abonnement Unibet Coolblue
pi_89044822
quote:
zonder kleurtje zou ie nog vetter zijn
No way! Da's Bonham's kit!

Vind 'm juist cool in oranje, lekker Hollandsch ook nog
pi_89059496
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 november 2010 10:36 schreef Nemephis het volgende:
Staat direct bij het begin van het filmpje: Een utar
[ afbeelding ]

'k Had er ook nog nooit van gehoord. Lijkt wel Indiaas ofzo?
Indisch ;)
Aan die man te zien zou ik t ook zeggen ja :)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_89059555
Wicked drum solo by 7 year old

check dit mannetje gaan
_O_ _O_ _O_
WOW
http://www.metacafe.com/w(...)_solo_by_7_year_old/
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_89064132
quote:
Indisch ;)
Ah ok... Nou, nu is het zo dat mijn bandje sinds een paar maand een nieuwe bassist heeft, een echte Maluku. In zijn vrije tijd maakt ie Moluks/Indonesisch slagwerk. Zal hem eens vragen of hij dit ding ook kent. Misschien heb ik er binnenkort ook wel eentje aan mijn TamaDrama vastgeknoopt :D
pi_89729000
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_90053111
Bassdrumkick!!

In het kader van lekker groovend drumwerk dat niet klinkt als een kijk-eens-wat-ik-kan solo (niets ten nadele van kijk-eens-wat-ik-kan solo's overigens)


ow, btw, check this: De Fok! band: Project: Serious Request 2011
pi_90060919
Ik wil ook een tof filmpje posten!
Chris Pennie. Tof spul, vind ik dan.


Zeker zo rond de 3:00 wordt het heel tof.
pi_90213313
hoe doen jullie dat als je een nummer wil meedrummen? als ik op me ipodje een nummer op zn hardst opzet met oortjes of koptelefoon is er no way dat ik dat nog ga horen als ik meedrum. Heel hard over de stereo is geen mogelijkheid omdat ik geen stereo heb op zolder (daar staat mn drumstel in verband met de buren, daar hebben ze er minder last van ofzo, beetje jammer). Als ik meedrum op mijn oefenkitje (oud elektronisch drumstel met rubberen pads en een 'custom mounted' snare oefenpad :P gaat het nog net qua dat ik het kan horen)
Finally, someone let me out of my cage
pi_90214146
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:30 schreef minibeer het volgende:
hoe doen jullie dat als je een nummer wil meedrummen? als ik op me ipodje een nummer op zn hardst opzet met oortjes of koptelefoon is er no way dat ik dat nog ga horen als ik meedrum. Heel hard over de stereo is geen mogelijkheid omdat ik geen stereo heb op zolder (daar staat mn drumstel in verband met de buren, daar hebben ze er minder last van ofzo, beetje jammer). Als ik meedrum op mijn oefenkitje (oud elektronisch drumstel met rubberen pads en een 'custom mounted' snare oefenpad :P gaat het nog net qua dat ik het kan horen)
Ik had dat eerst ook, maar misschien zorgen voor een gesloten koptelefoon? Dus een die geen geluid doorlaat van buiten? Drums gaan er, ondanks dat ze eigenlijk geen geluid doorlaten, toch wel doorheen.
Ik heb zelf oordopjes van Sony die gewoon goed afsluiten en dan gaat het stiekem vrij aardig. :)
pi_90535629
ik heb nu een betere, die sluit wat beter af :Y
Doet iemand hier aan hardrock/metal drummen? het lijkt me vet om wat metal nummers te oefenen, maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen. Ik vind die fills enzo vaak wel vet, en het lijkt me een stuk moeilijker dan gewoon rock drummen. (alhoewel qotsa/them crooked vultures ook idioot moeilijk zijn vind ik)
Finally, someone let me out of my cage
pi_90535722
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 december 2010 14:01 schreef minibeer het volgende:
ik heb nu een betere, die sluit wat beter af :Y
Doet iemand hier aan hardrock/metal drummen? het lijkt me vet om wat metal nummers te oefenen, maar ik weet niet echt waar ik moet beginnen. Ik vind die fills enzo vaak wel vet, en het lijkt me een stuk moeilijker dan gewoon rock drummen. (alhoewel qotsa/them crooked vultures ook idioot moeilijk zijn vind ik)
wat voor fills bedoel je dan?
pi_90536607
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:30 schreef minibeer het volgende:
hoe doen jullie dat als je een nummer wil meedrummen?
* knip *
Toevallig gisteren nog een poging gedaan om nieuwe nummers te oefenen die ik straks live moet spelen. Heb oordopjes in gedaan en daar overheen standaard koptelefoon aan laptop geschroefd met volume helemaal open. En dan nog komen de drums er af en toe zo erg bovenuit qua volume dat je de muziek niet meer hoort...
Wat ik ook wel eens doe is muziek via de PA in de oefenruimte, maar dat is wel een enorme bak herrie om het aan het geluidsniveau van de drums aan te passen ;)
En eerder deed ik wel eens standaard oordopjes in (van de telefoon) en daar overheen oorkappen. Maar dan moet je alles nog zo hard zetten dat het idee van gehoorbescherming er niks meer toe doet.

quote:
Doet iemand hier aan hardrock/metal drummen?
Ja doet ik ook. Is eigenlijk niet veel moeilijker dan rock spelen, alleen snellerderder ;) En je moet lang haar hebben. Hangt er ook vanaf wat voor metal je wilt gaan spelen: Rechtoe rechtan zoals Metallica, of bruut en ingewikkeld zoals Dying Fetus. Dat laatste is (natuurlijk) uitdagender.
En wat dubbele bassdrums betreft: Oefenen, oefenen, oefenen. Snelheid is eens niet het moeilijkste daarbij, trouwens, dat komt op een gegeven moment vanzelf - als je genoeg oefent dan.
pi_90620932
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 00:30 schreef minibeer het volgende:
hoe doen jullie dat als je een nummer wil meedrummen? als ik op me ipodje een nummer op zn hardst opzet met oortjes of koptelefoon is er no way dat ik dat nog ga horen als ik meedrum. Heel hard over de stereo is geen mogelijkheid omdat ik geen stereo heb op zolder (daar staat mn drumstel in verband met de buren, daar hebben ze er minder last van ofzo, beetje jammer). Als ik meedrum op mijn oefenkitje (oud elektronisch drumstel met rubberen pads en een 'custom mounted' snare oefenpad :P gaat het nog net qua dat ik het kan horen)
Als je je gewone oordopjes indoet, zo'n gehoorbeschermers eroverheen dragen:
[img=http://www.vdweerden.nl/web/components/com_virtuemart/shop_image/product/c70093a8e7579362be6a24382445b4bd.jpg]

Ik gebruik in ear dopjes, werkt perfect!
Op maandag 2 augustus 2010 23:06 schreef kikoooooo het volgende:
TS heet Hylke en woont in Friesland :')
Boer.
pi_90623920
Ik doe ook ongeveer hetzelfde als bovenstaande jah ;)
pi_91271157
Check die double bass en die blast beats :)

[ Bericht 12% gewijzigd door ExperimentalFrentalMental op 13-01-2011 17:21:41 ]
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_91273983
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_91357450
14-01-2011

Beats volgen de drummer

Een strijkorkestje heb je niet altijd bij de hand. Vandaar dat er bij veel live-optredens gebruik wordt gemaakt van opgenomen materiaal dat meeloopt als de band speelt. Handig, maar dan moet de drummer zich wel strak aan het ritme van het vooraf opgenomen materiaal houden. Tenzij het programmaatje B-Keeper gebruikt wordt.


De drummer hoort tegenwoordig vaak het ritme van een metronoom in zijn oor, zodat extra samples synchroon lopen met de live muziek.

Een live optreden is tegenwoordig niet altijd volledig live. Een strijkorkest is namelijk zo toegevoegd bij het opnemen van het nummer, maar hoe doe je dat in de zaal? In plaats van een orkest in te huren, laten bands tijdens het optreden dan meestal vooraf opgenomen violen horen. Een goede oplossing, al betekent dat wel dat iedereen zich aan het ingestudeerde ritme moet houden, omdat de klanken anders al snel niet meer synchroon lopen.

Het gevolg is dat een band minder flexibel is. Ze kunnen bijvoorbeeld niet ter plekke besluiten het tempo te verhogen als het publiek enthousiast is. Dat moet B-Keeper gaan veranderen. Het computerprogramma geeft een drummer namelijk de mogelijkheid zijn tempo 5% te verhogen of te verlagen, zonder dat het alles in de war schopt.

Luisteren naar de drummer
Het idee van B-Keeper is dat de drummer het ritme van het nummer bepaalt; de opgenomen muziek moet zich daaraan aanpassen. De ontwerper van B-Keeper, dr. Andrew Robertson (University of London), vergelijkt het met het volgen van een auto. “Als je achterligt op de auto voor je, zul je moeten versnellen om bij te blijven. Maar gaat je voorligger zachter rijden, zul jij dat ook moeten doen. Op die manier moet ook de muziek ‘bijblijven’ met de drummer”, aldus Robertson.

Maar dat kan alleen als het systeem ook weet wat het ritme van de drummer is. Er staan daarom twee microfoons op het drumstel gericht: één op de bass drum en één op de snare drum, omdat die twee samen meestal het basisritme aangeven. B-Keeper analyseert vervolgens het opgenomen geluid en probeert het ritme te ontdekken door fragmenten (windows) te onderzoeken en daar beats in te herkennen. Met die beats kan het vaststellen wat het ritme van de drummer is.



Computer en muziek
Muziek is voor een computer maar lastig te begrijpen. Het zijn een rij tonen waar wij van alles in horen, maar die voor een computer niets betekenen. Onderzoekers maken daarom vaak gebruik van ‘trucjes’: ze proberen bijvoorbeeld het genre te ontdekken door niet naar de muziek, maar naar de tekst te luisteren. Is het ritme eenmaal bekend, dan past het systeem de muziek daarop aan. Robertson: “Als het bijvoorbeeld merkt dat de beat van de drummer 20 milliseconden vooruitloopt op de beat in de muziek, dan moet de muziek die achterstand inhalen. Dus versnelt het systeem, zodat alles na een paar beats weer synchroon loopt”.

Net een mens
In een video op de site van B-Keeper (zie hieronder) vertelt Davin Knock, drummer van de band Erland and the Carnival, dat spelen met B-Keeper lijkt op spelen met een extra muzikant. “Het is een interactief systeem, je krijgt steeds feedback op wat je doet. En net als bij een echte muzikant, kun je niet te plotseling van ritme veranderen: het systeem heeft even tijd nodig zich aan te passen.”


Met het systeem kun je ook andere instrumenten gemakkelijk laten meespelen. Een student heeft bijvoorbeeld een xylofoon gemaakt waarbij de computer het ‘hamertje’ aanstuurt. B-Keeper zorgt ervoor dat de slagen op de maat van de muziek zijn. “Door B-Keeper wordt het instrument ‘menselijker’”, vertelt Robertson. “De xylofoon speelt nu net zoals een persoon die luistert naar de drummer.”

En dat is vooral waar het systeem voor bedoeld is: het gevoel terugbrengen in de muziek. “Je kunt met techniek allerlei effecten toevoegen aan de muziek, maar met B-Keeper geef je die technologie een menselijk gevoel mee”, aldus Robertson.

B-Keeper is te downloaden als plugin voor ‘Max for Live’, een onderdeel van het programma Ableton Live. Robertson wil de software echter gaan vereenvoudigen, zodat B-Keeper binnen een jaar commercieel beschikbaar is.

(Kennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_91362959
Interessant, die software. Hier de B-Keeper website.
Maar in hoeverre is zoiets geschikt voor amateurbandjes? Ik bedoel, waar haal je je samples vandaan? En moet je ook niet een PC ter beschikking hebben die aardig wat kan?

Ik heb tot nu toe niet zulke goede ervaringen met het meespelen met samples, niet alleen vanwege het tempo waar je aan vast zit (zat), maar ook qua partijen die helemaal vast staan terwijl je een nummer live wel eens langer maakt door er ter plekke nog een keer het refrein of een gitaarsolo bij aan te plakken, of dat er een foutje wordt gemaakt door iemand waardoor een stukje iets korter of langer wordt dan bedoeld. Muzikanten snappen dat wel en vangen het netjes op maar een computer niet.
pi_91384176
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:13 schreef Nemephis het volgende:
Interessant, die software. Hier de B-Keeper website.
Maar in hoeverre is zoiets geschikt voor amateurbandjes? Ik bedoel, waar haal je je samples vandaan? En moet je ook niet een PC ter beschikking hebben die aardig wat kan?

Ik heb tot nu toe niet zulke goede ervaringen met het meespelen met samples, niet alleen vanwege het tempo waar je aan vast zit (zat), maar ook qua partijen die helemaal vast staan terwijl je een nummer live wel eens langer maakt door er ter plekke nog een keer het refrein of een gitaarsolo bij aan te plakken, of dat er een foutje wordt gemaakt door iemand waardoor een stukje iets korter of langer wordt dan bedoeld. Muzikanten snappen dat wel en vangen het netjes op maar een computer niet.
ik weet niet of het werkt, waarschijnlijk alleen echt goed met standaard 4/4 rock nummers, ze laten ook niet echt zien wat die software allemaal kan. Dat heeft denk ik een reden.

En dit systeem is trouwens volgens mij geen 'beveiliging' tegen stukken die plotseling langer duren. Het zorgt alleen dat de drummer het tempo kan veranderen en dat de samples dan volgens. (wat ik ervan begrijp)
ik zou wat meer informatie/filmpjes zoeken...

Ik vraag trouwens af of je dan bijvoorbeeld een van te voren opgenomen stuk sneller kan afspelen zonder dat de toonhoogte verandert...

EDIT: ik zie het al, het is een plugin voor ableton. waarschijnlijk kun je dus alleen stukken door plugins laten spelen.

[ Bericht 8% gewijzigd door minibeer op 15-01-2011 21:51:18 ]
Finally, someone let me out of my cage
pi_92199501
Nieuwe snare (zelfbouw) gelakt en wel:
pi_92200320
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 22:33 schreef MarsX het volgende:
Nieuwe snare (zelfbouw) gelakt en wel:
[ afbeelding ]
Mooi ^O^
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_92200514
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 22:33 schreef MarsX het volgende:
Nieuwe snare (zelfbouw) gelakt en wel:
[ afbeelding ]
ja nice man :)
Finally, someone let me out of my cage
pi_92291491
quote:
17s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 22:33 schreef MarsX het volgende:
Nieuwe snare (zelfbouw) gelakt en wel:
[ afbeelding ]
O+
  Moderator woensdag 28 september 2011 @ 00:28:22 #250
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_102464933
Dat zijn nog eens blaren...

Al 235 dagen niet gedrumd. :D
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')