat nogal discriminerend. 90% van de studie kan ik gewoon en vind ik leuk. Die resterende 10% moet ik me dan doorheen bijten, maar zo'n assessment kom ik waarschijnlijk niet door, omdat ik niet zomaar kan veranderen.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:50 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dus, jij wil eigenlijk niet horen dat je niet geschikt bent voor een studie, maar jij wil gewoon door tot aan jaar 4 en dat je dan een keer merkt dat de studie niets voor jou is?
sorry maar dat vind ik gewoon gelul. Je moet ook kunnen toelichten waarom je iets "op juist die manier" gedaan hebt. Kan je dat niet dan heb je in mijn ogen je werk gewoon niet goed gedaan of het is jou werk niet. het hoort gewoon bij het HBO/WO onderwijs ter voorbereiding op de "echte wereld".quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:48 schreef Uro het volgende:
[..]
Ik wil helemaal geen nieuw gesprek. Ik wil dat deze vorm van examinering wordt verwijderd uit de opleiding. Het is was mij betreft veel te confronterend.
[..]
Zo zwart/wit is de realiteit niet. Als het nou een studie was voor één specifiek beroep. Maar dat is het niet.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:52 schreef Earry het volgende:
Wat is er nou weer confronterend aan? Als je een tentamen niet haalt, dan krijg je toch dezelfde boodschap? Je behoort gewoon de capaciteiten te bezitten, bezit je die niet -> einde verhaal.
Dus blijkbaar is omgaan met mensen een onderdeel van de studie, anders wordt je er niet op beoordeeld.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:52 schreef Uro het volgende:
[..]
Ik vind de studie hartstikke leuk, maar ben gewoon niet zo goed in de omgang met mensen. Moet zoiets je beperken om een studie te doen? Ik vind dat nogal discriminerend. 90% van de studie kan ik gewoon en vind ik leuk. Die resterende 10% moet ik me dan doorheen bijten, maar zo'n assessment kom ik waarschijnlijk niet door, omdat ik niet zomaar kan veranderen.
Dyslecten hebben extra hulp nodig bij sommige zaken. Dat kunnen ze prima krijgen als ze met een decaan hierover in gesprek gaan. Als jij vermoed dat je een afwijking hebt waardoor jij belemmerd wordt in je studie, dan kun je hier ook hulp voor zoeken. Het verband met allochtonen zie ik niet.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:50 schreef Uro het volgende:
[..]
Lekker zwart/wit zeg. Zeg je dat ook tegen dislecten en allochtonen?
Dan vraag ik me af wat voor opleiding het is?quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:53 schreef Uro het volgende:
[..]
Zo zwart/wit is de realiteit niet. Als het nou een studie was voor één specifiek beroep. Maar dat is het niet.
(TS kan er niet mee omgaan...)quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:48 schreef Uro het volgende:
[..]
[..]
Je krijgt antwoorden die je niet wil horen en loopt dan gelijk weg? Goh, vind je het gek dat je je studie niet haalt...quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:55 schreef Uro het volgende:
Gooi dit topic maar dicht. Hier heb ik ook niks aan. Wat een baggerforum is FOK! toch geworden zeg.
Het is personeel en arbeid, je zult gewoon met mensen om moeten kunnen gaan. Dat kun je leren, tenminste, als je er voor open staat. Maar met een mentaliteit als "ik kan toch niet veranderen" ga je er niet komen.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:53 schreef Uro het volgende:
[..]
Zo zwart/wit is de realiteit niet. Als het nou een studie was voor één specifiek beroep. Maar dat is het niet.
De keuze is aan jou, maar sluit je niet af voor analyses van jouw situatie die jou niet aanstaan. Als de meerderheid een visie heeft die jou niet aanstaat, wat zegt dat dan?quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:55 schreef Uro het volgende:
Gooi dit topic maar dicht. Hier heb ik ook niks aan. Wat een baggerforum is FOK! toch geworden zeg.
Dus toch R&P... Maar serieus; zoals hierboven ook al aangegeven wordt; de gegeven reacties staan je niet aan, dus knijp je er maar tussenuit?quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:55 schreef Uro het volgende:
Ok, maar dan een confronterende vraag.quote:Op vrijdag 6 november 2009 13:48 schreef Uro het volgende:
[..]
[..]
Waardevolle bijdrage. En nee, ik ben niet zo onzeker. Niemand kan er tegen als hem (of haar) glashard wordt kenbaar gemaakt dat hij eigenlijk niet geschikt is voor de studie.
Optie anders: Ik ben iemand die gewoon glashard tegen studenten zegt dat ze beter wat anders kunnen gaan doen...quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:23 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ok, maar dan een confronterende vraag.
Stel: Iemand zit op een studie waar hij echt niet geschikt voor is.
Wat moet er volgens jou gebeuren dan?
Kies uit:Hij/zij moet een aai over zijn/haar bol krijgen Hij/zij moet extra ontzien worden De studie moet aangepast worden De aaname is fout want iedereen is geschikt voor elke studie De aaname is fout want iemand kan zélf uitmaken of hij/zij geschikt is Anders, nl .....
Nog even iets hierover. Het is nogal zwart/wit om te denken dat je een studie gaat doen omdat je zo nodig één specifieke functie/beroep nastreeft. Daar geloof ik niet in en vind ik nogal kortzichtig. Op die manier wordt iedereen bij voorbaat al in een keurslijf gestoken, terwijl ze misschien op latere leeftijd hele andere ideeën en behoeften hebben.quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:10 schreef Deetch het volgende:
Hoe verwacht je trouwens een baan te vinden in jouw vakgebied als je nu als zakt voor een schoolassessment, want ook in een solicitatieprocedure is vaak een van de laatste rondes een assessment en die zijn waarschijnlijk pittiger dan die van je opleiding.
Het ligt er aan wat je verstaat onder "echt niet" ... als iemand op een informaticastudie zit en totaal geen technische aanleg heeft dan is het inderdaad verstandig als die persoon elders zijn heil gaat zoeken. Ik pleit er ook niet voor om studies aan te passen aan het niveau van de studenten.quote:Op vrijdag 6 november 2009 14:23 schreef mgerben het volgende:
[..]
Ok, maar dan een confronterende vraag.
Stel: Iemand zit op een studie waar hij echt niet geschikt voor is.
Wat moet er volgens jou gebeuren dan?
Kies uit:Hij/zij moet een aai over zijn/haar bol krijgen Hij/zij moet extra ontzien worden De studie moet aangepast worden De aaname is fout want iedereen is geschikt voor elke studie De aaname is fout want iemand kan zélf uitmaken of hij/zij geschikt is Anders, nl .....
Een HBO opleiding leidt gewoonlijk op tot een specifiek beroep dus zal je ook op basis van de beroepseisen beoordeeld worden.quote:Op zondag 8 november 2009 16:06 schreef Uro het volgende:
[..]
Nog even iets hierover. Het is nogal zwart/wit om te denken dat je een studie gaat doen omdat je zo nodig één specifieke functie/beroep nastreeft. Daar geloof ik niet in en vind ik nogal kortzichtig. Op die manier wordt iedereen bij voorbaat al in een keurslijf gestoken, terwijl ze misschien op latere leeftijd hele andere ideeën en behoeften hebben.
Beetje mosterd na de maaltijd maargoed. Ik moest een gesprek voeren met een acteur in een werkgerelateerde situatie. En men vond dat ik te "belerend" was. Dat kwam alleen maar doordat ik wat woorden hardop dacht. Het is best moeilijk om zonder deugelijke training een gesprek te voeren waarin je op zowel het inhouds- als het betrekkingniveau moet letten.quote:
Ja daar ben ik inmiddels ook achter. Misschien was het toch verstandiger geweest om naar de universiteit te gaan.quote:Op zondag 8 november 2009 16:14 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Een HBO opleiding leidt gewoonlijk op tot een specifiek beroep dus zal je ook op basis van de beroepseisen beoordeeld worden.
In welk jaar zit je?quote:Op zondag 8 november 2009 16:15 schreef Uro het volgende:
[..]
Ja daar ben ik inmiddels ook achter. Misschien was het toch verstandiger geweest om naar de universiteit te gaan.Maarja ik ben lui.
quote:Op zondag 8 november 2009 16:38 schreef Panzerknacker666 het volgende:
je hebt zelfmoordneigingen na het falen van 1 gesprek? dude.
Het zijn niet mijn woorden.quote:
Ook niet die van mij. (Het was mijn andere persoonlijkheid).quote:Op zondag 8 november 2009 18:28 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Het zijn niet mijn woorden.
quote:Op zondag 8 november 2009 19:11 schreef Uro het volgende:
Ook niet die van mij. (Het was mijn andere persoonlijkheid).
Doe gewoon je ding.quote:Op zondag 8 november 2009 20:04 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Ik heb morgen een assessment... dacht dat het gewoon een mondeling was... kan iemand dit even toelichten voordat ik vannacht nachtmerries heb na aanleiding van dit topic?
Het is gewoon een soort mondeling ja, je moet het meer zien als een rollenspel, (bij ons was het zo dat de docent zeg maar de klant is). Ik zou zeggen dat je gewoon goed in je rol moet zitten.quote:Op zondag 8 november 2009 20:04 schreef LilDutchPrincess het volgende:
Ik heb morgen een assessment... dacht dat het gewoon een mondeling was... kan iemand dit even toelichten voordat ik vannacht nachtmerries heb na aanleiding van dit topic?
Ah dankje knacker... ik zie het morgen wel... ben benieuwdquote:Op zondag 8 november 2009 21:41 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Het is gewoon een soort mondeling ja, je moet het meer zien als een rollenspel, (bij ons was het zo dat de docent zeg maar de klant is). Ik zou zeggen dat je gewoon goed in je rol moet zitten.
Om het iets persoonlijker te trekken: Stel nou dat jij niet geschikt bent voor de opleiding waar je op zit.quote:Op zondag 8 november 2009 16:08 schreef Uro het volgende:
[..]
Het ligt er aan wat je verstaat onder "echt niet" ... als iemand op een informaticastudie zit en totaal geen technische aanleg heeft dan is het inderdaad verstandig als die persoon elders zijn heil gaat zoeken. Ik pleit er ook niet voor om studies aan te passen aan het niveau van de studenten.
Nouja. Dat moet ik dan ietsjes nuanceren. Ik vind gewoon dat zo'n assessment veel te confronterend werkt en dat het belachelijk is dat mijn hele studie er vanaf hangt.quote:Op zondag 8 november 2009 22:15 schreef mgerben het volgende:
[..]
Om het iets persoonlijker te trekken: Stel nou dat jij niet geschikt bent voor de opleiding waar je op zit.
En dat blijkt uit zo'n assesment.
Dat is uiterst confronterend, maar is dat dan het de fout van het assesment?
Jouw OP leest namelijk als 'ik heb het recht om niet geconfronteerd te worden met dingen die ik niet wil weten'.
Maar wat is er mis met confrontatie? En heel simpel gesteld hangt toch van elk vak/tentamen/mondeling je studie af? Als je iets niet haalt kan je al niet afstuderen.quote:Op maandag 9 november 2009 11:44 schreef Uro het volgende:
[..]
Nouja. Dat moet ik dan ietsjes nuanceren. Ik vind gewoon dat zo'n assessment veel te confronterend werkt en dat het belachelijk is dat mijn hele studie er vanaf hangt.
Er zit nogal een groot verschil tussen zakken voor je tentamen (omdat je niet goed geleerd hebt) of zakken voor een assessment omdat het gewoon niet in je systeem zit. De benodigde vaardigheden voor zo'n assessment leer je niet even aan. Je kunt je er eigenlijk niet goed op voorbereiden naar mijn idee. Dat maakt het juist zo oneerlijk. Als ze het nou als ontwikkelinginstrument zouden toepassen, maar het ze hebben er een voorwaardelijkheid van gemaakt. Het voelt een beetje aan alsof je rijexamen moet doen, zonder dat je eigenlijk weet hoe je moet autorijden.quote:Op maandag 9 november 2009 11:49 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Maar wat is er mis met confrontatie? En heel simpel gesteld hangt toch van elk vak/tentamen/mondeling je studie af? Als je iets niet haalt kan je al niet afstuderen.
Maar, ik neem aan dat zo'n assessment een beetje een samenvatting is van vaardigheden die je moet hebben voor je opleiding? Als je daar dan niet aan kan voldoen heb je inderdaad een probleem.quote:Op maandag 9 november 2009 11:59 schreef Uro het volgende:
[..]
Er zit nogal een groot verschil tussen zakken voor je tentamen (omdat je niet goed geleerd hebt) of zakken voor een assessment omdat het gewoon niet in je systeem zit. De benodigde vaardigheden voor zo'n assessment leer je niet even aan. Je kunt je er eigenlijk niet goed op voorbereiden naar mijn idee. Dat maakt het juist zo oneerlijk. Als ze het nou als ontwikkelinginstrument zouden toepassen, maar het ze hebben er een voorwaardelijkheid van gemaakt. Het voelt een beetje aan alsof je rijexamen moet doen, zonder dat je eigenlijk weet hoe je moet autorijden.
Ow. Dus jij gaat naar school om dingen te leren die je al kunt?quote:Op maandag 9 november 2009 12:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Maar, ik neem aan dat zo'n assessment een beetje een samenvatting is van vaardigheden die je moet hebben voor je opleiding? Als je daar dan niet aan kan voldoen heb je inderdaad een probleem.
Je zit in het derde jaar, ik mag hopen dat je wat hebt opgestoken in die 3 jaar?quote:Op maandag 9 november 2009 12:05 schreef Uro het volgende:
[..]
Ow. Dus jij gaat naar school om dingen te leren die je al kunt?
Natuurlijk heb ik wel iets opgestoken. Maar feit is wel dat ik nou niet bepaald de kans heb gekregen om dit soort vaardigheden te oefenen en ontwikkelen. Krijg soms een beetje het gevoel alsof we (lees: studenten) een last voor de school zijn en er zo snel mogelijk er doorheen geperst moeten worden, zodat ze hun geld kunnen krijgen.quote:Op maandag 9 november 2009 12:05 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Je zit in het derde jaar, ik mag hopen dat je wat hebt opgestoken in die 3 jaar?
Welke vaardigheden moet je hebben? Zijn die in lijn met de verwachtingen van je studie? In andere woorden had je kunnen verwachten dat je zulke vaardigheden enigszins moest hebben?quote:Op maandag 9 november 2009 12:13 schreef Uro het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik wel iets opgestoken. Maar feit is wel dat ik nou niet bepaald de kans heb gekregen om dit soort vaardigheden te oefenen en ontwikkelen. Krijg soms een beetje het gevoel alsof we (lees: studenten) een last voor de school zijn en er zo snel mogelijk er doorheen geperst moeten worden, zodat ze hun geld kunnen krijgen.
Wat een moeilijke vragen allemaal zeg.quote:Op maandag 9 november 2009 12:19 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Welke vaardigheden moet je hebben? Zijn die in lijn met de verwachtingen van je studie? In andere woorden had je kunnen verwachten dat je zulke vaardigheden enigszins moest hebben?
En ben je gelijk niet meer staat om deze opleiding te halen?
Toevallig zit mijn vriendin in het 2e jaar van P&A en zij krijgt wel degelijk allemaal trainingen om communicatief vaardig te worden mbt personeelsgesprekken etc. De specifieke namen zijn mij even ontschoten.quote:Op maandag 9 november 2009 12:13 schreef Uro het volgende:
[..]
Natuurlijk heb ik wel iets opgestoken. Maar feit is wel dat ik nou niet bepaald de kans heb gekregen om dit soort vaardigheden te oefenen en ontwikkelen. Krijg soms een beetje het gevoel alsof we (lees: studenten) een last voor de school zijn en er zo snel mogelijk er doorheen geperst moeten worden, zodat ze hun geld kunnen krijgen.
Hoeveel procent van de studenten heeft het niet gehaald?quote:Op maandag 9 november 2009 12:23 schreef Uro het volgende:
[..]
Wat een moeilijke vragen allemaal zeg.
Nouja het gaat met name om gesprekvaardigheid en empatisch vermogen enzo. Natuurlijk had ik het kunnen verwachten, maar dat neemt niet weg dat de school zijn verantwoordelijkheid heeft met betrekking tot de voorbereiding er naartoe. En ik heb het idee dat ze daarin gewoon tekort zijn geschoten.
En als ik mijn herkansing haal dan is het allemaal niet zo'n probleem. Ik weet wel dat ik niet verder kan als dit niet haal, want dan mag ik niet op stage volgens de school.
Het gaat je er dus niet om dat het een assessment was of dat je gezakt bent maar dat de school onvoldoende heeft aangegeven wat de doelen/normen zijn en jou hierin onvoldoende heeft onderwezen?quote:Op maandag 9 november 2009 12:23 schreef Uro het volgende:
Nouja het gaat met name om gesprekvaardigheid en empatisch vermogen enzo. Natuurlijk had ik het kunnen verwachten, maar dat neemt niet weg dat de school zijn verantwoordelijkheid heeft met betrekking tot de voorbereiding er naartoe. En ik heb het idee dat ze daarin gewoon tekort zijn geschoten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |