Aan wat?quote:Op woensdag 4 november 2009 22:22 schreef eigenaar het volgende:
Ik zou hier een slaatje uit plaan en die tijd nuttig besteden aan bijvoorbeeld huiswerk.
quote:Op woensdag 4 november 2009 22:20 schreef electronique het volgende:
bij ons moet je dat al na 1 keer
quote:Op woensdag 4 november 2009 22:22 schreef Yi-Long het volgende:
Je school houdt er nu eenmaal van om jouw tijd te verdoen. Welkom in het NLse onderwijssysteem.
Zeer triest idd.
Dit is herkenbaar. Op schoolleeftijd heeft een puber namelijk een volkomen afiwijkend bioritme, vergeleken met de tijden dat je geacht wordt op school te zijn. Ik moest ook altijd 8.10 en dat was echt veeeeel te vroeg.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:21 schreef -.- het volgende:
En door het vroege opstaan kom je weer slaap tekort, waardoor je je de volgende dag verslaapt en nog een keer te laat komt. Een vicieuze cirkel die averechts werkt.
TS weet niet wat werken is en heeft moeite om optijd te komen als hij om kwart voor 9 in de les moet zittenquote:Op woensdag 4 november 2009 22:19 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
Niet zeuren, ik moet elke dag om 7 uur beginnen
quote:Op woensdag 4 november 2009 22:20 schreef Bluurgh het volgende:
Dan ga je toch lekker niet?
Waarom zouden ze dat niet doen.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:26 schreef Biskwie het volgende:
[..]
TS weet niet wat werken is en heeft moeite om optijd te komen als hij om kwart voor 9 in de les moet zitten![]()
ps. bij ons op kantoor hebben we flexibele urenje mag beginnen tussen half 8 en 9 uur
edit: en dan nog zijn er collega's die om kwart over 9 komen aankakken![]()
quote:
Uitleg? Tevens, wat voor school doe je, hoe vaak ben je blijven zitten, etcetera?quote:Op woensdag 4 november 2009 22:26 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Ja, ach, ik kan het me eigenlijk niet veroorloven om hier heel moeilijk te gaan doen
In je schooltijd hoor je niet op tijd te komen.quote:
En nog leer je er niet van.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:22 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
In de aanloop hier naartoe heb ik me ook al één keer moeten melden om half 8 en 3x moeten corveeen
quote:Op woensdag 4 november 2009 22:29 schreef Aethereal het volgende:
[..]
Uitleg? Tevens, wat voor school doe je, hoe vaak ben je blijven zitten, etcetera?
IDD... als je merkt dat je niet meer op tijd in de les kunt komen, even telefoontje plegen met de administratie, en je ziek melden en de rest van de dag iets voor jezelf gaan doen.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:24 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat dus. Het gevolg hiervan is ook dat mensen die te laat komen gewoon de hele les laten zitten.
Tip: ga het leger in.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:17 schreef CaptainCookie het volgende:
Bah, omdat ik sinds het begin van het schooljaar 5x te laat ben gekomen moet ik nou de eerstkomende 3 lesdagen mij om half 8 melden.
Maar nou zijn donderdag (kwart voor 9 beginnen) en vooral vrijdag (11 uur) juist de dagen dat ik kan uitslapen!
Het melden slaat ook nergens op, je loopt naar de conciërge, hij tekent je naam af en je kan weer gaan.
Klacht: kinderachtige school
quote:Op woensdag 4 november 2009 22:46 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
IDD... als je merkt dat je niet meer op tijd in de les kunt komen, even telefoontje plegen met de administratie, en je ziek melden en de rest van de dag iets voor jezelf gaan doen.
Alsof je tegenwoordig nog ECHT les krijgt op school(!) Neuh... dus daarvoor hoef je sowieso niet op school te komen.
quote:Op woensdag 4 november 2009 22:50 schreef Aestivate het volgende:
Half 8.
En dan tot 11 uur wachten tot les.Epische faal. Maar wel eigen schuld TS, ik ben altijd op tijd. Nu nog steeds pak ik liever een bus of trein eerder en dat je een kwartier moet wachten dan dat je de laatste optie neemt die in de spits sowieso te laat komt.
quote:Op woensdag 4 november 2009 22:54 schreef gebrokenglas het volgende:
Regels zijn regels TS. Je school volgt gewoon het protocol.
