abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 4 november 2009 @ 09:30:24 #1
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_74375586
Hallo,

Ik zit met een vraag omdat ik bijna 17 ben.
Ik hoor van veel mensen dat het al ingevoerd is dat je vanaf je 17de
je rijbewijs al kan gaan volgen en dan alleen mag rijden met iemand die meer als 4? jaar
ervaring heeft.

Mij vraag is dus of dit al ingevoerd is of hoever ze hiermee zijn.
Ik hoorde dat het vanaf 1 januari 2010 ingevoerd word.

Alvast bedankt
  woensdag 4 november 2009 @ 09:30:55 #2
220026 Treces
Hier had uw tekst kunnen staan
pi_74375603
Tvp.
pi_74375710
Het was inderdaad in het nieuws dat je ingang van volgend jaar op je 17e mag rijden - tenzij er iemand naast je zit met een rijbewijs van 10(+) jaar, als ik het goed heb.
Je rijbewijs mag je wel pas op je 18e halen.
  woensdag 4 november 2009 @ 09:35:59 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_74375722
Of dit is ingevoerd? ik mag toch hopen van niet
pi_74375740
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:35 schreef RedFever007 het volgende:
Waarom niet?
pi_74375765
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:35 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Het was inderdaad in het nieuws dat je ingang van volgend jaar op je 17e mag rijden - tenzij er iemand naast je zit met een rijbewijs van 10(+) jaar, als ik het goed heb.
Je rijbewijs mag je wel pas op je 18e halen.
Vet dat wordt testen volgend jaar
  woensdag 4 november 2009 @ 09:37:57 #7
181031 Boomfluisteraar
Alleen vrouwelijke bomen a.u.b
pi_74375775
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:35 schreef RedFever007 het volgende:
Ik vind het best een goed idee.
pi_74375789
nog onverantwoordelijkere pubers die gaan rijden met iemand zonder opleiding voor rijinsctructeur en die neit kan ingrijpen....?
dat mag toch niemand hopen
Science is like sex: sometimes something useful comes out, but that is not the reason we are doing it. —Richard Feynman
  woensdag 4 november 2009 @ 09:38:48 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_74375797
ff googlen was te moeilijk? 1ste niet gesponsorde link op google zegt:
quote:
Goed nieuws voor de jeugdige autoliefhebbers: vanaf 2010 kunnen zij eerder met hun rijlessen beginnen. Bovendien kunnen de beginnende automobilisten al voor hun achttiende –onder begeleiding- de weg op.
Dat heeft minister Eurlings bekendgemaakt, aldus nu.nl. Jongeren kunnen vanaf 2010 al op 16,5-jarige leeftijd starten met rijlessen. Als hun ouders toestemming geven, mogen ze als ze zeventien jaar oud zijn de weg op. Wel moet er een ervaren automobilist naast de zeventienjarige bestuurder zitten. Deze heeft minimaal tien jaar rijervaring en mag in het verleden geen grote verkeersmisdrijven hebben gepleegd. Deze begeleiders krijgen een speciale pas.
Door deze regel wil de minister de jongeren onder beschermende omstandigheden extra ervaring op laten doen. Eurlings wijst erop dat de constructie ‘jong en begeleid rijden’ in Duitsland het aantal ongevallen onder beginnende bestuurders met 30 procent heeft laten dalen. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid heeft becijferd dat de maatregel ook in ons land jaarlijks ongeveer zestien verkeersdoden kan schelen.
Bron: http://www.autoweek.nl/au(...)bewijs-vanaf-17-jaar
  Official ESF Kreviewer woensdag 4 november 2009 @ 09:39:42 #10
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_74375821
quote:
tenzij er iemand naast je zit met een rijbewijs van 10(+) jaar,
.
pi_74375834
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:38 schreef gateway het volgende:
[..]

Zijn er kosten aan verbonden aan zo'n begeleiderspas?
  woensdag 4 november 2009 @ 09:41:12 #12
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_74375851
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:36 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Waarom niet?
hierom:
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:38 schreef svk1985 het volgende:
nog onverantwoordelijkere pubers die gaan rijden met iemand zonder opleiding voor rijinstructeur en die neit kan ingrijpen....?
dat mag toch niemand hopen
  woensdag 4 november 2009 @ 09:43:49 #13
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_74375919
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:40 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Zijn er kosten aan verbonden aan zo'n begeleiderspas?
Ongetwijfeld,.. nothing is for free. Daarbij heb je de eisen ook nog dat je geen verkeersdelicten gepleegd mag hebben, wat volgens mij ook inhoudt dat diegene niet meer als 30km/u te hard mag hebben gereden
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_74375966
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:43 schreef Civilian het volgende:

[..]

Ongetwijfeld,.. nothing is for free. Daarbij heb je de eisen ook nog dat je geen verkeersdelicten gepleegd mag hebben, wat volgens mij ook inhoudt dat diegene niet meer als 30km/u te hard mag hebben gereden
Mijn vader heeft alleen 10 km/h uur te hard gereden. Hij heeft 3 boetes gehad op 20 jaar rijervaring
pi_74375972
Juich nog maar niet jongens, het feest gaat pas eind 2010 in als proef, daarna word bekeken of het ook daadwerkelijk landelijk ingevoerd gaat worden:
quote:
De inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en de Eerste Kamer en publicatie in het Staatsblad. Het begeleid rijden zal waarschijnlijk eind 2010 als proef ingevoerd worden. Als begeleid rijden een positief effect heeft op de verkeersveiligheid kan het systeem een definitieve wettelijke status krijgen.
http://www.postbus51.nl/n(...)voor-17-jarigen.html
pi_74376001
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:46 schreef Dennis101 het volgende:
Juich nog maar niet jongens, het feest gaat pas eind 2010 in als proef, daarna word bekeken of het ook daadwerkelijk landelijk ingevoerd gaat worden:
[..]

http://www.postbus51.nl/n(...)voor-17-jarigen.html
Eind 2010, godver in Juni ben ik al 18 dus dat gaat hem niet worden. Dan ga ik maar een leeg plekje opzoeken
pi_74376015
quote:
Op woensdag 4 november 2009 09:38 schreef gateway het volgende:
[..]

Inderdaad, wel willen autorijden, maar simpel googlen is nog te moeilijk voor ze
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
  woensdag 4 november 2009 @ 09:52:02 #18
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_74376099
Er loopt een onderwerp van gisteren waarin al wordt uitgelegd dat het dus niet al kan. Hopen dat door een tweeede onderwerp de wet veranderd?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_74376323
Het lijkt mij prima als vader + zoon op een parkeerplaats op een mooie zondagmorgen even wat rondjes rijden en het sturen en schakelen onder de knie gaan krijgen. Het scheelt je gewoon een aantal lessen van 40 euro per uur..

Wat me wel zorgen maakt is als sjonnie zoon en sjonnie vader de weg op gaan met hun kapot gereden golf. Dat lijkt me dan weer helemaal niet de bedoeling van deze prachtige wet....
pi_74376390
Echt waar he...

Krijgen we nu echt iedere week een zelfde topic met de zelfde vraag...
  Moderator woensdag 4 november 2009 @ 10:07:21 #21
155227 crew  Guppy
dus
pi_74376453
quote:
Op woensdag 4 november 2009 10:01 schreef Drassss het volgende:
Het lijkt mij prima als vader + zoon op een parkeerplaats op een mooie zondagmorgen even wat rondjes rijden en het sturen en schakelen onder de knie gaan krijgen. Het scheelt je gewoon een aantal lessen van 40 euro per uur..

Wat me wel zorgen maakt is als sjonnie zoon en sjonnie vader de weg op gaan met hun kapot gereden golf. Dat lijkt me dan weer helemaal niet de bedoeling van deze prachtige wet....
Ik heb bewust niet gereden voordat ik rijlessen mocht nemen. Zodat ik mezelf geen verkeerde dingen aan zou leren. Vrienden en vriendinnen van me die dat wel hadden gedaan zakten om die reden allemaal meerdere keren. Die hadden allemaal al les gehad van vader of vrienden en gingen met een houding van 'ik doe het wel ff' het examen in. Maar het was niet goed.

Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb, want je bent veel meer tijd kwijt met het afleren van foute dingen, en met het aanleren van goede dingen.

Overigens is het natuurlijk voor iedereen anders.

Als je dan toch eerder zou willen rijden, zou ik wachten tot die wet is aangenomen en op die manier gaan rijden. Hoewel ik er geen voorstander van ben...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 4 november 2009 @ 10:20:11 #22
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_74376796
Er is een groot verschil tussen het oefenen in wegrijden in z'n 1, hellingproefje en wat parkeeroegeningen op een lege parkeerplaats, en 17 jarigen het verkeer in latebn gaan met een niet bevoegde instructeur naast zich. Het eerste doet haast iedereen, en kan weinig kwaad. het tweede lijkt me een ramp.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_74377825
Volgens mij was het voorstel juist dat je wel voor je 18e je rijbewijs kon halen, maar dat je het eerste jaar dat je je rijbewijs hebt wel iemand naast je moet hebben met ervaring (zo doen ze het volgens mij in duitsland).
Volgens mij zou het wel een stuk veiliger zijn voor sommige jongeren, maar ik ben blij dat ik nu nog mijn rijbewijs op de normale manier kan halen, anders moet er altijd iemand naast je zitten met genoeg ervaring
  Moderator woensdag 4 november 2009 @ 11:12:05 #24
155227 crew  Guppy
dus
pi_74378533
quote:
Op woensdag 4 november 2009 10:52 schreef Viezze het volgende:
Volgens mij was het voorstel juist dat je wel voor je 18e je rijbewijs kon halen, maar dat je het eerste jaar dat je je rijbewijs hebt wel iemand naast je moet hebben met ervaring (zo doen ze het volgens mij in duitsland).
Volgens mij zou het wel een stuk veiliger zijn voor sommige jongeren, maar ik ben blij dat ik nu nog mijn rijbewijs op de normale manier kan halen, anders moet er altijd iemand naast je zitten met genoeg ervaring
En dat is meteen het struikelblok in deze wet. Het is veels te makkelijk om dan maar even 'alleen' te rijden.

En reken maar dat als je dan een ongeluk (of erger) veroorzaakt, de verzekering niks dekt. Gaat nog leuke claims opleveren.
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_74378942
Het schijnt overigens wel goed te werken in Duitsland En wat de regering hier waarschijnlijk ook mee wil bereiken is het terugbrengen van scootergebruik door jongeren. Als je vanaf 16,5 al mag beginnen met je rijbewijs zal de jeugd eerder geen brommer/scooter kopen, wat natuurlijk ook wel weer een goede zaak is.

Er zal alleen wel streng moeten worden gecontroleerd op het daadwerkelijk aanwezig zijn van een passagier met ervaring, anders is alles voor niets en kunnen jongeren al vanaf 17 de auto in waar het niet veel veiliger op zal worden
pi_74379370
Wanneer wordt er nou eindelijk eens een maximumleeftijd ingevoerd?
pi_74379819
quote:
Op woensdag 4 november 2009 11:34 schreef RacerDKB het volgende:
Wanneer wordt er nou eindelijk eens een maximumleeftijd ingevoerd?
En dan ook meteen geslachtsdiscriminatie erbij doen
pi_74379962
quote:
Op woensdag 4 november 2009 11:46 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

En dan ook meteen geslachtsdiscriminatie erbij doen
Mwa, het beste zou zijn als je de minimumleeftijd linkt aan het opleidingsniveau. Zat 17-jarigen die al kunnen rijden, dat er nou ook 17-jarige onverantwoordelijke paupers zijn die het verpesten, kunnen de wel verantwoordenlijken niets aan doen.

Bovendien zijn ouderen in het verkeerd net zo gevaarlijk, ik zie niet in waarom er wél een minimumleeftijd maar géén maximumleeftijd zou moeten zijn. Zo'n klein deel van de bejaarden, van bijvoorbeeld boven de 80, die nog fatsoenlijk kunnen rijden.
pi_74380229
quote:
Dus je mag niet rijden als er iemand naast je zit die zijn rijbewijs meer dan 10 jaar heeft? Lijkt me niet logisch.
pi_74380241
quote:
Op woensdag 4 november 2009 10:07 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik heb bewust niet gereden voordat ik rijlessen mocht nemen. Zodat ik mezelf geen verkeerde dingen aan zou leren. Vrienden en vriendinnen van me die dat wel hadden gedaan zakten om die reden allemaal meerdere keren. Die hadden allemaal al les gehad van vader of vrienden en gingen met een houding van 'ik doe het wel ff' het examen in. Maar het was niet goed.

Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb, want je bent veel meer tijd kwijt met het afleren van foute dingen, en met het aanleren van goede dingen.

Overigens is het natuurlijk voor iedereen anders.

Als je dan toch eerder zou willen rijden, zou ik wachten tot die wet is aangenomen en op die manier gaan rijden. Hoewel ik er geen voorstander van ben...
Och ik denk als je alvast een gevoel hebt wat nu een auto precies doet. Zoals het schakelen, remmen en de stuurbeweging dat je daar heus wel iets aan hebt. Je Pa/Ma heeft ook een cursus gehad en weet echt wel wat er precies wel/niet goed is. Ik zeg ook niet dat je meteen 100x gaat rijden :p maar acht een aantal keer voor je rijles lijkt me wel prima.
pi_74380262
quote:
Op woensdag 4 november 2009 11:58 schreef Light het volgende:

[..]

Dus je mag niet rijden als er iemand naast je zit die zijn rijbewijs meer dan 10 jaar heeft? Lijkt me niet logisch.
Tussen je 17e en 18e klopt dat inderdaad.
pi_74380316
gasten van 17 hebben helemaal niet de inzicht goed te rijden, ik kan het weten, ben ook 17 geweest.
nou ja, ze zijn wel goed in te denken dat ze het wel goed kunnen, van mij mag rijbewijs naar 24.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_74380353
quote:
Op woensdag 4 november 2009 11:59 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Tussen je 17e en 18e klopt dat inderdaad.
Wat klopt? Dat je niet mag rijden als er iemand naast je zit die meer dan 10 jaar het rijbewijs heeft? En dus wel als er niemand naast je zit, of iemand die het rijbewijs korter dan 10 jaar heeft?
pi_74380394
quote:
Op woensdag 4 november 2009 12:02 schreef Light het volgende:

[..]

Wat klopt? Dat je niet mag rijden als er iemand naast je zit die meer dan 10 jaar het rijbewijs heeft? En dus wel als er niemand naast je zit, of iemand die het rijbewijs korter dan 10 jaar heeft?
Of klopt zijn hart en probeert hij dat duidelijk te maken
pi_74380410
quote:
Op woensdag 4 november 2009 12:02 schreef Light het volgende:

[..]

Ah ik zie m
pi_74380430
quote:
Op woensdag 4 november 2009 12:01 schreef longinus het volgende:
gasten van 17 hebben helemaal niet de inzicht goed te rijden, ik kan het weten, ben ook 17 geweest.
nou ja, ze zijn wel goed in te denken dat ze het wel goed kunnen, van mij mag rijbewijs naar 24.
Haha lachwekkend Dan mag het OV gratis, meer spoor, meer bussen... Nee gaat niet werken kerel.
pi_74380490
Goed initiatief, voor de verandering eens een verruiming van de mogelijkheden.

Verhoging van de leeftijd van het rijbewijs is niet mogelijk, omdat internationale richtlijnen dat niet toestaan. De mogelijkheid om je rijbewijs op 18-jarige leeftijd te halen is een basisrecht.
pi_74380518
quote:
Op woensdag 4 november 2009 12:04 schreef Drassss het volgende:

[..]

Haha lachwekkend Dan mag het OV gratis, meer spoor, meer bussen... Nee gaat niet werken kerel.
Als je een auto kan betalen kan je ook de bus betalen hoor

Minder patsertjes op de weg = minder files
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_74380598
quote:
Op woensdag 4 november 2009 12:07 schreef longinus het volgende:

[..]

Als je een auto kan betalen kan je ook de bus betalen hoor

Minder patsertjes op de weg = minder files
Je hebt door dat zonder auto sommige mensen onmogelijk naar hun werk kunnen? Dit is ook eén van de redenen waarom een rijbewijs in Amerika op je 16de te halen is. Zonder rijbewijs kan je daar helemaal niks ( oke daar hebben ze niet eens OV )

Over je bus betalen. Leuk ook nog meer volk in trein/bus. Zit toch al niet lekker vol Maargoed je voorstel kan je niet serieus nemen en een discussie is daarom ook kansloos.
  woensdag 4 november 2009 @ 17:51:48 #40
115814 Drumpie
Zie Signature.
pi_74392149
Hoe gaat het in z´n werk dan, moet je op je 17de een rijbewijs halen en op je 18de nog een keer je rijbewijs halen.
En dit gaat dus in vanaf eind 2010 en niet begin..
pi_74393887
Nee je haalt op je 17e je rijbewijs bijvoorbeeld 1-11-2010, dan moet je tot 1-11-2011 rijden met een ervaren bestuurder ernaast. Zo zal het waarschijnlijk worden
pi_74394173
quote:
Op woensdag 4 november 2009 17:51 schreef Drumpie het volgende:
Hoe gaat het in z´n werk dan, moet je op je 17de een rijbewijs halen en op je 18de nog een keer je rijbewijs halen.
En dit gaat dus in vanaf eind 2010 en niet begin..
Nee, de proef gaat waarschijnlijk eind 2010 in.

Vanaf 16,5 mag je gaan lessen, vanaf je zeventiende mag je een rij examen afleggen en dan krijg je dus een rijbewijs waarop staat dat je alleen onder begeleiding mag rijden. Dan neem ik aan dat deze op je 18e omgezet gaat worden naar een 'normaal' rijbewijs, maar dat kan ik zo snel niet terugvinden.
  dinsdag 24 november 2009 @ 10:47:37 #43
268053 Jig_Saw
Denk je ook niet?
pi_74960757
Eurlings voert begeleid autorijden vanaf 17 jaar in

Nieuwsbericht | 24-12-2008

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat maakt het voor 17-jarigen mogelijk hun autorijbewijs te halen. Tot hun achttiende jaar mogen deze jongeren dan alleen onder begeleiding autorijden. Begeleid rijden wil zeggen dat beginnende bestuurders van personenauto's na de rijopleiding en het rijexamen tot hun achttiende jaar extra ervaring op kunnen doen, onder begeleiding van een ervaren bestuurder die niet per sé de professionele rijinstructeur is.

Voor beginnende bestuurders is ervaring het sleutelwoord: met de tijd neemt de ervaring toe en daarmee het risico van een ongeval af. Cijfers in Duitsland zijn zeer hoopgevend: bestuurders die op hun zeventiende jaar hun rijbewijs hebben gehaald en tot hun achttiende begeleid hebben gereden veroorzaken daarna 30 procent minder ongelukken dan jonge bestuurders die niet begeleid hebben gereden. Daarnaast begaan zij 20 procent minder overtredingen en rijden zij minder vaak onder invloed van drank of drugs. De SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) heeft uitgerekend dat begeleid rijden vanaf zeventien jaar in Nederland zestien verkeersdoden per jaar kan voorkomen.

Uitgangspunt van het systeem is dat het laagdrempelig en vrijwillig is. Hierdoor wordt het aantrekkelijk voor jongeren om deel te nemen, waardoor zij zoveel mogelijk ervaring op kunnen doen. Jongeren kunnen vanaf 16,5 jaar beginnen met het volgen van een rijopleiding bij professionele instructeurs en het theorie-examen afleggen. Vervolgens kunnen zij vanaf hun zeventiende verjaardag het praktijkexamen afleggen en ontvangen zij een rijbewijs als ze slagen. Ze mogen echter tot hun achttiende alleen rijden onder begeleiding van een bestuurder die minstens tien jaar in het bezit is van een rijbewijs. De jongere is zelf aansprakelijk in het geval van een overtreding of ongeluk. Zowel de jongere als de begeleider moet het rijbewijs bij zich hebben en uiteraard niet onder invloed zijn van alcohol of drugs. De jonge bestuurder moet bij het aanvragen van het rijbewijs aangeven welke mensen op gaan treden als begeleider.

De noodzakelijke praktische aanpassingen voor verschillende systemen worden samen met het CBR en de RDW verder uitgewerkt. Het begeleid rijden zal waarschijnlijk eind 2010 als experiment ingevoerd kunnen worden. Na de invoering worden de effecten op de verkeersveiligheid gevolgd. Als begeleid rijden een positief effect heeft op de verkeersveiligheid kan het systeem een definitieve wettelijke status krijgen.

BRON
Op maandag 14 december 2009 22:32 schreef heey123 het volgende:
biograde kan je die plaatje veranderen van je profiel want elke keer als ik hem zie denk ik aan mijn overleden tante agaat
pi_74962348
quote:
Op dinsdag 24 november 2009 10:47 schreef Jig_Saw het volgende:
- knip -
Dus nog steeds niet concreets over de invoering ervan, wat hier staat was eigenlijk al bekend.
  dinsdag 24 november 2009 @ 17:01:42 #45
268053 Jig_Saw
Denk je ook niet?
pi_74967260
quote:
Op woensdag 4 november 2009 12:01 schreef longinus het volgende:
Oh ja, waarom maken we er dan niet meteen 30 van
Op maandag 14 december 2009 22:32 schreef heey123 het volgende:
biograde kan je die plaatje veranderen van je profiel want elke keer als ik hem zie denk ik aan mijn overleden tante agaat
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')