abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74414818
Terechte klacht.....ik ben zelf ook dyslectisch verklaard!

Heb er m'n hele leven alleen maar voordeel van gehad, aangezien ik het heeeeel licht hebt. Extra tijd bij toetsen is wel een beetje terecht aangezien je trager leest als je er ECHT last van hebt.

Maar waar ligt de grens idd, dat is een goeie! Daarbij is het ook nog eens zo dat ik ook bij een toets zoals wiskunde of mechanica extra tijd krijg....terwijl daar het lezen echt misschien net 10% van de tijd kost (maar krijg wel 25% extra tijd tov iemand die niet dyslectisch verklaard is).

EN daarnaast, en dat vind ik helemaal raar, ben je op sommige vakgebieden gewoon minder capabel om je taak uit te voeren als iemand die het niet is. Soms maakt dat niet uit maar ik ken een meisje die vrij zwaar dyslectisch is en de opleiding journalistiek doet. En de cijfers worden maar kunstmatig hoog gehouden door middel van compensatie omdat ze dyslectisch zou zijn.

Toch is het wel zo dat er mensen zijn die er wel echt last van hebben en bij wie het wel terecht is. M'n broertje bijvoorbeeld die is zwaar dyslectisch (9 op schaal 1-10). Die zou het denk niveau wel aan kunnen maar zou dan totaal afgebrand worden omdat hij niet goed kan spellen. In zo'n geval vind ik het wel terecht.

Conclusie, ze moeten die dyslexie verklaring gewoon niet zo makkelijk weggeven....als iemand licht dyslectisch is moet hij of zij zich maar iets meer inzetten op dat gebied
pi_74415105
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:07 schreef Meneer_de_Bruin het volgende:
als iemand licht dyslectisch is moet hij of zij zich maar iets meer inzetten op dat gebied
Dat zou wel een goede compromis zijn.
  donderdag 5 november 2009 @ 12:19:27 #183
67405 tha_rizzo
Nu nog lekkerder!
pi_74415194
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:04 schreef Tegan het volgende:

[..]

Ik ben onwijs slecht in dingen onthouden. Jaartallen, woordjes, dat heeft gewoon geen zin. Maar ik moest toch die vakken halen, en dus weekenden stampen.
Hebben dat niet gewoon heel veel mensen? Ik heb ook gewoon moeten stampen hoor, met moeite.
Ik heb gelukkig geen zware vorm van dyslexie.
Maar je geeft een indirect antwoord.

Die weekenden die je kwijt was aan stampen was toevallig rond de S.O's, tentamens, examens, proefwerken et cetera? Ik was gewoon elke zaterdagochtend kwijt, overigens ben ik wel blij dat ik die lessen heb gehad. Ik heb er wel veel geleerd om er mee om te gaan.

Maar als je het hebt (dus niet van die zielig-doeners die te lui zijn om te leren) is het ook geen pretje. Nu heb ik een lichte variant en ben ik niet te beroerd om er wat mee te doen, maar er waren in mijn tijd (8 jaar geleden ) nog docenten die er net als jullie absoluut geen begrip voor hadden. Het zit maar tussen de oren en je moet je niet zo aanstellen.

Wat ik wel jammer vind is dat die "nep-dyslecticus", dus gewoon de te luie mensen, de positie van de mensen die daadwerkelijk dyslectisch (eigenlijk best wel een kutwoord )zijn verzwakken. Ook wordt er (waarschijnlijk als compensatie) overdreven gereageerd door instituten op dyslexie.
Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
  donderdag 5 november 2009 @ 12:21:35 #184
67405 tha_rizzo
Nu nog lekkerder!
pi_74415269
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:07 schreef Meneer_de_Bruin het volgende:
Terechte klacht.....ik ben zelf ook dyslectisch verklaard!

Heb er m'n hele leven alleen maar voordeel van gehad, aangezien ik het heeeeel licht hebt. Extra tijd bij toetsen is wel een beetje terecht aangezien je trager leest als je er ECHT last van hebt.

Maar waar ligt de grens idd, dat is een goeie! Daarbij is het ook nog eens zo dat ik ook bij een toets zoals wiskunde of mechanica extra tijd krijg....terwijl daar het lezen echt misschien net 10% van de tijd kost (maar krijg wel 25% extra tijd tov iemand die niet dyslectisch verklaard is).

EN daarnaast, en dat vind ik helemaal raar, ben je op sommige vakgebieden gewoon minder capabel om je taak uit te voeren als iemand die het niet is. Soms maakt dat niet uit maar ik ken een meisje die vrij zwaar dyslectisch is en de opleiding journalistiek doet. En de cijfers worden maar kunstmatig hoog gehouden door middel van compensatie omdat ze dyslectisch zou zijn.

Toch is het wel zo dat er mensen zijn die er wel echt last van hebben en bij wie het wel terecht is. M'n broertje bijvoorbeeld die is zwaar dyslectisch (9 op schaal 1-10). Die zou het denk niveau wel aan kunnen maar zou dan totaal afgebrand worden omdat hij niet goed kan spellen. In zo'n geval vind ik het wel terecht.

Conclusie, ze moeten die dyslexie verklaring gewoon niet zo makkelijk weggeven....als iemand licht dyslectisch is moet hij of zij zich maar iets meer inzetten op dat gebied
Hoe zit het dan met de rapporten tegenwoordig?

Ik weet wel dat ik een paar rapporten van een vooraanstaand persoon heb liggen (dat was hij vroeger in ieder geval ).
Gebeurt dat niet meer op deze manier? Want dat zou wel verklaren dat teveel mensen zich dyslectisch noemen.
Je weet toch dat ik gelijk heb en jij niet?
pi_74415553
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:19 schreef tha_rizzo het volgende:

[..]

Hebben dat niet gewoon heel veel mensen?
Dat is juist mijn hele punt. Waarom dyslecten wel compenseren en zoiets niet.
pi_74415667
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:32 schreef Tegan het volgende:

[..]

Dat is juist mijn hele punt. Waarom dyslecten wel compenseren en zoiets niet.
Uhm dus je zegt dat niks anders word gecompenseerd?
Life is a Journey-not a destination
pi_74415702
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:36 schreef Alucart het volgende:

[..]

Uhm dus je zegt dat niks anders word gecompenseerd?
Ik vind het onzin dat dyslectie wordt gecompenseerd, maar mensen die moeite hebben met wat ik eerder noemden het zelf maar moeten uitzoeken.
pi_74415720
Jullie doen nu echt of dyslexie een of ander bedacht kwaaltje is maar het een serieuse handicap en daar moet men gewoon respect voor hebben als je doof bent kun je het ook niet zien maar zegt dat dan dat ie het niets is
pi_74415722
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:21 schreef tha_rizzo het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met de rapporten tegenwoordig?

Ik weet wel dat ik een paar rapporten van een vooraanstaand persoon heb liggen (dat was hij vroeger in ieder geval ).
Gebeurt dat niet meer op deze manier? Want dat zou wel verklaren dat teveel mensen zich dyslectisch noemen.
Ik snap je vraag niet helemaal, als je vraag is hoe er verondersteld wordt dat iemand dyslectisch zou zijn dan zit je er wel naast.

Het is niet zo dat je "zomaar" zo'n verklaring krijgt! Bij mij nam het een hele dag in beslag. In de ochtend werd ik aan allerlei testen onderworpen die zouden uitwijzen hoe het met m'n spel en leesvaardigheden zat en dat werd gekoppeld aan een IQ test waarin werd bekeken of ik het niveau van de opleiding (havo) wel aan kon en of ik niet gewoon een niveau lager moest.

Er kwam dus uit dat ik het niveau goed aan moest kunnen maar dat het probleem gewoon bij de dyslexie lag.
pi_74415751
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:39 schreef Alucart het volgende:
Jullie doen nu echt of dyslexie een of ander bedacht kwaaltje is maar het een serieuse handicap en daar moet men gewoon respect voor hebben als je doof bent kun je het ook niet zien maar zegt dat dan dat ie het niets is
Ik vind het persoonlijk wel niets bijzonders, niet meer bijzonder dan wat ik dus noemde... Itt doof zijn.
pi_74415784
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:40 schreef Tegan het volgende:

[..]

Ik vind het persoonlijk wel niets bijzonders, niet meer bijzonder dan wat ik dus noemde... Itt doof zijn.
Maar voor jouw is het gewoon voor als jij een woord leest dat jij meteen tot je door dringt wat het woord betekent en wat er ook echt staat maar bij dyslecten duurt dat procces gewoon langer en daar kan je niks aan doen
pi_74415845
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:41 schreef Alucart het volgende:

[..]

Maar voor jouw is het gewoon voor als jij een woord leest dat jij meteen tot je door dringt wat het woord betekent en wat er ook echt staat maar bij dyslecten duurt dat procces gewoon langer en daar kan je niks aan doen
Ik kan er ook niets aan doen dat het mij tien keer langer duurt om woordjes te leren dan anderen.
pi_74415934
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:43 schreef Tegan het volgende:

[..]

Ik kan er ook niets aan doen dat het mij tien keer langer duurt om woordjes te leren dan anderen.
Dan betekent dat je in een ander deel van je hersenenen een "probleem" niet (aanvallend bedoeld) hebt misschien slim om eens met een school art te praten?
pi_74416024
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:43 schreef Tegan het volgende:

[..]

Dat is toch sowieso geen reden om dyslectici dan ook maar niet te compenseren....
pi_74416066
Ik hoef niet te praten, ik heb geaccepteerd dat ik nou eenmaal een zwakke plek heb. En dyslecten hebben die zwakke plek ergens anders in. Jammer dat je daar wel compensatie voor krijgt, zou de Overheid moeten aanpassen, dat dyslectie en dergelijke problemen geen compensatie krijgen, imo.
pi_74416082
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:48 schreef Meneer_de_Bruin het volgende:

[..]

Dat is toch sowieso geen reden om dyslectici dan ook maar niet te compenseren....
Wel dat het oneerlijk is. Gelijke regels voor iedereen.
pi_74416165
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:50 schreef Tegan het volgende:

Gelijke regels voor iedereen.
Sinds wanneer huillie?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_74416216
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:50 schreef Tegan het volgende:

[..]

Wel dat het oneerlijk is. Gelijke regels voor iedereen.
oneerlijk

het is ook niet oneerlijk....het zou oneerlijk zijn als mensen die aantoonbaar trager lezen geen extra tijd kregen bij bijvoorbeeld een tentamen Nederlands?

Op sommige gebieden is het wel oneerlijk moet ik zeggen....
pi_74416224
Maar vertel eens Tegan, wat is nu werkelijk het probeer dat bewezen dyslecten meer tijd krijgen bij het maken van proefwerken/toetsen/tentamens e.d.

Moeten we tegen gehandicapten dan ook maar zeggen, jammer joh, leer er maar mee leven dat je maar een been hebt. Die prothese krijg je mooi niet.
pi_74416270
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:40 schreef Cahir het volgende:
Ik maak nu echt kwaad om dyslexie Mensen die slecht zijn in Nederlands krijgen tegenwoordig dyslexie pasjes aangesmeerd. Waardoor ze meer tijd krijgen voor toetsen, bepaalde vrijstellingen krijgen (en zelfs taalvakken mogen laten vallen!)...

Dat terwijl ik ook wel eens spelfouten maak, kromme zinnen schrijf om soms totaal niet iets snap van een stukje tekst... echt waar zit de grens? Ik denk dat ik ook me maar eens inschrijf voor een test godverdomme

Want dyslectici die ik ken, zitten in de les gewoon doodleuk brieven te maken, kunnen oefentoetsen net zo goed maken enz.
Niet alles is zwart of wit.
Ik ken ook iemand die in een rolstoel zit maar wel kan lopen.

Wees blij dat jij je goed kan redden en niet zwaar dyslectisch bent.
Onterechte klacht van een zeurpiet.
pi_74416377
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:54 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Maar vertel eens Tegan, wat is nu werkelijk het probeer dat bewezen dyslecten meer tijd krijgen bij het maken van proefwerken/toetsen/tentamens e.d.

Moeten we tegen gehandicapten dan ook maar zeggen, jammer joh, leer er maar mee leven dat je maar een been hebt. Die prothese krijg je mooi niet.
Nee...maar dat is ook een rare vergelijking....

Het zou hetzelfde zeggen als diegene met 1 been WEL mee laten doen aan een hardloop wedstrijd maar vervolgens te zeggen...jaa...hij kwam als laatste binnen maar hij heeft maar 1 been dus trekken we maar een gedeelte van z'n tijd af zodat hij compensatie heeft voor z'n handicap!

In sommige gevallen niet helemaal eerlijk, en zo zit het bedrijfsleven (en leven) ook niet in elkaar
  donderdag 5 november 2009 @ 13:01:32 #202
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74416436
een klasgenoot van mij had een gehandicaptenparkeerkaart aangevraagd omdat hij dyslexies is, zodat ie mooi gratis zijn auto bij de Hanze kan parkeren
Please, make yourself uncomfortable.
pi_74416443
ik moet zeggen dat ik ondanks dat ik zelf dyslectisch ben nu ik er over nadenk de klacht terecht vindt.

Het feit is dat je gewoon minder capabel bent bepaalde taken uit te voeren (die wel van je verwacht worden), wat heeft de compensatie in de eerste instantie dan voor zin?
pi_74416453
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:01 schreef bodylotion het volgende:
een klasgenoot van mij had een gehandicaptenparkeerkaart aangevraagd omdat hij dyslexies is, zodat ie mooi gratis zijn auto bij de Hanze kan parkeren
Ik geloof er geen fuck van.
pi_74416459
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:01 schreef bodylotion het volgende:
king actie!
  donderdag 5 november 2009 @ 13:05:06 #206
130370 bodylotion
Since 16.09.05
pi_74416563
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:02 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Ik geloof er geen fuck van.
hij heeft m ook niet gekregen, maar dat zou een anti climax zijn
Please, make yourself uncomfortable.
pi_74416679
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:54 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

Let eens op. Ik vind blinden en mensen zonder been wel een handicap hebben itt mensen met dyslectie.
pi_74416707
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:08 schreef Tegan het volgende:

[..]

Let eens op. Ik vind blinden en mensen zonder been wel een handicap hebben itt mensen met dyslectie.
Dat mag je vinden maar wat jij vindt is feitelijk onjuist.
pi_74416742
quote:
Op donderdag 5 november 2009 12:59 schreef Meneer_de_Bruin het volgende:

[..]

Nee...maar dat is ook een rare vergelijking....

Het zou hetzelfde zeggen als diegene met 1 been WEL mee laten doen aan een hardloop wedstrijd maar vervolgens te zeggen...jaa...hij kwam als laatste binnen maar hij heeft maar 1 been dus trekken we maar een gedeelte van z'n tijd af zodat hij compensatie heeft voor z'n handicap!

In sommige gevallen niet helemaal eerlijk, en zo zit het bedrijfsleven (en leven) ook niet in elkaar
Iemand met een been moet idd maar accepteren dat hij geen professionele hardloper kan worden en iets anders gaan doen. Net als de dyslect, zonder dat er tijd bijkomt (bij beide).
pi_74416767
quote:
Op donderdag 5 november 2009 13:08 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]

Dat mag je vinden maar wat jij vindt is feitelijk onjuist.
Idd, en daarom wil ik dat er beter onderscheid komt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')