Ik vind het juist prima als een school het zo makkelijk maakt. Het zijn belachelijke regels waar je je als school en als scholier/student aan moet houden, en als je het op deze manier kunt omzeilen, dan is dat een uitstekende optie.quote:Op woensdag 4 november 2009 22:53 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Het kan hier nog makkelijker. Je haalt een briefje bij de conciërge, vult hem in met de dag en de uren dat je afwezig was en zet iets wat lijkt op een handtekening. Deze wordt ook gewoon niet gecontroleerd
Ziekmelden is trouwens nog makkelijker. Je loopt maar de conciërge, zegt dat je ziek bent en je krijgt de rest van de dag vrij. Er wordt niks nagevraagd, ook niet naar huis gebeld of wat dan ook.
Faalschool. En dan trots vertellen in de krant dat ze het laagste spijbelpercentage hebben van de provincie![]()
![]()
. Ja, als je het zo makkelijk maakt
quote:Op donderdag 5 november 2009 00:03 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Wat doe je voor pauperschool dan?
Aan je posts wel te zien trouwens dat je vaak te laat komt.
Dat je overkomt als een achterlijke LUL nietsquote:Op donderdag 5 november 2009 00:05 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat eerste staat al ergens eerder, in een lange post van mij.
Wat bedoel je in godsnaam met dat tweede?
gast ga nou maffen. als je nou morgen half 8 moet meldenquote:Op donderdag 5 november 2009 00:05 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat eerste staat al ergens eerder, in een lange post van mij.
Wat bedoel je in godsnaam met dat tweede?
quote:Op donderdag 5 november 2009 00:07 schreef Zapato het volgende:
[..]
gast ga nou maffen. als je nou morgen half 8 moet melden
quote:Op donderdag 5 november 2009 00:07 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Dat je overkomt als een achterlijke LUL niets
geprobeertquote:Op donderdag 5 november 2009 00:09 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Heb ik met al twee keer geprobeert, maar ga zo nog maar eens een poging doen
sinds ik op die school zit ben ik begonnen met te laat te komen, daarvoor in m'n hele schoolcarriere nooit te laat gekomenquote:Op donderdag 5 november 2009 00:03 schreef HSG-BOMBER het volgende:
Wat doe je voor pauperschool dan?
Aan je posts wel te zien trouwens dat je vaak te laat komt.
jij hebt een T9-toetsenbord?quote:Op donderdag 5 november 2009 00:11 schreef CaptainCookie het volgende:
[..]
Dat is de schuld van mijn T9![]()
Hoewel dat mij wel op zou moeten vallen natuurlijk
quote:
Tja, dat roep ik al jaren. Ik geloof dat er uit onderzoek bleek dat je pas na half 10 optimaal kunt functioneren en leren enzo, dus het is sowieso redelijk nutteloos en onnatuurlijk om zo vroeg op te moeten staan om om half 9 op school te zijn... (tenzij we gewoon verplicht 1 uur in de vroege ochtend iedere dag aan beweging gaan doen met die koters...)quote:Op donderdag 5 november 2009 01:08 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Ik vind dat scholen om 10 uur moeten beginnen!
Kunnen we geen actie gaan voeren
Scheelt ook weer verkeersongelukken e.d
quote:Op donderdag 5 november 2009 01:07 schreef L0t.. het volgende:
Op mijn school moest je na 9x te laat naar bureau HALT![]()
![]()
Ik ben helaas serieus. Zo heb ik fucking 3 uur stoeltjes in het RBC-stadion staan schoonmaken.quote:
Ik moet echt ff heel hard lachen. Take no offense, maar het RBC-stadion schoon moeten maken omdat je te laat bentquote:Op donderdag 5 november 2009 01:22 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Ik ben helaas serieus. Zo heb ik fucking 3 uur stoeltjes in het RBC-stadion staan schoonmaken.
Kanslozer dan dat wordt het echt niet![]()
.
Wat heb jij tegen het huidge schoolsysteem gast. Zó erg is het nou ook weer niet hoor.quote:Op donderdag 5 november 2009 01:25 schreef Yi-Long het volgende:
Blijkbaar willen ze die figuren van Bureau Halt gewoon lekker bezig houden.
School is tegenwoordig sowieso al niet meer dan een verkapte dwang-dagopvang voor koters, en om het allemaal toch nog heel belangrijk te laten lijken, gaan ze dus met dit soort maatregelen komen voor al die figuren die heel goed doorhebben dat het zonde van hun tijd is...
Ik weet hetquote:Op donderdag 5 november 2009 01:26 schreef Zapato het volgende:
[..]
Ik moet echt ff heel hard lachen. Take no offense, maar het RBC-stadion schoon moeten maken omdat je te laat bent![]()
![]()
![]()
![]()
Aaaaah. heb je t wel overleefd?quote:Op donderdag 5 november 2009 01:27 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Ik weet het. Ik stond daar ook als klein braaf meisje tussen allerlei vandalentuig
.
Blijkbaar he, is alweer zo'n 5 jaar geleden ofzo. Is altijd wel weer leuk als je vertelt dat je een taakstraf hebt gehad. "Nee JIJ?!quote:
Ja dat moet elke keer weer heerlijk zijn.quote:Op donderdag 5 november 2009 01:31 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Blijkbaar he, is alweer zo'n 5 jaar geleden ofzo. Is altijd wel weer leuk als je vertelt dat je een taakstraf hebt gehad. "Nee JIJ?!Waarvoor?"
"Te laat komen op school"
..
\quote:Op donderdag 5 november 2009 01:27 schreef Zapato het volgende:
[..]
Wat heb jij tegen het huidge schoolsysteem gast. Zó erg is het nou ook weer niet hoor.
Morgen simulatiepatiënt dus ik moet wel opstaanquote:Op donderdag 5 november 2009 01:34 schreef Zapato het volgende:
[..]
Ja dat moet elke keer weer heerlijk zijn.
Das lekker aan de universiteit he, morgen 9 uur hoorcollege, maar ja, daar gaan we dus gewoon lekker niet heen
Interessant. Kan me er wel enigzins in vinden. De tweede fase is best wel een vertieft systeem, waar je echt geen tering aan hebt. Je komt er nur achter dat je niks hoeft te doen als je dat niet wilt, behalve leren voor de toetsweken. Echt leren plannen, zelf je stof verdelen etc. is toch allemaal niet nodig, want daar is het te weinig voor, of te makkelijk.quote:Op donderdag 5 november 2009 01:36 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
\
Het is WEL heel erg, want het grootste gedeelte van waar die koters mee bezig gehouden worden, is voor 90% van die koters nutteloos, ze vergeten het weer, ze zullen het nooit nodig hebben, etc etc. Het is zonde om zoveel tijd en potentie etc etc zo te verspillen, want als je iets andere keuzes maakt in hoe je dat onderwijs invult, en op hoe je met die kinderen omgaat, valt er veel meer uit te halen.
Ik heb het al een paar keer heel uitvoerig uitgelegd in soortgelijke topics, en heb weinig zin om dat nu weer te doen, maar ik vind het huidige onderwijssysteem, en vooral sinds de laatste 15 jaar, met o.a. de invoering van die 2de fase en dat zelfstandige werken etc etc, complete onzin, en dus bijna 'crimineel' om die kostbare jeugdjaren van kinderen op die manier te vullen terwijl ze veel zinvollere en ook leukere dingen kunnen en dus zouden moeten doen in die fase van hun leven.
Sterker nog, ik vind het schandalig.
Je studeert geneeskunde? Nice. Succes dan!quote:Op donderdag 5 november 2009 01:36 schreef L0t.. het volgende:
[..]
Morgen simulatiepatiënt dus ik moet wel opstaan.
Een van de grote nadelen van de 2de fase, is natuurlijk dat je in een bepaald profiel komt, en dus ook vakken krijgt en voldoendes voor moet halen waar je in veel gevallen niet/nauwelijks later iets aan hebt, ook totaal geen interresse in hebt en dus niet gemotiveerd voor bent, maar waar je dus wel keihard op kunt falen, en wat dus de gang naar je doel kan verlengen, of zelfs kan verhinderen...quote:Op donderdag 5 november 2009 01:39 schreef Zapato het volgende:
[..]
Interessant. Kan me er wel enigzins in vinden. De tweede fase is best wel een vertieft systeem, waar je echt geen tering aan hebt. Je komt er nur achter dat je niks hoeft te doen als je dat niet wilt, behalve leren voor de toetsweken. Echt leren plannen, zelf je stof verdelen etc. is toch allemaal niet nodig, want daar is het te weinig voor, of te makkelijk.
Daarentegen leer je wel goed chillen in de tweede fase. Das weer een voordeel
Nee, HBO-Vquote:Op donderdag 5 november 2009 01:40 schreef Zapato het volgende:
[..]
Je studeert geneeskunde? Nice. Succes dan!
Dit is waar. Aan de andere kant denk ik niet dat ik tijdens mn middelbare school periode een vakkenpakket had kunnen samen stellen wat me wel écht had kunnen motiveren. Uit het oogpunt van de leerling zla je altijd kutvakken houden waar je niet gemotiveerd voor bent, maar waar je wel op kunt falen.quote:Op donderdag 5 november 2009 01:48 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Een van de grote nadelen van de 2de fase, is natuurlijk dat je in een bepaald profiel komt, en dus ook vakken krijgt en voldoendes voor moet halen waar je in veel gevallen niet/nauwelijks later iets aan hebt, ook totaal geen interresse in hebt en dus niet gemotiveerd voor bent, maar waar je dus wel keihard op kunt falen, en wat dus de gang naar je doel kan verlengen, of zelfs kan verhinderen...
Compleet krankzinnig natuurlijk. Onderwijs is er om je verder te helpen en je voor te bereiden op JOUW toekomst en jouw toekomstige baan. Dit systeem dat we hier hebben, werkt dat dus voor een groep koters tegen.
Dan komt er altijd het antwoord: 'tja... het kan nu eenmaal niet anders', of 'ja, het is altijd wel een beetje zo geweest... dat hoort er nu eenmaal bij', maar voor mij zijn dat geen acceptabele argumenten. Het kan wel anders, het kan beter, het kan goedkoper, het kan sneller, het kan efficienter, etc etc... maar het zou wel een grote aanpassing zijn van het huidige systeem zoals we dat nu kennen.
Maar sowieso zijn er zeer veel zaken die vrij makkelijk goedkoper en efficienter kunnen in (en rond) het onderwijs.
Ai. Sorryquote:
Daarom pleit ik dan ook voor afschaffing van het middelbaar onderwijs, verlenging van het basisonderwijs met 3 jaar, waarin meer de nadruk wordt gelegd op zaken die je ECHT nodig hebt in je leven, zoals geldzaken, maatschappij en politiek, consumentenrechten, voedselvoorlichting en koken en persoonlijk onderhoud, en uiteraard gewoon de zaken als begrijpend lezen, jezelf presenteren met vertrouwen, artistieke ontplooiing, etc etc etc.quote:Op donderdag 5 november 2009 01:56 schreef Zapato het volgende:
[..]
Dit is waar. Aan de andere kant denk ik niet dat ik tijdens mn middelbare school periode een vakkenpakket had kunnen samen stellen wat me wel écht had kunnen motiveren. Uit het oogpunt van de leerling zla je altijd kutvakken houden waar je niet gemotiveerd voor bent, maar waar je wel op kunt falen.
Daarnaast is de midd school nog steeds voornamelijk een brede voorbereiding op je verdere specialisatie in het vervolgonderwijs, zeker voor havo/vwo leerlingen. Daarmee zal je het brede pakket, waar dus ook kutvakken in zitten blijven houden en zal dit een belemmering blijven kunnen vormen voor. Dat aspect is in mijn ogen inherent aan de leeftijdsgroep van midd school leerlingen.
Het kan wel JOUW toekomst zijn, maar wie weet er op zn 14 wat ZIJN toekomst is? Hell, ik ben 21, ik weet het ook niet! Profiel kiezen is al lastig genoeg, ik denk juist dat je de midd school zo breed mogelijk moet houden, met alleen een lichte alfa/gamma/beta richting.
Tweede fase mag daarentegen wel op de schop. Het hoeft niet terug naar dictatoriaal lesgeven, bepaalde aspectn als een studiewijzer en enige vrijheid zijn helemaal niet slecht om een keer mee te maken, maar de vrijblijvendheid waar ik mee te maken had is voor de meeste leerlingen echt niet goed.
Ik moet zeggen dat ik het een interessante visie vind, een soort modern humanistisch onderwijs, met een extra nadruk voor jongere zelfontplooing. Nice idea, grootste nadeel zijn de prkaktische bezwaren natuurlijk. je kan nou eenmaal niet het hele onderwijssysteem op de kop gooien, zeker omdat dit systeem ook gevolgen heeft voor de universiteit die dan misschien al 15-jarigen moet binnenlaten, wat natuurlijk voor de uni weer veel te vroeg is.quote:Op donderdag 5 november 2009 02:17 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Daarom pleit ik dan ook voor afschaffing van het middelbaar onderwijs, verlenging van het basisonderwijs met 3 jaar, waarin meer de nadruk wordt gelegd op zaken die je ECHT nodig hebt in je leven, zoals geldzaken, maatschappij en politiek, consumentenrechten, voedselvoorlichting en koken en persoonlijk onderhoud, en uiteraard gewoon de zaken als begrijpend lezen, jezelf presenteren met vertrouwen, artistieke ontplooiing, etc etc etc.
Het is iets uitgebreider, maar wel meer op de mens gericht en minder 'intensief', en weinig leerwerk, zodat je die kinderen ook echt die jaren rustig volwassen kunt laten worden en vrije tijd geeft...
Daarmee geef je ze dus een paar jaar extra waarin ze veel nuttige basis-kennis opdoen, en vervolgens weten de meesten waar hun interresses liggen en die kun je dan vanaf hun 15de/16de direct naar een gerichte opleiding sturen (vakopleiding). Ook daar zitten weer wat alternatieven/opties/mogelijkheden aan, maar dat is zo'n beetje het basisidee dat ik erover heb.
Voordelen:
- je houdt koters in dezelfde omgeving als waarin ze al jaren zijn opgegroeid, dus meer binding met de buurt, klasgenoten, school (leraren, schoolleiding), etc etc.
- Je belast ze minder, je geeft ze meer tijd om in hun eigen tempo die belangrijke beslissingen over hun toekomst te maken, je kunt beter zien waar de individuele kwaliteiten liggen van iedere scholier, etc etc.
- minder afstand tussen huis-school voor de meeste kinderen, want basisschool is vaak in de buurt.
- Je kunt flink bezuinigen op het aantal leraren, want je blijft vasthouden aan het 1-2 leraren per klas per jaar, ipv een stuk of 12... We verwachten van onze leraren natuurlijk dat ze een bepaald algemeen niveau hebben, en dat moet hoog genoeg zijn om op dit niveau les te geven.
- Daarnaast natuurlijk de praktische voordelen, zoals vervoer, gebouwen, materiaal, onderhoud, etc etc.
Nadelen:
- Je zit dan met kinderen van 15-16 in hetzelfde gebouw als kinderen van 7-8. Daar moet je dus wel als school goed alles in de smiesen houden om te zorgen dat dat geen problemen veroorzaakt. Dat zal in de meeste gevallen wel goed gaan, vooral vanwege het buurtkarakter van de meeste basisscholen (dat hangt natuurlijk ook heel sterk af van de buurt), maar de vrees is natuurlijk voor de uitzonderingen waarbij het NIET goedgaat.
Dan moet je dus denken aan oplossingen als wisselen begin- en eindtijden voor de jongere en oudere groepen, maar het is voornamelijk ook gewoon veel betrokkenheid en toezicht, en natuurlijk ook gewoon het bijbrengen van fatsoensnormen etc etc.
- Veel van de basisscholen kunnen wellicht die extra paar klassen niet aan in hun gebouw. Het gaat dan toch al snel om 3/4 extra lokalen.
- Je stelt bredere eisen aan het onderwijzend personeel, dus behalve een prima basiskennis van taal, moeten ze dat ook hebben van rekenen/wiskunde, maar ook dus van die praktische vakken en maatschappijleer etc etc. Nu ben ik van mening dat je sowieso dat niveau moet hebben van HAVO/VWO als je op dit niveau uberhaubt wilt lesgeven, maar wellicht dat dat in de praktijk voor sommige leraren iets moeilijker ligt.
Maar goed, ik vat het allemaal even vrij kort en bondig samen, en natuurlijk is er genoeg om over te discusseren enzo, maar dit is zo'n beetje een begin waarvan ik denk dat het al een flinke verbetering zou zijn op het onderwijs tot 15-16 jaar, op alle vlakken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |