John Rabe (2009)
Regisseur: Florian Gallenberger
met Ulrich Tukur, Daniel Brühl en Steve Buscemi
Productie: Frankrijk / China / Duitsland
Genre: Drama / Oorlog
Tijd: 134 minuten
IMDb-score: 7.5/10 (543 stemmen)
Het jaar is 1937, China wordt aangevallen door Japanners tijdens het begin van de 2e wereld oorlog. In de toenmalige hoofstad Nanking werden in 6 weken tijd 350.000 chinezen op gruwelijke wijze door de Japanners vermoord. De Duitse zakenman (en lid van de Duitse nazi-partij) John Rabe, creëerde een veiligheidszone waardoor hij 200.000 - 250.000 chinezen van de dood wist te redden.
Je ziet het verhaal van John Rabe, die met lijdzame ogen ziet dat op een dag hoe de Japanners de stad binnenvallen. John laat het er niet bij zitten dat al zijn medewerkers afgevoerd worden om gefusilleerd te worden en wendt met macht en moeite zijn invloed van de Duitse partij aan om de Japanners te vertragen in het afslachten en de massaverkrachting van vrouwen van de Chinese bevolking in Nanking.
Film vandaag gezien in de sneak, eerlijk gezegd geen film die ik zelf zou uitkiezen, maar ik ben eigenlijk wel blij dat ik em gezien heb. Verteld in mijn ogen toch een belangrijk stukje geschiedenis die je als Europeaan zou overzien en het is goed dat zo'n ingrijpend verhaal verteld wordt. Laatste paar jaren werd je echt doodgegooid met al die WOII verhalen en eerlijk gezegd is dit toch nog een verrassing voor me geworden.
In de eerste instantie denk je, dat verhaal komt bekend voor

Oscar Schindler, van Schindler's List. Ja het lijkt er inderdaad veel op. Blijkbaar zijn er meerdere goede Duitsers (toeval leert dat de film ook wel The Good German/Nazi genoemd wordt) in de 2e wereld oorlog geweest. Toch frappant dat zijn dagboeken pas 12 jaar geleden gevonden werden, zodat het verhaal verteld kon worden.
Alleen de manier waarop het verhaal in de film wordt verteld, daar ben ik eerlijk gezegd niet zo tevreden over. Het hoofdpersonage wordt een beetje ondergesneeuwd door alle kleine side-stories en opvulling die de regisseur in de film probeerde te krijgen, waardoor de focus op het hoofdpersonage John Rabe een beetje wegvloeide en daardoor een beetje 2e rangs/kitcherig aanvoelde. Er zit bijvoorbeeld een kleine love-story in tussen een Chinees meisje en een Duitse ambtenaar, waarvan je denkt. Ja leuk, maar heeft het nou echt nog toegevoegde waarde aan het verhaal. In mijn ogen echt een minpunt want het had echt veel meer impact kunnen hebben als je die kleine verhaaltjes had weggelaten of in ieder geval wat korter had gehouden.
Er zitten ook een aantal onnodig grove stukken in, die van mij weggelaten hadden mogen worden.
Op een gegeven zie je ook een stuk dat er Chinezen met Samurai-zwaarden onthoofd werden en vervolgens opgestapeld zag liggen als een stel bloempotten op elkaar.
Eerlijk gezegd, had dat voor me ook niet gehoeven, omdat eigenlijk de onthoofding van meerdere mensen wel de boodschap voldoende overbracht..

Wat wel positief/beter was t.o.v Schindler's List, was dat al de personages in de film ook alleen hun eigen moedertaal spraken en alleen in situaties waarin meerdere nationaliteiten van de partij waren, Engels gesproken werd, waardoor de film wel wat realistischer overkwam. Steve Buscemi vond ik ook een geweldige bijrol hebben en erg grappig op z'n tijds als Cynische Amerikaanse dokter. Fijn dat we deze kerel zien nog in van die onafhankelijke/kleinere/niet Hollywood producties.
De invulling van het verhaal had misschien iets beter gekund, maar al met al toch nog wel een goede film en gaf me in ieder geval nog een impuls om wat meer over
deze man te weten te komen.
Mijn score:
7,0/10
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...