http://www.nos.nl/nosjour(...)enrechtertesoft.htmlquote:Nederlanders vinden rechter te soft 5-11-09
85 procent van de Nederlanders vindt dat misdadigers te licht gestraft worden. Ook vinden ze de rechters vaak te soft. Dat blijkt uit een enquête die de Raad voor de Rechtspraak heeft laten houden.
De ondervraagden vinden dat er te lage straffen worden opgelegd, omdat de wet niet streng genoeg is. Veel mensen vinden ook dat de rechters hun beslissingen beter aan de bevolking moeten uitleggen.
Toch is het vertrouwen in de rechtspraak groot in vergelijking met andere landen, concludeert de raad. Een kleine 30 procent van de Nederlanders heeft veel vertrouwen in de rechter; zo'n 45 procent heeft een neutrale houding over de rechtspraak.
http://www.nu.nl/binnenla(...)echters-te-soft.htmlquote:Nederlanders vinden rechters 'te soft'
Uitgegeven: 5 november 2009 10:57
Laatst gewijzigd: 5 november 2009 11:37
DEN HAAG - Misdadigers worden te licht gestraft. Dat vindt 85 procent van de Nederlanders, meldt de Raad voor de Rechtspraak donderdag.
De instantie heeft onderzoeksbureau Research voor Beleid een bevolkingsenquête over de rechtspraak laten uitvoeren.
De ondervraagde burgers stellen dat er 'te lage straffen' worden opgelegd, omdat de geldende wetten niet streng genoeg zijn en de rechters ''te soft'' zijn.
Uitleg
Vier van de vijf Nederlanders vinden ook dat rechters hun beslissingen beter moeten uitleggen aan de samenleving.
Toch is het vertrouwen in de Nederlandse rechtspraak relatief groot in vergelijking met andere landen, concludeert de Raad voor de Rechtspraak op basis van de resultaten van de enquête.
Vertrouwen
''27 Procent van de Nederlanders heeft veel vertrouwen in de rechter. Het aantal Nederlanders met een neutrale houding over de rechtspraak is 43 procent.''
Voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak, Erik van den Emster, verwacht dat enkele recente incidenten in de rechtspraak zoals vastgestelde rechterlijke dwalingen en ''de negatieve media-aandacht daarover'' geen blijvende negatieve invloed zal hebben op het vertrouwen in de rechtspraak.
Kritiek
''Maar wij trekken ons de kritiek wel degelijk aan'', benadrukt Van den Emster. ''Rechters moeten uitleggen, uitleggen en nog eens uitleggen. Dat doen we via de media en via de internetsite rechtspraak.nl.''
De voorzitter wijst ook op de open dag van de rechtbanken. Die wordt op zaterdag 7 november gehouden. Alle negentien rechtbanken en vijf gerechtshoven in het land openen dan hun deuren.
Mensen kunnen daar zelf kijken hoe het er in de rechtszaal aan toe gaat. Verder kunnen ze in een informele sfeer vragen stellen aan rechters, laat de Raad voor de Rechtspraak weten.
© ANP
http://www.volkskrant.nl/(...)den_rechters_te_softquote:Nederlanders vinden rechters ‘te soft'
ANP
Gepubliceerd op 05 november 2009 11:19, bijgewerkt op 5 november 2009 11:38
DEN HAAG -
Misdadigers worden te licht gestraft. Dat vindt 85 procent van de Nederlanders, meldt de Raad voor de Rechtspraak donderdag.
De instantie heeft onderzoeksbureau Research voor Beleid een bevolkingsenquête over de rechtspraak laten uitvoeren.
De ondervraagde burgers stellen dat er ‘te lage straffen’ worden opgelegd, omdat de geldende wetten niet streng genoeg zijn en de rechters ‘te soft’ zijn. Vier van de vijf Nederlanders vinden ook dat rechters hun beslissingen beter moeten uitleggen aan de samenleving.
Vertrouwen
Toch is het vertrouwen in de Nederlandse rechtspraak relatief groot in vergelijking met andere landen, concludeert de Raad voor de Rechtspraak op basis van de resultaten van de enquête. ‘27 Procent van de Nederlanders heeft veel vertrouwen in de rechter. Het aantal Nederlanders met een neutrale houding over de rechtspraak is 43 procent.’
Uitleggen
Voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak, Erik van den Emster, verwacht dat enkele recente incidenten in de rechtspraak zoals vastgestelde rechterlijke dwalingen en ‘de negatieve media-aandacht daarover’ geen blijvende negatieve invloed zal hebben op het vertrouwen in de rechtspraak. ‘Maar wij trekken ons de kritiek wel degelijk aan’, benadrukt Van den Emster. ‘Rechters moeten uitleggen, uitleggen en nog eens uitleggen. Dat doen we via de media en via de internetsite rechtspraak.nl.’
De voorzitter wijst ook op de open dag van de rechtbanken. Die wordt op zaterdag 7 november gehouden. Alle negentien rechtbanken en vijf gerechtshoven in het land openen dan hun deuren. Mensen kunnen daar zelf kijken hoe het er in de rechtszaal aan toe gaat. Verder kunnen ze in een informele sfeer vragen stellen aan rechters, laat de Raad voor de Rechtspraak weten.
Maar het is in mijn ogen niet goed dat burgers het niet meer kunnen volgen. Het moet dan op zijn minst inzichtelijker worden gemaakt. En dan nog lijkt mij wel de vraag of iedereen het dan eens is met de schijnbaar lage straffen.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:01 schreef Zith het volgende:
Studies hebben ook aangetoond dat wanneer burgers evenveel informatie over de zaak te weten komen als de rechter zelf, dat ze dan ongeveer even streng zijn in hun straffen.
Wat de burger die zelf bijna niets weet van zaken vindt boet me eigenlijk niets.
Dat is dan weer wel een goed punt, dit heeft trouwens niets te maken met straffenquote:Op donderdag 5 november 2009 14:04 schreef Disana het volgende:
[..]
Maar het is in mijn ogen niet goed dat burgers het niet meer kunnen volgen. Het moet dan op zijn minst inzichtelijker worden gemaakt.
Dat moet men dan maar weer opnieuw bestuderen, en dan moet men zich afvragen hoezeer de wil van de burger van belang is voor ons jurudisch systeem en hoe belangrijk wetenschappelijke studies erover zijn.quote:En dan nog lijkt mij wel de vraag of iedereen het dan eens is met de schijnbaar lage straffen.
Er zal toch iets moeten veranderen. 85% is écht heel veel, dat gaat niet meer om een paar ontevreden mensen.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:08 schreef Zith het volgende:
[..]
Dat is dan weer wel een goed punt, dit heeft trouwens niets te maken met straffen![]()
[..]
Dat moet men dan maar weer opnieuw bestuderen, en dan moet men zich afvragen hoezeer de wil van de burger van belang is voor ons jurudisch systeem en hoe belangrijk wetenschappelijke studies erover zijn.
appels en peren.quote:Op donderdag 5 november 2009 14:21 schreef reem het volgende:
Dezelde mensen die pleiten voor hogere straffen klagen steen en been als ze een boete krijgen voor een paar kilometer te hard rijden. Law & Order (maar alleen voor de rest v/d samenleving - niet voor mij).
Je kunt met een beetje goede wil wel een grens trekken tussen overtredingen die niemand hebben geschaad en misdaden die wel mensen hebben geschaad. Ik vind het niet vreemd dat mensen bij die laatste verbaasd zijn over de lage strafmaat.quote:
Dit artikel gaat meer over het vóórkomen van criminaliteit dan over strafmaten. Wat ik eruit haal:quote:Op donderdag 5 november 2009 15:28 schreef reem het volgende:
OK, geaccepteerd.
Dan vraag ik mij echter wel af of die perceptie van de lage strafmaat die in Nederland wordt toegepast, wel terecht is. Voor zover ik begreep was NL vroeger wel een land waar uitzonderlijk lage straffen werden toegepast. Vandaag de dag is daar volgens mij nauwelijks sprake meer van (in Europees perspectief), volgens onderzoek van het Wetenschappelijk Ondezoeks- en Documentatiecentrum van het Ministerie van Justitie. Natuurlijk, het is een onderzoek van het Ministerie zelf, maar dat doet denk ik minder ter zake omdat het om een vergelijking in Europees perspectief gaat.
Onderzoek: http://www.wodc.nl/images/ob189_Hoofdstuk%208_tcm44-57091.pdf (Hoofdstuk 8 gaat over vergelijking in Europees perspectief).
Ik denk dat mensen in Nederland vooral de perceptie hebben dat er (te) laag gestraft wordt, maar dat dit weinig met de werkelijkheid te maken heeft..
We horen vaak ook maar het halve verhaal waarop de uitsrpaak van de rechter gebaseerd is, dat komt door de schreeuwmedia die we tegenwoordig hebben welke niet meer het hele verhaal willen/kunnen vertellen maar er een simpistisch plaatje van maken waardoor elke nuance verloren gaat. En zonder die nuance kunnen we als burgers totaal niet oordelen of er nu wel of niet te licht gestraft wordt. Alleen denkt ieder burger tegenwoordig over alles te moeten mee schreeuwen tijden de bitterballen, dit doordat we nu al een jaar of 10 van die scheeuwers als fortuijn en nu wilders hebben die wel schreeuwen maar in principe nog niet zelf ooit iets geregeld hebben.quote:Op donderdag 5 november 2009 15:46 schreef Disana het volgende:
Je hoort vaak dat men dat een softe en te lage bestraffing is in verhouding tot het delict dat is gepleegd.
ja leuk, ipv dat de schuldigen dan iets voor de maatschappij doen (schoonmaken ofzo) zitten ze in hun kamer...quote:
Ja daar moet ik je helemaal gelijk in geven. Tegelijkertijd kan het er bij mij moeilijk in dat 85% van de Nederlanders zich hierdoor laat leiden.quote:Op donderdag 5 november 2009 15:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We horen vaak ook maar het halve verhaal waarop de uitsrpaak van de rechter gebaseerd is, dat komt door de schreeuwmedia die we tegenwoordig hebben welke niet meer het hele verhaal willen/kunnen vertellen maar er een simpistisch plaatje van maken waardoor elke nuance verloren gaat. En zonder die nuance kunnen we als burgers totaal niet oordelen of er nu wel of niet te licht gestraft wordt. Alleen denkt ieder burger tegenwoordig over alles te moeten mee schreeuwen tijden de bitterballen, dit doordat we nu al een jaar of 10 van die scheeuwers als fortuijn en nu wilders hebben die wel schreeuwen maar in principe nog niet zelf ooit iets geregeld hebben.
Ik ben niet tegen taakstraffen, zeker niet voor jongeren. Maar je leest soms over misdrijven die wel iets meer dan dat verdienen.quote:
het is ook nooit goed he...quote:Op donderdag 5 november 2009 15:59 schreef Zith het volgende:
[..]
ja leuk, ipv dat de schuldigen dan iets voor de maatschappij doen (schoonmaken ofzo) zitten ze in hun kamer...
Alles is goed, zolang het woordje PVV er maar niet in voorkomt want dan zijn ze er principieel tegen.quote:
Vind jij 85% niet heel veel. Als er 65% had gestaan had ik het bericht niet gepost.quote:Op donderdag 5 november 2009 17:15 schreef Sjaakz het volgende:
Enquetes... Mensen zonder kennis vragen naar hun mening levert altijd leuke resultaten op.
85% is waarschijnlijk net het percentage plebs in een land.quote:Op donderdag 5 november 2009 17:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Vind jij 85% niet heel veel. Als er 65% had gestaan had ik het bericht niet gepost.
Nee, dat vind ik niet erg veel. Dit is toch gewoon de heersende opvatting? Dat is allang bekend. Ook is allang bekend dat wanneer je mensen achtergrondinformatie geeft over specifieke zaken, ze doorgaans veel dichter bij het oordeel van de rechter uitkomen.quote:Op donderdag 5 november 2009 17:19 schreef Disana het volgende:
[..]
Vind jij 85% niet heel veel. Als er 65% had gestaan had ik het bericht niet gepost.
volkert van der g loopt straks vrij rond. als een schietschijf, dat dan weer wel.quote:Op donderdag 5 november 2009 18:50 schreef x__Cheryl het volgende:
De straffen hier in nederland zijn gewoon té laag!
Ook zijn ze oneerlijk verdeeld.
Neem nou de moord op Theo van Gogh.. Volkert van de G krijgt levenslang daarvoor! maar iemand die een kind verkracht en op gruwelijke wijze om het leven brengt krijgt minimaal 20 jaar.
Waarom?
Omdat Theo van Gogh bekend was?
OEPS! :$ haal Theo en Pim door mekaar geloof ik neem me niet kwalijk ik bedoel dat dusquote:Op donderdag 5 november 2009 18:52 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
volkert van der g loopt straks vrij rond. als een schietschijf, dat dan weer wel.
mohamed b. kreeg levenslang vanwege de moord op theo.
daarnaast krijgt iemand die een kind op gruwelijke wijze ombrengt wel iets minder dan minimaal 20 jaar. maar goed.
ja maar dan nog klopt er echt niks van je hele verhaaltje. je haalt namelijk niet alleen ook de daders door elkaar, maar ook nog eens hun strafmaat en daarnaast krijgt iemand die een kind gruwelijk vermoordt niet minimaal 20 jaar.quote:Op donderdag 5 november 2009 18:55 schreef x__Cheryl het volgende:
[..]
OEPS! :$ haal Theo en Pim door mekaar geloof ik neem me niet kwalijk ik bedoel dat dus
Was ook een foutje tis maximaal 18 / 20 jaar en dan vaak ook straf vermindering.quote:Op donderdag 5 november 2009 18:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja maar dan nog klopt er echt niks van je hele verhaaltje. je haalt namelijk niet alleen ook de daders door elkaar, maar ook nog eens hun strafmaat en daarnaast krijgt iemand die een kind gruwelijk vermoordt niet minimaal 20 jaar.
Ik dacht dat het de heersende opvatting onder bepaalde groepen was, zoals mensen die in achterstandswijken wonen en mensen die in het algemeen ontevreden zijn en dit afwentelen op anderen. Maar bij 85% zit er flink veel hoogopgeleid en in welstand verkerend.quote:Op donderdag 5 november 2009 17:23 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik niet erg veel. Dit is toch gewoon de heersende opvatting? Dat is allang bekend. Ook is allang bekend dat wanneer je mensen achtergrondinformatie geeft over specifieke zaken, ze doorgaans veel dichter bij het oordeel van de rechter uitkomen.
lol. ok moppie. 1/3 strafvermindering bij goed gedrag.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:00 schreef x__Cheryl het volgende:
[..]
Was ook een foutje tis maximaal 18 / 20 jaar en dan vaak ook straf vermindering.
te dom of gewoon niet 'extreem-links' genoeg?quote:Op donderdag 5 november 2009 19:00 schreef reem het volgende:
Volkert van der G. wordt dadelijk geen schietschijf denk ik hoor. Extreem-rechts in Nederland is denk ik nog te dom om met hem af te rekenen.
quote:Op donderdag 5 november 2009 19:06 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
lol. ok moppie. 1/3 strafvermindering bij goed gedrag.
maar ik neem aan dat je inziet dat als iemand 8 jaar voor gruwelijke kindermoord krijgt en daarnaast tbs, hij zijn hele leven lang vastgehouden kan worden door justitie. 'ter beschikking stelling' heet dat dus letterlijk.
ok, er ontsnappen soms een paar na wat 'slordigheidjes'. of een psycholoog is om de tuin geleid en laat hem of haar gaan. maar geloof me, het merendeel is zo lang opgesloten dat ze er ooit als platgespoten kasplantjes uitkomen, of een natuurlijke dood sterven.
Lijkt me onwaarschijnlijk. Deze wetenschap is (minstens) zo oud als de weg naar Rome...quote:Op donderdag 5 november 2009 19:05 schreef Disana het volgende:
Al kan ik er nu niets over vinden, ook ik heb wel eens gehoord dat mensen milder zijn als ze achtergrondinformatie krijgen. Maar naar ik me meen te herinneren is dit een conclusie van alweer een paar jaar oud; het kan inmiddels wel anders zijn.
quote:1668. Onbekend maakt onbemind,
d.w.z. wien of wat men niet kent, heeft men niet lief; daar houdt men niet van. Vgl. in de middeleeuwen: Onkinne (of onconde) maect onminne; onkinscap maeckt onminscap (Tijdschrift XXI, 203; 204); Con. Somme, bl. 328: Watmen niet en bekent, dat en wort ghehaet noch begheert; Sartorius I, 3, 22: Onbekent maeckt onbemint; Hooft, Ged. II, 11: Onkunde maakt onmin; Huygens, Korenbloemen I, 379: Onkennis maeckt onminn; De Brune, Bank. II, 293: Onkennisse maeckt onminne; Brederoo, Poëm. 49: Onkun maakt onmin; Harrebomée, III, 305 b; Ndl. Wdb. X, 967; Villiers, 88; lat. ignoti nulla cupido (Ovidius). In Zuid-Nederland: de onbekende maakt den onbeminde of onbekend is onbemind (zie Antw. Idiot. 1925); hd. unbekannt, unbeliebt; eng. unknown, unloved (or unkissed).
en wat doe je als een vrouw een man verkacht?quote:Op donderdag 5 november 2009 19:08 schreef x__Cheryl het volgende:
[..]
Je hebt zeker geen leven als kinder moordenaar... maar snap je wel wat ik bedoel? de straffen moeten gewoon hoger.
Als je iemand heb verkracht gewoon castreren ofso
Klit eraf?quote:Op donderdag 5 november 2009 19:09 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
en wat doe je als een vrouw een man verkacht?
Hahaha, de wil zal er ongetwijfeld zijn, maar dat blijft toch tekenend voor het verschil tussen extreem-links en extreem-rechts: allebei verderfelijke ideologieën, maar bij extreem-links ligt het IQ een stuk hoger.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:07 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
te dom of gewoon niet 'extreem-links' genoeg?
Laat ik nou mijn hele leven gedacht hebben dat dat over 'vreemdelingen' gingquote:Op donderdag 5 november 2009 19:08 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Lijkt me onwaarschijnlijk. Deze wetenschap is (minstens) zo oud als de weg naar Rome...
[..]
Oh, ik wel hoor.quote:Op donderdag 5 november 2009 16:01 schreef Disana het volgende:
[..]
Ja daar moet ik je helemaal gelijk in geven. Tegelijkertijd kan het er bij mij moeilijk in dat 85% van de Nederlanders zich hierdoor laat leiden.
Daar is het inderdaad ook prima van toepassing.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:10 schreef Disana het volgende:
[..]
Laat ik nou mijn hele leven gedacht hebben dat dat over 'vreemdelingen' ging
Preciezer: over buitenlanders. Ik verklaar er nota bene ook een deel van de stemmen op Wilders mee.
Gelezen, bedankt voor de link.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:13 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Oh, ik wel hoor.
Een onderzoek wat ongeveer een jaar geleden uitgegeven is (uitgevoerd door o.a. Ybo Buruma), wat aangeeft dat Nederland al harder straft dan een gemiddeld land, meer jaren celstraf geeft voor vergelijkbare zaken dan zelfs Texas (daar kom je na 10% van je tijd vrij) lijkt bij de gemiddelde persoon niet te blijven hangen.
Ook is al eerder gebleken dat als je 'leken' een tijdje mee laat draaien met rechtszaken, ze ongeveer even hard of zachter straffen dan rechters.
Maar, goed, die 'leken' hebben dan ook het dossier gelezen en moeten hun oordeel motiveren. Dat zijn veel te moeilijke woorden voor de gemiddelde Nederlander.
De gemiddelde Nederlander heeft misschien wel een mening over meerdere dingen, en hooguit 20 woorden erover gelezen, maar heeft absoluut geen affiniteit en daarmee een serieus oordeel met de meeste zaken.
Werkelijk waar, ik ben het hele populaire gehuil en gezeik op 'te lage straffen!' toch behoorlijk zat aan het worden. De reden dat ik denk dat zoveel mensen denken dat er te zacht gestraft worden, is over de hoeveelheid 'schande!' die er geroepen wordt als een rechter een oordeel velt in een zaak. O.a. maar voornamelijk door populistische politici.
afgezien van je hautaine toontje wil ik hier wel wat vragen stellen. bedoel je texas van de dodencel texas? en welke delictplegers hoeven maar 10% van hun straf uitzitten. jochies die weed roken? iemand die 10 foutparkeer bonnen heeft verzameld? niet te vergelijken dus met nederland.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:13 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Oh, ik wel hoor.
Een onderzoek wat ongeveer een jaar geleden uitgegeven is (uitgevoerd door o.a. Ybo Buruma), wat aangeeft dat Nederland al harder straft dan een gemiddeld land, meer jaren celstraf geeft voor vergelijkbare zaken dan zelfs Texas (daar kom je na 10% van je tijd vrij) lijkt bij de gemiddelde persoon niet te hangen.
Ook is al eerder gebleken dat als je 'leken' een tijdje mee laat draaien met rechtszaken, ze ongeveer even hard of zachter straffen dan rechters.
Maar, goed, die 'leken' hebben dan ook het dossier gelezen en moeten hun oordeel motiveren. Dat zijn veel te moeilijke woorden voor de gemiddelde Nederlander.
De gemiddelde Nederland heeft misschien wel een mening over meerdere dingen, en hooguit 20 woorden erover gelezen, maar heeft absoluut geen affiniteit en daarmee een serieus oordeel met de meeste zaken.
Je kunt ook het linkje in de post aanklikken, daar staat het allemaal vermeld. Dat ga ik niet herhalen hier.quote:Op donderdag 5 november 2009 19:21 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
afgezien van je hautaine toontje wil ik hier wel wat vragen stellen. bedoel je texas van de dodencel texas? en welke delictplegers hoeven maar 10% van hun straf uitzitten. jochies die weed roken? iemand die 10 foutparkeer bonnen heeft verzameld? niet te vergelijken dus met nederland.
Het doel van het mee laten draaien van leken was om te onderzoeken of de gemiddelde burger even hard straft als de Nederlandse rechter. Dat bleek het geval te zijn. Er was geen sprake van lekenrechtspraak of juryrechtspraak, iets waar ook ik fel tegen ben.quote:en dat 'leken' laten meedraaien is voor mij juist een punt waar ik de rechtstaat hekel. ze zijn te emotioneel naar de dader toe en te hard naar de slachtoffers/nabestaanden. doe mij maar feitelijke rechtspraak.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |